اتریوم چیست؟ 0 تا 100 اتریوم و ارز ETH در چند دقیقه!

اتریوم چیست
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

13 دقیقه

اتریوم نسل جدید بلاک چین و پایه‌گذار قراردادهای هوشمند است و هدف آن از بین بردن مشکلات شبکه بیت کوین و باز کردن راهی تازه برای توسعه پروژه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) است. اتریوم می‌خواهد چیزی فراتر از یک واسطه مبادله یا سرمایه‌گذاری باشد و خود را به عنوان یک شبکه محاسباتی غیرمتمرکز بر پایه تکنولوژی بلاک چین معرفی کرده است. در ادامه به صورت کامل این شبکه را با هم بررسی خواهیم کرد و به سوال اتریوم چیست پاسخ خواهیم داد.

ارز دیجیتال اتر به عنوان توکن رسمی شبکه اتریوم جایگاه دوم خرید و فروش را در رتبه‌بندی کوین مارکت کپ دارد. این یعنی بسیاری افراد خرید اتریوم را سرمایه‌گذاری‌ای عاقلانه و آینده‌نگرانه می‌دانند. مشخصات و قیمت لحظه ای اتر را مشاهده کنید.

اتریوم چیست؟

اتریوم (Ethereum) یک بلاک چین با قابلیت توسعه قراردادهای هوشمند است. این شبکه اولین پلتفرمی است که امکان توسعه Smart Contractها را فراهم کرد و به همین دلیل انقلابی در شبکه‌های بلاک چینی به وجود آورد.

اتریوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ و در مقاله‌ای (White Paper) که توسط ویتالیک بوترین نوشته شده بود معرفی شد و هدف آن توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بود که در ویدیوی زیر به توضیح این موضوع می‌پردازد:

این شبکه در ۳۰ جولای ۲۰۱۵، به عنوان اولین بلاک چین چند منظوره دنیا شروع به فعالیت کرد. مسیر جدیدی که این شبکه برای بلاک چین ترسیم کرد، کاربردهای بسیار متفاوت‌تری نسبت به شبکه بیت کوین داشت.

بوترین معتقد بود که بیت کوین و تکنولوژی بلاک چین می‌توانند در کنار انتقال و نگهداری پول از مزایای برنامه‌های دیگر هم استفاده کنند. او به دنبال خلق یک زبان برنامه نویسی بود که بتواند سرمایه‌های دنیای فیزیکی مثل املاک و سهام را هم به بلاک چین متصل کند. او مشکلات شبکه بیت کوین را بررسی کرده و به راهکار تازه‌ای رسیده بود.

ویتالیک بوترین خالق شبکه اتریوم بنیان‌گذار اتریوم لوگوی اتریوم
ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار شبکه اتریوم

در سال ۲۰۱۳ بوترین مدت کوتاهی با مدیر عامل eToro همکاری داشت و در این مدت پیش‌نویس مقاله خود را در مورد کاربردهای دیگر شبکه بلاک چین آماده کرد. اما پس از اینکه نتوانست موافقت او را در مورد نحوه پیشبرد پروژه کسب کند، توسعه یک پلتفرم جدید با زبان اسکریپت‌نویسی عمومی‌تر را پیشنهاد داد که در نهایت به خلق اتریوم منجر شد.

اتریوم در ژانویه ۲۰۱۴ در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی معرفی شد. در این کنفرانس گوین وود، چارلز هاسکینسون و آنتونی دی لوریو که روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بودند، به همراه بوترین یک خانه در میامی خریدند تا بتوانند درک کامل‌تری از توانایی‌های اتریوم به حضار بدهند. شش ماه بعد نیز بنیان‌گذاران پروژه دوباره در خانه‌ای در شهر زوگ سوئیس با هم ملاقات کردند. در این ملاقات بوترین اعلام کرد که این پروژه به صورت غیرانتفاعی به کار خود ادامه می‌دهد و در ادامه نیز هاسکینسون از این پروژه کناره‌گیری کرد.

خالق اتریوم چه کسی است؟

ایده اولیه اتریوم را ویتالیک بوترین داد که یک برنامه نویس روسی کانادایی بود اما افراد زیادی در این مسیر به او کمک کرده‌اند. آنتونی دی لوریو در این باره گفته است: «اتریوم را ویتالیک بوترین، من، چارلز هاسکینسون، میهای آلیسی و امیر چتریت در دسامبر ۲۰۱۳ تاسیس کردند. جوزف لوبین، گوین وود و جفری ویلک نیز در سال ۲۰۱۴ به عنوان بنیان‌گذار به این پروژه اضافه شدند.» توسعه رسمی این نرم افزار در اوایل سال ۲۰۱۴ از طریق یک شرکت سوئیسی به نام Ethereum Switzerland GmbH آغاز شد. ایده اولیه گنجاندن قراردادهای هوشمند قابل اجرا در بلاک چین، باید قبل از شروع برنامه‌نویسی نرم‌افزار در آن گنجانده می‌شد. این کار را گوین وود در یلوپیپر (Yellow Paper) اتریوم که ماشین مجازی اتریوم را معرفی کرد انجام داد.

