اکسی اینفینیتی؛ پنجره‌ای جدید رو به بازی‌های بلاک چینی!

بازی اکسی اینفینیتی
امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

اکسی اینفینیتی، بازی‌ای است که به یک سرگرمی فوق العاده بر اساس فناوی بلاک چین تبدیل شده است. اکسی اینفینیتی یک بازی روی بلاک چین (بلاک چین چیست؟) است. در این بازی بازیکنان توکن NFT هیولاهای رنگارنگ و پر زرق و برق را می‌خرند و سپس با یکدیگر مبارزه می‌کنند. با پیروزی در نبردها، توکنی به اسم SLP به دست می‌آورند و آن‌ها را با پول نقد در صرافی مبادله می‌کنند.(خرید slp)

در این مقاله از بلاگ پول نو قرار است یاد بگیرید که بازی اکسی اینفینیتی چیست و همچنین با نحوه کار این بازی آشنا شوید و در نهایت از این بازی کسب درآمد کنید.

اکسی اینفینیتی چیست؟

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یک بازی ویدئویی آنلاین مبتنی بر بلاک چین و NFT بوده که توسط کمپانی ویتنامی Sky Mavis ساخته شده و ما می‌توانیم کاراکترهای NFT درون بازی یعنی Axieها را خریداری کرده و با نبرد با دیگر بازیکنان یا هولد و فروش این NFTها و یا Breeding، توکن SLP را کسب کنیم.

موجودات و کاراکترهای بازی اکسی اینفینیتی
کاراکترهای اکسی اینفینیتی هیولاهای بامزه‌ای هستند!

تاریخچه اکسی اینفینیتی

در اوایل سال ۲۰۲۱، توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) بسیار محبوب شدند. چندین بازی ویدیویی مبتنی بر بلاک چین قبلا ساخته شده بود و بعد از آن، NFTها وارد جریان اصلی شدند. امّا بازی کریپتویی اکسی اینفینیتی با کمک استودیو Sky Mavis تقریبا ۴ سال قبل و در سال ۲۰۱۷ طراحی شده بود.

با این حال، اوج بازی اکسی اینفینیتی به همان سال ۲۰۲۱ باز می‌گردد که شاهد رکوردشکنی ان اف تی‌های این بازی و حتی سقف تاریخی (ATH) توکن‌های آن یعنی AXS و SLP بودیم. در نوامبر ۲۰۲۱، ارزش هر واحد AXS به ۱۶۴.۹۰ دلار رسید که ATH آن به حساب می‌آید.

به علاوه، جالب است بدانید که در جولای ۲۰۲۱، ارزش هر واحد SLP به ۰.۴۰ دلار افزایش یافت که سقف تاریخی این ارز به شمار می‌آید.

سناریوی بازی اکسی اینفینیتی چیست؟

به طور کلی، اکسی اینفینیتی به منظور شناخت بیشتر دنیا از تکنولوژی بلاک چین و NFTها وارد میدان شد و علی‌رغم اینکه اولین بازی بلاک چینی نبود، توانست (یکی از) تاثیرگذارترین پروژه‌های اقتصاد مبتنی بر بازی یا GameFi لقب گیرد.

این بازی بر اساس یک مجموعه و جنگ کارتونی از حیوانات ساخته شده که از سری محبوب نینتندو، پوکمون و دیگر بازی‌های کارتی الهام گرفته شده است. علی‌رغم ریزش قابل توجه قیمت این توکن‌های NFT، اکنون هم راه‌اندازی یک تیم مناسب برای ورود به اکسی اینفینیتی چندان ارزان نخواهد بود.

اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با NFTهای Axie که دارید کسب درآمد کنید. این بازی روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود، بدون هیچگونه باگ و تاخیر است و شما در این بازی با بازیکنان دیگر به نبرد خواهید پرداخت. آیتم‌های بازی اکسی اینفینیتی نوعی توکن‌ NFT محسوب می‌شوند و شما می‌توانید اکسی خود را با پول واقعی در بازار بازی معامله کنید. همچنین امکان ساخت تیم قوی‌تر و داشتن NFT بیشتر برای فروش در بازار وجود دارد.

