لیکویید شدن چیست؟ کابوس معامله‌گران فیوچرز!

لیکویید شدن چیست
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

«لیکویید شدن» یا Liquidation شاید ترسناک‌ترین کلمه‌ای باشد که یک تریدر ارزهای دیجیتال می‌تواند بشنود!

لیکویید شدن در بازارهایی چون معاملات اسپات چندان ملموس نیست. بلکه مفهومی‌ است که در معاملات فیوچرز که از قابلیت «لوریج یا اهرم» بهره‌مندند، معنا پیدا می‌کند. در واقع لیکویید شدن در ارز دیجیتال به معنای بستن حساب معاملاتی و صفر شدن موجودی کاربر است که گاهی موجب گرفتن تصمیمات عجیب و ناخوشایندی در افراد می‌شود.

در بازار پرنوسان رمزارزها، حتی استیبل‌ترین رمزارزها مثل بیت کوین و اتریوم هم دچار نوسانات چشمگیری می‌شوند و تریدرها غالبا این نوسانات را یک فرصت تلقی می‌کنند تا سود خود را افزایش بدهند. بعضی اوقات هم تصمیم می‌گیرند تا برای بیشتر کردن این سود، از لوریج یا اهرم‌ها استفاده کنند. این استفاده اگر حساب شده نباشد، می‌تواند باعث از دست رفتن تمام سرمایه فرد در معامله شود که به هیچ وجه موضوع مطلوبی نیست. در این مقاله سعی می‌کنیم تا به سوال «لیکویید شدن چیست؟» پاسخ جامعی بدهیم؛ امید که زین پس این اتفاق تلخ برای افراد کمتری رخ دهد!

ترید چیست و تریدر کیست؟ پاسخ به همه سوالات درباره تریدینگ!

لیکویید شدن بیت کوین لوگوی ارز بیت کوین
با لیکویید شدن تمام سرمایه فرد در معامله از بین می‌رود.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز یا آتی دسته‌ای از معاملات هستند که در آن‌ها می‌توان بر سر قیمت یک ارز در آینده گمانه‌زنی کرد؛ در واقع تریدر سعی می‌کند تا با پیش‌بینی روند و قیمت یک ارز در آینده، پوزیشن شورت (فروش) یا لانگ (خرید) باز کند. برای مثال اگر تریدری قصد دارد تا برای ارز بیت کوین پوزیشن شورت یا فروش باز کند، مقدار دلخواه خود را از صرافی قرض می‌گیرد، آن را به فروش می‌رساند و سپس در موقعیت مناسب مقدار بیت کوین قرض گرفته شده از صرافی را می‌خرد تا بدهی خود را تسویه کند. اختلاف قیمت خرید و فروشی که در اینجا صورت می‌گیرد، سود یا ضرر فرد را تشکیل خواهد داد.

 سعی کردیم تا مختصر توضیحی درباره معاملات فیوچرز یا آتی به شما ارائه دهیم چرا که این مقدار برای پیشبرد بحث اصلی‌مان کافی است، اما اگر نیاز به مطالعه و شناخت بیشتر معاملات فیوچرز دارید، مقاله «معاملات فیوچرز چیست؟» می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

اما لیکویید شدن چه ارتباطی با معاملات فیوچرز دارد؟ قابلیت بسیار مهمی که معاملات فیوچرز از آن بهره‌مندند، «اهرم‌ها یا لوریج» است. اهرم‌ها به تریدر این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به در اختیار داشتن مبلغ هنگفتی برای تریدکردن یا سرمایه‌گذاری، بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را از صرافی قرض بگیرند و سپس با این سرمایه جدید و به نوعی مجازی، معامله خود را آغاز کنند.

اهرم یا لوریج چه ارتباطی با لیکویید شدن دارد؟

اهرم‌ها شاید یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌هایی باشند که معاملات فیوچرز یا آتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ هرچند اگر از این جذابیت فریبنده به درستی استفاده نشود، می‌تواند به ضرر بزرگی برای تریدر منجر شود.

