چگونه از فعالیت نهنگ‌های بازار آگاه باشیم؟ آشنایی با ۱+۵ نهنگ یاب کاربردی!

ردیابی نهنگ‌های بازار

زمان مطالعه :

7 دقیقه

اگر فردی که به تازگی با دنیای کریپتو آشنایی پیدا کرده از ما درباره عوامل موثر در نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال سوال کند، چه پاسخی به او خواهیم داد؟

عرضه و تقاضا، وضعیت اقتصاد کلان، توییت‌های ایلان ماسک یا تصمیمات بانک مرکزی، از جمله عواملی هستند که در پاسخ خود به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. امّا در این بین، بهتر است از عامل دیگری به نام نهنگ‌های بازار کریپتو غافل نشویم.

بالغ بر ۱۲ درصد میزان اتر (ETH) در گردش، در اختیار نهنگ‌های بازار قرار دارد که درحال حاضر، این مقدار به بیش از ۱۲ میلیون واحد اتر (ETH) می‌رسد. در مطلب امروز، قصد داریم تا با این نهنگ‌های ثروتمند آشنا شویم و ببینیم که چگونه می‌توانیم از تراکنش‌های میلیون/میلیارد دلاری آن‌ها به سود خودمان استفاده کنیم.

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

احتمالا تا کنون شنیده‌اید که ۸۰ درصد از میزان سرمایه موجود در جهان، در اختیار ۲۰ درصد ساکنان آن قرار دارد. در دنیای ارزهای دیجیتال هم به هولدرهایی که حجم زیادی از دارایی‌های کریپتویی را در اختیار دارند، اصطلاحا نهنگ یا Whale گفته می‌شود. البته نه هر هولدری!

معامله‌گران، موسسات یا برخی سازمان‌ها که مقدار زیادی از یک دارایی را در کیف پول‌های خود نگهداری می‌کنند، می‌توانند به عنوان نهنگ‌های بازار شناخته شوند و این امکان را دارند که با انجام تراکنش‌های بزرگ، قیمت ارزها و روند بازار را با تغییراتی مواجه کنند.

مدیرعامل سابق کمپانی Microstrategy یعنی مایکل سیلر (Michael Saylor)، در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که مالکیت ۱۷ هزار واحد بیت کوین (BTC) را برعهده دارد که در زمان نگارش این مطلب، ارزش آن به بیش از ۲۹۰ میلیون دلار می‌رسد.

مایکل سیلر

ناگفته نماند که فعالیت و تاثیرگذاری نهنگ‌ها به دنیای رمزارزها محدود نبوده و در هر صنعتی، فعالیت افراد یا کمپانی‌های بزرگ می‌توانند برروی بازارها به صورت مثبت یا منفی تاثیرگذار باشند.

به عنوان مثال، زمانی که کریستیانو رونالدو در کنفرانس مطبوعاتی از مصرف نوشابه خودداری کرد، شاهد سقوط ۴ میلیارد دلاری سهام کوکا کولا بودیم!

به لطف شفافیت و دقتی که تکنولوژی بلاک چین در اختیار ما قرار می‌دهد، کاربران این امکان را دارند تا از تمام تراکنش‌های ثبت شده در هر زنجیره آگاه باشند.

به عبارتی، این امکان را داریم تا آدرس‌هایی که حجم زیادی از دارایی‌ها را در اختیار دارند بشناسیم و با توجه به فعالیت‌های آن‌ها، از رفتار گسترده تر بازار در آن موقعیت مطلع شویم.

نهنگ‌ها چگونه بر روی بازار تاثیر می‌گذارند؟

شناسایی نهنگ‌ها و ردیابی تراکنش‌های عظیم آن‌ها، از اقداماتی هستند که می‌توانند به ما در تجزیه و تحلیل حرکات بازار رمز ارزها کمک کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای خرید و فروش فراهم کنند. امّا حرکات این نهنگ‌ها چه چیزی را به ما می‌گویند؟ ابتدا باید انواع مختلف نقل و انتقالات کریپتویی آن‌ها را بشناسیم.

