نظرات مختلف درباره آینده شیبا اینو؛ آیا قیمت شیبا به ۱ دلار می‌رسد؟

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

ارزهای متاورسی، پروژه‌های لایه دوم، توکن‌های مخصوص صرافی‌ها و… دسته‌ بندی‌های مختلف رمزارزها را تشکیل می‌دهند. در این بین، یک دسته بندی دیگر در صحنه نمایش خودنمایی می‌کند و «میم کوین» نام دارد! این نوع ارزها، بر پایه میم‌ها و موضوعات طنز بنا شدند و به همین دلیل، meme coin نامیده می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین میم کوین‌های بازار چیزی نیست جز شیبا اینو! این ارز، یکی از محبوب ترین رمزارزهای بازار به شمار می‌آید و افزایش قیمت شیبا به یکی از مهم ترین سوژ‌ه‌های رسانه‌ها تبدیل شده است. به همین سبب، امروز قصد داریم تا در مورد وضعیت این میم کوین محبوب و آینده شیبا آن به گفت‌وگو بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید!

در انتها اگر به نظرتان خرید شیبا سرمایه‌گذاری خوبی آمد برگردید و روی این لینک کلیک کنید تا با نحوه خرید ارز شیبا قدم به قدم و به صورت تصویری آشنا شوید.

شیبا اینو چیست؟

در آگوست ۲۰۲۰، این ارز کار خود را به عنوان یک میم کوین با رویکرد غیرمتمرکز آغاز کرد. همانند پادشاه بازار کریپتو یعنی بیت کوین، آورنده شیبا هم هویتی نامشخص دارد و با نام مستعار Riyoshi شناخته می‌شود. این ارز مبتنی بر میم، کار خود را با نام «قاتل دوج کوین» شروع کرد و در مدتی کوتاه، به یکی از مهم‌ترین توکن‌های بازار تبدیل شد. برای شناخت بهتر این ارز این مقاله را از دست ندهید: ارز شیبا چیست؟ + هر آنچه باید از این ارز بدانیم!

عوامل موثر بر افزایش قیمت شیبا

بدون شک ۲۰۲۱ سالی رویایی برای شیبا اینو و طرفداران این میم کوین بود. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، قیمت ارز شیبا از ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۱ فراتر نرفته بود. دقیقا یک سال بعد در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱، شیبا با حذف ۵ صفر از قیمت خود، در محدوده ۰/۰۰۰۰۳ ایستاد. این یعنی اگر سال قبل تنها ۱۰۰ دلار از سرمایه خود را به SHIB اختصاص می‌دادیم، اکنون ۳۰۰هزار برابر آن رقم را در موجودی کیف پول خود مشاهده می‌کردیم. به عبارتی، این شانس را داشتیم تا مجله Forbes نام ما را در لیست ثرومتمندان سال ۲۰۲۱ قرار دهد!

همین موضوع، شیبا را به پربازده ترین ارز در سال گذشته تبدیل کرد. امّا این رشد قیمت بی دلیل صورت نگرفته و بسیاری از عوامل در رکوردشکنی‌های قیمت شیبا موثر بودند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل رشد فزاینده این ارز خواهیم پرداخت.

۱. توکن سوزی‌‌ شیبا

در ماه اکتبر، اخبار جالبی مبنی بر توکن سوزی عظیم شیبا از سوی بنیان گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین، منتشر شد. بوترین ابتدا ۵۰ تریلیون توکن شیبا به ارزش ۱ میلیارد دلار را وقف فعالیت‌های بشردوستانه برای مبارزه با ویروس کرونا در هند کرد. در ماه مِی ۲۰۲۱، این برنامه نویس روسی-کانادایی تصمیم گرفت تا ۴۱۰ تریلیون توکن SHIB را به آدرس‌های نامشخص ارسال کند یا به اصطلاح، آن‌ها را بسوزاند!

این مقدار توکن، ۹۰ درصد سرمایه شیبای وی را شامل می‌شد و در حال حاضر، ارزشی معادل ۶/۷۴ میلیارد دلار داشت. در جریان فرآیند توکن سوزی، بوترین توییت جالبی را منتشر کرد:

من نمی‌خواهم شیبا اینو را به یک ارز انحصاری تبدیل کنم!

