بهترین بازی‌‌های بلاک چینی در سال 2023 + معرفی توکن

بازیهای لاکچینی
محمد خزائی

زمان مطالعه :

13 دقیقه

کسب درآمد از طریق بازی کردن تقریبا رویای هر گیمری است. برای مثال اولین بار که این مفهوم در ایران به وجود آمد، خیلی از افراد سعی می‌کردند با انجام بازی کلش آف کلنز و سپس فروش اکانت آن به درآمد برسند. البته تب این بازی پس از مدتی خوابید و خیلی‌ها با وجود تلاش فراوان هم نتوانستند از این روش درآمد خاصی کسب کنند.

یک روش دیگر برای کسب درآمد که بیشتر گیمرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، تولید محتوا و استریم آنلاین است. در این روش با انتشار ویدیوهای جذاب از روند بازی در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، به ازای دقایقی که ویدیوهای آن‌ها دیده می‌شوند از یوتیوب پول می‌گیرند.

اما روشی که اخیرا خیلی محبوب شده است بازی های بلاک چینی هستند. در این بازی‌ها آیتم‌های داخل بازی مثل Skin، سلاح‌ها و ابزارهای مختلف به صورت NFT عرضه می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را خرید و فروش کنید. برخی بازی‌ها مثل Axie Infinity هم در ازای بازی کردن به شما پول می‌دهند.

بازی بلاک چینی چیست؟

به طور خلاصه، هر بازی که برای راه‌اندازی یا توسعه زیرساخت‌های خود از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال استفاده کند، در گروه بازی‌های بلاک چینی قرار می‌گیرد. در این نوع بازی‌ها، دارایی‌های درون بازی از ارزش بالایی برخوردارند و هر بازیکن می‌تواند مالکیت تمام دارایی‌های خود را در اختیار داشته باشد و به مبادله آن‌ها بپردازد.

هدف بازی‌های بلاک چین، صرف نظر از ژانری که از آن می‌آیند، بازتعریف رابطه بین بازیکنان و سازندگان بازی است تا منصفانه‌تر و شفاف‌تر باشد. با این حال، درجات مختلفی وجود دارد که فناوری بلاک چین را می توان در بازی های ویدیویی پیاده سازی کرد.

همان‌طور که می‌دانید بازی‌های سنتی کاملا متمرکز هستند و تمامی بخش‌های آن‌ها مثل دارایی‌های داخل بازی، اسکین‌ها و ابزارهای مورد نیاز، فقط در داخل بازی خلق می‌شوند. به همین خاطر توسعه‌دهنده‌های یک بازی تنها مالک آن هستند و هیچکس نمی‌تواند نسخه دیگری از یک بازی را خلق کند.

بازی بلاک چینی چیست؟

اما بازی های بلاک چین این مفهوم را به کلی تغییر داده‌اند و هرکس می‌تواند مالک بخشی از بازی باشد. برای مثال می‌توانید مالک تمامی آیتم‌هایی باشید که داخل بازی می‌خرید یا می‌توانید امتیازات و آیتم‌های خودتان را از یک بازی به بازی دیگر انتقال دهید.

در واقع بازی های بلاک چینی باعث می‌شوند که دارایی‌های دیجیتال ارزش واقعی داشته باشند.

نحوه کسب درآمد از بازی‌های بلاکچینی

کسب درآمد از بازی‌های بلاک چینی، امری است که از طرق مختلفی امکان پذیر است و در هر بازی، نحوه کسب درآمد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برخی بازی‌ها به صورت غیرفعال (Passive) به ما سودی را می‌‌رسانند و با قفل سرمایه در آن‌ها می‌توانیم سود مشخصی را دریافت کنیم. این گونه بازی‌ها، رویکردی مشابه ماینینگ و استیکینگ ارز دیجیتال دارند.

در مقابل، برخی بازی‌ها هستند که کاربران در آن‌ها به صورت تعاملی مشارکت دارند و در ازای این مشارکت، می‌توانند توکن‌های بومی بازی یا NFTهایی را دریافت کنند. بعضی بازی‌ها هم رویکرد رقابتی (PvP) دارند و در آن‌ها به رقابت با دیگر بازیکنان می‌پردازیم.

