0

0

ویتالیک بوترین: «هر چیز متمرکزی به‌صورت پیش‌فرض مشکوک است»

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، می‌گوید بسیاری از افراد در جامعه اتریوم سقوط صرافی FTX را به‌عنوان تأییدی بر چیزهایی که همیشه به آن اعتقاد داشتند، می‌دانند. به گفته او هر چیز متمرکزی به‌طور پیش ‌فرض مشکوک است. با این حال او هشدار داد که اشتباه دانستن تمام اعتقادات سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) مدیرعامل سابق FTX نیز یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

ویتالیک بوترین: «هر چیز متمرکزی به‌صورت پیش فرض مشکوک است»
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری بلومبرگ در روز یکشنبه (۶ آ‌ذر) منتشر شد، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، نظرات خود را در مورد شکست صرافی ارزهای دیجیتال FTX و مدیرعامل سابق آن سم بنکمن-فرید (SBF) به اشتراک گذاشت. این صرافی در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) ۲۰۲۲ درخواست ورشکستگی فصل ۱۱ را داد. بوترین در اظهارنظر اخیر خود به این خبرگزاری گفت:

اتفاقی که در FTX افتاد البته یک تراژدی بزرگ بود. با این حال بسیاری از افراد حاضر در جامعه اتریوم نیز این وضعیت را تأییدی بر چیزهایی می‌دانند که همیشه به آن اعتقاد داشتند. هر چیز متمرکز به‌طور پیش‌فرض مشکوک است.

بنیانگذار اتریوم تأکید کرد که پروتکل‌های مالی مبتنی بر بلاک چین و دیفای بی‌عیب و نقص کار می‌کنند. او بر اهمیت ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران به کد‌های متن باز و شفاف به‌جای سوق دادن اعتماد آن‌ها به سمت افراد خاص، تأکید کرد.

دیفای چیست؟ معرفی پلتفرم‌های دیفای و نحوه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها

بوترین هفته گذشته در توییتی هشدار داد:

عملکرد متمرکز هر چیزی به‌طور پیش‌فرض بد است. استفاده از ویژگی‌های خدمات مالی غیرمتمرکز و خود حضانتی دارایی‌های دیجیتال (Self-Custody) توسط کاربران در این هفته امیدوارکننده بوده است. اما به یاد داشته باشید که خطراتی نیز با خود به همراه خواهد داشت؛ مانند وجود باگ در کد قرارداد هوشمند که باید برای مقابله با آن حتماً تمهیداتی را از قبل در نظر گرفته باشید.

ویتالیک بوترین در یک توییت دیگر نیز هشدار داد:

تنزل دادن و رد کردن هر چیزی که SBF به آن اعتقاد داشت یک خطای بزرگ دیگر است. مهم است که واقعاً فکر کنید و بفهمید که چه عواملی در اتفاقات رخ داده برای صرافی FTX نقش داشته‌اند و چه چیزهایی نه.

وی همچنین در مورد سقوط استیبل کوین TerraUSD و ارز دیجیتال LUNA که اکنون Luna Classic LUNC نامیده می‌شود، اظهارنظر کرد. او ضمن اشاره به این مسأله که اتفاقاتی از این دست برای اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال ضروری است، تأکید کرد که از سوی دیگر، من واقعاً آرزو می‌کنم که این اتفاق زمانی رخ داده بود که Terra یا LUNA ده برابر کوچکتر بودند.

در مصاحبه‌ای با روزنامه Straits Times که یکشنبه منتشر شد، بوترین همچنین در مورد رویکرد سنگاپور نسبت به مقررات ارزهای دیجیتال هشدار داد. او اظهار داشت که:

تمایل دولت به ایجاد تمایز بین استفاده از بلاک چین و ارز دیجیتال بسیار عجیب و باورنکردنی است.  واقعیت این است که اگر ارز دیجیتال ندارید، بلاک چین‌هایی که قرار است داشته باشید فقط جعلی هستند و قطعاً کسی به آن‌ها اهمیتی نخواهد داد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)