معرفی صرافی وان اینچ؛ اسب تک شاخ دنیای ارزهای دیجیتال

توکن گس چی (Chi Gastoken)

آشنایی با صرافی وان اینچ 1inch
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

با توجه به رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال گذشته، جای تعجب نیست که صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و استخرهای نقدینگی زیادی در حال فعالیت و ظهور هستند. دنبال کردن همه آن‌ها و این‌که کدام‌یک بهترین شرایط معاملاتی را ارائه می‌دهند بسیار دشوار است. اینجاست که صرافی وان اینچ و توکن اصلی آن یعنی 1INCH برای ما اهمیت پیدا می‌کند.

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) صرافی‌های ارزهای دیجیتال هستند که نیازی به شخص ثالث برای مدیریت ندارند. به عبارت دیگر، در یک صرافی غیرمتمرکز، هیچ شرکت واحدی وجود ندارد که دفترچه سفارشات را حفظ کند، دارایی‌ها را نگه‌داری کند یا اختیار همه چیز را در دست داشته باشد.

چندین صرافی غیرمتمرکز از جمله Uniswap، SushiSwap و PancakeSwap وجود دارند. اما همه این صرافی‌ها که هر کدام نسبتاً جدید هستند و به روش‌های متفاوتی شکل گرفته‌اند، ارزهای دیجیتال را با قیمت‌های کمی متفاوت به فروش می‌رسانند.

راهنمای صفر تا صد کار با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (uniswap)

چه می‌شد اگر راهی برای یافتن بهترین قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز وجود داشت؟ صرافی وان اینچ دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد.

صرافی وان اینچ چیست؟

صرافی وان اینچ (1inch)

وان اینچ، در درجه اول، یک تجمیع‌کننده صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است. این بدان معناست که صرافی‌های غیرمتمرکز را برای یافتن ارزان‌ترین قیمت‌ها جستجو می‌کند و سفارشات مشتریان خود را بین آن‌ها تقسیم می‌کند تا مطمئن شود که بهترین قیمت‌ها را دریافت می‌کنند.

وان اینچ، مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر مبتنی بر اتریوم، از کنفرانس توسعه‌دهندگان ETH پدیدار شد. این پروژه توسط سرگژ کانز (Sergej Kunz)، مدیر عامل 1inch و آنتون بوکوف (Anton Bukov)، مدیر ارشد فناوری آن در سال ۲۰۱۹ در طول ETHNewYork راه‌اندازی شد. از آن زمان، 1inch حدود ۱۵ میلیون دلار سرمایه از شرکت‌هایی مانند Binance Labs، Galaxy Digital و Pantera Capital جذب کرده است.

در ابتدا، بنیانگذاران صرافی وان اینچ یک پورتال مجزا برای کشت سود به نام Mooniswap ایجاد کردند که اساساً یک شبیه‌سازی از صرافی یونی سواپ بود. از دسامبر ۲۰۲۰، با راه‌اندازی پروتکل نقدینگی وان اینچ، پورتال Mooniswap منسوخ شد. اکنون، وان اینچ با ترکیبی از صرافی و استخرهای نقدینگی بیشتر شبیه یونی سواپ عمل می‌کند. با این حال، این پلتفرم نرخ‌های بهتری را ارائه می‌دهد، زیرا قیمت دارایی‌های دیجیتال را از سایر DEXها به صورت یکجا جمع می‌کند و بهترین قیمت خرید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

استخر نقدینگی چیست و چطور کار می‌کند؟

در هر زمان معین در صرافی‌های غیرمتمرکز، قیمت‌ها و کارمزد تراکنش‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. 1inch به جای بررسی دستی و مقایسه قیمت‌ها در صرافی‌ها، داده‌های قیمت‌های لحظه‌ای را از DEXهای مختلف جمع‌آوری می‌کند تا معامله‌گران بتوانند قیمت بهینه را در سراسر بازار شناسایی کرده و فرصت معاملات را در یک پلتفرم واحد به‌دست آورند.

برخی از صرافی‌های محبوبی که صرافی وان اینچ داده‌ها را از آن‌ها جمع‌آوری می‌کند عبارتند از Uniswap، SushiSwap، 0x، Kyber Network و Balancer.