در ادامه اوّلین بازی بلاک چین و پس از آن، 8 مورد از بهترین بازی‌های بلاک چینی را می‌شناسیم و با نحوه کسب درآمد از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

اوّلین بازی بلاک چین

این که کدام بازی را می‌توان اوّلین بازی بلاک چین به حساب آورد، موضوعی است که هنوز مباحثات زیادی بر سر آن وجود دارد. با این حال، عدّه‌ای انتشار اوّلین بازی بلاک چین را به انتشار بازی Spells of Genesis در سال 2015 نسبت می‌دهند.

Spells of Genesis یک بازی موبایلی بود که در سال 2015، برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS منتشر شد و همانند بسیاری از بازی‌های بلاک چینی، گیم‌پلی آن در مبادله و بازی‌ با کارت‌ها خلاصه می‌شد.

علی‌رغم انتشار دیرتر، برخی بازی کریپتوکیتیز (Cryptokitties) را اوّلین بازی بلاک چین می‌نامند. این بازی در سال 2017 و توسط استودیوی کانادایی Dapper Labs بر بستر اتریوم منتشر شد. این بازی مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی است و همانطور که از نام آن پیداست، کاربران می‌توانند به خرید و فروش گربه (البته گربه‌های دیجیتالی در قالب NFT!) بپردازند. در ادامه بیشتر با این بازی آشنا خواهیم شد.

8 مورد از بهترین بازی های بلاک چینی

تا امروز بازی‌های بلاک چین زیادی عرضه شده‌اند اما برخی از آن‌ها نسبت به بازی‌های دیگر پیشرفته‌تر هستند و به همین خاطر از محبوبیت بیشتری هم برخوردارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این بازی‌ها بپردازیم:

  • اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)
  • کریپتوکیتیز (Cryptokitties)
  • الین ورلدز (Alien Worlds)
  • مای نیبر آلیس (My Neighbor Alice)
  • سندباکس (Sandbox)
  • تاون استار (Town Star)
  • ایلوویوم (ILV)
  • اسپلینترلندز (SPS)

اکسی اینفینیتی Axie Infinity

از سال ۲۰۱۷ که بازی کریپتو کیتیز به بازار عرضه شد، بازی های بلاک چینی زیادی خلق شده‌اند و برخی از آن‌ها هم به موفقیت چشمگیری رسیده‌اند. با این وجود Axie Infinity با تمام بازی‌های قبلی تفاوت دارد. سهم بازار اکسی اینفینیتی در زمان نوشتن چیزی حدود ۴ میلیارد دلار است و به همین خاطر یکی از موفق‌ترین بازی‌های بلاک چین به شمار می‌رود.

لوگوی بازی اکسی اینفینیتی Axie Infinity بهترین بازی های بلاک چینی
برای شروع بازی باید ۳ اکسی داشته باشید

Axie Infinity از سری بازی‌های پوکمون Pokemon الهام گرفته است و گیم پلی بسیار انعطاف‌پذیری دارد. کاربران از طریق این بازی می‌توانند موجوداتی که با اسم Axie شناخته می‌شوند را به دست بیاورند و پس از رشد و تربیت، از آن‌ها در نبردهای خودشان استفاده کنند یا آن‌ها را بفروشند.

برای فروش و خرید اکسی اینفینیتی و مشاهده قیمت لحظه‌ای کلیک کنید: خرید اکسی

AXS و SLP چیست؟

در اکوسیستم اکسی اینفینیتی دو توکن پرکاربرد وجود دارد:

  • Axie Infinity Shards (AXS)
  • Smooth Love Potions (SLP)

AXS توکن حاکمیتی Axie Infinity است و هولدرهای آن بخش مهمی از جامعه غیرمتمرکز این بازی به شمار می‌روند. هولدرهای AXS می‌توانند در شکل‌گیری آینده این پلتفرم به صورت مستقیم دخالت داشته باشند. برای مثال آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که دارایی‌های خزانه به چه شکلی مصرف شوند یا به چه بخش‌هایی بودجه تعلق بگیرد. SLP نیز از طریق بازی کردن به دست می‌آید و می‌توانید با استفاده از آن آکسی‌های جدید را پرورش دهید.

