گوین وود (Gavin wood) کیست؟ داستان زندگی خالق پولکادات

گوین وود خالق پولکادات
جمال نوری

زمان مطالعه :

3 دقیقه

این روزها بازار کریپتوکارنسی پر از شبکه‌های بلاک چینی و ارزهای دیجیتال بزرگ و کوچک شده است. یکی از معروف‌ترین این پروژه‌های کریپتویی، پولکادات است. البته در این مقاله قصد نداریم در مورد پولکادات (Polkadot) یا خرید ارز دیجیتال دات (DOT) صحبت کنیم، درباره این شبکه در مقاله «پولکادات چیست» به طور مفصل صحبت کرده‌ایم. امروز می‌خواهیم در مورد خالق پولکادات یعنی گوین وود (Gavin wood) و داستان زندگی او بیشتر بدانیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گوین وود (Gavin wood) کیست؟

گوین وود Gavin Wood

گوین وود (Gavin wood) یک از معروف‌ترین شخصیت‌های حوزه‌ کریپتو و دنیای بلاک چین محسوب می‌شود. گوین خالق پولکادات، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم (Ethereum)، موسس بنیاد وب ۳ (Web3 Foundation) و شرکت پریتی تکنولوژی (Parity Technologies) است. با توجه به سابقه‌ درخشان گوین وود می‌توان آن را یک اینفلوئنسر در بازار کریپتوکارنسی نامید. داستان زندگی گوین وود مانند دیگر انسان‌ها دارای فراز و نشیب‌های زیادی بوده است که ما با توجه به مصاحبه‌های و مطالبی که او از خود منتشر کرده به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کودکی و نوجوانی

گوین وود در سال ۱۹۸۰ در شهر کوچکی در شمال غربی انگلستان با نام لنکستر (Lancaster) به دنیا آمد. وی در دوران کودکی علاقه زیادی به بازی لگو و خلق‌کردن داشت. Gavin wood داستان کودکی خودش را اینگونه تعریف می‌کند:

من (گوین وود) در خانواده‌ای فقیر در شهری کوچک به دنیا آمده بودم، به‌طوری که خانواده‌ام در اواسط دهه ۸۰ پول کافی برای خرید کامپیوتر را نداشتند، این در صورتی بود که دیگر دوستانم اکثرا کامپیوتر داشتند. بالاخره پس از تلاش‌های زیاد، مادرم توانست یک کامپیوتر دست دوم، که البته بیشتر شبیه به یک ماشین حساب قدرتمند بود تا کامپیوتر، برای من بخرد. در این رایانه چند بازی بیشتر وجود نداشت و من پس از مدتی از بازی کردن با این بازی‌ها خسته شدم و این موضوع باعث شد که به سمت برنامه نویسی و خلق بازی‌های جدید بروم.

گوین وود به حدی عاشق برنامه نویسی بود که در دانشگاه نیز رشه مهندسی کامپیوتر را ادامه داد و در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه یورک (University of York) مدرک مهندسی و سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ دکترای خود را گرفت.

پس از فارغ التحصیل شدن به تدریس روی آورد و علاوه بر تدریس به مدت چهار سال یعنی از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۱ به عنوان مشاور فنی در مایکروسافت فعالیت کرد. گوین وود در سال ۲۰۱۱ با بیت کوین آشنا شد ولی به گفته خودش خیلی به فناوری آن دقت نکرد و بیشتر روی جنبه ارزی یا پولی آن متمرکز شد، این موضوع باعث شد که خیلی جذب تکنولوژی خلاقانه آن نشود. این عدم علاقه تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت.

آشنایی گوین وود و ویتالیک بوترین

در سال ۲۰۱۳ گوین وود داستان ما، یک برنامه نویس ۳۳ ساله با ۱۵ سال تجربه‌ برنامه نویسی بود که دوباره اقدام به بررسی بیت کوین کرد و متوجه شد که فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. در همین بررسی‌ها بود که با افرادی مثل جانی بیت کوین (Johnny Bitcoin) و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در یک کنفرانس آشنا شد. این آشنایی درهای تازه‌ای به روی وود باز کرد و باعث شد تا شدیداً به بلاک چین‌ها علاقه‌مند شود.

برای ادامه داستان باید بدانید که ویتالیک بوترین در این سال‌ ایده ساخت اتریوم را در سر داشت. آشنایی ویتالیک با گوین وود باعث شد که جانی به ویتالیک پیشنهاد دهد که وایت پیپر اتریوم را از یک ایده صرف به یک بلاک چین کاربردی تبدیل کنند. چند هفته بعد از این کنفرانس وود به بوترین در میامی پیوست و آن‌ها شروع به ساخت PoC-1 اتریوم کردند تا آن را در کنفرانس بیت کوین در آمریکای شمالی، که قرار بود در ژانویه سال ۲۰۱۴ برگذار شود، ارائه کنند. شش ماه بعد Gavin Wood و دیگر بنیان‌گذاران در کشور سوییس دور هم جمع شدند و بنیاد اتریوم را به صورت رسمی تاسیس کردند.

در سال ۲۰۱۴ گوین وود اقدام به ساخت زبان برنامه نویسی سالیدیتی کرد. این زبان برای نوشتن قرارداد هوشمند در بستر بلاک چین اتریوم کاربرد دارد. 

