ساتوشی ناکاموتو کیست؟ آیا خالق مرموز بیت کوین شناسایی شده است؟🕵️‍♀️

ساتوشی ناکاموتو
امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

8 دقیقه

شاید جالب ترین معمای دنیای ارزهای دیجیتال را بتوانیم معمای هویت خالق بیت کوین بدانیم. سازنده بیت کوین ساتوشی ناکاموتو یا Satoshi Nakamoto است که تمامی فعالیت‌های مربوط به توسعه بیت کوین را انجام داده است. ساتوشی ناکاموتو نام مستعار مخترع یا مخترعان بیت کوین است. او وایت پیپر بیت کوین را ساخته و اولین پایگاه داده بلاک چین را توسعه داده است. تعداد افرادی که به بازار کریپتو متمایل شده‌اند روز به روز در حال افزایش بوده و خرید بیت کوین یکی از گزینه‌های اصلی سرمایه گذاری برای علاقه مندان بازارهای مالی است.

ناکاموتو تا دسامبر ۲۰۱۰ در توسعه بیت کوین فعال بود. خیلی‌ها خود را ناکاموتو معرفی کرده‌اند. اما تا به امروز، هویت ساتوشی یک راز باقی مانده، عموم جامعه کریپتو تصور می‌کند که ساتوشی ناکاموتو مرد است اما او ممکن است یک زن بوده یا حتی گروهی از افراد باشند. عده‌ای هستند که اعتقاد دارند اصلیت ساتوشی ژاپنی است.

ممکن است شما پس از آشنایی با دنیای شگفت‌انگیز بیت‌ کوین، علاقه‌مند باشید که درباره خالق آن (ساتوشی ناکاموتو) اطلاعات بیشتری کسب کنید:

ما همدیگر را در این مقاله پیدا کرده‌ایم تا با هم سر از کار این فرد مرموز در بیاوریم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا آخر این مقاله من را همراهی کنید.

برای ساخت توکن روی شبکه بیت کوین می توانید مقاله استاندارد BRC-20 چیست را مطالعه کنید.

توسعه بیت کوین و ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ناکاموتو می‌گوید که نوشتن کد برای بیت کوین را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. در ۱۸ آگوست ۲۰۰۸، او همراه با یکی از همکارانش دامنه bitcoin.org را ثبت کرد و یک وب سایت در آن آدرس ایجاد کرد. در ۳۱ اکتبر، ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد. سپس در ۹ ژانویه ۲۰۰۹، نسخه ۰.۱ بیت کوین را راه‌انداخت. ۵۰ بیت کوین در همان زمان ساخته شد.

از زمان ظهور بیت کوین در آن سال، این ارز دیجیتال فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. بیت کوین در سال ۱۳۹۹ شاهد رشد ۴۰۰ درصدی بود. در این سال، سومین هاوینگ بیت کوین رخ داد. هاوینگ رویدادی است که تقریبا هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. بعد از هر هاوینگ، جوایز استخراج هر بلاک نصف می‌شود؛ درنتیجه معمولا در چنین زمانی، شاهد افزایش قیمت بیت کوین خواهیم بود.

استخراج بیت کوین از طریق نرم افزارهای اختصاصی توسعه یافته و به دست افرادی به نام ماینر صورت می‌گیرد. حداکثر تعداد بیت کوین ۲۱ میلیون است. تا سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸.۵ میلیون بیت کوین استخراج خواهد شد. (همه چیز را درباره بیت کوین بدانید: بیت کوین چیست؟)

طبق اطلاعات صفحه ویکی پدیا این فرد، ساتوشی ناکاموتو اولین فردی بوده که وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرده است. این متن در ویکی پدیا نوشته است:

Satoshi Nakamoto is the name used by the presumed pseudonymous person or persons who developed bitcoin, authored the bitcoin white paper, and created and deployed bitcoin’s original reference implementation

ویکی پدیا

آیا ساتوشی ناکاماتو یک سایفرپانک بود؟

سایفرپانک‌ها افرادی هستند که با استفاده از دانش رمزنگاری، حریم خصوصی خود را از دید دیگران و حکومت‌ها مخفی نگه‌می‌دارند. آنها ارزش زیادی برای امنیت حریم خصوصی خود قائل هستند.