ورود به بازی اکسی اینفینیتی

هر دو توکن AXS و SLP از نوع ERC-20 هستند و می‌توان آن‌ها را روی شبکه اتریوم معامله کرد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید و فروش ارز slp از پلتفرم معتبر پول نو

کریپتو کیتیز CryptoKitties

کریپتو کیتیز یکی از اولین و محبوب‌ترین بازی های بلاک چینی است که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. در این بازی شما می‌توانید گربه‌های دیجیتالی را جمع‌آوری کنید و پرورش دهید. تمامی گربه‌های داخل این بازی منحصر به فرد هستند و به صورت توکن NFT عرضه می‌شوند. به همین خاطر می‌توانید آن‌ها را خرید و فروش کنید. شما کنترل گربه‌های خودتان را هم به صورت کامل در اختیار دارید و به همین خاطر هیچکس نمی‌تواند آن‌ها را از شما بگیرد. گربه‌ها نیز به هیچ عنوان از بین نمی‌روند و فقط از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

پوستر بازی کریپتو کیتیز و گربه‌ها بهترین بازی های بلاک چینی
در بازی کریپتو کیتیز باید به تربیت و فروش گربه‌ها بپردازید

محبوبیت این بازی در سال ۲۰۱۷ باعث مسدود شدن شبکه اتریوم شد و رکورد بیشترین تعداد تراکنش‌های این بلاک چین شکسته شد.

CryptoKitties تقریبا شبیه بازی Pokemon است اما مهم‌ترین تفاوت آن با Pokemon این است که تمامی گربه‌های موجود در آن به عنوان یک توکن غیرمثلی (NFT) روی شبکه بلاک چین قابل عرضه هستند. این بازی مثال خیلی خوبی برای این بود که با استفاده از بلاک چین می‌توان چه چیزهایی را خلق کرد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

ایلین ورلدز Alien Worlds

یکی دیگر از بهترین بازی های بلاک چینی Alien Worlds به معنی جهان‌های بیگانه است که در آن بازیکن‌ها برای به دست آوردن تریلیوم (TLM) با یکدیگر رقابت می‌کنند. تریلیوم یک منبع نایاب در اکوسیستم این بازی است و بازیکن‌ها با به دست آوردن آن می‌توانند روی سازمان‌های غیرمتمرکز خودگران (DAO) بازی نظارت کنند.

لوگو بازی Alien Worlds بهترین بازی های بلاک چینی
Worlds Alien سریع ترین بازی در بلاک چین از نظر رشد است

Alien Worlds یک متاورس (فضای دیجیتالی) در دنیای DeFi است و می‌توانید به صورت رایگان هم آن را بازی کنید. این بازی روی شبکه WAX اجرا می‌شود و با شبکه‌های BSC و اتریوم هم سازگاری دارد. توکن تریلیوم هم روی هر سه شبکه عرضه می‌شود و هر کدام از آن‌ها نیز قابلیت‌های متنوعی را به این بازی اضافه می‌کنند.

برای انجام این بازی به کیف پول WAX Cloud نیاز دارید و پس از شروع بازی هم ابزارهای لازم برای شروع ماینینگ در اختیار شما قرار می‌گیرد. از طریق ماینینگ هم می‌توانید توکن تریلیوم (TLM) کسب کنید. سپس می‌توانید توکن‌های کسب شده را در یک یا چند مورد از ۶ سیاره‌ی بازی سپرده گذاری کنید. همچنین این امکان هم وجود دارد که به عنوان مشاور سیاره انتخاب شوید تا بتوانید قوانین سیاره را تعیین کنید. این بازی در شبکه‌های WAX و BSC از توکن‌های غیرمثلی (NFT) نیز پشتیبانی می‌کند.

برای خرید و فروش tlm کلیک کنید.

مای نیبر آلیس My Neighbor Alice

My Neighbor Alice به معنی همسایه من آلیس، یکی دیگر از بهترین بازی های بلاک چینی به شمار می‌رود. این محصول یک بازی Builder چند نفره است که بازیکن‌ها می‌توانند در آن سرزمین مجازی خودشان را بسازند، با همسایه‌ها در ارتباط باشند، کارهای متفاوتی انجام دهند و حتی جایزه بگیرند. همه می‌توانند با خرید زمین در این بازی شرکت کنند و به انجام فعالیت‌هایی مثل کشاورزی، ماهیگیری و زنبورداری بپردازد. فعالیت‌ها، ماجراجویی‌ها و رقابت‌ها جوایز با ارزشی به همراه دارند و هرکدام از آن‌ها به نحوی باعث بهبود وضعیت کاربر در بازی خواهند شد.

بازی بلاکچینی My Neighbor Alice بهترین بازی های بلاک چینی
بازی بلاک چینی My Neighbor Alice

بازیکن می‌تواند ظاهر زمین‌های خودش را با استفاده از آیتم‌های داخل بازی که به صورت NFT هستند تزئین کند. این آیتم‌ها شامل گل، گیاه، درخت، ساختمان‌ها و حیوانات مختلفی است. با استفاده از NFT Creator و Game Builder هم می‌توانید تجربه بازی را تا جای ممکن برای خودتان منحصر به فرد و خاص کنید.

