پولکادات Polkadot چیست؟ بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال دات

محمد خزائی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

پولکادات چیست؟ پولکادات یک بلاک چین است که امکان اتصال و ارتباط بلاک چین‌های مختلف را میسر می‌کند و می‌توان آن را شبکه‌ای برای بلاک چین‌ها دانست. ارائه یک تعریف دقیق از پولکادات کار خیلی آسانی نیست زیرا این شبکه، محصول منحصر به فردی است که مشابه دیگری ندارد. بیایید از خود پولکادات برای تعریف پولکادات کمک بگیریم:

پولکادات یک پروتکل است که اجازه می‌دهد انواع داده‌ها و نه‌فقط توکن‌ها، در سراسر بلاک چین منتقل شوند. این یعنی پولکادات محیط کاربردی چند زنجیره‌ای است که در آن بلاک‌چین‌ها با هم در ارتباط قرار می‌گیرند. پولکادات می‌تواند این داده‌ها را به بلاک چین‌های عمومی، باز، بدون مجوز و بلاک چین‌های خصوصی و مجاز منتقل کند. این امر امکان ساخت برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که داده‌های مجاز را از بلاک چین خصوصی دریافت و از آن‌ها در بلاک چین عمومی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، زنجیره سوابق تحصیلی خصوصی و مجاز یک مدرسه می‌تواند مدرکی را برای قرارداد هوشمند تأیید مدارک در یک زنجیره عمومی ارسال کند.

منبع: وبسایت رسمی پولکادات

برای درک بهتر بهتر است کمی به مشکلات بلاک‌ چین‌های فعلی بپردازیم و ببینیم چرا وجود پولکادات لازم است.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید پولکادات DOT کلیک کنید: خرید پولکادات

مشکلات بلاک چین‌های فعلی چه هستند؟

در حال حاضر بلاک چین‌ها محدودیت‌های خاص خود را دارند و باید از بین قابلیت‌هایی مثل غیرمتمرکز بودن، سرعت و امنیت فقط دو مورد را انتخاب کنند. این موضوع برای تمامی شبکه‌های فعلی وجود دارد و با اسم سه گانه بلاک چین از آن یاد می‌شود.

برای مثال بلاک چین اتریوم به خاطر معماری پیشرفته‌ای که دارد و امکان اجرای قراردادهای هوشمند، یک شبکه موفق محسوب می‌شود و خیلی از افراد نیز پروژه‌های دیگری مثل CryptoKitties را روی آن ایجاد می‌کنند. همین پروژه تا پایان سال ۲۰۱۷ حدودا ۱۲٪ از بلاک چین اتریوم را اشغال کرده بود که باعث کاهش سرعت تراکنش‌ها و افزایش کارمزدهای شبکه شد.

در سمت مقابل EOS یکی از سریع‌ترین شبکه‌های موجود به شمار می‌رود اما سیستم تاییدکننده‌های انتصابی (Nominated Validators) آن امکان ایجاد خرابکاری را افزایش می‌دهند. به همین خاطر خیلی از افراد شبکه EOS را بیشتر یک شبکه متمرکز به شمار می‌آورند.

تمامی شبکه‌ها این‌طور هستند و برای تامین برخی قابلیت‌های خاص، باید بعضی ویژگی‌ها را نادیده بگیرند.

یک مشکل دیگر هم وجود دارد که انتقال از وب ۲ به وب ۳ را با مشکل روبه‌رو می‌کند. هزاران بلاک چین عمومی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها یک وظیفه خاص دارند. تمامی این شبکه‌ها کاملا از یکدیگر جدا هستند و نمی‌توانند هیچ اطلاعاتی را با هم مبادله کنند. برای مثال تصور کنید که در دنیای واقعی موسسات و بانک‌های واقعی امکان مبادله با یکدیگر را نداشتند. عدم امکان همکاری بین شبکه‌ها باعث شده که خیلی از مردم استقبال زیادی از تکنولوژی بلاک چین نداشته باشند.

اما هدف پولکادات چیست؟ هدف پولکادات این است که این مشکلات را به صورت کامل برطرف کند.

پولکادات موجب اتصال و ارتباط بلاک چین‌های مختلف با هم می‌شود.

