بیت کوین چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ پادشاه ارزهای دیجیتال

بیت کوین چیست
شبنم رضا

زمان مطالعه :

16 دقیقه
فهرست عنوان ها

بیت کوین که با نماد BTC آن را همیشه سر لیست صرافی‌های رمزارزی می‌بینیم یک واسطه پرداخت است با کارکردی مانند پول، با این تفاوت که شکل فیزیکی ندارد، تراکنش‌های آن رمزنگاری شده‌اند و به جای شبکه بانکی، روی شبکه بلاک چین جابه‌جا می‌شود.

دنیا را می‌توان به قبل و بعد خیلی از پدیده‌ها تقسیم کرد؛ مثلا به قبل و بعد از کشف آتش، قبل و بعد از اختراع چرخ، لامپ یا اینترنت و… ولی در این لیست، حتما بیت کوین هم جا دارد! دنیا را می‌توان به قبل و بعد از بیت کوین تقسیم کرد چون امور مالی و اقتصادی پس از بیت کوین تغییر و تحولی عظیم را تجربه کرد. ولی مگر بیت کوین و ارز دیجیتال چیست که چنین تاثیری روی اقتصاد جهان گذاشته است؟

بیت کوین واقعا چیست؟

اگر در جواب این سوال به شما گفتند که بیت کوین یک ارز دیجیتال است، قانع نشوید و به پرسیدن ادامه بدهید!

خیلی‌ها می‌پرسند چطور «هیچ چیز» می‌تواند ارزشمند باشد؟ چرا بیت کوین ارزش دارد؟ جواب این سوالات برمی‌گردد به اینکه بدانیم بیت کوین چیست. من سعی می‌کنم در این نوشته به صورت ریشه‌ای و مفهومی، بگویم بیت کوین چیست و چرا ارزشمند است.

بیت کوین چیست و چطور به وجود آمد؟

شبکه بیت کوین یک سیستم پرداخت و انتقال دارایی است که برای این پرداخت، از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. این پرداخت‌ها و تراکنش‌ها رمز نگاری و ثبت می‌شوند و همه می‌توانند به محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشند. پس بیت کوین یک شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز، شفاف و متن باز است. حالا که حرف از بلاک چین شد خوب است کمی بیشتر درباره فناوری بلاک چین بدانید پس این مقاله مهم را که به زبان ساده نوشته‌ام از دست ندهید: بلاک چین چیست؟

حالا کاربران بیت کوین، چه چیزی را منتقل می‌کنند و این دارایی چیست؟ این دارایی که تراکنش‌های آن در بلاک‌ها ثبت می‌شود، یک کد یا آدرس دیجیتال است که افراد روی باارزش بودن آن توافق کرده‌اند و روی شبکه بلاک چین بیت کوین آن را منتقل می‌کنند. ارز دیجیتال بیت کوین در واقع یک پول اینترنتی است به این معنی که فقط در صورتی که اینترنت کل دنیا قطع شود بیت کوین از بین می‌رود.

چرا یک اسکناس ۱۰۰ دلاری باارزش است؟ مگر یک تکه کاغذ چقدر ارزشمند است؟ ارزش این کاغذ به توافقی است که مردم روی آن دارند. همه هم می‌دانند که در بانک‌ مرکزی آمریکا، به اندازه دلار موجود در دنیا، طلا به عنوان پشتوانه ذخیره نشده ولی با این حال، همچنان آن اسکناس نشان‌دهنده ارزش است و می‌توان با آن، کالا یا خدمات دریافت کرد.

درباره بیت کوین هم همین‌ موضوع صدق می‌کند. با افزایش افرادی که قبول کردند بیت کوین ارزشمند است، قیمت بیت کوین افزایش یافت ولی فقط این نبود! اینجا می‌توانیم آن را با طلا مقایسه کنیم. طلا به دلایل مختلفی از جمله کمیاب بودن و محدودیت موجودی، با ارزش است. فرق آن با دیگر فلزات همین است. بیت کوین هم از نظر میزان عرضه، محدود است و در نهایت ۲۱ میلیون واحد از آن استخراج خواهد شد که تا الان (زمان نگارش این نوشته) 19,284,831واحد آن استخراج شده است.

طلا لوگوی بیت کوین و دلار نماد ارز بیت کوین
طلا، پول و بیت کوین از یک مسیر گذشته‌اند؛ واسطه‌هایی برای پرداخت ولی در شکل‌های متفاوت.

فرق بیت کوین با پول یا ارز فیات چیست؟

پول یا ارز رایج در هر کشور از سمت دولت‌ها و قدرت‌های مرکزی کنترل، عرضه و مدیریت می‌شود. مثلا تصمیم به چاپ پول، قانون وام دهی، نرخ‌های سود و… به صورت متمرکز گرفته می‌شود و مردم نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. اینکه رئیس جمهور یک کشور تصمیم می‌گیرد میلیون‌ها اسکناس چاپ و روانه بازار کند، تصمیم یک نفر و در نهایت یک تیم است و نه تصمیم مردم ولی عواقب تورم‌زای آن گریبان‌گیر مردم می‌شود. اما بیت کوین این باگ‌ها را ندارد.

۱. بیت کوین غیرمتمرکز است و فیات، متمرکز

بیت کوین با وعده غیرمتمرکز کردن پول به وجود آمد و در واقع یک پول اینترنتی روی شبکه بلاک چین با قابلیت تمرکز زدایی است. کسی احاطه و کنترلی روی دارایی‌های مردم ندارد. بیت کوین از یک تفکر آزادی‌خواهانه نشئت می‌گیرد و همه می‌توانند در مدیریت آن سهیم باشند اما ارز فیات از سوی دولت‌ها کنترل می‌شود و سازمان و ارگان خاصی وابسته است و تصمیم‌گیری درباره آن به عهده قدرت‌هاست.

