اثبات کار یا POW چیست؟ | در مورد Proof of Work این مکانیزم پرهزینه بیشتر بدانید!

اثبات کار
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

این روزها در هر محفلی صحبت از رمزارزها و دنیای غیرمتمرکز است. این دنیا را می‌توان به یک کوه یخ تشبیه کرد. چرا که اکثریت افراد، فقط قله آن یعنی بیت کوین و پولسازی را در نظر دارند. این امر کاملا طبیعی است، اما بهتر است کمی با مکانیزم و ماهیت شبکه‌ها، ارزهای دیجیتال و روش استخراج آن‌ها هم آشنا شویم.

در این میان، نمی‌توان ادعا کرد که‌ تا به حال‌ اسم‌ ماینینگ‌ و ماینر به گوشمان نخورده است. امّا‌ ممکن‌ است از خودما‌ن‌‌ بپرسیم که ‌ما‌‌ینینگ چیست؟ چه ارزهایی با این روش استخراج می‌شوند؟ آیا من هم می‌توانم‌‌ بیت‌ کوین استخراج کنم؟ برای پاسخ به تمامی سوالات،‌ ما را در ادامه‌ این مقاله همراهی کنید. بلاک چین چیست؟ توضیح مفهوم بلاک چین به زبان ساده با مثال و تصویر

اثبات کار Proof of Work چیست؟

اثبات کار (Proof of Work)، یک مکانیزم رمزنگاری غیرمتمرکز بوده که در آن، اعضای یک شبکه نیاز دارند تا توان محاسباتی خود در حل معادلات شبکه را ثابت کنند. هدف از این کار، در اجماع (Consensus)، اعتبارسنجی (Validation) و اضافه شدن بلاک‌های جدید به شبکه خلاصه می‌شود.

هر شبکه بلاک چین برای تایید و ثبت تراکنش‌های خود و ایجاد بلاک‌های جدید، از سازوکاری استفاده می‌کند. این سازوکارها از ابتدای ابداع بیت کوین تا به امروز تغییرات زیادی کرده‌اند. اولین الگوریتم برای ساخت بلاک‌ها و در پی آن استخراج ارز دیجیتال، الگوریتم اثبات کار بود که بیت کوین آن را پایه گذاشت. همه چیز ارز دیجیتال نیست! معرفی کاربردهای بلاک چین در دنیای واقعی

به طور کلی، هدف از بکارگیری الگوریتم‌های اجماعی چون اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS)، حفظ امنیت شبکه، به توافق رسیدن اعضا بر سر یک تصمیم و جلوگیری از تایید تراکنش‌های جعلی خواهد بود.

تاریخچه اثبات کار

ایده اولیه این مکانیزم ابتدا در سال ۱۹۹۹،‌ ‌توسط‌‌ ‌‌مار‌کو‌‌س‌ یاکوبسون و آری‌‌ جوئلس مطرح شد. تما‌م‌ ‌بلاک چین‌های مشغول به کار، برای ادامه فعالیت خود به یک‌ الگوریتم قدرتمند نیاز دارند تا چرخ دنده‌های آن را به کار بیندازد. در مورد بیت کوین، این الگوریتم، حل مسایل پیچیده ریاضی بود که با استفاده از توان پردازش کامپیوترها انجام می‌شد.

یعنی ماینرها با حل معادلات ریاضی می‌توانستند ادعا کنند که بلاک را کشف کرده‌اند و حالا شبکه باید به آن‌ها بیت کوین پاداش دهد. به این کار ماینینگ با استخراج در پلتفرم PoW می‌گویند. یعنی ماینر اثبات می‌کند که کاری کرده است.

احتما‌لا‌ ‌بدا‌نید‌ که د‌‌ر‌ شبکه‌ بلاک‌ چین،‌ زنجیره‌ای از بلاک‌های به هم پیوسته تشکیل می‌شوند. سا‌خته شد‌ن‌ هر بلاک‌ جدید،‌ نیازمند یک‌ مجوز‌‌ به خصوص است تا اعتبار آن را تایید کند. دقیقا همینجاست که اهمیت واقعی کار نمایان می‌­شود. هما‌ن‌طو‌ر‌ که‌ احتمالا‌ از‌ نام آن مشهود است، می‌توا‌نیم حدس بزنیم که کار و فعالیت هر بلاک را اثبات می‌کند و تشکیل هر بلاک جدید را تایید می‌کند.