اهرم یا لوریج به افراد این امکان را می‌دهند تا سرمایه کمتری از مقدار مورد نظر خود را وارد معامله کنند و بخش باقی‌مانده را از صرافی قرض بگیرند. مقدار اهرم‌ها در صرافی‌های مختلف متفاوت است؛ برای مثال برای به کسانی که به تازگی در صرافی بایننس ثبت نام کرده باشند، اجازه استفاده از اهرم‌های بالاتر ۲۰x داده نمی‌شود.

هر اهرم با هر مقداری، نشان می‌دهد که در صورت استفاده از آن، مقدار سرمایه فرد همان برابر خواهد شد. فرض کنید که قصد دارید تا پوزیشنی را به وسیله اهرم ۱۰x باز کنید؛ در صورتی که سرمایه واقعی شما ۱۰۰۰ دلار باشد، صرافی ۹۰۰۰ دلار باقی‌مانده را به شما قرض خواهد داد تا معامله خود را با اهرم ۱۰x آغاز کنید. طبیعتا این موضوع باعث می‌شود تا سود و زیان شما در معامله هم ۱۰ برابر شود.

اگر در مثال بالا قصد داشته باشید تا یک پوزیشن لانگ برای بیت کوین باز کنید و نمودار هم طبق پیش‌بینی شما رفتار کند و قیمت بیت کوین تنها ۱۰% افزایش پیدا کند، سود شما ۱۰۰% خواهد بود! این موضوع شاید بسیار جذاب به نظر برسد، اما قسمت نگران‌کننده موضوع اینجاست که اگر تحلیل شما از قیمت و روند صحیح نباشد، و نمودار تنها ۱۰% برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کند، ضرر شما ۱۰۰ درصدی خواهد بود و کل سرمایه خود را از دست خواهید داد؛ چیزی که اصطلاحا آن را «لیکویید شدن» می‌نامیم.

اهرم‌های معاملاتی همانند اهرم‌های فیزیکی در دنیای واقعی، نیروی شما را در معامله افزایش خواهند داد.
اهرم‌ها می‌توانند سرمایه ورودی (Deposit) شما را معامله را چندین برابر کنند.

لیکویید شدن چیست؟

لیکویید شدن به شرایطی اطلاق می‌شود که تریدر سرمایه کافی را برای باز نگه داشتن پوزیشن نداشته باشد، در این صورت صرافی به طور خودکار پوزیشن را می‌بندد تا از نابودشدن سرمایه خودش جلوگیری کند!

مقدار این سرمایه، مقدار دقیق، مشخص و یکسانی نیست و برای تمام افراد متفاوت است. مقدار سرمایه اولیه و اهرمی که برای معامله خود استفاده کرده‌اید در مشخص‌کردن سطحی که در آن لیکویید خواهید شد موثرند.

لیکویید شدن به معنای صفر شدن حساب کاربر در آن معامله بخصوص است. زمانی که از اهرم‌ها استفاده می‌شود، ضررهای کوچک هم منجر به از دست رفتن سرمایه اصلی فرد خواهند شد؛ این موضوع دقیقا همان عاملی‌ است که باعث لیکویید شدن فرد می‌شود. زمانی که ضرر فرد در معامله به اندازه سرمایه اولیه خودش برسد، صرافی به طور خودکار پوزیشن را خواهد بست و موجودی کاربر در آن معامله صفر خواهد شد.

فرض کنید در یک پوزیشن شورت برای اتریوم، سرمایه اولیه شما ۱۰۰ دلار است و همچنین قصد دارید تا معامله را با اهرم ۱۰x آغاز کنید. صرافی ۹۰۰ دلار باقی‌مانده را به شما خواهد داد تا معامله ۱۰۰۰ دلاری خود را شروع کنید. اگر نمودار برخلاف پیش‌بینی شما از قیمت حرکت کند و در واقع شاهد افزایش قیمت اتریوم باشیم، شما وارد ضرر خواهید شد اما تا زمانی که این ضرر به حد سرمایه اولیه شما نرسد، خطر لیکویید شدن شما را تهدید نخواهد کرد.

