خرید زمین در متاورس؛ آینده املاک دیجیتال

راهنمای خرید زمین در متاورس
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

9 دقیقه

متاورس، یک نسخه مجازی و سه بعدی از زندگی واقعی ما است که می‌توانیم در آن‌جا، تمام کارهای رومزه خود را بدون حضور فیزیکی انجام دهیم. هیچ محدودیتی در متاورس وجود ندارد. حتی پلتفرم‌های متاورسی نیز مانند دنیای واقعی، دارای پول مخصوص به خود هستند که به شما امکان کسب درآمد و خرید و فروش ابزارها و امکانات را می‌دهند. برای ورود به دنیای متاورس، اولین گام خرید زمین در متاورس است. با خرید زمین، می‌توانید ساخت و ساز انجام دهید یا کسب و کار مختص به خود را راه اندازی کنید.

معرفی متاورس

متاورس (Metavers)، ترکیبی از دنیای واقعی و دنیای مجازی است که از طریق سخت افزارها و نرم افزارهای مختلفی، با یکدیگر ترکیب شده‌اند. در واقع، برای طراحی متاورس و ساختن این دنیای مجازی، از تکنولوژی‌های مختلفی از جمله واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده استفاده شده است. در این فضا، کاربران می‌توانند یک تجربه آنلاین و شبیه سازی شده از زندگی واقعی خود داشته باشند. هر فعالیتی که زندگی واقعی انجام می‌شود، در متاورس نیز بدون حضور فیزیکی قابلیت اجرا است.

متاورس چیست و چگونه پیش از اینکه دیر شود وارد Metaverse شویم؟

به زبان ساده‌تر، کاربران دنیای متاورس می‌توانند به کمک سخت افزارهایی مانند واقعیت مجازی، در یک فضای سه بعدی قرار بگیرند و زندگی روزمره خود را در آن فضا بگذرانند. در این فضا، حواس انسانی مانند لامسه، شنوایی و بینایی، از طریق اینترنت با یکدیگر ترکیب شده‌اند و از آنها در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از امور زندگی در فضای متاورس شبیه سازی شده و قابل انجام هستند. اموری مانند آموزش، تجارت، جلسات کاری، جلسات تفریحی، ساخت و ساز، خرید و فروش و… در این فضا انجام می‌شود. توسعه دهندگان تکنولوژی متاورس، در تلاش هستند تا تلفیقی از دنیای واقعی را با دنیای مجازی بسازند و انجام بسیاری از امور را برای ما ساده‌تر کنند.

برای شروع و ورود به فضای متاورس، نیازی به هزینه یا امکانات عجیب و غریبی نیست. تنها داشتن یک اینترنت پرسرعت همراه با سخت افزار واقعیت مجازی، برای ورود به این فضا کافی است. به مرور زمان، با ارتقا تجهیزات، می‌توانید دسترسی‌های بیشتری در این فضا به دست آورید و حتی سرمایه‌گذاری هم انجام دهید.

متاورس چیست؟

مزایای خرید زمین در متاورس چیست؟

خرید زمین در متاورس، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری جدید است که بسیاری از افراد، به خصوص افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی، به سمت آن روی آورده‌اند. این روش سرمایه‌گذاری نیز مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، دارای مزایا و معایبی است و احتمال سود یا حتی ضرر در آن وجود دارد. پس، قبل از اقدام برای خرید زمین در متاورس، ابتدا باید با مزایا و معایب آن به خوبی آشنا شوید و سپس، از راه درست و مطمئن برای خرید اقدام کنید.

قرارداد هوشمند جایگزین قولنامه و سند

سند یا قولنامه، مدرک رسمی برای اثبات مالکیت یک ملک فیزیکی است. در واقع، زمانی که شما یک زمین یا واحد آپارتمانی را خریداری می‌کنید، یک سند یا قولنامه برای شما تنظیم می‌شود. در صورتی که ملک مورد نظر شما، سند رسمی نداشته باشد، یک قرارداد توافقی برای اثبات مالکیت تحت عنوان قولنامه صادر می‌شود. در صورتی هم که ملک دارای سند رسمی کشوری باشد، سند از مالک قبلی به شما منتقل می‌شود. در هر دو صورت، امکان از دست رفتن دارایی، با تغییر نظام حاکم بر کشور و استفاده از مفاد قرارداد به ضرر شما، وجود دارد.

