دیسنترالند چیست؟ با ارز مانا و Decentraland گل سرسبد متاورس بیشتر آشنا شوید!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

تقریبا‌‌ ۲ دهه از انتشار بازی خاطره انگیز Sims می‌گذرد. در آن دوره، ظهور بازی‌هایی با محوریت شبیه‌ سازی زندگی واقعی‌ یک‌ انقلاب به حساب می‌آمد‌. در این بازی، این امکان وجود داشت که ‌‌شما با محیط اطراف خود‌ تعامل داشته باشید‌ و‌ ‌‌زندگی حقیقی را در ابعادی کوچک‌تر و در صفحه نمایشگر خود مشاهده‌ کنید!‌ علی‌ رغم ‌جاه طلبی‌های فراوان این بازی، Sims همچنان یک سرگرمی بود و از قلمرو گیمینگ فراتر نرفت.

با گذشت ۲۱ سال از بازی محبوب Sims، دنیای گیمینگ و دنیای واقعی دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. درحال حاضر شما می‌توانید بدون کوچک‌ترین حرکت به پاریس سفر کنید و چند دقیقه دیگر درحال معامله زمین در نیویورک باشید! این تجربیات با پیشرفت دنیای غیرمتمرکز پدید آمدند. امروز قصد داریم تا در رابطه با سرآمد متاورس یعنی پلتفرم Decentraland گپ و گفتی داشته باشیم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید!

دیسنترالند چیست؟

شاید تا ۵ سال قبل کسی تصور نمی‌کرد که یک پلتفرم با رویکرد گیمینگ بتواند به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کریپتویی تبدیل شود. امّا این موضوع برای آورندگان این پلتفرم یعنی Ari Meilich و Esteban Ordano به هیچ عنوان دور از ذهن نبود. با رکوردشکنی‌های پیاپی، اکنون دیسنترالند به یک دنیایی ۳ بعدی تبدیل شده که بیش از هر زمانی نام آن به گوشمان می‌رسد. شاید در آینده‌ای نزدیک، روزی برسد که برای تشخیص آن از دنیای واقعی با چالش مواجه شویم!

همانند بسیاری از پروژه‌های مطرح، دیسنترالند هم محصول‌ بلاک‌ چین اتریوم است. به طور کلی،‌ می‌توان Decentraland را ورژن دیگری از دنیای پیرامون خودمان دانست.‌ در اینجا، ما می‌توانیم زمین‌های دیجیتالی را در مناطق مشابه دنیای واقعی خریداری کنیم. همچنین، این امکان را داریم که خلاقیت خود را به کار بگیریم و‌ با ساختن آیتم‌های مختلف،‌ تجربیات دنیای حقیقی را به سطح دیگری ببریم.‌ همانند شبکه‌های اجتماعی که هر فردی با حساب کاربری مشخصی خود در آن حضور دارد، در دیسنترالند هم ما شاهد آواتارهای شخصی سازی شده از اشخاص حقیقی هستیم. درواقع بدون حضور فیزیکی و به لطف شخصیت‌های دیجیتالی، می‌توانیم‌ به تجربیات رویایی خودمان دست پیدا کنیم.

فضای پلتفرم دیسنترالند

در دیسنترالند محدودیتی وجود ندارد. این یعنی مانند دنیای اطراف ما، هر فعالیتی قابل انجام خواهد بود. حتی اخیرا شاهد برگزاری یک مراسم عروسی در فضای Decentraland هم ‌بوده‌ایم! این مراسم با حضور ۲۰۰۰ مهمان برگزار شد و در بسیاری از نشریات خبری هم بازتاب زیادی داشت.

رشد انفجاری پلتفرم دیسنترالند

در سال ۲۰۲۱ با تصمیم جوان‌ترین میلیونر تاریخ یعنی مارک زاکربرگ،‌ شبکه‌‌ فیسبوک به متا تغییر نام یافت. به دنبال این تصمیم، بسیاری با مفهوم متاورس‌ خو گرفتند و محبوبیت این دنیای پر رمز و راز چندین برابر شد. در پی پیشرفت ‌متاورس،‌ ‌افراد زیادی به‌ دیسنترالند گرایش پیدا کردند. بنابراین می‌توان مدعی شد که ‌Decentraland ‌بخش اعظمی از محبوبیت خود را مدیون زاکربرگ است!