جالب است بدانید که تاکنون، برخی از این اکسی‌ها به قیمت ۳۰۰ اتریوم یا بیش از ۶۰۰ هزار دلار فروخته شده‌اند.

بازی اکسی اینفینیتی هم اکنون بیش از ۲.۷۸ میلیون کاربر دارد و روی تمامی سیستم عامل‌ها قابل اجرا است. بازیکنان برای شروع بازی و ساخت تیم اول باید حداقل سه کاراکتر اکسی خریداری کنند.

لوگوی ارز اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی Origins؛ ورژن جدید بازی Axie Infinity

نسخه اوریجینز بازی اکسی اینفینیتی بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار در ۷ آپریل ۲۰۲۲ (۱۸ فروردین ۱۴۰۱) منتشر شد. این نسخه جدید بازی، قابلیت‌های تازه‌ای به Axie Infinity اضافه کرده و برخی ساز و کارهای اصلی بازی را نیز تغییر داده است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اورجینز، امکان بازی کردن رایگان برای کاربران جدید به شمار می‌رود.

البته ناگفته نماند که با استفاده از ان‌اف‌تی‌های رایگانی که بازی در اختیار ما قرار می‌دهد،از دیگر ویژگی‌های این نسخه می‌توان به تغییرات کارت‌های بازی، اضافه شدن کارت‌های جدید، آیتم‌های جدیدی چون اکسسوری‌هایی برای اکسی‌ها، تغییرات در انرژی، جوایز در قالب AXS، اضافه شدن NFTها(Rune و Charm) و … اشاره کرد.

البته این نسخه از بازی بدون ایراد هم نبوده و گزارشاتی از چندین مشکل فنی در بازی به چشم می‌خورد. به همین دلیل به تازگی یک آپدیت دیگر روی این نسخه بازی اتفاق افتاد. تا ماه‌های اولیه عرضه این آپدیت، Origin تنها به روی ویندوز و مک قابل اجرا بود. امّا پس از مدّتی شاهد عرضه این بازی برای iOS و اندروید نیز بودیم. بازی اکسی اینفینیتی در
Play Store و وبسایت رسمی Axie Infinity قابل نصب می‌باشد.

ابزارهای آنلاین اختصاصی اکسی اینفینیتی

به سبب گستردگی اکوسیستم اکسی اینفینیتی، این احتمال وجود دارد که نتوانیم تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را در تحقیقاتمان جمع‌آوری کنیم. در همین حال، برخی وبسایت‌ها ابزارهای آنلاینی را طراحی کرده‌اند که به کمک آن‌ها، می‌توان فعالیت‌هایی چون رصد قیمت اکسی‌ها، جست‌وجوی ویژگی هر NFT و تخمین هزینه هر تیم را انجام داد:

مزایای اکسی اینفینیتی

احتمالا با توجه به نکاتی که تا کنون ذکر کردیم، به یک ذهنیت کلی در رابطه با مزایای اکسی اینفینیتی رسیده باشید. با این حال، بد نیست اگر نگاهی بیندازیم بر خصوصیات مثبت این بازی پر سر و صدا:

  • کمک به گسترش استفاده از NFTها و تکنولوژی بلاک چین
  • اکوسیستم بازی بر پایه کسب سود و درآمدزایی از بازی بنا شده است
  • افزوده شدن قابلیت‌های متعددی چون امکان استیکینگ و داشتن کیف پول اختصاصی
  • تیم توسعه دهنده موفق
  • امکان استیکینگ دارایی‌ها در صرافی غیرمتمرکز Katana
  • افزودن ان اف تی‌های قابل خرید و فروش دیگری تحت عنوان Runes و Charms

معایب اکسی اینفینیتی

از مزایا گفتیم. امّا اکنون نوبت می‌رسد به چند ویژگی نه چندان مثبت!