پس، می‌توان گفت که خریداری زمین واقعی یا فیزیکی، امنیت بالایی ندارد و دارایی شما با خطرات زیادی رو به رو است. امنیت خرید زمین در متاورس، موضوع متفاوتی است. چرا که این امنیت، به کمک قراردادهای هوشمند (Smart Contract) برقرار می‌شود. در قراردادهای هوشمند، تمامی مفاد قرارداد، به یک‌باره تنظیم می‌شود و به دست طرفین قرارداد می‌رسد. این قرارداد باید از طرف طرفین به کمک امضای دیجیتال کیف پول تایید می‌شود. پس از تایید قرارداد هوشمند، هیچ یک از طرفین نمی‌توانند از قوانین و توافقات قرارداد سرپیچی کنند. این شرایط، امنیت بالاتری برای دارایی‌ها و مالکیت آنها برقرار می‌کند.

آشنایی با متاورس

ضریب سوددهی بالا

یکی دیگر از مزایای خرید زمین در متاورس، ضریب سوددهی بالا در آن است که احتمالا خیلی درباره آن شنیده‌اید. از آنجایی که متاورس یک نوآوری است و امکان دست‌کاری در شیب نزول و صعود قیمت این زمین‌ها وجود ندارد، سرمایه‌گذاری در آن با آینده روشنی پیش‌بینی می‌شود. پس، اگر بتوانید زمین خوب، آینده دار و قابل اعتمادی را پیدا کنید و آن را بخرید، قطعا در مدت زمان نسبتا کوتاه، سود بالایی به دست می‌آورید. البته، خطراتی هم در این راه وجود دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. حتما باید در هنگام خرید زمین در متاورس، به اعتبار آن توجه کنید و زمین‌های بی‌ارز را از سودجو نخرید.

وجود دموکراسی

دموکراسی یا مردم سالاری، یک شیوه برای سازماندهی جامعه است که در فضای متاورس استفاده می‌شود. زمانی که شما زمینی در متاورس خریداری می‌کنید، باید بدانید که شما از آن پس، عضوی از آن پروژه محسوب می‌شوید. پس، باید در تصمیمات مربوط به آن پروژه مشارکت کنید و نظرات و پیشنهادات خود را بگویید. در این فضا، هر فردی می‌تواند دموکراسی واقعی را به چشم ببیند و برای پیشرفت پروژه‌ای که عضوی از آن است، شرکت کند. لازم به ذکر است که در متاورس، هیچ فرد یا نهادی نسبت به دیگری ارجحیت ندارد و تنها افراد، براساس میزان دارایی که در یک پروژه دارند، اولویت بندی می‌شوند.

معایب خرید زمین در متاورس چیست؟

همان‌طور که در بالاتر هم اشاره کردیم، سرمایه‌گذاری در متاورس یا خرید زمین مجازی، بدون معایب هم نیست و هر فردی، قبل از سرمایه‌گذاری، باید با معایب آن آشنا باشد و درباره آن‌ها شناخت کافی به دست آورد.

ناآگاهی

یکی از مهم‌ترین معایب خرید زمین در متاورس، ناآگاهی مردم است. از آنجایی که این نوع از سرمایه‌گذاری یا در کل، این نوع از تکنولوژی، کاملا نوظهور است؛ بسیاری از مردم شناخت کافی از آن را ندارند. به عنوان مثال، در کشور ما ایران، حتی بسیاری از مردم هنوز هیچ تصور کاملی از متاورس ندارند. پس، در این شرایط، ممکن است که در هنگام سرمایه‌گذاری در متاورس، درگیر پروژه‌های کلاهبرداری یا افراد سودجو شوند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از اقدام برای خرید زمین مجازی، تحقیق کنید و خرید خود را از سایت‌ها و منابع معتبر انجام دهید.

معایب خرید زمین متاورسی

اگر کسی از اطرافیان شما، خرید زمین در متاورس را پیشنهاد کرده است، هرگز تنها با یک پیشنهاد، برای خرید اقدام نکنید. تحقیق کنید و خودتان درباره این فضا و سرمایه‌گذاری در آن، اطلاعات به دست آورید. شاید پس از کسب اطلاعات کافی، نظر شما برای خرید زمین عوض شد و هیچ علاقه‌ای برای انجام این‌کار نداشتید. 

پروژه‌های کلاهبرداری

بسیاری از پروژه‌های متاورسی، پروژه‌های کلاهبرداری هستند و افراد سودجو، زمین‌های بی‌ارزش را به افراد می‌فروشند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. معمولا درگیر شدن با این پروژه‌ها، از روی ناآگاهی و اعتماد به منابع نامعتبر برای خرید زمین در متاورس است. اگر از پروژه‌های کلاهبرداری، زمین مجازی خریداری کنید، در آینده متوجه می‌شوید که این زمین شما هیچ ارزشی ندارد و شما نمی‌توانید آن را بفروشید.