با مارکت کپ‌‌ ۶ میلیارد دلاری،‌ دیسنترالند یکی از بزرگ‌ترین و به عقیده بسیاری موفق ترین‌ پلتفرم متاورسی به حساب می‌آید‌.‌ حجم معاملاتی‌ NFTهای این پلتفرم در مقیاس‌ ۷روزه،‌ به‌‌ ۸/۱ میلیون دلار می‌رسد که در نوع خود یک رکورد قابل توجه محسوب می‌شود‌. این یکی از همان دلایلی است که‌‌ دیسنترالند و متاورس‌ را‌ به مهم‌ترین موارد جست‌وجو‌ شده در گوگل تبدیل کرده است.

انواع دارایی‌ها در دیسنترالند

مانند دنیای واقعی، در دیسنترالند هم دارایی‌های گوناگونی در اختیار ما قرار دارند. به عنوان مثال، می‌توانیم با یک هدست واقعیت مجازی زمین موردنظرمان را در یکی از مناطق رویایی لاس وگاس خریداری کنیم و در آن به ساخت و ساز بپردازیم. حتی می‌توانیم در آن کسب و کاری را راه اندازی کنیم و یا آن را اجاره دهیم. در ادامه، بیشتر به دارایی‌های دیجیتالی موجود در دیسنترالند خواهیم پرداخت.

۱. زمین‌های دیجیتالی

احتمالا ‌شما‌ هم در جریان معاملات میلیون دلاری در Decentraland بوده‌اید. حتی اخیرا شاهد آگهی زمین‌های متاورسی در سایت دیوار هم بودیم که در نوع خود بسیار جالب توجه است! اگر بخواهیم با دیسنترالند بیشتر آشنا شویم، بهتر است از وسعت آن بیشتر بگوییم. این سرزمین پهناور به ۹۰هزار و ۶۰۰‌ قطعه کوچک‌تر تبدیل شده که به هرکدام از این بخش‌ها یک Parcel گفته می‌شود. هرکدام از این زمین‌های دیسنترالند ابعادی معادل ۱۶X۱۶ متر مربع دارد. هما‌نطور‌ که‌‌ به طور روزانه در منابع خبری ‌‌با عبارت‌ NFT روبه‌رو می‌شویم، اینجا هم با این دارایی‌‌های گران قیمت‌ سر و کار خواهیم داشت. تمام دارایی‌های موجود در دیسنترالند در قالب توکن‌های NFT عرضه می‌شوند و به همین دلیل از ارزش بالایی برخوردار هستند.

نمایی از زمین‌های قابل خرید و فروش در دیسنترالند
نمایی از زمین‌های قابل خرید و فروش در دیسنترالند

اکنون ممکن است سوالات زیادی حول محور شیوه اداره زمین‌های دیسنترالند به ذهن شما خطور کند. پلات‌های مختلف دیسنترالند توسط ویژگی Decentraland’s LAND Estates مدیریت می‌شوند. زمین‌هایی که ویژگی‌های نسبتا مشابهی دارند، «مناطق» مختلف را شکل می‌دهند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا افرادی که سلیقه مشابه آن‌ها دارند را پیدا کنند و اجتماع خود را تشکیل دهند.

۲. آیتم‌های درون بازی

در برخی بازی‌ها از ‌آیتم‌های مختلفی برای شخصی‌سازی کاراکتر خودمان استفاده می‌کنیم. در دیسنترالند از ‌آیتم‌هایی چون لباس‌ها، زیورآلات و دیگر پوشیدنی‌ها به عنوان راهی برای اعمال تغییرات ظاهری در آواتار شخصی‌مان استفاده می‌شود. در ابتدای ورود به بازی، می‌توانیم به طور رایگان از این امکانات بهره ببریم. امّا برای استفاده از ‌آیتم‌های جذاب‌تر، نیاز است که نگاهی به کیف ‌پول دیجیتالی خود بیندازیم! همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، دارایی‌های بازی در قالب توکن‌های غیرمثلی قابل استفاده هستند. بنابراین، با خرید دارایی در دیسنترالند روی NFTها هم سرمایه گذاری انجام می‌دهیم.