در حال حاضر، وان اینچ از بیش از ۱۸۸ منبع نقدینگی متشکل از ۷ بلاک‌ چین، ۱.۶ میلیون کاربر و حجمی بیش از ۱۳۴ میلیون دلار پشتیبانی می‌کند.

در صرافی وان اینچ، اتصال کیف پول web3 و سپس مبادله توکن‌های استاندارد ERC-20 با بهترین نرخ ممکن یک فرآیند ساده است. صرافی حتی سفارش‌ها را بین چندین صرافی تقسیم می‌کند، همچنین امکان ایجاد سفارشات لیمیت، کسب درآمد با استیک توکن‌های 1INCH و تأمین نقدینگی به استخرهای نقدینگی این پلتفرم وجود دارد.

وان اینچ چگونه کار می‌کند؟

پروتکل 1inch به روشی مشابه بسیاری از وب سایت‌های محبوب رزرو سفر عمل می‌کند. همانطور که این سایت‌ها قیمت‌ها را از صدها وب‌سایت ارائه‌دهنده هواپیمایی، هتل و مسافرت جمع‌آوری می‌کنند، وان اینچ قیمت‌های ارزهای دیجیتال و کارمزد‌های معاملاتی را در چندین صرافی غیرمتمرکز مقایسه می‌کند.

این صرافی از یک API اختصاصی به نام Pathfinder استفاده می‌کند که شامل یک الگوریتم کشف و مسیریابی است. Pathfinder بهترین مسیرهای ممکن را برای هر معامله پیشنهادی پیدا می‌کند و در صورت لزوم، یک سوآپ را در چندین صرافی و حتی در بازارهای مختلف یک صرافی تقسیم می‌کند. علاوه بر این، با مکانیزم پر کردن پویا، مبالغ در صرافی‌های با نرخ نامطلوب حتی در هنگام پردازش تراکنش به صرافی‌هایی با نرخ مطلوب منتقل می‌شوند. در نتیجه، نرخ ارز و یا هزینه‌های گس که در نهایت کاربر پرداخت می‌کند، بهتر از آن چیزی است که در هر صرافی دریافت می‌کرد. با Pathfinder، می‌توان معاملات منفرد را در چندین پلتفرم DEX به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد تا بهینه‌ترین گزینه از نظر قیمت ارائه شود.

فرض کنید که می‌خواهید خرید رپد بیت کوین را با استفاده از اتریوم در یک صرافی غیرمتمرکز خریداری کنید. اگر به DEXهای مختلف سر بزنید متوجه خواهید شد که قیمت‌ها و کارمزد‌ها متفاوت هستند.

الگوریتم 1inch با استفاده از تمامی صرافی‌های مختلف و پروتکل‌های نقدینگی که می‌توانند این معامله را تسهیل کنند، ارزان‌ترین راه را برای انجام آن معامله پیدا می‌کند.

ارزان‌ترین راه برای انجام این معامله ممکن است شامل مبادله اتریوم بین چندین پروتکل مختلف و با چندین ارز مختلف قبل از رسیدن به رپد بیت کوین باشد. مزیت انجام این کار این است که می‌توانید WBTC را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنید.

به علاوه، اگر از قیمت‌هایی که می‌بینید راضی نیستید، می‌توانید یک سفارش محدود (لیمیت) تعیین کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد قیمتی را که می‌خواهید بپردازید وارد کرده و معامله تنها در صورتی انجام می‌شود که رمز ارز به نرخ مورد نظر شما برسد.

ثبت نام در صرافی وان اینچ

ثبت نام در وان اینچ

ثبت نام در صرافی 1inch بسیار ساده است. برای ورود به وان اینچ تنها کافی است تا کیف پول‌تان را به این صرافی متصل کنید.