نحوه خرید زمین در متاورس

تقریبا از سال ۲۰۲۱، خرید زمین در متاورس به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری استراتژیک تبدیل شد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار می‌رود که زمین‌های متاورسی در آینده‌ای نزدیک، افزایش قیمت داشته باشند. چیزی که باید قبل از پاسخ به پرسش، چگونه در متاورس زمین بخریم؟ بدانید، محدودیت و ویژگی‌های زمین‌های متاورسی است. هر دنیای متاورسی، از تعدادی محدود قطعه زمین تشکیل شده و قطعات زمین هر دنیای متاورسی، سایزی متفاوت دارند. به عنوان مثال، دیسنترالند، ۹۰۶۰۱ قطعه زمین دارد که هر یک از آنها دارای ابعاد ۱۶ در ۱۶ هستند.

ایجاد یک کیف پول دیجیتالی

برای شروع آموزش خرید زمین در متاورس، باید به مبحث ایجاد یک کیف پول دیجیتالی بپردازیم. خرید زمین در متاورس را دقیقا با خرید زمین در دنیای واقعی مقایسه کنید. شما برای خرید زمین در دنیای واقعی به چه چیزی نیاز دارید؟ بله، به پول کشور ایران نیاز دارید. اگر قصد خرید ملک در کشور دیگری را داشته باشید، باید با ارز همان کشور معامله را انجام دهید. برای خرید زمین در متاورس نیز در مرحله اول به پول نیاز دارید ولی نه ارزهای فیات و پول‌هایی که در کارت‌های اعتباری موجود هستند. باید دارایی‌های خود را به توکن حاکمیتی دنیای متاورسی مورد نظر خود تبدیل کنید و سپس، خرید را انجام دهید.

ساخت کیف پول برای خرید زمین متاورسی

به عنوان مثال، برای خرید زمین در دیستنترالند، به توکن MANA نیاز دارید. پس، باید دارایی‌های خود را در یک صرافی، به توکن MANA تبدیل کنید و آن را به کیف پول دیجیتالی خود منتقل کنید. قبل از ساخت کیف پول دیجیتالی، به دنیای متاورسی خود توجه کنید. بسیاری از متاورس‌ها، تنها از کیف پول‌های خاصی پشتیبانی می‌کنند. پس از انتخاب کیف پول، یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید و کلیدهای خصوصی خود را در جایی امن بنویسید. حالا باید این کیف پول را به اکانت متاورس خود متصل کنید. پس از انجام اتصال، به راحتی می‌توانید زمین بخرید و برای ساخت و ساز نیز از دارایی‌های موجود در کیف پول خود استفاده کنید.

انتخاب پلتفرم خرید

قدم دوم برای فرآیند خرید زمین در متاورس، انتخاب پلتفرم برای خرید است. پس از اتصال کیف پول به متاورس مورد نظر، شما دو راه در مراحل نحوه خرید زمین مجازی دارید. روش اول، خرید مستقیم زمین روی پلتفرم متاورسی مورد نظر و روش دوم، خرید غیرمستقیم یا از طریق پلتفرم‌های شخص ثالث است.

– خرید مستقیم زمین

خرید مستقیم زمین از پلتفرم متاورسی مورد نظر، نیازمند آگاهی بیشتری است. شما باید برای این نوع از خرید، تحقیقات زیادی انجام دهید و یک فضای متاورسی معتبری را پیدا کنید. پس از اطمینان، با خیالی آسوده، بدون هیچ واسطه می‌توانید خرید انجام دهید. حتی قبل از خرید زمین، می‌توانید اطلاعاتی نظیر امکانات نزدیک به زمین شما، دسترسی‌های نزدیک به زمین شما و شناسایی همسایه‌های خود را به دست آورید.

– خرید غیرمستقیم زمین

در هنگام خرید مستقیم زمین، شما انتخاب‌های محدودی دارید و نمی‌توانید قطعات زمین مختلفی در چندین پلتفرم متاورسی را بررسی کنید. همچنین، ممکن است که خرید زمین در یک محدوده قیمتی خاص، شما را خسته کند. در این شرایط، می‌توانید از پلتفرم‌های شخص ثالثی مانند OpenSea و NonFungible.com کمک بگیرید. در این پلتفرم‌های شخص ثالث، گزینه‌های زیادی با پیشنهادات قیمتی متفاوتی به شما ارائه می‌شود. این روش برای خرید زمین، بیشتر مناسب برای افرادی است که به تازگی وارد این فضا شده‌اند و همچنین، دارایی محدودی دارند. با کمک این پلتفرم‌ها، امکان مقایسه قیمت وجود دارد و همچنین، دسترسی بهتر و آسان‌تری برای افراد به وجود آمده است.

