بهترین ارزها و پروژه‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 کدام‌اند؟

جمال نوری

زمان مطالعه :

5 دقیقه

در سال گذشته توکن‌های متاورسی و پروژه‌های متاورس با استقبال زیادی مواجه شدند و کاربران زیادی وارد این فضا شدند. اکنون که در انتهای روند نزولی بازار کریپتو قرار داریم، بسیاری از افراد معتقدند که توکن‌های متاورسی می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ باشند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ بپردازیم. همچنین در مورد روش‌های فیلترکردن بهترین پروژه‌های متاورسی، معرفی بهترین توکن‌های متاورسی، لیست برترین توکن متاورس و … صحبت خواهیم کرد، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

بررسی بهترین پروژه‌های متاورسی

اگر فیلم Ready Player One یا انیمه Sword Art Online را دیده باشید، با مفهوم متاورس آشنا هستید. دنیایی که افراد با عینک‌های واقعیت مجازی وارد این فضا می‌شوند و در آن به دادوستد، مبارزه و … می‌پردازند. دنیایی را تصور کنید که شما از تمام محدودیت‌های فیزیکی فاصله می‌گیرید و می‌توانید تبدیل به هر چیزی که می‌خواهید، شوید. در این مقاله قصد نداریم در مورد متاورس به‌صورت کامل توضیح دهیم؛ اما اگر قصد دارید در مورد این فناوری بیشتر بدانید مقاله متاورس چیست؟ را مطالعه کنید.

متاورس و بازی‌های بلاک چینی

متاورس و بازی‌های بلاکچینی

در حال حاضر بیشتر پروژه‌های متاورسی برای بازی ایجاد شده‌اند، یعنی بیشتر، گیمرها با دنیای متاورس در ارتباط هستند. باید دقت داشت که از متاورس می‌توان برای تمام حوزه‌ها استفاده کرد؛ اما به‌واسطه ماهیت مجازی و خیالی که دارد با بازی‌ها بهتر ترکیب می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که برخی از بازی‌های بلاک چینی مانند سندباکس، دیسنترالند و …  زیرمجموعه‌ای از حوزه متاورس هستند.

توکن متاورسی چیست؟

حال که با مفهوم کلی دنیای متاورس آشنا شدیم، باید بدانید که این دنیا به یک واحد پول نیاز دارد، پولی که با آن بتوان خرید و فروش انجام داد. این پول باید امنیت کافی هم داشته باشد، یعنی یک فرد نتواند به پول و دارایی دیگر افراد دسترسی داشته باشد. این واحد پول را در پروژه‌های متاورس، توکن‌های ضرب شده تشکیل داده‌اند.

پس متوجه شدیم که در اکثر پروژه‌های متاورسی، توکن آن پروژه همان ارز قابل‌معامله در دنیای متاورس است، به این توکن‌ها به اصطلاح توکن‌های متاورسی می‌گویند.

توکن چیست؟ هر آنچه باید درباره مفهوم توکن بدانید

ان اف تی‌ها (NFT) چه جایگاهی در پروژه‌های متاورسی دارند؟

NFT و پروژه‌های متاورسی

ان اف تی‌ (NFT) در دنیای متاورس حکم سند را دارد، یعنی شما هر آواتار، تجهیزات، لباس و … را به‌صورت یک توکن غیرمثلی (NFT) در درون کیف پول خود نگهداری خواهید کرد. پس می‌توان گفت که NFT و متاورس دو حوزه مرتبط و مکمل هم هستند و نمی‌توان با فناوری فعلی دنیای متاورس را بدون NFTها تصور کرد.

حال که در مورد دنیای متاورس اطلاعاتی را به دست آوردیم، بهتر است به سراغ یافتن بهترین توکن‌های متاورسی برویم.

در انتخاب توکن‌های متاورسی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب توکن‌های متاورسی باید ابتدا پروژه را بررسی کنید. در این مقاله قرار نیست که روش بررسی پروژه یا تحلیل فاندامنتال بپردازیم؛ اما اگر هنوز با نحوه تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بلاک چینی آشنا نیستید، مقاله آموزش گام به گام تحلیل فاندامنتال پروژه‌های کریپتویی را از دست ندهید.

