بیت کوین بخریم یا طلا؟ مقایسه جامع بیت کوین و طلا

مقایسه بیت کوین و طلا
جمال نوری

زمان مطالعه :

4 دقیقه

بیت کوین و طلا در حال حاضر دارایی‌های ارزشمند به حساب می‌آیند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. این دو دارایی محبوب شباهت و تفاوت‌هایی دارند که باعث شده بسیاری از مردم سوالاتی مانند بیت کوین بخریم یا طلا؟ آیا بیت کوین برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا طلا و… را در ذهن خود داشته باشند. با توجه به این موضوع در این مقاله سعی خواهیم کرد به بررسی مواردی مانند مقایسه بیت کوین و طلا، سرمایه‌گذاری در بیت کوین و طلا و.. بپردازیم تا بتوانید با دیدی باز یک سرمایه‌گذاری مناسب داشته باشید.

قبل از این که به این سوالات پاسخ دهیم بهتر است به صورت ساده با طلا و بیت کوین آشنا شویم و درباره تفاوت‌های بیت کوین و طلا و همچنین شباهت‌های آن‌ها، صحبت کنیم.

نگاه کلی به طلا و بیت کوین

طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌هایی است که برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی کاربرد داشته است. از طرف دیگر بیت کوین یک دارایی دیجیتال بسیار نوین به حساب می‌آید که از زمان عرضه خود تا به امروز رشد فوق العاده‌ای را تجربه کرده است. در جدول زیر یک مقایسه دقیق از طلا و بیت کوین انجام داده‌ایم:

معیار مقایسهامنیتتنوع داراییاصطحلاکنقدشوندگیمحدودیتارزشمندی
طلابالادر انواع مختلف مانند جواهر، شمش، سکه و…کم بالامحدودبسیار ارزشمند
بیت کوینبسیار بالاتنها در شکل دیجیتال وجود داردبدون اصطحلاکبالامحدودارزشمند

تاریخچه بیت کوین 

بیت کوین چیست؟ بیت کوین بخریم یا طلا 

بیت کوین یک رمز ارز است، یا به عبارتی دیگر بیت کوین یک دارایی دیجیتال رمزنگاری شده است. فرد یا افرادی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را معرفی کردند. بیت کوین از نوعی روش پیاده سازی دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین استفاده می‌کند. این فناوری به این دارایی دیجیتال غیرمتمرکز این امکان را می‌دهد که به صورت همتا به همتا معامله شود.

در این مقاله قصد نداریم به صورت جزئی به بررسی بیت کوین و فناوری آن بپردازیم، پس اگر اطلاعاتتان در مورد بیت کوین کامل نیست پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله «بیت کوین چیست» را مطالعه کنید.

تاریخچه طلا

بررسی تاریخچه طلا و مقایسه بیت کوین با طلا

طلا یک دارایی ارزشمند در طول تاریخ بوده است. تاریخچه طلا به ایجاد اولین سکه‌ها باز می‌گردد و در طول این سال‌ها همواره به شکل‌های گوناگون برای معاملات، حفظ ارزش دارایی و.. مورد استفاده قرار گرفته است. طلا را می‌توان به شکل‌های گوناگون مانند جواهرات، سکه طلا، شمش طلا، اوراق و… معامله کرد.

تفاوت‌ و شباهت‌های طلا و بیت کوین

بیت کوین و طلا از نظر ماهیت تفاوت‌های قابل توجهی بایکدیگر دارند که چند مورد از آن‌ها عبارتند از:

  • ماهیت فیزیکی و دیجیتال: طلا یک دارایی فیزیکی است که به شکل‌های متفاوتی موجود است، این در حالی است که بیت کوین یک دارایی دیجیتال بر بستر بلاک چین یا به عبارتی اینترنت است.
  • نوسان: طلا به عنوان یک دارایی امن همیشه در هنگام جنگ‌، قحطی و بلایای طبیعی جزو اصلی‌ترین سرمایه گذاری‌ها به شمار می‌رفته است. این در حالی است که بیت کوین یک دارایی پرنوسان و بسیار پرریسک‌تر از طلا به شمار می‌آید.

بیت کوین و طلا شباهت‌های زیادی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود بودن: میزان طلای موجود روی کره زمین و میزان بیت کوین محدود است.
  • ضد تورمی: به واسطه محدودیت در عرضه طلا و بیت کوین این دو دارایی برای مقابله با تورم استفاده می‌شوند، به بیانی دیگر طلا و بیت کوین هر دو خاصیت ضد تورمی دارند.

