مقایسه ریپل و بیت کوین؛ تفاوت‌های کلیدی Ripple و Bitcoin در کجاست؟

مقایسه ریپل و بیت کوین
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

دنیای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به بیت‌کوین محدود نمی‌شود. بیت‌ کوین به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین رمز‌ارز، پیشرو در ارزش بازار و جذب سرمایه‌گذاران است. اما برای کسانی که علاقه‌مند به سرما‌یه‌گذاری در سایر کوین‌ها هستند، چندین گزینه جذاب دیگر وجود دارد. این گزینه‌ها برداشت متفاوتی از مفهوم ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. رمز‌ ارز XRP ارائه شده توسط شرکت ریپل و قابل نگه‌داری در کیف پول ریپل، یکی از آنها است. در ماه مه ۲۰۲۲، ارزش کل بازار این ارز دیجیتال در رتبه ششم قرار گرفت. در این مقاله از پول نو به مقایسه بیت کوین و ریپل و می‌پردازیم.

چرا ارز دیجیتال XRP ارزشمند است؟

تایید تراکنش‌های بیت‌کوین کارمزد بالایی داشته و ممکن است چندین دقیقه به طول انجامد. در حالی که تراکنش‌های XRP فقط در چند ثانیه و با هزینه اندک تایید می شوند. تکنولوژی XRP عمدتاً به خاطر شبکه و پروتکل‌های پرداخت دیجیتال خود شناخته شده است. همچنین بسیاری از بانک های بزرگ از سیستم پرداخت XRP استفاده می کنند.

بیت‌ کوین چه کاربردهایی دارد؟

بیت کوین

بیت‌کوین بر روی یک بلاک‌ چین عمومی که از این ارز دیجیتالی پشتیبانی می کند، قرار گرفته است. از این رمز‌ ارز برای تسهیل پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده می شود. شبکه بیت‌کوین بر اساس مفهوم دفتر توزیع شده توسعه داده شده که حاوی تراکنش های تایید شده و سوابق نگه‌داری شده از همه تراکنش‌ها است.

ماینرها به صورت مداوم تراکنش ها را تأیید می کنند و آنها را به بلاک‌ چین بیت‌ کوین اضافه می کنند. در ازای زمان صرف شده برای این فرایند و همچنین قدرت محاسباتی مورد نیاز برای اعتبارسنجی این تراکنش‌ها و پس از تایید موفقیت آمیز بودن آن‌ها، به ماینر‌ها اصطلاحا مقداری BTC پاداش داده می‌شود.

از ریپل در چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

کاربردهای ریپل

 XRP رمز‌ ارز توسعه داده شده توسط شرکت ریپل (.Ripple Labs Inc) است. محصولات این شرکت برای تسویه پرداخت‌ها، مبادله دارایی‌ها، و سیستم‌های حواله استفاده می‌شود که از این نظر بیشتر شبیه به سوئیفت است (سرویسی برای انتقال پول و مبادلات امن که توسط شبکه‌ای از بانک‌ها و واسطه‌های مالی استفاده می‌شود). XRP از پیش استخراج شده است و در مقایسه با بیت‌کوین انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. داستان دادگاه ریپل و SEC | بررسی تاریخچه دادگاه ریپل و حواشی آن

در گزارش های خبری، XRP و Ripple  اغلب و به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند در حالی که این دو با هم متفاوت هستند. ریپل نام شرکت و شبکه ای است که پشیتیبان رمزارز XRP است.

این شرکت به عنوان یک شبکه نظیر به نظیر (P2P) امن تاسیس شد و از قدرت رسانه های اجتماعی برای تبلیغات خود استفاده می کرد. کاربران در این شبکه می توانستند بانک ها را دور بزنند و وام بدهند یا با یکدیگر خطوط اعتباری باز کنند. اما این شبکه در عمل موفق نبود.

در سال ۲۰۱۲، سه سال پس آغاز پدیدار شدن بیت‌کوین، شرکت Ripple مسیر خود را تغییر داد و با تغییر نامش به OpenCoin به شبکه‌ای برای انتقال پول تبدیل شد. در این شبکه کسب و کارهای بزرگ و شرکت های خدمات مالی به عنوان طرف مقابل تراکنش‌ها عمل می کردند.

