0

0

آیا گری اسکیل (Grayscale) به سرنوشت FTX دچار خواهد شد؟

شرکت گری اسکیل (Grayscale) در حال مبارزه برای سرنوشت خود در بازار دارایی‌های دیجیتال است.

آیا Grayscale به سرنوشت FTX دچار خواهد شد؟
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) شرکت مدیریت دارایی Grayscale، که بزرگترین صندوق بیت کوین دنیا را اداره می‌کند، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن به شرح جزئیاتی از امنیت محصولات دیجیتال خود پرداخت و تأیید کرد که گواه اثبات ذخایر (PoR) خود را با مشتریانش به اشتراک نمی‌گذارد.

این بیانیه بدین صورت آغاز می‌شود:

به دلیل رویدادهای اخیر، سرمایه‌گذاران به‌طور قابل‌‌توجهی در حال انجام تحقیقات عمیق‌تر در مورد سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال خود هستند.

البته این بیانیه‌ با دست کم گرفتن شرایط موجود و تحقیقات جاری در مورد رهبری مشکوک سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) بر صرافی FTX که منجر به ورشکستگی آن شد، اکنون این سوال را در اذهان همه ایجاد می‌کند که آیا Grayscale هم به سرنوشت FTX دچار خواهد شد؟

پاسخ به این سوال این است که بعید به نظر می‌رسد. دلیل آن نیز تا حد زیادی به خاطر صلاحیت بالای افرادی است که شرکت گری اسکیل را هدایت می‌کنند و آن را به جایگاه کنونی‌اش رسانده‌اند. آن‌ها قطعاً توانایی بالاتری نسبت به سم بنکمن‌-فرید در مدیریت دارند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به واقعیت‌های موجود بیاندازیم:

این مسأله که اگر شرکت Grayscale ترازنامه خود را اصلاح نکند، صنعت کریپتوکارنسی را بار دیگر دستخوش تغییراتی خواهد کرد، غیرقابل‌انکار است. فضای دارایی‌های دیجیتال به این زودی و پس از ورشکستگی FTX به‌سادگی نمی‌تواند از عهده سقوط دیگری آن هم چنین بازیگر کلیدی برآید. شرکت Grayscale بر بیش از ۱۰ میلیارد دلار بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و سایر دارایی‌ها نظارت دارد و بزرگترین تولیدکننده درآمد برای شرکت مادر خود نیز هست.

هلدینگ دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group) به عنوان شرکت مادر Grayscale شناخته شده است. این هلدینگ مالک شرکت تجاری جنسیس (Genesis)، شرکت ماینینگ فاوندری (Foundry)، اپلیکیشن سرمایه‌گذاری بازار کریپتو لونو (Luno) و رسانه کوین‌دسک (CoinDesk) است.

بری سیلبرت (Barry Silbert) مدیرعامل دیجیتال کارنسی گروپ (DCG)، یادداشتی را در ۲۳ نوامبر (۲ آذر) برای سهامداران شرکت خود به منظور پاسخ به حواشی موجود حول این شرکت به اشتراک گذاشت. او اشاره کرد که علیرغم به اصطلاح فرارسیدن زمستان بازار کریپتو، این شرکت در مسیر رسیدن به درآمد ۸۰۰ میلیون دلاری قرار دارد و نهادهای وابسته و زیر مجموعه آن‌ها طبق معمول سابق در حال فعالیت هستند.

در یادداشت این مدیرعامل آمده است:

ما زمستان‌های قبلی در بازار کریپتوکارنسی را پشت سر گذاشته‌ایم و اگرچه این زمستان ممکن است شدیدتر به نظر برسد، در مجموع از آن قوی‌تر بیرون خواهیم آمد.

سیلبرت یکی از اولین مبلغین بیت کوین و یک مشتاق واقعی بازار دارایی‌های دیجیتال است. اما برخلاف سم بنکمن-فرید، ۲۸ سال سابقه کار دارد. قبل از اینکه وی پتانسیل بازار کریپتو را کشف کند، یک بانکدار سرمایه‌گذاری در نیویورک و مدیرعامل پلتفرم معاملات سهام Second Market نیز بوده است که آن را در سال ۲۰۱۵ به نزدک (NASDAQ) فروخت. به عبارت دیگر، این اولین تجربه کاری او در این زمینه نیست.

سیلبرت همراه با تیم رهبری شرکت Grayscale، پس از رد درخواست‌شان توسط قانون‌گذاران برای تبدیل صندوق Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) به اولین صندوق قابل‌معامله در مبادلات بیت کوین (ETF) در آمریکا ، به‌طور موازی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) بر سر این موضوع در حال مبارزه است. توجیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده برای اقدامات خود، ناکامی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به دستکاری بازار و حمایت ضعیف از سرمایه‌گذاران عنوان شده است. بر اساس همین استدلال به‌خوبی می‌توان دریافت که اگر شرکت‌ها پیشنهاد SEC را می‌پذیرفتند، بازار ارزهای دیجیتال فرصت ورود هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران سازمانی و اجتناب از رکود فعلی را داشت.

شرکت Grayscale سپس دادخواستی را در اعتراض به این تصمیم به دادگاه استیناف ایالات متحده آمریکا در منطقه کلمبیا ارائه کرد و از سازمان دیده‌بان به دلیل رفتاری که آن را خودسرانه، دمدمی مزاج و تبعیض‌آمیز خواند، شکایت کرد.

به عبارت دیگر، برای هر کسی که به آینده کریپتو اهمیت می‌دهد و معتقد است که تنظیم‌‌کننده‌ها باید با حسن نیت برای پیشبرد این صنعت عمل کنند، مبارزه شرکت Grayscale با SEC یک مبارزه در جهت خوب و مثبت تلقی می‌شود.

در بیانیه ۱۸ نوامبر Grayscale خاطرنشان شده است که:

هراس ناشی از اتفاقات رخ داده برای دیگران دلیل کافی برای کنار گذاشتن ترتیبات امنیتی پیچیده‌ای که دارایی‌های سرمایه‌گذاران ما را برای سال‌ها ایمن نگه داشته، نیست. آنها ارزش خود را ثابت کرده‌اند و کارایی خود را با توجه به سابقه یک دهه رشد مداوم به اثبات رسانیده‌اند. بعید است این موضوع به این زودی‌ها تغییر کند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)