تفاوت بیت کوین و ترون در چیست؟ مقایسه دو بلاک چین محبوب بازار

تفاوت بلاک چین بیت کوین و ترون
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

5 دقیقه

شاید وقتی ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت‌ کوین) در سال ۲۰۰۸ وایت پیپر بیت‌ کوین را برای عده‌ای محدود فرستاد؛ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که روزی این‌همه ارز دیجیتال متنوع و بلاک‌ چین‌های مختلف داشته باشیم. 

بیت‌ کوین مشهورترین ارز دیجیتال، با هدف حذف سلطه قدرت‌های متمرکز (مثل بانک‌ها و حکومت‌ها) در تراکنش‌های مالی راه‌اندازی شد. چند سال طول کشید تا این رمز ارز در بین مردم شناخته و پذیرفته شود؛ تا آن‌ زمان، ارزهای دیجیتال گوناگونی با انگیزه رقابت با بیت‌ کوین ظاهر شدند. مقاله جامع «بیت کوین چیست؟» اطلاعات کاملی از تاریخچه و اهداف بیت کوین ارائه می‌کند.

ارز دیجیتال ترون یکی از همین رمزارزها بود. ترون در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و هدفش را آسان کردن و حذف واسطه‌ها جهت کسب درآمد برای تولیدکنندگان محتوا اعلام کرد. ترون به‌عنوان رمزارز پرداختنی در بسیاری از بازی‌های اینترنتی محسوب می‌شود.

با ترون استفاده‌کنندگان محتوا می‌توانند به محتوای محبوب خود پاداش دهند. چنین پاداش‌هایی معمولا شامل مقادیر خُرد می‌شود. در نتیجه منطقی نیست مبلغ زیادی برای کارمزد تراکنش آنها صرف شود. 

ترون چیست؟ آشنایی با بلاک چین Tron و رمزارز ترونیکس

ترون دقیقا مناسب این کار بود؛ کارمزد تراکنش بسیار پایینی داشت، تراکنش‌ها را خیلی سریع انجام می‌داد و مثل بیت‌ کوین وابسته به شبکه‌ای غیرمتمرکز بود. این ویژگی‌ها آن را به یک ارز محبوب برای پرداخت‌های مالی تبدیل کرد.

چرا باید با تفاوت بیت کوین و ترون آشنا باشیم؟

ارزهای دیجیتال مختلفی در مارکت کریپتوکارنسی‌ها وجود دارد. تعداد ارزهای دیجیتال، امروز که این مقاله را می‌نویسم، به بالای ۲۰ هزار کوین و توکن رسیده است. بسیاری از این رمزارزها با اهداف گوناگون و عملکردی متفاوت به وجود آمده‌اند.

برای ما که در این بازار فعال هستیم یا قصد شناخت بیشتر آن را داریم، مهم است که از ویژگی‌های متفاوت ارزهای دیجیتال آگاه باشیم؛ مخصوصا ارزهای برتر که در معاملات بیشتری هم ترید می‌شوند. این کمک می‌کند تا بتوانیم سنجیده‌تر از هرکدام استفاده کنیم یا حتی تحلیل هوشمندانه‌تری هم نسبت به آنها داشته باشیم. 

در بخش‌های بعدی این مقاله، درباره تفاوت بیت‌ کوین و ترون از نظر شرایط بنیادی، عملکرد شبکه بلاک‌ چین، وضعیت بازار و اخبار مربوط به آنها شناخت پیدا می‌کنیم. اگر در ادامه مقاله کلمه‌ای بود که خیلی با مفهوم آن آشنایی نداشتید، نگران نباشید؛ چون در مورد آن توضیحی کوتاه و مفید خواهم داد. پس با من همراه باشید. 

