پشتوانه تتر چیست؟ آیا امنیت استیبل کوین USDT در خطر است؟

پشتوانه تتر
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

تتر (USDT) بزرگترین استیبل کوین جهان و یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. دلیل استفاده سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از تتر، نقدشوندگی بالا بدون تغییرات عظیم در قیمت آن است. حجم معاملات روزانه تتر میلیاردها دلار است که حتی در برخی مواقع نقدینگی آن را از بیت کوین نیز بیشتر می‌کند. اخیراً، جنجال‌هایی پیرامون تتر و کمبود احتمالی ذخایر دلاری آن وجود داشته است. در این مقاله از پول نو در مورد پشتوانه تتر صحبت خواهیم کرد. همچنین، به امنیت تتر و معایب تمرکز نهاد صادرکننده آن خواهیم پرداخت و جایگزین‌هایی را برای آن معرفی می‌کنیم. پشتوانه تتر چیست؟ آیا امنیت استیبل کوین USDT در خطر است؟

تتر چیست؟

تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

تتر (USDT) یک استیبل کوین محبوب است که علاقه‌مندان به کریپتو سال‌هاست از آن برای معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

پشتوانه این استیبل کوین دلار آمریکاست و از نظر تئوری نباید تحت تأثیر نوسانات بازار باشد که می‌تواند به طور چشمگیری بر ارزش‌گذاری سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین تأثیر بگذارد. شرکت Tether ارتباط نزدیکی با صرافی Bitfinex دارد، زیرا هر دو دارای یک شرکت مادر به نام iFinex Inc هستند که در سال ۲۰۱۲ در هنگ کنگ تأسیس شد و در جزایر ویرجین بریتانیا به ثبت رسیده است.

استیبل کوین چیست؟

تاریخچه تتر به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد، زمانی که برای اولین بار یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار به نام Realcoin را در شبکه بیت کوین منتشر کرد تا به انتقال ارزهای فیات در بلاک چین کمک کند. بعداً در همان سال، realcoin به تتر تغییر نام داد. (Tether به شرکت صادرکننده اشاره دارد، در حالی که tether یا USDT، یک توکن است.)

تتر چگونه کار می‌کند؟

رمز ارز تتر به زیرمجموعه خاصی از دارایی‌های دیجیتالی به نام استیبل کوین تعلق دارند که به این معنی است که پشتوانه قیمت آن‌ها یک دارایی با ارزش ثابت و نوسان کمتر است.

استیبل کوین‌ها به عنوان یک پیوند دهنده مهم بین دنیای واقعی و ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت‌ استیبل کوین‌ها به دارایی‌های باثباتی مانند ارز صادر شده توسط بانک مرکزی (ارز فیات) مانند دلار آمریکا مرتبط است، استیبل کوین‌ها متعهد هستند که دارندگان کریپتو را در برابر نوسانات محافظت کنند و برای تراکنش‌ها و معاملات در بلاک چین مناسب هستند.

هنگامی که یک کاربر ارز فیات را به ذخیره تتر واریز می‌کند و فیات را برای خرید تتر می‌فروشد، تتر مبلغ دیجیتال مربوطه را به صورت توکن صادر می‌کند. سپس USDT می‌تواند ارسال، ذخیره یا مبادله شود.

اگر کاربر ۱۰۰ دلار را در ذخیره تتر واریز کند، با رعایت برابری ۱ به ۱، ۱۰۰ توکن تتر دریافت خواهد کرد. هنگامی که کاربران توکن‌ها را برای ارز فیات بازخرید می‌کنند، کوین‌های تتر از بین رفته و از گردش خارج می‌شوند.

تتر چندین استیبل کوین منتشر می‌کند که پشتوانه آن‌ها ارزهای فیات و پشتوانه یکی از آن‌ها طلاست. متداول‌ترین آن‌ها استیبل کوین USDT است که پشتوانه آن دلار آمریکا با عرضه در گردش حدود ۷۳ میلیارد توکن است.

سایر استیبل کوین‌های صادر شده توسط شرکت تتر عبارتند از:

  • Tether gold (AUXT): که پشتوانه آن قیمت طلاست
  • Tether euro (EURT): پشتوانه آن واحد پول رایج اتحادیه اروپاست
  • Tether peso (MXNT): پشتوانه آن پزو مکزیک است
  • Tether yuan (CNHT): پشتوانه آن یوان چین است

تتر بلاک چین خودش را ندارد. در مقابل، کاربران می‌توانند با USDT در برخی از پلتفرم‌های بزرگ‌تر بلاک چین از جمله: اتریوم، ترون، الگوراند، سولانا، آوالانچ و پالیگان تراکنش انجام دهند.