آیا “اثبات کار” همان کپچا است؟ خیر! تفاوت آن‌ها را در ویکی پدیا بخوانید.

اثبات کار چیست؟

اثبات کار یا PoW چگونه کار می‌کند؟

دقیقا ما‌‌نند‌ بازیگر نقش اوّل فیلم‌های سینمایی،‌ ‌در شبکه انواع بلاک چین نیز‌ ما‌ینر‌ها اصلی‌ترین نقش را در فعالیت شبکه ایفا می‌کنند.‌ ما‌‌ینر‌ها‌ کا‌مپیوترها‌ی بسیار قدرتمندی هستند که‌ مسا‌ئل فوق پیچیده‌ مر‌بو‌ط‌ به‌ ساختن بلاک‌ها را حل، و عملکرد ‌هر بلاک را تایید می‌کنند.‌‌ با وجود پیچیدگی مسئله‌های حل شده توسط ماینرها، به رسمیت شناخته شدن هر بلاک کار ساده‌ای‌ است و زما‌ن‌ زیادی نخواهد برد. نود در بلاک چین

اکنون ممکن است از خودتان بپرسید که چرا فعالیت ماینینگ سودآور است و ماینرها از کجا پول در می‌آورند؟! بلاک چین‌ها دقیقا مانند‌ دوستان باوفایی هستند که‌ لطف و مهربانی‌ شما را فراموش نمی‌کنند! ما‌ینر‌ها ‌‌به پیشروی‌ شبکه کمک می‌کنند و ‌‌در ازای همین خدمت، شبکه بلاک‌ چین‌ هم وفاداری اعتباردهندگان‌ را جبران ‌می‌کند.‌

ممکن است توان پردازش یک ماینر اندک باشد و نتواند به تنهایی معادلات کشف بلاک را انجام دهد. در آن موقع است که ماینرها به هم می‌پیوندند و استخر ماینینگ یا Mining Pool تشکیل می‌دهند و خب قاعدتا پاداش‌ها را هم بین خود تقسیم می‌کنند.

اگر می‌خواهید درباره مقدار پاداش‌های شبکه بیت کوین بدانید مقاله هاوینگ بیت کوین چیست به شما کمک می‌کند.

اثبات کار و استخراج

به زبان ساده، برای تکمیل یک صفحه در دفتر کل (Ledger) بلاک چین، گره‌ها (Nodeها)ی شبکه نیاز دارند تا برخی محاسبات پیچیده را حل کرده و بر سر تایید و اعتبارسنجی یک تراکنش و ایجاد بلاک یا سکّه‌های جدید در پلتفرم، به اجماع برسند. به این فرایند اعتبارسنجی، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود و انجام‌دهندگان آن هم ماینر نام دارند. استخراج بیت کوین چیست؟ آموزش استخراج بیت کوین از 0 تا 100

اثبات کار و استخراج

ماینینگ یا استخراج در سیستم‌های پیرو الگوریتم اجماع PoW امکان پذیر بوده و بیت کوین (BTC)، دوج کوین (DOGE) و مونرو (XMR)، از محبوب ترین دارایی‌های قابل استخراج نزد کاربران به شمار می‌آیند. استخراج دوج کوین؛ هر آنچه باید از ماینینگ دوج بدانید

ضرورت وجود گواه اثبات کار

ابالاتر اشاره کردیم که مهم ترین اهداف بکارگیری مکانیزم اجماع PoW، در حفظ امنیت، تایید تراکنش‌ها و به اجماع رسیدن اعضای شبکه خلاصه می‌شود.

به طور کلی از آنجایی که بلاک چین‌ها به گونه همتا به همتا (Peer-to-Peer) و غیرمتمرکز طراحی شده‌اند، به منظور گسترش تعداد ولیدیتورها و افزایش تمرکززدایی، وجود گواه اثبات کار برای برخی پلتفرم‌ها ضروری است. قرارداد هوشمند چیست؟ گامی بلند به سوی دنیای غیرمتمرکز!