۲. انتقال بیت کوین محدود نیست ولی انتقال ارز فیات شرایط دارد

یک  تفاوت دیگر می‌تواند در محدودیت‌هایی باشد که در انتقال پول رخ می‌دهد. مثلا جابه‌جایی ارزهای فیات از یک کشور به کشوری دیگر کاری زمان‌بر و سخت است به عملیات بانکی و حواله کردن و… نیاز دارد. بانکداری الکترونیک به حل این مشکل کمک زیادی کرده ولی همچنان نقل و انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر در دو کشور مختلف و تبدیل کردن ارزها به یکدیگر با محدودیت‌هایی همراه است.

بیت کوین که منشا پدیدار شدن ارزهای دیجیتال دیگر بود این مشکل را هم برطرف کرد و موقعیت مکانی و تفاوت ارزهای رایج دو کشور دیگر تاثیری روی ارسال و دریافت این پول دیجیتال رمزنگاری شده ندارد. خیلی راحت می‌شود از گواتمالا به اسپانیا بیت کوین فرستاد و دریافت کرد بدون اینکه در این میان کسی دخالتی داشته باشد.

۳. بیت کوین بدون احراز هویت / ارز فیات افشای هویت

افراد می‌توانند بدون احراز هویت و داشتن هویت واقعی، از بیت کوین استفاده کنند. درست است که رد تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان گرفت ولی بیت کوین با آپگرید تپروت قدم مهمی در جهت ناشناس ماندن افراد برداشته است در صورتی که هویت افراد برای بانک‌ها مشخص است و در ارز فیات این ناشناخته بودن وجود ندارد. برای اینکه بدانید تپروت چیست این نوشته را بخوانید: تپروت چیست؟ آپگرید تپروت در ۲۳ آبان ۱۴۰۰ با موفقیت اجرایی شد.

۴. تورم‌زا بودن فیات و غیرتورمی بودن بیت کوین

چاپ اسکناس بر اساس صلاحدید بانک مرکزی هر کشور صورت می‌گیرد و این کار موجب تورم در اقتصاد کشورها می‌شود در صورتی که عرضه بیت کوین محدود است و نهایتا ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. درباره محدودیت عرضه بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت BTC بیشتر بخوانید.

تفاوت ارزهای دیجیتال با ارز فیات بیشتر از این‌هاست. شما چه تفاوت‌های دیگری بین این دو می‌شناسید؟

تغییرات قیمت بیت کوین از ابتدا تا به حال

با نگاهی به روند قیمت بیت کوین از ابتدا تا الان می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این ارز فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. برای اینکه درک بهتری راجع به روند بیت کوین داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنم تحلیل روزانه بیت کوین را دنبال کنید و حتما تحلیل خودتان را از پادشاه ارزهای دیجیتال با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ایده بیت کوین چطور شکل گرفت؟

بیت کوین اولین پیاده سازی مفهومی به نام «ارز رمزنگاری» است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ وی دای در لیست پست (List Mailing) سایفرپانکس cypherpunks آن را مطرح کرد. طرح و ایده او شکل جدیدی از پول را پیشنهاد می کرد که از رمزنگاری برای کنترل ایجاد و تراکنش ها استفاده می‌کند. گروه سایفر پانکس روی نرم‌افزاری کار می‌کردند که از حریم خصوصی و ناشناس بودن دفاع می‌کرد. قدرت مرکزی اولین مشخصات و اثبات مفهوم بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در لیست پستی رمزنگاری شده از سوی ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. ساتوشی وایت پیپر بیت کوین را در سال ۲۰۰۸ رسما منتشر کرد. او در اواخر سال ۲۰۱۰ بدون اینکه چیز زیادی در مورد خودش فاش کند پروژه را ترک کرد. از آن زمان این جامعه با توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می‌کنند به طور تصاعدی رشد کرده است.

اعضای سافر پانک خالقان اصلی بیت کوین و بلاک چین
اعضای گروه سایفر پانکس سال ۱۹۹۲ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا ملاقات کردند. دیوید چام یکی از اعضای اصلی این گروه بود.

ناشناس بودن ساتوشی نگرانی‌های غیر قابل توجیهی را ایجاد کرده که بسیاری از آن‌ها به درک نادرست از ماهیت منبع باز بیت کوین مرتبط است. پروتکل و نرم افزار بیت کوین به طور شفاف منتشر می‌شود و هر توسعه دهنده در سراسر جهان می‌تواند کد آن را بررسی کند یا نسخه اصلاح شده خود را از نرم افزار بیت کوین بسازد. درست مانند توسعه دهندگان فعلی، نفوذ ساتوشی به تغییراتی که توسط دیگران اعمال می‌شد محدود بود و بنابراین او کنترل بیت کوین را نداشت. به این ترتیب، هویت مخترع بیت کوین تا این روزها که چهاردهمین تولد بیت کوین ۲۰۲۳ را جشن گرفته‌ایم به اندازه هویت فردی که کاغذ را اختراع کرده است شناخته شده است.

چه کسی کنترل بیت کوین را در دست دارد؟

در واقع، هیچ کس! هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست. بیت کوین، خالق دارد اما مالک نه. بیت کوین از سوی تمام کاربران بیت کوین در سراسر جهان کنترل می‌شود. با اینکه توسعه دهندگان در حال بهبود نرم افزار هستند، نمی‌توانند تغییری در پروتکل بیت کوین اعمال کنند زیرا همه کاربران در انتخاب نرم افزار و نسخه‌ای که استفاده می‌کنند آزادند. برای سازگاری با یکدیگر، همه کاربران باید از نرم افزارهایی استفاده کنند که تابع قوانین یکسانی هستند. بیت کوین تنها با اجماع کامل بین همه کاربران می‌تواند به درستی کار کند. بنابراین، همه کاربران و توسعه دهندگان انگیزه قوی برای محافظت از این اجماع دارند.