تیم شیبا اینو یا همان Shiba Army، باید از ویتالیک بوترین قدردانی ویژه‌ای را به عمل بیاورند. چرا که اگر میزان SHIBهای درحال گردش به مانند سابق باقی می‌ماند و توکن سوزی انجام نمی‌پذیرفت، شاید هیچ گاه شاهد اوج گیری شیبا نبودیم. البته، این کار برای بنیان گذار اتریوم هم آسان نبوده و به گفته خود بوترین، وی ناچار شده تا برای ادامه فرایند سوزاندن، لپتاپ جدیدی تهیه کند!

لوگوی ارز شیبا در آتش

شیبا سوزی در کریسمس

شاید تصور کنید که ویتالیک بوترین تنها فرد سهیم در توکن سوزی عظیم شیبا بوده؛ امّا هرگز این چنین نیست و اکوسیستم شیبا هم بیکار ننشسته است. در اواخر ماه دسامبر و در آستانه کریسمس، بازار کریپتو در شرایط مناسبی قرار نداشت. در همین بین، تیم شیبا تصمیم گرفت تا مجددا یک مکانیزم توکن سوزی را پیاده سازی کند. به همین منظور در روز ۲۶ دسامبر سال ۲۰۲۱، فعالیت Shibburn یا توکن سوزی در یوتیوب انجام شد و در پی آن، ۱/۱ میلیارد توکن شیبا برای همیشه از گردش خارج شدند.

پس از توکن سوزی‌های متعدد، میزان عرضه SHIB کاهش یافت. بنابراین با افزایش نسبی تقاضا، شاهد رشد قیمت این میم کوین بزرگ بودیم. با وجود نقش به حیاتی توکن سوزی در رشد قیمت شیبا، دلایل این افزایش قیمت به سوختن توکن‌ها محدود نمی‌شود و به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

۲. لیست شدن در صرافی‌ها

مطابق دیگر ارزهای بازار، قیمت شیبا هم از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل روند صعودی شیبا، افزایش دسترسی کاربران به این میم کوین بوده است. به لطف صرافی‌های معتبر، این توکن تقریبا برای تمام کاربران در دسترس بوده و افزایش معاملات خرید، افزایش ارزش این میم کوین را به دنبال داشته است.

صرافی‌های بزرگی چون بایننس، کوین بیس و کوکوین نقش بسزایی در افزایش حجم معاملات SHIB ایفا کردند. به عنوان مثال، حجم معاملات شیبا در بایننس اکنون برابر با ۴۰۷ میلیارد دلار است. ناگفته نماند، که در اواخر سال ۲۰۲۱ صرافی‌های کمتر شناخته شده‌ای چون BitKan و CoinFlex هم شیبا را به لیست ارزهای تحت پشتیبانی خود اضافه کردند.

پس از این اقدامات، شیبا رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در تاریخ ۲۷ اکتبر سال گذشته، حجم معاملات SHIB در مقیاس ۲۴ساعته از ۲۴/۶۷میلیارد دلار عبور کرد. علاوه بر صرافی‌های ذکر شده، شایعاتی مبنی بر لیست شدن شیبا در صرافی رابین هود نیز، به گوش می‌رسد.

۳. راه‌اندازی شیبا سواپ

علاوه بر تبدیل شدن به پر بازده ترین ارز سال ۲۰۲۱، شیبا در این سال دستاوردهای مهم دیگری هم داشت. در اوایل تابستان و در ماه جولای، DEX یا صرافی غیرمتمرکز اختصاصی شیبا اینو کار خود را با نام ShibaSwap آغاز کرد. همانند صرافی‌های غیرمتمرکزی چون یونی سواپ، شیبا سواپ هم امکانات گسترده‌ای را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

Swap کردن توکن‌ها و نمایش استخر نقدینگی، نمونه‌هایی از امکانات این صرافی غیرمتمرکز بومی به شمار می‌آیند. علاوه بر این، امکان Stake کردن توکن شیبا و کسب سود و مالکیت NFTهای اکوسیستم شیبا تحت عنوان “Shoboshis” هم از قابلیت‌های مهم این صرافی هستند.