عکس سیاه و سفید بنیان گذاران شبکه اتریوم

پس از آن یک شرکت غیرانتفاعی با نام بنیاد اتریوم در سوئیس تاسیس شد. سرمایه لازم برای توسعه اتریوم نیز از طریق عرضه عمومی آنلاین تامین شد. در این عرضه عمومی افراد می‌توانستند ارز بومی این شبکه یعنی اتر (ETH) را با پرداخت بیت کوین خریداری کنند. با وجود اینکه از همان روزهای اول استقبال زیادی از خلاقیت‌های فنی اتریوم شد اما سوالات زیادی هم در مورد امنیت و مقیاس پذیری این شبکه وجود داشت.  

اتریوم چطور کار می‌کند؟

شبکه اتریوم با ایجاد امکان کد نویسی برای قراردادهای هوشمند موجب گسترش تراکنش‌ها و تنوع مبادلات شد. تا پیش از آن تراکنش‌ها به بده بستان محدود بودند یعنی یک طرف، توکنی را می‌داد و دیگری آن را می‌گرفت ولی اتریوم شروطی را در این میان اضافه کرد به این صورت که تا اجرایی نشدن شروط، تراکنش انجام نگیرد. در شبکه بیت کوین فرد «الف» به فرد «ب» بیت کوین منتقل می‌کرد و این تراکنش در بلاک‌ها ثبت می‌شد ولی اتریوم به این معادله «اگر» و «پس» را اضافه کرد. یعنی اگر ب این شرط را انجام داد، پس الف این مقدار را به او منتقل می‌کند. با این ابداع، قراردادهای متنوعی قابلیت اجرا پیدا می‌کردند و می‌شد کدهای پیچیده‌تری برای مبادلات نوشت.

اتر (ETH) در این میان نقش سوخت شبکه را ایفا می کند و نقل و انتقالات مستلزم پرداخت اتر هستند. یعنی اتر است که چرخ‌های اتریوم را روغن‌کاری می‌کند و آسیاب شبکه را به گردش در می‌آورد. مانند بیشتر رمزارزها، اتریوم هم بر پایه شبکه بلاک چین کار می‌کند. بلاک چین یک دفتر کل عمومی توزیع شده و غیرمتمرکز است که تمامی تراکنش‌ها در آن ثبت و تایید می‌شوند. یعنی تمامی مشارکت کنندگان در شبکه اتریوم یک نسخه از آن را در اختیار دارند و می‌توانند تمامی تراکنش‌های گذشته را مشاهده کنند. هیچ فرد یا نهاد مرکزی هم شبکه را مدیریت نمی‌کند بلکه مدیریت آن بر عهده تمامی افرادی است که دفتر کل توزیع شده را در اختیار دارند و این یعنی غیرمتمرکز بودن شبکه اتریوم.

گره‌ها یا نودها (Node) جایگاه تجمع کل دیتای بلاک چین اتریوم هستند. این نودها کامپیوترهایی هستند که کل یا بخشی از اطلاعات شبکه و تراکنش‌های ثبت شده بر بلاک‌ها را ذخیره می‌کنند. اگر گرهی تمام اطلاعات شبکه را داشته باشد به آن Full Node گفته می‌شود.

در شبکه‌های بلاک چین از رمزنگاری برای تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت آن‌ها استفاده می‌شود. افراد مختلف می‌توانند از کامپیوتر برای حل معادلات ریاضی پیچیده به منظور تایید تراکنش‌های شبکه و افزودن بلاک‌های جدید (به اصطلاح ماینینگ) استفاده کنند. به افرادی که در حل این معادلات به سیستم کمک کنند، کوین بومی شبکه اتریوم یعنی ETH پاداش داده می‌شود. پس سیستم استخراج اتریوم اثبات کار است یعنی PoW و با سخت‌افزارهای ماینینگ انجام می‌شود.

برای درک بهتر کارکرد شبکه اتریوم بهتر است بدانید که بلاک چین چیست. مفهوم بلاک چین را ساده و قابل فهم توضیح داده‌ایم.

نقشه راه ارز دیجیتال اتریوم

طبق گفته‌های خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین در توییتر، پس از آپدیت Merge اتریوم، شاهد معرفی 4 یا 5 آپدیت دیگر هم خواهیم بود که در تصویر زیر اسامی آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

نقشه راه ارز دیجیتال اتریوم

به طور کلی، چشم‌انداز آینده اتریوم پس از مرج بدین صورت خواهد بود:

  • آپدیت Surge: معرفی Rollupها و شاردینگ؛ پردازش 100هزار تراکنش/ثانیه
  • آپدیت Scourge: جلوگیری از مرکزیت در شبکه و کنترل ارزش حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV)
  • آپدیت Verge: ساده‌سازی روند تایید و پردازش تراکنش‌ها برای توسعه‌دهندگان
  • آپدیت Purge: حذف هزینه‌های فنیِ مشارکت در امور پلتفرم با پاکسازی تاریخچه شبکه
  • آپدیت Splurge: بهبود نواقص جزئی شبکه و ارتقای طرفیت‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM)

تفاوت اتر با اتریوم

گاهی از «اتریوم» به‌جای یک ارز دیجیتال یاد می‌شود. در صورتی که اتریوم، نام شبکه است و نام ارز دیجیتال این شبکه «اتر (ETH)» است. از اتر در تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود یا می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری به آن نگاه کرد. کارمزد تمام تراکنش‌‌ها درشبکه اتریوم با اتر محاسبه می‌شوند و ماینرها پاداش‌هایشان را به صورت اتر دریافت می‌کنند. اما اتریوم شبکه بلاک چینی است که اتر روی آن نگهداری و مبادله می‌شود. شبکه اتریوم علاوه بر عرضه اتر، قابلیت‌های گسترده‌تری دارد. پس ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم، اتر نام دارد که با استاندارد ERC-20 فعالیت می‌کند. ERC-20 چیست؟ و بهتر است هر کدام در جای درست خود استفاده شوند. اتر (ETH)، آدرس مخصوص خود را دارد و آدرس اتریوم با 0x آغاز می‌شود.