  • هزینه نسبتا بالا برای ورود به بازی
  • تاثیرپذیری بالای NFTها و توکن‌های اکوسیستم بازی از عوامل مختلف
  • محدودیت‌هایی در درآمدزایی (تنها افرادی که در رنکینگ‌های نسبتا بالا حضور دارند می‌توانند به کسب درآمد بپردازند)
  • عرضه نامحدود توکن SLP

علی‌رغم توکن‌سوزی‌های متعدد در فعالیت‌هایی چون Breeding و Crafting آیتم‌ها و حتی راه‌اندازی یک پرتال اختصاصی برای انجام توکن‌سوزی، همچنان بیش از ۴۲ میلیارد توکن SLP در چرخه بازار بوده و همین عرضه بالا، یکی از علل اصلی ریزش‌های شدید این توکن به حساب می‌آید.

توکن اکسی AXS چیست؟

توکن AXS یا اکسی اینفینیتی شارد، یک توکن حاکمیتی متعلق به اکوسیستم اکسی اینفینیتی است که در نوامبر ۲۰۲۰ طبق استاندارد ERC-20 ایجاد شد.

اکسی اینفینیتی چیست؟

توکن‌های حاکمیتی انواعی از توکن‌ها هستند که دارندگان آن‌ها می‌توانند در پیشنهاد ویژگی‌های جدید یا تصمیم‌گیری یا حتی تغییر سیستم مدیریتی تأثیر بگذارند. در اکسی اینفینیتی، توکن‌های AXS را می‌توان با بازی و تجارت با استفاده از آن‌ها به دست آورد. تعداد نهایی توکن‌های ۲۷۰ میلیون سکّه است.

توکن AXS را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uni Swap یا Sushi Swap معامله کرد و از آنجایی که این توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 (همان استاندارد توکن اتریوم) است، می‌توان آن را در هر کیف پولی که با این شبکه سازگار باشد ذخیره کرد.  از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به تراست والت و لجر ایکس اشاره کرد. استاندارد ERC-20 چیست و چه تفاوتی با TRC-20 و BEP-20 دارد؟

یکی دیگر از توکن‌های مورد استفاده در این بازی SLP نام دارد و دارایی‌ درون بازی است و در بخش‌های آرنا یا ادونچر بازی به دست می‌آیند. کاربرد SLP در تولید مثل شخصیت‌هاست و موقع تولید مثل هر اکسی، مقدار مشخصی SLP مصرف می‌شود. خرید اکسی اینفینیتی | فروش AXS | ارزان، فوری

توکن slp چیست؟

SLP چیست؟ نشانه Smooth Love Potion یا به اختصار SLP یک توکن است. مهم‌ترین وظیفه آن پرداخت هزینه تولید مثل موجوداتی به نام اکسی است. این دارایی‌ها در بازی محبوب Axie Infinity موجود هستند و برای پرورش و خلق موجوداتی به نام اکسی استفاده می‌شوند.

پلتفرم توکن سوزی SLP

به تازگی تیم اکسی اینفینیتی برای افزایش ارزش توکن‌ SLP، پلتفرمی راه‌اندازی کرده است که به کاربران امکان سوزاندن این توکن‌ها را می‌دهد. بازیکنان می‌توانند با مراجعه به وب سایت ronin.axiedao و اتصال والت‌ رونین خود به آن، به میزان دلخواه توکن‌های SLP خود را بسوزانند.

ما در مقاله‌ای جداگانه برای شما مفهوم SLP را به صورت کامل توضیح داده‌ایم. برای خواندن این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

SLP  چیست؟ آشنایی با توکن slp و نحوه فروش آن در پول نو

تیم توسعه دهنده اکسی اینفینیتی چیست؟

گفتیم که بازی اکسی اینفنیتی، توسط استودیوی بازی‌ سازی Sky Mavis منتشر شد و به همین خاطر، می‌توان اعضای Sky Mavis و اکسی اینفینیتی را مشابه یکدیگر دانست. همچنین، دفتر مرکزی این استودیو در هُوچی‌مین، یکی از شهرهای ویتنام واقع شده است.

