استخراج بیت کوین چیست؟ آموزش استخراج بیت کوین از 0 تا 100

استخراج بیت کوین
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

10 دقیقه
فهرست عنوان ها

می‌دانیم که بیت کوین نخستین ارز دیجیتال غیرمتمرکز بازار بود که به بازار ارز دیجیتال گام نهاد. امّا آیا ساختار بیت کوین به رشد قیمت عجیب و غریب آن در یک دهه اخیر محدود می‌شود؟ البته که خیر! زیرساخت‌های بیت کوین از یک الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) تشکیل شده‌اند که اثبات کار (PoW) نام دارد و در مقاله «اثبات کار یا POW چیست؟» به آن پرداخته‌ایم.

الگوریتم PoW، به برقراری امنیت و پردازش تراکنش‌های بیت کوین کمک می‌کند و در این سیستم، افرادی تحت عنوان Miner به شبکه وارد می‌شوند تا فرایند استخراج بیت کوین را صورت دهند. طی این فرایند، ماینرها برخی محاسبات ریاضی پیچیده موجود در شبکه را حل و در قبال آن، پاداشی را دریافت می‌کنند.

استخراج بیت کوین چیست؟ چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟ دستگاه ماینر چیست؟ چرا ماینرها مشمول دریافت پاداش هستد؟ این سوالات و چندین پرسش دیگر، موضوعاتی هستند که در مقاله امروز با مضمون آموزش استخراج بیت کوین، به آن‌ها خواهیم پرداخت!

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency)، نوعی پول دیجیتال است که با تکیه بر شیوه‌های مختلف رمزنگاری (Crytography) به عنوان ابزاری برای پرداخت یا سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. این پول دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که برای تایید تراکنش‌های خود، به بانک یا موسسات متمرکز نیازی ندارد. بلکه تمامی داده‌ها و تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده (DLT) ثبت می‌شوند و غیرقابل تغییر هستند. قابلیت رمزنگاری این ویژگی را به داده‌های درون بلاک چین می‌دهد که هک شدن آن‌ها بسیار دشوار باشد.

ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به دنیای رمز ارزها وارد شویم؟

پس از آشنایی نسبی با ارز دیجیتال، نیاز داریم تا مهم ترین رکن شبکه بیت کوین یعنی استخراج بیت کوین را بشناسیم. به طور خلاصه (بسیار خلاصه!)، استخراج بیت کوین فرایندی است که طی آن، اعتبارسنجان شبکه (ماینرها) بلاک‌های جدیدی را در شبکه ایجاد و در قبال آن، پاداشی را دریافت می‌کنند. امّا آیا موضوع به همین‌جا ختم می‌شود؟ ادامه مطلب را دنبال کنید!

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین یا ماینینگ بیت کوین به فرایندی گفته می‌شود که طی آن، اعتبارسنجان شبکه (ماینرها) برخی معادلات ریاضی پیچیده شبکه را حل می‌کنند و بدین ترتیب، بلاک‌های جدیدی به زنجیره اضافه می‌شوند. در صورت تایید هر تراکنش و موفقیت‌آمیز بودنِ ایجاد بلاک جدید، ماینرها مشمول دریافت پاداشِ Mining خواهند بود.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

بیت کوین چگونه استخراج می‌شود؟ به بیانی دقیق‌تر، استخراج (Mining) یا تولید بیت کوین به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن بیت کوین‌های جدید وارد گردش می‌شوند، در این فرآیند تراکنش‌های جدید به تایید شبکه می‌رسند و در بلاک چین ذخیره می‌شوند. استخراج Bitcoin با استفاده از رایانه‌ها و پردازنده‌هایی (مثل ASICها) که توان محساباتی بالا برای حل مسائل و محاسبات پیچیده ریاضی را دارند صورت می‌گیرد. پاداش حل این مسائل و تایید تراکنش‌ها در بلاک چین، در قالب بیت کوین به اعتبار سنج‌های شبکه اعطا می‌شود.