کاربرد اتریوم چیست؟ و اتر به چه کار می‌آید؟

اتر نیز مانند بیت کوین، برای خرید و فروش کالا و خدمات کاربرد دارد ولی به همین‌جا محدود نمی‌شود. شبکه اتریوم بستری است برای توسعه برنامه‌های مالی غیرمتمرکز. بیت کوین، پول را غیرمتمرکز کرد و اتریوم، سیستم مالی را و با این روش هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ برنامه و پلتفرم مالی در دنیا کار خود را بر بستر بلاک چین اتریوم انجام می‌دهند.

از شبکه اتریوم و ارز دیجیتال اتر در بسیاری از اکوسیستم‌های بانکی و مالی، بازارهای پیش‌بینی، ایجاد توکن، ذخیره اطلاعات، انتخابات و رأی‌گیری، ایجاد دیتابیس و… استفاده می‌شود. این خدمات، حد و مرز نمی‌شناسند و هر روز در حال گسترش هستند. نمونه‌هایی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)

قیمت اتر در طول سال‌های گذشته افزایش یافته است و به همین دلیل می‌توان به عنوان یک سرمایه نیز به این رمز ارز نگاه کرد. اما چیزی که اتریوم را از دیگر رمزارزها متمایز کرده است، این است که می‌توان با استفاده از آن نرم‌افزارهایی توسعه داد که روی بلاک چین اجرا می‌شوند. این نرم‌افزارها دقیقا شبیه به نرم‌افزارهایی هستند که روی کامپیوتر اجرا می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای نگهداری و انتقال داده یا انجام تراکنش‌های مالی پیچیده استفاده کرد. کاربردهای خاص شبکه اتریوم شامل قردادهای هوشمند (Smart Contracts) خلق توکن‌های غیرمثلی یا بی‌همتا (NFT)، پروژه‌های دیفای (DeFi) و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) هستند که بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بستری برای قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اتریوم قراردادهایی هستند که به صورت خودکار اجرا می‌شوند. این قراردادها تحت عنوان قرارداد هوشمند (Smart Contract) شناخته می‌شوند و مانند هر قرارداد دیگری، دو طرف معامله درباره تحویل کالا یا خدمات خاصی به ازای مبلغ مشخص به توافق می‌رسند. در قرارداد هوشمند نیازی به فرد واسط نیست و پس از اینکه شرایط قرارداد محقق شد، مبلغ توافق شده به فردی که کالا یا خدمات را تحویل داده است انتقال داده می‌شود.

خلق توکن‌های بی‌همتا (NFT)

شبکه اتریوم امکان ایجاد توکن‌های منحصر به فرد را که Non-Fungible Tokens یا به اختصار NFT نامیده می‌شوند به‌وجود آورده است. از آنجایی که این توکن‌ها کاملا بی‌همتا هستند، از آن‌ها برای فروش آثار هنری، اشیای کلکسیونی، مستغلات مجازی، یادگاری‌های ورزشی، آیتم‌های بازی‌های کامپیوتری و… استفاده می‌شود.

اولین پروژه NFT اتریا نام داشت. این پروژه یک نقشه سه بعدی متشکل از کاشی‌های پنج ضلعی بود که در ماه اکتبر ۲۰۱۵ خلق و نوامبر همان سال نیز در رویداد DEVCON1 از آن رونمایی شد. در سال ۲۰۲۱ نیز حراج کریستی یک تصویر دیجیتال را به صورت NFT و با ارزش ۶۹.۳ میلیون دلار به فروش رساند. از این جهت به این توکن‌ها بی‌همتا گفته می‌شود که هر توکن، دارای ارزشی متفاوت با توکن دیگر است.

مثلا یک اتر یا یک بیت کوین، فرقی از نظر ارزش با اتر دیگر ندارد همچنان که یک اسکناس هزار تومانی با یک اسکناس هزار تومانی دیگر برابر است ولی یک توکن NFT با توکن دیگر از نظر ارزش متفاوت است چون دارایی‌ای که تحت آن توکن درآمده با دارایی دیگر برابر نیست. NFT از زاویه‌ای دیگر

توسعه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance یا به صورت خلاصه DeFi) یکی از دستاوردهای مهم شبکه اتریوم است. این قابلیت باعث جایگزین شدن اقتصاد غیرمتمرکز با موسسات مالی سنتی شده و موجب می‌شود که سرمایه در کنترل دولت‌ها و قدرت‌های متمرکز نباشد. همه مردم در جریان تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات مالی دنیای دیفای باشند و خودشان هم در این تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. در واقع، حذف وواسطه‌ها و قدرت‌ها نتیجه ظهور پدیده دیفای بود که به موجب گسترش شبکه اتریوم امکان‌پذیر شد.