چند ماه بعد اتریوم در یک ICO اقدام به جمع آوری سرمایه کرد. در این ICO گوین وود و دیگر بنیان‌گذران تعداد ۳۱.۵ هزار بیت کوین معادل ۱۸.۴ میلیون دلار سرمایه جمع کردند که در آن برهه از تاریخ مبلغ چشم‌گیری بود؛ زیرا چند ماه قبل از آن صرافی Mt.Gox هک شده بود و بازار شرایط خوبی نداشت. تا سال ۲۰۱۵ همه چیز خوب بود و تیم توسعه دهنده اتریوم توانستند، شبکه اتریوم را در ۳۰ جولای ۲۰۱۵ راه‌اندازی کنند.

گوین وود خالق مفهوم وب ۳

خالق پولکادات

تا اینجای داستان گوین وود در اتریوم در حال تلاش برای ساخت یک کامپیوتر برای کل جهان بود؛ اما در این بین مانند تمام افراد دیگر به مسائل دیگری هم فکر می‌کرد، یکی از این مسائل که اسم آن را زیاد می‌شنویم مفهومی به نام وب ۳ (WEB 3) بود. به گفته خود گوین وود، وی از سال ۲۰۱۳ مفهوم وب ۳ را در سر داشته اما برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ از کلمه WEB 3 در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. از نظر فنی گوین وود خالق مفهوم وب ۳ است، وی همچنین در سال ۲۰۱۷ بنیادی با این نام تاسیس کرد.

گوین وود و افتضاح صندوق DAO در اتریوم

تا سال ۲۰۱۶ همه چیز خوب بود، گوین و ویتالیک به همراه دیگر اعضای تیم در حال بهبود اتریوم بودند تا این که در سال ۲۰۱۶ یک صندوق DAO برای جمع آوری سرمایه و بهبود شبکه ایجاد شد. قرار بود از دارایی‌های این صندوق با تصمیم کاربران برای بهبود شبکه استفاده شود. در کمتر از یک ماه، گروهی از توسعه دهندگان Slock.it و تیم اصلی اتریوم توانستند بیش از ۱۵۰ میلیون دلار جمع آوری کنند. اعضای تیم به حدی به فکر جمع‌آوری سرمایه بودند که به آسیب‌پذیری آن توجه نکردند، در صورتی که بسیاری از افراد در گیت‌هاب در مورد مشکلات این برنامه صحبت می‌کردند. سرانجام در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ این صندوق هک شد و مبلغ ۵۰ میلیون دلار از آن به سرقت رفت. این هک باعث ریزش قیمت اتریوم شد و با تصمیم تیم اتریوم فورکی در این شبکه اتفاق افتاد که باعث دو شاخه شدن این بلاک چین و خلق اتریوم کلاسیک شد.

گوین وود اتریوم را ترک می‌کند

در سال ۲۰۱۶ گوین وود تصمیم گرفت که اتریوم را ترک کند. او دلیل ترک کردن اتریوم را تلاش ناکافی تیم توسعه‌دهنده این شبکه برای دستیابی به وعده‌های خود عنوان کرد. قبل از ترک کردن اتریوم، گوین به همراه جوتا اشتاینر و چند توسعه دهنده‌ دیگر اقدام به تاسیس پریتی تکنولوژی (Parity Technologies) کرد. گوین پریتی تکنولوژی را برای ایجاد زیرساخت‌‌های اتریوم خلق کرد.

خلق شبکه پولکادات

شبکه پولکادات

ترک کردن تیم اتریوم و طولانی‌شدن توسعه اتریوم ۲ باعث ایجاد جرقه‌های ساخت پولکادات (Polkadot) در ذهن گوین وود شد، به همین دلیل وی اقدام به نوشتن وایت پیپر پولکادات کرد. ایده ساخت یک پروتکل و اتصال بلاک چین‌ها به یکدیگر که توسط پولکادات ارائه شده بود، نیازمند سرمایه زیادی بود به همین دلیل وود و تیمش در سال ۲۰۱۷ اقدام به جذب ۱۴۰ میلیون دلار کردند؛ اما متاسفانه تاریخ دوباره تکرار شد و این سرمایه در کیف پول پریتی به دلیل آسیب امنیتی قفل و از دسترس وود و تیم خارج شد، به همین دلیل خالق پولکادات در سال بعد اقدام به جذب ۴۳ میلیون دلار دیگر کرد.

پولکادات در سال ۲۰۱۹ یک شبکه آزمایشی به نام کوزاما (Kusama) کرد، تا دیگر تیم‌ها بتوانند پاراچین‌های خود را بر این بستر مستقر کرده و آن‌ها را تست کنند.

تا به اینجا سعی کردیم در مورد داستان زندگی خالق پولکادات صحبت کنیم، اما برخی از نکات جالب و مهم در مورد گوین وود از قلم افتاده است، به همین دلیل در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

نکاتی جالب در مورد خالق پولکادات

زبان: گوین وود مسلط به زبان انگلیسی، ایتالیایی، فرانسه و اسپانیایی و کمی رومانیایی است.

ورزش: گوین قبل از فعالیت حرفه‌ای خود، مدت ۶ ماه در نروژ ساکن بود، به همین دلیل برای سرگرمی به اسنوبرد روی آورد و هنوز هم به این ورزش زمستانه علاقه‌مند است.

سرمایه‌گذاری‌ها و کمک مالی: گوین وود در سه پروژه Astar Network، Satori و AltLayer سرمایه‌گذاری کرده است و برای کمک به مردم اوکراین ۵.۸ میلیون دلار کمک مالی کرد.

جمع‌بندی

در دنیای کریپتو افراد مشهور زیادی وجود دارد، یکی از این افراد گوین وود (Gavin Wood) خالق پولکادات است. در این مقاله سعی کردیم در مورد زندگی گوین وود و فعالیت‌های وی صحبت کنیم. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)