استفاده از تجهیزات پیشرفته و افزایش سرعت حل محاسبات موجب به وجود آمدن فضای رقابتی بین استخراج‌کننده‌ها می‌شود. این مسائل به قدری دشوار هستند که حل آن‌ها به وسیله انسان امکان‌پذیر نیست؛ حتی گاهی رایانه‌های قدرتمند نیز باید زمان زیادی را برای حل آن‌ها صرف کنند. اولین دستگاهی که به پاسخ برسد، بلافاصله پاداش خود را از شبکه دریافت خواهد کرد.

چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟

بیت‌ کوین تنها به صورت دیجیتال وجود دارد و عرضه کل آن محدود به ۲۱ میلیون کوین است. طبق وایت پیپر بیت کوین، پس از به اتمام رسیدن فرآیند استخراج این ارز دیجیتال، حتی یک عدد هم به تعداد بیت کوین‌های موجود اضافه نخواهد شد. در چنین زمانی صرفا رمز ارزهای فعلی در شبکه در گردش خواهند بود. آینده بیت کوین با این سازوکار تضمین می‌شود چرا که با کمیاب شدن این دارایی، قیمت آن رو به افزایش خواهد گذاشت.

محدودیت عرضه بیت کوین چه تاثیری در آینده آن خواهد داشت؟

چه تعداد بیت کوین تاکنون استخراج شده است؟

تا زمان نگارش این متن (٨ فوریه ٢٠٢٣)، حدود ١٩.٣ میلیون بیت کوین استخراج شده و حدود ١.٧ میلیون عدد برای استخراج باقی مانده است. با در نظر گرفتن فرآیند هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش استخراج در ظرف ۴ سال، بیش از صد سال بعد، همه ۲۱ میلیون کوین این شبکه استخراج خواهد شد. در واقع اکثریت زمان استخراج آخرین BTC را حوالی سال 2140 تخمین می‌زنند.

آیا می‌دانید که با کمک BRC-20 می‌توانید توکن خودتان را در شبکه بیت کوین بسازید؟ مقاله استاندارد BRC-20 چیست را حتما مطالعه کنید.

مزایای استخراج بیت کوین

فرآیند استخراج یا ماینینگ بیت کوین دو مزیت مهم به همراه دارد. اولین مزیت آن این است که با حل محاسبات پیچیده ریاضی توسط رایانه‌ها و پردازنده‌ها بیت کوین جدید تولید می‌شود. و دوم اینکه که این استخراج‌کنندگان با حل کردن مسائل محاسباتی ریاضی، شبکه پرداخت بیت کوین را قابل اعتماد و امن می‌کنند. زمانی که ماینرهای بیت کوین تراکنش‌های اخیر را در بلاک جدید می‌چینند، بخشی از کار آن‌ها اطمینان پیدا کردن از صحت تراکنش‌ها و عدم تکراری‌بودن آن‌ است.

معایب استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فعالیت دشوار و پیچیده‌ای بوده و قطعا با معایبی همراه است. پر هزینه بودن فرایند استخراج یکی از معایب اصلی این فرآیند است. امروزه برای حضور فعال در عرصه ماینینگ باید از تجهیزات و سخت‌افزارهای به روز استفاده کرد که قطعا هزینه زیادی را به دنبال دارد. به طور کلی ماینینگ یک ریسک مالی است زیرا نوسان و کاهش قیمت بیت کوین می‌تواند تمام هزینه و سرمایه‌ای که صرف خرید تجهیزات استخراج شده را از بین ببرد.

مصرف بالای انرژی برق و هزینه سنگین آن نیز یکی دیگر از معایب استخراج BTC است به نحوی که استفاده از انشعاب برقی که تعرفه بالایی دارد اصلا به صرفه نخواهد بود. همچنین ماینرها به‌دلیل حل محاسبات پیچیده و فعالیت شبانه‌روزی برق زیادی مصرف کرده و در نتیجه گرمای زیادی تولید می‌کنند. همین امر سبب کمبود انرژی شده و در مناطقی که برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، استخراج بیت کوین برای محیط زیست مضر تلقی می‌شود.