  • کیف پول به صرافی: هنگامی که نهنگ‌ها مقادیر قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را به صرافی‌های کریپتویی انتقال می‌دهند، باید منتظر افزایش سفارشات فروش و کاهش نسبی قیمت باشیم. در این شرایط، برخی از معامله گران خُرد به فروش دارایی‌های خود اقدام می‌کنند و با کاهش قیمت، موقعیت مناسبی برای «خرید در کف» به وجود می‌آید.
  • صرافی به کیف پول: اگر نهنگ‌ها مقدار زیادی دارایی را از صرافی‌ها به کیف پول‌های خود منتقل کنند، شاهد کاهش عرضه و افزایش احتمالی قیمت هستیم. با رشد تصاعدی قیمت، نهنگ‌ها و حتی دیگر معامله گران می‌توانند با فروش دارایی‌های خود در سقف، سود قابل توجهی را به دست آورند.
  • کیف پول به کیف پول: این معاملات جابجایی ارزهای دیجیتال از یک کیف پول به کیف دیگر یا یا معاملات خارج از بازار (OTC) را شامل می‌شوند که برخلاف ۲ مورد قبلی، تغییری در قیمت ایجاد نمی‌کند.
نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

پس از ثبت یک تراکنش بزرگ توسط بلاک چین، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌توانند به وسیله Block Explorerها تراکنش‌ها را بررسی کرده و با رجوع به آدرس‌های طرفین، از نهنگ بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند! از این زمان به بعد، بررسی منظم آن کیف پول‌ها و تراکنش‌های آن‌ها، می‌تواند اقدامی هوشمندانه به شمار آید.

نهنگ‌ها در بازار NFT

ردیابی نهنگ‌های فعال در بازار توکن‌های غیرمثلی، به ما این امکان را می‌دهد تا از برنامه‌های آینده پروژه‌های NFT و سرمایه گذاران آن آگاه شویم و در صورت اقدامات هوشمندانه، از سود آن‌ها عقب نمانیم.

برای آشنایی بیشتر با توکن‌های غیر مثلی مقاله «همه چیز در مورد مفهوم NFT | NFT چیست و چرا ارزشمند است؟» را از دست ندهید!

به عنوان مثال، اگر یک اینفلوئنسر یا کلکسیونر NFTها حجم بالایی از توکن‌ها را خریداری کند، می‌توانیم به اعتبار و آینده آن مجموعه امیدوار باشیم. اقدامات این نهنگ‌ها و افراد تاثیرگذار، حامیان یک مجموعه مبتنی بر NFT را ترغیب می‌کنند تا به خریداری توکن‌های آن کالکشن اقدام کنند.

با این حال نگه داشتن آمار تراکنش نهنگ‌ها به صورت دستی، حتی زمانی که فقط برای یک مجموعه ارز دیجیتال یا NFT باشد، می تواند طاقت فرسا و زمان بر باشد. اینجاست که ابزارهای ردیابی نهنگ‌های کریپتو وارد عمل می‌شوند.

ردیاب‌های نهنگ‌ها چگونه به ما کمک می‌کنند؟

می‌دانیم که اکثریت سرمایه گذاران ارز دیجیتال، چندین رمز ارز را در کیف پول‌های خود نگهداری می‌کنند. به همین خاطر، معامله‌گران می‌بایست نهنگ‌های دارایی‌های مختلفی را زیر نظر بگیرند. ابزارهای تحلیل آنچین، این قابلیت را در اختیار ما قرار می‌دهند.

ابزارهای ردیاب نهنگ‌ها و جستجوگر بلاک چین (Block Explorer)، فعالیت‌های یک زنجیره خاص را زیر نظر می‌گیرند. به عبارتی، به ما کمک می‌کنند تا از فعالیت‌های آدرس‌های متمایز (مثلا نهنگ‌ها) آگاه شویم و با وارد کردن آدرس مورد نظر، بتوانیم به تاریخچه تراکنش‌های آن کیف پول دسترسی پیدا کنیم.

همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم، پیگیری فعالیت نهنگ‌ها در دنیای NFTها، ما را از اطلاعاتی مانند کف توکن‌ها، فروش‌های ویژه یا NFTهای درحال رشد آگاه می‌سازد.

تاثیرگذاری نهنگ‌ها در بازار NFT

همچنین، آگاهی از خرید میزان بالایی از NFTهای در کف قیمت توسط نهنگ‌ها، می‌تواند علامتی باشد برای افزایش تقاضای آن پروژه در مدتی نه چندان طولانی. بنابراین، می‌توان از آن به عنوان سیگنالی برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

در زمان طلایی NFTها در سال ۲۰۲۱، گری واینرچوک که او را به نام Gary Vee می‌شناسیم، ۱۲۴۲ واحد توکن غیرمثلی را از اولین نسخه کالکشن خود در اختیار داشت. همین سرمایه گذاری در NFTها سبب شد تا در ادامه، ۹۰۱۳ توکن دیگر از همین مجموعه به فروش برسد.