در واقع نقشی که اغلب توسط یک نهاد دارای مرکزیت مانند بانک ایفا می‌کند، تعداد بیشتری از ماینرها در سراسر جهان انجام می‌دهند و با توزیع شدن اختیارات پلتفرم، می‌توان به سمت تمرکززدایی بیشتر قدم برداشت. به عبارتی، PoW می‌تواند به یکپارچگی یک شبکه کمک کند و آن را تا حد زیادی از ریسک‌های امنیتی مصون نگه‌دارد. دقت کنید، تنها تا حدی!

حمله 51 درصدی

گفتیم که PoW و هر الگوریتم اجماع دیگری، تنها تا حدی می‌تواند شبکه را در برابر مشکلات امنیتی ایمن نگه‌دارد. یکی از حملات بلاک چینی متداول در شبکه‌های PoW، چیزی نیست جز حمله ۵۱ درصد!

حمله ۵۱ درصد چیست؟

به بیانی ساده، زمانی که بیشتر از ۵۰درصد اجتماع ماینرهای شبکه قدرت هش و محاسبه پلتفرم را در اختیار می‌گیرند، به عنوان اکثریت شناخته می‌شوند و می‌توانند تصمیم‌گیری‌های شبکه را بدان گونه که تمایل دارند سازماندهی کنند.

البته که به عقیده بسیاری از کارشناسان، صورت دادن این حمله در شبکه‌های شناخته شده و قدرتمندی چون بیت کوین، به سادگی امکان پذیر نبوده و هزینه، توان محاسباتی و نیاز به اجماع زیاد، از جمله دلایل دشواری این امر هستند.

البته که علی‌رغم هزینه بالا و زمانبر بودن، تا کنون بلاک چین‌هایی مانند اتریوم کلاسیک (ETC) و لایت کوین (LTC) آسیب‌پذیری خود را در برابر این حمله نشان داده‌اند. حمله ۵۱ درصد در بلاک چین چیست؟ تهدیدکننده‌ترین نوع حمله به بلاک چین‌ها

آشنایی با مفهوم دابل اسپندینگ

همانطور که تقریبا از نام آن می‌توان حدس زد، دابل اسپندینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک عضو یا یک گروه، یک دارایی مشخص را بیش از یک بار خرج می‌کند. در واقع در صورت وقوع Double Spending، می‌توان به مشکلاتی در سیستم دارایی‌های دیجیتالی پی برد که موجب می‌شود تا بتوان به سادگی آن‌ها را بیش از یک بار عرضه کرد.

حال انجام تراکنشی مشخص بیش از یک مرتبه، می‌تواند مشکلاتی را در شبکه ایجاد کند. در واقع پس از Double Spending، شاهد عدم تعادل میان تعداد تراکنش‌های انجام شده و تعداد سکّه‌های باقیمانده خواهیم بود. برخی افراد با بکارگیری همین ترفند، قادر به ثبت تراکنش‌های جعلی در شبکه خواهند بود و می‌توانند دارایی‌هایی را از زنجیره خارج کنند.

چرا گواه اثبات کار نیاز به مصرف برق دارد؟

ساختار ماشین‌گونه، ضرورت حل محاسبات ریاضی و اجرای توابع هش در پلتفرم، از جمله دلایل نیاز اثبات کار به مصرف انرژی به شمار می‌آیند.

یکی از دلایل سیاست‌های اعمال شده علیه ماینینگ بیت کوین، مصرف بالای انرژی آن بوده که ممنوعیت استخراج بیت کوین در بسیاری کشورها را به دنبال داشته است.

جالب است بدانید که میزان برق مورد نیاز برای ایجاد هر واحد BTC، حدود ۱۴۴۹ کیلووات/ساعت (kWh) خواهد بود. چیزی برابر با میانگین انرژی مصرفی توسط خانوارهای ایالات متحده در یک مقیاس ۵۰روزه!

