تحلیل فاندامنتال

زمان مطالعه :

9 دقیقه

آینده سولانا تا سال 2030؛ آیا زمان سرمایه گذاری در SOL فرا رسیده است؟

پیش بینی سولانا تا سال ۲۰۲۵
فهرست عنوان ها

ارز دیجیتال سولانا جزو ارزهایی است که به‌ جرئت می‌توان گفت نام آن، برای هر فردی که با بازار کریپتو سروکار داشته باشد، آشناست. شاید رشد عجیب قیمت سولانا در سال گذشته (۲۰۲۱)، بیش‌تر از هر عامل دیگری باعث شده که نام آن بر سر زبان‌ها بیفتد.

در این مقاله می‌خواهیم آینده ارز دیجیتال سولانا را بررسی کنیم و با یک دید کلی ببینیم که تا سال ۲۰۲۵، احتمال دارد که چه تغییراتی برای SOL رخ دهد. قبل از اینکه به‌سراغ پیشبینی و خرید سولانا برویم، بد نیست کمی درباره این رمز ارز اطلاعات کسب کنیم.

شبکه سولانا

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا (با نماد SOL)، رمز ارزی است که بلاک چین مخصوص به خودش را دارد. در شبکه سولانا می‌توان از قراردادهای هوشمند برای ساخت ارزهای دیجیتال دیگر، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (Dapps) و پروژه‌های مختلف دیفای (DeFi) کمک گرفت‌.

همه این قابلیت‌ها شما را به یاد نامی قدیمی‌تر نمی‌اندازد؟ بله؛ اتریوم که در سال ۲۰۱۵ فعالیت خودش را شروع کرد، در ارائه تمامی این خدمات پیشرو بوده. اما فرق سولانا با اتریوم در این است که این شبکه روی مقیاس‌پذیری بیشتر تمرکز کرده تا بتواند تراکنش‌های شبکه‌اش را خیلی سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم انجام دهد.

سولانا چیست؛ نگاهی به سریع‌ترین شبکه بلاک چینی و وایت پیپر سولانا

سولانا به طور رسمی در سال ۲۰۲۰، توسط آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko) راه‌اندازی شد. آناتولی از قبل، در شرکت‌های معتبر فناوری مثل کوالکام و دراپ باکس، تجربه کسب کرده بود. او به همراه گرگ فیتز جرالد (Greg Fitzgerald) و عده‌ای دیگر از همکاران سابقش در کوالکام، روی این محصول کار کرد.

حالا که از این ارز شناخت مختصری پیدا کردیم، قدم بعدی برای پیش‌ بینی رمز ارز سولانا، این است که اطلاعات قیمتی و اخبار مهمی که درباره آن وجود دارد را هم بررسی کنیم. با مطالعه مقاله تفاوت اتریوم و سولانا نیزمی‌توانید اطلاعات مفیدی درباره سولانا، که به‌عنوان رقیب اتریوم گرد و خاک زیادی به‌پا کرده، کسب کنید.

آن‌ها برای روش اجماع در بلاک چین سولانا، از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) استفاده کردند. اما متوجه شدند که این روش به‌تنهایی نمی‌تواند آن مقیاس‌پذیری عالی که مد نظرشان بود را به شبکه بدهد؛ بنابراین ایده جذاب خود را رو کردند.

ویژگی‌ های منحصر به فرد سولانا

ایده اجماع اثبات تاریخ (Proof Of History) نوآوری بود که اولین‌بار برای سولانا ایجاد و استفاده شد. به‌کارگیری این روش در کنار الگوریتم اثبات سهام، نقش بزرگی در بالابردن مقیاس‌پذیری بلاک چین سولانا ایفا می‌کند. لیست بهترین کیف پول‌های سولانا برای ذخیره SOL در 2023

علاوه بر الگوریتم PoH، می‌توان موارد زیر را هم از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد سولانا دانست که وجه تمایز آن با بسیاری از پروژه‌های دیگر به حساب می‌آیند:

توکنومیک ارز دیجیتال سولانا

همانطور که می‌دانید، توکنومیکس و چگونگی توزیع سکّه‌های یک پروژه، از مهم ترین شاخصه‌های سنجش پروژه‌های کریپتویی به شمار می‌آید. استخراج سولانا