USDT قابل استخراج نبوده و غیرمتمرکز نیست. این شرکت دارای یک نهاد متمرکز، به نام شرکت Tether است که توکن‌های USDT را صادر می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد (می‌سوزاند) تا عرضه توکن‌ها را با تقاضای کاربر تنظیم کند.

درباره استخراج تتر در این لینک بخوانید

پشتوانه تتر چیست؟

پشتوانه تتر

تتر ادعا می‌کند که ارزش استیبل کوین‌هایش همیشه ۱۰۰٪ توسط دارایی‌های موجود در ذخیره‌ آن پشتیبانی می‌شود تا نسبت یک به یک به ارز (یا دارایی) که پشتوانه آن است، تضمین شود. این ذخیره به عنوان تضمینی عمل می‌کند که اگر همه بخواهند USDT را به ارز فیات تبدیل کنند، بتوانند این کار را انجام دهند.

تتر یک گواهی سه ماهه منتشر می‌کند که مشابه ممیزی حسابرسی نیست اما ذخایر خود را بر اساس طبقات دارایی در وب سایت خود توضیح داده و ارزش کل دارایی‌ها را هر روز به روزرسانی می‌کند.

تتر در ابتدا ادعا می‌کرد که هر USDT توسط یک دلار آمریکا در ذخایر آن پشتیبانی می‌شود. اما واقعیت پیچیده‌تر است،‌ پشتوانه این استیبل کوین در حقیقت ترکیبی از دارایی‌های زیر است:

  • پول نقد
  • معادل‌های نقدی (صندوق‌های بازار پول، اسناد خزانه‌داری ایالات متحده)
  • اوراق تجاری
  • اوراق قرضه شرکتی
  • وام‌ها
  • سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله ارزهای دیجیتال

چرا پشتوانه تتر بحث برانگیز است؟

علی‌رغم اینکه استیبل کوین‌ها انتخابی محبوب در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند، تتر در مورد مسائل نقدینگی و اینکه آیا ذخایر آن برای پوشش تعداد توکن‌های USDT در گردش کافی است یا خیر، مورد بحث‌ است.

وب‌سایت رسمی تتر در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که این استیبل کوین توسط ذخایر ارز سنتی و معادل‌های نقدی (و گاهی دارایی‌های دیگر از نهادهای وابسته) پشتیبانی می‌شود. با این حال، سابقه شفافیت تتر در مورد پشتوانه این توکن همیشه روشن یا ثابت نبوده است. تا به امروز، ذخایر واقعی آن هنوز کاملاً مبهم است و اعتقاد بر این است که اساساً از منابع ناشناخته اوراق تجاری تشکیل شده است.

تتر تنها در اوایل سال ۲۰۲۱ شروع به انتشار گزارش‌های دارایی‌های خود کرد، اما هنوز مشخص نمی‌کند دقیقاً چه دارایی‌هایی در اختیار دارد. این گواهی توسط حسابرس مستقل تأیید نشده است و تنها توسط Bitfinex شرکت مادر Tether منتشر می‌شود.

به گفته شرکت تتر، این امر به دلایلی مانند عدم تمایل شرکت‌های بزرگ حسابداری به حسابرسی Tether به دلیل عدم اطمینان نظارتی پیرامون صنعت ارزهای دیجیتال است.

بیشترین بررسی دقیق روی دارایی‌های غیرنقدی بوده است، از جمله اینکه چه چیزهایی هستند، چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند و اگر دارندگان استیبل کوین بخواهند سرمایه‌گذاری اولیه خود را به یکباره بازخرید کنند، تتر چقدر می‌تواند آن‌ها را به پول نقد تبدیل کند.

در سال ۲۰۱۹، دفتر دادستان کل نیویورک (NYAG) تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا صرافی Bitfinex به دنبال پوشاندن ضرر ۸۵۰ میلیون دلاری از سرمایه مشتری و شرکتی است که توسط تتر، پوشش داده شده است، آغاز کرد.