پلتفرم‌های خرید زمین متاورسی

ارائه پیشنهاد خرید

همان‌طور که می‌دانید یا شاید تجربه کرده‌اید، در هنگام خرید زمین، توافق بر سر قیمت کار بسیار سختی است. چرا که در بسیاری از موارد، نه صاحب ملک از رقم خود کوتاه می‌آید و نه خریدار امکان پرداخت هزینه بیشتری را دارد. در این شرایط، خیلی از معامله‌های زمان، فسخ می‌شوند و صاحب و خریدار با یکدیگر به توافق نمی‌رسند. این فرایند در آشنایی با نحوه خرید زمین در متاورس وجود ندارد و با سادگی بیشتری انجام می‌شود. شما زمانی که زمینی متناسب با بودجه خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید تنها با یک کلیک، هزینه آن را پرداخت کرده و زمین را خریداری کنید.

البته، راه دیگری هم برای خرید زمین وجود دارد. ارائه قیمت پیشنهادی، یکی از روش‌های توافق بر سر قیمت زمین است که تنها در برخی از پلتفرم‌های متاورسی، امکانات آن وجود دارد. پلتفرم رایج متاورس برای خرید زمین دیسنترالند، به شما این امکان را می‌دهد که قبل از خرید زمین، یک قیمت پیشنهادی برای آن ارائه دهید. اگر مالک با این قیمت موافق باشد، آن را می‌پذیرد و اگر مخالف باشد، پیشنهاد شما را رد می‌کند.

با انتخاب هر یک از این روش‌ها، خرید زمین شما تنها با یک کلیک انجام می‌شود. البته، قبل از خرید، باید کیف پول خود را با توجه به میزان قیمت زمین مورد نظر شارژ کنید. پس از شارژ کیف پول و کلیک روی گزینه خرید زمین، ادامه مراحل در مدت زمان کوتاه و به صورت خودکار انجام می‌شوند. دقت کنید که پس از خرید زمین، یک موجودی NFT به کیف پول دیجیتالی شما اضافه می‌شود. این دارایی یا زمین متاورسی، تا زمانی که از کیف پول خود محافظت کنید، در امان است و امنیت بالایی دارد.

 ارزیابی قیمت در متاورس

ارزیابی قیمت در متاورس

یکی از عوامل و فاکتورهای مهم که باید در هنگام خرید زمین واقعی به آن دقت کنید، قیمت آن است. این فاکتور در هنگام خرید زمین‌های متاورسی هم اهمیت دارد و باید به آن توجه شود ولی در حال حاضر، هیچ فرمول مشخصی برای محاسبه آن وجود ندارد. چرا که متاورس، یک دنیای کاملا جدید است و هیچ کسی از آینده آن خبری ندارد. شما نمی‌توانید به طور دقیق پیش‌بینی کنید که کدام پلتفرم متاورسی، در آینده رشد می‌کند و سرمایه گذاران علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند. دقیقا همان‌طور که چند سال گذشته، شما با چند صد دلار می‌توانستند چندین قطعه زمین در متاورس بخرید، الان باید با چند هزار دلار، تنها یک قطعه زمین در یک پلتفرم متاورسی بخرید. این دقیقا همان آینده غیر قابل پیش‌بینی متاورس و دنیای آن است.

با وجود اینکه هیچ فرمولی برای محاسبه و تعیین قیمت یک قطعه زمین متاورسی طراحی نشده است، برخی از عوامل می‌توانند به شما برای تخمین قیمت کمک کنند. اگر قصد خرید زمین در متاورس را دارید، باید در هنگام انتخاب قطعه زمین مورد نظر خود، به عوامل زیر توجه کنید.

