ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به دنیای رمز ارزها وارد شویم؟

شبنم رضا

زمان مطالعه :

9 دقیقه

سوال ارز دیجیتال چیست مانند این است که بپرسیم پول چیست. پاسخ‌ها تا یک جایی مشابه هم هستند ولی از جایی به بعد که وارد دنیای بلاک چین و غیرمتمرکز می‌شویم راهشان از هم جدا می‌شود. ارز دیجیتال معادلی است برای کریپتوکارنسی (Cryptocurrency). فکر می‌کنم کلمه رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده معادل بهتری باشد چون دیجیتال بودن ارز، مفهوم رمزنگاری را نمی‌رساند. در ادامه مقداری درباره پول حرف می‌زنیم و سپس به سوال «ارز دیجیتال چیست؟» پاسخ می‌دهیم.

پول چیست؟

پول چیست

همه ما می‌دانیم پول چیست! هر روز با آن سر و کار داریم و برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنیم. اگر بخواهیم اولین آثار و نشانه‌های پول را ببینیم باید با ماشین زمان سفر کنیم و به ۲۰ هزار سال قبل برگردیم و چوب‌خطی را که با استخوان یک میمون درست شده ببینیم. سندهای حسابداری‌ای مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش هم هست که در بین‌النهرین یافت شده و نشان می‌دهد که اجداد ما واحدی برای مبادله کالا داشته‌اند.

همیشه معیاری برای دادوستد وجود داشته و نقش واسط مبادلات را ایفا می‌کرده. پیش از آن مردم کالا را با کالا مبادله می‌کردند و از جایی به بعد، یک تراز یا مرجع برای ارزش گذاری روی کالاها ایجاد شد. مثلا در آمریکا، چین و هند از نوعی صدف به عنوان واسط مبادلات استفاده می‌شد.

کم کم طلا جای هر چیز دیگر را گرفت و به شیئی ارزشمند تبدیل شد چون هم زیبا بود، هم کمیاب و هم مقاوم. طلا به مرور ضرب شد و حالت سکه به خود گرفت و از سوی دولت ارائه می‌شد (مفهوم متمرکز بودن). پول کاغذی هم به مرور جای طلا را گرفت و پس از الکترونیکی شدن بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت، استفاده آن به مبالغ خرد محدود شد. البته در فیلم‌ها هنوز می‌بینیم که با چمدان پول سر قرار معاملات حاضر می‌شوند! ولی خب بین مردم عادی (به جز ونزوئلا!) جابه‌جایی حجم زیادی از اسکناس مرسوم نیست و کارت‌های اعتباری و بانکی جای اسکناس را گرفته‌اند.

 از حدود ۱۴ سال پیش برگ جدیدی به کتاب داستان پول اضافه شد: کریپتوکارنسی یا ارز رمزگذاری شده!

رمزنگاری چیست؟

رمزنگاری چیست

در مقاله «بیت کوین چیست؟» در مورد رمزنگاری بیشتر صحبت کرده‌ایم. رمز نگاری هم سابقه طولانی‌ای دارد؛ از مصر و ایران باستان گرفته تا جنگ جهانی دوم. رمزنگاری به شیوه‌ای از انتقال پیام گفته می‌شود که هر دو طرف پیام، زبان انتقال آن و خواندن پیام را می‌دانند. رمزنگاری برای رساندن مفهوم به صورت ایمن و بدون خطر لو رفتن پیام به کار می‌رود.

کیف پول‌های ارز دیجیتال راه ارتباطی ما با بلاک چین هستند. تراکنشی که رمزگذاری می‌شود با استفاده از کلید خصوصی قابل رمزگشایی است و اگر من به شما رمز ارزی ارسال کنم فقط شما می‌توانید با کلید خصوصی خود آن را باز کنید و دریافت کنید. درباره کیف پول ارز دیجیتال می‌توانید مقالات مفید ما را بخوانید.

اگر به مبحث رمزنگاری علاقه دارید و دوست دارید ببینید این کار چطور انجام می‌شود و نقش کلید خصوصی در این میان چیست حتما به مقاله «رمزنگاری چیست» سر بزنید.

برای اینکه متوجه شوید ارتباط رمزنگاری به پول چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم به مقاله بلاک چین چیست مراجعه کنید.

