معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

ارزهای حوزه هوش مصنوعی
جمال نوری

زمان مطالعه :

10 دقیقه

این روزها بازار هوش مصنوعی داغ است و این موضوع بر روی برخی از ارزهای دیجیتال نیز تاثیر گذاشته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کریپتو ای آی (AI Crypto) یا ارزهای دیجیتال مرتبط با حوزه هوش مصنوعی بپردازیم و بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی را به شما معرفی کنیم، پس اگر مایلید در مورد این ارزهای دیجیتال (ارز دیجیتال چیست؟) بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی (AI Crypto) چیست؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی (AI Crypto) ارزهای دیجیتالی هستند که پروژه‌های بلاک چینی در حوزه ‌هوش مصنوعی را تقویت می‌کنند. با توجه به انعطاف‌پذیری هوش مصنوعی، این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند بازی‌های بلاک چینی، وب ۳، صرافی‌های غیرمتمرکز و… عرضه می‌شوند.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی یا AI Crypto

بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی از دیدگاه پول نو

این روزها که تب و تاب پروژه‌های AI زیاد شده است، بسیاری از پروژه‌ها از این فرصت استفاده کرده‌اند و با اضافه کردن یک پسوند AI خود را یک پروژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی معرفی می‌کنند. در این شرایط بسیاری از سایت‌های ایرانی و خارجی بدون بررسی، این ارزهای دیجیتال را لیست می‌کنند و باعث ضرر و زیان سرمایه‌گذاران می‌شوند. در جدول زیر شما می‌توانید لیست بهترین ارزهای هوش مصنوعی از دیدگاه پول نو را مشاهده کنید، البته این موضوع به معنی آن نیست که این ارزهای دیجیتال بدون ریسک هستند. باید توجه داشت که بازار کریپتو یکی از پرریسکترین بازارها است و باید احتیاط لازم را داشته باشید.

 نام توکنرتبه در سایت کوین مارکت کپعلت انتخاب
پروژه گراف (The Graph)GRT۴۴گراف یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در حوزه پردازش اطلاعات است که بخشی از آن توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود
سینگولاریتی نت (SingularityNET)AGIX۱۱۵این پروژه یک مارکت برای فروش ابزارها هوش مصنوعی محسوب می‌شود + تیم قوی و باتجربه در حوزه هوش مصنوعی دارد.
پروژه ChainGPTCGPT۸۷۹یک پروژه که واقعا در حال استفاده از هوش مصنوعی برای برطرف کردن نیاز کاربران است
پروژه نومرای (Numeraire)NMR۲۶۷استفاده از هوش مصنوعی برای انجام معاملات در بازارهای مالی
پروژه FetchFET۱۵۲تیم آکادمیک و قوی

این پروژه‌های همگی به‌نوعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا به زبانی دیگر این پروژه‌ها به معنای واقعی کریپتو ای آی هستند. نکته‌ای که باید توجه داشت جمع‌آوری اطلاعات و هوش مصنوعی در هم تنیده شده‌اند، به همین دلیل در سایت کوین مارکت کپ حوزه AI با حوزه Big Data مشترک هستند. در بخش بعد در مورد بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی از دیدگاه کوین مارکت کپ صحبت خواهیم کرد.

۱- پروژه گراف (The Graph) و ارز دیجیتال GRT

پروژه گراف و ارز دیجیتال گراف با نماد GRT  یکی از ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شوند، گراف یک پروتکل برای ساخت شاخص‌ و ایندکس کردن داد‌های مختلف در شبکه‌های بلاک چینی مانند شبکه اتریوم و شبکه ذخیره‌سازی IPFS است. افراد می‌توانند با کمک APIهایی به نام زیرگراف (subgraph) این اطلاعات را استخراج، پردازش و به اشتراک بگذارند. به‌نوعی می‌توان گراف را یک پروژه فعال در حوزه پردازش اطلاعات دسته‌بندی کرد که از هوش مصنوعی برای این کار استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال گراف یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

با توجه به گفته تیم توسعه‌دهنده گراف این پروژه با کمک بیش از ۳۰۰۰ زیرگراف که توسط توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان ایجاد شده‌اند، اطلاعات برنامه‌های غیرمتمرکز بسیاری را مانند بلنسر (Balancer)، صرافی یونی سوآپ (Uniswap) و … را استخراج و پردازش می‌کند.