هش ریت در بلاک چین بیت کوین به چه معناست؟

نرخ هش (Hash Rate)، واحد اندازه گیری قدرت محاسباتی در یک شبکه اثبات کار (PoW) است که برای تعیین امنیت، سلامت و میزان سختی استخراج (ماینینگ) در یک شبکه بلاک چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی، به تعداد تلاش‌های یک ماینر در واحد زمان که سرعت‌عمل آن را در حل و تکمیل محاسبات نشان می‌دهد، هش ریت (Hashrate) می‌گوییم.

قدرت پردازش ماینرها بر حسب هش بر ثانیه (H/S) است. هر چه میزان هش یک ماینر بالاتر باشد، ماینینگ با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد و احتمال دستیابی به پاسخ محاسبه و دریافت پاداش افزایش می‌یابد. هش ریت یک ماینر با واحدهای مگاهش بر ثانیه (MH/S)، گیگاهش بر ثانیه (GH/S) و تراهش بر ثانیه (TH/S) ارزیابی می‌شود. به عمل هش شدن بلاک‌های تایید شده در طی فرایند استخراج و اضافه شدن آن‌ها به بلاک چین، هشینگ (Hashing) گفته می‌شود.

سختی شبکه یا سختی استخراج چیست؟

سختی استخراج یا سختی شبکه (Network Difficulty) تنظیم‌کننده زمانی است که برای ساخت یک بلاک جدید در شبکه بلاک چین نیاز داریم. هدف سختی شبکه ثابت نگه داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه است. هرچه قدرت محاسباتی کل شبکه برای استخراج بیت کوین افزایش پیدا کند، سختی استخراج نیز بیشتر خواهد شد. علت وجود سختی شبکه یا سختی استخراج ایجاد محدودیت برای ماینرها است، زیرا در صورت عدم وجود این سختی، مدت زمان تولید هر بلاک کاهش پیدا کرده و محدودیت عرضه بیت کوین از بین خواهد رفت که این نیز می‌تواند سبب تورم و ریزش قیمت BTC شود.

پاداش استخراج بیت کوین چیست و چقدر است؟

‌‌می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش مقاله یعنی پاداش استخراج بیت کوین!

پاداش بیت کوین چیست؟ فروش بیت کوین پاداش استخراج بیت کوین، میزان دارایی از پیش تعیین‌شده‌ای است که BTCهای تازه استخراج شده و مجموع کارمزد تراکنش‌های هر بلاک را شامل می‌شود.

در مسیر دریافت پاداش استخراج بیت کوین، میان گره‌(Node)های شبکه رقابتی شکل می‌گیرد. طی این رقابت، هر گره‌ای که سریع‌تر بلاک خود را تایید و آن را به بلاک چین اضافه کند، پاداش بلاک را دریافت خواهد کرد.

نود (Node) چیست؟ آشنایی با مفهوم نُود یا گره در بلاک چین

در حال حاضر (سال 2023)، پاداش روزانه هر بلاک بیت کوین عددی معادل 6.5 واحد BTC محاسبه می‌شود و پس از هاوینگ بیت کوین در سال 2024، این رقم به 3.25 واحد BTC کاهش می‌یابد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

همانطور که اشاره شد، میزان پاداش دریافتی ماینرهای بیت کوین، مقداری از پیش‌ تعیین‌شده است و میزان بیت کیون استخراج شده در هر هر روز، رقمی برابر با 6.5 واحد BTC است. امّا چرا از سال 2024 شاهد کاهش این پاداش هستیم؟

هاوینگ (Halving) یک اقدام برنامه‌ریزی شده است که هر 4سال یک بار رخ می‌دهد و طی آن، پاداش ماینرهای هر بلاک نصف می‌شود.