۳. املاک یا Estates

کمی پیش‌تر درباره مفاهیم Plot و Land صحبت کردیم. از کنار هم قرار گرفتن ۲ یا چند قطعه زمین، املاک یا به اصطلاح Estates پدید می‌آید. طبق اعلام رسمی Decentraland، برای تشکیل یک Estate دو قطعه زمین (Parcel) باید بدون هیچ فاصله‌‌ای در کنار هم قرار گرفته باشند.

با ساخت Estate، کاربران قادر خواهند بود تا دارایی‌های خریداری شده خود را به آسانی مدیریت کنند. این نوع از دارایی‌ها زمانی به کار می‌آیند که فعالیت‌های موردنظر کاربران به فضایی بیش از یک قطعه زمین نیاز داشته باشند.

ناگفته نماند، که برای دارایی‌های غیررایگان نیاز داریم تا از ارز قانونی دنیای دیسنترالند استفاده کنیم. در ادامه، با توکن حاکمیتی این پلتفرم بیشتر آشنا می‌شویم و وضعیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فضای پلتفرم دیسنترالند

توکن مانا (MANA) چیست؟

اطلاعات ارز مانا را در صفحه خرید مانا مشاهده کنید. هنگام مسافرت به کشورهای دیگر، نیاز داریم تا ارز رسمی کشور مقصد را در حساب بانکی خود داشته باشیم. برای گشت و گذار و انجام معاملات در دنیای دیسنترالند هم به ارز رسمی این پلتفرم نیاز خواهیم داشت. مانند ارز اتریوم (ETH) در اکوسیستم اتریوم، توکن MANA هم وظیفه توسعه پلتفرم محبوب ما را بر عهده دارد. البته، این ارز هم بر بستر بلاک چین اتریوم استقرار یافته و استاندارد ERC-20 دارد.

دارندگان توکن MANA این اجازه را دارند تا در تصمیم‌ گیری‌های اکوسیستم دیسنترالند شرکت داشته باشند. علاوه بر این، کاربران برای خرید دارایی‌ها و شخصی‌سازی آواتارهای خود به ارز MANA نیاز خواهند داشت.

براساس داده‌های Etherscan، تعداد هولدرهای ارز MANA از ۲۱۳ هزار کیف پول منحصر به فرد عبور کرده است. در زمان نگارش این مقاله، مانا از سقف تاریخی خود یعنی سطح ۵.۸ دلار فاصله گرفته و در محدوده ۳/۴ دلار معامله می‌شود.

لوگوی ارز مانا ارز مرجع دیسنترالند

اگرچه، نباید از پتانسیل بالای این ارز غافل شد. زیرا انتظار می‌رود که با پیشرفت روزافزون متاورس و پلتفرم Decentraland، آینده درخشانی در انتظار ارز مانا باشد. با رشد ۷۳۰۰ درصدی در سال ۲۰۲۱، مانا به یکی از ارزهایی تبدیل شده که بهتر است آن را در پورتفولیوی خود نگهداری کنیم.

راه‌های کسب درآمد از دیسنترالند چیست؟

پس از صحبت درباره دارایی‌ها و ارز اختصاصی دیسنترالند، زمان آن رسیده تا در مورد جذاب‌ترین ویژگی پلتفرم دیسنترالند یعنی «کسب درآمد» گفت‌وگو کنیم. مانند دنیای حقیقی، در Decentraland هم راه‌های متفاوتی برای کسب درآمد وجود دارد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. خرید و فروش زمین

احتمالا شنیده‌اید که برخی افراد می‌گویند: «چندین سال پیش زمین خودم را فروختم اکنون ارزش آن زمین ۱۰ برابر شده است!» در پلتفرم محبوب دیسنترالند هم چنین شرایطی را شاهد هستیم. به عنوان مثال، همین چندسال قبل، ارزش برخی زمین‌های دیسنترالند از چند دلار فراتر نمی‌رفت. امّا در حال حاضر ارزان‌ترین زمین‌های دیجیتالی در متاورس ارزشی معادل ۱۰ هزار دلار دارند!

