همه چیز درباره وایت پیپر بیت کوین؛ ساتوشی ناکاماتو نویسنده می‌شود!

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری دنیایی است که برای افرادی که اطلاعات کافی از آن ندارند، بسیار خطرناک است. تا جایی که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بدون اطلاعات کامل می‌تواند ضرر بسیار بزرگی را به شما وارد کند. به همین دلیل باید قبل از سرمایه گذاری، درباره پروژه‌ها تحقیق کنید. وبسایت‌های معتبری مثل کوین مارکت کپ یا همین بلاگ خودمان اطلاعات درستی از هر ارزدیجیتال به شما می‌دهد. یک راه دیگر هم هست: مطالعه وایت پیپر هر پروژه! در این مقاله وایت پیپر بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

از آنجا که بیت کوین یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی به حساب می‌آید، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از وبسایت پول نو درباره وایت پیپر بیت کوین با یکدیگر صحبت کنیم. شما با خواندن این مقاله می‌توانید به اطلاعاتی که سازنده بیت کوین درباره این ارز منتشر کرده است، دسترسی پیدا کنید.

برای آشنایی با سازوکار BTC،‌ مقاله «بیت کوین چیست؟» را از دست ندهید

وایت پیپر چیست؟ یک توضیح کوتاه و کاربردی

ما در مقاله‌ای جداگانه مفصل توضیح داده‌ایم که وایت پیپر چیست اما برای اینکه شما هم آشنایی خوبی با این مفهوم پیدا کنید یکبار دیگر توضیح می‌دهیم.

وایت پیپر (به انگلیسی: whitepaper) در حقیقت یک فایل متنی است که سازنده یک ارز دیجیتال یا پروژه بلاک چین آن را می‌نویسد و در آن اطلاعات کاملی که شما باید درباره آن ارز بدانید را منتشر می‌کند.

اصولا فایل وایت پیپر مانند یک پرزنتیشن است. همانطور که یک فروشنده محصول خود را پرزنت می‌کند، سازنده ارز دیجیتال هم در وایت پیپر سعی می‌کند تا سرمایه گذاران مختلف را قانع کند تا در پروژه او سرمایه گذاری کنند. بعد از خواندن وایت پیپر این سرمایه گذار است که تصمیم می‌گیرد در این پروژه ثبت نام کند یا نه. خیلی از سازنده‌ها سعی دارند تا در وایت پیپر خود نقاط قوت طرح خود را ارائه دهند تا سرمایه گذاران را قانع کنند.

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم، هر ارز دیجیتالی که درست و حسابی طراحی شده و به قول معروف سرش به تنش می‌ارزد، یک وایت پیپر مخصوص برای خودش دارد تا سرمایه گذاران را از ویژگی‌های کلیدی پروژه خود مطلع کند.

حالا با این وضع آیا انتظار دارید که معتبرترین پروژه ارز دیجیتال در دنیا و گران‌ترین ارز دیجیتال دنیا وایت پیپر نداشته باشد؟ مشخصا جواب این سوال خیر است و بیت کوین یک وایت پیپر مفصل و کاربردی دارد که در ادامه بخش به بخش آن را بررسی می‌کنیم تا نکات مفیدی را از دل این وایت پیپر بیرون بکشیم.

اول از همه این را بگویم که سازنده بیت کوین ساتوشی ناکاموتو است. این فرد ناشناس وایت پیپر بیت کوین را هم نوشته است و تمامی اطلاعیه‌های مربوط به بیت کوین توسط این فرد منتشر شده است. اگر علاقه دارید بدانید ساتوشی ناکاموتو کیست و حدس‌ها درباره هویت واقعی او چیست مقاله را بخوانید.

در وایت پیپر بیت کوین چه نوشته شده؟

بخش اول؛ مقدمه

در مقدمه وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو به این موضوع اشاره کرده است که موسسات مالی چه اشکال‌هایی دارند و بیت کوین چگونه با سیستم پرداختی که ایجاد خواهد کرد می‌تواند این مشکلات را رفع کند.

مشکل اصلی موسسات مالی از نظر ساتوشی این بود که مردم برای سرمایه گذاری در موسسات مالی باید به آن‌ها اعتماد می‌کردند. ساتوشی می‌خواست سیستمی ایجاد کند که مردم بدون نیاز به اعتماد به مرجعی و به صورت کاملا اتوماتیک پولی را بفرستند یا دریافت کنند.