به طور دقیق تر، پس از ایجاد هر 210هزار بلاک، هاوینگ بیت کوین انجام می‌پذیرد. آخرین هاوینگ بیت کوین به سال 2020 باز می‌گردد و پس از هاوینگ بعدی (در سال 2024)، پاداش ماینرهای هر بلاک نصف می‌شود و به 3.25 BTC کاهش می‌یابد.

استخراج بیت کوین در چه سالی پایان می‌یابد؟

پیش‌بینی می‌شود که آخرین واحدهای باقی‌مانده بیت‌کوین‌ در سال ۲۱۴۰ استخراج شود. در آن زمان، پاداش هر بلاک چیزی حدود ۱ ساتوشی خواهد بود. ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین است. بعد از این سال، پاداش بلاک متوقف خواهد شد و ماینرهای بیت کوین تنها از راه تایید تراکنش‌ها و دریافت کارمزدهای بیت کوین کسب درآمد خواهند داشت.

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد کاهش کارمزد تراکنش‌های بیت کوین با روی کار آمدن راه‌حل‌های جایگزین است. با این راه‌حل‌ها کاربران می‌توانند بیت کوین‌های خود را بسیار سریع‌تر و با هزینه‌ای اندک جابه‎‌جا کنند. مثل شبکه لایتنینگ بیت کوین که با وجود سریع و ارزان‌بودن، از نظر امنیت نسبت به شبکه اصلی BTC ضعیف‌تر است.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین بر پایه فناوری بلاک چین توسعه داده شده است و تمام تراکنش‌های آن در این پایگاه داده ذخیره می‌شود. بلاک چین در واقع یک دفتر توزیع کل دیجیتال است که زنجیره‌های آن از بلاک‌های متعددی تشکیل شده‌اند. این بلاک‌ها حاوی داده‌ها و اطلاعات تراکنش‌های کاربرانی است که بیت‌ کوین را به یکدیگر ارسال می‌کنند. همه حساب‌های کاربران بیت کوین و همه تراکنش‌هایی که بر روی شبکه بیت کوین انجام می‌گیرد روی پروتکل بلاک چین بایگانی و ذخیره می‌شود. در این شبکه به دستگاه‌های متصل نود (Node) یا گره گفته می‌شود.

قابل توجه‌ترین و مهم‌ترین ویژگی بلاک چین، خاصیت غیر متمرکز بودن آن است؛ این شبکه از زمان تولد بیت کوین تحت نظارت هیچ نهادی نیست؛ همچنین بعد از تشکیل شدن هر بلاک، امکان ویرایش و حذف آن وجود ندارد. بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کند که شیوه‌ای برای تامین امنیت دفتر کل یک رمز ارز است. این الگوریتم برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در زنجیره به کار برده می‌شود.

در ادامه، به شناخت دستگا‌ه‌های ماینینگ می‌پردازیم و در می‌یابیم که ماینر بیت کوین یا دستگاه بیت کوین چیست؟

دستگاه ماینر بیت کوین چیست؟

در پاسخ به سوال ماینر بیت کوین چیست، می‌توانیم چنین پاسخی را ارائه دهیم:

ماینرها (Miner) دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که از آن‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این سخت‌افزارها امکان پردازش اطلاعات با قدرت و سرعت بسیار زیاد را دارند. از سخت‌افزار‌های مختلفی می‌توان برای استخراج بیت کوین استفاده کرد. در ابتدا از واحد پردازنده مرکزی کامپیوترهای خانگی (CPU) برای ماین کردن بیت کوین استفاده می‌شد که قاعدتا مصرف برق کمتری داشت؛ اما امروزه، دستگاه‌های اختصاصی برای این فرایند به‌کار می‌روند که توان استخراج را چند برابر افزایش داده‌ و منجر به سوددهی بیشتری می‌شوند.