نحوه ثبت نام در وان اینچ شامل مراحل زیر است:

  • به سایت صرافی 1inch مراجعه کنید.
  • روی دکمه « Connect Wallet» در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید
  • شرایط خدمات و سیاست حفظ حریم خصوصی را بپذیرید
  • شبکه خود را انتخاب کنید (اتریوم، BNB Chain، پالیگان، Optimism، آربیتروم، Gnosis Chain، آوالانچ و فانتوم)
  • کیف پول‌تان را انتخاب کنید
  • از طریق کیف پول‌تان تأیید کنید که می‌خواهید به وان اینچ متصل شوید
  • انجام شد! اکنون می‌توانید معاملاتتان را در صرافی شروع کنید

صرافی پول نو از معدود پلتفرم‌های رمز ارزی داخلی است که از شبکه آربیتروم پشتیبانی می‌کند. این شبکه لایه دو، هزینه تراکنش‌های اتریوم را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این شبکه و نحوه استفاده از آن در پول نو، به این لینک مراجعه کنید.

فرایند استیکینگ در صرافی وان اینچ

استیک وان اینچ

در روز کریسمس ۲۰۲۰، صرافی وان اینچ ارز دیجیتال خود، توکن 1INCH را راه‌اندازی کرد. راه اصلی برای کسب توکن‌های وان اینچ، ارائه نقدینگی به پلتفرم نقدینگی وان اینچ است. این کار شامل استیکینگ ارزهای دیجیتال است که افراد دیگر بتوانند هنگام انجام معاملات از آن‌ها استفاده کنند. از این طریق می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگری نیز کسب کنید. توکن 1INCH در سایر صرافی‌ها نیز معامله می‌شود.

1INCH یک توکن حاکمیتی است، به این معنی که می‌توانید از آن برای رأی دادن به نحوه اجرای پلتفرم وان اینچ استفاده کنید. هولدرهای 1INCH می‌توانند توکن‌های خود را برای مشارکت در حاکمیت شبکه 1inch و حاکمیت DAO، از جمله مدیریت خزانه‌داری شبکه 1inch، استیک کنند.

کسانی که توکن‌های 1INCH را استیک می‌کنند، از کارمزد سوآپ و کارمزد Price Impact، پاداش دریافت می‌کنند. به علاوه، افرادی که توکن 1INCH دارند، از حق رأی دادن به هر دوی این پارامترها برخوردار بوده و در هنگام رأی دادن، هولدرها پاداش‌های حاکمیتی نیز دریافت می‌کنند.

استیک توکن‌های وان اینچ بسیار ساده است. اگر از قبل توکن 1INCH ندارید، ابتدا می‌توانید با مراجعه به صرافی پول نو توکن خریداری کنید. سپس به صرافی وان اینچ مراجعه کرده و روی تب DAO کلیک کنید. سپس، تب Staking را انتخاب کنید. در مرحله بعد، روی دکمه اتصال کیف پول کلیک کنید.

ویژگی Infinity Unlock در استیک وان اینچ

ویژگی Infinity Unlock در استیکینگ وان اینچ

پس از اتصال کیف پول، مقدار توکن‌هایی را که می‌خواهید استیک کنید وارد کنید. برای آزادسازی توکن‌ها نیز باید قفل آن‌ها را باز کنید. می‌توانید از ویژگی «Unlock» معمولی استفاده کرده یا از ویژگی «Infinity Unlock» استفاده کنید. با انتخاب Infinity Unlock از پرداخت مجدد گس برای این تراکنش معاف می‌شوید، زیرا در صرافی وان اینچ برای هر بار unlockکردن توکن جدید باید کارمزد پرداخت شود.

اساساً ویژگی Infinity Unlock در حالی که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش می‌شود، اما اگر یک هکر راهی برای بهره‌برداری از آن در آینده پیدا کند، می‌تواند خطرناک باشد. ویژگی basic Unlock در درازمدت گران‌تر است، اما امنیت بیشتری دارد.

همچنین، می‌توانید روی نماد تنظیمات در گوشه سمت راست بالای کادر staking کلیک کنید تا کارمزد گس را به حالت‌های Standard، Fast و Instant تغییر دهید. البته، پس از باز شدن قفل استیکینگ، همیشه می‌توانید با انجام آخرین تراکنش، مقدار بیشتری استیک کنید.