کاربرد پولکادات چیست؟

در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ شبکه جانبی می‌توانند به شبکه اصلی متصل شوند و سطح جدیدی از سرعت و مقیاس پذیری را به نمایش بگذارند که قبلا هیچ‌وقت دیده نشده است. در صورتی که شبکه به صورت کامل عملی شود می‌تواند تا یک میلیون تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این در حالی است که شبکه کاملا غیرمتمرکز باقی می‌ماند و دیگر نیازی نیست که نگران مشکلات سه گانه بلاک چین باشیم چرا که هر سه مزیت این تکنولوژی یعنی غیرمتمرکز بودن شبکه، سرعت بالا و امنیت را در کنار هم خواهیم داشت.

از لحاظ طراحی هم Parachainها و Parathreadها می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. حتی شبکه‌های فعلی مثل بیت کوین و اتریوم می‌توانند از طریق Bridge به این شبکه متصل شوند.

علاوه بر این، هزینه اجرای چنین شبکه‌هایی هم به شدت کم است زیرا عملا فقط یک زنجیره (زنجیره ری‌لِی) مسئول انجام عملیات‌ها است.

یکی دیگر از مزایای شبکه پولکادات Developer-friendly بودن آن است. اکثر پاراچین‌ها با استفاده از Subtrate ایجاد شده‌اند. Subtrate یک فریمورک است که امکان ایجاد بلاک چین‌های مختلف را در یک مدت زمان کوتاه چند ساعته به شما می‌دهد. از آنجایی که زنجیره ری‌لِی هم با استفاده از این فریم‌ورک ساخته شده است، تمامی بلاک چین‌های برپایه Subtrate می‌توانند به راحتی به آن متصل شوند.

خالق پولکادات چه کسی است؟

پولکادات توسط بنیاد Web3 خلق شد. این بنیاد یک موسسه سوئیسی است که با هدف ارائه وب غیرمتمرکز به عنوان یک پروژه متن باز و کاملا کاربردی تاسیس شده است. بنیان‌گذارهای این بنیاد دکتر گوین وود، رابرت هَبرمایر و پیتر زابان هستند. گوین وود که اکنون مدیر عامل این بنیاد هم به شمار می‌رود معروف‌ترین چهره‌ از بین این سه نفر است و خیلی از افراد او را به عنوان هم‌بنیان‌گذار اتریوم و خالق زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند یعنی Solidity می‌شناسند.

توکن DOT چه کاربردهایی دارد؟

هر شبکه بلاک چینی، توکن مخصوص به خود را دارد که با استانداردهای توکن‌سازی خود شبکه مطابقت دارد. حال سوال این جاست که توکن‌ بومی شبکه پولکادات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

DOT توکن حاکمیتی شبکه پولکادات است. این توکن کاربردهای متنوعی دارد که مهم‌ترین آن امکان نظارت روی شبکه پولکادات است. دارندگان توکن DOT می‌توانند در پروسه رای‌گیری شبکه شرکت کنند و در مورد تغییرات آن نظر دهند. همچنین افرادی که این توکن را در اختیار داشته باشند می‌توانند کارمزدهای شبکه را تعیین یا در مورد اضافه کردن و حذف پاراچین‌ها تصمیم‌گیری کنند.

یکی دیگر از کاربردهای توکن دات سپرده‌گذاری در شبکه و کسب سود است. شما می‌توانید با Stake کردن توکن‌هایی که در اختیار دارید، به صورت ماهانه سود بگیرید. همچنین DOT به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیک قابل استفاده است و می‌توانید از آن برای انتقال وجه به سراسر دنیا استفاده کنید.

شبکه پولکادات در حال حاضر یکی از پروژه‌های آینده‌دار در زمینه بلاک چین است و ممکن است حتی شبکه‌های فعلی مثل بیت کوین و اتریوم هم به آن بپیوندند. به همین دلیل خیلی از افراد به توکن‌های بومی این شبکه به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه می‌کنند و امیدوارند که در چند سال آینده ارزش این ارز دیجیتال به شکل چشمگیری افزایش یابد.