پس از تقریباً دو سال، تتر و بیتفینکس در فوریه ۲۰۲۱ با NYAG به توافق رسیدند تا ۱۸.۵ میلیون دلار جریمه بپردازند و گزارشی سه ماهه در مورد ترکیب ذخیره برای دو سال آینده منتشر کنند.

تتر با سایر استیبل کوین‌ها چه تفاوتی دارد؟

زمانی USDT بر بازار استیبل کوین‌ها تسلط مطلق داشت، اما اکنون طیف گسترده‌ای از رمز ارزهای باارزش ثابت برای استفاده در دسترس هستند. برخی از روش‌های متفاوت آن‌ها به نهاد صادرکننده، وثیقه‌ای که پشتوانه ارزش آن است و نحوه ثابت نگه داشتن قیمت‌های آن‌ها نسبت به ارز فیات یا سایر دارایی‌ها بستگی دارد. تتر از مدل IOU پیروی می‌کند. این بدان معناست که یک نهاد مرکزی از ارزش استیبل کوین با دارایی‌ها حمایت کرده و صادرکننده متعهد می‌شود که می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را در هر زمان با نرخ مبادله یک به یک بازخرید کنید. تتر چیست؟

– USDT در مقابل استیبل کوین‌های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند USDD یا USDN با انگیزه‌های معاملاتی و ضرب و سوزاندن خودکار توکن‌ها با کمک یک توکن دوقلو برای جذب نوسانات بدون دارایی ذخیره خارجی، نرخ ارز را حفظ می‌کنند. USDT به این شکل عمل نمی‌کند، زیرا شرکت Tether – نه یک الگوریتم- تصمیم می‌گیرد که چه زمانی توکن‌ها را بر اساس تقاضا سوزانده یا توکن‌های جدیدی ضرب کند.

البته استیبل کوین‌های الگوریتمی بدون ایراد هم نیستند. TerraUSD نیز یک استیبل کوین الگوریتمی است. به جای ذخایر نقدی در یک حساب بانکی، Terra به زبان برنامه‌نویسی و پارامترهایی که برای توکن دیگری در پروتکل Terra تنظیم می‌کند متکی است تا از برابری ۱ به ۱ دلار آمریکا پشتیبانی کند. تکیه بر یک الگوریتم به جای ذخایر نقدی چیزی است که باعث شد TerraUSD در میان نوسانات اخیر بازار، قیمت خود را از دست بدهد.

قیمت تتر در حرکت‌های بازار مربوط به سقوط TerraUSD در ۱۲ می به ۰.۹۴۸۵ دلار کاهش یافت، زیرا مردم وحشت کردند و پول خود را بیرون کشیدند. اما از آن زمان تتر به برابری ۱ به ۱ دلاری خود بازگشته است.

کارشناسان کریپتو می‌گویند تلاطم اخیر بازار که باعث شد قیمت TerraUSD به کمتر از ۰.۲۳ دلار کاهش یابد، باعث شد تتر ارزش ۱ دلاری خود را بشکند. این کاهش عمدتاً ناشی از ترس سرمایه‌گذاران است که اگر یک استیبل کوین بتواند قیمت پشتوانه خود را از دست بدهد، بقیه نیز می‌توانند.

– USDT در مقابل DAI

DAI، استیبل کوین MakerDAO نیز توسط دارایی‌های موجود در یک ذخیره پشتیبانی می‌شود، با این تفاوت که وثیقه آن بیشتر است – به این معنی که دارایی‌های بیشتری نسبت به ارزش کل DAI به صورت ذخیره دارد – و فقط رمز ارزهایی مانند اتر و USDC را نگه می‌دارد. علاوه بر این، MakerDAO یک نهاد حاکمیتی مرکزی ندارد – برخلاف نهاد متمرکز Tether، رهبری بین دارندگان توکن حاکمیتی MakerDAO پخش شده است.

– USDT در مقابل USDC

USDT تتر و USDC شرکت Circle هر دو توسط دارایی‌های واقعی پشتیبانی شده و توسط یک نهاد متمرکز صادر می‌شوند، اما تفاوت اصلی بین آن‌ها در ترکیب ذخایر است. طبق گزارش ماهانه USDC، این شرکت فقط وجه نقد و اوراق قرضه کوتاه مدت دولت ایالات متحده را در اختیار دارد. بنابراین USDC به عنوان یک دارایی ایمن‌ و شفاف‌تر تلقی می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال

امنیت تتر

مشکل اصلی تتر امنیت آن است. خلاصه کردن مشکل اساسی تتر آسان است: نمی‌توانیم مطمئن باشیم که هر ۱ دلار USDT با ۱ دلار آمریکا (USD) پشتیبانی می‌شود.