حداکثر تعداد توکن‌های گراف ۱۰ میلیارد توکن GRT است که از این مقدار، حدودا ۸.۸ میلیارد توکن در گردش است. با توجه به قیمت فعلی GRT ارزش بازار (مارکت کپ) این توکن برابر با ۱.۵۵ میلیارد دلار است. با رشد ارزهای AI در هفته‌های اخیر، خرید گراف (GRT) نیز حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

۲- پروژه اینجکتیو (Injective) و ارز دیجیتال INJ

بررسی پروژه Injective به عنوان یک ارز دیجیتال هوش مصنوعی

پروژه injective یک بلاک چین لایه ۱ است که توسط شرکت Injective Lab ایجاد شده است. این بلاکچین لایه ۱ از اجماع به روش اثبات سهام یا همان POS استفاده می‌کند. ارز دیجیتال اینجکتیو با نماد INJ توکن محلی این بلاک چین است که به وسیله‌ی آن می‌توان کارمزد تراکنش‌ها و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم را انجام داد. هر هفته مقداری از کارمزدهای دریافت شده در این بلاکچین سوزانده می‌شود.

اگر بخواهیم منصفانه به این پروژه نگاه کنیم این پروژه به اشتباه در بخش ارز‌های هوش مصنوعی سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است. این پروژه شاید یک پروژه محبوب در بحث بلاک چین‌های لایه ۱ باشد؛ اما نباید آن را در این دسته‌بندی قرار داد.

۳- پروژه رندر توکن (Render) و ارز دیجیتال RNDR

بررسی پروژه رندر توکن به عنوان یک پروژه فعال در حوزه هوش مصنوعی

پروژه رندر توکن را می‌توان یک پروژه جذاب در بحث پردازش اطلاعات دانست. رندر توکن توسط جولز اورباش در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. این پروژه به افرادی که توان پردازش اطلاعات سنگین را ندارند، کمک می‌کند. افراد می‌توانند با کمک این پروژه فرایند رندر گرفتن داده‌ها را سرعت ببخشند.

شاید با خود بگویید که این پروژه چرا در لیست ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی سایت کوین مارکت کپ قرار دارد؟ پروژه Render را می‌توان در بخش Big Data و پردازش اطلاعات قرار داد و همان‌طوری که قبلا نیز بیان شده بود، حوزه Big Data و AI بسیار به هم نزدیک هستند.

۴- پروژه Oasis Network و ارز دیجیتال ROSE

پروژه Oasis Network و ارز دیجیتال ROSE

شبکه اوسیس یک بلاکچین لایه ۱ است که هدف آن حفظ حریم خصوصی و افزایش بهبود توان شبکه بلاکچین است. شبکه اوسیس توسط بوریویج کاس ساخته شد. در شبکه Oasis کاربران برای پرداخت کارمزد، شرکت در رای‌گیری‌های اکوسیستم و شرکت در اجماع نیاز به استفاده از توکن ROSE دارند.

پروژه Oasis Network و ارز دیجیتال ROSE دقیقا مانند Injective یک بلاکچین لایه ۱ محسوب می‌شود که به‌اشتباه در بخش توکن‌های هوش مصنوعی سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است. 

۵- پروژه اوشن پروتکل (Ocean Protocol) و ارز دیجیتال OCEAN

اوشن پروتکل نیز یکی از پروتکل‌هایی است که از هوش مصنوعی در پروژه خود استفاده می‌کند. Ocean Protocol یک بازار برای فروش داده‌ است که در آن افراد می‌توانند بدون ترس و به صورت Trustless اطلاعات خاصی را بفروش بگذارند.