نگاهی کوتاه به تاریخچه و شرایط بنیادی بیت‌ کوین و ترون

تحلیل بنیادی یعنی یک دارایی را بررسی کنیم تا بهتر بسنجیم که بنیاد و ریشه‌های آن تا چه اندازه محکم و پابرجا هستند. تحلیل بنیادی بیت‌ کوین و ترون شامل بررسی موارد مختلفی می‌شود. در این بخش به سراغ بررسی دو عامل مهم یعنی بنیان‌گذاران و وضعیت وایت پیپر این دو ارز دیجیتال خواهیم رفت.

بنیان‌گذاران اصلی بیت‌ کوین و ترون

ساتوشی ناکاموتو نام شخص ناشناسی بود که ارز دیجیتال بیت‌ کوین را پایه گذاشت و به ما معرفی کرد. بلاک‌‌ چین بیت‌ کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد، اما هنوز هم هیچ اطلاعاتی از هویت اصلی ساتوشی نداریم؛ حتی نمی‌دانیم که Satoshi Nakamoto واقعا نام یک شخص است یا نام یک گروه و سازمان مخفی.

به‌هرحال عملکرد ساتوشی، با هویت و ذات بیت‌ کوین هم‌خوانی دارد. یک خالق ناشناس که قرار نیست با شهرت یا قدرت خود تاثیری بر محبوبیت بیت‌ کوین بگذارد. بیت‌ کوین اما طوری برنامه‌نویسی شده بود که راه خودش را برود. مردم تشخیص دادند که این دارایی ارزشمند است پس روی آن سرمایه‌گذاری کردند.

مالک اصلی ارز دیجیتال ترون (TRX) جاستین سان است که اصالتی چینی دارد. جاستین سان قبل از خلق ترون، تجربه کار در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک‌ چین را داشت. او کار در شرکت ریپل لبز (Ripple Labs) را به‌عنوان مشاور ارشد در سابقه خود دارد.

جاستین سان برای معرفی هرچه بیشتر ارز ترون، سرمایه‌گذاری زیادی روی تبلیغات کرد. با سرچ نام justin sun در اینترنت، می‌توانید تصاویر زیادی از او را به همراه افراد مشهور ببینید. حتی در سال ۲۰۱۹، با پرداخت مبلغی نزدیک به ۴.۵ میلیون دلار در یک ضیافت به همراه وارن بافت (سرمایه‌گذار معروف سهام و منتقد سرسخت ارزهای دیجیتال) شرکت کرد. 

جاستین سان با چنین روش‌هایی خیلی زود تبدیل به یک چهره معروف در حوزه ارزهای دیجیتال شد؛ او همچنین اقداماتی داشت که باعث بدبینی بخشی از افراد جامعه نسبت به او می‌شد. یکی از این موارد بعضی ادعاهای او درمورد ترون و شبکه آن بود که بیش‌تر جاه‌طلبانه و غیرمنطقی به نظر می‌رسید. 

نهایتا جاستین سان در اواخر سال ۲۰۲۱، از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل بنیاد ترون کناره گرفت. طبق چیزی که اعلام شده، او این کار را در جهت منافع کاربران شبکه و غیرمتمرکز شدن بیشتر شبکه آن می‌دانست.

وضعیت وایت پیپر

وایت پیپر (White Paper) همان مقاله‌ای است که شامل معرفی، دستورالعمل‌ها و برنامه آینده یک ارز دیجیتال می‌شود. هر ارز دیجیتال جدیدی برای جذب بهتر افراد چنین سندی را منتشر می‌کند. 

وایت پیپر بیت‌ کوین در سال ۲۰۰۸، یک سال قبل از شروع به کار آن منتشر شد. این وایت پیپر با اینکه در نوع خودش اولین بود، توضیح جامعی در مورد وضعیت شبکه، الگوریتم اجماع، انجام تراکنش‌ها و … ارائه کرد.

همه چیز درباره وایت پیپر بیت کوین؛ ساتوشی ناکاماتو نویسنده می‌شود!