به همین خاطر، تصمیم گرفتیم تا اطلاعاتی را در رابطه با توکنومیکس ارز دیجیتال سولانا گردآوری کنیم:

  • سهم سرمایه‌گذاران تامین مالی: ۱۵.۸۶ درصد
  • سرمایه‌گذاران اوّلیه:۲.۶۳ درصد
  • سرمایه‌گذاران روی ولیدیتورها: ۵.۰۷ درصد
  • سرمایه‌گذاران روی تدوین استراتژی‌ها: ۱.۸۴ درصد
  • سرمایه‌گذاران هنگام مزایده‌ها: ۱.۶ درصد
  • اعضای تیم: ۱۲.۵ درصد
  • بنیاد سولانا: ۱۲.۵ درصد
  • صندوق ذخیره اجتماع سولانا: ۳۸ درصد

تحت تاثیر قرار گرفتن آینده سولانا با رقبای جدید

احتمالا می‌دانید که بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی از جمله کاردانو، سولانا و آوالانچ، لقب «قاتل اتریوم» را از آن خود کرده‌اند! با این حال، هیچ یک از آن‌ها نتوانسته‌‌اند به میزان پذیرش و ثبات اتریوم دست یابند و بسیاری از متخصصان بر این باور‌اند که جایگاه اتریوم تثبت شده بوده و احتمالا شبکه‌ای نتواند آن را تهدید کند.

حال سولانا هم با پروژه‌های متعددی رقابت داشته که بسیاری را مجاب کرده تا آینده را از آن رقبای سولانا بدانند. یکی از مهم ترین رقبای سولانا که شاید پتانسیل تهدید جایگاه آن را داشته باشد(صرفا شاید!)، بیت‌گرت (Bitgert) بوده که توانسته به محبوبیت قابل توجهی دست یابد.

آیا بلاک چین بیت گرت تهدیدی برای آینده سولانا است؟

به تازگی بسیاری از افراد به مقایسه دو بلاک چین Bitgert و Solana پرداخته‌اند و خوب است اگر ما هم این دو بلاک چین را از دو حیث مقیاس پذیری (Scalibility) و امنیت (Security) با یکدیگر مقایسه کنیم.

استفاده بیت‌گرت از الگوریتم اجماع اثبات اعتبار (PoA)، پردازش تعداد تراکنش‌های بیشتر و مقیاس‌پذیری بالاتر این شبکه را به همراه داشته است. توسعه‌دهندگان این شبکه اعتقاد دارند که بیت گرت توانایی پردازش ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) را داراست.

از آن سو، سولانا هم از قابلیت‌های فراوانی برخوردار بوده و می‌توان TPS آن را ۶۵هزار تراکنش/ثانیه محاسبه کرد. با این حال، شاید بتوان گفت که بیت‌گرت دست بالاتر را دارد. البته فراموش نکنیم که طبق آمار منتشر شده تا ابتدای سال ۲۰۲۳، تعداد آدرس‌های فعال سولانا چیزی بالغ بر ۷ برابر بیت‌گرت تخمین زده می‌شد!

از مقیاس پذیری که بگذریم، به امنیت می‌رسیم. در رابطه با امنیت، می‌توان گفت هر دو شبکه توانسته‌اند عملکرد مناسبی را از خود به جای بگذارند. (علی‌رغم هک کیف پول‌های فانتوم سولانا در آگوست!)

توسعه‌دهندگان Bitgert مدعی هستند که زیرساخت‌های امنیتی این پلتفرم به قدری پیشرفته بوده که از توانایی مقابله با حملات محاسباتی کوانتومی (Quantum Computing Attack) نیز، برخوردار است. از قابلیت‌های امنیتی این شبکه، می‌توان به سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز و رمزنگاری قدرتمند آن اشاره کرد.

به لطف رمزنگاری‌های پیشرفته و الگوریتم اجماع PoH، سولانا هم سطح قابل قبولی از امنیت را ارائه می دهد. با این وجود، تا کنون با برخی حملات مواجه شده است.

خنثی شدن همکاری گوگل کلاد با سولانا

در اواخر سال ۲۰۲۲، Google Colud به طور رسمی اعلام کرد از آن زمان، یکی از ولیدیتورهای شبکه سولانا به حساب می‌آید. به عبارتی با این همکاری، گوگل برای توسعه‌دهندگان سولانا این بستر را فراهم کرد تا بتوانند برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند خود را اجرا کنند.