همانطور که گفته شد، لیکویید شدن شما بستگی به مقدار سرمایه اولیه، مقدار اهرم و میزان ضرری دارد که در معامله متحمل شده اید. برای مثال در مثال بالا، که سرمایه اولیه ۱۰۰ دلار و اهرم ۱۰x است، سقف ضرری که می‌توانید در معامله بپذیرید، بدون آنکه به لیکویید شدن برسید، ۱۰% است؛ چرا که در صورت ضرر ۱۰ درصدی، این ضرر با ۱۰ برابر شدن (به خاطر اهرم ۱۰x)، به ۱۰۰% خواهد رسید که منجر به لیکویید شدن شما خواهد شد.

لیکویید شدن به معنای صفر شدن حساب کاربر در آن معامله به خصوص و از بین رفتن موجودی حساب کاربری است.

با لیکویید شدن، سرمایه شما روانه نیستی خواهد شد! ریسک را مدیریت کنید.

لیکوئید شدن چه زمانی رخ می‌دهد؟

به بیانی خلاصه، زمانی با لیکوئید (Liquidation) مواجه می‌شویم که به دلیل عدم سرمایه کافی برا پوشش زیان‌ها، ناچار به بستن موقعیت معاملاتی خود شویم. این اصطلاح هم در سرمایه‌گذاری بلندمدت و هم شیوه‌های معاملاتی متنوعی از جمله فیوچرز، کاربرد گسترده‌ای دارد.

با توجه به مطالبی که در بخش قبلی در رابطه با لیکوئید شدن عنوان کردیم، احتمالا تا کنون متوجه شده باشید که مهم ترین کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از لیکویید در بازارهای مالی انجام دهیم، چیزی نیست جز رعایت قوانین مدیریت سرمایه. در بخش‌های بعدی، در می‌یابیم که چگونه می‌توانیم از لیکوئید شدن جلوگیری کنیم.

خطرات لیکوئید شدن و ریسک‌های بالای معاملات فیوچرز، سبب شده تا افرادی که از تجربه کمتری برخوردارند به روش‌های کم ریسک تری چون هولد (هودل) کردن و کپی‌ تریدینگ روی بیاورند.

انواع لیکوئید شدن

به طور کلی، انحلال سرمایه یا همان لیکوئید شدن، مختص به بازارهای مالی نیست و هر سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی (مثلا روسای شرکت‌ها)، می‌تواند با آن روبرو شود.

در واقع می‌توان گفت که معامله‌گران بازارهای مالی در این مسیر تنها نیستند و سایه لیکوئید شدن بر سر تمامی کمپانی‌ها و کسب‌وکارها سنگینی می‌کند! براساس دلایل لیکویید شدن، می‌توان انواع لیکوئید شدن را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد:

  • ورشکستگی یک کسب و کار یا کمپانی
  • تراز مالی منفی (برهم خوردن ثبات مالی و بیشتر بودنِ هزینه‌ها در مقایسه با درآمدها)
  • خروج سرمایه‌ توسط سرمایه‌گذاران یا سهامداران ( در بسیاری از کارگزاری‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی شاهد آن هستیم)
  • بدهی‌های مالیاتی و مسائل قضایی

انواع بازار مالی

با شنیدن عبارت «بازار»، علاوه بر بازار فیزیکی، انواع بازارهای مالی را هم به خاطر می‌آوریم که علی‌رغم تفاوت‌های اساسی که با یکدیگر دارند، همگی در یک موضوع اشتراک دارند. چرا که تمامی بازارها، بستری برای انجام مبادلات دارایی هستند.

حال در بازار ارز دیجیتال، دارایی‌های کریپتویی مبادله می‌شوند و شیوه‌های معاملاتی مختلفی از جمله معاملات فیوچرز، معاملات اسپات و مارجین هم در این بازار رایج هستند. یا در بازار سهام (Stock Market)، شاهد انجام معاملات دارایی‌هایی چون سهام کمپانی‌ها، اوراق مشتقه و شاخص‌های دیگر هستیم.