در مقابل وایت پیپر ترون هرچند شامل اطلاعات زیادی بود و به نظر می‌رسید که سند قابل اتکایی باشد، اما کمی بعد از انتشار این وایت پیپر که بر روی آینده ترون تاثیر گذار بود، زمزمه‌هایی در مورد کپی‌برداری‌هایی که در آن از وایت پیپر سایر ارزها صورت گرفته بود، به جریان افتاد.

تفاوت شبکه ترون با بلاک‌ چین بیت‌ کوین چیست؟

در مقایسه ارزهای دیجیتال حتما باید به تفاوت‌های ساختاری بلاک‌ چین‌ها هم توجه کنیم. ابن مسئله یکی از موارد مهمی است که در جلب نظر کاربران نسبت به آن شبکه نقش موثری ایفا می‌کند.

بلاک‌ چین ترون هوشمندتر از شبکه بیت‌ کوین

بیت‌ کوین نسل اول بلاک‌ چین‌ها بود. نسل اول بلاک‌ چین‌ها به ما اجازه واریز و دریافت پول دیجیتال را به‌صورت غیرمتمرکز می‌داد. بعدتر اعضای جامعه کریپتوکارنسی تصمیم گرفتند که از این سیستم غیر متمرکز در برآورده کردن نیازهای پیچیده‌تر هم کمک بگیرند؛ در نتیجه بلاک‌ چین‌های نسل دو پدید آمدند. 

بلاک‌ چین‌های نسل دوم علاوه بر کاری که نسل قبل‌ترشان انجام می‌داد؛ بستر مناسبی برای اجرای قراردادهای هوشمند هم بودند. کاربران می‌توانند برنامه‌های دلخواه خود را بر بستر این شبکه‌ها بسازند. شبکه ترون یکی از بلاک‌ چین‌های نسل دوم محسوب می‌شود. این ویژگی به محبوبیت و شکوفایی سریع ارز دیجیتال ترون کمک زیادی کرد. به طور کلی ساختار این شبکه تا حد زیادی متفاوت از بلاک چین بیت کوین است.

یکی از تفاوت‌های ساختاری بین بلاک چین بیت کوین و ترون، مکانیزم اجماع آن‌هاست. بیت کوین از مکانیزم اجماع PoW و ترون از مکانیزم DPoS بهره می‌برد. همین تفاوت تاثیر مهمی در استخراج این رمزارزها ایجاد می‌کند که در مقاله استخراج ترون بیشتر به آن پرداخته‌ایم.

زبان برنامه نویسی ترون؛ آشنایی با ساختار شبکه Tron از دیدگاه خالق آن جاستین سان

تفاوت کارمزد در بلاک‌ چین ترون و BTC

کارمزد بیت‌ کوین تحت تاثیر تعداد تراکنش‌ها و سختی شبکه آن است و مقدار ثابتی ندارد؛ گاهی اوقات کارمزد به‌قدری بالا می‌رود که بیشترِ دارایی جابه‌جا‌شده، به‌عنوان کارمزد کسر می‌شود. در چنین زمان‌هایی انتقال این ارز دیجیتال آن هم با مقادیر نسبتا کم، هیچ توجیه منطقی ندارد.

اما کارمزد شبکه ترون بسیار ناچیز و در حد صفر است. پس حتی برای انجام کم‌ارزش‌ترین تراکنش‌ها هم (حداقل از نظر کارمزد تراکنش) می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سرعت انجام تراکنش‌ها

در زمان نوشتن این مقاله، هر تراکنش بیت‌ کوین حداقل یک ساعت و تراکنش ترون نیز معمولا ظرف چند ثانیه انجام و در شبکه ثبت می‌شود.

تاثیر بر روی محیط زیست

بلاک‌ چین بیت‌ کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کند. این سیستم نیاز به انرژی زیادی دارد، به همین علت است که ماینرهای بیت‌ کوین برق زیادی مصرف می‌کنند. 

برای تولید این برق معمولا از منابع طبیعی کشورها استفاده می‌شود؛ به‌اضافه، فعالیت ماینرهایی که ۲۴ ساعت در شبانه‌روز روشن هستند، گرمای زیادی تولید می‌کند. این موارد تاثیر زیان‌آوری روی محیط زیست می‌گذارد. 