هرچه درباره ساتوشی ناکاماتو می‌دانیم، نشان‌دهنده ارتباط او با جنبش سایفر پانک (cypherpunk) است. ساتوشی ناکاماتو فرد یا گروهی بوده که به صیانت از حریم شخصی اعتقاد داشته و با کمک دانش بالایش در زمینه رمزنگاری، واحد پولی دیجیتال، به نام بیت کوین را خلق کرده است. پولی که هیچ دولتی نمی‌تواند آن را به‌طور کامل تحت سلطه خود بگیرد.

ساتوشی کوچک‌ترین واحد بیت کوین

ساتوشی مقدار اندازه گیری بیت کوین نیز حساب می‌شود که از نام سازنده آن الهام گرفته است. هر یک ساتوشی برابر است با یکصد میلیونم یک بیت کوین. ساتوشی کوچک‌ترین واحد بیت کوین چیست؟

اولین بیت کوین برای چه خرج شد؟

یکی از اولین اقلام مادی که با ارز دیجیتال خریداری شد دو پیتزا بود که البته چند روز طول کشید تا صاحب پیتزافروشی راضی شود مبلغ آن را بیت کوین بپذیرد. سرانجام، خریدار موفق شد در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۰ دو پیتزا به قیمت ۱۰,۰۰۰ بیت کوین سفارش دهد که ارزش آن با احتساب قیمت بیت کوین در حال حاضر، چیزی بیش از ۱۶۰ میلیون دلار خواهد بود!

اهمیت این تراکنش به این بستگی دارد که در آن زمان پرداخت کالا به بیت کوین اصلا عادی نبوده و این خرید نقطه عطفی در استفاده از بیت کوین است.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

تسلا و بیت کوین

در فوریه ۲۰۲۱، تسلا بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد و به مشتریان خود اجازه داد تا خودروهای الکتریکی این شرکت را با بیت کوین خریداری کنند. اما چند ماه بعد، به دلیل استفاده بیش از حد انرژی در بیت کوین، خرید خود را متوقف کرد.

برادران وینکلو و بیت کوین

در سال ۲۰۱۲، برادران وینکلو به ارزش ۱۰ میلیون دلار بیت کوین خریداری کردند و در کمتر از یک سال، سرمایه آن‌ها سه برابر شد. تخمین زده می‌شود که این دوقلوها ۱ درصد از کل بیت کوین موجود در بازار را در اختیار دارند.

بیوگرافی ساتوشی ناکاموتو

طبق اطلاعات موجود، ساتوشی در حالی که روی بیت کوین کار می‌کرد در لندن اقامت داشت. طبق مشخصات ساتوشی ناکاموتو او احتمالاً در ۵ آوریل ۱۹۷۵ متولد شده است.

محققان با بررسی نوشته‌های مختلفی که ساتوشی ناکاموتو یعنی همان فرد مرموز خودمان در انجمن بیت کوین به اشتراک می‌گذاشت دریافتند که ساتوشی در ژاپن یا استرالیا ساکن نبوده و احتمال می‌دهند که او در بریتانیا روی توسعه بیت کوین کار کرده است. (منبع)

– او نامزد جایزه نوبل بود

در سال ۲۰۱۵، ستاد نوبل ، ساتوشی ناکاموتو را نامزد دریافت جایزه نوبل اقتصاد کرد. آن‌ها اختراع بیت کوین را انقلابی در اقتصاد مدرن می‌دانستند.

– ساتوشی ممکن است یک زن باشد

از آنجایی که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو هنوز تایید نشده است و به یک اسطوره و نماد الهام‌بخش دیرینه تبدیل شده است، او به شخصی اشاره می‌کند که برای ارزش‌های آتی روشن، مشترک و متمرکز در آینده تلاش می‌کند. این می‌تواند یک زن یا یک مرد یا حتی یک گروه از افراد باشد.

– ساتوشی گروهی از شرکت‌های آسیایی است

این نکته برای خود من هم بسیار عجیب بود ولی بعضی از کاربران ادعا می‌کنند ساتوشی ناکاموتو در حقیقت محصول چهار شرکت سامسونگ، توشی، ناکامیچی و موتورولا است. البته احتمال دارد که این ادعا شوخی باشد.