معادلات ریاضی در اثبات کار

دانستیم که مهم ترین علّت نیاز به مصرف بالای انرژی و درکل هزینه بالای الگوریتم اثبات کار، چیزی نیست جز حل معادلات ریاضی پیچیده در بلاک چین که در اغلب شبکه‌ها در قالب تابع Hash وجود دارد. علاوه بر توابع هش، کلیدهای عمومی رمزنگاری (Encryption Public Keys) هم در بلاک‌ چین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معادلات ریاضی در اثبات کار

یکی از متداول ترین معادلات مورد استفاده در رمزنگاری، خم بیضوی (Elliptic Curve) نام دارد که در بیت کوین هم به‌ کار می‌رود.

نمونه‌ای از آن: y2 = x3 + a x + b. در زمان پیاده‌سازی این معادله، اگر a را برابر ۰ و b را معادل ۷ قرار دهیم، معادله بدین گونه خواهد بود: y2 = x3 + 7 است. در مقاله رمزنگاری چیست؟ توضیح تصویری الگوریتم رمزنگاری خم بیضوی، به تفصیل این مفهوم نه چندان ساده را شرح داده‌ایم.

هش در گواه اثبات کار چیست؟

نرخ هش (Hash Rate)، معیاری است برای اندازه گیری قدرت محاسباتی در یک شبکه اثبات کار (PoW). در واقع با استفاده از هش‌ریت، می‌توان سطح امنیت و سختی استخراج (Mining Difficulty) در یک شبکه بلاک چینی را مشخص کرد.

ساز و کار اکثریت توابع هش (Hash Functions) بدین گونه است که هر تابع، یک ورودی تصادفی(کلیدها) را به رشته‌ای از Byteها با طول ثابت (مقدار هش) تبدیل می‌کند که به وسیله آن، امکان شناسایی تراکنش‌ها فراهم می‌شود.

طبق داده‌های پلتفرم CoinWarz در زمان نگارش این مطلب، هش ریت بیت کوین به ۳۳۸.۹۵ اگزاهش/ثانیه (EH/s) می‌رسد.

بهترین رمزارزهای اثبات کار

شبکه‌های مختلف‌‌ بلا‌ک چین‌ همواره به پشتوانه محکمی برای ادامه کار خود نیاز داشته‌اند. به طور کلی، می‌توان گفت هر کجا که نگاهتان به عبارت “ماینینگ” افتاد، بدانید که بحث PoW در میان است!

به عنوان مثال، ماینینگ دوج کوین می‌تواند گواه این باشد که میم کوین شاخص بازار، از این الگوریتم پیروی می‌کند. اگر شما هم با بیت کوین پا به دنیای کریپتو گذاشته اید می‌دانید که بزرگ‌ترین ارز بازار، پرچمدار ‌استفاده از الگوریتم اثبات کار محسوب می‌شود.

نام شبکه/ارزارزش بازار
بیت کوین (BTC)۵۱۰ میلیارد دلار
دوج کوین (DOGE)۹.۹ میلیارد دلار
لایت کوین (LTC)۵.۷ میلیارد دلار
مونرو (XMR)۲.۷ میلیارد دلار
اتریوم کلاسیک (ETC)۲.۵۲ میلیارد دلار
بیت کوین کش (BCH)۲.۱۹ میلیارد دلار
کانفلوکس نتورک (CFX)۷۰۰ میلیون دلار
بیت کوین اس‌وی (BSV)۶۶۳ میلیون دلار

با بیت کوین بیشتر آشنا شوید: بیت کوین چیست؟ تعریف درست و دقیق بیت کوین به زبان ساده

در صورت تمایل، می‌توانید لیستی از بزرگ‌ترین ارزهای پیرو PoW را در وبسایت CoinMarketCap، مشاهده کنید. احتمالا بتوانید حدس بزنید که با هر معیاری، بیت کوین در صدر بازار قرار دارد!