پروژه اوشن پروتکل (Ocean Protocol) و ارز دیجیتال OCEAN

در اوشن پروتکل شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی افراد می‌توانند بازاری برای فروش اطلاعات ایجاد کنند. فرض کنید بازاری وجود داشته باشد که متخصصان برق بتوانند در آن اطلاعات و داده‌های خاصی را مشاهده کنند، بخرند یا بفروشند، این بازار در فضای بلاک چین است و افراد می‌توانند نظارت کامل بر اطلاعات خود داشته باشند. به این معنی که می‌توانند بررسی کنند چه کسی کلید دسترسی به اطلاعات آن‌ها را خریده است.

صاحبان داده‌ها اجازه دسترسی هوش مصنوعی را به داده‌های خود می‌دهند و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه، کلید استفاده از این داده‌ها را دریافت می‌کنند. برای حفظ حریم خصوصی دسترسی به داده‌ها به فرد خریدار داده نمی‌شود، بلکه اجازه استفاده از هوش مصنوعی که از این داده‌ها استفاده می‌کند را دارد.

در ضمن اطلاعات در درون بلاک چین ذخیره نمی‌شود و فقط کلید دسترسی به اطلاعات در بلاکچین ذخیره خواهد شد. کاربران با پرداخت هزینه اجازه استفاده از این کلید‌ها را خواهند یافت.

ارز دیجیتال اوشن با نماد OCEAN یک توکن ERC-20 است که وسیله‌ای برای پرداخت درون اوشن پروتکل استفاده می‌شود. تعداد کل توکن‌های OCEAN برابر با ۱.۴۱ میلیارد توکن است که از این مقدار ۶۱۳ میلیون واحد آن در گردش است. خرید ارز دیجیتال اوشن در حال حاضر از طریق صرافی پول نو امکان پذیر است.

۶- پروژه سینگولاریتی نت (SingularityNET) و ارز دیجیتال AGIX

یکی دیگر از پروژه‌های بلاکچینی که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند، پروژه سینگولاریتی نت است که در روزهای اخیر بسیار سروصدا به پا کرده است و قصد دارد دنیای بلاکچین را با دنیای هوش مصنوعی ترکیب کند.

سینگولاریتی نت (SingularityNET) یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

پروژه SingularityNET بر روی بلاک چین و شبکه کاردانو ساخته شده است و هدف اصلی آن ایجاد یک بستر برای ارتباط پروژه‌های هوش مصنوعی با یکدیگر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم توسعه‌دهنده SingularityNET قبلا تجربه همکاری در ساخت ربات دارای هوش مصنوعی به نام سوفیا را در کارنامه خود دارد. ویدیوی معرفی سینگولاریتی به زبان خود سوفیا را مشاهده کنید!

توکن پروژه سینگولاریتی نت AGIX نام دارد که کارمزد تمام فعالیت‌ها در این پروژه با این توکن پرداخت می‌شود. حداکثر تعداد توکن AGIX برابر با ۲ میلیارد و تعداد توکن در گردش آن برابر با ۱.۲ میلیارد است. خرید توکن AGIX را هم میتوانید از طریق صرافی پول نو به راحتی انجام دهید.

۷- پروژه ChainGPT و ارز دیجیتال CGPT

پروژه ChainGPT و ارز دیجیتال CGPT را می‌توان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی دانست. این پروژه می‌تواند کارهای زیادی را در حوزه کریپتو انجام دهد. از مهم‌ترین این فعالیت‍ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوالات کریپتویی افراد را پاسخ دهد، قرارداد هوشمند بنویسد، ربات معامله‌گر ایجاد کند، اخبار در حوزه کریپتو را بررسی کند، تحلیل و پیشبینی قیمت ارزهای دیجیتال را انجام دهد و …

پروژه ChainGPT و ارز دیجیتال CGPT یکی ارز بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

پروژه ChainGPT و ارز دیجیتال CGPT به تازگی ایجاد شده‌اند، پس قبل از خرید ارز دیجیتال CGPT حتما به صورت کامل با این پروژه آشنا شوید. ارز دیجیتال چین جی پی تی را میتوانید از طریق پول نو معامله کنید.