البته موضوع دیگر این بود که موسسات مالی می‌توانند بازار را به هر طریقی که دوست دارند تنظیم کنند. شاید شما هم سریال مانی هایست را دیده باشید. این سریال در یک قسمت به موضوعی پرداخت که برای من خیلی جالب بود. اینکه بانک‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند به بهانه تزریق نقدینگی هر مقدار پولی که دوست دارند چاپ کنند و این اتفاق باعث می‌شود که ارزش پول مردم پایین بیاید.

در حقیقت ساتوشی در مقدمه وایت پیپر خود به این موضوع اشاره کرده است که قصد دارد این اوضاع را تغییر دهد. او می‌خواهد با ایجاد بلاک چین بیت کوین قدرت متمرکز نهادهای پولی را بین مردم تقسیم کند تا آن‌ها بتوانند برای سرمایه خود بهتر تصمیم بگیرند. از طرفی این سیستم باعث می‌شود تا دیگر نیازی به واسط متمرکز برای ارسال یا دریافت پول نباشد و افراد بدون نیاز به درگاه‌های مختلف خرید و فروش کالا انجام دهند.

بخش دوم؛ تراکنش

می‌توان گفت که این بخش از وایت پیپر بیت کوین مهم‌ترین بخش وایت پیپر محسوب می‌شود. می‌پرسید چرا؟ چون این بخش در حقیقت می‌تواند ثابت کند که آیا ادعاهایی که ساتوشی ناکاموتو در بخش قبلی و در مقدمه وایت پیپر به آن اشاره کرده است قابل تحقق است یا خیر.

او در این بخش به طور کامل توضیح می‌دهد که انتقال بیت کوین در شبکه به چه صورت انجام می‌شود. اگر بخواهیم با یک مثال این بخش را توضیح دهیم می‌توانیم مانند بخش زیر بنویسیم:

فرید دوست من می‌خواهد بیت کوینی را به دوستش سارا ارسال کند. او می‌خواهد بداند روند این اتفاق به چه صورت است و طبق تحقیق او، انتقال بیت کوین مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. در مرحله اول فرید آدرس عمومی مقصد و مقدار بیت کوینی که قصد دارد به دوستش سارا ارسال کند را در کیف پول خود وارد می‌کند.
  2. مرحله دوم کلید خصوصی کیف پول فرید عملیات را تایید کرده و با امضا کردن تراکنش، انتقال بیت کوین را به مرحله بعد می‌برد.
  3. مرحله سوم این انتقال، استخراج بلاک توسط ماینرهاست که برای تایید تراکنش اتفاق می‌افتد.
  4. در مرحله چهارم بعد از اینکه ماینر توانست با موفقیت بلاک را استخراج کند و نودهای شبکه تراکنش را تایید کردند، سارا می‌تواند تایید شدن تراکنش را مشاهده کند و بیت کوین را در کیف پول خود مشاهده کند.

بخش سوم؛ timestamp

در بخش قبلی مشاهده کردیم که یک تراکنش در بلاک چین به چه صورت اتفاق می‌افتد. اما یک مشکل بزرگ وجود داشت. اینکه ممکن بود یک نفر بیت کوین را به جای یک بار بتواند دو بار برای یک نفر بفرستد. این موضوع می‌توانست باعث شود که کل شبکه بلاک چین برود زیر سوال.

فرض کنید که هر فردی می‌توانست پولی را که دارد هر چند بار که خواست خرج کند. با این اتفاق مسلما همه چیز به هم می‌ریخت و پروژه بیت کوین چیزی به جز یک پروژه شکست خورده به حساب نمی‌آمد.

اما قابلیت تایم استمپ که در وایت پیپر هم معرفی شده برای حل این مشکل درست شده است. تایم استمپ داده‌ای است که در هر بلاک ذخیره می‌شود و عملکرد اصلی آن تعیین لحظه دقیق استخراج و اعتبارسنجی بلاک توسط شبکه بلاک چین است. با استفاده از این روش دیگر امکان این وجود ندارد تا یک بیت کوین دوبار خرج شود.

بخش چهارم؛ proof of work

بخش چهارم مربوط به الگوریتمی است که در وایت پیپر بیت کوین از آن به عنوان الگوریتم اثبات کار یاد شده است. این الگوریتم در حقیقت برای کمک به اجرای بخش قبلی ایجاد شده است و نقش مکمل timestamp را بر عهده دارد.

