استیک اتریوم؛ چگونه از اثبات سهام اتریوم درآمد کسب کنیم؟

استیک اتریوم | پول نو
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

5 دقیقه

در فناوری بلاک چین، استیکینگ (Staking) یا سهام‌گذاری به فرآیند مشارکت فعال در اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین اثبات سهام (PoS) گفته می‌شود. در این نوع مکانیسم، هر کسی که حداقل موجودی مورد نیاز برای یک ارز دیجیتال خاص را در اختیار خود داشته باشد، می‌تواند در فرآیند اثبات سهام شرکت کرده و پاداش‌ کسب کند. استیک اتریوم نیز روشی برای کسب درآمد از این شبکه به حساب می‌آید. وقتی هرکدام از مالکان اتر، ارز خود را در شبکه اتریوم قفل می‌کنند و با این کار قدرت اعتبارسنجی شبکه را افزایش می‌دهند، درواقع عملیات استیک اتریوم را انجام داده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با ماهیت ارز دیجیتال مقاله ارز دیجیتال چیست را حتما مطالعه کنید.

استیک اتریوم؛ راهکاری برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری

اتریوم چیست؟ اتریوم یک بلاک چین قابل برنامه‌ریزی است که امکان دسترسی به خدمات مالی، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز مختلف را از طریق قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. اتر (ETH) توکن بومی شبکه اتریوم است که تمام تراکنش‌های درون اپلیکیشن‌ها از طریق آن تأمین می‌شود.

شبکه Ethereum اکنون بیش از حد تحت فشار است و هزینه‌های تراکنش (توضیح بیشتر در مقاله گس فی چیست) این شبکه بالاست. این امر تا حدی به دلیل موفقیت پروژه‌های دیفای است، جایی که مشتریان به دلیل بازدهی مالی بالای تراکنش‌ها، مایل به پرداخت هزینه‌های بالای گس هستند.

البته راه‌هایی ازجمله استفاده از پروژه‌های لایه دوم اتریوم مثل آپتیمیزم، آربیتروم، لوپرینگ و … برای تراکنش‌های این شبکه طراحی شده است؛ اما هیچ‌کدام از این راه‌حل‌های جایگزین نمی‌توانند تمام ترافیک شبکه را پوشش دهند.

ویتالیک بوترین سازنده اتریوم و توسعه‌دهندگان این بلاک چین برای بهبود مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه، مکانیسم اجماع اثبات سهام (POS) را جایگزین روش اثبات کار (POW) کردند. ETH ۲.۰ به‌روز رسانی اصلی این شبکه محسوب می‌شود که مدت‌هاست انتظارش را می‌کشیم. از جمله وعده‌های این آپدیت می‌توان به بهبود مقیاس‌پذیری، سرعت، کارایی و پایداری شبکه بدون به خطر انداختن امنیت و تمرکز زدایی از بلاک چین اشاره کرد.

انتظار می‌رود که در پایان فاز ۲ شاهد عملی‌شدن اهداف اتریوم باشیم. لازم به ذکر است که حال حاضر مرحله مرج اتریوم (Merge) را پشت سر گذاشته‌ایم. درحال‌حاضر، اتریوم به‌طور کامل به‌ روش اجماع اثبات سهام مهاجرت کرده که ازنظر فنی، مهمترین تفاوت بیت کوین و اتریوم به‌حساب می‌آید.

چگونه در اثبات سهام اتریوم شرکت کنیم؟

اتریوم ۲

به عنوان بخشی از این ارتقا، مدل استیک اتریوم جایگزین فرآیند استخراج اتریوم (ماینینگ) موجود در شبکه اتریوم شده است. استکینگ در بلاک چین اثبات سهام (PoS)، فرآیند مشارکت فعال در اعتبارسنجی تراکنش‌ها است. هر کسی که حداقل موجودی لازم (۳۲ اتر) را داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌ها را تأیید کرده و در مقابل پاداش کسب کند. در واقع، فرآیند انتخاب اعتبارسنج‌ها برای ایجاد یک بلوک جدید به عنوان استیکینگ شناخته می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

