WBTC یا رپد بیت کوین چیست | آیا WBTC همان بیت کوین است؟

لوگوی ارز دیجیتال بیت کوین در پیله پروانه به رنگ بنفش به معنی رپد بیت کوین wbtc
شبنم رضا

زمان مطالعه :

3 دقیقه

دقیقا ۱۰ سال بعد از عرضه بیت کوین روی شبکه بلاک چین، در ژانویه ۲۰۱۹ توکن WBTCروی شبکه اتریوم عرضه شد تا پلی باشد برای نقل و انتقال بیت کوین از طریق بلاک چین اتریوم. هدف طراحان و مجریان این کار، وارد کردن نقدینگی نخستین و پرمعامله‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین به بازارهای مالی غیرمتمرکز (دیفای) بود. ولی ویژگی‌های WBTC یا رپد بیت کوین چیست و چه چیز آن را منحصر به فرد کرده است؟

ارز دیجیتال رپد بیت کوین چیست؟

WBTC یا رپد بیت کوین (Wrapped bitcoin) توکنی اتریومی است که به صورت یک به یک با بیت کوین پشتیبانی می‌شود. اصطلاح رپد (Wrapped) به معنی پیچیده شده در پوشش یا پوشانده شده است و منظور، بیت کوینی است که درون توکنی دیگر قرار گرفته و در لفافه است. این پوشش با چه سازوکارهایی ایجاد می‌شود و به چه کار می‌آید؟ آیا رپد بیت کوین، همان بیت کوین است؟ جواب این پرسش‌ها را با خواندن این نوشته خواهیم یافت!

خرید WBTC را به پول نو بسپارید و با چند کلیک ساده آن را به کیف پولتان منتقل کنید. مشاهده نمودار قیمت لحظه‌ای رپد بیت کوین و بررسی اطلاعات آن به شما کمک می‌کند تصمیم درست‌تری بگیرید.

ویژگی‌های خاص WBTC یا رپد بیت کوین چیست؟

WBTC یک توکن اتریومی است که پشتوانه آن بیت کوین است. یعنی به ازای هر WBTC که وارد بازار معاملات و مبادلات می‌شود، یک بیت کوین به عنوان پشتوانه ذخیره می‌شود تا در صورت تبدیل WBTC به بیت کوین، به فرد بازگردد. پس بیت کوین در اینجا خرج نمی‌شود بلکه معادل آن WBTC تولید می‌شود و در صورت بازگرداندن و سوزاندن WBTCهای صادر شده، بیت کوین به فرد بازمی‌گردد.

ویژگی دیگر WBTC این است که می‌تواند جایگزین خوبی برای بیت کوین باشد و جای خالی آن را در شبکه اتریوم پر کند. هم اکنون (در زمان نگارش این مقاله) بیش از ۱۲۳ هزار توکن WBTC وارد بازار معاملات شده و حجم بازار آن بیش از ۶ میلیارد دلار و حجم مبادلات ۲۴ ساعت اخیر آن بیش از ۱۸۱ میلیون دلار است.

اطلاعات به‌روز را درباره رپد بیت کوین، از پول نو دنبال کنید.

توکن WBTC یک توکن اتریومی با استاندارد ERC20 است و این یعنی قابلیت تبدیل و مبادله آن با دیگر توکن‌های اتریومی، استفاده در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، تامین نقدینگی استخرهای پلتفرم‌های دیفای، استفاده از امکانات دیگر پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز مانند ییلد فارمینگ یا کشت سود، استیکینگ و کسب سود، وام گیری و وام‌دهی و… .

در بسیاری از پلتفرم‌های معروف غیر متمرکز، امکان وثیقه‌گذاری و دریافت وام وجود دارد. ورود بیت کوین به شبکه اتریوم باعث می‌شود که افراد بتوانند دارایی خود را در پلتفرمی مانند آوه (Aave) یا کامپاند (Compound) و… وثیقه بگذارند و از مزایای وام گرفتن و وام دادن استفاده کنند در عین حال نیز دارایی خود را به‌عنوان بیت کوین نگه دارند. در صورتی که اگر می‌خواستند این دارایی را به اتر تبدیل کنند، ممکن بود بر اثر نوسانات قیمت، متحمل ضرر شوند.