  • جی پی یو (GPU) قسمتی از کارت گرافیک است. به دلیل طراحی خاص قادر است تا محاسبات پیچیده کامپیوتری را حل کند. امروزه با افزایش و طراحی سخت افزارهای مختص به ماینینگ استفاده از آن‌ها دیگر به صرفه نیست و سودآور محسوب نمی‌شوند.  
  • اف‌پی‌جی‌ای (FPGA) یا مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر، یک تراشه نیمه‌رسانای قابل برنامه‌ریزی است که از اجزای الکترونیکی کوچکی به نام بلوک منطق تشکیل شده است. شرکت‌های تولیدکننده سخت افزارهای ماینینگ به دلیل پیکیربندی و نحوه طراحی، از این تراشه‌ها برای استخراج استفاده می‌کنند. این تراشه اولین سخت افزاری است که به طور مجزا برای استخراج ارز دیجیتال طراحی و ساخته شده بود.
  • ایسیک (Asic) یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، نوعی ریز تراشه هستند که با هدف بالا بردن سرعت استخراج BTC طراحی و ساخته شده‌اند. این تراشه‌ها قادرند مصرف انرژی برق را به نسبت فناوری‌های قدیمی کاهش دهند. هر تراشه و ایسیک برای استخراج یک ارز دیجیتال مخصوص طراحی شده‌ است. در واقع یک ایسیک بیت کوین فقط توانایی استخراج بیت کوین را خواهد داشت و برای سایر رمز ارزها، مثلا برای استخراج دوج کوین، باید ایسیک جداگانه تهیه کرد. ایسیک‌ها در مقایسه با سایر تراشه‌هایی که برای استخراج طراحی شده‌اند، دارای قیمت و البته سرعت بالاتری هستند.
صرافی ارز دیجیتال پول نو

درآمد ماینرهای بیت کوین چقدر است؟

استخراج بیت کوین با ماینر یک فعالیت پر زحمت و سخت قلمداد می‌شود، اما با استفاده از امکانات و تمهیدات مطلوب ‌می‌توان به سود خوبی رسید. میزان درآمد یک دستگاه ماینر حتی درصورت استفاده از سخت افزار مناسب، تا میزان زیادی به هش ریت و مصرف انرژی برق بستگی دارد. مقدار مصرف برق و تعرفه آن تاثیری مهمی در سودآوری استخراج دارد.

امروزه ماشین‌های حساب آنلاین قادرند با توجه به قدرت سخت افزار و رایانه‌ استفاده شده برای استخراج و همچنین میزان هش ریت، مقدار سودآوری یک دستگاه ماینر و میانگین درآمد بیت کوین را تخمین بزنند. با بهره‌مندی از یک ماینر مجهز به فناوری پیشرفته و با در نظر گرفتن هزینه خرید سخت افزار و امکاناتی مثل سیستم خنک کننده می‌توان سودهای متفاوتی از این فرایند به دست آورد.

محاسبه درآمد ماینرها

برای محاسبه درآمد ماینرها، ابتدا نیاز داریم تا سازوکار بلاک‌ها را بشناسیم. به طور متوسط پس از گذشته ​​هر 10 دقیقه، یک بلاک جدید استخراج می‌شود. هر روز از 1440 دقیقه تشکیل شده و این بدان معناست که تعداد بلاک‌های ایجاد شده در هر روز، به 144 بلاک می‌رسد و تعداد بیت کوین هر بلاک به 6.25 BTC می‌رسد.

علاوه بر تعداد بلاک‌های استخراج شده، عوامل دیگری چون سختی شبکه بیت کوین، هش ریت شبکه و قیمت لحظه‌ای بیت کوین هم در کاهش یا افزایش درآمد ماینرها موثر هستند که در نمودار زیر، آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

هش ریت بیت کوین

با توجه به موارد مذکور، وبسایت BTC.com درآمد روزانه‌ ماینرها را این گونه محاسبه می‌کند:

محاسبه درآمد ماینرها

همانطور که مشاهده می‌کنید، ابتدا مجموع درآمد حاصل از ماینینگ (Revenue) محاسبه می‌شود که به نوعی، سود ناخالص ماینینگ به حساب می‌آید. حال هزینه‌هایی همچون مصرف برق، از Revenue کاسته می‌‌شود و سود خالص به دست می‌آید.