استیک اتریوم چیست؟

شانس یک اعتبارسنج برای انتخاب شدن، با تعداد سکه‌هایی که برای استیک اتریوم اختصاص داده متناسب است. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در شبکه، کاربران باید اتر (ETH) ارز دیجیتال بومی بلاک چین اتریوم را استیک کنند. اعتبارسنج‌ها، مانند ماینرها در اثبات کار، مسئول ترتیب تراکنش‌ها و ساخت بلوک‌های جدید هستند تا همه گره‌ها بتوانند در مورد وضعیت شبکه به توافق برسند. آن‌ها به‌عنوان پاداشی برای مشارکت فعال خود در شبکه، در قالب اتر پاداش دریافت می‌کنند.

این شکل از خرید سهام اتریوم یک جریان درآمد غیر فعال را برای مشارکت‌کنندگان فراهم کرده و به امنیت اتریوم ۲.۰، یعنی نسخه آتی شبکه اتریوم، کمک خواهد کرد؛ به‌علاوه می‌توان امیدوار بود که هرچه حجم اتر استیک‌شده بیشتر شود، عرضه اتریوم در بازارهای خرید و فروش کمتر شده و در نتیجه قیمت این ارز افزایش پیدا کند.

مزایای استیک اتریوم

  • کسب پاداش
  • امنیت بهتر شبکه
  • اثرات زیست محیطی کمتر

چطور اتریوم استیک کنیم؟

همه چیز بستگی به این دارد که شما تمایل دارید چه مقدار اتر استیک کنید. اگر بخواهید خودتان در شبکه اتریوم، یک نود (Node) پیشنهاد‌دهنده بلاک باشید، حداقل به ۳۲ واحد ETH نیاز دارید، اما راه‌های دیگری با سرمایه کمتر نیز وجود دارد. شما می‌توانید گزینه‌های زیر را بررسی کرده و به سراغ گزینه‌ای بروید که برای شما و شبکه اتریوم بهترین باشد.

استیک انفرادی در خانه

استیک انفرادی گزینه طلایی برای خرید اتریوم و سهامداری است. این گزینه، پاداش کامل بابت مشارکت ارائه می‌دهد و تمرکز زدایی شبکه را بهبود می‌بخشد. در این روش، نیازی نیست به شخص یا شرکت دیگری اعتماد کرده و سرمایه خود را در اختیار آن قرار دهید.

کسانی که سهام‌گذاری انفرادی را انتخاب می‌کنند باید حداقل ۳۲ واحد ETH و یک کامپیوتر اختصاصی داشته باشند که هفت روز هفته و به صورت بیست و چهار ساعته به اینترنت متصل باشد.

در حال حاضر، مقدار کل اتر سهام‌گذاری شده در زنجیره بیکن ۱۶,۳۸۰,۷۱۲ اتر است. تعداد کل اعتبارسنج‌ها ۵۱۱,۸۹۷.۲۵ عدد و نرخ درصدی سالانه (APR) آن ۴.۹٪ است. عدد APR را می‌توانید مانند نرخ سود بانکی در نظر بگیرید.

استیک سهام اتریوم

استیک به کمک شرکت‌های خدمات‌دهنده

اگر نمی‌خواهید خودتان سهام‌گذاری کنید یا کار با نرم‌افزارهای شبکه برایتان سخت است، اما همچنان می‌خواهید ۳۲ ETH استیک کنید، گزینه staking-as-a-service (saas) به شما امکان می‌دهد که بخش دشوار این کار را به یک شرکت خدمات‌دهنده محول کنید.

شرکت‌‌های استیکینگ حضانتی معمولاً شما را در ایجاد مجموعه‌ای از اعتبارنامه‌های اعتبارسنجی، آپلود کلیدهای امضا و واریز ۳۲ اتر هدایت و راهنمایی می‌کنند. در واقع، این شرکت‌ها از طرف شما اعتبارسنجی می‌کنند.