آیا بیت کوین را می‌توان هک کرد؟

بیت کوین را می‌توان شبکه‌ای ضد هک نامید. تکنولوژی بلاکچین در مقابل هک بسیار ایمن است و بیت کوین هم یکی از امن‌ترین شبکه‌هاست. بیت کوین ضد هک است چون بلاک چین بیت کوین را کل شبکه به صورت مداوم بررسی می‌کنند. بنابراین، حمله به خود بلاک چین بسیار بعید است. برای افزودن یک بلاک جدید و ثبت مجموعه‌ای از تراکنش‌ها، ماینرها دفتر کل بیت کوین را به روز می‌کنند و به طور مداوم مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و هک این فرآیند ناممکن است.

این مسائل پیچیده ریاضی را تابع هش رمزنگاری بیت کوین ایجاد می‌کند. اگر یک بلاک خاص به پایگاه داده اضافه شود، هر گره یا نود در شبکه باید در مورد اعتبار آن بلاک توافق کند. تنها در صورتی که همه گره‌ها موافق باشند، دفتر کل بیت کوین بر این اساس به روز می‌شود.

دستکاری یک شبکه ارز دیجیتال بسیار دشوار است. پاک کردن یا بازنویسی یک بلاک بیت کوین که قبلا نوشته شده را دوباره خرج شدن یا double spending می‌گوییم. این فرآیند با ویژگی‌های غیرمتمرکز، زمانی، محاسباتی و پرقدرت بلاک چین غیرممکن می‌شود.

شبکه بیت کوین تا به حال هک نشده ولی آیا هیچ موقع هم هک نخواهد شد؟

حمله ۵۱ درصد چیست؟

بیت کوین هک می‌شود اگر ۵۱ درصد از قدرت استخراج شبکه را یک ماینر در دست بگیرد. آن وقت می‌تواند بلاک‌ها را تغییر دهد و به نفع خودش بازنویسی کند. بنابراین همیشه باید ۵۱ درصد از ماینرها روی یک تصمیم هم‌نظر باشند تا بلاک شکل بگیرد و تراکنش‌ها تایید شوند. اگر کسی بتواند این ۵۱ درصد را در اختیار داشته باشد و دبل اسپندینگ یا دوبار خرج شدن را ممکن کند توانسته شبکه بیت کوین را هک کند. ولی احتمال وقوع چنین اتفاقی خیلی خیلی خیلی کم است!

بیت کوین چطور کار می‌کند؟

اگر بیت کوین را به یک بازی تشبیه کنیم، بیشتر کاربران بیت کوین گیمرهایی هستند که بازی را روی گوشی‌ها یا کامپیوترهای خود دارند و کاراکترها را جابه‌جا می‌کنند ولی در پشت صحنه، شبکه‌ای عظیم از بلاک‌ها وجود دارد که این بازی بزرگ روی آن استوار است.

کاربرای در کیف پول‌های خود آمار تراکنش‌های بیت کوین و موجودی خود را مشاهده می‌کنند و با امضای دیجیتال، اجازه تراکنش صادر می‌کنند. نحوه کار شبکه بیت کوین به یک دفتر کل عمومی به نام «زنجیره بلوکی» یا بلاک چین مرتبط است. این دفتر کل شامل تمام تراکنش‌هایی است که تا کنون پردازش شده‌اند و به کامپیوتر کاربر اجازه می‌دهد اعتبار هر تراکنش را تایید کند. صحت هر تراکنش با امضاهای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال کننده محافظت می‌شود و به همه کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل کاملی بر ارسال بیت کوین از آدرس‌های بیت کوین خود داشته باشند.

علاوه بر این، هر کس می‌تواند تراکنش‌ها را با استفاده از قدرت محاسباتی سخت‌افزار تخصصی پردازش کند و برای این سرویس پاداشی در بیت‌کوین کسب کند. به این کار، استخراج یا ماینینگ (Mining) می‌گویند.

نحوه ایجاد تراکنش در شبکه بیت کوین هم داستان خودش را دارد. ورودی‌ها و خروجی‌های کیف پول بیت کوین شما نحوه محاسبه جالبی دارد که جمال در مقاله UTXO چیست به تفصیل توضیحش داده‌ است.

استخراج بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

حتما شنیده‌اید که برخی، از استخراج بیت کوین با موبایل حرف می‌زنند. گول این تبلیغات را نخورید! ماینینگ یا استخراج بیت کوین به این راحتی‌ها هم نیست. البته در ابتدای شروع به کار بیت کوین، این استخراج راحت بود و می‌شد حتی روزی یک بیت کوین ماین کرد. ولی الان با افزایش تعداد ماینرها، هم معادلاتی که باید حل شوند سخت شده است و هم میزان پاداش بیت کوین کم شده. به این کاهش پاداش استخراج، هاوینگ (Halving) یا نصف شدن می‌گوییم که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت.

آیا می‌دانید که با کمک BRC-20 می‌توان توکن خودتان را در شبکه بیت کوین بسازید؟ مقاله استاندارد BRC-20 چیست را حتما مطالعه کنید.

هر کسی می تواند با اجرای نرم افزار به علاوه سخت افزار تخصصی به استخراج کننده بیت کوین تبدیل شود. نرم افزار ماینینگ، تراکنش‌های شبکه همتا به همتا را رصد می‌کند و برنامه‌ای را برای پردازش و تایید این تراکنش ها ترتیب می‌دهد. این کار را ماینرهای بیت کوین انجام می‌دهند پس می‌توانند کارمزد تراکنش‌های پرداخت شده از سوی کاربران را برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها و بیت کوین‌های جدید طبق یک فرمول ثابت به دست آورند. به این ترتیب، کوین‌های جدید وارد بازار می‌شوند. مزرعه بیت کوین هم برای این کار به وجود آمده است. درباره آن بیشتر بخوانید.

