0

0

رکوردشکنی استیکینگ اتریوم؛ ۱۶ میلیون ETH استیک شده است!

رکوردشکنی استیکینگ اتریوم
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اتریوم‌های استیک شده به ارزش ۲۲.۳۸ میلیارد دلار تا زمان فرارسیدن ارتقای بزرگ بعدی این شبکه غیرقابل برداشت خواهند بود.

تقریباً چهار ماه پس از انتقال موفقیت آمیز الگوریتم اتریوم به شبکه اثبات سهام (PoS)، دومین بلاک چین بزرگ بازار کریپتو کارنسی از نظر ارزش بازار نقطه عطف مهم دیگری را پشت سر گذاشته است. داده‌های پلتفرم Etherscan نشان می‌دهد که بیش از ۱۶ میلیون اتر (ETH) در قرارداد استیکینگ زنجیره Beacon در شبکه اتریوم سپرده شده است.

رقم ۱۶ میلیون اتریوم بیش از ۱۳.۲۸ درصد از کل عرضه این ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهد و با قیمت فعلی ETH، نزدیک به ۲۲.۳۸ میلیارد دلار ارزش این دارایی است. تقریباً دو سال از اجرای قرارداد استیکینگ اتریوم که در سال ۲۰۲۰ ارائه شد، می‌گذرد. درست همان زمان بود که برای اولین بار زنجیره اثبات سهام بیکن (Proof-of-Stake Beacon Chain) در این شبکه معرفی شد.

اعتبار‌سنج‌ها (افرادی که به اجرای شبکه اتریوم کمک می‌کنند) با استیک کردن ETH این شانس را بدست می‌آورند تا بتوانند جزییات تراکنش‌ها را ثبت کرده و با انجام فرایند اعتبار سنجی، آن‌ها را در دفتر کل این شبکه وارد کنند. وجوه استیک شده در شبکه قفل می‌شود و به آن ها سود تعلق می‌گیرد. این وجوه اما تا زمان فرارسیدن ارتقای شانگهای در شبکه اتریوم که احتمالا در ماه مارس ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد، قابل برداشت نخواهند بود.

درحالی‌که تعداد فزاینده ETH استیک شده را می‌توان به عنوان یک نشانه امیدوار کننده برای امنیت و پذیرش این ارز دیجیال تفسیر کرد، بدون شک فشار را بر توسعه دهندگان اصلی شبکه برای تسریع کار برای فعال کردن برداشت‌ها را افزایش می‌دهد.

خرید ارز دیجیتال
موجودی اتریوم (ETH) در زنجیره‌ی استیکینگ اتریوم (Beacon Chain)

داده‌های بدست آمده از پلتفرم آنالیز بلاک چین Nansen نشان می‌دهد که تعداد سپرده‌گذاران منحصربه‌فرد تقریباً ۹۲،۵۰۰ نفر است و داده‌های به دست آمده از BeaconScan نیز نشان می‌دهد که تعداد اعتبارسنج‌های فعال حدود ۴۹۸،۰۰۰ نفر است.

مقدار زیاد ETH استیک‌شده از نظر تئوری باید امکان خرابکاری و دستکاری در زنجیره اتریوم را برای یک شخص یا گروه دشوارتر کند. بااین‌حال، بخش عمده ای از این اتریوم‌های استیک‌شده در حال حاضر به تعداد انگشت شماری از بازیگران بزرگ تعلق دارد و همین موضوع این نگرانی را تقویت می‌کند که کنترل روی زنجیره بیش از حد متمرکز شده است.

سپرده‌گذاران برتر در قرارداد استیکینگ اتریوم Beacon Chain (منبع: پلتفرم Nansen)

از ۱۶ میلیون اتریوم (ETH) استیک شده، تقریباً ۴.۶۵ میلیون عدد توسط Lido به عنوان مجموعه اعتبارسنجی مبتنی بر جامعه، به اشتراک گذاشته شده است. بر اساس داده‌های پلتفرم Nansen، لیدو (Lido)، کوین‌بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken) و بایننس (Binance)، چهار اعتبارسنج بزرگ شبکه اتریوم، مالک ۵۵.۸۸ درصد از کل ETH استیک‌شده هستند.

از زمان ادغام شبکه اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲ درست همان زمانی که اتریوم مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) قدیمی ‌خود را کنار گذاشت، تعداد ETH استیک شده حدود ۱۶.۶۸ درصد افزایش یافته است. فرایند ادغام، به طور کامل الگوریتم بلاک چین اتریوم را به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) تبدیل کرد و منجر شد تا فرآیند قدیمی اثبات کار که انرژی فراوانی نیز مصرف می‌کرد به نفع الگوریتم بهینه‌ و سریع‌تر اثبات سهام کنار برود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)