یکی از تاثیرگذار ترین افراد در توسعه بازی اکسی اینفنیتی و برندسازی این اکوسیستم، کسی نیست جفری زیرلین (Jeffery Zirlin) که احتمالا او را با نام Jiho بشناسید. وی در گسترش اکسی اینفنیتی در رسانه‌های اجتماعی به خصوص دیسکورد اکسی اینفنیتی و توییتر اکسی اینفنیتی، نقش به‌سزایی را ایفا کرده است.

البته فراموش نکنیم که جیهو در این راه تنها نبوده و بازی زیرساخت‌های خود را مدیون اعضای ارشد مجموعه خود از جمله این افراد خواهد بود:

  • ترانگ‌تان‌اِنگویِن (Trung Thahn Nguyen)؛ مدیرعامل (CEO) اکوسیستم Sky Mavis
  • الکساندر لارسن (Aleksander Larsen)؛ مدیر ارشد عملیات (COO)
  • اندی هُو (Andy Ho)؛ مدیر فنی مجموعه (CTO)
  • تو دُون (Tu Doan)؛ مدیر بخش طراحی بازی

آینده اکسی اینفینیتی چگونه خواهد شد؟

هیچ چیز مشخص نیست!

از طرفی به سبب تیم توسعه‌دهنده قدرتمند، فعالیت در دو فضای NFT (اکسی‌های بازی) و متاورس (بخش Land)، کیف پول اختصاصی (Ronin) و صرافی غیرمتمرکز بومی (Katana)، می‌توان ادامه مسیر اکسی اینفنیتی را درخشان پیشبینی کرد. قیمت اکسی اینفینیتی

این پروژه توسط یوبی سافت نیز پشتیبانی می‌شود. یوبی سافت یکی از ناشران بازی‌های مشهوری چون Assassin’s Creed است و پشتیبانی زیادی از تیم بازی‌سازی اکسی اینفینیتی برای اجرای برنامه‌های خود و اجرای پروژه رونین انجام داده است.

آینده ارز دیجیتال اکسی چگونه خواهد شد؟

برای آینده این بازی، شرکت سازنده ویژگی‌های دیگری مانند توانایی شخصی‌سازی زمین‌ها (Land) با استفاده از NFT را به دستور کار خود اضافه کرده است. علاوه بر این‌ها، بازی توانست راه‌حلی را برای آغاز بازی بدون نیاز به سرمایه اوّلیه ارائه دهد.

 خرید زمین در متاورس؛ آینده املاک دیجیتال

امّا…

علی‌رغم مواردی که از آن‌هاه یاد کردیم، می‌توان گفت که اکسی اینفنیتی از روزهای خود بسیار فاصله داشته و این موضوع را می‌توان از فاصله ۹۰ درصدی قیمت AXS و SLP از ATH خود دانست.

همچنین عرضه نامحدود و میزان بالای اس‌ال‌پی‌های در گردش، از جمله دلایل ریزش‌های متعدد این توکن به شمار می‌آیند. علاوه بر این، قیمت NFTهای بازی یعنی کاراکترهای اکسی هم از اوج خود فاصله زیادی داشته و قیمت کف اکسی‌ها (FLoor Price) به کمتر از ۲ دلار رسیده است!

چه زمانی اوج محبوبیت اکسی اینفینیتی بود؟

از آنجایی که NFTها و رکن اصلی تشکیل‌دهنده بازی اکسی اینفینیتی به شمار می‌آیند، می‌توان زمان اوج محبوبیت اکسی اینفینیتی را همزمان با اوج‌گیری ان‌اف‌تی‌ها دانست یعنی همان سال ۲۰۲۱ دانست.