فرآیند الگوریتم اثبات کار در وایت پیپر بیت کوین این‌گونه است:

برای اینکه الگوریتم اثبات کار در بلاک چین اعمال شود یک واحد نانس (Nonce) به بلاک اضافه می‌شود. نانس مخفف عبارت «عددی که فقط یک بار به کار می‌‌رود» (Number only used once) همان متغیری است که پردازش سیستم‌های سخت‌افزاری به دنبال کشف آن هستند. وقتی این عدد به همراه هش بلاک، مجددا هش شوند (Rehash) هش جدیدی می‌سازند که Network Difficulty را تعیین می‌کنند.

این الگوریتم کاربرد دیگری هم دارد که برای رای گیری‌های عمومی که در شبکه انجام می‌شود کاربرد دارد. چون اگر در تصمیم گیری‌ها آی پی فرد ملاکی برای شرکت در رای گیری بود همه می‌توانستند با تغییر آی پی رای بیشتری بدهند. اما الگوریتم اثبات کار باعث می‌شود تا به جای آی پی، سی پی یو هر عضو شبکه به عنوان ملاک رای گیری حساب شود.

بخش پنجم؛ شبکه بلاک چین

در این بخش وایت پیپر به این موضوع اشاره شده است که شبکه طبق چه مراحلی اجرا می‌شود. در مرحله اول تراکنش جدیدی که در شبکه وجود دارد به تمامی نودها اطلاع داده می‌شود. بعد از آن تراکنش جدیدی که ایجاد شده است به یک بلاک منتقل می‌شود. بعد از اجرای الگوریتم اثبات کار تراکنش را به تمامی نودهای شبکه اطلاع می‌دهند.

در این مرحله که می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله است نودها تصمیم می‌گیرند که تراکنش را تایید کنند یا نه. این تایید یا عدم تایید در حقیقت، اثبات این است که آیا آن تراکنش قبلا انجام شده است یا نه. این کار به کمک مرحله timestamp انجام می‌شود. بعد از اینکه نودها بلاک را تایید کردند بلاک بعدی زنجیره را هم ایجاد می‌کنند و برای ساخت این بلاک جدید از هش جدید استفاده می‌کنند.

بخش پنجم وایت پیپر علاوه بر نکاتی که بالاتر اشاره کردیم به این موضوع هم اشاره دارد که نودهای شبکه، زنجیره‌ای را به عنوان زنجیره اصلی در نظر می‌گیرند که بلندترین زنجیره بلاک چین باشد. حالا اگر یک زنجیره به عنوان زنجیره اصلی انتخاب شود چه اتفاقی می‌افتد؟ باید بگوییم که اگر یک زنجیره به عنوان زنجیره اصلی انتخاب شود تمامی نودها تلاش می‌کنند تا آن زنجیره را گسترش دهند.

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که مگر نودها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند؟ پس وظیفه ماینرها چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که نسخه اولیه، والت بیتکوین هم والت بوده هم فول نود و هم ماینر. یعنی هر کس به سهم خودش برای تولید بلاک و انتشار بلاک چین به‌صورت مساوی تلاش می‌کرده (همان ایده اولیه دموکراسی بیت کوین که هر نفر یک رای دارد) اما به مرور از این حالت فاصله گرفت. مثلا ابتدا چیزی به عنوان استخر ماینینگ در معماری بیت کوین دیده نشده بود اما بعدها این قابلیت بدون اضافه شدن چیزی به معماری بیت کوین با استفاده از یک ایده ساده به نحوی در بیت کوین گنجانده شد.

بخش ششم؛ انگیزه برای نودها

همانطور که در بخش‌های بالا نیز گفتیم ماینرها (یا نودها در ابتدای کار شبکه بیت کوین) نقش بسیار مهمی را در شبکه ایفا می‌کنند و به قول معروف جور شبکه را می‌کشند. به نظر شما آیا ماینرها این کار را برای رضای خدا انجام می‌دهند؟ مسلما نه:)) ماینرها این کار را برای این انجام می‌دهند تا از شبکه پاداش دریافت کنند. در وایت پیپر بیت کوین نیز درباره این مسئله پاداش دادن توضیح داده شده است که در ادامه توضیحاتش را با یکدیگر می‌خوانیم.