شخصیت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

روزنامه نگاران بسیاری برای یافتن ناکاموتو تلاش کرده‌اند و در مواردی نام و عکس برخی از افراد را ذکر کرده‌اند، اما تاکنون هیچ یک از ادعاهای این افراد ثابت نشده است. این موضوع من را یاد وقتی انداخت که در کمیک مرد عنکبوتی روزنامه محلی برای شناسایی و گرفتن عکس از مرد عنکبوتی جایزه‌ای تدارک دیده بود 🙂

با بررسی زمان انتشار مقالات و پیام‌های ساتوشی نیز مشخص شد که زمان انتشار مطالب با زمان انگلستان مطابقت دارد. در ادامه مقاله افرادی را که طبق گفته جامعه بیت کوین ساتوشی هستند، خدمت شما معرفی خواهیم کرد. اکثر این اشخاص از افراد سرشناس و سازندگان پروژه‌های مختلف رمزنگاری هستند:

هال فینی Hal Finney

هال فینی

هال فینی پیش از اختراع بیت کوین در عرصه رمز ارزها پیش قدم بود و به استثنای ناکاموتو، اولین کسی بود که اشکالات برنامه‌های بیت کوین را گزارش کرد و اصلاحاتی را انجام داد. او یکی از اعضای سافرپانک بود.

به گفته اندی گرینبرگ، روزنامه نگار فوربس، هال فینی چند بلوک دورتر از دوریان ساتوشی ناکاموتو (یکی دیگر از افرادی که ممکن است ساتوشی باشد) زندگی می‌کرد. آن‌ها تصمیم گرفتند نمونه دست‌نویس فینی را با نمونه ناکاموتو مقایسه کند. آن‌ها دریافتند که این نزدیک‌ترین شباهت به نحوه نوشتار ساتوشی ناکاموتو است.

هال فینی ۱۰ بیت کوین از ساتوشی ناکاموتو به عنوان اولین تراکنش بیت کوین دریافت کرده است.

فینی در مورد رابطه خود با ناکاموتو می‌گوید:

فکر می‌کردم با یک پسر ژاپنی بسیار باهوش و خوب طرف هستم. در تمام زندگی‌ام این فرصت را داشته‌ام که با افراد باهوش تعامل داشته باشم. بنابراین من ویژگی‌های این دسته از افراد را می‌دانم و ناکاموتو یکی از آن‌ها بود.

در سال ۲۰۱۴، فینی بر اثر یک بیماری عصبی درگذشت. او در یکی از آخرین پست‌های خود در فروم بیت کوین گفت که هنوز هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو را نمی‌داند.

نیک سابو Nick Szabo

بر اساس شباهت‌های بین پروژه‌های بیت گلد و بیت کوین، بسیاری نیک سابو را ساتوشی ناکاموتو در نظر می‌گیرند، اما او این فرضیه را رد می‌کند.

نیک زابو

نیک زابو به عنوان یکی از پیشگامان فناوری بلاک چین شناخته می‌شود که پروژه بیت گلد را در سال ۱۹۹۸ راه اندازی کرد. در سال ۲۰۰۴، او برای اولین بار از اصطلاح «قرارداد هوشمند» (مانند قراردادهای هوشمند بیت کوین) استفاده کرد.

دوریان ساتوشی ناکاموتو Dorian Satoshi Nakamoto

دوریان ناکاموتو

در ۶ مارس ۲۰۱۴، روزنامه نگاری یه نام لیا مک گراث گودمن، در مقاله‌ای مشهور در نشریه نیوزویک، از مردی ژاپنی-آمریکایی ساکن کالیفرنیا به عنوان دوریان ساتوشی ناکاموتو یاد کرد.

گودمن علاوه بر نامش، صراحتاً او را مخترع بیت کوین نامید. ناکاموتو به عنوان فیزیکدان در دانشگاه کال پلی در پومونا، به عنوان مهندس سیستم در پروژه‌های دفاعی طبقه‌بندی شده و به عنوان مهندس کامپیوتر در شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات مالی کار می‌کرد.

در این مصاحبه، دوریان تلویحا می‌گوید که او همان خالق بیت کوین است:

«من دیگر درگیر این موضوع نیستم و نمی‌توانم درباره آن بحث کنم. حالا دیگر به افراد دیگر واگذار شده است. آن‌ها اکنون مسئول آن هستند. من دیگر هیچ ارتباطی ندارم.”