همانطور که گفتیم، در جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)، شاهد سقف تاریخی SLP بودیم و این ارز توانست تا محدوده قیمتی ۰.۴۰ دلار افزایش یابد. همچنین در اواخر همان سال، ارزان‌ترین NFT اکسی در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار معامله می‌شد.

رشد و محبوبیت ناگهانی اکسی اینفینیتی باعث ایجاد مشکلات گسترده‌ای در سرور بازی شد. کمی بعد حملات سایبری و مشکلات سرور به مشکلات بازی اکس اینفینیتی اضافه شد ولی با تدابیر شرکت sky mavis مشکلات بازی حل شد.

البته هک شدن پلتفرم رونین در ۲۳ مارس ۲۰۲۲ (۲ فروردین ۱۴۰۱) و سرقت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال از شبکه، تا حد زیادی به اعتبار بازی اکسی اینفینیتی هم ضربه زد و باعث ترس بازیکنان شد. با این حال، زنجیره Ronin Bridge پس از مدتی توقف، مجدد کار خود را آغاز کرد و در این راه، پلتفرم‌های بزرگی چون بایننس هم به بازسازی این شبکه کمک کردند.

نکته مهم در بازی‌های بلاک چینی این است که به علت رقابیت بسیار زیاد بازی‌سازها و کمپانی‌ها، هر روز بازی جدیدی وایرال می‌شود و ممکن است جای بازی‌های محبوب قبلی را بگیرد. آینده اکسی اینفینیتی به این بستگی دارد که مالکان آن چه تصمیمی برای توسعه این پروژه می‌گیرند و چه برنامه‌هایی برای آینده آن و در اوج ماندن این بازی‌های بلاک چینی دارند.

در این مقاله می‌توانید با سایر بازی‌های بلاک چینی هم آشنا شوید:

بهترین بازی‌ های بلاک چینی+ معرفی توکن

نحوه عضویت در اکسی اینفینیتی

مهم ترین چیزی که برای شروع بازی (و کسب درآمد) به آن نیاز داریم، همان ۳ کاراکتر اکسی خواهد بود که به آن‌ها اشاره کردیم. برای خرید این NFTها کافیست کیف پول خود را شارژ کنیم و پس از ساخت حساب کاربری، به خریداری آن‌ها در Marketplace یپردازیم.

۱. برای شروع بازی باید در ابتدا کیف پول متامسک داشته باشید. همه چیز را درباره کیف پول متامسک در این نوشته گفته‌ایم: آموزش کیف پول متامسک

۲. حالا باید یک حساب کاربری در سایت اکسی اینفینیتی بسازید و نسخه بازی را متناسب با دیوایس خود دانلود کنید.

۳. شما به یک کیف پول رونین نیاز خواهید داشت پس از اینجا این کیف پول را بسازید.

۴. حالا می‌توانید با استفاده از ارز اتر، کاراکترهای اکسی را بخرید.

ارز مورد نیاز بازی

پیش از این برای خرید اکسی‌ها یک مشکل عمده وجود داشت آن هم این بود که ما ابتدا نیاز داشتیم رپد اتریوم WETH بخریم تا بتوانیم اکسی‌ها را خریداری کنیم. اما این مشکل با مهاجرت اتریوم به مکانیزم اثبات سهام (PoS) در ۱۵ سپتامبر حل شده و با خود اتریوم می‌توانید اکسی‌های خود را بخرید.

ناگفته نماند که همیشه به کیف پول متامسک نیاز نخواهد بود و برای خرید اکسی‌ها، می‌توان از AXS و SLP هم استفاده نمود. در آپدیت‌های بازی اکسی اینفینیتی، امکان خرید اکسی با SLP، AXS و WETH امکان پذیر بوده و در صورت تمایل، می‌توانید این ارزها را در Katana DEX به یکدیگر تبدیل کنید.