این همکاری از اهمیت بالایی برخوردار بود و قیمت SOL توانست رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. با این حال، این روند مثبت ادامه‌دار نبود و فروپاشی صرافی FTX، سولانا و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را با بحران مواجه کرد. صرافی FTX چیست و چه اتفاقی برایش افتاد؟ از عرش تا فرش FTX

مسیر قیمتی سولانا، از ابتدا تا حالا

اولین قیمتی که سولانا با آن در صرافی‌ها معامله می‌شد، در بازه‌ای نزدیک به ۰.۸ دلار بود؛ کم‌ترین قیمتی که این رمز ارز در تاریخ خود ثبت کرده (ATL) نیز مربوط به همان اوایل فعالیتش، در ماه می سال ۲۰۲۰ می‌شود؛ این قیمت تقریبا معادل ۰.۵ دلار است. قیمت لحظه ای سولانا را مشاهده کنید.

با وجود نوسانات قیمتی، دوره‌های ثبات و اصلاحات قابل‌توجهی که ارز سولانا از ابتدای ورودش به مارکت داشته، می‌توانیم بگوییم که این ارز از نیمه سال ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱، درگیر یک روند صعودی بلندمدت بوده است. در اواخر این روند و در کمتر از ۴ ماه، سولانا توانست از قیمتی نزدیک به ۲۲ دلار به بالاترین نرخ تاریخی خود (در ۶ نوامبر)، یعنی به  ۲۶۰ دلار برسد.

خوب می‌شد اگر اوضاع به همین منوال پیش می‌رفت، اما بعید است دارایی پیدا شود که همیشه و مستمر درحال‌رشد و افزایش ارزش باشد؛ سولانا هم از این قاعده جدا نبود. رویدادهای اقتصاد کلان مثل سیاست‌های فدرال رزرو و جنگ روسیه با اوکراین، روی تمام بازار ارزهای رمزنگاری تاثیر گذاشت.

این عوامل از مهم‌ترین دلایلی بودند که سولانا در سال ۲۰۲۲ و بعد از جهش تاریخی خود، همراه بسیاری از ارزهای دیگر مانند بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و کاردانو، توانش را برای ادامه روند مثبت از دست داد و در باتلاقی نزولی به دام افتاد.

پیش بینی آینده سولانا در ۲۰۲۵

توجه به اخبار مهم برای پیش‌بینی آینده رمز ارز سولانا

برای بررسی بهتر آینده ارز سولانا، در این قسمت به بخشی از مهم‌ترین اخبار درباره بلاک‌ چین آن، نگاهی می‌اندازیم. این‌ها عواملی هستند که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روی مسیری که قیمت این ارز طی خواهد کرد، تاثیر  می‌گذارند. بعضی از این خبرها مثبت و بعضی منفی هستند.

معمولا یک خبر یا رویداد مهم به‌تنهایی برای نتیجه‌گیری در مورد آینده ارز دیجیتال کافی نیست. اما اطلاع از اخبار مهم و به‌روز، کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف ارز SOL را شناسایی کنیم، مسیری که تا به اینجا طی کرده را واضح‌تر ببینیم و بتوانیم در ذهن خود، سناریوهای معقول‌تری برای پیش‌ بینی قیمت سولانا در آینده بچینیم.

اخبار مثبت، پروژه‌ها و همکاری‌های سولانا

اخباری مثل لیست شدن در صرافی‌های مطرح یا عرضه توکن‌های پرکاربرد بر روی بلاک چین سولانا، از‌جمله اخباری هستند که علاوه بر افزایش قیمت در همان زمان، می‌توانند به‌عنوان یک عامل برای  تغییرات مثبت در آینده سولانا عمل کنند. عرضه رمز ارز تتر در شبکه سولانا نمونه‌ای از این نوع اخبار بود که باعث رشد ۴۰ درصدی قیمت SOL در آن زمان شد.

شبکه سولانا از پروژه‌های متنوع  DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم‌ها در زمینه‌های مختلفی مثل استیکینگ، قرض و وام‌دهی، معاملات مشتقه و مبادله ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند.