مثلا پلتفرم وام‌دهی آوه یکی از این پروژه‌هاست که به کمک شبکه اتریوم خدمات مالی غیرمتمرکز متنوعی را به کاربرانش می‌دهد.

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)

از شبکه اتریوم برای نگهداری داده‌ها و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) نیز استفاده می‌شود. در این روش به جای اینکه اپلیکیشن روی یک سرور مرکزی قرار بگیرد، در شبکه بلاک چین اجرا می‌شود و شرکت‌های ارائه دهنده سرور مثل گوگل و آمازون نمی‌توانند داده‌ها را کنترل کنند. در مقابل با اجرای نرم افزارها روی بلاک چین اتریوم، کاربرها روی داده‌های خود کنترل لازم را خواهند داشت و می‌توانند به صورت کاملا آزادانه از برنامه موردنظر استفاده کنند.

تفاوت اتریوم و بیت کوین دقیقا در چیست؟

سوال پرتکرار تفاوت اتریوم و بیت کوین شاید یک جواب ساده داشته باشد: امکان ایجاد قراردادهای هوشمند روی اتریوم و توسعه پروژه‌های دیفای در آن و عدم برخورداری شبکه بیت کوین از این امکان. ولی آیا بیت کوین با این همه اقبالی که به آن شده، دست روی دست می‌گذارد و از داشتن این امکان قدرتمند چشم می‌پوشد؟

این شکاف نسل‌ها موجب برتری‌هایی برای هر کدام از آن‌ها شده است ولی تفاوت‌های جدی اتریوم با بیت کوین منجر به تغییراتی در دنیای مالی و اقتصاد جهانی شده و ابداعاتی در حوزه مالی دنیا به وجود آورده. بیت کوین همچنان پیشتاز تسلط بر دارایی‌های موجود در اکوسیستم ارزهای دیجیتال است و آن را می‌توان با استفاده از بررسی دامیننس بیت کوین دنبال کرد و اتریوم هم رتبه دوم را از آن خود کرده ولی آیا در همیشه روی یک پاشنه می‌چرخد یا بیت کوین همچنان برتری خود را حفظ خواهد کرد؟

باید اخبار بیت کوین را طی چند ماه آینده دقیق‌تر بررسی کنیم چون زمزمه‌هایی مبنی بر به‌روزرسانی شبکه بیت کوین به گوش می‌رسد. تپ روت (Taproot) نام این به‌روزرسانی جدید است و قرار است با این کار امنیت شبکه بیت کوین بیشتر و کارمزد تراکنش‌ها کمتر شود.

بیایید تفاوت‌های اتریوم و بیت کوین را به طور خلاصه بررسی کنیم و بعد نتیجه بگیریم.

تفاوت بیت کوین و اتریوم لوگوی بیت کوین و اتریوم روی سکه

۱. اتریوم، فراتر از یک شبکه

بیت کوین بیشتر به عنوان یک ارز دیجیتال برای معامله و خرید و فروش و یک دارایی مناسب برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقشی بسیار مشابه پول دارد. اتر هم همین کاربردها را دارد اما شبکه غیرمتمرکز اتریوم امکان ایجاد اپلیکیشن‌ها، قراردادهای هوشمند و دیگر تراکنش‌ها را هم در سطح شبکه ارائه می‌دهد. شبکه بیت کوین محدودیت‌ها و معایب زیادی دارد که اتریوم مدعی رفع آن‌هاست.

۲. اتریوم سریع‌تر از بیت کوین

سرعت پردازش اتریوم خیلی سریع‌تر از شبکه بیت کوین است. در شبکه بیت کوین، بلاک‌های جدید هر ۱۰ دقیقه یک‌بار پردازش می‌شوند اما در شبکه اتریوم این مدت فقط ۱۲ ثانیه است. در آینده ممکن است تراکنش‌های شبکه اتریوم خیلی سریع‌تر پردازش شوند.

۳. بیت کوین محدود، اتر نامحدود

تفاوت دیگر اتریوم و بیت کوین این است که هیچ محدودیتی در مورد توکن‌های اتر وجود ندارد اما بیت کوین فقط ۲۱ میلیون توکن را به بازار عرضه می‌کند. البته در فورک جدید لندن با نام EIP-1559 این روند اندکی تغییر کرد. در این هارد فورک که در مرداد سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد مقداری از اترها در گس فی هر تراکنش سوزانده می‌شوند و به ماینرها تعلق نمی‌گیرد. هدف از این کار، ضد تورمی کردن سیستم شبکه و مقدمه‌ای برای تبدیل روش ماینینگ از اثبات کار به اثبات سهام و استیک اتریوم است.