همانطور که مستحضر هستید، در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، مرج اتریوم روی داد و این شبکه به سمت‌ ‌PoS یا اثبات سهام کوچ کرد. تا پیش از این مهاجرت بزرگ، پس از بیت کوین، اتریوم در جایگاه دوم بزرگترین دارایی‌های PoW براساس ارزش بازار قرار داشت. استیکینگ چیست؟

با بزرگترین شبکه دارای قرارداد هوشمند یعنی اتریوم بیشتر آشنا شوید: اتریوم چیست؟ آیا ETH آینده را در دست می‌گیرد؟

آیا سازوکار همه رمزارزهای دارای الگوریتم اثبات کار شبیه به هم است؟

شاید بتوان گفت پایه و اساس شبکه‌های دارای الگوریتم PoW مشابه یکدیگر بوده و در تمام آن‌ها، برای تایید تراکنش و ایجاد بلاک جدید به ماینرها نیاز خواهد بود.

آیا سازوکار همه رمزارزهای دارای الگوریتم اثبات کار شبیه به هم است؟

با این حال، نمی‌توان سازوکار استخراج در تمامی ارزهای دارای الگوریتم اثبات کار را شبیه هم دانست.

به عنوان مثال برای استخراج دوج کوین، با هزینه و سختی کمتری روبرو خواهیم بود (در مقایسه با ماینینگ بیت کوین). با این حال به سبب نوسانات بالای این میم کوین، بسیاری از ماینرها استخراج بیت کوین را به DOGE ترجیح می‌دهند.

علاوه بر بیت کوین و دوج کوین، برخی از ماینرها تمایل دارند تا ارزهای مونرو (XMR) و ریون‌کوین (RVN) را برای ماینینگ انتخاب کنند تا با هزینه کمتری به استخراج بپردازند.

جالب است بدانید که برخی افراد با CPUهای کامپیوترهای عادی به ماینینگ XMR می‌پردازند. با این حال، نباید فراموش کرد که پاداش دریافتی ماینرهای بیت کوین به مراتب بیشتر از ارزهای دیگر خواهد بود.

امنیت اثبات کار چگونه تامین می شود؟

تلاش جمعی ماینرها، مهم‌ترین رکن برقراری امنیت شبکه‌های بلاک چینی PoW به حساب می‌آید.

به طور کلی بنا به دلایل زیر، امکان دستکاری شبکه‌های بزرگی چون بیت کوین به حداقل می‌رسد:

  • تمرکززدایی و تعداد زیاد ماینرها در سراسر جهان
  • هزینه‌بر بودنِ فرایند ماینینگ
  • نیاز به اجماع حداقل ۵۱درصد ماینرها برای انجام حملات
  • دشواری محاسبات شبکه

ماینینگ فرآیند‌ آسانی نیست!

تا به الان،‌ همه چیز بر طبق خواسته ما پیش رفته و احتمالا به‌‌ ‌ما‌‌ینینگ علاقه‌مند شده‌اید. امّا این تما‌م‌ ماجرا نیست و در ادامه ممکن است کمی غافلگیر شوید.

در عین کارآمد بودن، این فعالیت مستلزم تکنولوژی سخت افزاری قدرتمند و گران‌قیمت‌‌ است. دلیل این امر هم دقیقا همان چیزی است که بالاتر به آن اشاره کردیم: “پیچیدگی شبکه‌های بلاک چینی”. مسائل موجود در بلاک چین‌ها، به ‌گردآوری اطلاعات زیاد و انرژی بالایی نیاز دارند که‌‌ با کامپیوترهای خانگی انجام پذیر نیستند! این مکانیزم، به کامپیوترهای قدرتمند این امکان را می‌دهد تا بتوانند راه حل‌های مناسبی را برای مسائل بلاک چینی پیدا کنند، و به پاداش شبکه دست یابند. برای آشنایی بهتر با مفهوم ماینینگ و ماینر، این مقاله را در بلاگ پول نو از دست ندهید: مزرعه بیت کوین چیست؟ هر که ماینرش بیش پولش بیشتر!

پس عبارات گول زننده‌ای مثل استخراج بیت کوین با موبایل، استخراج مجانی بیت کوین، استخراج بیت کوین با لپ تاپ را باور نکنین و از کنارشان به سرعت رد شوید چون چیزی جز کلاهبرداری نیستند!

