شبکه آربیتروم چیست؟ آشنایی بیشتر با حلّال مشکلات اتریوم!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

شبکه آربیتروم یک شبکه لایه دوم اتریوم است. تا پیش از ارائه توکن مرجع، تمام تراکنش‌ها روی شبکه آربیتروم با اتر (ETH) پرداخت می‌شدند. این یک سطر را به عنوان مقدمه در نظر داشته باشید تا در ادامه ببینیم شبکه آربیتروم چیست و چه می‌کند!

اگر بخواهیم تمامی قابلیت‌های اتریوم را به طور مجزا ذکر کنیم، احتمالا به چند کاغذ A4 نیاز خواهیم داشت! همانطور که می‌دانید، ETH با اقتدار در جایگاه دومین رمزارز با ارزش بازار ایستاده و بدون شک اتریوم یکی از بازیگران اصلی در مسیر پیشرفت DeFi به حساب می‌آید. اگر به راهی که مخلوق ویتالیک بوترین طی کرده، نگاه کنیم، می‌توانیم با دلی قرص‌تر نسبت به آینده اتریوم امیدوار باشیم.

توسعه قراردادهای هوشمند، ایمنی بالا، پشتیبانی از Dappها، پردازش بیشترین تراکنش‌های مربوط به NFTها و… تنها گوشه‌ای از توانایی‌های بی‌شمار اتریوم را تشکیل می‌دهند. برای آشنایی با مسیر پر پیچ و خم اتریوم و سازوکار بزرگ‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند، این مقاله را از دست ندهید: اتریوم چیست؟

لوگو و نماد شبکه آربیتروم

با وجود نقش پررنگ اتریوم در پیشرفت دنیای غیرمتمرکز، نباید از ضعف‌‌های آن غافل شویم. (بالاخره هیچ چیز و هیچ کس کامل نیست!) هزینه بالای کارمزدها و سرعت پایین شبکه از عواملی هستند که نارضایتی بسیاری از کاربران را در پی داشته‌اند. امّا نباید فراموش کنیم که هر مشکلی راه حل‌هایی دارد و این عیوب هم به حال خود رها نشده‌اند. امروز قصد داریم تا یکی از مهم‌ترین راه‌ حل‌های مشکلات مقیاس پذیری اتریوم را مورد بحث قرار دهیم و آن را هرچه بهتر بشناسیم. این شما و این شبکه Arbitrum!

شبکه آربیتروم چیست؟

برای حل مشکلات اتریوم تدبیرات مختلفی اندیشیده شده و هرکدام به نوعی در پیشرفت این اکوسیستم سهیم بودند. ترافیک بالای شبکه و ضعف در مقیاس پذیری، از موانع سد راه اتریوم برای رشد تصاعدی بیشتر بوده‌اند. اکثریت تراکنش‌ها و فعالیت‌های شبکه اتریوم روی لایه اول یا اصلی آن صورت می‌پذیرد که ازدحام شبکه را در پی خواهد داشت. حال پرسش اصلی اینجاست: ترافیک شبکه چگونه کاهش می‌یابد؟

در این بین، پروژه‌های لایه ۲ به نجات لایه اصلی شبکه می‌آیند. آربیتروم به این دسته از پروژه‌ها تعلق دارد و در ادامه مفصلا به معرفی این مفهوم می‌پردازیم. یکی دیگر از پروژه‌های لایه دوم پالیگان نام دارد که تا حد زیادی نواقص اتریوم را برطرف کرده است. لایه دوم اتریوم (Ethereum Layer 2) چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای آشنایی بیشتر با شبکه پالیگان و آینده توکن MATIC، این مقاله پیشنهاد می‌شود: پالیگان چیست؟

موضوع عیدانه بلاگ پول نو یعنی Arbitrum، یکی از پروژه‌های مبتنی بر اتریوم است که بستر مناسبی را برای مقیاس پذیری و پردازش بدون محدودیت قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. با کاهش هزینه‌های گس فی، تسریع روند پردازش تراکنش‌ها، آربیتروم نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته و به یکی از موفق‌ترین‌ راه حل‌های لایه دوم تبدیل شده است. به وسیله جابه‌جایی محاسبات لایه اصلی اتریوم، Arbitrum از فشار لایه اول شبکه می‌کاهد.