بیت کویناتریوم
خالق(ان) ساتوشی ناکاموتو بوترین، هاسکینسون، وود و…
سرعت (زمان پردازش هر بلاک)۱۰ دقیقه۱۲ ثانیه
کاربرد اصلی و هدفذخیره ارزشپردازش قراردادهای هوشمند
ارزش بازار (Market Cap)۴۴۴میلیارد دلار۱۹۰میلیارد دلار
مکانیزم اجماعاثبات کار (PoW)اکنون اثبات سهام (PoS)!
تابع هشSHA-256Ethash
شیوه عرضهاستخراج اولین بلاک (Genesis)پیش فروش(برگزاری ICO)
آغاز کار پروژه۳ ژانویه ۲۰۰۸۳۰ جولای ۲۰۱۵

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم این است که اتریوم می‌تواند به عنوان بخشی از پروسه ماینینگ خود، محاسبات پیچیده را هم انجام دهد. همین قابلیت کوچک باعث شده است که اتریوم علاوه بر یک سیستم برای نگهداری ارزش و تبادل ارز، به یک موتور پردازش جهانی و غیرمتمرکز تبدیل شود.

مزایای اتریوم چیست؟

  • گسترده‌ترین شبکه بلاک چین: مهم‌ترین مزیت اتریوم گسترده بودن شبکه‌اش است که با هزاران بار استفاده و میلیون‌ها دلار معامله تست شده است. این شبکه بزرگ‌ترین اکوسیستم را در بین شبکه‌های بلاک چین دارد.
  • کاربردهای متنوع اتر: علاوه بر استفاده به عنوان یک ارز دیجیتال، از اتر برای پردازش انواع تراکنش‌های مالی، اجرای قراردادهای هوشمند، هم استفاده می‌شود. اتر سوخت شبکه اتریوم است و پاداش ماینرهای شبکه با این ارز دیجیتال پرداخت می‌شود.
  • بهبود مستمر: تیم بزرگی از توسعه دهنده‌های اتریوم به صورت مستمر به دنبال روش‌های جدیدی برای توسعه شبکه و گسترش اپلیکیشن‌های جدید هستند. به دلیل محبوبیت اتریوم، این شبکه می‌تواند به عنوان بلاک چین محبوب خیلی از Dappهای فعلی و جدید انتخاب شود. هارد فورک لندن در سال ۲۰۲۱ و ورژن ۲ اتریوم به نام سرنیتی (Serenity) که منتشر شد، نمونه‌هایی از این تغییرات هستند.
  • حذف واسطه‌ها: شبکه غیرمتمرکز اتریوم توانایی حذف تمام واسطه‌ها را دارد. مثلا برای نوشتن قرارداد نیازی به وکیل یا واسط نیست یا لازم نیست برای انتقال وجه به بانک مراجعه شود. برنامه‌های مالی غیرمتمرکزی که بر بستر اتریوم توسعه پیدا می‌کنند همان‌طور که از نامشان پیداست در پی تمرکززدایی و پخش کردن قدرت تصمیم‌گیری بین مردم هستند. مثلا پلتفرم آوه که یک پروتکل وام‌دهی بر بستر اتریوم است، بدون احراز هویت و شرط و شروط پیچیده، به کاربران خود وام ارز دیجیتال می‌دهد. قرار نیست در نوبت و صف بمانید یا درگیر بروکراسی اداری شوید. فقط وام می‌گیرید و پرداخت می‌کنید!

به گرفتن وام ارز دیجیتال علاقه‌مند شدید؟ این نوشته را بخوانید! پروتکل وام‌دهی و وثیقه‌گذاری آوه چیست؟

معایب اتریوم چیست؟

  • هزینه تراکنش بالا: محبوبیت رو به رشد اتریوم و انبوه تراکنش‌های آن باعث شده است که هزینه انتقال در شبکه افزایش یابد. کارمزد تراکنش‌های اتریوم که به آن Gas Fee هم گفته می‌شود در ماه فوریه ۲۰۲۱ به رکورد ۲۳ دلار برای هر تراکنش رسید. دلیل این موضوع هم این بود که برخلاف بیت کوین که کارمزد تراکنش از طرف خود شبکه به ماینر پرداخت می‌شود در شبکه اتریوم این هزینه از افرادی که تراکنش را انجام داده‌اند گرفته می‌شود.
  • احتمال ایجاد تورم: با اینکه اتریوم یک محدودیت سالانه برای عرضه اتریوم دارد (سالانه ۱۸ میلیون اتر)، اما هیچ محدودیت کلی برای تعداد توکن‌هایی که قرار است عرضه شوند وجود ندارد. این بدین معنی است که برای سرمایه گذاری اتریوم عملکردی شبیه به دلار دارد و نمی‌توان به اندازه بیت کوین به آن اعتماد کرد. البته در هارد فورک لندن چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شد و قرار شد در هر تراکنش مقداری از اتر گس فی سوزانده شود.
  • یادگیری سخت برای توسعه دهنده‌ها: یادگیری برنامه نویسی در شبکه اتریوم برای افرادی که قصد دارند از پردازش متمرکز به شبکه‌های غیرمتمرکز مهاجرت کنند ممکن است خیلی سخت باشد.
  • آینده مبهم: اتریوم همیشه در حال بهبود و تغییر است. توسعه اتریوم ۲ هم بدین معنی است که قرار است قابلیت‌های جدیدی به این شبکه اضافه شد و مشکلاتی ون مقیاس پذیری برطرف شد. البته این به روزرسانی گسترده باعث ایجاد تردیدهایی در مورد آینده نرم‌افزارها و معلاملات فعلی شده است. اگرچه که عدم اطمینان از آینده، بدین معنا نیست که اهداف اتریوم را نادید بگیریم!