بازار فرابورس (OTC) نیز، نوع دیگری از بازارهای مالی هستند که در آن‌ها، بستر معاملات فیزیکی مانند صرافی، بروکر و بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارند و تمامی امور به صورت الکترونیک انجام می‌پذیرند. در مقایسه با بازار سهام و بورس، میزان حجم معاملات کمتری در جریان است و به طور متوسط، تراکنش‌های انجام شده در این نوع از بازارها از مقررات و شفافیت کمتری برخوردار هستند.

بازار رمز ارزها و سهام چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در کدام یک سرمایه‌گذاری کنیم؟

پس از بازارهای فیوچرز، اسپات، مارجین و OTC، بد نیست اگر اشاره‌ای داشته باشیم بر بازاری که میانگین حجم معاملات روزانه آن به 7.5 تریلیون دلار می‌رسد!

انواع بازار مالی

بازار فارکس (Foreign Exchange) هم رویکردی مشابه با OTC دارد و از یک شبکه جهانی گسترده از رایانه‌ها و کارگزاران مستقر در سراسر جهان تشکیل شده است. در بازار فارکس، از جفت‌ارزهای مختلفی چون EUR/USD در ارزهای فیات و ETH/BTC در ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود. علاوه بر جفت‌ارزها، معامله روی شاخص‌های مهمی چون داوجونز و برخی دارایی‌ها مانند طلا و نقره هم امکن پذیر است.

موسسات، صندوق‌های تامینی، کارگزاران و معامله‌گران خرد، مهم ترین بازیگران بازار فارکس به شمار می‌آیند.

انواع معاملات بازارهای مالی

هر فردی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کند، نیاز دارد تا نوع معاملات خود را مشخص کند. فارغ از بازاری که در آن به معامله می‌پردازیم، نیاز داریم تا معاملات خود را با استراتژی‌های هوشمندانه‌ای ساماندهی کنیم.

از جمله استراتژی‌های بازارهای مالی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معامله به روش اسکلپینگ (Scalp Trading): این استراتژی یکی از پربازده ترین و در عین حال پرریسک ترین استراتژی‌های معاملاتی است که در انواع بازارهای مالی کاربرد دارد. در Scalping، معامله‌گران از حرکات دارایی‌هایی چون ارزهای دیجیتال و سهام در بازه‌های زمانی کوتاه، برای انجام معامله و کسب سود استفاده می‌کنند. این روش اغلب مورد استقبال معامله‌گران حرفه‌ای قرار می‌گیرد. چرا که به سرعت عمل و تجربه بالایی نیاز دارد.
  • معامله‌گری روزانه (Day Trading): پس از معاملات اسپات، شاید بتوان معاملات روزانه را رایج ترین استراتژی معاملاتی به حساب آورد. در این معاملات اوراق بهادار، ارزهای دیجیتال یا دیگر دارایی‌ها، در کوتاه مدت معامله می‌شوند و اغلب معامله‌گران در ساعات مشخصی از روز، به معامله می‌پردازند و در ساعات پایانی روز معاملاتی، موقعیت‌های خود را می‌بندند.
  • معاملات نوسانی (Swing Trading): این رویکرد معاملاتی، خرید و نگهداری دارایی‌ها برای مدتی کوتاه را شامل می‌شود که در بازه‌های زمانی مختلفی (معمولا روزانه و هفتگی) انجام می‌شود. هدف از انجام سویینگ تریدینگ، کسی سود از حرکات کوتاه مدت قیمت در بازار است. شاید بتوان خرید در کف و فروش در سقف (BLSH) را مهم ترین رکن این گونه معاملات دانست.
  • معاملات اهرم دار (Leveraged Trading): معاملات اهرم دار اغلب در بازارهای فیوچرز و مارجین کاربرد دارند. در این نوع معاملات، معامله‌گران میزان اعتباری را از بروکر یا صرافی خود دریافت می‌کنند تا بتوانند ظرفیت ریسک و میزان سرمایه خود را افزایش دهند. به عنوان مثال اگر موجودی حساب آن‌ها معادل 100 دلار باشد و با اهرم 10برابر (10x) به معامله وارد شوند، معادل 1000 دلار اعتبار معامله خواهند داشت. البته…

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، معاملات اهرم‌دار ریسک زیادی را شامل می‌شوند و به همان نسبت گه سود چندین برابری را دریافت می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که زیان بیشتر را هم متحمل شویم.

