0

0

پایان طراحی نمونه اولیه نانو تراشه استخراج بیت کوین در شرکت جک دورسی

جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر و یکی از تاثیرگذارترین افراد حال حاضر دنیای کریپتو، تراشه‌ای طراحی کرده تا با استفاده از آن بدون نیاز به سخت افزارهای پیچیده هرکسی بتواند به استخراج بیت کوین بپردازد.

ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

شرکت بلاک (Block) طراحی نمونه اولیه تراشه جدید ایسیک (ASIC) خود را به پایان رسانده است. این شرکت قصد دارد یک ریگ استخراج بیت کوین به صورت «منبع باز» به بازار عرضه کند.

بلاک، شرکت خدمات مالی و فناوری متعلق به مدیر عامل سابق توییتر، جک دورسی، اعلام کرده است که طراحی نمونه اولیه نانوتراشه جدید ۵ نانومتری استخراج بیت کوین را تکمیل کرده است. طبق ادعای این شرکت، این تراشه ماینینگ بیت کوین کلیدی برای تمرکززدایی از عرضه ریگ‌های استخراج بیت کوین است.

ارز دیجیتال

بلاک با انتشار یک پست وبلاگ در ۲۸ آوریل، توضیح داد که توسعه ریگ‌های ASIC استخراج بیت کوین هم از نظر مالی و هم از نظر فنی چالش برانگیز است. نتیجه این امر «تمرکز بیش از حد صنعت استخراج بیت کوین» در دستان چند شرکت منتخب بوده است. بلاک این تمرکز را هم برای ماینرها و هم برای کل شبکه بیت کوین مضر می‌داند.

این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو قصد دارد با فروش ایسیک‌های مستقل، فناوری استخراج بیت کوین را برای «بهینه‌سازی نوآوری و به حداکثر رساندن اندازه اکوسیستم سخت‌افزاری استخراج بیت کوین» به حالت «منبع باز» تبدیل کند.

با گام‌های برداشته‌شده در چند ماه گذشته، شرکت بلاک طرح‌های جدیدی را آزمایش کرده است که به ارائه تراشه‌های استخراج کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر به بازار کمک می‌کنند. این شرکت به منظور تسریع کار خود، تعداد زیادی تراشه‌ ASIC را از شرکت اینتل خریداری کرده است.

در ۱۸ آوریل، اینتل اعلام کرد که پذیرش سفارشات جدید ASICهای سری 1000 Blockscale را تا ۲۰ اکتبر متوقف می‌کند و تا آوریل ۲۰۲۴ سفارشات را تحویل خواهد داد. بلاک می‌گوید این خرید بزرگ ASIC از اینتل به سرعت بخشیدن به توسعه تراشه ۳ نانومتری اختصاصی بلاک کمک می‌کند، تراشه‌ای که ادعا می‌شود پیشرفته‌ترین تراشه تا به امروز خواهد بود.

مقیاس یک نانومتر تقریباً معادل عرض دو اتم سیلیکون است. با کوچکتر شدن بخش‌هایی از تراشه‌ها، ترانزیستورهای بیشتری در یک die (مربع سیلیکونی حاوی مدارهای مجتمع) قرار می‌گیرند. با کاهش اندازه تراشه، جریان الکتریکی مسافت کمتری را در مدار طی می‌کند تا یک محاسبه انجام شود؛ به این معنی که راندمان کلی بهبود یافته و مقدار حرارت تولید شده کاهش می‌یابد.

شایان ذکر است که تراشه‌های ۵ نانومتری ASIC مدتی است که در دسترس هستند و اولین ایسیک 5 نانومتری در سال ۲۰۲۱ توسط شرکت چینی Canaan عرضه شده است. در حال حاضر، اکثر ایسیک‌های استخراج بیت کوین روی تراشه‌های ۵ نانومتری اجرا می‌شوند. با این حال، هیچ شرکتی طرح‌های تراشه ASIC خود را منبع باز نکرده است.

ASIC مخفف «مدار مجتمع با کاربرد خاص» است و به یک دستگاه کامپیوتری اشاره دارد که برای تکمیل یک عملکرد محاسباتی بهینه شده است و معمولاً برای استخراج ارزهای دیجیتال اثبات کار مانند بیت کوین استفاده می‌شود.

خرید بیت کوین
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)