این موارد و نیز پروژه‌های دیگری که سولانا در حوزه‌هایی مثل گیمینگ یا بازار NFT دنبال می‌کند، هرچه تعدادشان زیادتر شود و محبوبیت و اعتبار بالاتری در بین کاربران به‌دست آورند، بیش‌تر به رشد و توسعه بلاک چین سولانا هم کمک خواهند کرد.

از بین گزینه‌های زیادی که در شبکه سولانا توسعه داده شده‌اند، می‌توان به نمونه‌های مشهوری مثل صرافی غیرمتمرکز سروم (Serum)، برنامه سلامت‌محور استپ ‌اِن (STEPN) برای کسب درآمد از طریق دویدن و  پروتکل اودیوس (Audius)، که در زمینه پخش غیرمتمرکز موسیقی به راه افتاده، اشاره کرد.

استپن (STEPN) چیست؟ راهی برای درآمدزایی از طریق قدم زدن!

همان‌طور که گفتیم سولانا به بازی‌های بلاک‌ چینی و کمک به ساخت و فروش NFTها (توکن‌های کلکسیونی که هر واحد از آن‌ با واحد دیگرش یکسان نیست) نیز توجه ویژه‌ای دارد.

بازی‌هایی مثل اطلس استار و بلاک استارز از بازی‌های شناخته‌شده سولانا و بازارهای NFT مانند Magic Eden، Solanart و Solsea نیز از مشهورترین بازارهای توکن‌های غیرمثلی در شبکه سولانا هستند.

قابلیت‌های گوناگون یک بلاک چین فرصت‌های رشد بیش‌تری در اختیار آن قرار می‌دهد. پیش‌آمده زمانی که اکثر ارزهای مارکت نزولی بوده‌اند؛ اما سولانا وضعیتی صعودی داشته. علت چنین اتفاقی دقیقا تنوع کاربردیِ بلاک چین سولانا است‌.

برای مثال در بازه‌های زمانی که سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال کم‌تر جذاب است، ممکن است کسب درآمد از بازی‌های متاورسی یا خرید NFT طرف‌دار پیدا کند. اینجا سولانا که همه این موارد را در شبکه خود میزبانی می‌کند و برای کارمزد تراکنش‌ها نیازمند پرداخت ارز SOL است، فرصت را از دست نداده و می‌تواند شاهد افزایش قیمت باشد. برررسی استیک و استخراج سولانا

نقاط قوت و ضعف سولانا

پاشنه آشیل سولانا کجاست؟

در قسمت قبل درباره نکات مثبتی که در پیش‌ بینی آینده ارز سولانا باید از نظر بگذرانیم، صحبت کردیم. اما وقتی پای سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، باید با خودمان روراست باشیم و همه جوانب را بی‌طرفانه بررسی کنیم. سولانا هم مثل هر پروژه دیگری مسائل خود را دارد. بسیاری از  تحلیل‌گران مطرح، قطعی و اختلالات در شبکه سولانا را مهم‌ترین نقطه‌ضعف آن می‌دانند.

سولانا از زمان به راه‌افتادن، چندین بار دچار قطعی در شبکه شده. علت این اتفاق، افزایش شدید و ناگهانی تعداد تراکنش‌های شبکه سولانا بوده. این مسئله گاهی به دلیل رشد زیاد کاربران برنامه‌ها یا بازی‌های سولانا اتفاق افتاده و گاهی هم مربوط به فعالیت ربات‌های مخرب بوده است.

تاریخچه قیمت سولانا

اگر بخواهیم تاریخچه قیمت سولانا را در مقیاس‌های زمانی ۱، ۳ و ۵ ساله مورد بررسی قرار دهیم، احتمالا با یک قلّه عظیم و چندین درّه روبرو خواهیم شد!

چرا که در یک بازه زمانی مشخص (نیمه دوم سال۲۰۲۱)، شاهد اوج گیری شبکه سولانا و ارز SOL بودیم و همین موضوع توانست بسیاری را به این امر امیدوار کند.