حال که پروژه‌های مختلف را با تحلیل فاندامنتال فیلتر کردیم باید به سراغ چند سوال بریم.

  • توکن‌های متاورسی در این پروژه چگونه تولید می‌شوند؟
  • توکن‌های متاورسی در کدام بخش‌های پروژه مصرف می‌شوند؟
  • آیا تعداد توکن‌های متاورسی با افزایش کاربران افزایش خواهد یافت؟
  • ارزش توکن متاورسی در متاورس انتخابی ما چقدر است؟

شاید این سوالات کمی شما را گیج کند به همین دلیل با یک مثال ادامه خواهم داد.

بازی اکسی اینفینیتی یک بازی بلاک چینی است که دارای دو توکن به نام‌های SLP و AXS است. فرض کنید قرار است بر روی توکن SLP که یک توکن بازی است سرمایه‌گذاری کنید یا مقداری از آن را بخرید. حال بیاید به سراغ سوال‌های قبلی برویم.

توکن‌های متاورسی در این پروژه چگونه تولید می‌شوند؟

توکن SLP یک توکن است که برای پرداخت هزینه‌های داخل بازی استفاده می‌شود و بازی این توکن را به‌عنوان پاداش به پلیرها می‌دهد. پس متوجه شدیم که این توکن متاورسی به‌عنوان پاداش به گیمرها داده می‌شود، پس هر چقدر که تعداد پلیرها بیشتر شود توکن SLP بیشتری تولید می‌شود و این موضوع بر قیمت آن تاثیر منفی خواهد داشت.

توکن‌های متاورسی در کدام بخش‌های پروژه مصرف می‌شوند؟

توکن SLP برای پرداخت‌ها هزینه تولیدمثل موجوداتی به نام اکسی استفاده می‌شود. شاید این استفاده به نظر شما یک کاربرد عالی برای توکن SLP باشد، اما این‌گونه نیست. گیمرها هر مقدار SLP که مصرف می‌کنند، با تولیدمثل اکسی‌ها مقدار بیشتری را تولید خواهند کرد. این موضوع به معنی آن است که هر مقدار که SLP مصرف شود، چندین برابر آن تولید خواهد شد. پس می‌توان گفت که کاربرد توکن SLP یک کاربرد مناسب نیست.

آیا تعداد توکن‌های متاورسی با افزایش کاربران افزایش خواهد یافت؟

در بخش قبلی به این سوال پاسخ دادیم. با افزایش تعداد کاربران بازی اکسی، توکن متاورسی که در این مثال SLP است افزایش خواهد یافت و این موضوع یک نکته منفی و بسیار مهم برای توکن محسوب می‌شود.

ارزش توکن متاورسی در متاورس انتخابی ما چقدر است؟

در این سوال باید به دنبال این باشیم که کاربران چرا باید SLP را خریداری کنند. جواب بسیار واضح است، SLP به این دلیل خریداری می‌شود تا توکن SLP بیشتری تولید و فروخته شود. پس توکن SLP در بازی یا متاورس ما ارزشی ندارد و صرفا برای تولید بیشتر خریداری می‌شود.

با چهار سوال بالا متوجه شدیم که توکن SLP صرفا یک توکن بی‌ارزش در بازی اکسی اینفینیتی است و کاربران فقط به دنبال تولید و فروش آن هستند. این موضوع باعث شد که توکن SLP پس از هجوم کاربران به بازی اکسی ابتدا کمی رشد کند و پس از آن کاهش شدید قیمت داشته باشد.

علت رشد اولیه SLP آن است که کاربران باید SLP را خریداری کنند تا بتوانند SLP بیشتری تولید کنند و این خرید باعث افزایش قیمت شد.

احتمالا تا این بخش مقاله متوجه شدید که برای یافتن بهترین توکن‌های متاورسی باید پروژه را تحلیل فاندامنتال کنید و سپس به دنبال ارزشی باشید که این توکن برای پروژه متاورسی ما خلق می‌کند. حال که متوجه شدیم که برای چگونه توکن‌های متاورسی را فیلتر کنیم به سراغ لیست برترین توکن متاورس و معرفی بهترین توکن‌های متاورسی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

بهترین توکن‌های متاورسی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳

توکن متاورسی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ لیست بهترین توکن‌های متاورسی برویم، باید یادآوری کنیم که برای داشتن یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در توکن‌های متاورسی باید به دنبال پروژه‌های قوی متاورس و کاربرد توکن متاورسی باشید.