شما می‌‎توانید توکن‌های My Neighbor Alice را از طریق پول نو خرید و فروش کنید. برای خرید ALICE کلیک کنید

سندباکس Sandbox

سندباکس یک دنیای بازی مجازی و غیرمتمرکز است که در آن بازیکن‌ها می‌توانند به صورت مجازی زمین بخرند و کارهای مختلفی روی زمین خودشان انجام دهند. هر زمین یک توکن غیرمثلی (NFT) به نام LAND است و می‌توانید آن‌ها را خرید و فروش کنید. این بازی شباهت زیادی به Decentraland دارد و یک نوع متاورس بلاک چینی محسوب می‌شود.

محیط بازی Sandbox بهترین بازی های بلاک چینی
محیط بازی Sandbox

علاوه بر توکن‌های غیرمثلی LAND این بازی دو نوع توکن دیگر هم دارد که برای عملیات‌های حاکمیتی متاورس سندباکس مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • توکن‌های SAND: از این توکن برای تسهیل تراکنش‌های مختلف بازی مثل خرید زمین در متاورس، تعامل با آیتم‌های ساخته شده توسط کاربران دیگر و نظارت روی عملکرد بازی استفاده می‌شود.
  • توکن‌های Asset: این توکن‌ها غیرمثلی هستند و نشان دهنده آیتم‌های داخل بازی مثل آواتار و موجوداتی است که در بازی حضور دارند. این آیتم‌ها را می‌توانید در فروشگاه Sandbox خرید و فروش کنید.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای سندباکس و خرید ارز SAND روی این لینک کلیک کنید.

تاون استار Town Star

یکی از بنیانگذاران Zynga و برخی از ذهن‌های خلاق پشت بازی‌های FarmVille و Words With Friends، بازی Town Star را روی بلاک چین گالا ارائه کرده‌اند. Town Coin توکن راه اندازی تاون استار است. برای خرید و فروش ارز گالا وارد لینک شوید.

Town Star یک بازی رقابتی از نوع فارمینگ است. هر هفته، بازیکنان برتر جدول امتیازات، جوایز بزرگی را برنده می‌شوند و هر روز، بازیکنان چالش‌هایی را برای باز کردن قفل و جمع‌آوری جوایز بازی برای کسب درآمد TownCoin تکمیل می‌کنند! هدف این است که رشد کنید، جمع آوری کنید و راه خود را برای ساختن کارآمدترین و سازنده‌ترین شهر قابل تصور بسازید.

Town Star بازی پرچمدار Gala Games است که روی شبکه غیرمتمرکز Gala و با استفاده از بلاک چین اتریوم ساخته شده است. NFT های متعلق به بازیکنان که مزایای درون بازی را ارائه می‌دهند را می‌توان در بازارهای ثانویه خریداری و معامله کرد.

محیط بازی بر بستر بلاک چین تاون استار

سایت رسمی تاون استار را ببینید و بازی را شروع کنید.

ایلوویوم Illluvium

استودیوی ایلوویوم خود را این‌گونه معرفی می‌کند:«یک استودیوی غیرمتمرکز که اولین بازی تعاملی بلاک چینی (IBG) را ایجاد می‌کند. این اکوسیستم شامل یک بازی اکتشافی جهان‌باز (Open-World)، میدان نبرد و امکانات سازه‌ای است که همگی بر بستر بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند.».

ایلوویوم تا کنون از 4 بازی مختلف به نام‌های Illuvium Beyond، Illuvium Arena، Illuvium Zero و Iulluvium Overworlds نام برده که البته به غیر از Illuvium Beyond، دیگر محصولات هنوز در مرحله توسعه قرار دارند و یا افراد محدودی می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

بازی ایلوویوم (ILV)

در این بازی، بیش از 150 گونه مختلف از موجوداتی به نام Illuvial وجود دارد که ما می‌توانیم آن‌ها را خریداری کنیم و سطح مهارت‌های آن‌ها را ارتقا دهیم تا با تیم قدرتمندتری پا به ماجراجویی‌های این دنیای رازآلود بپردازیم! مالکیت تمامی دارایی‌ها اعم از کاراکترها و Landها، در اختیار کاربران قرار دارد.