لیکویید شدن در سیستم وام دهی پروتکل‌های دیفای

به جز تریدینگ، در ولتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال مانند کامپاند و آوه هم امکان لیکویید شدن دارایی‌ها وجود دارد. اگر شما بخش زیادی از وثیقه‌تان را وام بگیرید، ریسک لیکویید شدن وثیقه‌تان زیاد می‌شود. این اتفاق موقعی می‌افتد که ارزش ارزی که وام گرفته‌اید سقوط کند و وثیقه‌تان کفاف وام را ندهد. یعنی ارزش وثیقه شما کمتر از مقداری شود که وام گرفته‌اید.

در مقاله آوه چیست علاوه بر توضیح تصویری نحوه وام گرفتن از پلتفرم آوه، بخشی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم که چه اتفاقی برای وثیقه‌ها می‌افتد. ولی به طور خلاصه می‌توان گفت که وثیقه شما به حراج (Auction)گذاشته می‌شود و هر کس وام شما را تسویه کند، وثیقه شما را مال خود کرده و دارایی شما لیکویید می‌شود. در هنگام وام گرفتن حتما به فاکتور سلامت (Health Factor) توجه کنید و درصد کمی از وثیقه‌تان را وام بگیرید تا دچار لیکویید شدن نشوید.

معاملات فیوچرز و لیکویید شدن

در معاملات آتی (Futures)، زمانی حساب ما لیکوئید می‌شود که میزان ارزش موقعیت معاملاتی یک معامله‌گر به آستانه معینی از ضرر برسد که با نام قیمت انحلال (Liquidation Price) شناخته می‌شود.

اگر روند بازار در معاملات فیوچرز به گونه‌ای پیش رود که معامله‌گر دیگر نتواند موقعیت معاملاتی خود را باز نگه‌دارد، آن معامله به صورت خودکار بسته خواهد شد.

در زمان انتشار اخبار فوری و رخ دادن نوسانات شدید پیشبینی نشده، حجم زیادی از معاملات (به خصوص در بازار فیوچرز) لیکویید می‌شوند.

معاملات مارجین و لیکویید شدن

هنگام انجام معاملات مارجین، اگر نسبت ضرر حساب معاملاتی ما از کل سرمایه موجود بیشتر شود، حساب ما لیکویید و معاملات ما متوقف می‌شوند. البته که در معاملات مارجین، اصطلاح دیگری به نام کال مارجین (Call Margin) رایج است که کارکردی تقریبا مشابه با لیکوئید شدن در بازارهای فیوچرز دارد.

در چنین مواقعی، موجودی حساب معامله‌گر به حداقل می‌رسد و در نهایت نیاز دارد تا با هماهنگی بروکر خود، مجددا حساب جاری را شارژ کند.

جالب است بدانید که در سال 2011، فیلمی به نام «Call Margin» منتشر شد که در آن، کوین اسپیسی به ایفای نقش می‌پرداخت و تا حدی با معاملات مارجین و تا حد زیادی به بحران مسکن در سال 2007 پرداخت.

آیا لیکوئید شدن برای تمام تریدرها رخ می‌دهد؟

این سوال را می‌توان جزو آن دسته از سوالاتی دانست که هرکس به شیوه متفاوتی به آن‌ها پاسخ می‌دهد! چرا که لیکوئید شدن/نشدن، به عوامل مختلفی از جمله میزان سرمایه، مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه، تجربه معامله‌گران، استفاده یا عدم استفاده از اهرم، بازار معاملاتی، نوع معامله و شرایط حاکم بر بازارها بستگی دارد.

با این وجود،می‌توان گفت هر تریدری در معرض لیکوئید شدن قرار دارد. چرا که شرایط بازارهای مالی (بالاخص بازار کریپتو، تحت تاثیر شاخصه‌های مختلفی اعم از وضعیت اقتصاد کلان، اخبار و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تغییر می‌کند.