انتشار این مقاله موجی از خبرنگاران را به خانه دوریان کشاند. با این حال، در طول مصاحبه کامل بعدی، دوریان ناکاموتو این اتهامات را رد کرد و گفت که هرگز در مورد ارز دیجیتال نشنیده است. نسخه کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا بخوانید.

کریگ استیون رایت Craig Steven Wright

کریگ رایت

شاید تنها فردی که جرات به خرج داده و سینه سپر کرده و از اختراع خود دفاع کرده است همین آقای رایت است!

البته ما اطلاع نداریم که این فرد استرالیایی دروغ می‌گوید یا حرف‌هایی که می‌زند راست است و او بیت کوین را اختراع کرده است. او ادعا کرده بود که سازنده بیت کوین خود او است.

در ماه مه ۲۰۱۹، رایت از کسانی که اختراع بیت کوین به دست او را دروغ خوانده بودند شکایت کرد. در همان سال، رایت حق وایت پیپر بیت کوین و نسخه ۰.۱ آن را در ایالات متحده به ثبت رساند. اعضای تیم او این رای را نشانه‌ای از به رسمیت شناختن رایت به عنوان ساتوشی ناکاموتو توصیف کردند. بعداً، اداره کپی رایت ایالات متحده یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد و توضیح داد که این ادعا نادرست است!

ایلان ماسک Elon Musk

ایلان ماسک

ساهیل گوپتا، کارمند سابق اسپیس ایکس در یک پست وبلاگی نوشت که ایلان ماسک ممکن است ناکاموتو باشد.

اما ثروتمندترین مرد جهان در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ در توییتی این موضوع را تکذیب کرد و گفت که اگر ناکاموتو بود، نام مستعار بهتری برای خود انتخاب می‌کرد!

بعداً افراد مختلفی در این مورد اظهار نظر کردند و ایلان ماسک را به عنوان خالق بیت کوین معرفی کردند. البته ما نباید این واقعیت را که طرفداری ایلان ماسک از بیت کوین باعث تقویت این اتهامات شده است را نادیده بگیریم.

گاوین اندرسون Gavin Andresen

گاوین اندرسون

اندرسون، یک توسعه دهنده نرم‌افزار مستقر در ماساچوست، با ناکاموتو روی توسعه بیت کوین کار کرده است.

نوشته‌های اندرسون بسیار شبیه به نوشته‌های ناکاموتو است و زمانی که ناکاموتو پروژه را ترک کرد، اندرسون صاحب اصلی کد بیت‌کوین شد.

اندرسون دانش عمیقی از بیت کوین دارد. او وجود ناکاموتو را رد می‌کند و دیگر توسعه دهندگان پروژه نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

به گفته وی، گام بعدی در توسعه بیت کوین، محبوبیت آن نزد یک شرکت بزرگ یا استفاده از آن به عنوان واحد پول کشوری است که پول ملی در آن کشور شکست خورده است.

چگونه یک ساتوشی ناکاموتوی واقعی می‌تواند هویت خود را ثابت کند؟

تا اینجای مقاله فهمیدیم که ساتوشی ناکاموتو ممکن است چه کسی باشد. اما در ادامه مقاله می‌خواهیم دلایل واقعی که می‌تواند اثبات کند که ساتوشی کیست را بررسی کنیم.

ساتوشی واقعی می‌تواند دارایی‌های بیت کوین را انتقال دهد.

ثروت ناکاموتو بیش از یک میلیون بیت کوین (بیش از ۱۶ میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود. از نظر تئوری، ناکاموتو می‌تواند آن‌ها را به آدرس دیگری منتقل کند.

دقت داشته باشید که اگر روزی ساتوشی بخواهد این مقدار ارز را از کیف پول بیت کوین خود بیرون آورده و آنها را بفروشد انقلاب عظیمی در صنعت ارزهای دیجیتال شکل خواهد گرفت.

بالاخره سازنده بیت کوین کیست؟

روزنامه نگار معروفی که چند وقت پیش تحقیقی درباره ساتوشی ناکاموتو نوشته است می‌گوید:

هر بار که اخباری در مورد ارزش بیت کوین می‌بینم، نمی‌دانم که آیا ساتوشی هم آن را خواهد دید یا خیر. او چه فکر می‌کند؟ آیا او افتخار می‌کند؟ شاید روزی بالاخره هویتش را فاش کند. اگر ساتوشی ناکاموتو هویت خود را تا ابد پنهان کند، ما نمی‌توانیم بدانیم او کیست.