بنابراین، وجود نهنگ‌ها یا افراد تاثیرگذاری مانند گری وی، می‌تواند به استقبال بیشتر افراد از یک پروژه و بعضا کسب سود آن‌ها کمک کند.

در این میان، بد نیست اگر یادی کنیم از کالکشن جدید این کارآفرین مشهور که با نام VeeFriends Series 2 شناخته می‌شود. این مجموعه که اخیراً معرفی شد، ۲۵۱ کاراکتر و مجموعاً ۵۵,۵۵۵ توکن را شامل می‌شود. ۲۳۱ شخصیت با سری ۱ مشابه هستند و ۱۵ شخصیت جدید نیز وجود دارد.

بهترین ابزارهای نهنگ یاب

تا به اینجا، نهنگ‌های بازار را شناختیم و دیدیم که در هر حوزه‌ای، افراد مهمی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را هم رده با نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال دانست. از کریستیانو رونالدو و گری وی گفتیم تا ببینیم که چرا فعالیت‌های نهنگ‌ها برای ما اهمیت دارند! اکنون زمان آن رسیده تا ببینیم که چگونه می‌توانیم آن‌ها را زیر نظر بگیریم.

هر ابزار ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال، قابلیت‌های مشخصی را ارائه می‌دهد. برخی تنها یک افزونه مرورگر هستند و فعالیت آن‌ها به ثبت تراکنش‌های کیف پول‌های بزرگ محدود می‌شود. امّا برخی دیگر دارای قابلیت‌های تجزیه و تحلیل و رصد یک یا چند بلاک چین هستند.

گاهی اوقات، یک ابزار مسئولیت ردیابی ارزهای دیجیتال را عهده دار است و در برخی مواقع، نیم نگاهی‌ هم به نهنگ‌های NFT دارند. مهم تر از همه، برخی از این ابزارها این قابلیت را دارند که از طریق راه‌های ارتباطی مانند توییتر و تلگرام، سرمایه گذاران را از آخرین آپدیت‌ نهنگ‌ها آگاه کنند:

۱. گوش به زنگی با Whale Alert

بدون شک می‌توان WhaleAlert را یکی از به‌روزترین و فعال‌ترین نهنگ‌ یاب‌های بازار دانست. با بیش از ۱.۲ میلیون دنبال کننده، این پلتفرم هر لحظه در جستجوی نهنگ‌ها بوده و تاریخچه تمامی تراکنش‌ها را در یک دیتابیس مشخص ذخیره می‌کند.

پلتفرم WhaleAlert
نمونه‌ای از اعلانات پلتفرم در توییتر

خبرهای فوری و اطلاعیه‌ها هم در توییتر یا تلگرام منتشر می‌شوند. علی رغم دسترسی رایگان به نسخه اولیه این ابزار، برای دسترسی به سطح کاربری ویژه WhaleAlert، نیاز داریم تا ماهانه مبلغ ۹.۹۵ دلار را بپردازیم.

همچنین نسخه‌ای از این پلتفرم در دسترس است که روزانه یک تاریخچه کامل از حرکات بازار را در اختیار ما می‌گذارد و به محض انجام تراکنش‌های بزرگ، ما را مطلع می‌سازد. متاسفانه این ورژن رایگان نبوده و هزینه اشتراک آن به ۲۹.۹۵ دلار در ماه می‌رسد. در هر صورت، نسخه رایگان WhaleAlert هم تا حد زیادی برای ما کارساز خواهد بود!

۲. پلتفرم ClankApp و شبکه‌های اجتماعی

ClankApp هم از امکانات گسترد‌ه‌ای برخوردار بوده و همانند WhaleAlert، در پلتفرم‌های اجتماعی مانند توییتر و تلگرام فعالیت دارد. اعلانات این پلتفرم از طریق وبسایت و ایمیل قابل دریافت هستند و برای دریافت اطلاعیه‌ها، به نسخه اشتراکی نیاز نداریم.

پلتفرم ClankApp

بسیاری از این ابزار به عنوان گزینه‌ای ایده آل برای معامله گران روزانه یاد می‌کنند. چرا که علاوه بر رایگان بودن، به ما این اجازه را می‌دهد تا فعالیت‌های ۲۴ بلاک چین را ردیابی کنیم.