طلا بخریم یا بیت کوین؟

برای پاسخ به این سوال کمی به روحیات خود توجه کنید. اگر شما فردی ریسک پذیر هستید، می‌توانید بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به بیت کوین اختصاص دهید. 

بررسی میزان سوددهی بیت کوین و طلا در طول یکسال گذشته 

اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که بیت کوین همواره نوسانات شدیدتری نسبت به طلا دارد. این موضوع دقیقا نشان دهنده ریسک بالای بیت کوین نسبت به طلا است. 

اگر شما فردی ریسک‌پذیر هستید با توجه به آن که در زمان نوشتن این مقاله (آبان ۱۴۰۲) در ابتدای یک روند صعودی برای بیت کوین قرار داریم، می‌توانید بخشی (نه تمام سرمایه) خود را به بیت کوین اختصاص دهید؛ اما اگر شما اهل ریسک کردن نیستید، طلا گزینه بهتری برای شما خواهد بود. 

اگر هنوز مطمئن نشده‌اید که در ابتدای یک روند صعودی هستیم، «مقاله پیش بینی قیمت بیت کوین تا سال 2025» را مطالعه کنید. 

به نظر شخصی من اگر فردی ریسک پذیر هستید، بهتر است در این زمان (آبان ۱۴۰۲) بخشی از سرمایه خود را به بیت کوین با دیدگاه دو ساله اختصاص دهید. بیت کوین می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی برای افراد پر ریسک باشد.

مقایسه بیت کوین و طلا

مقایسه بیت کوین و طلا برای سرمایه گذاری 

برای آن که بتوانیم به سوال بیت کوین بخریم یا طلا، پاسخ مناسبی بدهیم باید به بررسی تفاوت‌های میان بیت کوین و طلا بپردازیم. این تفاوت‌ها می‌تواند باعث روشن‌تر شدن مسیر پیش روی ما برای یک سرمایه‌گذاری مناسب شود. در این بخش به بررسی تفاوت‌های میان بیت کوین و طلا می‌پردازیم و در بخش بعد نیز به سراغ شباهت این دو دارایی می‌رویم.

مقایسه بیت کوین و طلا از نظر امنیت

از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توان بیت کوین و طلا را با هم مقایسه کرد امنیت آن‌ها است. یک دارایی را باید بتوان در شرایطی امن نگهداری کرد. امنیت بیت کوین و طلا بر اساس شیوه نگهداری دارای تفاوت‌هایی است که می‌توانید این تفاوت‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید:

نوع داراییطلا به صورت جواهراتطلا به صورت اوراق طلا به صورت سکهبیت کوین
میزان امنیتمتوسطزیادمتوسطبسیار زیاد
خطرات موجوددزدیده شدن – گم شدن – کاهش ارزش به واسطه مستعمل شدنعدم نقدشوندگی اوراقدزدیده شدن – گم شدنگم شدن کلید خصوصی – هک شدن کیف پول
روش کاهش خطرنگهداری در صندوق امانات و یا گاوصندوقخرید اوراق طلا از بازار بورسنگهداری در صندوق امانات و یا گاوصندوقاستفاده از کیف پول‌های سخت افزاری و نگهداری عبارات بازیابی در محلی امن

همان‌طور که در جدول بالا نیز مشخص شده است، طلا را می‌توان به چند صورت نگهداری کرد که هر کدام ریسک‌های خاص خود را دارد. از نظر امنیت اگر دزدیده شدن و یا گم شدن را فاکتور بگیریم، طلا و بیت کوین هر دو از امنیت بالایی برخوردار هستند. البته بیت کوین به واسطه غیرمتمرکز بودن و استفاده از فناوری بلاک چین از ایمنی بالاتری برخوردار است. 

مقایسه بیت کوین و طلا از نظر راحتی در خرج کردن

بیت کوین و طلا هر دو دارایی‌هایی ارزشمند که در اکثر نقاط دنیا قابل پذیرش هستند. بیت کوین نسبت به طلا راحت‌تر منتقل می‌شود و می‌توان آن را به راحتی خرج کرد؛ اما از نظر پذیرش، طلا از بیت کوین شناخته‌تر شده است. پس می‌توان گفت که بیت کوین نسبت به طلا راحت‌تر خرج می‌شود؛ اما طلا را می‌توان در هر نقطه به راحتی تبدیل به دارایی دیگری کرد. 

مقایسه بیت کوین و طلا از نظر پذیرش عمومی

طلا و بیت کوین هر دو از دارایی‌های ارزشمند محسوب می‌شوند ولی طلا به واسطه عمر طولانی‌تری که دارد در بین مردم از پذیرش بیشتری برخوردار است. البته نباید فراموش کرد که محبوبیت بیت کوین نیز به واسطه رشدهایی که داشته در حال افزایش است و در آینده به احتمال زیاد میزان پذیرش بیت کوین به اندازه طلا خواهد شد. 