همانطور که طی چندسال شاهد چنین رشد فزاینده‌ای بودیم، دور از ذهن نیست اگر در آینده‌ای نه چندان دور، همین زمین‌های دیجیتالی ارزشی چندبرابر امروز داشته باشند. بنابراین، شاید مهم ترین راه کسب درآمد از موضوع امروز مقاله ما، همین معامله زمین و دارایی‌های دیگر باشد.

با وجود عملکرد امیدوارکننده، نباید فراموش کنیم که دارایی‌های دیجیتالی از نوسانات بالایی برخوردارند و شاید بهتر باشد که با دقت بیشتری پا به جهان متاورس بگذاریم.

 خرید زمین در متاورس؛ آینده املاک دیجیتال

۲. کسب درآمد از بازی‌ کردن

در ۴ یا ۵ سال اخیر، صنعت گیمینگ ثابت کرده که دیگر به بازی و سرگرمی محدود نمی‌شود. چرا که به لطف تکنولوژی بلاک چین، این امکان وجود دارد که ما بتوانیم با بازی کردن کسب درآمدی هم داشته باشیم.

در دنیای مجازی دیسنترالد، بازیکنان می‌توانند بازی‌های مخصوص خود را بسازند و با به کارگیری خلاقیت خود درآمد قابل توجهی داشته باشند. همانند بازی‌های ویدیویی، در بازی‌های دیسنترالند هم آیتم‌ها و جوایزی را کسب می‌کنیم و می‌توانیم با فروش آن‌ها در قالب توکن NFT به درآمد معقولی برسیم.

بازی هایی که روی دیسنترالند قرار دارند

البته، همانند دیگر بازی‌های کریپتویی که رویکردی P2E (Play-to_Earn) دارند، در اینجا هم نیاز داریم تا زمان زیادی را وقف بازی کنیم. با این وجود، شاید بد نباشد اگر در کنار یک تجربه لذتبخش، بتوانیم منبع درآمدی را برای خودمان ایجاد کنیم.

۳. خرید توکن MANA

در ماه اکتبر سال گذشته، پلتفرم فیس بوک به متا تغییر نام یافت. پس از اتخاذ این تصمیم، شاهد رکوردشکنی توکن‌های متاورسی از جمله MANA بودیم. دقیقا مانند زمین‌های متاورس، این توکن ERC-20 هم از ارزهای آینده‌دار ‌محسوب می‌شود.

علی رغم ظهور متاورس و پتانسیل بالای این پروژه، شاید بهتر باشد که MANA را به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت در نظر بگیریم. دلیل این موضوع هم می‌توان «نوسانات بازار» و « آینده درخشان پروژه» عنوان کرد.

مقایسه دیسنترالند و سندباکس

رقابت میان بزرگان همیشه از جذابیت زیادی برخوردار بوده است؛ مثلا رقابت بین بنز و BMW، اپل و سامسونگ، یا حتی مسی و رونالدو! دنیای بی انتهای متاورس هم از این نوع رقابت‌ها بی نصیب نمانده و همین باعث جذابیت هرچه بیشتر این جهان ‌می‌شود. پلتفرم امروز ما یعنی دیسنترالند و اکوسیستم سندباکس، همواره جزو غول‌های متاورسی به حساب ‌می‌آیند. به همین دلیل، شاید بد نباشد اگر بخشی از مطلب امروز را به مقایسه نسبی این دو پلتفرم صاحب نام اختصاص دهیم.

شیوه‌ کار

یکی از مهم‌ترین جوانب مقایسه بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورسی به نحوه کارکرد آن‌ها مربوط می‌شود. اگر از دور به این دو جهان نگاه کنیم، احتمالا آن‌ها رامشابه یکدیگر بپنداریم. امّا هنگامی که کمی بیشتر به جزئیات توجه می‌کنیم، به چیزهای زیادی بر خواهیم خورد.