با وجود امکانات جذاب، این ابزار هم نواقصی دارد. به عنوان مثال، دسترسی به اطلاعات دقیق و جزئی نمودارها امکان پذیر نیست و همین امر سبب شده تا برخی معامله گران حرفه‌ای و باتجربه، آن را مورد استفاده قرار ندهند. امّا فراموش نکنیم که در مقابل قابلیت‌های این وبسایت، این موضوع شاید چندان هم قابل توجه نباشد.

۳. Whalemap؛ نقشه راه هر نهنگ

همانطور که از نام آن پیداست، Whalemap نقشه راه نهنگ‌ها را به ما نشان می‌دهد. این پلتفرم رایگان بوده اما برخلاف ClankApp، به ما این امکان را می‌دهد تا به تحلیل‌ها، مقالات، نمودارها و داده‌هایی از این قبیل دسترسی پیدا کنیم. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سولانا از جمله بلاک چین‌های تحت پشتیبانی این پلتفرم هستند.

وبسایت Whalemap

علاوه بر مواردی که از آ‌ن‌ها نام بردیم، این وبسایت دوره‌های مقدماتی بلاک چین را به کاربران ارائه می دهد که می‌تواند برای فعالان این حوزه کاربردی باشد.

۴. وبسایت Whale Watchers: نهگبانان نهنگ‌ها

این ابزار به عنوان یکی از کاربردی ترین پلتفرم‌های رصد تراکنش‌های NFT شناخته می‌شود امّا به سبب پرهزینه بودن، شاید چندان باب میل ما نباشد!

وبسایت whale watchers

Whale Watchers هم نسخه رایگان و هم نسخه اشتراکی خود را ارائه می‌دهد که این ورژن Captain Club نام دارد. اعلان‌های فوری، عضویت در سرور خصوصی دیسکورد و گروه‌های گفتگو، از مهم ترین امکانات این نسخه به شمار می‌آیند. هزینه حق عضویت سیستم کاپیتان کلاب میان ۹۰ تا ۱۱۵ دلار متغیر است.

۵. Whalestats و آمار موشکافانه

وبسایت WhaleStats هم از مهم ترین ابزارهای نهنگ یابی به حساب می‌آید. این پلتفرم، وظیفه تجزیه تحلیل فعالیت‌های کیف پول‌های بلاک چین‌هایی مانند اتریوم، فانتوم و بایننس اسمارت چین را بر عهده دارد.

پلتفرم WhaleStats

همانند ابزار قبلی، این وبسایت داده‌های مرتبط با رمزارزها و NFTهای مبتنی بر شبکه‌های بلاک چینی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در نسخه اشتراکی این پلتفرم، امکان بررسی ۵ هزار کیف پول بزرگ بلاک چین‌های نام برده وجود دارد.

در حال حاضر، تعداد مشترکان فعال این وبسایت به ۲۰۰ هزار کاربر می‌رسد و با ثبت ایمیل، می‌توان روزانه اطلاعات مربوط به ۱۰۰ نهنگ برتر شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ و فانتوم را به دست آورد.

۵+۱. جستجوگران بلاک چین

در نهایت، به کاوشگران بلاک چین می‌رسیم. از آنجایی که نمی‌توان تمام جستجوگران را نهنگ یاب دانست، به جای ششمین پلتفرم ردیاب نهنگ‌ها، این مورد را ۱+۵ اُمین آیتم مورد نظر خود خواندیم!

همانطور که احتمالا بدانید، Block Explorerها به کنکاش در بلاک چین می‌پردازند و تاریخچه تراکنش‌ها را به طور لحظه‌ای گزارش می‌دهند. در میان این تراکنش‌های ریز و درشت، می‌توانیم تراکنش‌‌های بزرگ را هم شناسایی کنیم. TronScan، اتراسکن، BscScan و BlockChair، نمونه‌هایی کاربردی از بلاک اکسپلوررها محسوب می‌شوند.

Block Explorer چیست؟

البته از این امر غافل نشویم که علی رغم تاثیرگذاری نهنگ‌ها بر روی رفتار بازار، این آدرس‌های بزرگ تنها یکی از عوامل موثر بر روی قیمت هستند و بازار پرنوسانی مانند کریپتو، از عوامل مختلف تاثیر می‌پذیرد که یکی از مهم ترین آن‌ها اقتصاد کلان است.

