شاخص ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه :

4 دقیقه

دامیننس بیت کوین

نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین

در نمودار بالا می‌توانید دامیننس امروز بیت کوین را مشاهده کنید. برای مشاهده تحلیل ما از وضعیت فعلی دامیننس BTC به انتهای همین مطلب مراجعه کنید.

قیمت فعلی و لحظه‌ای بیت کوین را در صفحه قیمت بیت کوین مشاهده کنید.

مفهوم دامیننس چیست؟

دامیننس dominance در لغت به معنای قدرت تاثیرگذاری، تسلط یا غلبه است. این اصطلاح، در علوم طبیعی، جامعه‌شناسی، سیاست، اقتصاد و… کاربردهای خاص خود دارد و یکی از کاربردهای آن هم در بازار ارزهای دیجیتال است. منظور از دامیننس یک ارز دیجیتال، درصد سهم ارزش دلاری آن ارز در مقایسه با ارزش دلاری کل ارزهای دیجیتال در دنیاست. یعنی یک ارز دیجیتال چه میزان از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

برای مطالعه تحلیل روزانه بیت کوین روی لینک کلیلک کنید

چرا این عدد مهم است؟ چون نشان می‌دهد که یک ارز دیجیتال چقدر روی بازار تسلط دارد و بالا و پایین شدن میزان خرید و فروش آن، چه تاثیری روی کل بازار می‌گذارد. هر خرید و فروش ارز دیجیتال، روی دامیننس آن ارز تاثیر می‌گذارد و درصد غلبه آن را تغییر می‌دهد.

دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست؟

با توجه به تعریفی که از دامیننس داریم، وقتی می‌گوییم دامیننس بیت کوین، در اصل درباره میزان تسلط بیت کوین صحبت می‌کنیم. شاخص دامیننس بیت کوین یکی از معیارهایی است که بسیاری از تحلیلگران در حال حاضر از آن برای تصمیم گیری جهت خرید و فروش بیت کوین کمک می‌گیرند. البته دامیننس به تنهایی نمی‌تواند ابزار تحلیل کاملی به حساب بیاید و در کنار دیگر ابزارهای کمکی می‌توان به تحلیل بهتری رسید. مهم‌ترین نکته در مورد دامیننس بیت کوین این است که کمک می‌کند بفهمید آلت کوین‌ها در برابر BTC در روند نزولی هستند یا صعودی.

برای درک دقیق اهمیت درصد غلبه بیت کوین و تعریف درست آن باید به مارکت کپ بیت کوین بپردازیم. در صفحه مشخصات و قیمت لحظه‌ای بیت کوین مارکت کپ فعلی بیت کوین را میتوانید ببینید.

هم‌اکنون (زمان نوشتن این مطلب) تعداد بیت کوین‌های استخراج شده در دنیا ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است با قیمت هر واحد حدود ۳۸۰۰۰ دلار. ضرب این دو عدد در هم مساوی است با ارزش کل بیت کوین در دنیا به دلار؛ یعنی ۷۲۴,۹۹۳,۱۵۷,۲۵۷ دلار. این عدد به عنوان مارکت کپ بیت کوین شناخته می‌شود.

حالا می‌توانیم با جمع مارکت کپ کل ارزهای دیجیتال دنیا، ارزش کریپتو کارنسی موجود را به دلار محاسبه کنیم که هم اکنون حدود ۱۳۹۵ میلیارد دلار است. حالا از این عدد چه مقدار سهم بیت کوین است؟ با تقسیم این عدد بر مارکت کپ بیت کوین و تبدیل آن به درصد، عددی به دست می‌آید که در حال حاضر ۴۷.۶۹ درصد است. این یعنی ۴۷.۶۹ درصد کل ارزش دلاری کریپتو در جهان متعلق به بیت کوین است.

یک مثال ساده‌تر! فرض می‌کنیم، سرمایه کل بازار همه ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار است. اگر سرمایه بازار بیت کوین ۶۰ میلیارد دلار باشد یعنی تسلط بیت کوین ۶۰ درصد است.

با این حساب، وقتی این درصد زیاد شود یعنی تسلط بیت کوین بر بازار کریپتو کارنسی بیشتر شده و مردم مقدار بیشتری از دارایی‌های خود را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برای مشاهده روزانه دامیننس بیت کوین می‌توانید از این نمودار استفاده کنید و به عنوان یک ابزار تحلیلی آن را به کار ببرید. رصد روزانه دامیننس بیت کوین به تریدرها کمک می‌کند تا دید بهتری به روند بازار کریپتو کارنسی داشته باشند.

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل کاربردی در کنار دامیننس، ترس و طمع است. برای مشاهده وضعیت بازار و شاخص ترس و طمع امروز کلیک کنید: شاخص ترس و طمع

از کجا بفهمیم دامیننس بیت کوین چند است؟

در نمودار همین صفحه می‌توانید به‌طور روزانه شاهد تغییرات دامیننس بیت کوین باشید. عددی که در ستون سمت راست مشاهده می‌کنید، همان درصد غلبه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال دنیاست.

می‌توانید برای تحلیل دقیق‌تر، بازه‌های زمانی را مشخص کنید و تغییر دهید. می‌توانید محور زمان را در حالت روزانه، پنج روزه، ماهانه، سه ماهه و… تنظیم کنید و شاهد تغییرات دامیننس بیت کوین در آن بازه باشید.

برای نتیجه‌گیری بهتر و دقیق‌تر بهتر است از ابزارهایی که در ستون سمت چپ وجود دارد استفاده کنید.