همانطور که خواندیم، سرزمین Decentraland از ۹۰هزار قطعه زمین تشکیل شده و از کنار هم قرار گرفتن دو یا چند Parcel، یک Estates به به وجود خواهد آمد. علاوه بر این، دانستیم که توکن‌های ارائه شده به سه نوع زمین(Land)، آیتم‌های پوشیدنی (WEAR) و مانا (MANA) تقسیم می‌شوند. امّا در اکوسیستم سندباکس شرایط متفاوتی را شاهد هستیم.

شمار قطعه‌ زمین‌های موجود در پلتفرم سندباکس به ۱۶۶هزار می‌رسد. تنوع بالای زمین‌ها، امکان گروه بندی قطعات به املاک را فراهم می‌سازد. دارایی‌های سندباکس در قالب توکن‌های SAND، GAME، LAND و ASSET قابل دسترسی هستند. برای آشنایی کامل با پلتفرم سندباکس و شیوه کسب درآمد از آن، این مقاله را در پول نو از دست ندهید: کسب درآمد از سندباکس از رویا تا واقعیت!

خرید زمین

یکی دیگر از عواملی که دیسنترالند و سندباکس را از یکدیگر متمایز می‌کند، خرید زمین در این دو پلتفرم است. با وجود برخی تفاوت‌ها، در هر دو پلتفرم بزرگ متاورسی می‌‌توانیم به خرید زمین مورد علاقه‌مان بپردازیم. تفاوت شیوه خرید این دو پلتفرم در بستر معاملاتی آن‌ها خلاصه می‌شود. در Sandbox می‌توانیم دارایی‌های مدنظر خود را از دو وبسایت سندباکس و Opensea خریداری کنیم. امّا در دیسنترالند خرید و فروش تنها بر بستر پلتفرم عظیم Decentraland انجام پذیر است.

حضور نام‌های بزرگ

احتمالا شما هم زمانی که می‌بینید چهره‌ای نام آشنا در یک تبلیغ حضور دارد، به آن محصول جذب می‌شوید. وجود نام‌های بزرگ در متاورس هم موجب محبوبیت بیش از پیش این پلتفرم‌ها و اعتمادسازی شده است. پروژه لایه دوم اتریوم یعنی پالیگان، کمپانی آتاری، و برند محبوب سامسونگ از همکاری‌های بزرگ دیسنترالند محسوب می‌شوند. اخیرا سامسونگ یک فروشگاه مجازی به نام 837X در دیسنترالند افتتاح کرده که به تیتر بسیاری از اخبار تبدیل شده است.

فروشگاه مجازی سامسونگ در دیسنترالند
فروشگاه مجازی سامسونگ در دیسنترالند

در مقابل، Sandbox هم همکاری‌های بزرگی داشته است. از جمله آن‌ها می‌توان به رپر معروف اسنوپ داگ، سریال محبوب Walking Dead، و پلتفرم گسترده اوپن‌ سی اشاره کرد.

به طور کلی، ورود نام‌های بزرگ به متاورس می‌تواند قوت قلبی برای خریداران دارایی‌های دیجیتالی باشد. همین موضوع، مسیر پیشرفت روزافزون پلتفرم‌های متاورسی را هموار می‌سازد.

به اوپن سی زیاد اشاره کردیم و حتما درباره آن کنجکاو شده‌اید. این مقاله را بخوانید:

معرفی سایت opensea دریای پهناور خرید و فروش NFT ها!

مارکت کپ (ارزش بازار)

یکی از مهم ترین پارامترها برای سنجش عیار هر پروژه، نگاه به ارزش بازار یا مارکت کپ آن است. اگر می‌خواهید بدانید دقیقا مارکت کپ چیست این مقاله را بخوانید.

طبق داده‌های Coinmarketcap، توکن مانا در صدر ارزهای متاورسی بر اساس ارزش بازار قرار دارد. ارزش کلی این ارز به بیش از ۶/۱ میلیارد دلار می‌رسد. با خرید و فروش در پلتفرم دیسنترالند، توکن‌های بیشتری سوزانده می‌شوند و همین امر خیال ما را از بابت حفظ ارزش این ارز آسوده می‌سازد.