به عنوان مثال اگر تمام درآمد حاصل از ماینینگ برابر 100 دلار و میزان هزینه مصرف برق برابر 30 دلار باشد، درآمد خالص ماینرها برابر 70 دلار خواهد بود.

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر و لپ تاپ امکان پذیر است؟

استخراج بیت کوین با لپ تاپ

اغلب ماینرها به دلیل قدرت پردازش بسیار زیاد مورد نیاز برای حل مسائل ریاضی و موفقیت در استخراج بیت کوین، از سخت افزارها و تراشه‌های تخصصی نظیر ایسیک استفاده می‌کنند. در سال‌های ۲۰۱۰ و در ابتدای مسیر معرفی بیت کوین، ماینینگ بیت کوین با کامپیوترهای شخصی (CPU) یکی از روش‌های متدوال استخراج این رمزارز بود. اما با گذشت زمان و افزایش سختی شبکه بیت کوین بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته و به‌روز این امکان میسر نخواهد بود.

امروزه با طراحی و تولید سخت افزارهای مخصوص استخراج و افزایش قدرت ماینرها، استخراج بیت کوین به وسیله کامپیوتر و لپتاپ‌های خانگی به دلیل مصرف بالا و سودآوری کم صورت نمی‌گیرد. اما ممکن است که هنوز درصد بسیار کمی از افراد به این فعالیت ادامه دهند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استخراج بیت کوین (به‌مقدار بسیار ناچیز) با کامپیوتر و لپتاپ‌های معمولی امکان‌پذیر است، اما به هیچ عنوان سودآوری ندارد و تنها منجر به آسیب رسیدن به سیستم و افزایش زیاد بهای برق خواهد شد.

آیا امکان استخراج بیت کوین با موبایل وجود دارد؟

همان‌طور که گفته شد استخراج بیت کوین فرآیندی است که ماینر‌ها و پردازنده‌ها باید برای محاسبه مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت کنند تا موفق به دریافت بیت کوین شوند. با توجه به سختی فرآیند استخراج باید به تجهیزات و امکانات پیشرفته‌ای دسترسی داشت. یه‌دلیل هش ریت بالای بیت کوین و رقابتی که بین ماینرها وجود دارد، ماین کردن بیت کوین با گوشی دیگر امکان‌پذیر نیست.

دشواری و سنگینی استخراج بیت کوین باعث می‍شود که فشار زیادی به قسمت پردازنده گوشی وارد شده و علاوه بر کند شدن عملکرد آن، عمر موبایل نیز کاهش پیدا کند؛ در نتیجه این روش به صرفه نیست و میزان سود آن ناچیز خواهد بود. اما با این تفاسیر برخی از نرم‌افزارهای اندرویدی‌ هستند که کاربران در ازای نصب و فعالیت در آن‌ها می‌توانند بیت کوین استخراج کرده و یا بیت کوین پاداش بگیرند.

بعضی از نرم افزار استخراج بیت کوین برای اندورید عبارتند از:

  • ماینرگیت (MinerGate Mobile Miner)
  • کریپتو ماینر (Crypto Miner)
  • کریپتو تب (CryptoTab)
  • بیت کوین ماینر (Bitcoin Miner)

ابزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

برای استخراج بیت‌کوین به امکانات و تجهیزات مخصوصی نیاز است که با توجه به شرایط کار می‌تواند متفاوت باشد. باید با توجه به نحوه فعالیت و شرایط شخصی و حجم مورد نظر، از گزینه‌های زیر به میزان لازم بهره برد.

سخت افزار مناسب استخراج

با توجه به سختی فرآیند استخراج بیت کوین و همچنین سختی شبکه باید از سخت افزار مناسب که قدرت پردازش بالایی برای حل محاسبات دارد، استفاده کرد. امروزه برای استخراج بیت کوین از تراشه‌های مدرن و ایسیک‌های مخصوص استخراج استفاده می‌شود.