بنابراین فارغ از میزان مهارت و تجربه، تریدینگ همواره فعالیت پرریسکی خواهد بود و بسیاری از عوامل ایجاد کننده این ریسک، تحت کنترل معامله‌گران قرار ندارند. با این حال، برخی فعالیت‌ها مانند مدیریت ریسک و بکارگیری استراتژی مناسب برای مدیریت سرمایه، می‌توانند تا حد زیادی ما را از چشیدن طعم تلخ لیکویید شدن مصون نگه‌دارند.

در هر حال، بهتر است فراموش نکنیم که نه تنها معامله‌گران خرد، بلکه کمپانی‌های بزرگی که ارزش‌ آن‌ها به میلیاردها دلار می‌رسد هم همواره با خطر ورشکستگی و لیکوئید شدن مواجه هستند. پس نیاز داریم تا با چشمانی باز به بازارها وارد شویم!

چگونه از لیکویید شدن جلوگیری کنیم؟

برای لیکویید نشدن، فرمولی طلایی وجود ندارد، یا نکته‌ای مخفی در دنیا نیست که تضمین دهد شما هیچ گاه لیکویید نخواهید شد. همیشه تحلیل درست و به دور از هیجان، تاثیر بسیار زیادی در کسب سود شما و جلوگیری از ضرر کردن خواهد داشت، اما نکته‌ای که که نه فقط در معاملات فیوچرز و لیکویید نشدن موثر است، استفاده از استراتژی‌های مدیریت سرمایه و ریسک است.

حتی بزرگ‌ترین تریدرهای دنیا هم در بسیاری از معاملات و پیش‌بینی‌های خود اشتباه می‌کنند؛ اما چیزی که آن‌ها را به بزرگ‌ترین تریدرهای دنیا تبدیل کرده است، مدیریت درست سرمایه در معاملاتی بوده است که در آن‌ها ضرر کرده‌اند.

چند تکنیک بسیار ساده وجود دارد که باعث خواهند شد سرمایه خود را در معامله کنترل کنید و نه تنها از لیکویید شدن حساب خود جلوگیری کنید، بلکه می‌توانید به وسیله آن‌ها ضرر خود را در معامله به حداقل برسانید:

۱. از استاپ‌لاس یا حد ضرر کمک بگیرید

استاپ‌لاس (Stop loss) یا حد ضرر یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که همه صرافی و بروکرهای دنیا به کاربران خود ارائه می‌دهند. استاپ‌لاس ابزاری ست که باعث می‌شود معامله در قیمت و حد ضرری که شما پیش از بستن معامله مشخص کرده‌اید، به طور خودکار بسته شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

نمی‌توان برای هر معامله‌ای یک استاپ‌لاس یا درصد ضرر مشخص را تعیین کرد، چرا که پتانسیل سود و ضرر در هر معامله متفاوت است. یکی از تکنیک‌های بسیار کاربردی در مدیریت سرمایه، به‌کارگیری نسبت ریسک به ریوارد (پاداش) ۱ به ۳ است. این یعنی برای مثال اگر از یک معامله انتظار سود ۳۰ درصدی دارید، باید استاپ‌لاس خود را روی ۱۰% ضرر قرار دهید. اگر در تمام معاملات خود از این تکنیک استفاده کنید، حتی اگر در نیمی از معاملات خود هم ضرر کنید، باز هم برآیند کلی معاملات شما سودده خواهد بود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در معاملات اهرم‌دار، جای ضرر زیادی برای شما باقی نخواهد ماند. اگر از اهرم ۱۰x استفاده می‌کنید، شما می‌توانید حداکثر ۱۰% ضرر کنید. ضرر بیش از آن، منجر به لیکویید شدن شما خواهد شد.

پس توجه به شرایط نمودار، درنظرگیری حداکثر میزان سودی که می‌توانید کسب کنید و همچنین سرمایه اولیه‌تان، در انتخاب میزان اهرم هم موثر خواهد بود چرا که مقدار اهرم بر میزان ضرر و لیکویید شدن شما تاثیر مستقیمی دارد.