اطلاعات این نمودار از سایت Tradingview گرفته می‌شود و کاملا معتبر است.  

رابطه دامیننس بیت کوین با دامیننس دوج کوین و سایر آلت کوین‌ها چیست؟

بیش از ۲۴۰۰ ارز دیجیتال در جهان وجود دارد ولی همچنان بیت کوین یکه‌تاز میدان رقابت است. تسلط بیت کوین همیشه با قیمت آلت کوین‌ها رابطه معکوس داشته. اگر روند تاریخی را در نظر بگیریم می‌بینیم که سلطه بیت کوین تعیین کننده جهت تغییر ارزش آلت کوین‌ها بوده. بیت کوین تا حالا این تسلط را بر بازار حفظ کرده اما با گذشت زمان، ممکن است این تسلط کاهش یابد چون آلت کوین‌ها هم متقاضیان خود را دارند!

با افزایش سلطه BTC، آلت کوین‌ها ارزش کلی خود را از دست می‌دهند.
با کاهش سلطه BTC، ارزش کلی آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد.


معنی‌اش این است که در بیشتر موارد، زمانی که بیت کوین در حال صعود است مردم تمایل دارند بیت کوین‌هایشان را نگه دارند و زمانی که دامیننس بیت کوین در روند نزولی قرار دارد، به سمت آلت کوین‌ها می‌روند.
این شرایط فقط زمانی اعمال می‌شود که بیت کوین در روند صعودی قرار دارد. وقتی بیت کوین در روند نزولی قرار می‌گیرد، معمولا وضعیت استیبل کوین‌هایی مانند تتر بهتر می‌شود مگر اینکه روند نزولی کم باشد و به دلیل افزایش قیمت، تسلط بیت کوین به سرعت کاهش پیدا کند (کم پیش می‌آید اما ممکن است اتفاق بیفتد).

تغییرات دامیننس بیت کوین

دامیننس btc به عنوان بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده از نظر تعداد دارنده‌های آن، از ۶۷ درصد در ژانویه ۲۰۲۱ به ۵۱ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ کاهش یافته است و در مقابل، سهم آلت کوین‌های مختلف در این مدت از ۲۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته. گزارشی از پرداخت‌های مستقر در هنگ کنگ و پلتفرم ارزهای رمزنگاری شده Crypto.com نشان می‌دهد که تعداد کاربران بیت کوین در ماه‌های فوریه و مارچ ۶۵ و ۶۳ درصد بود تا اینکه در ماه می امسال به ۵۳ درصد کاهش یافت. آلت کوین‌ها سهم بازار اتریوم را نیز که از ۱۳ درصد در ماه ژانویه به ۱۰ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته بود، تصاحب کردند. پس می‌بینیم که میزان سهم بیت کوین و آلت‌ کوین‌ها با هم رابطه‌ای معکوس دارند.

در این میان دامیننس میم کوین‌هایی مانند دوج و شیبا افزایش داشت و تعداد تازه‌واردان به دنیای کریپتو کارنسی از ۱۴۳ میلیون نفر در آپریل به ۲۲۱ میلیون نفر در ماه ژوئن رسید.

ارزیابی شما از دامیننس بیت کوین و آلت کوین‌ها چیست؟

آموزش تحلیل دامیننس بیت کوین در سایت TRADINGVIEW

از آنجایی که دامیننس تتر مانند بقیه دارایی‌ها دارای نمودار و چارت است، می‌توانید به تحلیل آن بپردازید. در ادامه به شما نحوه استفاده از چارت برای تحلیل تکنیکال دامیننس BTC را آموزش می‌دهیم:

وارد سایت tradingview.com شوید.

پس از ثبت نام و ورود به سایت تریدینگ ویو مانند تصویر زیر از منوی بالا روی chart کلیک کنید.

حالا روی symbol search کلیک کنید و سپس عبارت btc.d را تایپ کنید و روی آن کلیک کنید.


تحلیل دامیننس بیت کوین (۲۹ بهمن ۱۴۰۲)

دامیننس بیت کوین در هفته اخیر بیشتر روندی خنثی داشته و درجا زده است. اما اکنون پرسش این است که آیا بعد از این اصلاح محدود، سلطه بیت کوین بر بازار می‌تواند بار دیگر صعودی شود؟

دامیننس بیت کوین

همانطور که در چارت ۴ ساعته این شاخص قابل مشاهده است، دامیننس بیت کوین با رنج زدن خود یک الگوی مثلث ایجاد کرده و اکنون شدیدا به کف این الگو نزدیک شده است.

در صورتی که در کندل‌های پیش رو شاهد شکسته شدن کف این الگو باشیم، دامیننس می‌تواند ریزش بسیار بیشتری را تجربه کند. این در حالی است که حمایت شدن آن و شکسته شدن سقف الگو نشانه‌ای از امکان ادامه روند صعودی دامیننس باشد.

62
اشتراک در
اطلاع از
guest
62 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Behnam
Behnam
3 روز قبل

سلام چرا اینجا دامیننس همش رو ۵۳گیر کرده الان دیگ باید ۵۱باشع.

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
3 روز قبل
پاسخ به  Behnam

سلام دوست عزیز، این دیتا کاملا درست هست و مشکلی نداره. میتونید با وب سایت تریدینگ ویو هم دوباره چک کنید.
موفق باشین.

نیلوفر سروی
نیلوفر سروی
15 روز قبل

میخواستم بیشتر بدونم از بازار کریپتو و دامیننس

خستم
خستم
2 ماه قبل

تا ۲۹ میریزه دست علی میکشه بالا تا ۶۰

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

62

477

نظر مخاطبان (62)