کیف پول الکترونیکی بیت‌کوین

هر ماینر برای دریافت و ذخیره بیت کوین به یک کیف پول بیت کوین نیاز دارد. تقریبا همه کیف پول‌ها از رمزارز بیت کوین پشتیبانی می‌کنند و امکان استفاده از آن‌ها فراهم است. انواع کیف پول‌های بیت کوین به صورت نرم‌افزاری و سخت افزاری وجود دارند.

اینترنت ثابت

برای استخراج بیت کوین به اینترنت نیاز است. وجود یک اتصال مناسب اینترنتی یکی از مهم‌ترین امکانات استخراج بیت کوین است. معمولا سرویس‌های اینترنت ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

انشعاب برق

دسترسی به برق مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل در استخراج بیت کوین است. ماینرها به علت فعالیت شبانه‌روزی به طور دائم در حال مصرف بالای برق هستند و قطعی برق می‌تواند منجر به خسارت تجهیزات شود. میزان مصرف برق دستگاه‌های ماینر نیز متفاوت است. در بعضی مراکز استخراج بیت کوین با توجه به هزینه مصرف برق و گران بودن هزینه آن در برخی کشورها، از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.

سیستم تهویه و خنک کننده

همان‌طور که گفته شد ماینرها به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و علاوه بر مصرف برق، به به دلیل محاسبات زیادی که انجام می‌دهند به سرعت گرم می‌شوند. برای جلوگیری از مشکلاتی مثل گرمای بیش از حد، احتمال آتش سوزی در مراکز استخراج و همچنین کاهش بازدهی دستگاه‌ها از سیستم‌های خنک کننده یا فن استفاده می‌شود.

استخر استخراج بیت کوین چه کاربردی دارد؟

یکی از روش‌های مناسب برای کاهش هزینه و دشواری فرآیند ماینینگ، ملحق شدن به یک استخر استخراج (Mining Pool) بیت کوین است. استخرهای ماینینگ شامل تعدادی از ماینرها هستند که با ترکیب قدرت پردازش خود بیت کوین استخراج کرده و پاداش آن را بین خود تقسیم می‌کنند. به دلیل دریافت حق عضویت توسط استخرها، ممکن است سودآوری آن کاهش یابد.

استخراج بیت کوین

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

به مکان‌هایی که دارای تعداد زیادی ماینر و سخت افزار اختصاصی برای استخراج بیت کوین هستند، مزارع استخراج بیت کوین گفته می‌شود. به دلیل مصرف بالای برق توسط این مزارع، دسترسی به برق ارزان یک مزیت مهم محسوب می‌شود. به همین علت اغلب انبارها و سوله‌ها میزبان سخت‌‌افزارهای استخراج هستند. تجهیز و راه‌اندازی چنین مزارعی با توجه به هزینه خرید و نگهداری دستگاه، مصرف برق و سودآوری مستلزم سرمایه قابل توجهی است.

بسیاری از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، فعالیت خود را به مکان‌هایی با منابع تجدیدپذیر انرژی منتقل کرده‌اند تا تأثیر بیت‌کوین بر تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

در حالت عادی، هر فردی می‌تواند به استخراج بیت کوین بپردازد و در اکثریت کشورها از جمله ایالات متحده، استخراج بیت کوین قانونی است.

البته باید توجه داشت که در برخی کشورها استخراج ‌BTC به دلایل مختلفی ممنوع اعلام شده است، پس بهتر است که قبل از آغاز فعالیت درباره قوانین آن کشور تحقیق نمود. به عنوان مثال، کشورهایی چون الجزایر، نپال، مراکش و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که استخراج بیت کوین را منع کرده‌اند.‌

بزرگترین سازمانی که تا کنون به منع استخراج بیت کوین پرداخته ، دولت کشور چین بود که در سال 2018، ماینینگ بیت کوین را غیرقانونی اعلام نمود. با این حال، ظاهرا تغییراتی در سیاست‌گذاری‌های این کشور ایجاد شده و اکنون، بیشترین ماینرهای بیت کوین، در چین مستقر هستند!