آربیتروم چیست؟

این یعنی داده‌ها و محاسبات هر تراکنش در لایه دوم و بر بستر آربیتروم پردازش می‌شوند امّا توسط لایه اول به سرانجام می‌رسند. دلیل این موضوع هم می‌توان امنیت بالای لایه اصلی اتریوم قلمداد کرد. لایه‌های مختلف بلاک چین چگونه کار می‌کنند؟

انتظار می‌رود که راه حل‌های لایه ۲ مانند آربیتروم این قابلیت را داشته باشند تا در میان مدت و بلندمدت، بحران مقیاس پذیری اتریوم را تا حد زیادی بهبود ببخشند. با این وجود، اکثریت مخاطبان اتریوم همچنان چشم به اتریوم ۲ دوخته‌اند و منتظر این آپگرید موردانتظار هستند تا پس از مدت‌ها، شاهد اصلاحات اساسی ازجمله قابلیت استیک اتریوم در شبکه اصلی آن باشیم. درباره اتریوم ۲ و زمان عرضه آن بیشتر بدانید.

ساز و کار Arbitrum چگونه است؟

یافتیم که رفع مشکلات اتریوم، مهم‌ترین انگیزه ورود آربیتروم به دنیای غیرمتمرکزها به حساب می‌آید. با توجه به هدف اصلی شبکه که در برطرف کردن نواقص اتریوم خلاصه می‌شود، انتظار می‌رود که تیم توسعه دهنده برنامه‌ای برای عرضه توکن بومی نداشته باشد.

این یعنی هزینه تراکنش‌ها کماکان به وسیله ETH پرداخت خواهد شد. به قابلیت‌های Arbitrum اشاره کردیم. امّا اکنون ممکن است کمی در رابطه با نحوه کارکرد این پروژه سردرگم باشیم. آربیتروم چگونه کار می‌کند؟ از چه تکنولوژی‌هایی بهره می‌برد؟ در ادامه مطلب، به پرسش‌هایی از این دست پاسخ خواهیم داد.

آربیتروم از جهاتی شباهت‌های زیادی به اتریوم دارد. به عنوان مثال، به طرفین هر تراکنش این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از کدهای مختلف، یک ماشین مجازی (Virtual Machine) را طراحی کنند. به عبارتی، بستر مناسبی را برای پیاده سازی قراردادهای هوشمند فراهم می‌کنند.

آربیتروم طرفین قرارداد را به انجام فرآیند در خارج از لایه اول تشویق می‌کند و همین موضوع، موجب کاهش بار مسئولیت لایه ۱ اتریوم می‌شود. در نتیجه، شاهد کاهش ترافیک شبکه و انجام مقیاس پذیری خواهیم بود. به بیان دیگر، روند تراکنش‌ها را تسریع می‌بخشد و ظرفیت لازم برای پردازش شمار بالایی از تراکنش‌ها را فراهم می‌آورد.

شبکه آربیتروم و اتریوم

آربیتروم این توانایی را دارد تا در هر ثانیه، ۴۰۰۰ تراکنش را به طور کامل پردازش کند. طبق پیش‌بینی‌ها، با عرضه نهایی اتریوم 2.0 این میزان تراکنش به ۱۰۰هزار انتقال در هر ثانیه افزایش می‌یابد!

ارتباط اتریوم و آربیتروم چیست؟

سازگاری آربیتروم با زنجیره اتریوم، به شباهت آن‌ها در ایجاد یک VM یا ماشین مجازی برای دو طرف تراکنش‌ها محدود نمی‌شود. Arbitrum از عملیات‌های بر پایه اتریوم پشتیبانی به عمل می‌آورد. با یک پارچه سازی بیشتر، آربیتروم به بهینه سازی فعالیت‌ها کمک می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، توجه شما را به مثالی که در مقابل آورده‌ایم جلب می‌کنم.