سگ شیبااینو در کنار اسکناس

از زمان راه اندازی این DEX، شیبا هویت جدیدی کسب کرده و شاید جایگاهی بسیار فراتر از یک میم کوین داشته باشد. به طور کلی، می‌توان شیبا سواپ را یکی از عوامل مهم در روند صعودی SHIB دانست.

آینده شیبا چگونه خواهد بود؟

پس از بررسی دلایل رشد چند میلیون درصدی شیبا، اکنون نوبت به آن رسیده تا درباره آینده SHIB کمی گفت‌وگو کنیم. اینکه آیا دوباره شیبا را در صدر لیست موفق ترین ارزهای سال قرار می‌گیرد یا خیر، امری است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که با یک توییت از فردی مثل ایلان ماسک، قیمت SHIB بیشترین تغییرات را تجربه کند. از طرفی، ممکن است تیم شیبا تدبیرات هیجان انگیزی را برای آینده این ارز اندیشیده باشند. در ادامه قصد داریم تا مهم ترین اهداف شیبا و برنامه‌های احتمالی این کوین را زیر ذره بین قرار دهیم.

شیبا در متاورس

همانطور که احتمالا در جریان هستید، در سال ۲۰۲۱ نام متاورس بیش از هر زمانی به گوش می‌رسید. به طوری که برندهای مشهوری چون سامسونگ، آدیداس و گوچی به آن وارد شدند. دومین میم کوین بازار یعنی شیبا اینو هم از این موضوع بی‌بهره نمانده و سفر خود را در این دنیای بدون محدودیت آغاز کرده است.

تیم توسعه دهنده شیبا ماه گذشته اعلام کرد که این اکوسیستم به زودی زمین‌های دیجیتالی خود را در متاورس راه اندازی خواهد کرد. پروژه متاورسی شیبا Shiberse نام دارد. پس از این اطلاعیه، قیمت شیبا ۴۰درصد افزایش یافت.

طبق گفته تیم شیبا اینو، این پروژه تجربیاتی هیجان انگیز را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. هولدرهای توکن SHIB این امکان را خواهند داشت تا زمین‌های متاورسی شیبا را خریداری کنند. آن طور که انتظار می‌رود، دارندگان این دارایی‌های دیجیتالی از امتیازات قابل توجهی بهره مند خواهند شد.

با راه اندازی این متاورس، حجم معاملات توکن‌ SHIB به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. شاید همین موضوع بتواند سال خوب دیگری را برای قاتل دوج کوین رقم بزند!

همکاری‌های مهم

در هر پروژه بزرگ و موفق، نام‌های بزرگی دیده می‌شوند. همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، در متاورس شاهد حضور کمپانی‌های صاحب نامی چون سامسونگ بوده‌ایم. در این بین، شیبا اینو هم بیکار ننشسته و با کمپانی‌های نام آشنا توافقات مهمی را به ثبت رسانده است.

شیبا در سینماها!

شاید بتوان همکاری با AMC را نقطه عطف مسیر پر ماجرای شیبا اینو دانست. احتمالا شما هم برخی سریال‌های منتشر شده توسط این شبکه را تماشا کرده‌اید. این کمپانی یکی از مهم ترین فعالان در زمینه سینما و تلویزیون به حساب می‌‌آید.

۴ ماه قبل بود که مدیرعامل AMC یعنی آدام آرون، سوال جالبی را در قالب یک نظرسنجی در توییتر خود مطرح کرد. وی از دنبال کنندگان خود در رابطه با پذیرش شیبا در سینماهای AMC سوال کرد. در جریان این نظرسنجی، ۸۷/۶درصد کاربران موافقت خود را با این تصمیم اعلام کردند. پس از این اقدام، آرون به طور رسمی اعلام کرد که در ۳ماهه ابتدایی ۲۰۲۲ کاربران قادر خواهند بود تا بلیط‌های خود را به وسیله SHIB تهیه کنند. وی اضافه کرد که پذیرش کریپتوها می‌تواند گام مهمی در مسیر بازگشت افراد به سالن‌های سینما باشد.