درباره اتریوم بخوانید: اتریوم چیست؟

معرفی ۶ کیف پول برتر پولکادات

در صورتی که قصد خرید توکن‌های دات یعنی رمزارز بومی شبکه پولکادات را دارید، لازم است بدانید که بهترین کیف پول این ارز دیجیتال چیست. شما می‌توانید از کیف‌ پول‌های زیر برای نگهداری این رمزارز استفاده کنید:

لوگوی Polkadot

آینده پولکادات

زنجیره ری‌لِی شبکه پولکادات از می ۲۰۲۰ در حال اجرا بوده است و می‌توان کوزاما را به شکلی شبکه تست پولکادات به شمار آورد. در حال حاضر کاربردهای پروتکل پولکادات در حال تست روی کوزاما هستند. یک مکانیسم خاص برای تقسیم اشتراک‌ها در بین پاراچین‌ها به نام Candle Auctions نیز در حال بررسی است.

این پروژه یکی از پروژه‌های آینده‌دار بلاک چین به شمار می‌رود و بیش از صد پروژه مثل (KILT، Acala، Edgeware، Polymath و…) تصمیم گرفته‌اند از مکانیسم پولکادات استفاده کنند.

معماری پولکادات | اجزای تشکیل دهنده پولکادات چیست؟

چهار عنصر اصلی در معماری چندزنجیره‌ای پولکادات عبارت‌اند از زنجیره ری‌لِی (Relay Chain)، زنجیره‌های جانبی (Parachains)، پاراتریدها (Parathreads)و پل‌ها (Bridges).

زنجیره ریلی (Relay Chain)

زنجیره ری‌لِی، در مرکز این شبکه قرار دارد و مسئول امنیت، توافق جمعی و ارتباط تمام شبکه با یکدیگر است. کاربردهای این زنجیره هم به عمد کاهش یافته است تا سرعت بسیار بیشتری داشته باشد. برای مثال امکان اجرای قراردادهای هوشمند روی آن وجود ندارد. این زنجیره مانند هر شبکه بلاک چین دیگری تاییدکننده‌هایی دارد که با سپرده‌گذای DOT، توکن بومی پولکادات انتخاب خواهند شد و از روش PoS یا اثبات سهام برای رسیدن به توافق جمعی استفاده می‌کنند.

در واقع مکانیزم توافق جمعی این شبکه تحت عنوان «Nominated Proof-of-Stake» یا اثبات سهام انتصابی شناخته می‌شود و به اختصار NPoS نامیده شده است. در این روش Nominatorها سهام خود را به یک تاییدکننده خاص اختصاص می‌دهد تا توسط شبکه شناخته شود و بتواند بلاک‌های جدید را ماین کند. در این روش سود و ضرر بین Nominatorها و Validatorها تقسیم می‌شود و از آنجایی که در صورت تایید شدن Validator نامعتبر فردی که او را Nominate کرده است هم ضرر می‌کند، تاییدکننده‌های غیرقابل اعتماد از سیستم حذف خواهند شد.

زنجیره‌های جانبی (Parachains)

Parachain یا زنجیره جانبی بلاک چین‌های مستقلی هستند که هر کدام کاربردها، ویژگی‌ها و قوانین خاص خود را دارند و با اتصال به زنجیره ریلی، توافق جمعی و دیگر اقدامات امنیتی خود را به آن می‌سپارند. با این کار زنجیره‌های جانبی عملکرد سریع‌تری خواهند داشت و مشکلات امنیتی هم برای آن‌ها رخ نمی‌دهد

هر زنجیره جانبی می‌تواند قوانین حاکمیتی خود را داشته باشد اما باید بلاک‌هایی را ایجاد کند که برای زنجیره ریلی قابل درک باشند. وظیفه انتقال بلاک‌ها از زنجیره‌های جانبی به زنجیره ری‌لِی هم برعهده بلاک‌های خاصی است که تحت عنوان تجمیع کننده یا تلفیق کننده شناخته می‌شوند.

زنجیره‌های جانبی هم به شکلی طراحی می‌شوند که فقط یک وظیفه داشته باشند. برای مثال یک زنجیره فقط برای اجرای تراکنش‌های سریع کاربرد دارد اما زنجیره دیگر به شکلی طراحی شده است که بتواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند.

پاراتریدها

پاراتریدها زنجیره‌های موازی هستند که به عنوان جایگزینی برای پاراچین‌ها شناخته می‌شوند و از نظر فنی نیز شباهت بسیاری به آن‌ها دارند. تنها تفاوت پاراتریدها و پاراچین‌ها نحوه اتصال آن‌ها به شبکه و مدل اقتصادی آن‌ها است. برخلاف پاراچین، کاربر می‌تواند پاراتریدها را با مبلغ بسیار کمی اجاره کند و فقط در مواقع نیاز آن را به زنجیره Relay وصل کند. به این صورت هزینه پرداختی برای آن نیز کاهش خواهد یافت.