با این حال رکود نسبی بازار کریپتو و مشکلات پلتفرم سولانا اعم از قطعی‌های شبکه در برخی ساعات یا هک کیف پول‌های فانتوم، عرصه را بر این پلتفرم قراردادهای هوشمند تنگ کردند. به هر شکل، بد نیست اگر نگاهی بیندازیم بر تاریخچه قیمت سولانا در یک سال اخیر:

تاریخچه قیمت سولانا

تاریخچه قیمت سولانا (SOL) در ۳ سال اخیر (منبع: سایت ycharts)

قیمت سولانا

برایند قیمتی سولانا در ۵ سال اخیر:

قیمت سولانا در ۵ سال اخیر

نگاهی به پیش بینی قیمت سولانا در چند مرجع تحلیلی

سایت‌هایی وجود دارند که به‌صورت رایگان و برای عموم افراد، ارزهای دیجیتال را تحلیل کرده و تخمینی از آینده قیمت آن‌ها ارائه می‌دهند. این سایت‌ها تحلیل خود را با روش‌هایی مانند نظرسنجی‌ از کارشناسان، بررسی وضعیت نوسانات ارز یا داده‌های موجود در صرافی‌ها ارائه می‌کنند.

در این مقاله دو سایت Finder.com و Changelly.com را انتخاب کردیم تا پیش‌ بینی هرکدام از آن‌ها را درباره قیمت سولانا تا سال ۲۰۲۵، به اطلاع شما برسانیم.

پیش بینی سولانا در ۲۰۲۵

– پیش‌ بینی آینده سولانا توسط سایت فایندر

این سایت اخیرا باتوجه‌ به بررسی سه‌ماهه خود که بر پایه نظر جمعی از کارشناسان متخصص انجام شده، پیش‌ بینی ارز سولانا را در سال ۲۰۲۲، ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ منتشر کرده است. از نظر فایندر قیمت سولانا تا پایان سال ۲۰۲۲، به ۴۵ دلار خواهد رسید. در سال ۲۰۲۵ در سطح ۱۶۶ دلار و در سال ۲۰۳۰ نیز در حوالی ۵۱۲ دلار معامله خواهد شد.

مهم است به این نکته توجه کنیم که پیش بینی اخیر سایت فایندر نسبت به پیش بینی قدیمی‌تری که در ماه ژانویه ۲۰۲۲ ارائه کرده بود، منفی‌تر شده؛ یعنی هرچند که کارشناسان این سایت باز هم در درازمدت سولانا را صعودی می‌بینند، اما در زمان نوشتن این مقاله، ظرفیت پایین‌تری برای پذیرش قیمت‌های بالا برای این ارز دیجیتال قائل هستند و در واقع شیب روند صعودی سولانا را کم‌تر می‌بینند.

– پیش‌ بینی سایت کریپتونیوز از قیمت سولانا تا 2025

پیش بینی چنجلی درباره قیمت سولانا

وب‌سایت CryptoNewsz برای سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به پیش‌ بینی قیمت سولانا پرداخته. در ادامه این بخش به صحبت درباره قیمت تخمینی این سایت برای سولانا در هرسال می‌پردازیم. اعداد زیر بدون درنظر گرفتن ارقام اعشاری نوشته شده‌اند.

  • پیش‌ بینی آینده ارز دیجیتال سولانا در سال 2022

سایت چنجلی طبق تحلیل تکنیکال چارت سولانا، برای سال ۲۰۲۲ حداقل قیمت را معادل ۳۷ دلار و حداکثر قیمت را تا پایان سال، نزدیک به ۴۱ دلار پیش‌بینی کرده است. میانگین قیمت در این سال نیز ۳۹ دلار در نظر گرفته شده.

  • پیش‌ بینی آینده ارز دیجیتال سولانا در سال 2023

طبق تحلیل‌های چنجلی و برخی پلتفرم‌های دیگر، احتمالا سولانا سال ۲۰۲۳ را در بازه قیمتی ۳۳ تا ۴۳ دلار به پایان برساند. به خاطر داشته باشید، این موضوع تنها یک پیشبینی است!

  • پیش‌ بینی آینده ارز دیجیتال سولانا در سال 2024

براساس پشی بینی‌های ارائه شده توسط CryptoNewsz، سولانا این شانس را دارد که سال ۲۰۲۴ را در ناحیه قیمتی ۴۰ دلار آغاز و در محدوده ۶۰ دلار به پایان برساند.