تصور کنید ۱۰ هزار تراکنش اتریومی به آربیتروم منتقل می‌شوند. برای انجام محاسبات و پردازش اطلاعات، Arbitrum تمامی آن‌ها را در یک Proof یا سند فشرده می‌سازد. در این موقعیت، این ۱۰هزار تراکنش در لایه اوّل به یک تراکنش تبدیل می‌شوند. این عملیات اجماع سازی، یکی از نقاط عطف آربیتروم محسوب می‌شود.

طی فرایندی که بالاتر به آن اشاره کردیم، فقط داده‌های ضروری به زنجیره اصلی شبکه منتقل می‌شوند. پس از بهینه سازی تراکنش‌ها و انجام معادلات پیچیده توسط آربیتروم، نوبت به نهایی‌سازی فعالیت‌ها در لایه اول اتریوم می‌رسد. اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به این پروسه نگاه کنیم، می‌توانیم آن را Rollup (رول آپ) نامگذاری کنیم. یعنی آربیتروم مسائل پیچیده را حل کرده و اتریوم امضای نهایی کار را در قرارداد ثبت کرده است.

برای انتقال یک دارایی چون ارز ETH بر بستر آربیتروم، نیاز داریم تا سلسله مراتبی را طی کنیم. به عبارت دیگر، به یک فناوری نیاز داریم تا لایه‌های شبکه را به یکدیگر متصل کنیم. در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

تکنولوژی بریج

گاهی اوقات قصد داریم تا ارزی را از یک شبکه به شبکه دیگری انتقال دهیم. برای این کار، نیاز داریم تا استاندارد آن توکن را با شبکه مقصد مطابقت داده و میان آن‌ها یک پل ارتباطی به وجود بیاوریم. به عنوان مثال، تتر با استاندارد ERC-20 این قابلیت را دارد که به تتر TRC-20 و سازگار با اکوسیستم ترون تبدیل شود. برای این کار، باید از تکنولوژی Bridge در بلاک چین‌ها استفاده کنیم. در پست بریج ارز دیجیتال به مزایا و کاربرد این فناوری پرداختیم.

استفاده از بریج در Arbitrum بیش از پیش به چشم می‌آید. چرا که ما همواره دارایی‌های خود را از لایه اول اتریوم به لایه ۲ شبکه منتقل می‌کنیم. این یعنی به واسطه پلی میان دو لایه، توکن‌های انتقال یافته در یک قرارداد Bridge مستقر می‌شوند. سپس L2 یا لایه دوم، انتقال را اعتبارسنجی کرده، و میزان دارایی هر آدرس را ثبت می‌کند. تا زمان برداشت، دارایی‌های رد و بدل شده در همان قرارداد بریج باقی می‌مانند.

سرگذشت، تاریخچه و خالق شبکه آربیتروم

اهداف اصلی پروژه، نحوه کارکرد آن و تکنولوژی‌های به کار گرفته شده، مهم‌ترین موضوعاتی است که تا کنون آن‌ها را پوشش دادیم. امّا بد نیست اگر درباره تاریخچه Arbitrum، تیم توسعه دهنده و سرمایه گذاران مهم آن به گفت‌وگو بپردازیم تا به شناخت بیشتری از این پروژه آینده‌دار برسیم.

بنیان‌گذاران شبکه آربیتروم
بنیان‌گذاران شبکه آربیتروم

نمی‌توان انکار کرد که آربیتروم تولد و پیشرفت روزافزون خود را مدیون کمپانی بزرگ Off Chain Labs بوده است. در سال ۲۰۱۸، این کمپانی به رهبری یکی از استادان علوم کامپیوتری به نام Ed Felton تاسیس شد. وی پیش‌تر به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور و مدیر فناوری آمریکا مشغول به کار بود. در وبسایت رسمی Off Chain Labs، به تعدادی از سرمایه گذاران آن اشاره شده که Blocknation ،Pantera، Ventures و Coinbase از جمله آن‌ها هستند. علاوه بر سرمایه گذاران بزرگ، نباید تاثیرات تیم پروژه را در پیشبرد اهداف کمپانی نادیده گرفت.