رمزارز یا ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

گفتیم که پول و سکه همیشه از سوی دولت‌ها عرضه و ضرب می‌شد. بانک‌ها هم واسط نقل و انتقال‌ها بودند و هستند و تصمیم‌گیری در این موارد با آن‌هاست. مثلا برای دریافت وام، ارز، تسهیلات و … شما راهی به جز مراجعه به بانک‌ها ندارید. شرایط را آن‌ها تعیین می‌کنند. نرخ تورم، قیمت دلار و… را همین طور. این یعنی تمرکز و متمرکز بودن.

در مقابل، نوعی تفکر ایجاد شد که می‌گفت می‌توان تراکنش مالی داشت بدون دخالت هیچ سیستم قدرتمند و کنترل کننده‌ای. می‌توان پول را روی شبکه بلاک چین (غیرمتمرکز) ارائه کرد و با الگوریتم‌های رمزگذاری اصالت و امنیت تراکنش‌ها را تایید و تضمین کرد. همه می‌توانند در اداره این شبکه و خواندن اطلاعات آن نقش داشته باشند و اطلاعات شبکه را در کامپیوترها ذخیره کنند و به آن نظارت کنند.

پولی که روی شبکه بلاک چین عرضه می‌شود، دارای ویژگی غیرمتمرکز است و حتما برای انتقال آن به اینترنت نیاز است یعنی اگر اینترنت کل دنیا قطع شود ارزهای دیجیتال قابلیت انتقال ندارند. شاید فکر کنید خب چه نیازی به ارز دیجیتال هست وقتی ما می‌توانیم پول را با اپ‌ها و اینترنت بانک و… جابه‌جا کنیم؟ برای دانستن این تفاوت باید بدانیم که ارزهای دیجیتال چطور کار می‌کنند.

پس:

  • ارز دیجیتال شکلی از دارایی دیجیتال مبتنی بر شبکه‌ای است که در تعداد زیادی کامپیوتر توزیع شده و هیچ قدرت مرکزی‌ای توان کنترل و دستکاری آن را ندارد.
  • از مزایای ارزهای دیجیتال می توان به انتقال کم‌هزینه‌تر پول با سرعت بیشتر و در بستر سیستم‌های غیرمتمرکز اشاره کرد.
  • از معایب ارزهای رمزنگاری شده می توان به نوسان قیمت، مصرف بالای انرژی برای فعالیت‌های ماینینگ و استفاده در فعالیت‌های مجرمانه اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

رمزارزها چیزی جز کد نیستند. کدهایی که با اینترنت کار می‌کنند و روی بلاک چین جابه‌جا می‌شوند. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با رمزنگاری انجام می‌شود مثل پیام‌هایی که در جنگ‌های جهانی با رمز مخابره می‌شدند تا کسی به جز دارنده کلید رمز نتواند آن‌ها را بخواند.

رمزارزها برای رفع مشکلات انتقال پول ایجاد شدند. هدف از ایجاد آن‌ها این بود که تراکنش‌های مالی، شفاف و غیرقابل ردیابی شوند و هیچ قدرت متمرکزی نتواند آن را محدود یا دستکاری کند. رمزارزها کم کم روشی شدند برای حفظ و ذخیره ارزش و حتی فراتر از آن: افزایش ارزش پول و کسب درآمد.

این ارزها را تیم‌های گوناگونی توسعه می‌دهند و عرضه می‌کنند. اگر با مفهوم ICO آشنا نیستید حتما مقاله عرضه اولیه یا ICO چیست را بخوانید. تیم‌ها برای شرح پروژه خود یک وایت پیپر منتشر می‌کنند که در آن از سیر تا پیاز پروژه و کاربرد و شرایط ارز خود را توضیح می‌دهند.

توکن‌ها و کوین‌ها کلمات آشنایی برای کاربران ارزهای دیجیتال هستند که می‌توانید تفاوت و شباهت‌های آن‌ها را در مقاله تفاوت کوین و توکن بخوانید. این توکن‌ها و کوین‌ها را برنامه نویسان روی بلاک چین توسعه می‌دهند و هرکدام قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. مثلا بیت کوین برای تراکنش مالی غیرمتمرکز و شفاف بین افراد ایجاد شد و به روایتی اولین ارز دیجیتال بود. بعد از آن، پروژه‌های مختلفی مثل لایت کوین و بیت کوین کش و… پدیدار شدند.