  • اندازه و ابعاد زمین: در تمام جهان‌های متاورسی، رابطه مستقیمی بین ابعاد یک قطعه زمین با قیمت آن وجود دارد. در واقع، هر چه ابعاد یک قطعه زمین بزرگ‌تر باشد، قیمت آن بالاتر از قطعات کوچک‌تر محاسبه می‌شوند. همچنین، قطعات بزرگ، رشد قیمت بالاتر دارند.
  • موقعیت جغرافیایی: دقیقا مانند املاک و مستغلات در دنیای واقعی، موقعیت جغرافیایی یک زمین متاورسی، بسیار مهم است و روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. هر چه زمین مورد نظر شما به مرکز فعالیت‌ها نزدیک‌تر باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود. البته، شما باید آینده نگری خوبی هم در هنگام خرید زمین داشته باشند. شاید یک قطعه زمین در هنگام خرید، موقعیت جغرافیایی خوبی نداشته باشد و عبور و مرور زیادی در اطراف آن انجام نشود ولی به مرور زمان، با ساخت و ساز و برگزاری رویدادها، این منطقه به یک منطقه مهم تبدیل شود.
عوامل موثر در قیمت زمین متاورسی
  • کاربرد زمین: برخی از زمین‌های متاورسی موجود در پلتفرم‌های خاص، کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در سرزمین Upland، قطعاتی زمین وجود دارد که کاربران پس از خرید آنها، می‌توانند مجموعه‌هایی از دارایی‌های خاص، رویدادهای انحصاری و گنج یابی را انجام دهند.

یک نکته مهمی که قبل از خرید زمین باید به آن توجه کنید، ریسک‌های خرید زمین در متاورس است. یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها، رها شدن پروژه متاورسی است. اگر پروژه متاورسی که شما در آن زمین خریده‌اید، متوقف یا رها شود، ارزش آن زمین صفر شده و دارایی شما به طور کامل از بین می‌رود. این اتفاق معمولا برای پروژه‌های گران‌قیمت می‌افتد. پس، اگر اهل ریسک نیستید، هرگز به سمت پروژه‌هایی که آینده و هدف مشخصی ندارند، نروید. در عوض، بهترین پلتفرم خرید زمین در متاورس مانند دیسنترالند یا سندباکس را انتخاب کنید.

بهترین ارزها و پروژه‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 کدام‌اند؟

بررسی پلتفرم‌های مختلف متاورسی

در حال حاضر، با توجه به رشد متاورس، پلتفرم‌های متفاوتی در این زمینه طراحی شده که هر یک کاربران مختص به خودشان را دارند. ما در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین پلتفرم خرید زمین در متاورس می‌پردازیم و ویژگی‌های هر یک را بررسی می‌کنیم.

پلتفرم دیسنترالند (Decentraland)

پلتفرم دیسنترالند یکی از پیشگامان فناوری متاورس است و در حال حاضر، به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های متاورسی تبدیل شده است. کاربران در این پلتفرم می‌کنند مالکیت کامل دارایی‌های خود را داشته باشند. تجربه یک زندگی مجازی بسیار جالب را به دست آورند. رویدادهایی خاص برگزار کرده و از امکانات این پلتفرم متاورسی استفاده کنند.

ویژگی‌های دیسنترالند

  • توکن بومی MANA
  • امکان کسب درآمد
  • دارای قطعات زمین، نام و آواتارهای متفاوت در Decentraland Marketplace
  • میزبان رویدادهای جهانی مانند اوپن استرالیا و دراپ

پلتفرم ایلوویوم (Illuvium)

ایلوویوم در واقع یک بازی ماجراجویی RPG است که به عنوان پلتفرم متاورسی نیز شناخته می‌شود. ایلوویوم روی بلاکچین اتریوم توسعه یافته است و در حال حاضر، پلتفرم رایج متاورس برای خرید زمین محسوب می‌شود. این پلتفرم قابلیت جذب گیمرهای حرفه‌ای به همراه بازیکنان مبتدی را دارد.

ویژگی‌های ایلوویوم

  • Immutable X برای حفظ امنیت دارایی‌های کاربران و بازیکنان
  • جذب بسیاری از شرکت‌های برجسته
  • همراه داشتن تجربه بازی بلاکچینی
پلتفرم متاورسی ایلوویوم

پلتفرم سندباکس (SandBox)

پلتفرم سندباکس یکی دیگر از پلتفرم‌های متاورسی محبوب و فعال است که البته، هیچ ویژگی مضاعف در مقایسه با دیسنترالند ندارد ولی از آنجایی که محبوبیت بالایی به دست آورند، در این لیست قرار گرفته است. این پلتفرم نیز یک بازی NFT مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. بازیکنان این فضا، امکان خرید و فروش و کسب درآمد از NFT  را دارند.