ساتوشی ناکاماتو در وایت پیپر گفته است که طبیعی است که نودها (ماینرها )برای کاری که انجام می‌دهند پاداش بگیرند و مزد زحمات خود برای پشتیبانی از شبکه را دریافت کنند. چون آن‌ها علاوه بر هزینه‌ خریدی که دارند، هزینه‌هایی مثل هزینه تامین برق نیز دارند. به خاطر همین هر ماینری که در شبکه بلاک چین یک بلاک جدید را ایجاد کند اولین تراکنش‌های آن شبکه به عنوان پاداش به آن ماینر پرداخت می‌شود. البته منظور از تراکنش در اینجا کارمزد تراکنش است.

این کار علاوه بر اینکه به پیشرفت بیشتر شبکه کمک می‌کند، باعث می‌شود که امنیت شبکه نیز افزایش یابد.

مقاله هاوینگ بیت کوین و استاندارد BRC-20 چیست را حتما مطالعه کنید.

بخش هفتم؛ بازیابی اطلاعات

­نودها برای ذخیره اطلاعاتی که در شبکه بوجود می‌آید به منابع زیادی نیاز دارند. از آنجایی که یک زنجیره می‌تواند بسیار طولانی باشد، به همین ترتیب نودها نیز به منابع بسیار بیشتری برای پشتیبانی از شبکه نیاز خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود که نودها کار سختی را پیش رو داشته باشند.

ساتوشی ناکاموتو در این بخش نوشته است که ما برای حل مشکلات نودها سازو کار جدیدی را ایجاد کرده‌ایم تا آن‌ها راحت‌تر در شبکه فعالیت کنند. این سازو کار جدید وقتی که آخرین تراکنش یک بلاک انجام می‌شود دیگر آن بلاک و بلاک‌های قبلی‌اش را ذخیره نمی‌کند. به جای این کار در یک هش جدا و به صورت خلاصه‌تر آن‌ها را در بخشی که ساتوشی ناکاماتو آن را درخت مرکل نامیده است ذخیره می‌شوند.

این ترفند کاربردی باعث شد تا مشکلی که ممکن بود به خاطر منابع کم بعضی از نودها برایشان پیش بیاید به طور کلی از مشکلات بیت کوین محو شود!

بخش هشتم؛ تایید تراکنش

ساتوشی در این بخش گفته است که تایید تراکنش‌های مختلف با استفاده از نود امکان پذیر است. اما این کار بعضا بسیار دشوار است و ساخت نود هم برای تایید تراکنش و هم برای ساخت بلاک کاری سخت به حساب می‌آید.

البته با استفاده از بخش جدیدی که توسط ساتوشی ایجاد شده است شما می‌توانید بدون استفاده از نود جدید در شبکه تراکنش‌ها را تایید کنید. فقط کافیست تا کدی که در الگوریتم اثبات کار برای ثبت تراکنش‌ها وجود دارد در نود شما وجود داشته باشد و از آن کد در نود کاربر استفاده شود. با این کار وقتی یک نود تراکنش را می‌پذیرد کاربران دیگر نیازی به تایید آن ندارند و با مشاهده تایید شدن تراکنش توسط آن نود می‌توانند از درست بودن آن تراکنش اطمینان حاصل کنند.

بخش نهم؛ بخش بندی کوین‌ها در شبکه

در این بخش از وایت پیپر به این موضوع اشاره شده است که وقتی ما می‌‍خواهیم یک بخش از بیت کوین را به فرد دیگری منتقل کنیم باید به چه صورت این کار را انجام دهیم. انتقال هنگامی که ما می‌خواهیم بخش کمی از یک بیت کوین را منتقل کنیم به شدت برای شبکه سخت‌تر خواهد بود. بیت کوین تا ۱۸ رقم اعشار قابل تقسیم شدن است.

حالا اگر قرار بود که برای یک مقدار بسیار کوچک یک تراکنش جدا ایجاد می‌کردیم شبکه به مشکلات زیادی برخورد می‌کرد. اما ساتوشی فکر اینجا را هم کرده است و به جای اینکه برای هر بخش کوچک یک بیت کوین، تراکنش ایجاد شود، چند بخش کوچک را با یکدیگر ترکیب کرده و به چند تا از آن‌ها یک تراکنش را اختصاص داده.