بعد از توسعه بلاک چین اتریوم و ایجاد ارز اتر ETH و قراردادهای هوشمند، انقلابی در حوزه اقتصاد غیرمتمرکز به وجود آمد و مفهومی به نام دیفای گسترده شد. ارزهای دیجیتال دیگری با کاربردهای گسترده‌تر به وجود آمدند. مثلا فایل کوین را داریم که نوعی ذخیره دیتا روی هارد درایوها به صورت غیرمتمرکز است و ارز FIL برای پرداخت‌های درون‌شبکه‌ای و کارمزدها استفاده می‌شود. یا می‌توانیم از توکن‌های هواداری نام ببریم که تا الان کاربردشان در فضای ورزشی و هواداری از تیم‌های فوتبالی مثل منچستر یونایتد و چلسی و… دیده شده و به کاربران خود دسترسی‌هایی خاص برای مشارکت در تصمیمات تیم می‌دهد.

اولین ارز دیجیتال چیست؟

اولین ارز دیجیتال

همه جا گفته می‌شود که بیت کوین نخستین ارز دیجیتال است اما رمزارزها قبل از بیت کوین وجود داشتند! اولین ارز رمزنگاری شده، eCash بود که شرکت DigiCash در سال ۱۹۹۰ آن را توسعه داد. همان طور که در مقاله بیت کوین چیست نوشتم، دیوید چام این شرکت را راه‌انداخته بود؛ کسی که در سال ۱۹۸۳ مقاله‌ای با عنوان «امضاهای کور برای پرداخت‌های غیرقابل ردیابی» منتشر کرد. تلاش‌ها برای گسترش ارزهای دیجیتال تا قبل از بیت کوین بی‌نتیجه بود به این معنی که اقبال عمومی پیدا نکرد و بیت کوین، جرقه‌ای در این میان بود. خلاصه اینکه:

  • اولین ارز دیجیتال eCash بود که شرکت دیوید چاوم به نام DigiCash در سال ۱۹۹۰ ارائه‌اش کرد.
  • قبل از بیت کوین چندین تلاش برای ایجاد یک ارز دیجیتال قابل قبول وجود داشت.
  • eCash، B-money، Bit Gold و Hashcash در ایجاد بیت کوین بسیار تاثیرگذار بودند.

با این حال، اکنون بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته می‌شود. در مقاله بیت کوین چیست می‌توانید داستان مفصل بیت کوین و فلسفه ایجادش را بخوانید.

معروف‌ترین ارزهای دیجیتال چه هستند؟

بیت کوین، اتر (اتریوم)، تتر، بایننس کوین، کاردانو، سولانا از معروف‌ترین ارزها هستند. می‌توانید لیستی از ارزهای دیجیتال را در صفحه قیمت ارزهای دیجیتال ببینید.

آیا ارز دیجیتال امن است؟

آیا ارزهای دیجیتال امنیت دارند؟ کلاهبرداری‌هایی که در رمزارزها اتفاق می‌افتد دامن ما را هم می‌گیرد؟ چطور از دارایی‌هایمان محافظت کنیم؟ این‌ها سوالاتی است که اگر تا به حال به آن فکر نکرده‌ایم باید به لیست دغدغه‌هایمان اضافه کنیم!

اگر مقاله بلاک چین چیست را خوانده باشید می‌دانید که بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند امنیت زیادی دارند و نفوذ به آن‌ها بسیار مشکل است. ماینرها و ولیدیتورها دائما در حال رصد شبکه‌ها هستند تا از هک و نفوذ یا تایید تراکنش‌های جعلی جلوگیری کنند. ولی برای حفظ امنیت در فضای کریپتو باید چند نکته را رعایت کنید تا شب‌ها سر راحت بر بالین بگذارید:

  • از یک کیف پول مطمئن و معتبر استفاده کنید. کیف پولی که استفاده می‌کنید را حتما از منابع رسمی آن دانلود کنید. همین الان نسخه‌های جعلی از تراست والت و کیف پول‌های مشهور وجود دارد که می‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. مقالات مرتبط با کیف پول ارز دیجیتال و هرچیزی که باید در این باره بدانید را در این لینک پیدا می‌کنید.
  • درباره آدرس‌ها و شبکه‌ها بخوانید تا از ارسال اشتباه مصون بمانید. خیلی اوقات وارد کردن آدس اشتباه یا یکسان نبودن شبکه مقصد و مبدا موجب از دست رفتن دارایی می‌شود و در بیشتر مواقع راه برگشتی برای آن نیست.
  • به تبلیغاتی که وعده سود فراوان یا استخراج رایگان و زیرمجموعه‌گیری می‌دهند توجه نکنید یا حداقل دقیق بررسی‌شان کنید. در کنار اسم شرکت یا پروژه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارید، کلمات «کلاهبرداری»، «شکایت» یا «اسکم» را هم به انگلیسی و هم به فارسی سرچ کنید.

مقاله «انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال» را از دست ندهید.

عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی! به مزایا و معایب ارزهای دیجیتال هم می‌رسیم ولی بیایید پیش از آن، کمی درباره انواع ارزهای دیجیتال حرف بزنیم.

انواع ارزهای دیجیتال چه هستند؟

انواع ارز دیجیتال

حالا که می‌دانید ارز دیجیتال چیست و درمقابل خطرات آن هم مصون شدید، بهتر است به سراغ انواع این ارزهای دیجیتال، که بنا به گفته وبسایت کوین مارکت کپ حدود ۲۲,۰۰۰ تا از آن‌ها وجود دارد، برویم.

ارزهای دیجیتال را می‌توان در گروه‌های مختلفی دسته بندی کرد. مثلا کوین یا توکن. کوین‌ها بلاک چین خودشان را دارند و توکن‌ها روی بلاک چین میزبان سوارند.

می‌توان آن‌ها را از نظر کاربرد به ۴ دسته کلی تقسیم کرد:

  • Payment tokens یا توکن‌های پرداختی: توکن‌های پرداخت در واقع کوین هستند. کاربرد آن‌ها همان‌طور که از اسمشان پیداست، پرداخت است؛ چیزی مشابه کاربرد دلار و یورو و ارزهای فیات یا طلا. توکن‌های پرداخت، خالص‌ترین شکل ارزهای دیجیتال هستند، چیزی که برای آن شکل گرفتند: پرداخت همتا به همتا. معروف‌ترین توکن‌های پرداخت بیت کوین، اتریوم و مونرو هستند.
  • Utility tokens یا توکن‌های کاربردی: این توکن‌ها به دارندگانشان امکان دسترسی به محصول یا خدمات مبتنی بر بلاک چین یا برنامه‌های غیرمتمرکز یا DAPPs را می‌دهند. مثلا دارندگان BNB می‌توانند برای تراکنش‌های خود روی بایننس اسمارت چین از ۲۵٪ تخفیف معاملات برخوردار شوند. توکن‌هایی مثل BAT و LINK توکن‌های کاربردی هستند.
  • Security tokens یا توکن‌های امنیتی: سکیوریتی توکن را توکن امنیتی ترجمه کرده‌اند اما سکیوریتی به معنی تضمین هم هست. با توجه به کاربرد این توکن شاید ترجمه دوم بامعنی‌تر باشد. این توکن‌ها مشابه سهام عمل می‌کنند و دارایی محسوب می‌شوند به همین دلیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا روی تنظیم آن‌ها نظارت دارد. از آنجایی که آن‌ها مالکیت یک اوراق بهادار مالی را نشان می دهند، این دارایی‌ها را کمیسیون SEC تنظیم می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از این توکن‌ها برای فروش سهام و عرضه اولیه خود استفاده کنند. ایاس، زیلیکا، آیوتا، کاردانو و بسیاری ارزهای دیگر جزو این گروه‌اند.

دسته‌بندی‌های دیگری هم هستند مثلا Non-fungible Tokens یا توکن‌های بی‌همتا، میم کوین‌ها، گیم توکن‌ها، توکن‌های حاکمیتی، توکن‌های گیمینگ، متاورسی و… که بر اساس کاربرد با هم متفاوت‌اند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال خدمات بسیاری به ما کرده‌اند ولی مشکلاتی هم دارند. بیایید تیتروار به آن‌ها بپردازیم.