جالب است بدانید که به لطف همکاری Illuvium و شبکه ImmutableX، کاربران می‌توانند این آیتم‌ها را در صرافی غیرمتمرکز Illuvium که با نام IlluviDex شناخته می‌شود، (بدون پرداخت فی) معامله‌ کنند.

اسپلینترلندز Splinterlands

این بازی در مارس 2021 بر بستر وب و سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS منتشر شد. همانند اکثریت بازی‌های بلاک چینی، Splinterlands هم یک بازی مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی (NFT) است که در آن، بازیکنان آیتم‌های درون اکوسیستم (در اینجا کارت‌های بازی) را به عنوان NFT نگه‌داری می‌کنند و می‌توانند به معامله آن‌ها بپردازند.

اسپلینترلندز چیست؟

این بازی را می‌توان تا حدی مشابه بازی‌های کارتی شاخصی چون Hearthstone دانست. با این تفاوت که اسپلینترلندز با تکیه بر تکنولوژی بلاک چین و ان‌اف‌تی‌ها فعالیت می‌کند.

مضاف بر NFTها، این بازی توکن حاکمیتی (Governance Token) مخصوص به خود را نیز، داراست که SPS نام دارد که برای تصمیم‌گیری‌های داخل اکوسیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر بازی‌هایی که به معرفی آن‌ها پرداختیم، بازی‌های بلاک چینی دیگری همچون کریپتوکلنز و تریلیوم هستند که می‌توان در دوره‌هایی روی آن‌ها حساب کرد!

بازی بیگ تایم Big Time

یکی دیگر از بازی‌های جدیدی که در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد و سر و صدای زیادی هم به پا کرد، بازی بلاک چینی Big Time بود که توکن آن نیز رشد بسیار جذابی را تجربه کرد. این بازی رایگان بوده و به دلیل سیستم خلاقانه و متفاوتی که ارائه کرده است، می‌تواند یکی از روش‌های کسب درآمد دلاری از طریق بازی کردن باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این بازی حتما سری به مقاله «بیگ تایم چیست؟» بزنید.

ویژگی‌های بازی‌های بلاک چینی

دانستیم که در بازی‌های بلاک چینی، مرکزیتی بر اکوسیستم بازی حاکم نیست و بازیکنان می‌توانند به طور کامل بر دارایی‌های خود کنترل داشته باشند و همین موضوع، می‌تواند انگیزه رقابت را افزایش دهد.

علاوه بر کنترل روی دارایی‌ها، می‌توان از موارد زیر به عنوان دیگر ویژگی‌های بازی‌های بلاک چینی یاد کرد:

  • تمرکززدایی
  • امکان کسب درآمد
  • عدم محدودیت‌ برای پرداخت (تمام آیتم‌ها با ارزهای دیجیتال مبادله می‌شوند)
  • پشتیبانی از NFTها
  • امکان استیکینگ و سرمایه‌گذاری در متاورس
  • قابلیت انتقال دارایی‌ها به شبکه‌های بلاک چینی مختلف با استفاده از بریج ارز دیجیتال

تفاوت بازی بلاک چینی با بازی معمولی

در بازی‌های سنتی، معمولا توسعه‌دهندگان بازی‌ها مالکیت دارایی‌های درون بازی را در اختیار دارند و این بدان معناست که بازیکنان برای خرید و فروش آیتم‌های درون بازی، با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

در مقابل، بازی‌های بلاک چین به بازیکنان این امکان را می‌دهند که مالکیت کامل دارایی‌های درون بازی خود را در اختیار داشته باشند. چرا که تمامی داده‌ها بر بستر شبکه‌های بلاک چینی ثبت می‌شوند و بازیکنان این اجازه را دارند تا در زمان دلخواه، دارایی‌های خود را در قالب توکن‌های NFT معاوضه یا خرید و فروش کنند.

برخلاف بازی‌های سنتی، بازی های بلاک چین روی سرور مرکزی قرار ندارند و شما مالک تمامی آیتم‌هایی هستید که در طول بازی به دست می‌آورید. به همین خاطر می‌توانید این آیتم‌ها را معاوضه کنید، بفروشید یا نگه دارید تا در آینده که قیمتشان بیشتر شد، آن‌ها را بفروشید.

معرفی بازی‌های کریپتویی رایگان بر بستر بلاک چین

تا اینجا حرف از بازی‌های بلاک چینی بد که برای شروع آن‌ها باید هزینه پرداخت می‌شد. در این بخش می‌خواهیم چند بازی کریپتویی که برای شروع آن نیاز به پرداخت هزینه ندارید معرفی کنیم.