سرانجام در تاریخ ۲۸ می ۲۰۲۱، پروژه آربیتروم عرضه و به یکی از محبوب‌ترین راه حل‌های لایه دوم تبدیل شد. طبق داده‌های پلتفرم Arbiscan، تعداد تراکنش‌های پردازش شده بر بستر آربیتروم در مقیاس روزانه، به بیش از ۱۰۶هزار می‌رسد. تیم Off Chain Labs امیدوار است تا با به سرانجام نشستن اهداف خود، این آمار به مراتب بالاتری هم دست یابد.

مزایا و معایب شبکه آربیتروم

اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای مطلب اشاره کردیم که هرچیزی نقاط ضعف و قوت خود را دارد. شاید همین دلیلی باشد برای علاقه ما به دنیای غیرمتمرکز! از مزایای آربیتروم گفتیم و اکنون می‌خواهیم این موضوع را از جهت دیگری نظاره کنیم و نقاط ضعف آن را زیر ذره بین قرار دهیم. پیش از این، بد نیست اگر یک بار دیگر نقاط قوت را به طور خلاصه به یاد بیاوریم:

  • هزینه کم انتقالات
  • سرعت زیاد شبکه
  • مقیاس بندی صحیح
  • امنیت بالا به سبب ارتباط با زنجیره اصلی اتریوم

مشکلات مکانیزم Arbitrum

در بخش مربوط به سازگاری آربیتروم و اتریوم اشاره کردیم که Arbitrum توانایی یکپارچه سازی و جمع بندی تراکنش‌ها را دارد. این اقدامات به وسیله Rollupها صورت می‌پذیرند. در آربیتروم از فناوری Optimistic Rollup استفاده می‌شود که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، این تکنولوژی در مواجهه با قراردادها دیدگاهی خوشبینانه دارد! به نوعی، برای تایید تراکنش‌ها به تضمینی مبنی بر اعتبار آن نیاز نخواهد داشت. همین موضوع، می‌تواند احتمال بروز مشکلاتی چون ورود بازیگران بد را دوچندان کند.

در مکانیزم Zero Knowledge یا ZK Rollups، سرتاسر تراکنش به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. این یعنی برای تایید نهایی در لایه اول، هر تراکنش نیاز دارد تا از یک فیلتر عبور کند. بنابراین، از امنیت به مراتب بالاتری برخوردار خواهد بود. امّا پیاده سازی این الگوریتم بر بستر آربیتروم هزینه بالایی را در پی دارد و به گفته تیم توسعه دهنده، تکنولوژی Optimistic عملیات مقیاس پذیری را به بازدهی بیشتری صورت می‌دهد.

شبکه آربیتروم چیست؟

فارغ از عدم بازنگری کامل تراکنش‌ها، آربیتروم یک راه حل قابل اعتماد محسوب می‌شود. Arbitrum در صدر پروژه‌های لایه دوم اتریوم بر اساس میزان ارزش قفل شده (TVL) قرار دارد .شاخص TVL آربیتروم به مرز ۳ میلیارد دلار رسیده و به عبارتی ۴۷/۷ درصد از کل سهام بازار L2 را در اختیار دارد. این سهام شبکه میان چند پروژه DeFi تقسیم شده که در قسمت بعدی با آن‌ها ملاقات خواهیم کرد.

همکاران و حامیان آربیتروم

در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱، باینس به طور رسمی اعلام کرد که شبکه آربیتروم را پذیرفته و از آن تاریخ، امکان واریز و برداشت ETH بر بستر Arbitrum برای کاربران فراهم خواهد بود. در آن مقطع، بنیانگذار اتریوم ویتالیک بوترین هم حمایت خود را در دیسکورد آربیتروم اعلام کرد:

تبریک بابت پذیرش در بایننس!

۱۰ پروژه‌ای که از شبکه آربیتروم پشتیبانی کردند
پروژه‌های حامی آربیتروم. نام‌های مطرحی به چشم می‌خورند!