خرید مستقیم اتریوم از پول نو

خرید اتریوم در پول نو

در اولین مرحله باید در سایت پول نو ثبت نام کنید. برای این که با روند این کار آشنا شوید راهنمای زیر را بخوانید:

راهنمای ثبت‌نام و احراز هویت در پول‌ نو

در مرحله بعد می‌توانید به سادگی با شارژ حساب کاربری خود به خرید اتریوم بپردازید. بعد از این می‌توانید دارایی‌ خود را به کیف پول رونین منتقل کرده و اکسی خود را خریداری کنید.

نحوه کسب درآمد از اکسی اینفینی

کسب درآمد از اکسی اینفینیتی، موضوعی است که علاوه بر ما، به عوامل بیرونی دیگری هم بستگی دارد. عرضه و تقاضا، نوسانات قیمتی توکن‌ها، برنامه‌های تیم توسعه‌دهنده و نقشه راه (Roadmap) پروژه، از جمله این عوامل به شمار می‌آیند.

با این حال، راه‌های متعددی برای موفقیت و کسب درآمد از این بازی وجود دارد:

  • بازی و رقابت با دیگر بازیکنان و کسب توکن SLP
  • خرید مستقیم توکن SLP و AXS و نگه‌داری آن‌ها
  • خریداری کاراکترهای اکسی
  • سرمایه‌گذاری روی آیتم‌های NFT بازی چون Land و Runes/Charms
  • استیک جفت‌ارزهای متشکل از توکن‌های اکوسیستم (WETH، RON، SLP و AXS) در کاتانا
  • انجام Breeding از اکسی‌ها و تولید یک اکسی جدید

برای انجام Breeding، به دو اکسی نیاز، ۰.۵ AXS و توکن SLP نیاز داریم. پس از انجام این فرایند، یک اکسی جدید حاصل می‌شود که می‌توان آن را در Marketplace به فروش رساند. در قسمت Breeding سایت Axie.tech، می‌توانید هزینه مورد نیاز برای هر بار برییدینگ را مشاهده کنید.

چگونه در اکسی اینفینیتی موفق شویم؟

انتخاب تیم قدرتمند، بودجه مناسب، کسب تجربه، شناخت نقاط قوت و ضعف تیم، محاسبه Energy طی هر بازی، کسب اطلاعات در رابطه با کارت‌ها و پیگیری اخبار و تغییرات بازی، از جمله معیارهای موفقیت در بازی به شمار می‌آیند.

چگونه در اکسی اینفینیتی موفق شویم؟

همچنین بودجه‌بندی و تدوین یک استراتژی کارآمد در رابه با شرایط اقتصادی بازی، ورود و خروج در زمان مناسب و تعیین هدف نیز، می‌توانند شانس موفقیت ما در این بازی را افزایش دهند.

بهترین کیف پول های اکسی اینفینیتی

بدون شک مناسب ترین کیف پول برای این بازی، والت اختصاصی اکوسیستم آن یعنی Ronin Wallet خواهد بود. با این حال انتخاب‌های هولدرهای توکن‌های بازی به این کیف پول محدود نبوده و این افراد می‌توانند از کیف پول‌های معتبر دیگری هم استفاده کنند.

از مهم ترین کیف پول‌های اکسی اینفینیتی برای نگه‌داری AXS و SLP، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین پس از هک رونین بریج، بسیاری از هولدرها از امنیت کیف پول رونین ابراز بی اطمینانی کردند و ترجیح می‌دهند تا توکن‌های خود را در کیف پول‌های دیگری ذخیره کنند.

سخن آخر

نکاتی که گفته شد، بخشی از چیزهایی است که در رابطه با بازی اکسی اینفینیتی می‌دانستیم. همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود! شما باید مقاله‌های بیشتری را درباره ارزهای دیجیتال بخوانید تا در این زمینه متخصص شوید. پیشنهاد ما این است که هر از چند گاهی به وبسایت ما سر بزنید تا از بهترین آموزش‌های ارز دیجیتال به صورت رایگان استفاده کنید. در ضمن اگر سوالی داشتید در بخش نظرات از ما بپرسید، مشتاقانه منتظر گفت‌وگو با شما هستیم:)

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)