۱. Gods Unchained

Gods Unchained یک بازی کارتی در حوزه بلاک چین است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مقابل سایر بازیکنان بازی کنید تا به رنکینگ صعود کنید و شانس خود را برای بردن کارت‌های با کیفیت بیشتر افزایش دهید. مانند همه بازی‌های NFT، می‌توانید دارایی‌های درون بازی را که در این مورد کارت‌های دیجیتال هستند، معامله کنید. به عنوان یک بازیکن جدید، مجموعه‌ای از کارت‌ها برای شما صادر می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای مبارزه با سایر بازیکنان با رتبه‌های مشابه استفاده کنید. با این حال، توجه داشته باشید که اولین مجموعه کارت‌هایی که دریافت می‌کنید روی بلاک چین فعال نیستند. ابتدا، شما باید در این رقابت‌های نفر به نفر برنده شوید تا Flux کسب کنید. می‌توانید از آن برای فورج کردن دو کارت و بردن آن‌ها در بلاک چین اتریوم استفاده کنید.
نکته مهم این است که شانس گیمرها برای برنده شدن در مسابقات به استراتژی استفاده شده توسط بازیکن و ویژگی‌های خاص کارت‌های او بستگی دارد.

وب سایت رسمی بازی Gods Unchained

بازی کریپتویی رایگان Gods Unchained

جالب اینجاست که گادز آنچیند طرحی را انتخاب کرده است که کاربران در سطوح متفاوت، بازی منصفانه‌ای داشته باشند و با همرده‌های خود رقابت کنند. این با آنچه ما در اکثر پلتفرم‌های P2E داریم، متفاوت است. در بازی‌های دیگر، بازیکنان با آیتم‌ها و اسکین‌های لول بالا، با بازیکنان ممولی طرف حساب می‌شوند و خب طبیعی است که هیچ شانسی برای برد بازیکن ضعیف وجود ندارد.

۲. اکسی اینفینیتی

تعجب نکنید! در حالت عادی این بازی رایگان نیست ولی برخی از بازیکنان Axie Infinity راهی برای آن پیدا کرده‌اند. این بازیکنان به کاربرانی که به Axies دسترسی دارند نزدیک می‌شوند و معامله‌ای را انجام می‌دهند که آن‌ها را به نقش مدیران دارایی ارتقا می‌دهد. در اصل، این افراد از طرف صاحبان اکسی برای سهمی از سود بازی می‌کنند. به طور معمول، این روند مستلزم سطحی از اعتماد بین آن‌ها (که اسکولار نامیده می‌شوند) و صاحبان اکانت است.
این کار به طور رسمی توسط پلتفرم به رسمیت شناخته شده است. برای صاحب NFT، این روش، فرصتی را برای کسب درآمد بدون فعالیت و در مقابل، اسکولار آن را به عنوان یک استراتژی برای کسب درآمد فعال می‌بیند که بدون هزینه اولیه برای او ایجاد شده است.

۳. Coin Hunt World

Coin Hunt World یک بازی بر بستر بلاک چین مشابه پوکمون گو است که در آن بازیکنان به دنبال بیت کوین و اتریوم هستند. در اینجا، باید با کمک یک نقشه دیجیتال در شهر خود قدم بزنید و کلیدها را جستجو کنید. هنگامی که کلیدهای کافی را جمع آوری کردید، می‌توانید آن‌ها را در خزانه‌ها قرار دهید. در مرحله بعد شما به یک سوال بی اهمیت پاسخ می‌دهید. اگر پاسخ شما درست باشد، BTC و ETH پاداش می‌گیرید. بازی کوین هانت ورلد بازی‌ای نیست که در خانه انجام دهید!

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این بازی سیستم پاداش آن است. برخلاف سایر بازی‌هایی که تا کنون معروف شده‌اند، Coin Hunt World تنها بازی‌ای است که NFT را بین بازیکنان توزیع نمی‌کند. در عوض، جوایز بر حسب BTC و ETH تعیین می‌شوند. تنها نقطه ضعف این است که درآمد ممکن است به اندازه یک بازی مبتنی بر NFT نباشد. قبل از اینکه بتوانید مقدار قابل توجهی ارز دیجیتال در Coin Hunt World بسازید، ممکن است مجبور شوید انرژی و زمان زیادی را صرف کنید.