  • پیش‌ بینی آینده ارز دیجیتال سولانا در سال 2025

طبق نظر کارشناسان و تحلیل‌های قبلی، در سال ۲۰۲۵ به ترتیب برای رمز ارز سولانا حداقل و حداکثر قیمتی معادل ۵۹ و ۷۵ دلار پیش‌ بینی می‌کند. متوسط قیمت آن هم حدود ۱۳۴ دلار خواهد بود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

حال بد نیست اگر نیم نگاهی داشته باشیم بر چشم‌اندازهای بلندمدت:

پیش بینی آینده سولانا تا سال 2026

تحلیلگران مرجع CryptoNewsz، عقیده دارند که احتمالا سولانا (SOL) ژانویه سال ۲۰۲۶ را در سطح قیمتی ۷۵ دلار آغاز می‌کند و پس از گذشت نزدیک به چهار ماه، می‌تواند به ناحیه ۸۶ دلار افزایش یابد. همچنین، کارشناسان معتقدند که ناحیه ۹۵ دلار در ماه دسامبر نیز، دور از ذهن نخواهد بود.

پیش بینی آینده سولانا تا سال 2027

با استناد بر داده‌های کریپتونیوز، می‌توان ادعا کرد که سولانا سال ۲۰۲۷ را با اندکی اصلاح قیمت و ریزش تا محدوده ۸۳ دلار آغاز خواهد کرد. امّا مجددا به ۹۵ دلار خواهد رسید.

همچنین، سولانا این پتانسیل را دارد که در جولای همین سال، به سطوحی قیمتی ۱۰۹ دلار هم دست یافته و این ناحیه را تثبیت کند. به طور خلاصه، تحلیلگران بر این باور‌اند که در صورت مساعد بودن شرایط، SOL می‌تواند سال ۲۰۲۷ را در سطوح بالاتر از ۱۲۰ دلار به اتمام برساند.

پیش بینی آینده سولانا تا سال 2028

به عقیده تحلیلگران، اگر تمامی عوامل دست به دست یکدیگر دهند، سال ۲۰۲۸ می‌تواند سال عبور سولانا از ناحیه ۱۵۰ دلار لقب گیرد!

این احتمال وجود دارد که SOL این سال را با قیمت ۱۰۶ دلار آغاز کرده و تا ماه ژوئن، هر واحد SOL در ناحیه ۱۳۶ دلار معامله شود. امّا اگر شرایط حاکم بر بازار همسو با ارزهای دیجیتال پیش رود، می‌توان صعود سولانا تا سطح ۱۵۲ دلار را هم متصور شد.

پیش بینی آینده سولانا تا سال 2029

با آغاز سال ۲۰۲۹، احتمالا ریزش جزئی سولانا را شاهد باشیم. امّا با این حال، این وضعیت تداوم نداشته و احتمالا تا ماه آپریل، قیمت SOL از محدوده ۱۴۰ دلار به ۱۶۴ دلار افزایش یابد.

همچنین در برایند مثبت بازار کریپتو و عملکرد صعودی ارزهای دیجیتال بالاخص بیت کوین و اتریوم، سولانا این شانس را دارد که سال ۲۰۳۰ را در سطوح قیمتی ۱۹۶ دلار آغاز کند.

پیشبینی آینده سولانا تا سال 2030

با آغاز دهه جدید و تا ماه دوم یعنی فوریه، احتمالا بتوان سطوح قیمتی ۱۷۰-۱۹۴ دلار را برای SOL متصور شد. اگرچه تحلیلگران معتقدند که تا اواسط ماه آگوست، می‌توان به صعود SOL تا ۲۲۹ دلار هم خوشبین بود.

در صورت تداوم این روند صعودی و عدم تاثیرپذیری بالا از عوامل بیرونی چون نرخ بهره و دیگر شاخص‌های اقتصاد کلان، احتمالا SOL آخرین ماه این سال را در محدوده ۲۴۶ دلار به پایان برساند.

نگرانی های پروژه سولانا درباره آینده

با روی کار آمدن پروژه‌های مشابه چون بیت‌گرت که به آن اشاره کردیم و بهبود نواقص شبکه اتریوم با آپدیت Merge، بسیاری دیدگاه خود را در رابطه با سولانا تغییر داده‌اند و دیگر مانند سابق به وضعیت آن در آینده خوشبین نیستند. البته که منظور از وضعیت، صرفا شرایط قیمتی ارز SOL نیست.