۲. از اهرم‌های کوچک در معاملات خود استفاده کنید

 اهرم‌ها اصلی‌ترین عاملی هستند که باعث لیکویید شدن کاربران می‌شوند. هر تریدری در طول دوران کاری خود دچار ضررهای بسیاری خواهد شد اما خیلی از آن‌ها به گونه‌ای نیستند که باعث بسته شدن کامل معامله فرد و صفر شدن موجودی حساب آن‌ها شود. اهرم‌های بزرگ‌تر بسیار هیجان‌انگیزند، طبیعتا بازکردن یک معامله تنها با ۱۰۰ دلار سرمایه اولیه و سپس استفاده از اهرم ۲۰x که سرمایه شما را به ۲۰۰۰ دلار تبدیل خواهد کرد، می‌تواند بسیار جذاب به نظر برسد، اما قطعا اهرم‌های بزرگ‌تر محدوده ضرر کوچک‌تری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

استفاده از اهرم ۵x به شما اجازه می‌دهد تا در معامله خود حداکثر ۲۰% ضرر کنید. اهرم ۱۰x این مقدار را به ۱۰% کاهش می‌دهد و اهرم ۲۰x تنها حاشیه ۵ درصدی را در اختیارتان قرار می‌دهد که بسیار خطرناک است. استفاده از اهرم‌های کوچک‌تر حاشیه امن بیشتری برای شما ایجاد خواهند کرد که باعث می‌شود با خیال آسوده‌تری معاملات خود را انجام دهید.

۳. بررسی نسبت مارجین (Margin Ratio)

یکی از امکاناتی که بعضی صرافی‌ها مثل بایننس در اختیار کاربران قرار می‌دهند، این است که آن‌ها می‌توانند نسبت مارجین خود را چک کنند و در صورت نزدیک شده به نسبت ۱۰۰%، سرمایه ورودی خود را در معامله افزایش دهند تا از لیکویید شدن حساب خود جلوگیری کنند.

نسبت مارجین همان ترکیب مقدار ضرر و اهرمی است که در معامله شما پیش آمده است؛ نسبتی که می‌تواند در هر معامله تغییر کند. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، حداکثر ضرر یک معامله ‌اهرم‌دار با اهرم ۵x، ۲۰% است. در صورتی که این مقدار برای اهرم ۱۰x، به ۱۰% می‌رسد. در هر صورت نسبت مارجین در معاملات شما، همان ۱۰۰% درصد است که با اهرم‌های مختلف، مقدار ضرر شما هم تغییر می‌کند.

شما می‌توانید با بررسی این نسبت، مقدار بیشتری سرمایه اولیه وارد معامله خود بکنید تا از لیکویید شدن خود در صرافی جلوگیری کرده باشید.

سخن آخر

معاملات فیوچرز در صرافی‌های مختلفی چون بایننس از جذاب‌ترین قابلیت‌هایی هستند که می‌توان در بازار کریپتوکارنسی با آن‌ها روبه‌رو شد. این جذابیت به وسیله اهرم‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد اما هیجان حاصل از معاملات فیوچرز و اهرم‌ها می‌تواند به اتفاقی تلخ به نام «لیکویید شدن» منجر شود.

تحمل ضرر امری اجتناب‌ناپذیر در دنیای معاملات است، اما مشخص کردن حد ضرر و جلوگیری از لیکویید شدن حساب کاربری، امری است که می‌توان با بینش و دید منطقی و درست از آن جلوگیری کرد. شناخت ماهیت لیکوییدیتی و ارائه راه‌حل‌های پیشگیری از آن، می‌تواند به شما در مدیریت سرمایه‌تان کمک کنند، چیزی که سعی شد به بهترین شکل در این مقاله ارائه شود.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمزه
حمزه
5 ماه قبل

مثلا در یک صرافی:
آیا بعد از لیکویید شدن فقط سرمایه‌ی موجود در کیف پول فیوچرز خود را از دست می‌دهیم یا بقیه سرمایه خود را هم از دست می‌دهیم؟

داریوش
داریوش
2 سال قبل

ممنون

Ali
Ali
2 سال قبل

عالی بود ممنون

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

11

نظر مخاطبان (4)