مزایا و معایب ابزارهای نهنگ یاب

در بخش‌های پیشین، دانستیم که استفاده از پلتفرم‌هایی مانند WhaleAlert، به سرمایه گذاران (به ویژه سرمایه گذاران تازه کار)، این امکان را می‌دهند تا از شرایط حاکم بر بازارهای پرنوسانی مانند کریپتو آگاه شوند و تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.

با این وجود همانند هر ابزار دیگری، نهنگ یاب‌ها هم مزایا و معایب خود را دارا هستند که در ادامه آن‌ها را خواهیم شناخت.

مزایای ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها

با استفاده از این پلتفرم‌ها، در زمان خود صرفه جویی کرده‌ایم. چرا که فعالیت‌های زمانبر مانند جمع آوری اطلاعات، محاسبه و تجزیه تحلیل داده‌ها بر عهده این وبسایت‌ها بوده و ما تنها نیاز داریم تا اطلاعات مورد نظر خود را جستجو کنیم.

علاوه بر دسترسی به انبوهی از اطلاعات در زمان کم، در اغلب اوقات از اعتبار آمار دریافتی اطمینان داریم. زیرا همه چیز توسط بلاک چین‌ها ثبت می‌شوند و با شفافیت این تکنولوژی، خیالمان از بابت اعتبار داده‌ها آسوده خواهد بود.

همانطور که در قسمت قبلی مشاهده کردیم، برخی از پلتفرم‌های نهنگ یاب، ابزارهایی کاربردی مانند نمودارها را در اختیار ما قرار می‌دهند که موجب می‌شوند تا با دید جامع‌تری به مسائل نگاه کنیم.

مراقب نهنگ‌ها باشید!

علی رغم کاربرد گسترده نهنگ‌ یاب‌ها، نباید فراموش کنیم که معاملات آن‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند. چرا که گاهی اوقات، این معامله گران مرموز حرکاتی را انجام می‌دهند تا معامله گران خرد را از مسیر اصلی منحرف کنند.

بنابراین علی رغم دقت و اعتبار بالای این ابزارها، آمار آن‌ها همیشه قابل اطمینان نیست و بهتر است هوشیار باشیم تا در دام آن‌ها نیافتیم.

جدای از این موارد، این ابزارها داده‌هایی مانند اتفاقات فاندامنتالی مهم یک پروژه یا زمان عرضه اولیه کوین (ICO) را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهند.

همچنین یکی دیگر از معایب نسبی نهنگ‌ یاب‌ها، به پرهزینه بودن آن‌ها مربوط می‌شود. البته که بخش عمده‌ای از این ابزارها امکانات رایگانی را به کاربران ارائه می‌دهند، امّا گاهی ممکن است این قابلیت‌ها کافی نباشند.

کلام پایانی

امروز نهنگ‌ها را شناختیم و دیدیم که در بسیاری از موارد، نبض بازار را به دست می‌گیرند و با چند سفارش خرید/فروش، می‌توانند میلیون‌ها معامله‌گر را با خطر لیکویید شدن مواجه کنند. امّا دیدیم که فعالیت نهنگ‌ها همیشه به ضرر ما نیست و با اقداماتی، می‌توان این محدودیت را به فرصت تبدیل کرد.

نهنگ یاب‌ها به ما کمک می‌کنند تا از هیجانات حاکم بر بازار آگاه باشیم تا بی گدار به آن نزنیم و بدون عجله به معاملات خود بپردازیم.

ردیابی نهنگ‌های بازار

علی رغم قابلیت‌های متعددی چون جمع آوری و تحلیل اطلاعات مرتبط با نهنگ‌ها، اطلاعات این منابع معتبر همیشه هم قابل اطمینان نیستند. زیرا همانطور که می‌دانیم، نوسان‌های شدید قیمت ماهیت بازار کریپتو را تشکیل می‌دهند و فارغ از نهنگ‌ها، عوامل دیگری بر روی بازار تاثیرگذار هستند.

به هر شکل، نباید از زحمات نهنگ یاب‌های کاربردی چشم پوشی کنیم. زیرا در اکثریت مواقع، آگاهی از تراکنش‌های نهنگ‌ها می‌تواند ما را از تغییرات احتمالی، میزان سفارشات خرید و فروش و رفتار بازار مطلع سازد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)