ویژگی دیگر WBTC این است که به دلیل قرار گرفتن در بستر اتریوم، می‌تواند در قراردادهای هوشمند ثبت شود، در تمام کیف پول‌های اتریومی نگهداری و از آن طریق جابه‌جا شود. یکی از مشکلات شبکه بیت کوین زمانبر بودن انجام تراکنش‌های آن است. نقل و انتقال بیت کوین ممکن است از چندین دقیقه تا چندین روز طول بکشد و WBTC این مشکل را برطرف کرده چون سرعت انتقال روی شبکه اتریوم بیشتر و در عرض چند ثانیه است!

ارز WBTC چگونه کار می‌کند و چرا داشتن آن مهم است؟

از آنجا که ترافیک مبادلات بیت کوین بسیار زیاد است و بیشترین حجم معاملات صرافی‌های متمرکز در معاملات بیت کوین اتفاق می‌افتد، ورود بیت کوین به شبکه اتریوم و استفاده از آن در پلتفرم‌های غیرمتمرکز، موجب می‌شود که نقدینگی موجود در این پلتفرم‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کند.

تبدیل بیت کوین به WBTC با یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود. این قرارداد هوشمند از نظر امنیت و عدم نیاز به اعتماد مانند شبکه بیت کوین نیست و مدیریت سیستم به جای کد، به افراد و سازمان‌ها وابسته است. ولی سازوکار این سیستم به نوعی درنظر گرفته شده که بیشترین شفافیت را داشته باشد تا قابلیت اعتماد و اطمینان را افزایش دهد. در همین راستا تمام تراکنش‌های WBTC درون شبکه به‌صورت عمومی منتشر می شود تا همه از چگونگی آن‌ها مطلع شوند. زمانی که هر مقدار بیت کوین به این قرارداد هوشمند وارد شود، این قرارداد به‌صورت اتوماتیک یک WBTC صادر می‌کند. هر زمان دارنده بیت کوین تصمیم بگیرد که بیت کوین خود را پس بگیرد، درخواست خود را به این قرارداد هوشمند اعلام می‌کند و به همان مقدار توکن WBTC سوزانده می‌شود و معادل آن بیت کوین از طریق قرارداد هوشمند به او بازگردانده خواهد شد.

تولید و عرضه WBTC به دو سازوکار مرتبط است: متولی یا کاستودین (Custodian) و معامله‌گر یا مرچنت (Merchant).

وظیفه مرچنت‌ها چیست؟

مرچنت‌ها پلتفرم‌هایی هستند که درخواست کاربران را برای تبدیل بیت کوین‌هایشان به رپد بیت کوین (WBTC) ثبت می‌کنند. آن‌ها این تقاضا را به Custodian منتقل می‌کنند و خودشان اختیار ایجاد توکن WBTC را ندارند بلکه درخواست خلق توکن جدید را به متولیان شبکه (مانند بیتگو) ارسال می‌کنند و مسئول بررسی درخواست و احراز هویت کاربرانی هستند که می‌خواهند در ازای بیت کوین خود WBTC دریافت کنند. (البته همه پلتفرم‌ها شیوه احراز هویت را در پیش نگرفته‌اند)

کاستودین‌ها چه می‌کنند؟

Custodian هم متولی عرضه و سوزاندن توکن‌های wBTC است و درخواست تولید و سوزاندن را از مرچنت‌ها دریافت می‌کند. کاستودین بیت کوین‌هایی که مرچنت‌ها از کاربران دریافت کرده‌اند ذخیره می‌کند.