۸- پروژه نومرای (Numeraire) و ارز دیجیتال NMR

پروژه نومرای، یک صندوق پوشش ریسک است که هدف اصلی آن بررسی مدل‌‌های پیش‌بینی افراد در بازارهای مالی است. افراد می‌توانند در نومرای اقدام به ایجاد مدل معاملاتی خود کنند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده سود کسب کنند. اگر مدل ایجاد شده توسط کاربر باعث پیش‌بینی درست بازار‌های مالی شود به‌عنوان پاداش توکن این پروژه یعنی NMR را دریافت می‌کند.

 ارز دیجیتال NMR یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

پلتفرم نومرای در حال ساخت یک ساختار برای استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ایجاد روش‌های معاملاتی در بازارهای مالی است. ارز NMR را می‌توان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی دانست که تعداد کل توکن‌های آن برابر با ۱۱ میلیون و تعداد توکن‌های در گردش این پروژه، برابر با ۵.۸ میلیون توکن است. اطلاعات بیشتر درباره این پروژه را می‌توانید در سایت Numeraire مطالعه کنید.

۹- پروژه Fetch و ارز دیجیتال FET

اگر بخواهیم بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی یا AI Crypto را لیست کنیم، اسم Fetch و ارز دیجیتال FET در این لیست خواهد بود. پروژه Fetch توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی در دانشگاه کمبریج ایجاد شده است که هدف اصلی آن ایجاد یک زیرساخت غیرمتمرکز و مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) است.

ارز دیجیتال fet یکی از بهترین ارزهای هوش مصنوعی

ارز دیجیتال FET توکن پروژه Fetch است که هر کاربر برای انجام هر فعالیت در این پروژه نیاز به این توکن دارد. در حال حاضر تعداد کل توکن‌های FET حدودا برابر با ۳.۴ میلیارد است که از این مقدار ۸۱۸ میلیون واحد آن در گردش است.

بهترین ارزها دیجیتال هوش مصنوعی از دیدگاه سایت کوین مارکت کپ

همان‌طور که در بخش قبلی بیان شد حوزه Big Data و AI با هم بیان می‌شود. پروژه‌هایی که در حوزه جمع‌آوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، به‌نوعی زیرساخت پروژه‌های هوش مصنوعی هستند. در جدول زیر لیست برترین ارزهای هوش مصنوعی از نظر سیات کوین مارکت کپ مشخص شده است.

 نام توکنمارکت کپرتبه در سایت کوین مارکت کپ
The GraphGRT۱ میلیارد دلار۴۴
InjectiveINJ۶۷۰ میلیون دلار۶۱
RenderRNDR۶۶۱ میلیون دلار۶۲
Oasis NetworkROSE۲۸۰ میلیون دلار۱۰۹
SingularityNETAGIX۲۶۹ میلیون دلار۱۱۵
Ocean ProtocolOCEAN۲۱۵ میلیون دلار۱۳۵
Fetch.aiFET۱۷۲ میلیون دلار۱۵۲

اگر دو نمودار را با هم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که چند پروژه مشترک در بین آن‌ها وجود دارد که علت این اشتراکات آن است که ما در صرافی پول نو سعی کردیم، لیستی که برای شما ارائه می‌دهیم، حجم معاملات بالایی داشته باشد، تا کمی از ریسک معاملات بکاهد. باید توجه داشت که بازار کریپتوکارنسی همواره یک بازار پرریسک محسوب می‌شود و بزرگان این بازار (بیت کوین و اتریوم) نیز ریسک بالایی دارند چه برسد به ارزهایی که حجم نقدینگی کمی دارند. تمام این توضیحات به این دلیل بیان شد که سعی کنید در سرمایه‌گذاری‌های خود علاوه بر بررسی تمام پارامتر‌های فاندامنتال، تکنیکال و… نقدشوندگی را نیز در نظر داشته باشید.