ماینینگ یا استخراج بیت کوین چیست
بیت کوین با استفاده از سخت افزار ماین می‌شود. در برخی کشورها، ماینینگ ممنوع است.

هش ریت چیست؟

شبکه بیت کوین طوری طراحی شده است که بلاک‌های بیت کوین در عرض ۱۰ دقیقه ایجاد شوند. یعنی معادله باید در ۱۰ دقیقه حل شود. به میزان سرعت دستگاه ماینر برای حل معادله هشت ریت (Hash Rate) یا توان هش گفته می‌شود.

چیزی که ماینرها باید پیدا کنند در واقع نانس (Nonce) مخفف Number Used Once یک عدد تصادفی است که جزئی مهم از هش است. نانس یک فیلد 32 بیتی (4 بایتی) در هر بلاک است که مقدار آن را ماینرها با آزمون و خطای بسیار مشخص می‌کنند. اولین ماینری که نانس درست را پیدا کند پاداش بلاک را می‌گیرد.

حالا ارتباط هش ریت و درجه سختی حل معادله مشخص می‌شود. هرچه توان پردازش بیشتر باشد سختی معما هم بیشتر می‌شود که همان ۱۰ دقیقه طول بکشد! حالا مقاله هش ریت چیست را بخوانید تا مفصل با این پروسه آشنا شوید.

اطلاعات یک بلاک بیت کوین

اثبات کار یا PoW چیست؟

از روش اثبات کار یا Proof of Work که به اختصار PoS نامیده شده استفاده می‌کند. در این روش، ماینرها برای خدمات خود از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. ماینرهای بیت کوین تراکنش‌ها را پردازش و شبکه را با استفاده از سخت‌افزارهای تخصصی ایمن می‌کنند و در ازای آن بیت کوین‌های جدید می‌گیرند. اثبات کار به گونه ای طراحی شده است که تولید هر بلاک به بلاک قبلی بستگی داشته باشد تا ترتیب زمانی در بلاک چین رعایت شود. این ترفند، معکوس کردن تراکنش‌های قبلی را به طور تصاعدی سخت می‌کند.

هنگامی که دو بلاک به طور همزمان پیدا می‌شوند، ماینرها روی اولین بلاکی که دریافت کرده‌اند کار می‌کنند و به محض یافتن بلاک بعدی، به طولانی‌ترین زنجیره بلاک می‌روند. هر زنجیره‌ای که ماینرها بیشتر به آن اعتبار بدهند و بلاک‌ها را در امتداد آن بچینند، معتبر است. این کار به ماینینگ کمک می‌کند تا اجماع جهانی را بر اساس قدرت پردازش ایمن و حفظ کند.

برای تایید تراکنش‌های جدید، باید آن‌ها را به همراه یک فرمول یا معمای ریاضی در یک بلاک گنجاند. ایجاد چنین فرایندی بسیار سخت است، زیرا هیچ راهی برای حل این معما وجود ندارد جز با تلاش میلیاردها محاسبه در ثانیه. این امر مستلزم آن است که ماینرها این محاسبات را قبل از بقیه انجام دهند. وقتی افراد بیشتری شروع به استخراج می‌کنند، شبکه، حل معما را دشوار می‌کند تا میانگین زمان برای یافتن یک بلوک برابر با ۱۰ دقیقه باقی بماند.

bitcoin logo

پروتکل بیت کوین به گونه ای طراحی شده که بیت کوین‌های جدید با نرخ ثابت ایجاد شوند. به همین دلیل، استخراج بیت کوین یک تجارت بسیار رقابتی است. وقتی ماینرهای بیشتری به شبکه می‌پیوندند، کسب سود به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود و ماینرها باید برای کاهش هزینه‌های عملیاتی خود به دنبال کارایی بیشتر باشند. هیچ مقام مرکزی یا توسعه دهنده، قدرتی برای کنترل یا دستکاری سیستم بابت افزایش سود خود ندارد چون هر گره (Node) بیت کوین در جهان هر چیزی را که با قوانین سیستم مغایر باشد رد می‌کند.

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نه می‌توانند با افزایش پاداش خود تقلب کنند و نه می‌توانند تراکنش‌های تقلبی را پردازش کنند چون تمام گره‌های بیت‌کوین هر بلاکی را که حاوی داده‌های نامعتبر باشد طبق قوانین پروتکل بیت‌کوین رد می‌کنند. در نتیجه، حتی اگر نشود به همه ماینرهای بیت کوین اعتماد کرد، شبکه امن باقی می‌ماند.

اتریوم با سیستم اثبات سهام یا PoS دریچه جدیدی روی نحوه استخراج باز کرد. خوب است درباره این رقیب سرسخت بیت کوین بیشتر بدانید. خواندن این نوشته را اکیدا توصیه می‌کنم: اتریوم چیست؟ آیا ETH آینده را در دست می‌گیرد؟

راه‌های به دست آوردن بیت کوین و کسب درآمد

بیت کوین یک دارایی ارزشمند و آینده‌دار است و طبیعیست که بخواهیم آن را داشته باشیم و از آن کسب درآمد کنیم. بالاتر گفتیم که استخراج یکی از راه‌های به دست آوردن بیت کوین است. در ادامه سایر راه‌های بیت کوین‌دار شدن را می‌بینیم:

  • استخراج یا ماینینگ: توضیحات ماینینگ را پیش‌تر دادیم ولی نگفتیم که ماینینگ به دو روش ماینینگ انفرادی (solo mining) و ماینینگ گروهی (pool mining) تقسیم می‌شود. در ماینینگ انفرادی، یک نفر با دستگاه‌های ماینینگ کار حل معادله را انجام می‌دهد و در استخراج گروهی، افراد دستگاه‌های پردازشگر خود را شبکه می‌کنند و قدرت محاسباتی‌شان را به اشتراک می‌گذارند و طبیعتا پاداش نیز تقسیم می‌شود.
  • خرید بیت کوین: طبیعتا ساده‌ترین راه به دست آوردن بیت کوین، خرید آن از صرافی‌ها یا افراد است! شما می‌توانید به راحتی از صرافی پول نو با پرداخت آنلاین تومان، بیت کوین بخرید. یا آن را نگه می‌دارید با این نگرش که در آینده قیمت آن افزایش می‌یابد یا در کوتاه مدت با بالا رفتن نسبی قیمت، آن را می‌فروشید و در قیمت پایین‌تر دوباره می‌خرید و… . ضمنا به یاد دشته باشید که می‌توانید کمتر از ۱ بیت کوین هم بخرید. معروف‌ترین پول خرد بیت کوین ساتوشی نام دارد. درباره آن بخوانید: ساتوشی چیست؟
  • وام بیت کوین: پلتفرم‌های زیادی برای قرض گرفتن بیت کوین و ارزهای دیگر وجود دارند. شما با سپردن یک مقدار وثیقه می توانید درصدی از آن را وام بگیرید و هر موقع که خواستید پس بدهید. در این مورد باید مراقب مفهومی به نام لیکوییدیشن باشید.
  • استیک بیت کوین: استیکینگ به معنای سپرده‌گذاری است. یعنی شما بیت کوین خود را جایی می‌گذارید و در ازای آن سود می‌گیرید مانند کاری که در بانک‌ها می‌کنیم. در برخی صرافی‌ها مانند کوکوین و کوین بیس می‌توان این کار را انجام داد و از بیت کوین کسب درآمد کرد.
  • بات معامله‌گر بیت کوین: برخی صرافی‌ها ربات‌هایی توسعه داده‌اند که با قرار دادن بیت کوین در یک حساب، با بیت کوین شما معامله می‌کند و درصدی از سود معامله را به شما می‌دهد. در مورد بات‌ها باید احتیاط کرد چون ممکن است بسیاری از آن‌ها کلاهبرداری باشند و بیت کوین شما را برداشت کنند.

راه‌های دیگر کسب درآمد از بیت کوین را هم ماهرخ برایتان نوشته.

عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

بیت کوین به جز واسطی برای پرداخت، یک راهکار ذخیره ارزش هم هست. از آنجایی که ما همیشه در تلاشیم که جلوی کاهش ارزش دارایی‌هایمان را با توجه به کاهش ارزش ریال بگیریم، قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای ما مهم‌اند اما چه عواملی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند که باید آن‌ها را رصد کنیم؟

  • عرضه و تقاضا: مفهوم عرضه و تقاضا در دنیای اقتصاد، مفهومی شناخته شده است. طبق این قانون، اگر تقاضایی برای یک محصول وجود داشته باشد، تولید کننده مقدار بیشتری از آن را وارد بازار می‌‌کند تا تعادل شکل بگیرد. وقتی تقاضا وجود دارد ولی کالایی نیست، قیمت افزایش پیدا می‌کند چون ارزش آن دارایی برای مردم زیاد شده و حاضرند مبلغ بیشتری برای داشتن آن بپردازند. برعکس آن هم صدق می‌کند: وقتی تقاضا نباشد کالاها در بازار می‌مانند و کسی آن را نمی‌خرد پس قیمت آن کم می‌شود. حالا جای کالا و بیت کوین را عوض کنید!
  • هاوینگ: هاوینگ موجب نصف شدن مقدار بیت کوین پاداش ماینرهاست. یعنی عرضه کم می‌شود. پس هاوینگ یکی از عوامل موثر بر فرمول عرضه و تقاضا و قیمت بیت کوین است.
  • اخبار: خبرها روی قیمت بیت کوین موثرند چون موجب ترس، طمع و فومو می‌شوند. مثلا اتفاقات فدرال رزرو یا شکایت از یک پروژه می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد. در این مقاله به شما درباره تاثیر نرخ تورم بر قیمت بیت کوین گفته‌ایم.
  • رقبا: رقیب‌هایی مانند اتریوم یا میم کوین‌ها، ان اف تی‌ها و… بیکار ننشسته‌اند و در صددند سهم بیت کوین از بازار را به دست بیاورند. موفقیت پروژه‌های دیگر ممکن است سرمایه‌ها را به آن سمت هدایت کند یا برعکس، سرمایه‌ها به سمت پروژه‌ای مطمئن مثل بیت کوین سرازیر شود.
  • هزینه‌های تولید: هزینه‌های تولید بیت کوین شامل هزینه‌های زیرساختی، برق برای استخراج و سطح دشواری الگوریتم ریاضی (هزینه غیر مستقیم) است. سطح سختی در الگوریتم‌های بیت کوین می‌تواند سرعت تولید ارز را کاهش دهد یا سرعت ببخشد و بر عرضه بیت‌کوین تأثیر بگذارد که به نوبه خود بر قیمت آن موثر است.
  • قوانین: دولت‌هی مختلف، قوانین متفاوتی برای استفاده یا استخراج بیت کوین وضع می‌کنند. مثلا کشوری مانند السالوادور آن را به عنوان یک پول قانونی می‌پذیرد و چین تراکنش‌ ارزهای دیجیتال را به طور رسمی ممنوع می‌کند. در صورتی که تصمیم یک دولت علیه رمزارزها موجب نگرانی مردم شود، قیمت BTC ممکن است کاهش یابد. عدم قطعیت نظارتی باعث ایجاد ترس در بین سرمایه گذاران می‌شود و ارزش بیت کوین را بیش از پیش می‌کاهد.
  • رویدادها: اتفاقاتی مانند کرونا، سیل، زلزله با نتایج فجیع انسانی یا جنگ‌ها، بر قیمت بیت کوین موثر هستند. از طرف دیگر رشد و شکوفایی اقتصادی هم می تواند موجب تاثیر بر قیمت بیت کوین شود.