پروژه دیسنترالند (Decentraland) و ارز دیجیتال مانا (MANA)

اگر بخواهیم تعدادی از بهترین پروژه‌های متاورسی و بهترین توکن متاورسی را نام ببریم، حتما دیسنترالند و ارز دیجیتال مانا در بین آن‌ها خواهند بود. دیسنترالند یک متاورس یا دنیای مجازی است که کاربران می‌توانند مانند دنیای واقعی در آن به خرید و فروش زمین، کسب درآمد و بازی مشغول شوند. برای استفاده از متاورس دیسنترالند باید از توکن مانا (MANA) استفاده کنید. توکن متاورسی مانا برای خرید و فروش زمین، خدمات و کالاها استفاده می‌شود. حداکثر عرضه این توکن برابر ۲.۱۹ میلیارد توکن است. قیمت توکن مانا را در این لینک کشاهده کنید.

 خرید زمین در متاورس؛ آینده املاک دیجیتال

با افزایش کاربران دیسنترالند تقاضا برای خرید مانا افزایش خواهد یافت؛ اما این افزایش تقاضا برای ارز دیجیتال مانا به معنی آن نیست که تولید مانا مانند SLP قرار است افزایش یابد. تعداد کل توکن‌های مانا محدود است و این موضوع می‌تواند از تولید بیش از اندازه این ارز دیجیتال و در نتیجه کاهش قیمت آن بکاهد.

پروژه سندباکس (The Sandbox) و ارز دیجیتال سند (SAND)

سندباکس نیز مانند دیسنترالند یکی از بهترین پروژه‌های متاورسی است که کاربران در آن به ساخت زمین خود، بازی و کسب درآمد می‌پردازند. در متاورس سندباکس شما برای خرید هر دارایی که به‌صورت NFT است نیاز به پرداخت ارز دیجیتال SAND دارید. حداکثر عرضه ارز دیجیتال SAND برابر با ۳ میلیارد توکن است که حدود ۱.۵ میلیارد توکن آن در گردش است. قیمت ارز دیجیتال SAND در زمان نوشتن این مقاله کمتر از یک دلار است که با توجه به میزان عرضه در گردش این توکن مارکتی برابر با ۹۶۳ میلیون دلار دارد.

در صورتی که کاربران متاورس سندباکس افزایش یابد تقاضا برای خرید دارایی‌های درون این متاورس افزایش خواهد یافت که این مسئله باعث خواهد شد تقاضا برای خرید سندباکس نیز افزایش یابد. با افزایش تعداد کاربران سندباکس تقاضا برای ارز دیجیتال SAND افزایش خواهد داشت؛ اما تعداد کل توکن‌های این توکن متاورسی برابر با ۳ میلیارد خواهد بود، پس یعنی عرضه زیادی برای این توکن متاورسی نخواهیم داشت.

چگونه ارزدیجیتال خود را بسازیم؟ آموزش ساخت ارزدیجیتال

پلتفرم انجین (Enjin) و ارز دیجیتال ENJ

پروژه انجین یک پلتفرم بلاک چینی است که برای ایجاد و مدیریت دارایی‌های دیجیتال که در دنیای بازی و متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخته شده است. در انجین برای خرید و فروش این دارایی‌ها از ارز دیجیتال ENJ استفاده می‌شود. قیمت ارز دیجیتال ENJ را در این لینک مشاهده کنید.

جذابیت پروژه انجین این است که می‌تواند مانند یک مالتی ورس باشد، یعنی چندین پروژه متاورسی را در کنار هم قرار دهد و از این نظر بسیار جذاب خواهد بود. حداکثر عرضه ارز دیجیتال ENJ برابر با ۱ میلیارد توکن است و این موضوع باعث خواهد شد که با افزایش تعداد کاربران پلتفرم انجین تعداد ارز دیجیتال ENJ به‌صورت نمایی زیاد نشود و مانند ارز دیجیتال SLP شاهد کاهش قیمت این ارز دیجیتال نباشیم.