شاید بتوان مهم ترین نگرانی‌های کاربران درباره پروژه سولانا را در باگ‌های امنیتی و مشکلاتی چون قطعی شبکه خلاصه کرد. به گونه‌ای که در برخی موارد، حجم بالایی از تراکنش‌ها ساعت‌ها در انتظار تایید می‌مانند. البته که با وجود چنین مشکلاتی، نمی‌توان از مزایای بلاک چین سولانا چون مقیاس‌پذیری بالا، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و NFTها، میزبانی از Dappها و کارمزد پایین غافل شد.

نظر ویتالیک درباره آینده سولانا

با وجود چالش‌های متعددی که سولانا از سر گذرانده، بنیان‌گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) باور دارد که این شبکه هنوز پتانسیل‌های بالایی داشته و از ارزش ذاتی قابل توجهی برخوردار است.

به طور کلی، وی همواره از علاقه خود به این شبکه گفته و باور دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند مشکلات آن را برطرف کنند.

نظر پال درباره آینده سولانا

یکی از اعضای سابق هیئت مدیره گلدمن ساکس یعنی رائول پال (Raoul Pal)، در اوایل ماه مارس سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که وضعیت قیمتی سولانا برای وی بسیار جذاب بوده و SOL توانسته از اتریوم (ETH) عملکردی بهتری را به نمایش بگذارد در مقایسه با ETH، رشدی ۸۰درصد را تجربه کند.

وی همچنین اضافه کرد که ETH این شانس را دارد که در سال ۲۰۲۴، به ۱۰ هزار دلار نیز برسد! اتریوم 10 هزار دلاری | آیا ماموریت غیرممکن، ممکن می‌شود؟

جمع‌بندی پیش‌ بینی آینده سولانا تا سال 2030

چشم‌‌انداز ترسیم شده در رابطه با قیمت SOL تا ابتدای دهه آینده را هم بررسی کردیم و نباید فراموش کنیم که این تنها یک پیشبینی بوده و نمی‌توان به طور قطعی در رابطه با چنین موضوعی گفت‌و‌گو کرد.

پیش بینی آینده یک ارز دیجیتال (حتی یک ساعت آینده!) کار راحتی نیست. حتی بسیار اتفاق می‌افتد که یک تحلیل‌گر معروف یا یک سایت معتبر (با اینکه از روش‌های علمی برای تحلیل آینده استفاده می‌کند) نظر خود را تغییر داده و سناریو دیگری درباره آینده قیمت دارایی دیجیتال بنویسند.

در این مقاله با وجود همه ابهاماتی که در پس وقایع چند سال آینده وجود دارد، سعی کردیم که با نگاهی به اخبار و اطلاعات فعلی، مسیر پیش‌ بینی سولانا را هموار کنیم. در آخر نیز به صحبت درباره پیش‌ بینی چند سایت از این ارز دیجیتال پرداختیم.

حالا شما بگویید؛ نظرتان درمورد پیش‌ بینی رمز ارز سولانا چیست؟ به عقیده شما این ارز تا سه سال دیگر به چه سطح قیمتی خواهد رسید و کدام اخبار یا تغییرات جدید می‌تواند بیش‌ترین تاثیر را بر روی ارزش آن بگذارد؟

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
3 ماه قبل

سولانا ارز باارزشی است و مطمئنا بیشتر از این حرفها رشد خواهد کرد

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام با این وضع که ۱۲ دلار شده به نظرتون سقوط نکرده ..یعنی احتمال داره تا اخر سال۲۰۲۲ به حدایقل ۴۰ دلار برسه ..تو رو خدا یه تحلیل خوب بکنید قوت قلب بگیریم من ۴۰ میلیون تا الان ضرر دادم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط جواد
سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  جواد

سلام دوست عزیز، متاسفانه ریزش‌های اخیر باعث ضرر خیلی از افراد شده. واقعیت این هست که با وضعیت الان بازار فعلا نمیشه تحلیل دقیقی ارائه داد و اینکه همچنان نگه دارید یا بفروشید بستگی به تحمل ضرر خودتون داره.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

2

نظر مخاطبان (3)