کاربردهای اثبات کار

کاربردهای اصلی اثبات کار (PoW) را می‌ـوان در موارد زیر خلاصه کرد:

مزایا و معایب مکانیزم PoW

در سراسر زندگی، هیچ چیز مطلقی وجود ندارد. تمام مواردی که ما با آن‌ها مواجه هستیم،‌ نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند. مکانیزم Proof of Work هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر می‌خواهید بهتر این موضوع را لمس کنید، در ادامه همراه ما باشید تا به دو روی سکه در مفهوم PoW بپردازیم.

نقاط قوت مکانیزم محبوب اثبات کار Proof of Work

امنیت

در درجه اول، این رویه‌، ‌شبکه‌های بلاک چین را از خطرهای ناشی از حملا‌ت‌‌ سایبری در امان نگه می‌دارد. بلاک چین های اثبات کار دارای الگوریتم‌های ماینینگ یا توابع هش (Hash Functions) هستند که اطلاعات یک بلاک را به عنوان ورودی گرفته و ثبت می‌کند. خروجی‌های ایجاد شده، توابع و اطلاعات بلاک قبلی را نیز شامل می‌شوند. همین امر موجب دشواری کار هکرها و حفظ امنیت شبکه خواهد شد. الگوریتم این توابع به گونه ای طراحی شده است که ماینر باید اطلاعات را تا زمانی که خروجی مورد نظر را به دست نیاورده، نزد خود حفظ کند.

پاداش

افزون بر این مورد، این ساز و کار به افرادی که در‌ ‌تسریع روند شبکه سهیم بودند، پاداش‌ قابل توجهی را اعطا خواهد کرد که به نوعی بخش هیجان انگیز آن به حساب می‌آید و انگیزه افراد برای خرید دستگاه‌های ماینر را تامین می‌کند. قبل از شروع به کار باید مطمئن شوید که ارزشش را دارد و به قولی، هزینه فایده کنید و همه‌چیز را بسنجید.

غیرمتمرکز کردن یا Decentralize

در قدم آخر، بهتر است دنیای غیرمتمرکز را از یاد نبریم. از آنجایی که‌ ‌‌‌هدف نهایی ‌تکنولوژی بلاک چین‌ ‌غیرمتمرکز ساختن جهان است،‌ ساز و کار Proof of Work به وقوع این امر کمک شایانی خواهد کرد. در واقع باید بگوییم که اگر این الگوریتم وجود نداشت، شاید خبری هم از پیشرفت شبکه‌های بلاک چینی نبود.

نقاط ضعفی که نمی‌توان نادیده گرفت

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم،‌‌‌ هیچ چیز بی‌نقص نیست و ‌این تکنولوژی پرهزینه هم معایب خودش را دارد که امری کاملا طبیعی است.

کارمزد زیاد تراکنش

بلاک چین‌ها از مسائلی پیچیده تشکیل شده‌اند و نیاز به فعالیت زیاد ماینرها دارند. حجم‌ بالای فعالیت،‌‌ به کارمزد‌های بالا منجر می‌شود. برای درک کامل این مسئله، کافیست نگاهی به گس فی نجومی شبکه اتریوم بیندازیم!

مصرف انرژی زیاد

علاوه بر این مورد،‌ نباید مصرف بالای انرژی را فراموش کنیم. پیچیدگی شبکه‌های بلاک چین، برای حل شدن نیازمند انرژی بالایی هستند. این موضوع را می‌توان یک نقطه ضعف اساسی تلقی کرد که از علاقه ما به مبحث ماینینگ می‌کاهد. در برخی کشورها چو‌ن‌‌ ‌‌ا‌لسالوادور، از‌ انرژی‌های هسته‌ای برای‌‌ تامین انرژی موردنیاز‌ ماینر ها استفاده می‌کنند. چرا که اگر بخواهند با ذخیره انرژی کشور دست به فرآیند ماینینگ بزنند، باید منتظر قطعی‌های پی در پی برق نیز باشند.