پس می‌توان گفت که طلا در بین عموم مردم پذیرفته می‌شود ولی بیت کوین هنوز در ابتدای مسیر است.

مقایسه بیت کوین و طلا از نظر حجم بازار

مارکت کپ یا حجم بازار طلا و بیت کوین اصلا قابل مقایسه نیست. بر اساس تخمین‌های انجام شده در جولای ۲۰۲۳ ارزش کل طلا‌های استخراج شده برابر با ۱۲.۲۵ تریلیون دلار است در حالی که ارزش کل بیت کوین‌های در گردش تقریبا ۵۷۰ میلیارد دلار است. علت این تفاوت بسیار واضح است، مقدار طلای استخراج شده بسیار بیشتر از مقدار بیت کوین در گردش است به همین دلیل مارکت کپ طلا بسیار بزرگتر از مارکت کپ بیت کوین است. بزرگتر بودن مارکت کپ باعث می‌شود که دارایی نقد شونده‌تر باشد و نوسانات شدیدی را تجربه نکند. این موضوع به وضوح در چارت قیمت بیت کوین و طلا قابل مشاهده است. 

مقایسه بیت کوین و طلا از نظر ریسک

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم طلا نسبت به بیت کوین مارکت کپ بزرگتری دارد و همچنین بین مردم از پذیرش بیشتری برخوردار است. این دو ویژگی باعث می‌شود که طلا نسبت به بیت کوین نوسانات کمتر و نقدشوندگی بیشتری داشته باشد. این دو موضوع در کنار هم ریسک سرمایه‌گذاری در طلا نسبت به بیت کوین را به شدت کاهش می‌دهد.

مقایسه بیت کوین و طلا از نظر میزان سوددهی

در طول این چند سال میزان سوددهی بیت کوین بسیار بیشتر از طلا بوده و البته میزان ضرر آن نیز در روند نزولی بیشتر است. این موضوع بسیار طبیعی است، زیرا هر چقدر ریسک بیشتر باشد باید سود نیز افزایش پیدا کند تا افراد مایل به معامله کردن آن شوند. بیت کوین در طول ۳ سال گذشته که تایم زیادی از این سه سال را در یک روند نزولی به سر برده است توانسته سودی ۱۲۷ درصدی نصیب هولدرهای خود کند. در این مدت سه سال طلا نیز سود ۵ درصدی داشته است. 

میزان سود دهی بیت کوین و طلا در سه سال اخیر

در تصویر بالا میزان سود دهی طلا و بیت کوین را در سه سال اخیر مشاهده می‌کنید. بیت کوین سود بیشتر به همراه نوسانات بیشتری داشته است؛ اما طلا یک روند آرام و سود اندکی را نصیب کاربران خود کرده است.

پرسش و پاسخ 

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا بیت کوین؟

با توجه به روحیات افراد پاسخ به این سوال تفاوت خواهد داشت؛ اما اگر شما فردی ریسک‌پذیر هستید، بیت کوین برای سرمایه گذاری شما بهتر است و اگر فردی ریسک گریز هستید طلا می‌تواند گزینه بهتری باشد.

برای خرید بلند مدت بیت کوین بخریم یا طلا؟

طلا و بیت کوین در شرایط فعلی می‌توانند رشد خوبی را در بلند مدت داشته باشند؛ اما بیت کوین سود و البته ریسک بیشتری نسبت به طلا دارد. به طبع، طلا کم ریسک‌تر است اما سود کمتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت.

آیا بیت کوین و طلا شباهت دارند؟

بله هر دو یک دارایی ارزشمند برای حفظ ارزش دارایی از تورم محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

با توجه به این موضوع که بسیاری از تحلیل‌ها نشان از صعودی بودن روند بیت کوین و طلا در بلند مدت دارد، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در بیت کوین و یا طلا هستند؛ اما طلا بهتر است یا بیت کوین؟ در این مقاله سعی کردیم با بررسی بیت کوین و طلا از جنبه‌های مختلف به این سوال نگاهی داشته باشیم تا شما بتوانید بر اساس روحیات خود تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری بگیرید. در این مقاله در مورد تفاوت بیت کوین و طلا، شباهت طلا و بیت کوین، مقایسه بیت کوین و طلا و… صحبت کردیم، امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. 

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
4 ماه قبل

عالی بود

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

2

نظر مخاطبان (1)