بیت کوین رایگان حقیقت دارد؟

به جز اکسیژن و نور خورشید هیچ چیز در این جهان رایگان نیست و همه چیز بهایی دارد! اما بله! برخی برنامه‌ها هستند که مقدار بسیار کمی بیت کوین در حد چند ساتوشی به عنوان پاداش به افرادی می‌دهند که مثلا در یک بازی شرکت کنند، تبلیغات ببینند، در نظرسنجی و تست شرکت کنند و… .

ولی همیشه به این نوع جوایز با دیده تردید نگاه کنید و همه جوانب را بسنجید. تبلیغاتی که وعده مبالغ زیاد بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر را می‌دهند مشکوک هستند و نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

معنی هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین را به اشتباه، هالوینگ بیت کوین هم می‌گویند ولی این یک تلفظ اشتباه است! بیت کوین‌ها با نرخ کاهشی و قابل پیش بینی ایجاد می‌شوند. تعداد بیت کوین های جدید ایجاد شده در هر سال به طور خودکار در طول زمان به نصف کاهش می‌یابند تا زمانی که انتشار بیت کوین به طور کامل متوقف شود و در مجموع ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود. به این نصف شدن پاداش‌ها، هاوینگ (Halving) می‌گویند. در این مرحله، ماینرهای بیت کوین احتمالا کارمزد تراکنش‌های کوچک را دریافت خواهند کرد. این نصف شدن پاداش‌ها، هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد؛ زمانی که ۲۱۰ هزار بلاک تشکیل شده باشد. هدف هاوینگ، کنترل تورم بیت کوین است. از کارمزد بیت کوین گفتیم. یک مقاله ناب داریم درباره روش‌های کاهش کارمزد بیت کوین. حتما بخوانید.

در چهار سال ابتدای شکل گیری بیت کوین، هر ماینر می‌توانست با حل کردن معادله و ایجاد بلاک جدید ۵۰ بیت کوین به دست بیاورد! چهار سال بعد یعنی در ۲۰۱۲ این پاداش به ۲۵ بیت کوین رسید و در آخرین هاوینگ یعنی سال ۲۰۲۰ این پاداش ۶.۲۵ بیت کوین شد. با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شویم که در سال ۲۱۴۰ دیگر بیت کوینی برای استخراج باقی نمی‌ماند و تمام ۲۱ میلیون واحد بیت کوین استخراج خواهد شد.

درباره هاوینگ بیت کوین بیشتر بدانید: هاوینگ بیت کوین چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

کیف پول بیت کوین متصل به لپتاپ کیف پول سرد بیت کوین

بهترین کیف پول بیت کوین در سال ۲۰۲۱ چیست؟

از تمام این‌ها که بگذریم می‌رسیم به روش نگهداری و ارسال و دریافت بیت کوین با استفاده از کیف پول. حتما داستان هارد دیسک گمشده مرد ولزی را شنیده‌اید که حاوی اطلاعات کیف پول او با ۷۵۰۰ بیت کوین بود! پس همین ابتدا باید مراقب عبارت پشتیبان کیف پول خود باشید!

کیف‌پول‌های بیت‌کوین با مدیریت شخصی سطوح بیشتری از ایمنی را نسبت به کیف پولی دارند که مدیریت آن دست یک صرافی است. در صرافی‌های داخلی و خارجی، شما به آ‌ن‌ها اعتماد می‌کنید تا بیت کوینتان را ایمن نگه دارند. کنترل کلیدهای خصوصی کیف پول هم دست آن‌هاست یعنی درواقع بیت کوین شما در اختیار صرافی است. اگر اتفاقی برای صرافی بیفتد یا هک شود دارایی شما دود خواهد شد! وبسایت رسمی بیت کوین هم توصیه‌هایی برای انتخاب کیف پول بیت کوین کرده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب یک کیف پول، امنیت، سرعت و راحتی استفاده است اما آیا کیف پولی هست که هر سه این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد؟ کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی هستند که از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند ولی بهترین و امن‌ترین آن‌ها کدام‌اند؟

بهتر است با مفهوم کلی کیف پول آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درستی بین این همه کیف پول داشته باشید. این مقاله به شما کمک می‌کند: کیف پول چیست و چرا داشتن کیف پول خوب ضروری است؟

بهترین کیف پول نرم‌افزاری بیت کوین ۲۰۲۱

کیف پول‌های موبایلی و دسکتاپ کاربری راحتی دارند، رایگان‌اند و در دسترس‌تر هستند. برای معاملات روزانه بهتر است از کیف پول‌های موبایلی استفاده کنید. ولی از آنجایی که نمی‌توان همه چیز را با هم داشت، باید بگویم که امنیت کیف پول‌های گرم -که با اینترنت کار می‌کنند- کمتر از کیف پول‌های سرد یا آفلاین است. پس برای نگهداری مقادیر زیاد بیت کوین آن‌هم به مدت طولانی بهتر است از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید. ولی بهترین کیف پول‌های نرم افزاری این‌ها هستند: (منبع: bitcoin.org)

بهترین کیف پول موبایلی بیت کوین ۲۰۲۱

بهترین کیف پول‌های موبایلی بیت کوین برای اندروید

بهترین کیف پول‌های موبایلی بیت کوین برای اندروید

  • بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)
  • بیتر (Bither)
  • بیت پی (BitPay)
  • بی‌آر‌دی (BRD)
  • اکلر موبایل (Eclair Mobile)
  • اج (Edge)
  • الکتروم (Electrum)
  • مای سلیوم (MyCelium)
  • آنستاپبل (Unstoppable)
بهترین کیف پول‌های موبایلی بیت کوین برای IOS

بهترین کیف پول‌های موبایلی بیت کوین برای IOS

  • بیتر (Bither)
  • بیت پی (BitPay)
  • بی‌آر‌دی (BRD)
  • اج (Edge)
  • آنستاپبل (Unstoppable)

کیف پول محبوبتان را به این لیست اضافه کنید و ویژگی‌ای که باعث شده آن را انتخاب کنید در کامنت‌ها بگویید.