بازی کریپتویی رایگان Coin Hunt World

این بازی روی موبایل و در نسخه‌های آی او اس و اندروید در دسترس است. برای دانلود آن وارد سایت رسمی Coin Hunt World شوید.

مزایا و معایب بازی‌های بلاک چینی

علی‌رغم قابلیت‌های متعددی که بازی‌های بلاک چینی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، نباید فراموش کنیم که این بازی‌ها از محدودیت‌هایی هم برخوردارند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اگر بخواهیم مزایای بازی‌های بلاک چینی را بشناسیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسترسی آسان
  • مالکیت دارایی‌ها توسط بازیکنان
  • امکان کسب درآمد
  • فراهم آوردن بستری برای فعالیت گسترده کاربران در متاورس و NFT
  • سهولت در معاملات

و امّا معایب و محدودیت‌ها:

  • عدم تداوم سوددهی (در اغلب بازی‌ها)
  • امکان پولشویی برخی کمپانی‌ها
  • بروز مشکلات در زمینه‌هایی مقیاس پذیری شبکه‌ها
  • آسیب‌پذیری بعضی بازی‌ها در برابر حملات سایبری

وب 3 چه نقشی در بازی‌های بلاک چینی دارد؟

به لطف نسل سوم اینترنت که آن را با نام وب3 می‌شناسیم، توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاک چینی می‌تواننند کنترل بیشتری بر مسیر بازی داشته باشند و دامنه اختیارات خود را گسترش دهند. همچنین، توسعه محصولات بر بستر وب3، می‌تواند به بهبود شفافیت و امنیت محصولات بلاک چینی هم کمک کند.

بهترین بازی‌های بلاک چینی و انواع بازی‌های متاورس می‌‎توانند آینده صنعت بازی را به صورت کامل تغییر دهند. این نوع بازی‌ها هم به نفع بازیکن‌ها و هم به نفع توسعه دهنده‌ها هستند و می‌توانند هر دو قشر را به صورت کامل راضی کنند. از طرفی توسعه دهنده‌ها خیلی راحت‌تر به درآمد می‌رسند و از طرفی دیگر هم گیمرها می‌توانند علاوه بر درآمدزایی در مورد نحوه پیشبرد هر بازی نیز تصمیم‌گیری کنند.

بازی‌های متاورس مانند ایلیویوم و بسترهای بازی‌ساز متاورسی مانند انجین کوین، تتا نتورک، سند باکس، گالا گیمز و دیسنترااند در آینده پیشرفت‌های خوبی را نوید می‌دهند و سال 2023، فرصت خوبی برای فکر کردن به سرمایه‌گذاری روی آن‌هاست.

ساخت بازی برروی بلاک چین

به منظور ساخت بازی برروی بلاک چین، نیاز داریم تا چند مولفه را در نظر بگیریم:

  • داشتن یک تصویر و ایده شفاف از محصولی که قصد ساخت آن را داریم
  • انتخاب بلاک چین مناسب برای توسعه محصول (توجه به کارمزد، تعداد کاربران و مقیا‌س‌پذیری آن بلاک چین)
  • برخورداری از دانش فنی (در حوزه‌هایی چون بلاک چین، اجرای قراردادهای هوشمند، Dapps و دفاتر کل توزیع شده)
  • طراحی سازوکار بازی (تعیین مدل درآمدزایی، تشکیل DAO، ساخت کاراکترها، ایجاد بستری برای معاملات NFTها و…)
  • بازاریابی هوشمندانه و مستمر پس از عرضه محصول

به طور خلاصه، عرضه یک محصول متفاوت و ارائه مزایای منحصربه‌فرد، می‌توانند شانس موفقیت توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاک چینی را افزایش دهند.

آیا بازی کردن می‌تواند شغل اوّل ما باشد؟

همانطور که احتمالا بهتر از ما در جریان هستید، برخی گیمرهای حرفه‌ای، به استریم در پلتفرم‌هایی چون یوتیوب و توییچ می‌پردازند و از این راه، درآمد بسیار قابل توجهی را کسب می‌کنند. با این حال، این کار هم چندان آسان نخواهد بود.

جالب است بدانید که علاوه بر استریمینگ، برخی افراد در کشورهای درحال‌ توسعه‌ای چون ویتنام و فیلیپین، مشاغل اوّلیه خود را رها و تمامی سرمایه خود را وقف بازی‌های بلاک چینی (از جمله اکسی اینفینیتی) کردند!