یک نظریه ساده دیگر وجود دارد که او مدتی پس از اختراع Bitcoin مرده است، بنابراین ما در طول ۱۱ سال هیچ نشانه‌ای از آن پیدا نکرده‌ایم.

البته اخیرا اخباری از مارتین شکرلی (Martin Shkreli)، یک کارآفرین حوزه تکنولوژی منتشر شده که اعتقاد دارد ساتوشی ناکاماتوی واقعی را شناسایی کرده است. آقای شکرلی ادعا می‌کند، موفق شده امضای یکی از نخستین تراکنش‌های بیت کوین را رمز گشایی کند. 

نتیجه این رمزگشایی رسیدن به جمله‌ای است که بیان می‌کند: «این معامله توسط پل لروکس به هال فینی در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ انجام شد #bitcoin.»  لازم به ذکر است که پل لروکس (Paul Le Roux) یک برنامه‌نویس و خبرچین اداره مبارزه با مواد مخدر در آمریکا بوده که خودش هم به‌علت اقدامات غیرقانونی، فعلا در زندان به‌سر می‌برد. 

هرچند این گفته مارتین شکرلی توسط بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان بیت کوین به دلایل مختلفی رد شده. مثلا گفته می‌شود آن نوع امضایی که در این تراکنش استفاده شده، تا زمان کناره‌گیری هال فینی از کار، اصلا وجود نداشته است.

جالب است بدانید در زمان نگارش این مقاله، دارایی خالص ناکاموتو ۶۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. ولی در نهایت ساتوشی ناکاموتو هرکه هست، یک نابغه است؛ یک نابغه عجیب که در روزگاری که همه می‌خواهند خودی نشان دهند، کیستی خود را پنهان نگه داشته.

سخن آخر با خوانندگان

یکی از ماندگارترین رازهای بیت کوین شخصی است که آن را سازماندهی می‌کند. در طول سال‌ها، بسیاری از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان سعی کرده‌اند این معما را حل کنند. با این حال، هیچ یک از آن‌ها شواهد روشنی ارائه نکردند، و جامعه ارزهای دیجیتال همچنان در جست‌وجوی مردی است که در پشت این رمز و راز قرار دارد.

استفاده از بلاک چین در صنایع مختلف در حال افزایش است و میتوان آینده بیت کوین را روشن پیشبینی کرد. بیش از ۱۰ سال از ظهور بیت کوین می‌گذرد و می‌بینیم که به مرور افراد بیشتری متقاضی خرید این دارایی می‌شوند؛ با این حال، آیا باید هویت واقعی خالق بیت کوین را بدانیم؟ نظر شما چیست؟ می‌توانید نظر خود را در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.

در نهایت هم آرزو می‌کنیم که این مقاله از وبسایت پول نو برای شما مفید بوده باشد 🙂

6
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی
1 سال قبل

بنده نظرم درمورد بلاک چین صد درصد موافق هستم بسیار کاربر و امنیت ۱۰۰ به ما میده کارش درست است

اکرم
اکرم
2 سال قبل

به نظرم نیک سزابو ساتوشی ناکاموتوی واقعی هستش

سمیه
سمیه
2 سال قبل
پاسخ به  اکرم

درسته که ایلان ماسک گفته ساتوشی ناکاموتو نیک سزابو هستش ولی به خود ایلان ماسک یه زمانی می‌گفتن که اون ساتوشی هستش
به نظرم خود ایلان ماسکه چون حمایتای زیادی از بیت کوین کرده.

اکرم
اکرم
2 سال قبل
پاسخ به  سمیه

فکر نکنم ایلان ماسک ساتوشی ناکاموتو باشه چون خیلی مدرک محکمی براش نیست فقط یه کارآموز همچین فرضیه ای رو مطرح کرده

سمیه
سمیه
2 سال قبل
پاسخ به  اکرم

پس چه دلیلی داره این همه داره از بیت کوین حمایت می‌کنه تو توییتر دیگه علتی معتبرتر از این برای ساتوشی ناکاموتو بودنش؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

6

4

نظر مخاطبان (6)