بهترین کیف پول دسکتاپ بیت کوین ۲۰۲۱

سایت رسمی بیت کوین کیف پول‌های دسکتاپ را برای سه سیستم عامل لینوکس، مک و ویندوز معرفی کرده است که تقریبا یکسان هستند.

بهترین کیف پول بیت کوین برای دسکتاپ (ویندوز، مک، لینوکس)

بهترین کیف پول بیت کوین برای دسکتاپ (ویندوز، مک، لینوکس)

  • آرموری (Armory)
  • بیت کوین کور (Bitcoin Core)
  • بیت کوین ناتس (Bitcoin Knots)
  • بیتر (Bither)
  • بیت پی (BitPay)
  • الکتروم (Electrum)
  • اسپارو (Sparrow)
  • اسپکتر (Specter)
  • واسابی (Wasabi)

بهترین کیف پول سخت افزاری بیت کوین ۲۰۲۱

گفتیم که امنیت کیف پول‌های سخت افزاری، مثال زدنی است ولی از آنجایی که گل بی‌خار، خداست باید بگویم برای کیف پول سخت افزاری باید هزینه کنید و آن را بخرید در صورتی که اکثر کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان هستند. نکته دیگر این است که اگر حواس‌پرتید و اهل گم کردن وسایلتان یا جا گذاشتن آن‌ها هستید، مراقب باشید چون ممکن است کیف پولتان را جا بگذارید. البته در این مورد، کیف پول نرم افزاری هم به کارتان نمی‌آید چون احتمالا عبارت‌های پشتیبان را هم گم می‌کنید!

جدای از شوخی، این کیف پول‌های سرد، بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین سال ۲۰۲۱ هستند:

بهترین کیف پول سخت افزاری بیت کوین

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین

  • بیت باکس 02 (BitBox02)
  • کلد کارد (Coldcard)
  • کیپ کی (Keepkey)
  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • ترزور مدل تی (Trezor Model T)
  • ترزور وان (Trezor One)

بالاخره بیت کوین بخریم یا نه؟!

اگر چند سال است دارید این سوال را از خودتان می‌پرسید و هنوز دارید در گوگل سرچ می‌کنید که بیت کوین چیست و به این مقاله رسیده‌اید، باید بگویم بهتر است تجدید نظر کنید! اگر همان موقع بیت کوین خریده بودید تا الان سرمایه‌تان چند برابر شده بود.

البته من توصیه‌ای برای خرید بیت کوین نمی‌کنم ولی فکر می‌کنم بالاخره باید روزی وارد دنیای جدید مالی شد. حالا با بیت کوین یا اتریوم یا ارزهای معتبر دیگر. بله. تا حدی حق دارید بپرسید آیا بیت کوین بخریم یا نخریم، چون افراد معروفی هستند که به بیت کوین اعتماد ندارند ولی از طرف دیگر هم هستند کسانی که از علم اقتصاد بهره‌مندند و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیایید با هم چند نمونه موافق و مخالف را مرور کنیم ولی در نهایت، تصمیم با شماست!

نظرات مثبت درباره بیت کوین

جمله معروف باراک اوباما درباره بیت کوین

داشتن بیت کوین مثل این است که یک بانک سوئیسی در جیب داشته باشی!

باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا

جان مک آفی، بنیان‌گذار مک آفی

شما نمی‌توانید چیزهایی مانند بیت کوین را متوقف کنید. آن‌ها همه جا خواهد بود و جهان باید دوباره تنظیم شود. دولت‌های جهانی مجبورند خود را اصلاح کنند.

جان مک آفی، بنیان‌گذار مک آفی

تایلر وینکلووس، کارآفرین

ما تصمیم گرفته‌ایم که پول و باور خود را در چارچوبی ریاضی قرار دهیم که عاری از سیاست و خطای انسانی باشد.

تایلر وینکلووس، کارآفرین

اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل

بیت کوین یک دستاورد رمزنگاری قابل توجه است. توانایی ایجاد چیزی که در دنیای دیجیتال قابل تکرار نیست، ارزش بسیار زیادی دارد. افراد بسیاری در کنار آن، کسب و کار خواهند ساخت.

اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل

پیتر تیل، یکی از بنیان‌گذاران Paypal

من فکر می کنم بیت کوین پتانسیل انجام کاری مانند تغییر جهان را دارد.

پیتر تیل، یکی از بنیان‌گذاران Paypal

نظرات مخالف بیت کوین

ما واقعا نمی‌دانیم این کوین چگونه ایجاد می‌شود. بدون شفافیت اولیه نمی‌توانید پولی کاربردی داشته باشید. مگر اینکه به خاطر تجارت به معاملات بی‌ثبات معتاد شده‌اید. از بیت کوین دوری کنید. خوشبختانه ریزش آن برای اکثر مردم یک هشدار مفید خواهد بود

استیو فوربز، سردبیر نشریه فوربس

استیو فوربز، سردبیر نشریه فوربس

بیت کوین شیطان است.

پل کروگمن، اقتصاددان

پل کروگمن، اقتصاددان

این ارز کار نخواهد کرد. شما نمی‌توانید تجارتی داشته باشید که در آن مردم بتوانند ارزی را از روی هوا اختراع کنند و فکر کنند افرادی که آن را می‌خرند واقعا باهوش هستند.