همین کمبودها بسیاری را مجاب کرده تا به دنبال پروژه‌هایی باشند که به عنوان جایگزین اتریوم، آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند.

گس چیست؟

به زبان ساده، گس (Gas) واحدی است که کاربران در ازای پردازش تراکنش‌ها یا قردادهای هوشمند شبکه اتریوم و به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند. واحد محاسبه کارمزد (گس فی) اتریوم، با gwei نشان داده می‌شود که کوتاه‌شده عبارت gigawei به حساب می‌آید.

درواقع ارزش هر واحد gwei معادل 0.000000001 ارز اتر (ETH) است که در مقاله واحدهای شبکه اتریوم به معرفی gwei و دیگر واحدهای اختصاصی شبکه می‌پردازیم.

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲ مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های جدید روی شبکه فعلی اتریوم است و هدف آن‌ این است که این شبکه سریع‌تر، ارزان‌تر و مقیاس‌پذیرتر باشد. به عنوان یکی از بخش‌های این به‌روزرسانی، کاربرها می‌توانند توکن‌های اتر خود را سپرده گذاری کنند و در امنیت شبکه سهیم باشند. کاربران نیز در ازای مقدار اتری که سرمایه گذاری می‌کنند، پاداش می‌گیرند. این یعنی مهاجرت اتریوم از ماینینگ به روش اثبات کار (PoW) به روش اثبات سهام (PoS).

اگرچه که چاره اندیشی توسعه دهندگان برای برطرف کردن مشکلات مقیاس پذیری، به اتریوم ۲ محدود نبوده و راه اندازی برخی پروژه‌های لایه دوم مانند آربیتروم، به کاهش ترافیک شبکه کمک کرده است.

هدف اصلی این به روزرسانی افزایش خروجی شبکه از ۱۵ تراکنش بر ثانیه به ده‌ها هزار تراکنش بر ثانیه است. برای رسیدن به این هدف، حجم کار بین بلاک چین‌های موازی تقسیم می‌شود. تمامی بلاک چین‌های موازی دارای یک پلتفرم توافق جمعی PoS مشترک هستند. به همین خاطر برای دستکاری و هک هر کدام از زنجیره‌های جانبی، هکر باید از مکانیزم توافق جمعی مشترک عبور کند. هزینه این کار هم خیلی بیشتر از چیزی خواهد بود که می‌تواند به دست بیاورد.

اتریوم ۲ که با نام Serenity هم شناخته می‌شود در سه فاز جداگانه عرضه می‌شود:

  • فاز صفر در تاریخ یکم دسامبر ۲۰۲۰ عرضه شد و زنجیره Beacon را ایجاد کرد. این زنجیره یک بلاک چین PoS است که به عنوان هماهنگ کننده مرکزی و هاب توافق جمعی اتریوم ۲ عمل می‌کند.
  • در فاز یک، زنجیره‌های Shard ایجاد و به زنجیره Beacon متصل شد.
  • در فاز ۲ قابلیت State Execution به زنجیره‌های جانبی افزوده شد. در این فاز هم زنجیره اصلی اتریوم یک به عنوان زنجیره جانبی به شبکه افزوده خواهد شد.

حرکت به سوی اتریوم 2.0، با آپدیت مورد انتظار Merge انجام شد. طی مرج اتریوم، لایه Execution که از الگوریتم PoW پیروی می‌کرد، با زنجیره Beacon Chain اقدام شد تا اتریوم به یک بلاک چین اثبات سهام تبدیل گردد.

بهترین کیف پول اتریوم کدام است؟

کیف پول‌های متنوعی برای ذخیره اطلاعات تراکنش‌های اتریوم وجود دارد. در ادامه چند کیف پول اتریوم را به شما معرفی می‌کنیم که از نظر متخصصان بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره این رمزارز به شمار می‌روند.

برای تشخیص اینکه کدام کیف پول اتریوم مناسب شماست حتما این نوشته را مطالعه کنید: کیف پول اتریوم چیست؟ معرفی بهترین کیف پول‌های اتریوم ۲۰۲۱