رقیب MANA یعنی توکن SAND در پله دوم جدول بزرگ‌ترین ارزهای متاورسی براساس ارزش بازار ایستاده است. Coinmarketcap ارزش کل این ارز را معادل ۴/۸میلیارد دلار نشان ‌می‌دهد. به طور کلی انتظار می‌رود که مانند سال گذشته، در سال ۲۰۲۲ هم شاهد عملکرد درخشان این دو پروژه موفق باشیم.

آینده دیسنترالند در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟

با نگاهی به وایت پیپر دیسنترالند، می‌توانیم از برنامه‌ها و اهداف آن در آینده باخبر شویم و به این پلتفرم خوشبین باشیم. با بررسی نقشه راه Decentraland، درمی‌یابیم که این پلتفرم هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد و شاید آینده آن از چیزی که امروز با آن مواجه هستیم هیجان انگیزتر باشد. حال، نوبت به آن رسیده تا برنامه‌های دیسنترالند را برای سال جاری مرور کنیم.

راه اندازی اپلیکیشن موبایلی دیسنترالند یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این غول متاورسی به حساب می‌آید. این یعنی در سال ۲۰۲۲، می‌توانیم از طریق صفحه نمایشگر گوشی خود وارد دنیای بی‌پایان متاورس شویم. درحال حاضر تعداد کاربران فعال دیسنترالند به بیش از ۳۰۰هزارنفر می‌رسد. با راه اندازی نسخه موبایل، تعجبی ندارد اگر این عدد حتی چندبرابر شود!

همانطور که احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید، در دیسنترالند مانند دنیای واقعی باید با دیگران تعامل داشته باشیم و بقای هر اجتماعی، بر ارتباطات آن استوار است. به همین دلیل، تیم این پروژه تصمیم دارند تا در راه بهبود گفت‌وگوهای صوتی اقداماتی را انجام دهند. این موضوع، باعث رشد اجتماع Decentraland و ارتباط بیشتر کاربران خواهد شد. با این اقدام، طبعا حجم معاملات هم افزایش خواهد یافت و برای اقتصاد بازی مفید خواهد بود.

آواتارها در پلتفرم دیسنترالند

در ابتدای مطلب گفتیم که یکی از جذاب ترین قابلیت‌های Decentraland به امکان شخصی‌سازی آواتارها مربوط می‌شود. به همین خاطر، این پلتفرم بزرگ تصمیم دارد تا در سال ۲۰۲۲ روی شخصی‌سازی بیشتر آواتارها متمرکز شود. انتظار می‌رود که آیتم‌های جدیدی به این اکوسیستم اضافه شوند. همین امر موجب افزایش خرید و فروش NFTها می‌شود.

طبق اعلامات رسمی، علاوه بر آیتم‌های پوشیدنی برخی شکلک‌ (Emoji) ها هم به دیسنترالند اضافه خواهند شد. این موضوع موجب می‌شود تا با بیان احساسات و عواطف، ارتباطات با کیفیت‌تری در این پلتفرم شکل بگیرد.

سخن آخر

شاید بتوان سال ۲۰۲۱ را سال اوج گیری پلتفرم Decentraland قلمداد کرد. امّا با وجود رشد چندهزار درصدی توکن MANA و افزایش روزافزون کاربران، هنوز نمی‌توان با قطعیت چیزی را مشخص کرد. دنیای غیرمتمرکز بارها و بارها باعث غافلگیری ما شده و نباید از هیچ اتفاقی تعجب کنیم.

برنامه‌های دیسنترالند در سال۲۰۲۲، همکاری با نام‌های بزرگ، گسترش اجتماع بازی و بسیاری عوامل دیگر، سبب شده تا بتوانیم به دیسنترالند امیدوار باشیم و آن را در لیست پروژه‌های پیشنهادی قرار دهیم. شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا دیسنترالند و متاورس دنیا را از آن خود خواهند کرد؟ یا باید از آن به عنوان یک پروژه‌ شکست خورده نام ببریم؟

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Alireza Malaekeh
Alireza Malaekeh
1 سال قبل

با درود علاقه مند به سرمایه گذاری درمتاورس و!بستن الند

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

0

نظر مخاطبان (1)