ویژگی‌های سندباکس

  • توکن بومی SAND
  • گیم پلی مشابه با بازی Minecraft و Factotio
  • آزادی کامل بازیکنان
  • کسب درآمد روی بلاکچین

پلتفرم اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیتی یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب متاورس است. این پلتفرم یک نمای بسیار جذاب و دقیق از آینده مورد انتظار ما از متاورس را ارائه می‌دهد. پلتفرم اکسی اینفینیتی، یک فضای کاملا خیال انگیز دارد و موجودات زیادی در آن زندگی می‌کنند. امکان پرورش این موجودات برای بازیکنان وجود دارد.

ویژگی‌های اکسی اینفینیتی

  • توکن بومی AXS
  • دارای روبات‌های پرنده، جهش یافته‌ها، جانوران پرنده و موجودات جادویی
  • دارای موجوداتی به نام Axies
  • امکان پرورش موجودات
  • امکان گسترش جهان اکسی اینفینیتی و سفر به ناشناخته‌ها

استراتژی‌های موفقیت در سرمایه‌گذاری متاورس

به طور کلی، دو روش برای سرمایه‌گذاری در متاورس وجود دارد که یکی از آنها، خرید زمین در متاورس است. شما می‌توانید هر یک از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در متاورس را انتخاب کنید و دارایی‌های خود را در آنها شرکت دهید. در ادامه، به جزئیات بیشتری درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در متاورس می‌پردازیم.

ارزهای دیجیتال پروژه‌های متاورسی

یکی از ساده‌ترین و سودآورترین روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس، خرید ارزهای دیجیتال پروژه‌های متاورسی است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پروژه‌های متاورسی، همان بازی‌های بلاکچینی سه بعدی یا دو بعدی هستند. به طور کلی، پروژه‌های متاورسی به دو دسته بازی‌های متاورسی و دنیای متاورسی تقسیم می‌شوند. شما در دنیای متاورسی می‌توانید مراحل ساخت جهان‌هایی واقعی را انجام دهید ولی در بازی‌های متاورسی، باید طبق سناریو پیش روید و به مراحل بالاتر برسید.

خرید توکن‌های بومی متاورسی

به توجه به این تعاریف، چگونه می‌توان در این فضاها سرمایه‌گذاری کرد؟ هر یک از این فضاهای متاورسی، دارای توکن‌های حاکمیتی هستند که دقیقا مشابه با پول هر کشور عمل می‌کنند. شما تنها با داشتن این توکن‌های حاکمیتی، می‌توانید در این فضاها، ساخت و ساز انجام دهید یا امکاناتی را تهیه کنید. این ارزهای دیجیتال، علاوه بر نقش مهمی که در فضاهای متاورسی مخصوص خود دارند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری نیز گزینه خوبی باشند. چرا که بسیاری از پروژه‌های متاورسی، در حال توسعه هستند و توکن حاکمیتی آنها، در حال رشد است. پس، با خریداری آن ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن، می‌توانید سود زیادی به دست آورید.

یکی از مثال‌های معروف در این زمینه، ارز دیجیتال Meta است که پس از تغییر نام شرکت Facebook به Meta، چند صد درصد رشد کرد. حتی بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این ارز دیجیتال، پتانسیل رشد بیشتری هم دارد. دیگر ارزهای دیجیتال مربوط به پروژه‌های متاورسی نیز به همین شکل هستند و معمولا با توسعه پروژه خودشان، رشد زیادی می‌کنند.

املاک و زمین‌های متاورسی

شاید اگر تا چند سال پیش، صحبت درباره خرید زمین در یک دنیای مجازی می‌شود، همه به چشم یک لطیفه به آن نگاه می‌کردند ولی در حال حاضر، تعبیر متفاوتی از خرید زمین مجازی به وجود آمده است. به لطف متاورس و امکاناتی که این تکنولوژی فراهم کرده، افراد می‌توانند در این فضاها، زمین‌هایی را خریداری کنند و سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند. در حال حاضر، ما شاهد سرمایه گذاری‌های چند صد دلاری در جهان‌های متاورسی مانند دیسنترالند و سندباکس هستیم. سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات متاورسی یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس است.

دلیل این محبوبیت، بیشتر مربوط به امنیت این نوع از سرمایه‌گذاری می‌شود. احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که معتقدند باید دارایی را به ملک تبدیل کرد. بله، کاملا درست است. سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات، از مطمئن‌ترین کلاس‌های دارایی است که در دنیای واقعی هم انجام می‌شود. همان‌طور که ممکن است شما در چند شهر یا کشور، ملک یا خانه داشته باشید، می‌توانید در دنیاهای متاورسی متفاوت نیز زمین خریداری کنید و سرمایه‌گذاری انجام دهید. زمین‌های متاورسی به صورت قطعاتی در قالب توکن‌های NFT به فروش می‌رسند و اثبات مالکیت افراد، در آن NFT وجود دارد. دنیاهای متاورسی دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (SandBox) از محبوب‌ترین فضاها برای خرید زمین متاورسی هستند. خرید زمین در دیسنترالند با توکن اختصاصی MANA و سندباکس با توکن اختصاصی SAND انجام می‌شود.