رمز‌ارز شرکت ریپل یا همان XRP، در همان سال به بازار عرضه شد و ۸۰ میلیارد توکن آن به خود شرکت و ۲۰ میلیارد توکن نیز به بنیانگذاران آن واگذار گردید. هدف XRP این بود که به عنوان یک مکانیسم مبادله میانی بین دو ارز یا شبکه مالی عمل کند. در نهایت OpenCoin در سپتامبر۲۰۱۳ به Ripple Labs تغییر نام داد.

ریپل خود را به عنوان یک شبکه پرداخت جهانی معرفی کرده و بانک های بزرگ و ارائه دهندگان خدمات مالی را در میان مشتریان خود به حساب می آورد. همچنین این شرکت از XRP در محصولات خود به عنوان تسهیل کننده تبدیل ارزهای مختلف به یک‌دیگر استفاده می‌کند. خالق ریپل

تفاوت های اصلی بیت کوین و ریپل در کجاست؟

مقایسه ریپل و بیت کوین

ریپل و BTC تفاوت‌های زیادی با یک دیگر دارند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بیت‌کوین و XRP ارائه می‌شود:

هر دو روش های متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها دارند.

به جای استفاده از مفهوم استخراج در شبکه بلاک‌ چین، ریپل از مکانیسمی منحصر به فرد استفاده می‌کند که در آن گره‌های شرکت کننده، صحت تراکنش را با انجام یک نظرسنجی یا اجماع تأیید می کنند. این ویژگی امکان تأیید تقریباً فوری و بدون نیاز به یک مرجع مرکزی را فراهم می‌آورد.

نتیجه این است که XRP غیرمتمرکز باقی می‌ماند و از بسیاری از رقبای خود سریع‌تر و قابل اعتمادتر است. همچنین مصرف انرژی در سیستم اجماع XRP در مقایسه با مصرف سرسام‌آور بیت‌کوین، مقدار ناچیزی خواهد بود.

XRP ارزانتر و سریعتر از بیت‌کوین است

به دلیل ماهیت پیچیده و حساس استخراج بیت کوین، تایید تراکنش‌های بیت‌کوین ممکن است تا چندین دقیقه زمان بر باشد و در نتیجه با هزینه های تراکنش بالایی همراه خواهد شد. در عوض تراکنش‌های XRP در عرض چند ثانیه تأیید می‌شوند و عموماً با هزینه‌های بسیار اندک انجام می‌شوند.

مشابه کارمزد پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین، تراکنش‌های XRP هم کارمزد دارند و هر بار که تراکنشی در شبکه ریپل انجام می شود، مقدار کمی XRP از کاربر (فرد یا سازمان) دریافت می شود.

XRP کوین‌های بیشتری در بازار دارد

در زمان راه اندازی یک میلیارد XRP استخراج شد و به تدریج توسط سرمایه‌گذاران اصلی آن به بازار عرضه گردید. در حالی که، عرضه بیت‌کوین به ۲۱ میلیون کوین محدود شده است، به عبارت دیگر تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود خواهد داشت. کمیاب بودن BTC در بازار باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران به پتانسیل آن و استفاده از آن برای حفظ ارزش دارایی خود شده‌است.

XRP و بیت‌کوین مکانیسم های گردش متفاوتی دارند

یکی دیگر از معیارهای مقایسه بیت کوین و ریپل تعداد رمز ارزهای در گردش آن‌ها است. مکانیسم عرضه بیت‌کوین به گونه‌ای است که به محض استخراج شدن آن‌ها توسط ماینر‌ها، به شبکه اضافه خواهند‌ شد. برای عرضه بیت‌کوین برنامه زمانبندی خاصی وجود ندارد و فقط به سرعت شبکه و دشواری الگوریتم مورد استفاده برای استخراج آن وابسته است. در حالی که عرضه XRP به‌وسیله یک قرارداد هوشمند کنترل می‌شود. برنامه از پیش تعیین شده ریپل برای عرضه XRP، حداکثر ۱ میلیارد توکن در هر ماه است که وظیفه کنترل کردن این روند توسط یک قرار‌داد هوشمند داخلی انجام می‌گیرد. در حال حاضر تعداد در گردش آن ۵۵ میلیارد توکن است.

اگر در یک ماه به‌خصوص مقداری از این رمز‌ارز استفاده نشده بماند، باقی مانده آن به یک حساب سپرده منتقل می شود. به موجب این ویژگی امکان سوء استفاده از عرضه بیش از حد آن به صفر می‌رسد و سال ها طول می‌کشد تا همه‌ی این توکن‌ها در دسترس قرار‌گیرند.