پس خلاصه روند کار به این صورت است که کاربران درخواست تبدیل بیت کوین خود را به معامله‌گر (Merchant) ارسال می‌کنند. مرچنت‌ها این تقاضا را به متولی یا کاستودین می‌فرستند و با اثبات صحت هویت کاربر و دارایی‌اش، کاستودین توکن WBTC را تولید و به مرچنت منتقل می‌کند تا آن را به درخواست کننده انتقال ‌دهد و بعد بیت کوین او را در مخازن سرد (Cold Storage) نگه می‌دارد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

راه خرید یا دریافت WBTC یا رپد بیت کوین چیست؟

تنها راه دریافت WBTC درخواست از طریق مرچنت‌ها نیست، WBTC را می‌توان به جز از طریق مرچنت‌هایی مانند گوپکس (GOPAX)، دارما (Dharma)، رن (Ren)، ایرسواپ (Airswap)، کوین لیست (Coinlist)، کایبر (Kyber)، Set Protocol ،Prycto و ETHfinex مانند هر توکن دیگری از این راه‌ها دریافت کرد:

۱. از طریق کیف پول‌های بیت کوینی و تبدیل بیت کوین به WBTC مانند پلونیکس ولت (Poloniex Wallet). (توجه کنید که WBTC یک توکن اتریومی است و کیف پول شما باید امکان دریافت آن را داشته باشد.)

۲. از طریق خرید مستقیم WBTC با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند صرافی ارز دیجیتال پول نو.

۳. از طریق سواپ رمز ارزهای اتریومی در پلتفرم‌هایی مانند یونی سواپ و کایبر.

خرید و فروش WBTC در پول نو

خرید و فروش رپد بیت کوین

صرافی‌های ایرانی زیادی از رپد بیت کوین پشتیبانی نمی‌کنند، اما در صورتی که قصد خرید یا فروش این ارز را دارید، ما در صرافی پول نو این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم. برای خرید WBTC تنها لازم است حساب کاربری خود را ایجاد کرده و موجودی کیف پول‌تان را شارژ کنید. در نهایت می‌توانید از پنل کاربری خود از گزینه «خرید/فروش» استفاده کرده و این ارز را خریداری کنید.

بعد از خرید WBTC، این ارز در کیف پول داخلی صرافی پول نو قابل مشاهده خواهد بود. در این بخش در صورت نیاز می‌توانید از گزینه‌های برداشت یا واریز WBTC نیز استفاده نمایید. در نهایت برای فروش رپد بیت کوین مانند مراحل خرید از پنل شخصی‌تان در سایت استفاده کرده و گزینه «خرید/فروش» را انتخاب کنید. در نهایت می‌توانید در کادر «فروش» نام این ارز را انتخاب کرده و آن را با نرخ لحظه‌ای به فروش برسانید.

خالق ارز WBTC چه کسی است؟

بهتر است به جای چه «کسی»، بپرسیم چه «سازمان‌هایی»!

WBTC پروژه مشترک سه سازمان است به نام‌های کایبر نتورک (Kyber Network)، بیتگو (BitGo) و رن (Ren). لازم به ذکر است که پروژه WBTC فقط یکی از اقدامات این تیم است و آن‌ها پروژه بزرگ‌تری به نام Wrapped Tokens دارند. در صفحه رسمی WBTC می‌توانید این شرکت‌ها را مشاهده کنید.

اسامی شرکت‌هایی که با wbtc همکاری می‌کنند با لوگو

کوتاه درباره رپد بیت کوین WBTC

با خرید WBTC در واقع بیت کوین خریده‌اید و با مشاهده قیمت لحظه‌ای آن در پول نو می‌توانید این را مشاهده کنید. برخی ارزهای دیجیتال، پشتوانه‌ای دارند. مثلا پشتوانه تتر، دلار آمریکاست. این پشتوانه می‌تواند یک ارز دیجیتال معتبر مانند بیت کوین هم باشد و پشتوانه WBTC هم بیت کوین است. این یعنی در ازای عرضه هر WBTC یک بیت کوین در مخازن سرد نگهداری می‌شود که با سوزاندن یا پس دادن WBTC، آزاد خواهد شد. برتری WBTC در مقابل بیت کوین این است که می‌تواند در پروژه‌های دیفای وارد شود و با آن ییلد فارمینگ کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)