خرید زمین در متاورس

احتمالا تصور می‌کنید که خرید زمین در متاورس، تنها برای فروش با قیمتی بالاتر انجام می‌شود. خیر، زمین‌های متاورسی کاربرد دیگری هم دارند که می‌توانند آنها را به سرمایه‌گذاری خیلی بزرگ‌تر تبدیل کنند. صاحبان هر قطعه زمین در متاورسی، امکان میزبانی از رویدادها و جشن‌ها را دارند و می‌توانند از این راه درآمد بیشتری به دست آورند. حتی امکان ساخت و ساز در زمین‌های متاورسی وجود دارد. با ساخت خانه و ملک‌های زیبا، می‌توانید زمین خود را با قیمتی بالاتر برای فروش بگذارید. این دقیقا همان اتفاقی است که در سرمایه‌گذاری املاک در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد.

همکاری با شرکت‌های فعال در زمینه متاورس

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس، همکاری یا خرید سهام شرکت‌های فعال در زمینه متاورس است. این گزینه، سرمایه‌گذاری مستقیم در متاورس نیست و از طریق واسطه‌هایی مثل شرکت‌های فعال در زمینه متاورس انجام می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های بورسی آمریکا، در حوزه متاورس فعال هستند یا قصد سرمایه‌گذاری در این فضا را دارند. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و کمی از سهام چنین شرکت‌هایی را خریداری کنید و سود به دست آورید.

این شیوه از سرمایه‌گذاری در متاورس، بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که قصد حضور در فضای متاورس را ندارند و نمی‌خواهند که درگیر ارز دیجیتال یا ساخت و ساز مجازی شوند. این یک روش غیرمستقیم برای سرمایه گذاری‌های خرد است و سودهای نسبتا خوبی را به همراه دارد.

چگونگی ایجاد درآمد از زمین مجازی

در چند سال اخیر، افراد زیادی به سمت خرید زمین‌های متاورسی هجوم آوردند و این هجوم، باعث افزایش قیمت نجومی این زمین‌ها شد. متاورس‌هایی مانند دیسنترالند، سندباکس و اکسی اینفینیتی، از دسته پلتفرم‌هایی هستند که روزانه تعداد سرمایه گذاران و کاربران آنها افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط، چه راه‌هایی برای کسب درآمد از زمین‌های متاورسی وجود دارد؟ آیا تنها خرید آنها کافی است و هیچ راه دیگری برای کسب درآمد فعال وجود ندارد؟ روش‌های زیادی برای کسب درآمد از زمین‌های متاورسی وجود دارد که عبارت‌اند از:

کسب درآمد از زمین‌های متاورسی
  1. خرید و فروش زمین: یکی از ساده‌ترین راه‌های کسب درآمد از زمین‌های متاورسی، خرید و فروش آنها است. پس از خرید، می‌توانید کمی صبر کنید و زمین خود را با قیمتی بالاتر بفروشید.
  2. کارگزاری املاک: یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد، طراحی یک کارگزاری املاک است. شما در این کارگزاری، خریداران را به فروشندگان زمین متاورسی معرفی می‌کنید و در ازای این واسطه‌گری، سود یا کمسیون دریافت می‌کنید. بنگاه‌های املاک نیز در دنیای واقعی، دقیقا همین کار را انجام می‌دهند و از آن کسب درآمد می‌کنند.
  3. مدیریت املاک: در این شیوه از کسب درآمد، شما می‌توانید مدیریت زمین‌های دیگر کاربران را به دست بگیرید و بدون سرمایه‌گذاری شخصی، دارایی دیگران را رشد دهید. به عنوان مثال، زمین‌های دیگران را به سالن‌های کنسرت و دیگر فضاهای تفریحی تبدیل کنید تا درآمد فعال داشته باشند.
  4. اجاره زمین: شما می‌توانید زمین خود را برای کار یا هر چیز دیگری اجاره دهید و ماهانه از فرد اجاره کننده، مبلغی مشخص را دریافت کنید.
  5. طراحی ملک: همان‌طور که می‌دانید، زمین‌های متاورسی در حال رشد هستند و ساختمان‌ها و فضاهای متفاوتی در این پلتفرم در حال توسعه قرار دارند. یکی از شغل‌های پردرآمد و کسب درآمد از زمین‌های متاورسی، طراحی ملک یا زمین است. شما می‌توانید برای زمین خود یا دیگر سرمایه گذاران، برنامه ریزی کنید. در یک زمین ساده و خالی، آپارتمان، فضاهای تفریحی یا مراکز خرید بسازید.
  6. تبلیغات: بسیاری از برندها و شرکت‌ها، برای معرفی بیشتر کسب و کار خود، به فضایی مانند متاورس نیاز دارند. اگر زمینی در موقعیت جغرافیایی در دست دارید، می‌توانید آن را به یک فضا برای تبلیغات تبدیل کنید و از آن درآمد به دست آورید. در این صورت، بسیاری از برندها می‌توانند با پرداخت مبلغ مشخصی به شما، برای مدت زمانی از قبل از تعیین شده، بنر تبلیغاتی، پوستر یا بیلبورد تبلیغاتی خود را در زمین شما قرار دهند.
کسب و کار در زمین‌های متاورسی
  • تبدیل به گالری هنری: شما می‌توانید با ایجاد کاربری‌های متفاوت، از زمین متاورسی خود کسب درآمد داشته باشید. یکی از این کاربری‌ها، گالری‌های هنری است. اگر زمین متاورسی خود را به یک گالری هنری تبدیل کنید، هنرمندان برای معرفی آثارشان به شما مراجعه می‌کنند. دقیقا مانند دنیای واقعی، شما می‌توانید در ازای دریافت مبلغی مشخص، آثار هنرمندان را در گالری متاورسی خود قرار دهید و آنها را به دیگر افراد معرفی کنید.
  • ایجاد کسب و کار: متاورس یک فضای خوب و نوپا برای کارآفرینی است. از آن‌جایی که هنوز بسیاری از افراد، آشنایی و دسترسی کافی به متاورس ندارند، شما به سرعت می‌توانید در آن دیده شوید. در زمین متاورسی خود کسب و کار راه اندازی کنید. کسب و کارهایی در حوزه مد و فشن، هنر، ورزش، املاک، سرگرمی، خرید و… راه‌اندازی کنید. کسب درآمد به این شیوه نیز در آینده بسیار پرسود است.

جمع‌بندی

در حال حاضر، خرید زمین در متاورس یکی از سرمایه‌گذاری نوین و متفاوت است که می‌تواند سودده هم باشد. البته، به شرطی که آگاهی کافی داشته باشید و روی زمین خود کار کنید. اگر از روش‌های کسب درآمد از زمین‌های متاورسی استفاده کنید، می‌توانید به طور دائم از زمین خود درآمد به دست آورید. اگر هم قصد سرمایه‌گذاری دارید، باید منتظر بمانید تا قیمت زمین شما افزایش پیدا کند و سپس، آن را بفروشید.

سوالات متداول

چگونه می توان در متاورس زمین خرید؟

خرید زمین در متاورس به روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. اگر به تازگی با این فضا آشنا شده‌اید و دارایی محدودی دارید، بهتر است که از پلتفرم‌هایی مانند OpenSea کمک بگیرید. در این پلتفرم، انواع زمین‌های متاورسی در دنیاهای متاورسی متفاوتی قرار دارند که با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. خرید زمین متاورسی به این شیوه، نسبتا ساده و امن است.

متاورس چیست؟

متاورس یک نسخه مجازی از زندگی واقعی ما است که در فضایی سه بعدی، به کمک سخت افزارهایی مانند واقعیت مجازی قابلیت دسترسی دارد. در متاورس می‌توانیم تمام کارهای روزمره خود را در دنیای واقعی را بدون حضور فیزیکی انجام دهیم. تفریح، سرگرمی، رانندگی، سینما، کنسرت، خرید، معاشرت با دوستان، جلسات کاری و کلاس‌های آموزشی در متاورس برگزار می‌شوند.

آیا خرید زمین در متاورس پرریسک است؟

خرید زمین در متاورس امنیت بالایی دارد. چرا که دارایی خریداری شما، به نام شما است و با هیچ ترفندی نمی‌توان این مالکیت را از شما گرفت ولی با ریسک‌هایی هم رو به رو است. بسیاری از پلتفرم‌های متاورسی، ممکن است که در آینده متوقف شوند و در این صورت، دارایی شما به طور کامل از بین می‌رود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)