0

2

حکم نهایی چانگ پنگ ژائو صادر شد؛ تنها ۴ ماه زندان برای آقای CZ

علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

پس از ماه‌ها انتظار، روز گذشته بالاخره حکم نهایی چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، بنیانگذار و مدیرعامل سابق صرافی بایننس در دادگاهی در شهر سیاتل اعلام شد. در حالی که انتظار می‌رفت ژائو به تحمل بیش از یک سال حبس محکوم شود، وی تنها 4 ماه را پشت میله‌های زندان سپری خواهد کرد.

ژائو نوامبر سال گذشته توسط وزارت دادگستری آمریکا به پولشویی، نقض تحریم‌ها و نقض قوانین رازداری بانکی متهم شد و کمی بعد خود او نیز به اتهاماتش اعتراف کرد. در همین حال صرافی بایننس با وزارت دادگستری توافق کرد 4.3 میلیارد دلار جریمه بپردازد.

حکم ژائو در حالی صادر می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا پیش از این از دادگاه درخواست کرده بود تا با توجه به اینکه او قوانین مهمی را در این کشور نقض کرده، به 36 ماه زندان، یعنی دو برابر مدت زمان توافق شده محکوم شود. مقامات وزارت دادگستری معتقد بودند حکم ژائو باید با جنایات «بی‌سابقه» وی تناسب داشته باشد.

وزارت دادگستری همچنین در درخواست خود بر اینکه بایننس بیش از 100 هزار تراکنش مشکوک را تسهیل کرده و به مقامات آمریکایی گزارش نکرده است تاکید کردند و مدعی شدند این صرافی به‌عنوان مرکزی برای جرایم مالی و پولشویی فعالیت می‌کرده است. مقامات آمریکایی همچنین ژائو را به «بی‌اعتنایی عمدی» به مسئولیت‌های قانونی خود در بایننس متهم کردند و مدعی شدند او فردی فرصت‌طلب است که سود خود را بر پیروی از قوانین، مقدم شمرده است.

علیرغم درخواست وزارت دادگستری، ریچارد جونز (Richard Jones)، قاضی پرونده مدعی شد هیچ شواهدی دال بر اینکه ژائو از فعالیت‌های غیرقانونی بایننس مطلع بوده وجود نداشته و به همین خاطر، او را به تحمل 4 ماه زندان متهم کرد.

ارز دیجیتال

ژائو پیش از این در نامه‌ای به دادگاه، ضمن قبول مسئولیت اشتباهات خود نوشته بود:

من به خاطر تصمیمات ضعیفم عذرخواهی می‌کنم و مسئولیت آن را کاملا می‌پذیرم. مطمئن باشید که دیگر این مسائل هرگز تکرار نخواهد شد. لطفا وعده مرا بپذیرید که این تنها برخورد من با سیستم عدالت کیفری خواهد بود.

قاضی پرونده در این دادگاه خاطرنشان کرد شواهد و قرائن نشان می‌دهد باید در حکم نهایی ژائو تخفیف داده شود. وی در این رابطه گفت:

دادگاه تشخیص می‌دهد که متهم مسئولیت کارهایش را پذیرفته است. هرچیزی که در مورد شما (خطاب به ژائو) و خصوصیات شما می‌بینیم ماهیت تخفیف‌دهنده‌ای برای حکم نهایی پرونده دارد.

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، ثروت فعلی ژائو 33 میلیارد دلار تخمین زده شده است. مدیرعامل سابق بایننس همچنین توافق کرده تا جریمه 50 میلیون دلاری خود را بپردازد.

حکم نهایی پرونده ژائو در حالی صادر می‌شود که پیش از این سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، بنیانگذار صرافی FTX در یکی از دادگاه‌های آمریکا به 25 سال حبس محکوم شده بود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)