پروژه YIELD GUILD GAMES و ارز دیجیتال YGG

پروژه YIELD GUILD GAMES در حوزه گیمینگ فعال است. این پروژه برای کسب درآمد از دارایی‌های دیگر بازی‌ها ایجاد شده است. کاربران می‌توانند در YIELD GUILD GAMES توکن‌های غیرمثلی دیگر بازی‌ها را اجاره دهند یا اجاره کنند، بخرند یا بفروشند و … این کار باعث خواهد شد که افراد بتوانند از NFTهای خود کسب درآمد کنند. برای پرداخت کارمزدها و شرکت در رای‌گیری‌های شبکه YIELD GUILD GAMES کاربران باید ارز دیجیتال YGG داشته باشند. تعداد کل توکن‌های YGG برابر با ۱ میلیارد توکن خواهد بود.

از نکات جذاب در مورد این پروژه جذب سرمایه‌ای است که این پروژه در فوریه ۲۰۲۳ انجام داده است. YIELD GUILD GAMES در این جذب سرمایه مبلغ ۱۳.۸ میلیون دلار جذب سرمایه داشته است و این سرمایه می‌تواند در بهبود این پروژه بسیار کمک‌کننده باشد.

توکن‌های متاورسی پر ریسک و پر سود

در بخش قبل بهترین توکن‌های متاورسی را معرفی کردیم. این پروژه‌ها به‌واسطه حجم بازار و سابقه‌ای که دارند از ریسک کمتری برخوردار هستند؛ اما شاید برخی از شما به دنبال پروژه‌هایی ناشناخته‌تر باشید تا درصد کمی از سرمایه‌ خود را در آن‌ها برای احتمال سود بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. این توکن‌های متاورسی دارای ریسک بیشتری نسبت به موارد قبلی هستند، پس حتما قبل از سرمایه‌گذاری به‌دقت این پروژه‌ها را بررسی کنید.

پروژه مجیک (MAGIC) و ارز دیجیتال مجیک (MAGIC)

پروژه مجیک یک بستر برای پروژه‌های متاورسی است، یعنی بازی‌های متاورسی کاملا مجزا می‌توانند در مجیک ساخته شوند و این موضوع پروژه مجیک را بسیار جذاب می‌کند. مجیک می‌تواند به یک هاب برای بازی‌های متاورسی تبدیل شود.

تمام بازی‌هایی که در بستر مجیک قرار می‌گیرند از توکن مجیک استفاده خواهند کرد و این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت مجیک شود. حداکثر تعداد توکن مجیک حدودا برابر ۳۴۷.۷ میلیون توکن است. قیمت توکن مجیک (MAGIC) را در این لینک قابل مشاهده است.

پروژه RFOX VALT و ارزهای دیجیتال RFOX و VFOX

پروژه RFOX VALT یک پروژه متاورسی است که دارای ۲ توکن متاورسی است که در این پلتفرم استفاده می‌شود. این پروژه توسط RedFOX Labs ایجاد شده است. از ویژگی‌های جذاب این پروژه استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت فضا و اماکن درون این متاورس است.

متاورس LootMogul

پروژه LootMogul یک متاورس ورزشی است که توسط ورزشکاران معروف مورد استقبال قرار گرفته است. این پروژه متاورسی در حال حاضر با ۱۸۱ ورزشکار معروف و ۱۵ لیگ ورزشی مانند NBA، WNBA، NFL، MLB و UFC همکاری می‌کند.

پروژه LootMogul در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته است. در حال حاضر این پروژه توکنی برای خرید و فروش عرضه نکرده است.

اگر این مطلب برایتان جذاب بود، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه مقاله آشنایی با بازی بیگ تایم را از دست ندهید.

جمع بندی

پروژه‌های قوی متاورسی می‌توانند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال جدید باشند به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم در مورد بهترین توکن متاورسی، لیست برترین توکن‌های متاورس، ویژگی بهترین توکن های متاورسی و … صحبت کنیم. امیدوارم که این مقاله در انتخاب یک گزینه سرمایه‌گذاری به شما کمک کرده باشد.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
5 ماه قبل

عالی و جامع. ممنون از تیم پول نو

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
5 ماه قبل
پاسخ به  مجید

ممنون از لطف همیشگی شما
🙏🏻

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

5

نظر مخاطبان (2)