پذیرش SHIB از سوی آمازون

در اواخر ماه ژانویه، کمپانی آمازون اقدام جالبی را انجام داد. این پلتفرم خرید و فروش اینترنتی، اعلام کرد که از این پس، دارندگان توکن SHIB می‌توانند به وسیله این میم کوین از سایت آمازون کالاهای موردنظر خود را خریداری کنند.

البته، این پرداخت به طور مستقیم انجام پذیر نیست و کاربران ملزم به استفاده از سرویس Bitpay خواهند بود. علاوه بر آمازون، Bitpay از پلتفرم‌هایی چون اسپاتیفای و Google Play هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

البته این خبر آن طور که باید برروی قیمت SHIB تغییری ایجاد نکرد و برای تغییرات بزرگ‌تر، باید کمی منتظر بمانیم. به طور کلی با پذیرش شیبا در پلتفرم‌های نام آشنا، شاید بتوان سال امیدوار کننده‌ای را برای این رمزارز د‌وست داشتنی متصور شد.

راه‌اندازی Shibarium

با افزایش کاربران شبکه‌ها، هر شبکه بیش از پیش به راه حل‌های مقیاس پذیری‌ نیاز دارد. به عنوان نمونه، شبکه پالیگان برای حل مشکلات مقیاس پذیری و کاهش هزینه‌های بالای بلاک چین اتریوم به وجود آمد. طبق اعلام تیم شیبا اینو، این اکوسیستم قصد دارد تا یک فناوری لایه دوم را با مشارکت Shib Army به کار گیرد.

لوگوی ارز شیبا روی سنگ

این راه حل لایه۲ موجب می‌شود تا تراکنش‌های شبکه با سرعت بیشتری انجام شود و هزینه انتقالات به طور قابل توجهی کاهش یابد. چرا که فرآیند تراکنش‌ها در لایه اصلی شبکه انجام نمی‌پذیرد و از لایه اول بلاک چین فقط برای تایید نهایی استفاد می‌شود. به همین سبب، فشار برروی شبکه کاهش یافته و تراکنش‌ها به صورت بهینه انجام می‌پذیرند. در رابطه با انتشار فاز اصلی این پروژه چیزی اعلام نشده امّا نسخه آزمایشی شیباریوم هم اکنون قابل استفاده است.

با تکنولوژی شیباریوم و بهینه سازی شبکه، انتظار داریم که علاقه کاربران به شیبا اینو بیشتر شود و شاهد اوج گیری مجدد این ارز، این بار در سال ۲۰۲۲ باشیم.

آیا شیبا یک دلاری می‌شود؟

اکنون نوبت به آن رسیده تا ببینیم آیا این ارز به جمع ارزهای یک دلاری می‌پیوندد یا خیر! این موضوع بسیار مورد بحث قرار گرفته و روزانه درباره آن پرسش‌هایی مطرح می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

همان طور که می‌دانید، شیبا سالی رویایی را پشت سر گذاشت و رشد ۲۶ میلیون درصدی را به ثبت رساند! این ارز هم اکنون با قیمت ۰/۰۰۰۰۳دلار معامله می‌شود و برای رسیدن به یک دلار، نیاز دارد تا حدود ۴میلیون درصد جهش داشته باشد. با توجه به پیشینه شیبا، شاید در نگاه اوّل این امر بسیار محتمل به نظر برسد امّا موضوع کمی پیچیده تر از این آمار و ارقام است.

می‌دانیم که مجموع تعداد توکن‌های SHIB درحال گردش، به ۵۸۹ تریلیون توکن می‌رسد. علاوه بر این طبق داده‌های کوین مارکت کپ، شیبا ارزش بازاری معادل ۱۶/۷ میلیارد دلار دارد. بنابراین اگر ارزش هر توکن SHIB به یک دلار برسد، ارزش بازار این ارز رقمی بالغ بر ۵۸۹ تریلیون دلار را تجربه خواهد کرد. به عبارتی، چیزی حدود ۲۰۰برابر ارزش سهام شرکت اپل که به عنوان باارزش ترین کمپانی تاریخ از آن یاد می‌‌شود! با این اوصاف، یک دلاری شدن SHIB با این میزان توکن در گردش، امری تقریبا محال به شمار می‌آید.