بخش دهم؛ Privacy

تامین امنیت و حریم خصوصی شبکه بیت کوین نیز از مهم ترین بخش‌های وایت پیپر بیت کوین است که ساتوشی به توضیح کامل این موضوع پرداخته است. در این بخش ساتوشی ناکاموتو به این موضوع اشاره کرده است که بانک‌ها برای تامین امنیت تراکنش‌ها نظارت بسیار شدیدی را روی حساب‌های افراد دارند تا بتوانند مشکل تامین امنیت را حل کنند.

اما راه حل ساتوشی فرق می‌کند، او برای اینکه بتواند امنیت شبکه را تامین کند، هویت فردی که از شبکه استفاده می‌کند را بررسی نمی‌کند. فقط به جای بررسی افراد تراکنش‌های مختلف را شناسایی می‌کند. یعنی هر فرد با تراکنش‌هایش شناخته می‌شود. برای اینکه هر فرد با یک تراکنش خاص شناخته شود از روش‌های رمزنگاری مختلف استفاده می‌شود. درباره رمزنگاری خم بیضوی بیت کوین در اینجا بخوانید.

این روش شامل استفاده از کلید عمومی و کلید خصوصی برای هر کاربر خاص می‌شود که با ایجاد هر کلید عمومی اختصاصی برای هر تراکنش جداگانه به تامین امنیت کاربران کمک شایانی می‌شود.

من در مقاله‌ای جداگانه توضیح کاملی برای این موضوع نوشته‌ام و شما می‌توانید با خواندن این مقاله به طور کامل با کلید خصوصی و عمومی آشنا شوید:

کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟‌

بخش یازدهم؛ کدهای محاسباتی

شاید شبکه غیر متمرکزی مانند بیت کوین که حتی فردی که آن را ساخته است نیز ناشناس است بسیار غیر قابل اعتماد باشد. اما از آنجایی که تمام جزئیات دقیق است و تمامی افراد این اطلاعات را به طور کامل منطقی می‌دانند، این شبکه به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است. یکی از این جزئیات کدهای محاسباتی است که به هیچ یک از هکرها اجازه نمی‌دهد اختلالی در شبکه و تغییری را در شبکه به نفع خود ایجاد کنند.

البته ساتوشی گفته است که ممکن است یک هکر حرفه‌ای بتواند تغییری در تراکنش ایجاد کند، اما آن تراکنش چیزی جز تراکنش خود آن هکر نخواهد بود و او پس از چندین روز تلاش برای هک می‌تواند تراکنش خود را تغییر بدهد که عملا نمی‌تواند سودی برای آن فرد داشته باشد.

بخش دوازدهم؛ سخن آخر ساتوشی با خوانندگان وایت پیپر

ساتوشی در پایان کتاب خود به موضوعات مختلفی اشاره داشته. او اصلی‌ترین عیب بانک‌ها را نیاز مردم به اعتماد می‌داند.

او می‌گوید که شبکه‌ای که ایجاد کرده است به سازمانی مرتبط نیست و فقط یک شبکه است که به صورت نفر به نفر افراد به یکدیگر متصل می‌شوند. بیت کوین از طریق کلیدهای عمومی و خصوصی خود افراد و با استفاده از کیف پول‌های بیت کوین منتقل می‌شود.

او همچنین گفته است که رای گیری در شبکه با کمک قدرت cpu‌ها اتفاق می‌افتد. هر نودی که قدرت بیشتری داشته باشد حق رای بیشتری دارد. دلیل آن نیز مشخص است، چون آن نود خاص زحمت زیادتری برای پیشرفت شبکه کشیده است.

درباره بهترین کیف پول‌های بیت کوین بیشتر بدانید.

سخن آخر

در این مقاله از پول نو ما توضیح کاملی از وایت پیپر بیت کوین را با یکدیگر مطالعه کردیم. اگر خواستید می‌توانید نسخه‌ای که توسط خود ساتوشی ناکاموتو منتشر شده است را در لینک پایین بخوانید:

وایت پیپر انگلیسی بیت کوین

امیدواریم که شما نیز بتوانید از این مقاله نهایت استفاده را ببرید. در ضمن تا یادم نرفته بگویم که ما در صرافی پول نو امکان خرید و فروش بیت کوین با ریال را برای شما فراهم کرده‌ایم. اگر خواستید سری به صفحه خرید بیت کوین پول نو بزنید.

در آخر هم از شما می‌خواهم که نظرات و سوالات خود را در رابطه با این مقاله در بخش کامنت‌ها برای ما قرار دهید. از شنیدن نظرات شما خوشحال خواهیم شد:)

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)