جیمی دیمون، مدیر موسسه مالی جی پی مورگان

 جیمی دیمون، مدیر موسسه مالی جی پی مورگان

آیا می‌توان آینده بیت کوین را پیش بینی کرد؟

شاید نتوانیم به صورت دقیق آینده بیت کوین را پیش بینی کنیم (چه پدیده‌ای را می‌توان دقیق پیش بینی کرد؟!) ولی بیت کوین تا الان نشان داده که می‌تواند جایگاه خود را به عنوان یک دارایی برای پرداخت و سرمایه‌گذاری حفظ کند. آپگرید تپروت و امضای اشنور یکی از عواملی است که روی قیمت بیت کوین تاثیر خواهد گذاشت. این آپگرید در نوامبر امسال (۲۰۲۱) عملیاتی شد.

می‌خواهید بدانید ۱۰ شرکت برتر هولدر بیت کوین کدامند؟

نشریه فوربز (که بالاتر دیدیم مدیر آن یکی از مخالفان بیت کوین است) در مقاله‌ای به نقل از یکی از مدیران صندوق تامینی اعلام کرد که اتریوم می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ از بیت‌کوین به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال پیشی بگیرد.

غول بانکی جی پی مورگان (با اینکه مدیر آن چند خط بالاتر نشان داد دید خوبی نسبت به بیت کوین ندارد) پیش بینی کرده است که بیت کوین می‌تواند در بلندمدت تا سال ۲۰۲۲ به ۱۴۶۰۰۰ دلار برسد.

متیو هایلند، تحلیلگر مشهور هم اعتقاد دارد که سرمایه‌گذاران جدید با حجم دارایی زیاد، نقشی کلیدی در چگونگی شکل‌گیری عملکرد قیمت بیت‌کوین در طول چرخه هاوینگ فعلی (که قرار است در سال ۲۰۲۴ به پایان برسد) ایفا خواهند کرد.

بابی لی، مدیر عامل سابق صرافی BTCC و خالق سرویس کیف پول بیت کوین Ballet، می‌گوید قیمت یک میلیون دلاری بیت کوین تا دهه ۲۰۳۰ تضمین شده است. او اعلام کرده که در ۱۰ سال آینده و تا پایان سال ۲۰۳۱، بیت کوین سه هاوینگ دیگر را خواهد دید و این پاداش بلاک را به تنها ۰.۷۸ BTC کاهش می‌دهد پی مجموع عرضه روزانه فقط ۱۱۲.۵ BTC خواهد بود. این امر، بیت کوین را کمیاب و در نتیجه گران می‌کند. او به همه پیشنهاد هودل کردن* می‌دهد!

طبق تعریف هودل: در جامعه ارزهای دیجیتال برای نگهداری یک ارز دیجیتال به جای فروش آن به زبان عامیانه HODL گفته می‌شود. فردی که این کار را انجام می‌دهد هودلر می‌نامند. در دسامبر ۲۰۱۳ در صفحه پیام انجمن بیت کوین یک کاربر به ظاهر مست یک اشتباه تایپی در نوشتن HOLD داشت و نوشت: «I AM HODLING» که از آن زمان دستمایه شوخی شد و کم کم به عنوان یه اصطلاح پرکاربرد جا افتاد!

جدای این پیش بینی‌ها باید این را هم در نظر داشته باشیم که تمام این‌ها در شرایطی است که اتفاق جدیدی نیفتد و پروژه‌های دیگر روند عادی خود را طی کنند. با گذر زمان، فناوری‌های جدید باعث گسترش دیفای می‌شوند و اتفاقات تازه‌ای رقم خواهد خورد.

آیا ممکن است بیت کوین از بین برود؟

شبکه بیت کوین تا الان به روز رسانی‌های زیادی داشته ولی هیچ موقع از کار نیفتاده یا متوقف نشده است. ولی شرایط بعیدی هستند که اگر اتفاق بیفتند بیت کوین هم از کار می‌افتد:

  • قطع سراسری برق: اگر برق جهان به صورت سراسری قطع شود به صورتی که تمام ارتباطات و اینترنت را در سراسر جهان قطع کند، ارتباط نودها با هم قطع می‌شود و سیستم از کار می‌افتد.
  • ممنوعیت جهانی: اگر تمام دولت‌های جهان، ماینینگ بیت کوین و خرید و فروش و تبادل آن را ممنوع اعلام کنند ممکن است بیت کوین تحت تاثیر قرار بگیرد و تراکنش‌های آن به حداقل برسد. به این ترتیب ارزش آن بسیار کم خواهد شد.

منابع آموزشی درباره بیت کوین

درباره بیت کوین مقالات آموزشی بسیاری نوشته و منتشر شده است. این منابع رو که سایت bitcoin.org منتشر کرده در اختیار شما می‌گذاریم تا اطلاعات تکمیلی را به دست بیاورید:

Bitcoin Wiki
Khan Academy

Let’s Talk Bitcoin

Bitcoin Knowledge Podcast

WeUseCoins.com

BitcoinMining.com

IamSatoshi

Bitcoin Information & Educational Resources

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا خرید بیت کوین را توصیه می‌کنید؟ فکر می‌کنید آینده بیت کوین چیست؟

9
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد جواد پیری
محمد جواد پیری
1 سال قبل

با سلام ؛شرکت ارز دیجیتالBitsecured Fx شرکت معتبری و قانونی است .

علی حاجتی
علی حاجتی
1 ماه قبل
پاسخ به  شبنم رضا

سلام خوبی هستین چجوری باید سکه رو بفروشم

آیدین
آیدین
1 سال قبل

عالی بود

سجاد
سجاد
1 سال قبل

۰۹۰۳۳۱۱۸۱۴۵

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

9

5

نظر مخاطبان (9)