از زمان ارائه پروژه، Dappهای بسیاری Arbitrum را در پروژه خود پیاده سازی کردند و انتظار می‌رود که روزانه به شمار این برنامه‌های غیرمتمرکز افزوده شود. به لطف کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به روند پردازش تراکنش‌ها، پلتفرم‌های غیرمتمرکز متعددی از Arbitrum استقبال کرده‌اند که با برترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. سوشی سواپ SushiSwap

در صدر صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) که آربیتروم را به کار گرفتند، نام سوشی‌ سواپ به چشم می‌خورد. از زمان به کارگیری شبکه Arbitrum توسط این پلتفرم، ارزش میزان سهام قفل شده آن ۳۷۷ میلیون دلار افزایش داشته و به رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار رسیده است. دیدن آمارهایی از این دست، برای هرکسی جذاب به نظر می‌رسد امّا شاخص TVL تنها یکی از پله‌های ترقی دکس SushiSwap یه حساب می‌آید و برای فتح قلّه‌های بیشتر، به پیشرفت مضاعفی نیازمند خواهد بود. فراموش نکنیم که رقبای آن بیکار ننشسته‌اند!

لوگوی صرافی سوشی سواپ

به طور خلاصه، SushiSwap یک صرافی غیرمتمرکز با رویکرد بازاریابی خودکار (AMM) است که در آن نهایی سازی هر تراکنش به پردازش توکن‌های طرفین وابسته نیست و در عوض، انتقال از طریق نقدینگی تامین شده توسط کاربران دیگر صورت می‌پذیرد. در نهایت، تراکنش‌های Peer-to-peer یا بدون واسطه، به امن‌ترین شکل ممکن در سوشی سواپ انجام می‌شوند.

۲. انی سواپ AnySwap

یکی از خبرهای داغی که در چندماه اخیر با محوریت دیفای منتشر شد، چیزی نبود جز اضافه شدن توکن ANY به دارایی‌های تحت پیشتیبانی بایننس. همین اقدام انجام شده توسط صرافی بایننس، موجب شد تا بسیاری از کاربران بیش از پیش پروژه AnySwap را در نظر بگیرند. به طور کلی Anyswap یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز است که بر تکنولوژی Fusion پایه گذاری شده و همواره به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از ویژگی‌های جالب توجه این پلتفرم، می‌توان به قیمت گذاری و سیستم نقدینگی خودکار اشاره کرد.

صرافی انی سواپ

از تاریخ ۲۸ می و اعلام همکاری AnySwap و آربیتروم، این اقدام با بازخوردهای مثبتی از سوی کاربران مواجه شده و بیش از ۲۵۰ پروژه دیگر درخواست همکاری با Arbitrum را ارائه کردند. به گفته کاربران این پروتکل، هزینه اندک تراکنش‌ها و سرعت زیاد بر بستر آربیتروم از مهم‌ترین دلایل استقبال آن‌ها از این شبکه لایه دوم محسوب می‌شود. با وجود به‌کارگیری آربیتروم و پیشرفت‌های روزافزون، AnySwap همچنان در ابتدای مسیر خود قرار دارد و با انجام اقدامات لازم، می‌تواند مسیر خود را برای تبدیل شدن به یک پلتفرم بزرگ‌تر هموار سازد.

۳. کرو فایننس Curve Finance

اگر بخواهیم به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های مبتنی بر اتریوم اشاره کنیم، نباید از پلتفرم غیرمتمرکز Curve غافل شویم. Curve Finance یک صرافی غیرمتمرکز است که به استیبل کوین‌ها و توکن‌های با استاندارد ERC-20 اختصاص دارد و روی اکوسیستم اتریوم طراحی شده است. برای انجام مبادلا‌ت در این پلتفرم، کاربران به یک کیف پول با امکان پشتیبانی از شبکه اتریوم نیاز خواهند داشت. پروژه کرو با هدف مبادلات امن و کم‌هزینه پا به میدان گذاشته است.

لوگوی پروژه کرو فایننس

همانطور که دیدیم، Curve یکی از پیشتازان این عرصه بوده و بدون شک در دسته باارزش‌ترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز جای دارد. امّا نباید نقش آربیتروم را در پیشرفت این پلتفرم نادیده بگیریم. چرا که ارزش TVL آن افزایشی ۳۴۷ میلیون دلاری را به خود دیده است. البته سفر پروژه Curve به اینجا ختم نمی‌شود و برنامه‌های آینده این پلتفرم، بر اشتیاق کاربران آن می‌افزاید.