هزینه سخت‌افزارها

البته الگوریتم اثبات سهام هم هزینه دارد و در واقع شما دارایی خود را در شبکه نگه می‌دارید و خود این هزینه به شمار می‌رود ولی در الگوریتم اثبات کار هم شما باید هزینه زیادی برای دستگاه‌های ماینینگ بپردازید. اگر سازوکارهای قانونی مشخصی برای ماینینگ وجود نداشته باشد احتمال ضبط شدن دستگاه‌ها وجود دارد و در این صورت سرمایه اولیه از بین خواهد رفت. پس علاوه بر هزینه، این وسط پای ریسک هم در میان است.

تفاوت اثبات کار و اثبات سهام

به سبب مصرف بسیار زیاد انرژی در شبکه‌های PoW، بسیاری از بلاک چین‌ها (در صدر آن‌ها اتریوم)، به الگوریتم اثبات سهام (PoS) روی آورده‌اند. با این حال عده‌ای بر این باور‌اند که علی‌رغم مشکل در مقیاس پذیری، از حیث تمرکززدایی و امنیت، PoW از PoS عملکرد بهتری را از خود به جای می‌گذارد. مثلث بلاک چین (Blockchain Trilemma) چیست؟ پروژه‌ها بر سر این ۳ راهی!

در هر حال، بد نیست اگر نگاهی بیندازیم بر مهم ترین تفات‌های اثبات کار و اثبات سهام:

اثبات کار (Proof-of-Work)اثبات سهام (Proof-of-Stake)
برای تبدیل شدن به ماینر و تایید تراکنش‌ها، به
تجهیزات ماینینگ و توان محاسباتی نیاز است
برای تبدیل شدن به ولیدیتور، شرکت‌کنندگان نیاز دارند تا
سکّه‌های خود را در شبکه استیک کنند
مصرف بالای انرژیسازگاری با طبیعت
تامین امنیت به دلیل سختی و هزینه بالای نفوذ به شبکهتامین امنیت بوسیله دارایی‌ها
ماینرها پاداش ایجاد بلاک (Block Reward) را دریافت می‌کنندولیدیتورها کارمزد تراکنش‌ها را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند
رقابت بیشتربهره‌وری بیشتر

سوالات متداول

اثبات کار یا Proof-of-Work چیست؟ اثبات کار (Proof of Work)، یک مکانیزم رمزنگاری غیرمتمرکز بوده که در آن، اعضای یک شبکه نیاز دارند تا توان محاسباتی خود در حل معادلات شبکه را ثابت کنند. هدف از این کار، در اجماع (Consensus)، اعتبارسنجی (Validation) و اضافه شدن بلاک‌های جدید به شبکه خلاصه می‌شود.

چه ارزهایی از الگوریتم PoW استفاده می‌کنند؟ از جمله رمزارزهایی که الگوریتم PoW را مورد استفاده قرار می‌دهند، می‌توان به بیت کوین (BTC)، دوج کوین (DOGE)، مونرو (XMR)، اتریوم کلاسیک (ETC) و بیت‌کوین کش (BCH) نام برد.

مزایا و معایب اثبات کار چیست؟ امنیت، تمرکززدایی و پاداش قابل‌توجه، از مزایای اثبات کار هستند. با این حال مواردی چون هزینه بالای تجهیزات، مصرف انرژی و ضعف در مقیاس پذیری را می‌توان از معایب PoW دانست.

کلام آخر

با تمام این تفاسیر، می‌توان به این نتیجه رسید که در آینده‌ای نه چندان دور، اثبات کار جای خود را به مکانیزم هایی چون Proof of Stake خواهد داد. احتمالا دلیل این امر چیزی جز حفاظت از محیط زیست و هزینه‌های کمتر نباشد. اگرچه، همچنان بلاک چین‌های زیادی هستند که فعالیت خود را بر این بستر ادامه می‌دهند. شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما استفاده از کدام الگوریتم به صلاح دنیای غیرمتمرکز است؟ حتما دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید😃

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوپرو
سوپرو
7 ماه قبل

من در خال تحقیق روی سامانه های شهرت و اعتبارم میتونید کمک کنید.

سوپرو
سوپرو
7 ماه قبل

کلام اخر نیاز به اصلاح دارد.
من در خال تحقیق روی سامانه های شهرت و اعتبارم میتونید کمک کنید.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

5

نظر مخاطبان (4)