صرافی وان اینچ از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

لیست ارزهای پشتیبانی شده توسط وان اینچ بسیار طولانی است، این صرافی حدود ۴۰۰ توکن استاندارد ERC-20 را ارائه می‌دهد که ارزهایی هستند که روی شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند. اگر توکن ERC-20 که می‌خواهید معامله کنید وجود ندارد، می‌توانید آن را اضافه کنید.

با این حال، در این صرافی رمز ارزهای محبوبی که روی شبکه اتریوم اجرا نمی‌شوند مانند بیت کوین (BTC) را پیدا نخواهید کرد. در مقابل، نسخه‌های مصنوعی (رپد) این کوین‌ها وجود دارد که همان قیمت را دارند اما لزوماً کاربرد یکسانی ندارند.

همچنین، برای دسترسی به بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته سایت وان اینچ لازم است که توکن اصلی 1inch (1INCH) را در کیف پول خود داشته باشید.

کارمزد معاملات در وان اینچ

وان اینچ هیچ هزینه‌ای برای خدمات خود دریافت نمی‌کند، اما معامله در آن رایگان نیست، زیرا شما باید هر کارمزدی را که برای انجام معامله مورد نیاز است بپردازید، به این معنی که اگر از مسیرهای وان اینچ و صرافی Uniswap استفاده می‌کنید، باید کارمزد‌هایی را که یونی سواپ دریافت می‌کند، بپردازید، اما نه بیشتر.

اگر از طریق دو صرافی معامله کنید، باید مبلغ متناسبی را که هر دو صرافی دریافت می‌کنند، پرداخت کنید. به عنوان مثال، صرافی یونی سواپ یک کارمزد ثابت ۰.۳٪ برای سفارشات خود دارد و Balancer بسته به استخری که وارد می‌شوید، کارمزد متغیری را دریافت می‌کند. به طور کلی، تقریباً هیچ صرافی غیرمتمرکزی معاملات بدون کارمزد ارائه نمی‌دهد.

یکی از نکات مثبت استفاده از وان اینچ این است که در وان اینچ چیزی به عنوان کارمزد صرافی و کارمزد واریز و برداشت وجود ندارد. هزینه‌های کاربران فقط به صرافی‌های غیرمتمرکز مورد استفاده برای تأمین نقدینگی برای معاملات بستگی دارد و 1inch تمام تلاش خود را می‌کند تا حتی این هزینه‌ها را تا حد امکان از طریق استفاده از «Infinite Unlock» و توکن‌های گس Chi محدود کند.

کاربرد و مزایای توکن گس چی (Chi Gastoken)

Chi Gastoken یک توکن استاندارد ERC20 است که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در صرافی وان اینچ استفاده می‌شود. این توکن مشابه توکن GasToken در اتریوم است، اما عملکرد بهتری دارد. Chi به قیمت گس شبکه اتریوم وابسته است. وقتی قیمت گس کم باشد قیمت Chi هم کم است و برعکس. درست مانند GasToken، Chi یک گس توکنیزه در شبکه اتریوم است. تنها تفاوت این است که Chi در 1inch و Curve استفاده می‌شود، در حالی که GasToken در کل شبکه اتریوم به کار می‌رود.

به گفته 1inch، تراکنش‌های موجود در صرافی به دلیل وجود گس توکن Chi تا ۴۲ درصد ارزان‌تر هستند. کاربران می‌توانند در هر زمانی Chi را در وان اینچ ضرب (mint) کرده و سپس در صورت صلاحدید از این توکن‌ها برای پرداخت هزینه تراکنش‌های خود استفاده کنند. در حالت ایده‌آل، کاربر زمانی که GWEI در اتریوم کم است، Chi را ضرب می‌کند (می‌خرد) و سپس از آن برای پرداخت تراکنش‌ها در زمانی که GWEI بالا است، استفاده می‌کند، در واقع هزینه کمتری برای تراکنش خود می‌پردازد. به عنوان مثال، شما می‌توانید Chi را زمانی که قیمت GWEI  ۲۰ است ضرب کنید و سپس زمانی که قیمت GWEI  ۴۰ است از آن استفاده کنید، به این معنی که هزینه‌های شما نصف زمانی است که از Chi استفاده نکرده باشید.