اگر قصد دارید درباره والت‌های ETH بیشتر بدانید، مقاله «کیف پول اتریوم» را از دست ندهید

۴. آبراکادابرا Abracadabra

یکی از موفق‌ترین پروژه‌های حوزه DeFi، پلتفرم جادویی Abracadabra نام دارد! این پروژه یک پلتفرم وام دهی محسوب می‌شود و به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا دارایی‌های کریپتویی با بهره خود را به استیبل کوین‌هایی تحت عنوان Magic Internet Money (MIM) تبدیل کنند. سرمایه گذاران این امکان را دارند تا MIM را به استیبل کوین‌های دیگری چون DAI و USDT تبدیل کنند.

لوگوی پروژه آبراکادابرا

دیدن موفقیت‌ پلتفرم‌های دیفای همواره برای ما خوشایند بوده و Abracadabra هم توانسته به کمک آربیتروم به اهداف بزرگی دست یابد و افزایش ۳۰۰میلیون دلاری را در TVL خود تجربه کند. علاوه بر این، اقداماتی چون لیست شدن توکن بومی شبکه (SPELL) در بایننس هم به پیشرفت روزافزون این پلتفرم کمک شایانی کرده و همانند آربیتروم، می‌توان آینده روشنی را برای آن متصور شد.

توکن آربیتروم (ARB) چیست؟

از اواخر سال ۲۰۲۲، زمزمه‌هایی مبنی بر ارائه توکن بومی اکوسیستم آربیتروم مطرح شد و سرانجام در روز ۲۳ مارس (سومین روز از ۱۴۰۲)، شاهد عرضه توکن ARB بودیم. ایردراپ این توکن به یکی از پر سر و صداترین ترندهای ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

همزمان با انتشار جهانی توکن ARB، ما این ارز را به صرافی پول نو اضافه کردیم و شما می‌‌توانید به سادگی این توکن محبوب را به لیست دارایی‌های کیف پول خود اضافه کنید تا با خرید آربیتروم (ARB) شانس خود را برای شرکت در قرعه‌کشی نوروزی پول نو افزایش دهید!

توکن آربیتروم (ARB)

برخلاف اتر (ETH)، توکن آربیتروم (ARB) از محدودیت عرضه برخوردار بوده و شمار توکن‌های ARB از ۱۰ میلیارد واحد فراتر نمی‌رود. در زمان انتشار این مطلب، ۱.۲۷۵ میلیارد توکن ARB در چرخه بازار قرار دارد که در ایردراپ ۲۳ مارس عرضه شدند. راهنمای خرید ارز دیجیتال در پول‌ نو

طبق گفته‌های اعضای پروژه، شیوه عرضه یا توکنومیکس (Tokenomics) آربیتروم بدین شکل خواهد بود:

  • ۱۷.۵۳ درصد توکن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
  • ۱.۱۳ درصد سهم DAOهای مستقر در اکوسیستم آربیتروم خواهد بود.
  • ۱۱.۶۲ درصد توکن‌ها به کیف پول‌های فعال در شبکه واریز می‌شود.
  • ۴۲.۷۸ درصد از عرضه ARB صرف خزانه مورد نیاز DAO آربیتروم (DAO Treassury) خواهد شد.
  • ۲۶.۹۴ درصد به تیم و اعضای آینده تیم تخصیص می‌یابد.

آیا صرافی پول نو از شبکه آربیتروم پشتیبانی می‌کند؟

بله! صرافی پول نو جزو معدود صرافی‌های ایرانی است که از شبکه لایه دوم آربیتروم پشتیبانی می‌کند.

ساز و کار Arbitrum، تاریخچه شبکه، تیم توسعه دهنده، همکاری‌های مهم و… مفاهیمی بودند که تاکنون آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون نوبت به حسن ختام این پروژه رسیده است! به قصد تسریع روند تراکنش‌ها و کاهش هزینه گس فی، پول نو از Arbitrum پشتیبانی کرده و کاربران می‌توانند به آسانی بر بستر این شبکه، ارز ETH را خریداری کنند.