بهترین کیف پول اتریومی
  1. تراست والت: تراست والت یک کیف پول نرم‌افزاری موبایلی است و قابلیت پشتیبانی از بیش از ۳۷ بلاک چین را دارد و به همین دلیل به آن مولتی کوین می‌گویند. این کیف پول با کاربری آسان و امنیت خوبی که دارد مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. امکاناتی مانند سواپ، استفاده از اکسچنج و سفارش گذاری و… از دیگر قابلیت‌های تراست والت است. در این نوشته می‌توانید بیشتر درباره این کیف پول محبوب بخوانید و آن را از لینک‌های معتبر و اوریجینال دانلود کنید: نصب کیف پول تراست والت Trust Wallet
  2. ترزور (Trezor): Trezor One یکی از قدیمی‌ترین، پرکاربردترین و ایمن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا است. این محصول را SatoshiLabs تولید کرده و رابط کاربری کاملا ساده‌ای دارد. از لحاظ امنیت هم این محصول خیلی پیشرفته است زیرا پین کد آن هیچ‌وقت از خود والت خارج نمی‌شود. این بدین معنی است که حتی در صورت اتصال این کیف پول به کامپیوترهای هک شده هم، اطلاعات شما در معرض خطر نخواهند بود. ترزور از بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و به عقیده خیلی از افراد، این کیف پول بهترین کیف پول سخت سرد اتریومی موجود در بازار است.
  3. متامسک (Metamask): در صورتی که آشنایی زیادی با شبکه اتریوم ندارید، توصیه ما این است که از کیف پول متامسک استفاده کنید. متامسک یک کیف پول نرم‌افزاری است و می‌توان افزونه آن را نیز به گوگل کروم اضافه کرد. به این ترتیب علاوه بر گوشی موبایل، می‌توانید روی دسکتاپ نیز به کیف پول اتریوم خودتان دسترسی داشته باشید. در صورتی که با برنامه نویسی هم آشنایی داشته باشید، می‌توانید از شبکه‌های تست اتریوم استفاده کنید.
  4. لجر نانو اس (Ledger Nano S): این کیف پول یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری بازار است. با استفاده از این کیف پول می‌توان کلید خصوصی کیف پول را به صورت فیزیکی به همراه داشت. در دنیای رمزارزها کلید خصوصی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین خاطر باید خیلی مراقب محل نگهداری آن‌ها بود. مهم‌ترین ویژگی این کیف پول، امنیت بسیار بالای آن است چون به دلیل آفلاین بودن امکان هک شدن آن یا از دست رفتن سرمایه به دلایل فنی خیلی کم است. ساخت کیف پول اتریوم
  5. اگزوداس (Exodus): در صورتی که تازه با شبکه اتریوم آشنا شده‌اید و خیلی با کیف پول‌های آن آشنایی ندارید هم Exodus می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این کیف قابلیت‌های متعددی دارد که آن را از دیگر گزینه‌ها متمایز می‌سازد. برای مثال این محصول با لینوکس و macOS نیز سازگار است و در صورت نیاز می‌توانید نسخه موبایلی آن را دانلود کنید تا همیشه همراه شما باشد.
  6. مای اتر والت (MyEtherWallet): کیف پول مای اتر والت یکی از بهترین کیف پول‌های اتریوم است که امکان تعامل با خود بلاک چین اتریوم را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از این کیف پول متن باز می‌توانید علاوه بر اتر، انواع توکن‌های مبتنی بر این شبکه را هم در آن ذخیره کنید. علاوه بر نسخه تحت وب، می‌توانید از نرم افزار موبایلی آن نیز در دستگاه اندرویدی و iOS استفاده کنید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال اتریوم

علی‌رغم دامیننس بالای اتریوم، نباید فراموش کنیم که ارز بزرگ ETH هم تا حد زیادی از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد و همانند دیگر رمزارزهای قابل‌معامله در بازار کریپتو، همواره درحال نوسان است. از جمله دلایل نوسانات این ارز دیجیتال بنیادی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عرضه و تقاضای معامله‌گران
  • سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی آمریکا و دیگر شاخص‌های اقتصاد کلان
  • تغییرات و بروزرسانی‌های فنی شبکه
  • شرایط کلی بازار کریپتو
  • پروژه‌ها و محصولات جدید
  • همکاری‌ها و قراردادهای مهم

بررسی همکاری‌ها و سرمایه‌گذاران اتریوم

طبق داده‌های وبسایت Crunchbase، تعداد سرمایه‌گذاران اصلی بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) به 14 سرمایه‌گذار می‌رسد. الکس برثود (Alex Berthoud) و جولین ساروکین (Julian Sarokin)، از جمله سرمایه‌گذارانی هستند که به تازگی تصمیم به سرمایه‌گذاری در اتریوم اقدام کرده‌اند.

همچنین، کمپانی Winklevoss Capital و جرج بورکی (George Burke) هم از جمله سرمایه‌گذارانی بودند که در دوره‌های اوّلیه جذب سرمایه و عرضه اوّلیه (ICO) اتریوم به این بنیاد وارد شدند.

آینده ارز دیجیتال اتریوم چگونه است؟

به سبب نوسانات بازار کریپتو و ماهیت غیرقابل پیشبینی این بازار، بدون شک نمی‌توان پیشبینی قیمتی دقیقی را در رابطه با اتریوم ارائه کرد. با این حال، مراجع مختلفی چون تِکوپدیا (Techopedia)، مسیر قیمتی اتریوم را بدین شکل پیشبینی کرده‌اند:

سال (تا انتهای سال)حداقل قیمتمیانگین قیمتحداکثر قیمت
2023 1100 دلار1550 دلار2000دلار
20243200 دلار4000 دلار4600 دلار
20254500 دلار7630 دلار10760 دلار
20307400 دلار9800 دلار12200 دلار

آخرین و جدیدترین اخبار مربوط به اتریوم

می‌دانیم که در بازارهای مالی (به ویژه فارکس و کریپتو)، اخبار ریز و درشت می‌توانند روی وضعیت قیمتی بازار تاثیرگذار واقع شوند. به همین خاطر، همواره نیاز داریم تا پیگیری اخبار را در دستور کار قرار دهیم. اتریوم هم از این قاعده مستثنی نیست و پیگیری خبرهای مربوط به اتریوم، می‌تواند به ما در تشخیص روند احتمالی اتریوم (ETH) کمک کند.

