0

0

مدیر فروش سابق بلاک استریم: اوردینال‌ها و توکن‌های BRC-20 ناپایدار هستند!

سامسون موو (Samson Mow)، مدیر ارشد فروش سابق کمپانی بلاک استریم (Blockstream)، اظهار کرد که هیجان پیرامون اوردینال‌های بیت کوین و توکن‌های BRC-20 پایدار نیست، و مانند چیزی بی‌‌خود و بی‌فایده فقط فضای شبکه را اشغال می‌کنند.

اوردینال ها و توکن های BRC-20 ناپایدار هستند
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

این مدیر اسبق اذعان داشت:

این افراد اساساً هزینه‌های هنگفتی را برای آنها پرداخت می‌کنند که مستقیماً به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین می‌رسد، و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان این توکن‌ها را حفظ کرد. آنها پس از ماه‌ها محو خواهند شد، اجازه دهید در مورد سال‌ها اینجا صحبت نکنیم.

به نظر می‌رسد اوردینال‌های بیت کوین روزبه‌روز در حال زیاد شدن هستند و دوران رونق خود را پشت سر می‌گذارند. از زمانی که مهندس نرم افزار کیسی رادرمور (Casey Rodarmor) این پروتکل را در تاریخ ۲۱ ژانویه۲۰۲۳ راه‌اندازی کرد، بازار آن حسابی گرم شده است. با این حال، واکنش‌های کاربران کاملاً متفاوت بوده است، برخی از این به‌روزرسانی جدید هیجان‌زده شدند و برخی دیگر  به کل آن را رد کرده‌اند.

خرید ارز دیجیتال

از آنجایی که هر NFT روی یک ساتوشی (۱ بیت کوین=۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ساتوشی) ضرب می‌شود، یک بیت کوین می‌تواند حداکثر صد میلیون NFT بیت کوین تولید کند. این NFTها قابل ردیابی، انتقال هستند و به‌صورت بومی بر شبکه بیت کوین بدون نیاز به راه‌حل‌های لایه دو کار می‌کنند.

نکته قابل توجه‌تر این است که این NFTها به طور کامل در شبکه بیت کوین میزبانی می‌شوند، نه بر روی سرورهایی متفاوت که برای اکثر NFTهای موجود در بازار اینگونه است. اوردینال‌ها از ارتقای SegWit 2017 و Taproot 2021 بیت کوین نیز بهره برده‌اند؛  فناوری‌ای که به این شبکه کمک می‌کند فرآیند احراز هویت را سریع‌تر انجام دهد.

اگرچه بسیاری از اعضای جامعه بیت کوین، اوردینال‌ها را توکنی کاربردی می‌دانند که ممکن است پذیرش بیت کوین را افزایش دهند، اما موو آنها را چیزی جز آیتم‌های بی‌خود و بی‌مصرف مانند اِسپم برای این شبکه نمی‌بیند.

این‌ها صرفاً برداشت‌های کوتاه‌مدت پول هستند که در بیشتر موارد شبیه زنجیره‌های رقیب مانند اتریوم و سولانا عمل می‌کنند.

در اوردینال‌ها تمام داده‌ها مستقیماً روی زنجیره نوشته می‌شوند. به همین دلیل است که رادرمور آنها را مصنوعات دیجیتال می‌نامد، نه NFTهای بیت کوین. علاوه‌براین، NFTها اغلب دارای حق امتیاز خالق هستند، در حالی که مصنوعات دیجیتال اینطور نیستند.

به گفته رادرمور، پروژه اوردینال به این منظور روی کار آمد تا نشان دهد NFT چگونه باید باشد.

توکن BRC-20 یک توکن آزمایشی قابل تعویض است که با استفاده از اوردینال‌ها و کتیبه‌ها بر بلاک چین بیت کوین ساخته شده است. به بیانی ساده، این توکن یک فایل JSON است که به عنوان یک قرارداد توکنی پیاده‌سازی شده است و به کاربران امکان می‌دهد توکن‌ها را ایجاد و منتقل کنند.

در مقایسه با توکن‌های ایجاد شده در بلاک چین‌های EVM، استاندارد BRC-20 بسیار ساده است. و به این دلیل است که اگر ظرفیت قرارداد هوشمند بیش از حد زیاد باشد، هر توکن ایجاد شده در شبکه بیت کوین هزینه زیادی خواهد داشت. بنابراین، استاندارد BRC-20 یک فایل اسکریپت ساده و با قاعده‌ای است که امکان انتقال توکن‌ها را بین کیف پول‌های مختلف فراهم می‌کند.

اگرچه بازار توکن‌های BRC-20 در ۲ ماه گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است، اما استاندارد این توکن در مقایسه با ERC-20 همچنان بسیار ساده و جدید است. ارزش کل توکن‌های ERC-20 به صدها میلیارد دلار رسیده است، در حالی که ارزش سرمایه توکن‌های BRC-20 تنها چند صد میلیون دلار است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)