به منظور سهولت در استفاده از این بلاک چین، شما می‌توانید به سادگی این شبکه را به کیف پول متامسک اضافه کنید. برای این کار، کافی است به صفحه اختصاصی اتریوم در پول نو بروید و گزینه مذکور را انتخاب کنید.

اطلاعات مربوط به آدرس شبکه آربیتروم در پول نو

علاوه بر افزودن آربیتروم به متامسک، شما می‌توانید آدرس توکن ETH را با استاندارد‌های بایننس اسمارت چین کپی و در متامسک وارد کنید تا در طی فرایند انتقال اشتباهی صورت نگیرد.

افزودن آدرس ارز اتریوم به کیف پول متامسک

پس از اقدام به اتصال شبکه به متامسک، در کیف پول خود پیامی را مبنی بر تغییر شبکه مشاهده خواهید کرد. در اینجا، باید گزینه Switch Network را انتخاب کنید تا شبکه در متامسک از اتریوم به Arbitrum تغییر یابد.

توجه داشته باشید که این اقدام موجب لغو تراکنش‌های درحال پردازش خواهد شد!

پس از اتصال آربیتروم به کیف پول متامسک، می‌توانید معاملات خود را بر بستر این بلاک چین انجام داده و تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را تجربه کنید.

راهنمای خرید و فروش روی شبکه آربیتروم

پیش از اقدام به انتقال یک ارز روی شبکه آربیتروم، بهتر است با استانداردهای آن آشنایی پیدا کنید تا در طی انجام عملیات با مشکلی مواجه نشوید. فراموش نکنید که برای فروش دارایی خود بر بستر Arbitrum، نیاز است تا برای پرداخت کارمزد، ارز AETH را از قبل در کیف پول خود داشته باشید. برای اطلاعات کامل درباره شبکه‌های بلاک چینی و تفاوت‌های آنها یکدیگر، مقاله انتخاب شبکه‌های بلاک چین را از دست ندهید.

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مقاله استخراج اتریوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سخن پایانی

با اتمام تعطیلات نوروزی، در بلاگ پول نو دور هم جمع شدیم تا با یکی از مهم‌ترین مفاهیم حوزه کریپتو آشنا شویم. همانند پالیگان و دیگر پروژه‌های لایه دوم، آربیتروم هم برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر همچنان مسیر دشواری را در پیش دارد. بدیهی است که تجدید قوای رقبا، عرصه را بر آربیتروم تنگ خواهد کرد. امّا با این حال نباید از روند امیدوارکننده این پروژه غافل شد. در هرصورت مانند دیگر اتفاقات دنیای غیرمتمرکز، آینده Arbitrum هم از موارد غیرقابل پیشبینی به شمار می‌رود.

از اینکه تا انتهای مطلب همراه من بودید کمال تشکر را دارم🙏 شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما آیا آربیتروم قلّه‌های بلندتر را هم فتح خواهد کرد؟ حتما دیدگاه خود را به ما به اشتراک بگذارید!

10
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی غلامی
علی غلامی
11 ماه قبل

سلام تغییر شبکه به اربیتروم چطوری انجام میشه

Ali
Ali
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
در کیف پول تراست ارز آنتالوژی دارم که تعدادش ذکر شده و نوشته bep20 ولی قیمت نداره، باید چه کار کنم؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  Ali

سلام علی عزیز
بعضی ارزها هستن که قیمت اون‌ها در کیف پول‌ها نشون داده نمی‌شه. این به دلیل کم بودن والیوم یا حجم تراکنش اون ارز در کوین مارکت کپ یا هر سایت دیگه‌ای هست که تراست والت قیمت‌ها رو از اون می‌گیره و نمایش می‌ده.

Mahmood
Mahmood
1 سال قبل

سلام, من از باینانس اتریوم از شبکه اربیتروم به تراس ولت انتقال دادم ولی واریز نشده به حساب تراس ولتم، چه راهکاری هست؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

10

1

نظر مخاطبان (10)