نتیجه گیری

امروزه ماینینگ به یک صنعت و تجارت بزرگ بدل شده است. با افزایش محبوبیت، رشد قیمتی و امیدواری تحلیلگران از آینده بیت کوین در طی سالیان اخیر، تعداد زیادی از افراد و حتی دولت‌ها به دنبال استخراج بیت کوین هستند. برخی از نهادها و کشورها نیز به دلیل مصرف بالای انرژی و مضرات محیط زیستی استخراج آن را ممنوع اعلام کرده‌اند. استخراج Bitcoin با سخت‌ افزار‌هایی که توان محسباتی بالایی دارند صورت می‌گیرد.

ماینرها در صورت موفقیت در حل و محاسبه معادلات سخت و پیچیده ریاضی به بلاک جدیدی دست پیدا می‌کنند و در ازای آن بیت کوین دریافت می‌کنند. با استخراج و تایید تراکنش‌ها در بلاک چین، بیت کوین تولید می‌شود. ماینینگ برای راه‌اندازی به سرمایه زیادی نیاز دارد اما با بهره‌مندی از امکانات و مصرف مناسب انرژی برق می‌تواند منجر به سودآوری مطلوبی شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سخت‌افزارها و تراشه‌های مخصوص استخراج طراحی شده‌اند که عکلکرد قابل توجهی دارند.

پرسش‌های متداول کاربران از ما

دنیای کریپتو یک دنیای بی انتهاست و با افزایش حوزه نفوذ آن، شاهد افزایش سوالات و ابهامات کریپتویی هم خواهیم بود! در ادامه برخی پرسش‌های متداول کاربران را حول محور استخراج بیت کوین آورده‌ و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

استخراج بیت کوین چیست؟

به فرآیندی که در آن دستگاه‌های پرقدرت ماینینگ واحدهای جدید معادلات ریاضی پیچیده شبکه را حل می‌کنند و به ایجاد بیت کوین‌های می‌پردازند، استخراج بیت کوین گفته می‌شود. در ازای استخراج بیت کوین، ماینرها پاداشی را دریافت خواهند کرد.

برای استخراج بیت کوین به چه چیزی نیاز داریم؟

استخراج بیت کوین به سخت‌افزارهایی خاص و قوی همچون ASIC، پردازنده‌های گرافیکی و FPGA نیاز دارد؛ همچنین مصرف برق و انرژی این دستگاه‌ها بالا است.

استخراج 1 بیت کوین چقدر زمان می‌برد؟

استخراج 1 واحد بیت کوین (BTC) حدود 10 دقیقه زمان می‌برد. البته که استخراج یک واحد کامل بیت کوین، به تجهیزات سخت‌افزاری و برق مصرفی بالایی نیاز دارد.

آیا برای استخراج بیت کوین به GPU نیاز است؟

به سبب فراهم کردن توان محاسباتی مورد نیاز برای حل الگوریتم‌های پیچیده شبکه و تأیید تراکنش‌ها، پردازنده‌های گرافیکی (GPU)، یکی از اجزاء ضروری استخراج بیت کوین به شمار می‌آیند..

آخرین واحد بیت کوین در چه سالی استخراج خواهد شد؟

تخمین زده می‌شود که آخرین واحدهای ارز بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج شوند.

برای شروع استخراج بیت کوین به چه میزان سرمایه نیاز داریم؟

برای استخراج موفقیت آمیز بیت کوین به یک کامپیوتر قدرتمند و تجهیزاتی چون کارت گرافیک (GPU) نیاز داریم که میزان برق بسیاری را مصرف می‌کنند. با توجه به هزینه بالای مصرف برق و تجهیزات ماینینگ، میزان هزینه شروع استخراج بیت کوین بین 2-5هزار دلار متغیر خواهد بود.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
samantha
samantha
6 ماه قبل

very good

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

21

نظر مخاطبان (1)