به طور کلی از نظر زمان پردازش و هزینه تراکنش کمتر، XRP از بیت‌کوین امتیاز بهتری می‌گیرد.

مثالی از مقایسه ریپل و بیت کوین

در ادامه برای درک بهتر این تفاوت، یک مثال از کاربرد‌های هریک در دنیای واقعی ارائه شده است.

شخصی به نام پیتر که ساکن آمریکاست را در نظر بگیرید، او از فروشگاه والمارت خرید می‌کند و هزینه خرید خود را به دلار آمریکا می پردازد. او همچنین می‌تواند از دلار آمریکا به‌منظور سرمایه‌گذاری در ارزهای دیگر مانند پوند انگلیس یا ین ژاپن استفاده کند و بعدا آنها را با سود یا زیان بفروشد.

در این‌ مثال بیت‌کوین یک ارز دیجیتال معادل واحد‌های پولی اشاره شده است. به عنوان مثال، جایگزینی برای دلارهای واقعی آمریکا. پیتر می‌تواند خرید خود را با بیت‌کوین بپردازد و یا برای سرمایه‌گزاری بیت‌کوین بخرد و بعدا آنها را با سود یا زیان بفروشد. درست شبیه معامله هر ارز فیات دیگری مانند پوند انگلیس یا ین ژاپن.

اگر پیتر از آمریکا بخواهد ۱۰۰ دلار برای امیلی در ایتالیا بفرستد، می تواند از بانک خود در آمریکا برای انجام این تراکنش استفاده کند. پس از اخذ هزینه‌های لازم، بانک آمریکایی پیتر دستورالعمل‌هایی را با استفاده از سیستم سوئیفت صادر می‌کند که به حساب بانکی ایتالیایی امیلی با یورو (یا دلار آمریکا) اعتبار داده می‌شود. ممکن است این فرآیند هزینه‌های بالایی در هر دو بانک مبدا و مقصد داشته باشد و علاوه‌بر آن چند روزی زمان ببرد.

اکنون ریپل را وارد بازی کنید، یک سیستم پرداخت و تسویه حساب که یک واحد پول هم دارد (XPR). سیستم پرداخت ریپل از توکن‌های XRP برای انتقال دارایی‌ها در این شبکه استفاده می‌کند. پیتر می‌تواند همان ۱۰۰ دلار را  فوراً به توکن‌های معادل XRP تبدیل کند، که از طریق شبکه ریپل به سرعت به حساب امیلی منتقل خواهد‌شود.

پس از تایید و احراز اصالت تراکنش توسط شبکه غیرمتمرکز ریپل، امیلی توکن های XRP را دریافت می کند. او این گزینه را خواهد داشت که آن را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری که نیاز دارد تبدیل کند و یا حتی آن را به عنوان توکن XRP نگه‌دارد. تمام این روند سریعتر از بیت‌کوین و سیستم های سنتی انتقال پول است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

سخن آخر

در حالی که ریپل به روشی کمی پیچیده تر از مثال بالا کار می‌کند، اما عملکرد اصلی آن به همان صورت است. شبکه ریپل به دلیل زمان پردازش و هزینه تراکنش کمتر، امتیاز بهتری نسبت به شبکه بیت ‌کوین کسب می‌کند. از طرف دیگر، اگر بحث مقایسه بیت کوین و ریپل با یک دیگر باشد، BTC عموماً شناخته شده‌تر است و از این جهت مزیتی نسبت به XRP دارد.

نکته دیگر اینکه بیت‌کوین یک سیستم واقعاً عمومی است که متعلق به هیچ فرد، مقام یا دولت واحدی نیست. اما شبکه ریپل با‌وجود غیر متمرکز بودنش، متعلق به یک شرکت خصوصی با همین نام است و توسط آن اداره می شود. با این حال این سیستم‌های مجازی و محبوب کاربردهای متفاوت و مختص به خود را دارند.

سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال موجود و شرکت در عرضه اولیه رمز‌ ارز‌های جدید (ICOs)، امری بسیار پرخطر و همراه با عدم قطعیت فراوان است و در این مقاله توصیه‌ای به این سرمایه‌گذاری نشده است. از آنجایی که موقعیت هر فرد منحصر به خود او است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود. پیش بینی قیمت و آینده ریپل تا سال 2025؛ ارز XRP چه قله‌های قیمتی‌ای را فتح خواهد کرد؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)