برای اطلاع از جدیدترین اخبار مرتبط با اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال، پیگیری اخبار پول نو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین پیگیری مستمر تحلیل تکنیکال اتریوم نیز، می‌توانند به بهبود استراتژی معاملاتی ما کمک کند.

سخن نهایی

کاربردهای اتریوم بسیار فراتر از بیت کوین است و علاوه بر یک رمزارز می‌توان از قابلیت‌های متنوع آن مثل انجام محاسبات پیچیده، توکن‌های بی‌همتا (NFT)، امور مالی غیرمتمرکز و… نیز استفاده کرد. از لحاظ ارزش نیز اتر دومین رمزارز با ارزش پس از بیت کوین است و خیلی از افراد به عنوان یک سرمایه گذاری به آن نگاه می‌کنند.

بهترین روش خرید اتریوم از طریق پلتفرم‌های معتبر خرید و فروش ارز دیجیتال داخل کشور است. برای خرید رمزارز اتریوم می‌توانید از صرافی پول نو کمک بگیرید و خرید خود را با استفاده از هر کارت بانکی عضو شبکه شتاب انجام دهید. در صورتی که در مورد آینده اتریوم سوالی دارید، در قسمت نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان پول نو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

به نظر شما آیا می‌توان اتریوم را یک ارز مناسب برای سرمایه گذاری به شمار آورد؟ بسیاری از اتریوم ۱۰ هزار دلاری سخن می‌گویند. آیا با دیدگاه این افراد موافقت می‌کنید؟

سوالات متداول

در انتهای مطلب امروز، تصمیم داریم تا به سوالات متداول در رابطه با اتریوم پاسخ دهیم:

اتریوم چیست؟

اتریوم (Ethereum) یک بلاک چین با قابلیت توسعه قراردادهای هوشمند است. این شبکه اولین پلتفرمی است که امکان توسعه Smart Contractها را فراهم کرد و به همین دلیل انقلابی در شبکه‌های بلاک چینی به وجود آورد.

خالق اتریوم چه کسی است؟

ایده اولیه اتریوم را ویتالیک بوترین داد که یک برنامه نویس روسی کانادایی بود اما افراد زیادی در این مسیر به او کمک کرده‌اند. آنتونی دی لوریو در این باره گفته است: «اتریوم را ویتالیک بوترین، من، چارلز هاسکینسون، میهای آلیسی و امیر چتریت در دسامبر ۲۰۱۳ تاسیس کردند. جوزف لوبین، گوین وود و جفری ویلک نیز در سال ۲۰۱۴ به عنوان بنیان‌گذار به این پروژه اضافه شدند.»

تفاوت اتریوم و اتر چیست؟

اتریوم نام شبکه بلاک چینی است و نام ارز دیجیتال این شبکه «اتر (ETH)» است. از اتر در تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود یا می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری به آن نگاه کرد. کارمزد تمام تراکنش‌‌ها درشبکه اتریوم با اتر محاسبه می‌شوند و ماینرها پاداش‌هایشان را به صورت اتر دریافت می‌کنند. اما اتریوم شبکه بلاک چینی است که اتر روی آن نگهداری و مبادله می‌شود.

نقشه راه ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

طبق نقشه راه ترسیم شده توسط تیم توسعه‌دهنده اتریوم، در ادامه شاهد انتشار آپدیت‌های Surge، آپدیت Scourge، آپدیت Verge، آپدیت Purge و Splurge خواهیم بود.

بهترین کیف پول‌های اتریوم کدام‌اند؟

به طور کلی، می‌توان تراست والت، ترزور، مای اتر والت (MEW)، متامسک و لجر را بهترین کیف پول‌های اتریوم دانست.

5
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معین
معین
2 سال قبل

بالاخره اتریوم ۲ کی میاد؟ اومدن اتریوم ۲ رو قیمتش تاثیر میذاره؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
2 سال قبل
پاسخ به  معین

سلام معین عزیز
انتقال به اتریوم ۲.۰ به صورت مرحله‌ای انجام می‌شه. فاز صفر این انتقال از اواخر سال ۲۰۲۰ شروع شده و این انتقال تا تابستان ۲۰۲۲ ادامه داره. البته بنیاد اتریوم اعلام کرده که از این به بعد به جای اتریوم ۲ از عنوان لایه اجماع یا Consensus Layer استفاده می‌کنه.
اگه انتقال اتریوم به اتریوم ۲.۰ یا لایه اجماع موفقیت آمیز باشه، پیش بینی شده قیمتش بسیار افزایش پیدا کنه.

هانابل
هانابل
2 سال قبل

الان فی اتریوم خیلی پایینه و من امروز از پول نو خریدم یه مقدار ولی با بررسی هایی که رو جفت ارز ADA/ETH داشتم بیشترش رو ADA گرفتم : دی مشخصه که ADA سرعت رشد بیشتری داره الان

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  هانابل

بله در حال حاضر روند رشد آدا بیشتره ولی در طولانی مدت ممکنه به خاطر سوزاندن اتریوم ارزش این ارز رشد بیشتری داشته باشه.

عبدالعظیم
عبدالعظیم
2 سال قبل

بسیار توضیحات کاملی بود. ممنون از تیم پول نو

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

5

3

نظر مخاطبان (5)