این روش سهام‌گذاری نیاز به سطح معینی از اعتماد به شرکت ارائه‌دهنده دارد. برای محدود کردن ریسک از دست رفتن سرمایه شما، کلیدهای برداشت ETH معمولاً در اختیار خودتان هستند.

ارائه‌دهندگان متعددی برای SaaS وجود دارند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها Figment Networks است، یک استارت‌آپ مستقر در تورنتو که ادعا می‌کند بزرگترین ارائه‌دهنده زیرساخت بلاک چین در جهان است. درحال‌حاضر پاداش سالانه استیک اتریوم در این پلتفرم، ۵.۱٪ ارزش اترهای استیک شده است.

سهام گذاری در استخرهای استیکینگ

در حال حاضر، برای کمک به کاربرانی که ۳۲ اتر ندارند، امکان استفاده از استخرهای استیکینگ فراهم شده است. در اینجا مفهومی با عنوان «لیکویید استیکینگ» یا نقدینگی سهام گذاری مطرح می‌شود که شامل یک توکن با استاندارد ERC-20 نقدشونده است که نشان‌دهنده و معادل ETH استیک شده است.

از آنجایی که دارایی‌های سهام‌گذاری شده، در شبکه قفل می‌شوند و تا زمان انتشار کامل ETH ۲ قابل برداشت نیستند، لیکویید استیکینگ خروج آسان دارایی‌ها در هر زمان را امکان‌پذیر می‌سازد. همچنین، این گزینه به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را در کیف پول اتریوم شخصی‌شان نگه دارند.

جهت آشنایی با روش ساخت و استفاده از کیف پول‌ اتریوم می‌توانید از آموزش‌های تصویری مقاله زیر استفاده کنید.

ساخت کیف پول اتریوم

بسیاری از استخرهای استیکینگ یک دارایی توکنیزه را به صورت ۱:۱ در ازای اتر سهام‌گذاری شده ارائه می‌دهند. این توکن‌ها همانند ETH ارزشمند هستند و قابلیت خرید و فروش دارند.

از جمله این استخرها می‌توان به Rocket Pool، Lido، StaFi، Ankr Staking، stakefish و StakeWise Pool اشاره کرد. Lido امکان سهام‌گذاری در کیف پول سخت‌افزاری لجر را فراهم کرده و ۴.٨٪ نرخ بازده سالانه برای اتر ارائه می‌دهد. در این پلتفرم دارایی‌ها قفل نشده و هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن‌ها را از حالت استیک خارج کنید. به ازای میزان اتر استیک شده، توکن stETH در اختیار کاربر قرار داده می‌شود که به عنوان اتر معمولی قابل خرید و فروش است. لیدو ۱۰ درصد از پاداش استیک را به عنوان کارمزد کسر می‌کند.

صرافی‌های متمرکز

بسیاری از صرافی‌های متمرکز، خدمات استیک اتریوم را حتی برای مقادیر کم ارائه می‌کنند. آنها می‌توانند در نقش یک بانک برای پس‌انداز دارایی به شما امکان ‌دهند با حداقل نظارت یا تلاش، مقداری سود از دارایی‌های ETH خود کسب کنید.

روش کار به این صورت است که ارائه‌دهندگان متمرکز، استخرهای بزرگی از ETH را برای اجرای تعداد زیادی اعتبارسنجی با هم ادغام می‌کنند. از آنجایی که دارایی قفل شده در شبکه قابل برداشت نیست، این صرافی‌ها برای تشویق کاربران جهت خرید سهام اتریوم، یک دارایی توکنیزه معادل ۱:۱ از اتر استیک شده برای خرید و فروش و معامله در اختیار کاربران قرار می‌دهند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند کوین بیس، بایننس و کراکن تسهیلات خوبی ارائه می‌دهند.