پل‌ها (Bridges)

در شبکه پولکادات، پل‌ها نوع خاصی از پاراچین هستند که وظیفه آن‌ها برقراری ارتباط بین بلاک چین‌های مختلف است. با استفاده از این پل‌ها امکان اتصال شبکه‌های سنتی نظیر بیت کوین و اتریوم نیز به پولکادات وجود دارد. به این ترتیب مشکل ایزوله بودن بلاک چین‌ها به صورت کامل از بین خواهد رفت و شبکه‌های مختلف می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. بریج‌ها می‌توانند شبکه ارزهای دیجیتال را تغییر دهند. مثلا اگر بخواهید تتر روی اتریوم را به تتر روی ترون تغییر دهید می‌توانید از بریج‌ها استفاده کنید.

اگر می‌خواهید درباره بریج‌ها ببیشتر مطالعه کنید ما در مقاله بریج ارز دیجیتال چیست، علاوه بر توضیح این مفهوم مهم، چند پلتفرم معتبر بریج را هم معرفی کرده‌ایم.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

تفاوت Parachain و Parathread در پولکادات چیست؟

در حالی که زنجیره ریلی دائمی است، زنجیره‌های جانبی (Parachains) می‌توانند به صورت مرتب از شبکه جدا شوند یا به آن وصل شوند. نحوه اتصال آن‌ها هم بر پایه حق اشتراک است. برای مثال همان‌طور که اشتراک یک سایت فیلم را می‌خرید تا فیلم‌های آن را ببینید، زنجیره‌های جانبی هم باید برای اتصال به زنجیره ری‌لِی، حق اشتراک آن را از قبل تهیه کنند.

زنجیره‌های جانبی باید به صورت مداوم اجرا شوند و برای اجاره‌ی فضا روی شبکه پولکادات باید بخشی از دارایی‌های خود را در طول مدت اجاره در شبکه قفل کنند اما پاراتریدها (Parathread) به اندازه مصرفی که دارند هزینه پرداخت می‌کنند و کمتر به اجرای آن‌ها نیاز است.

خرید و فروش DOT در صرافی پول نو

خرید و فروش پولکادات در پول نو

اگر شما هم بر این عقیده‌ هستید که سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال پولکادات، یک سرمایه‌ گذاری پر سود است، می‌توانید در پول نو به راحتی و بدون نیاز به احراز هویت این ارز دیجیتال را خریداری کرده و در هر زمان به فروش برسانید.

برای این‌ کار تنها کافی است یک حساب کاربری در صرافی پول نو ایجاد کرده و موجودی حساب کاربری خود را شارژ کنید. بعد از این مرحله می‌توانید در سربرگ «خرید/فروش»، ارز DOT را انتخاب کرده و خرید خود را انجام دهید. دارایی‌های شما در کیف پول‌تان نمایش داده می‌شوند و برای فروش آن‌ها نیز با طی کردن مراحل مشابه در کادر فروش، می‌توانید توکن‌های خریداری شده را به فروش برسانید.

سخن نهایی

در این مقاله به صورت جامع به سوال پولکادات چیست جواب دادیم و گفتیم که پولکادات یکی از پروژه‌های آینده‌دار بلاک چین است. این پروژه امکان اتصال بلاک‌ چین‌‌های مختلف به یکدیگر را میسر می‌سازد و با کمک آن می‌توان حتی شبکه‌های فعلی مثل اتریوم و بایننس اسمارت چین را هم به یکدگیر متصل کرد. در صورتی که قصد خرید رمزارز دات را دارید، می‌توانید از صرافی آنلاین پول نو برای این کار استفاده کنید. ما امکان خرید دات با کارت شتاب را برای شما میسر کرده‌ایم و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پگاه
پگاه
2 سال قبل

خدا خیرتون بده که این اطلاعات مفید رو با ما به اشتراک میزارید.

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  پگاه

ممنونیم از شما که با نظراتتون بهمون دلگرمی میدید

حامد
حامد
2 سال قبل

سلام
مرسی بابت این مطالب جامع و کامل – کارتون درسته

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  حامد

ممنون

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

1

نظر مخاطبان (4)