0

0

تحلیل آنچین بیت کوین؛ ۵ شاخص از تداوم روند صعودی خبر می‌دهند

تحلیل آنچین بیت کوین
علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

علیرغم تثبیت قیمت بیت کوین در طول سه ماه گذشته، بسیاری از تحلیلگران همچنان نسبت به تداوم روند صعودی این ارز دیجیتال امیدوار هستند. در همین حال، تعدادی از شاخص‌های آنچین از تداوم روند صعودی بیت کوین حمایت می‌کنند.

به گفته ELI5 of TLDR، یکی از تحلیلگران بازار، از پایان ماه فوریه تاکنون، مارکت کپ کلی بازار رمزارزها در حوالی ۲.۵ تریلیون دلار ثابت مانده و همین باعث شده تا تحلیلگران نسبت به اینکه چرخه صعودی به پایان خود رسیده است مردد باشند. با این حال، حداقل پنج شاخص آنچین از ۷ شاخص مهم نشان می‌دهند روند صعودی بیت کوین تازه شروع شده است.

خرید ارز دیجیتال

دامیننس بیت کوین به بالای ۵۶% رسیده است

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، معمولا بازارهای صعودی بیت کوین پس از اینکه دامیننس این ارز دیجیتال به سطح بالایی می‌رسد آغاز می‌شوند. این به خاطر این است که معامله‌گران اکثر آلت کوین‌های خود را در چرخه‌ نزولی قبلی به فروش رسانده‌اند.

در سمت دیگر، زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد و آلت سیزن شروع می‌شود، فاز بعدی چرخه صعودی آغاز می‌شود. این نشان می‌دهد چرخه صعودی یک قدم به سمت خط پایان نزدیک شده است. با این حال، به نظر می‌رسد هنوز این اتفاق رخ نداده است.

بر اساس داده‌های تریدینگ ویو، دامیننس بیت کوین همچنان بالاست و بالاتر از ۵۶% قرار دارد. جالب است بدانید سهم بیت کوین از بازار کریپتو از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بالای ۵۰% بوده است.

شاخص MVRV Z score بیت کوین زیر ۶ است

اگر سری به نمودارهای وب‌سایت LookIntoBitcoin بیندازیم، می‌بینیم شاخص MVRV Z score بیت کوین که نسبت مارکت کپ به ارزش تحقق یافته این ارز دیجیتال را با یک تغییر آماری بررسی می‌کند، معمولا در حوالی اوج چرخه به حدود ۶ می‌رسد.

در حال حاضر این شاخص کمتر از ۳ است و از مارس ۲۰۲۱ تاکنون به بالای ۶ نرسیده است.

شاخص MVRV-Z score بیت کوین - منبع:‌ LookIntoBitcoin
شاخص MVRV-Z score بیت کوین – منبع:‌ LookIntoBitcoin

شاخص پوئل مالتیپل

یکی از شاخص‌های دیگری که با استفاده از آن می‌توان اوج چرخه‌های صعودی بیت کوین را حدس زد، شاخص پوئل مالتیپل (Puell multiple) است. این شاخص با تقسیم ارزش روزانه بیت بیت کوین‌های استخراج شده بر میانگین متحرک سالانه آن محاسبه می‌شود.

بر اساس داده‌های کوین گلس، این شاخص پس از هاوینگ چهارم بیت کوین به زیر ۱ رسیده است. پیک‌های بازار بیت کوین معمولا با عبور شاخص پوئل مالتیپل از ۳ همزمان می‌شود. گفتنی است این شاخص در طول رشد قیمت بیت کوین در اواسط ماه مارس به ۲.۴ رسید.

امواج HODL

در همین حال، شاخص امواج HODL که میزان عرضه نگهداری شده توسط گروه‌های مختلف هولدرها را نشان می‌دهد نیز از تداوم روند صعودی بیت کوین حمایت می‌کنند.

شاخص امواج HODL مشابه با دماسنج بازار عمل می‌کند و چشم‌انداز کلی از میزان عرضه به تازگی خریداری شده در مقایسه با عرضه بلندمدت به ما می‌دهد.

کاهش امواج جوان‌تر در این شاخص نشان می‌دهد فشار فروش تمام شده و احتمالا پتانسیل برای کسب سود بیشتر وجود دارد. ELI5 در این باره می‌گوید:

معامله‌گران تازه‌وارد بیت کوین زیاد به هولد کردن متعهد نیستند و بیشتر از سایرین احتمال فروش آنها از روی ترس وجود دارد. بنابراین به نظر می‌رسد هنوز جا برای رشد بیشتر قیمت وجود دارد.

شاخص امواج HODL - منبع: LookIntoBitcoin
شاخص امواج HODL – منبع: LookIntoBitcoin

درآمد ماینرها به ازای هر واحد هش

پنجمین شاخصی که از تداوم روند صعودی بیت کوین حمایت می‌کند، درآمد ماینرها به ازای هر واحد هش است که نشان می‌دهد ماینرها چقدر بر اساس قدرت پردازشی خود درآمد کسب می‌کنند.

در حالی که در طول زمان با افزایش سختی شبکه، این شاخص کاهش می‌یابد، ELI5 می‌گوید در طول دو سقف بیت کوین در چرخه‌های قبلی، این شاخص به ۰.۳ دلار به ازای هر تراهش در ثانیه افزایش یافته است.

دیگر شاخص‌ها چه می‌گویند؟

علاوه بر شاخص‌هایی که بررسی کردیم، برخی از شاخص‌های آنچین نشان می‌دهند تب و تاب بازار فعلی، به سطوح بیش از حدی رسیده و احتمالا در اوج قرار گرفته‌ایم.

شاخص RHODL میانگین قیمت کوین‌های تازه خریداری شده را با میانگین قیمت کوین‌هایی که یک تا دو سال پیش خریداری شده‌اند مقایسه می‌کند. اگر این شاخص افزایش یابد، یعنی میانگین خرید هولدرهای جدید بیشتر از هولدرهای بلندمدت شود، می‌توان گفت بازار به سقف خود نزدیک شده است. این شاخص در ماه مارس افزایش یافت که از رسیدن قیمت به سقف محلی خبر داد.

نسبت RHODL - منبع: LookIntoBitcoin
نسبت RHODL – منبع: LookIntoBitcoin

شاخص CVDD نیز اخیرا به سقف خود رسیده است. این شاخص، تعداد روزهایی که یک کوین در کیف پول خود بوده را در زمان انتقال آن در بلاکچین اندازه‌گیری می‌کند و در قیمت لحظه‌ای بیت کوین ضرب می‌کند.

ELI5 در این باره می‌گوید:

اگر تعداد زیادی از کوین‌های قدیمی به یکباره حرکت کنند، می‌توان آن را نشانه‌ای از رسیدن قیمت به اوج خود تلقی کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)