سهام گذاری یا استیک اتریوم

ریسک‌های مرتبط با استیک اتریوم چه هستند؟

استیک اتریوم مستلزم راه‌اندازی یک گره استیکینگ با استفاده از کلاینت‌های لایه اجرا و لایه اجماع اتریوم است. کلاینت‌های اتریوم نرم‌افزارهایی هستند که به گره‌ها اجازه می‌دهند با شبکه ارتباط برقرار کنند. کاربران به رایانه‌ای با فضای حافظه کافی برای دانلود هر دو بلاکچین اتریوم (قدیمی و جدید) به عنوان حداقل‌ها نیاز دارند. شبکه اتریوم در حال حاضر، تقریبا ١,٢٠٠ گیگابایت داده دارد؛ حجم داده‌های این بلاک چین هر روز با سرعتی حدود ۲ گیگابایت در حال رشد است.

همچنین، اعتبارسنج‌ها باید گره‌های خود را همیشه به بلاک چین متصل نگه دارند. در نتیجه، اتصال به اینترنت پرسرعت یک امر ضروری است. گره‌های اعتبارسنجی که آفلاین باشند، جریمه خواهند شد.

به علاوه، هنگامی که یک اعتبارسنج اتریوم ۲ عمدا قوانین شبکه را زیر پا گذاشته و حذف می‌شود، به این حالت slashing گفته می‌شود. به عنوان یک جریمه، بخشی از ETH سهام‌گذاری شده این فرد برداشته شده و در برخی شرایط، کل مبلغ ۳۲ اتریوم برداشت می‌شود.

عدم نقد شوندگی یکی دیگر از مسائل مهم است. تا زمانی که آپدیت شانگهای اتریوم ۲.۰ منتشر نشود، نمی‌توانید ETH کسب شده یا سهام خود را برداشت کنید. احتمال می‌رود که این فاز از ارتقای اتریوم، در نیمه اول ٢٠٢٣ انجام شود. اگر شما یک هولدر بلندمدت نیستید و قصد دارید اتریوم خود را بفروشید، احتمالاً استیک اتریوم برایتان چندان مناسب نیست. در مقابل، می‌توانید از دیگر روش‌های ذکر شده برای خرید سهام اتریوم استفاده کنید.

آیا اتریوم برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

دلیل اصلی که بسیاری از مردم مایل به خرید سهام ارز دیجیتال Ethereum هستند، به دست آوردن APR یا نرخ درصد سالانه است که می‌تواند متغیر باشد. با مقدار ۳۲ واحد اتر، می‌توانید انتظار داشته باشید که تا حدود ۲ ETH با قیمت‌های فعلی درآمد کسب کنید.

یکی دیگر از دلایلی که افراد می‌خواهند در اثبات سهام اتریوم مشارکت کنند، کمک به شبکه است. گره‌ها، باید اعتبار شبکه را تایید کنند تا به آن مشروعیت ببخشند. اگر می‌خواهید در اثبات سهام اتریوم شرکت کرده، اعتبار شبکه را تایید کنید و در این فرآیند پاداش به دست آورید، سهام گذاری اتریوم می‌تواند برای شما مفید باشد.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، راه‌های زیادی برای شرکت در استیک اتریوم وجود دارد. این مسیرها طیف گسترده‌ای از کاربران را هدف قرار می‌دهند. در نهایت، هر کدام منحصر به فرد بوده و از نظر ریسک، پاداش و میزان نیاز به اعتمادسازی متفاوت هستند. شما می‌توانید پس از تحقیق یکی از آنها را انتخاب کنید.

شما آینده اتریوم را چگونه می‌بینید؟ آیا به نظر شما اتریوم برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ تاکنون از کدام‌یک از روش‌ها برای استیک اتریوم استفاده کرده‌اید؟ مشتاقانه منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات ارزشمند شما هستیم.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عزت
عزت
1 سال قبل

سلام استیک اتریوم آیا سود ۴۰۰ برابر میده؟ به سرمایه.؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  عزت

درود بر شما.
استیک اتریوم برگشت سرمایه سالانه حدود ۴ درصدی داره بنابراین همچین سودی به شما نمیده.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

3

نظر مخاطبان (2)