از چه پروژه‌های هوش مصنوعی دوری کنیم؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان شد، بسیاری از پروژه‌ها برای آن که از ترند شدن AI Crypto سوءاستفاده کنند، با قراردادن یک پسوند مقابل اسم پروژه خود، قصد فریب سرمایه‌گذاران را دارند. با توجه به این موضوع اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی دارید، حتما به موارد زیر دقت کنید.

  • آیا این پروژه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؟
  • آیا استفاده از هوش مصنوعی در پروژه مشکلی را حل می‌کند؟
  • هدف استفاده از هوش مصنوعی در این پروژه چیست؟
  • و…

اگر در یک پروژه نتوانستید به سوالات بالا جواب منطقی بدهید، آن پروژه یک AI Crypto محسوب نمی‌شود. مثلا برای پروژه Injective نمی‌توان به سوالات بالا جواب مناسبی داد. این پروژه را می‌توان در حوزه بلاک چین‌های لایه ۱ بررسی کرد؛ اما در لیست کوین‌های هوش مصنوعی جای نخواهد داشت.

پروژه دیگری مانند ArbDoge AI که پسوند AI را یدک می‌کشد، نیز این‌گونه است. احتمالا بتوان این پروژه را به‌عنوان یک میم‌کوین بررسی کرد؛ اما در لیست کوین‌های هوش مصنوعی جایی نخواهد داشت.

آیا ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

با توجه به ترند شدن این حوزه در ماه‌های گذشته و رشد شدید این کوین‌ها، تمام فعالان بازار چشم به این پروژه‌ها دوخته‌اند. پس بهتر است که اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار را دارید بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به توکن‌های هوش مصنوعی اختصاص دهید.

باید توجه داشته باشید که بازار کریپتو بسیار نوسانی است، پس باید به نحوی سبد سرمایه‌گذاری خود را بچینید که کمترین ریسک را داشته باشد. در این مقاله فرصتی برای پرداخت به نحوه چیدن سبد سرمایه‌گذاری نیست به همین دلیل اگر قصد دارید با نحوه تشکیل سبد سرمایه‌گذاری آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی می‌تواند یک انقلاب در دنیا به وجود آورد، به همین دلیل و در این مقاله سعی کردیم در مورد ترکیب بلاک چین با هوش مصنوعی صحبت کنیم. در مطلب امروز به بررسی کریپتو ای آی (AI Crypto)، ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی و معرفی بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی پرداختیم.

امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. این مقاله در ادامه سری مقاله‌های معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2023 است. اگر میخواهید بیشتر درباره ارزهای دیجیتال برتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2023 را هم مطالعه کنید.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی (AI Crypto) چیست؟

به پروژه‌ها و ارزهای دیجیتالی که در حوزه هوش مصنوعی فعالی هستند یا بخشی از فعالیت آن‌ها با هوش مصنوعی انجام می‌شود، ارز دیجیتال هوش مصنوعی یا AI Crypto می‌گویند.

بهترین ارزهای هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری کدام‌اند؟

پروژه گراف (The Graph)
سینگولاریتی نت (SingularityNET)
پروژه ChainGPT
پروژه نومرای (Numeraire)
پروژه Fetch

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی برای سرمایه گذاری کدام ارزها هستند؟

8
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
محمدرضا
22 روز قبل

ارزmemeha هم جزو پروژه های هوش مصنوعی حساب میشه یا نه

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
22 روز قبل
پاسخ به  محمدرضا

سلام دوست گرامی این ارز نسبتا جدید هست و اطلاعات زیادی ازش در دسترس نیست. به نظر می‌رسه که میم کوین باشه و برای سرمایه گذاری باید احتیاط کنین. موفق باشین

ابوذر نصری
ابوذر نصری
3 ماه قبل

مرسی عالی بود

وحید اقا
وحید اقا
3 ماه قبل

به نظر بنده باید مانند سرمایه گذاری در بورس به وایت پیپر ارزها کاملا و دقیق نگاه کرد و با نظر به اینکه ان ارز چه هدفی را در دنیای دیجیتال یا واقعی دنبال میکند اقدام به خرید کرد .

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

8

14

نظر مخاطبان (8)