تنها راه شیبا برای رسیدن به ۱ دلار

همانطور که در ابتدای مطلب دیدیم، ویتالیک بوترین ۴۱۰ تریلیون توکن شیبا را به آدرس‌های نامشخص ارسال کرد. این توکن‌ها برای همیشه از چرخه معاملات خارج شدند تا عرضه و تقاضای شیبا به تعادل برسد. بااینکه ویتالیک بوترین چنین اقدامی را عملی کرد، نباید از یاد ببریم که توکن سوزی فعالیت چندان آسانی به حساب نمی‌‌آید.

احتمالا مطلع هستید که Shibburn وظیفه پیشبرد فعالیت توکن سوزی شیبا را بر عهده دارد. این پروژه از روند فعلی توکن سوزی شیبا رضایت ندارد و اصرار به تسریع این پروسه دارد. طبق اعلام Shibburn، اگر توکن سوزی با همین سرعت پیش برود، سوزاندن ۱میلیارد SHIB بیش از دو هفته و تکرار این فرایند برای ۱تریلیون توکن، بیش از ۴۰سال طول خواهد کشید!

اگر یک حرکت سازمان‌یافته در میان دارندگان SHIB وجود داشته باشد، شیبا سوزی می‌تواند تسریع پیدا کند. Shibburn همچنین یادآور شد که اگر سوزاندن توکن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، شرایط به سود هولدرها خواهد بود. به طور کلی، شاید تنها راه برای یک دلاری شدن شیبا همین توکن سوزی باشد که برای ثمربخشی آن، به تسریع آن نیاز خواهد بود.

خرید و فروش شیبا در صرافی پول نو

پس از دیدن برنامه‌های شیبا و روند قیمتی این ارز در سال گذشته، شاید هرکسی به خرید آن ترغیب شود. آسان‌ترین راه برای خرید و فروش شیبا برای ما ایرانیان، خرید آن از صرافی‌های داخلی است. صرافی پول نو بستری را فراهم کرده تا خرید شیبا به سهولت انجام شود. در ادامه، شما را در مسیر خرید SHIB از صرافی پول نو راهنمایی خواهیم کرد. خرید و فروش شیبا در پول نو

پس از رفتن به صفحه خرید و فروش شیبا، نیاز است تا میزان SHIB موردنظر خود را وارد کرده، و سپس شبکه مورنظر خود را وارد کنید. درحال حاضر، شیبا اینو در دو شبکه بایننس اسمارت چین و اتریوم قابل جابه‌جایی است. بعد از انجام اقدامات لازم، آدرس کیف پول خود را وارد کرده و ارز خود را دریافت کنید. حداکثر یک ساعت پس از ثبت تراکنش، ارز خریداری شده شما در کیف پولتان قابل رویت خواهد بود.

علاوه بر امکان خرید و فروش، در این صفحه می‌توانید قیمت SHIB را به طور لحظه‌ای رصد کنید. همچنین، امکان مشاهده تاریخچه قیمت در مقیاس‌های ساعتی، روزانه و حتی سالانه نیز وجود دارد. در همین صفحه شما این امکان را دارید تا وایت پیپر شیبا را مطالعه کنید و به واسطه آن، خرید خود را با آگاهی بیشتری انجام دهید. آدرس یا کانترکت SHIB هم در بالای صفحه مشاهد می‌کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره تاریخچه شیبا، فعالیت‌های انسانی این میم کوین و سرمایه گذاری‌های انجام شده، پیشنهاد می‌کنم که این توضیحات جامع را در صفحه توکن SHIB از دست ندهید!

سخن پایانی

تفاوتی ندارد که موضوع گفت‌وگوی ما بیت کوین باشد یا شیبا اینو؛ زیرا در هر حال، شرایط قیمتی ارزهای بازار است که توجهات را به خود جلب می‌کند. شیبای یک دلاری به یکی از جذاب‌ترین موضوعات مراجع خبری و آماری تبدیل شده است. امروز این موضوع را به طور کامل شکافتیم و دیدیم که امر آسانی به حساب نمی‌آید. با وجود دور از دسترس بودن، بد نیست اگر باری دیگر سوالی را مطرح کنیم. آیا به نظر شما قیمت شیبا به یک دلار می‌رسد؟

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سالی
سالی
11 ماه قبل

پر سود باشید

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

3

نظر مخاطبان (2)