شاید انتخاب گیمینگ به عنوان شغل اوّل، بتواند پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد. چرا که کسب درآمد در قالب ارز دیجیتال و تبدیل آن به دلار آن هم در کشورهایی با مشکلات اقتصادی، می‌تواند گره‌گشای برخی کارها باشد. با این حال، ریسک این روش بسیار بالاست و مواجهه با یک ریزش جزئی در بازار، می‌تواند تمامی سرمایه را بر باد دهد.

به طور خلاصه، رها کردن شغل اصلی به امید کسب درآمد بهتر در بازی‌های بلاک چینی، امری بسیار پرریسک به شمار می‌آید و چندان توصیه نمی‌شود.

توسعه‌ دهندگان و پلیرهای بازی‌های بلاکچینی چه نظری درباره آینده این تکنولوژی دارند؟

با روی کار آمدن بلاک چین‌های جدید و رفع مشکلات شبکه‌های پیشین، توسعه‌دهندگان این فرصت را دارند تا با دید وسیع تری به ساخت و توسعه بازی‌های بلاک چینی بپردازند. همچنین، رواج تکنولوژی‌هایی چون هوش مصنوعی، می‌تواند تا حد زیادی به توسعه‌دهندگان در ایده پردازی و ارتقای کیفیت بازی‌ها کمک کند. در مقاله «ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی» به معرفی ارزهای دیجیتال محبوب این حوزه پرداخته‌ایم.

علاوه بر توسعه‌دهندگان، عواملی چون امکان کسب درآمد، مالکیت دارایی‌ها، موقعیت رقابتی، سرمایه‌گذاری، امکان بکارگیری خلاقیت و ساخت دنیای دلخواه در پلتفرم‌های متاورسی چون سندباکس و دیسنترالند، سبب شده‌اند تا پلیرها هم از انگیزه لازم برای ورود به بازی‌های بلاک چینی برخوردار باشند و به سبب همین عوامل، آینده این بازی‌ها را روشن ارزیابی کنند.

آینده بازی‌های بلاک چینی

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، سرعت بسیار زیاد ترند شدن و افول بازی‌هاست. بازی‌های جدیدی که بتوانند با جذابیت‌هایشان، توجه علاقه‌مندان کریپتو و گیم را به دست بیاورند به سرعت جای بازی‌های قدیمی‌تر را می‌گیرند. شاید هنوز بازی‌ای مثل کانتر در دنیای بازی‌های کامپیوتری جایگاه خود را داشته باشد ولی احتمالا چنین پیوند عاطفی‌ای با بازی‌های کریپتویی وجود نداشته باشد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا می‌توان ویدیوگیم‌ها را با بازی‌های بلاک چینی مقایسه کرد؟

صرافی ارز دیجیتال پول نو
6
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نرجس طاهری مراغه
نرجس طاهری مراغه
10 ماه قبل

جا داره در مورد پروژه های وب ۳ فارسی بر پایه بلاک چین هم قلم بزنید .
پروژه بازی گروهی غیرمتمرکز فارسی به نام asid.online
پروژه کراودفاندینگ وب ۳ فارسی نت وام netvam.com
و …

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
10 ماه قبل

درود بر شما. ممنون از پیشنهادتون، حتما بررسی میشه

mativ
mativ
2 سال قبل

سلام روش شروع بازی در cryptoblades چگونه هست راهنمایی میکنید

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
2 سال قبل
پاسخ به  mativ

سلام🙏 برای شروع این بازی شما به کیف پولی نیاز دارید که از شبکه اسمارت چین پشتیبانی کنه و از طریق BNB، به خرید توکن SKILL و پرداخت کارمزدها بپردازید. قیمت توکن این بازی هم درحال حاضر توی محدوده ۷دلار قرار داره. برای اطلاعات بیشتر از رودمپ، کارکترها و دیگر ویژگی های بازی، میتونید به سایت رسمی بازی مراجعه کنید: Cryptoblades.io

ابوالفضل
ابوالفضل
2 سال قبل

ایا برای ورود به این بازی ها سرمایه میخواد

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
2 سال قبل
پاسخ به  ابوالفضل

سلام ابوالفضل عزیز
بعضی از بازی‌ها مثل اکسی اینفینیتی هزینه اولیه می‌خوان برای خرید کاراکترها در ابتدای بازی. ولی بازی‌هایی هم هستن که ورود به اون‌ها نیاز به هزینه نداره.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

6

8

نظر مخاطبان (6)