با این حال، از سال ۲۰۱۹، این شرکت حرف خود را تغییر داده و می‌گوید که به اندازه کافی «ذخایر» برای پشتیبانی تمام تترهای صادر شده دارند. اما این ذخایر چیست؟ آیا می‌توانیم آن‌ها را تأیید کنیم؟ تتر تنها با ۲.۹٪ از ذخایر نقدی پشتیبانی می‌شود (بقیه در اشکال دیگر وجود دارند). اگر افراد زیادی بخواهند تتر خود را با دلار عوض کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت پول نقد کافی برای پرداخت داشته باشد.

بنابراین، مشکل اساسی تتر این است: ما نمی‌دانیم که تتر با چه میزان ذخایر دلاری پشتیبانی می‌شود. صد در صد؟ پنجاه درصد؟ هیچکس نمی‌داند! این که ما پاسخ را نمی‌دانیم دلیل واقعی نگرانی در مورد امینت تتر است.

همچنین، از آن‌جایی که شرکت تتر یک نهاد متمرکز است می‌تواند دارایی کاربرانی از کشورهای در فهرست تحریم را مسدود کند. بنابراین، کاربران ایرانی همواره در نقل و انتقالات استیبل کوین تتر با نگرانی‌های پیرامون قابلیت ردیابی تراکنش‌ها و فریز شدن دارایی‌های خود مواجه بوده و به دنبال گزینه‌های غیرمتمرکز هستند.

آیا کاربران ایرانی در لیست سیاه تتر قرار دارند؟ در مقاله «تحریم تتر» بخوانید.

جایگزین‌های تتر

استیبل کوین‌های جایگزین تتر

علاوه بر مواردی که ذکر شد، چندین استیبل کوین دیگر در دسترس هستند. به عنوان مثال، دلار جمینی (GUSD) کاملاً یک به یک با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به ازای هر GUSD صادر شده، یک دلار آمریکا در حساب بانکی حسابرسی شده وجود دارد.

فدرال رزرو در حال بررسی معرفی دلار دیجیتال خودش است که با تمام استیبل کوین‌ها رقابت خواهد کرد. یک دلار دیجیتالی تحت حمایت دولت که مزایای ارزهای مبتنی بر بلاک چین (پرداخت‌های سریع و ارزان) را ارائه می‌دهد، اما بدون ریسک و نوسانات مرتبط با کریپتو می‌تواند بسیاری از مزایای استیبل کوین‌های امروزی را نفی کند.

اگر فدرال رزرو اعلام کند که دلار دیجیتال خود را ایجاد خواهد کرد. در آن مرحله، بسیاری از افراد ممکن است سعی کنند تترهای خود را بفروشند و هیچ اطمینانی وجود ندارد که Tether بتواند بلافاصله این هزینه‌ها را پوشش دهد.

در زمان سقوط بازار هنگام از دست رفتن ارزش UST، تتر میلیاردها دلار ارزش بازار خود را از دست داد. این در حالی است که USDC توانست مارکت کپ خود را از ۴۸ میلیارد دلار به ۵۲ میلیارد دلار افزایش دهد. اگرچه جهش بزرگی نیست، اما نشان می‌دهد که USDC می‌تواند رقیب سرسخت تتر باشد و در زمان‌های ناپایدار تبدیل به قابل اعتمادترین استیبل کوین شود. از نظر ارزش بازار، USDT تنها برنده است، اما وقتی صحبت از شفافیت به میان می‌آید، USDC برتری آشکاری دارد. البته اخیراً صرافی بایننس توکن USDC را از لیست ارزهای تحت پشتیبانی خود خارج کرد که این مسئله کاهش ارزش این استیبل کوین را در پی داشت.

به هر شکل توصیه می‌شود که از استیبل کوین‌ها فقط برای اهداف تجاری کوتاه‌مدت استفاده کنید و از نگهداری آن‌ها به مدت طولانی خودداری کنید.

نظر شما در مورد پشوانه تتر و امینت آن چیست؟ شما از چه استیبل کوین‌هایی به عنوان جایگزین تتر استفاده می‌کنید؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)