الگوریتم اجماعی که بلاک چین ترون استفاده می‌کند از نوع اثبات سهام (POS) است. این روش انرژی زیادی مصرف نمی‌کند و برای محیط زیست مناسب‌تر است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

مقایسه ترون و بیت‌ کوین از نظر وضعیت بازار

در این بخش دو رمزارز BTC و TRX را از نظر شاخص‌های مارکت و قیمت بررسی می‌کنیم. شما در هر زمان با مراجعه به صفحه مخصوصِ هر ارز دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ، می‌توانید از تغییرات این شاخص‌ها باخبر شوید. 

وضعیت مارکت کپ

مارکت کپ (Market Cap) همان حجم بازار یک ارز دیجیتال است. مارکت کپ به ما نشان می‌دهد که چه مقدار ارزش بر روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری شده است. مقدار این ارزش معمولا با دلار بیان می‌شود.

هرچند حجم مارکت کپ یک ارز دیجیتال دائما در حال تغییر است، اما برای یک مقایسه ساده، بد نیست بدانید که در زمان نوشتن این مقاله، حجم بازار بیت‌ کوین نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار و مارکت کپ ترون تقریبا ۶ میلیارد دلار است. 

معمولا هرچه ارزش بازار یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، قدرت آن ارز و اعتماد کاربران جامعه به آن نیز بیشتر است.

حجم معاملات ۲۴ ساعته 

حجم معاملات (Trading Volume) نشانگر این است که در ۲۴ ساعت گذشته چه مقدار از آن ارز دیجیتال خرید و فروش شده است. بالا بودن حجم معاملات یک ارز، نشانه نقدشوندگی بیشتر آن است؛ یعنی خرید و فروش آن راحت و سریع صورت می‌گیرد. 

در عوض در ارزهایی که حجم معاملات پایینی دارند، ممکن است سفارش خرید یا فروش را با قیمتی مناسب ثبت کنید، اما شخص دیگری نخواهد که آن ارز دیجیتال را از شما بخرد با به شما بفروشد.

مقدار این شاخص هم مانند ارزش بازار مدام تغییر می‌کند، اما به‌صورت کلی بیت‌ کوین بیشترین حجم معاملات را در بین ارزهای دیجیتال دارد. در حال حاضر حجم معاملات ۲۴ ساعتِ گذشته، برای BTC بالای ۲۳ میلیارد دلار و برای ترون حدود ۶۰۰ میلیون دلار است. 

نرخ بازگشت سرمایه ROI

نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment) که با درصد بیان می‌شود، میزان سود یک سرمایه‌گذاری اولیه را نشان می‌دهد. در ارزهای دیجیتال این نرخ به‌صورت درصدِ تغییر ارزش یک دارایی نسبت به اولین قیمت آن محاسبه می‌شود. 

هم‌اکنون میزان این نرخ در BTC بیش از ۱۴,۰۰۰٪ و در ترون حدود ۳۰۰۰٪ است. یکی از ارکان محاسبه این نرخ، قیمت فعلی دارایی است، پس این درصد نیز با تغییر قیمت ارز دیجیتال، تغییر خواهد کرد. بهترین کیف پول ترون

نتیجه‌گیری مقایسه ارز دیجیتال ترون با بیت‌ کوین

در این مقاله سعی شد تا درباره تفاوت بین دو ارز محبوب بیت‌ کوین و ترون صحبت کنیم. هر دو ارز نقاط قوت و ضعف خود را دارند و ما هستیم که باتوجه‌به هدفِ استفاده، باید گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنیم.

دید و تحلیل شما نسبت به این دو ارز چیست؟ اگر موارد و نکات دیگری هست که دوست دارید تفاوت این دو ارز دیجیتال را از آن نقطه‌نظر هم بدانید، حتما در بخش کامنت‌های این مقاله آن را مطرح بفرمایید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)