آیا وان اینچ ایمن است؟

1inch بسیار ایمن است زیرا به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کند، به این معنی که دارایی هیچ کاربری را مستقیماً روی پلتفرم نگه نمی‌دارد و همه چیز از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. قراردادهای هوشمند وان اینچ توسط OpenZeppelin، Consensys diligence، SlowMist، Haechi Labs، Coinfabrik، Certik، Hacken، Scott Bigelow، Mix Bytes و Chainsulting بررسی شده‌اند. همه بررسی‌ها را می‌توانید در github وان اینچ پیدا کنید.

این پلتفرم هرگز دارایی‌های شما یا کلیدهای خصوصی را در اختیار ندارد. بنابراین، برخلاف صرافی‌های متمرکز که از شما می‌خواهند ارزهای دیجیتال خود را برای معامله سپرده‌گذاری کنید، در وان اینچ، دارایی‌های شما همیشه در کیف پول و در اختیار شما باقی می‌مانند.

همچنین، وان اینچ هرگز تا به امروز هک نشده یا مورد تهدید امنیتی قرار نگرفته است. و از آنجایی که شما هرگز اطلاعات شخصی، حتی یک آدرس ایمیل را به این پلتفرم ارائه نمی‌دهید، نیازی به نگرانی در مورد امنیت داده‌ها نیست.

هرچند این صرافی تا به حال هک نشده است، اما سایت آن به منظور اهداف فیشینگ شبیه‌سازی و کپی شده است. مواردی وجود داشته است که افرادی کیف پول خود را به سایت‌های جعلی وان اینچ متصل کرده‌اند. برای این منظور، به حروف به کار رفته در آدرس اینترنتی (URL) صرافی توجه باشید (مانند «L» به جای «I»). همچنین، بهتر است وب سایت صحیح را بوک مارک کنید و از لینک‌های تبلیغاتی که به صورت آنلاین می‌بینید اجتناب کنید.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

جمع‌بندی

به طور کلی واضح به نظر می‌رسد که ویژگی‌ها و ابزارهای نوآورانه ارائه شده توسط صرافی 1inch به مراتب بیشتر از مشکلات احتمالی این پلتفرم است. در واقع، این صرافی در مدیریت برخی از مشکلاتی که اکوسیستم در حال ظهور DeFi را تحت تاثیر قرار داده، به خوبی عمل کرده است.

آینده وان اینچ به آینده امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) بستگی دارد. صرافی‌های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز قدرتمند مانند بایننس هنوز گران، کند و نسبتاً کم اهمیت هستند. اما با توجه به اینکه صرافی‌های متمرکز در طول دوره‌های نوسان قیمت کریپتو از رکود مکرر رنج می‌برند، تقاضا برای DEXها در حال افزایش است و تجمیع‌کنندگانی مانند 1inch برای جبران این کسادی وجود دارند.

یکی از راه حل‌های وان اینچ ارائه نقدینگی بسیار بیشتر از DEXهای موجود است. کمبود نقدینگی مشکلی است که ناشی از تکه تکه شدن پلتفرم‌های DEX است، اما به‌عنوان تجمیع‌کننده، وان این مشکل را جبران می‌کند.

با تقسیم سفارش‌ها در چندین صرافی در صورت لزوم، وان اینچ از لغزش‌هایی (slippage) که می‌تواند منجر هزینه‌های معاملاتی بالاتر شود، جلوگیری می‌کند. همچنین، مقایسه نرخ‌ها و هزینه‌های گس ارائه شده در صرافی‌های مختلف بسیار خوب است. معامله‌گران فعال متوجه خواهند شد که این امر می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان تلف شده آن‌ها در جستجوی دفترهای سفارش صرافی‌های متعدد شود.

ویژگی‌هایی مانند گس توکن CHI، پروتکل نقدینگی وان اینچ و افزودن سفارش‌های لیمیت، قابلیت استفاده از dApp را برای همه انواع کاربران افزایش می‌دهد. علاوه بر این، با افزودن پل‌هایی (bridge) به شبکه‌های دیگر، 1inch مشتاق است که با شرکای بیشتری ادغام شود، بنابراین ارتباط خود را در دنیای کریپتو گسترش می‌دهد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)