مزایای ارزهای دیجیتال:

  • شفافیت در عین ناشناس ماندن: تمام تراکنش‌های شما از صفر تا صد روی بلاک چین ثبت می‌شود ولی کسی نمی‌داند شما کیستید.
  • سرعت: از آنجایی که واسطه‌ای در کار نیست انتقال ارز دیجیتال بین دو طرف معامله سریع‌تر از انتقال پول است.
  • نبود بروکراسی: دریافت وام، سپرده‌گذاری و کسب درآمد با کریپتو بسیار راحت، سریع، بدون نیاز به احراز هویت، بدون ضامن و گاهی بدون وثیقه (Flash Loan) است.
  • افزایش ارزش: با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌توان سودهای خوبی کسب کرد. ارزش بازارهای ارزهای دیجیتال در دهه گذشته به شدت افزایش یافته و در مقطعی به حدود ۲ تریلیون دلار رسیده است. از ماه می ۲۰۲۲، ارزش بازار بیت کوین به بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار رسیده است.
  • بدون مرز: مهم نیست کجا هستید؛ دلار را در قالب تتر بخرید و بفروشید! مهم نیست کجایید؛ به هر نقطه از جهان، کریپتو بفرستید. هیچ مرز و محدودیتی برای شما وجود ندارد.
  • قاطعیت: قراردادهای هوشمند، شوخی ندارند. نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد و دستکاری کرد تا عمل نکنند. قراردادی که نوشته شده، اجرا می‌شود و کسی نمی‌تواند زیر آن بزند یا به قول معروف، دبه کند.

معایب ارزهای دیجیتال:

  • ناشناس ماندن: گفتیم که بلاک چین عملکردی شفاف دارد. بله دارد. ولی آیا کاملا در آن ناشناس هستیم؟ خیر! یک ردپای کمرنگ از ما در شبکه به جا می‌ماند و می توان دنباله یک تراکنش را گرفت و آژانس هایی مانند اداره تحقیقات فدرال (FBI) می توانند آن را رمزگشایی کنند.
  • قابل سوءاستفاده: ارزهای دیجیتال به ذات خود ندارند عیبی ولی می توان از آن‌ها استفاده‌های شرورانه هم کرد. آن‌ها برای خدمت به انسان اختراع شدند ولی خب افرادی هستند که همه چیز را خراب می‌کنند. پولشویی و خریدهای غیرقانونی و باج افزارها از کاربردهای منفی رمزارزها هستند.
  • جدید بودن: بله جدید بودن همیشه هم خوب نیست. شاید شما بخواهید بدهی خود را با کسی از طریق اتر پرداخت کنید ولی او نمی‌داند اتر چیست چه برسد به اینکه آدرس کیف پول خود را بدهد!

چطور وارد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال شویم؟

بگذارید همین اول خیالتان را راحت کنم: هیچ راهی به جز مطالعه و کسب دانش درباره ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

باید بخوانید و تمرین کنید و یاد بگیرید. فرض کنید می خواهید روی خرید زمین سرمایه گذاری کنید. از کجا شروع می‌کنید؟ از گشتن و بررسی منطقه‌ای که فکر می‌کند ارزش دارد. چطور این کار را می‌کنید؟ مناطق مختلف را کاندید می‌کنید، احتمال رشد آن را می‌سنجید. چطور؟ پرس و جو می‌کنید که آیا مثلا در اطراف آن جاده‌ای در حال احداث است یا مثلا مرکز خریدی قرار است تاسیس شود. مرکز تفریحی‌ای قرار است ساخته شود یا نه، دکل‌های برق قصد دارند نزدیک آنجا سردربیاورند. در طرح ترافیک یا طرح نوسازی یا مثلا فضای سبز شهرداری قرار دارد یا نه. قبرستانی آن اطراف هست یا یک پارک علم و فناوری قرار است ساخته شود.

شما همه چیز را بررسی می‌کنید و بعد اقدام می‌کنید درست است؟ بی‌گدار به آب نمی‌زنید چون برای سرمایه‌تان ریسک نمی‌کنید.

در مورد هر چیز دیگر هم همین طور است به‌ویژه ارز دیجیتال که یک مفهوم جدید است و کسب اطلاعات ممکن است پیچیده باشد. وقتی خواندید و یاد گرفتید، برای خود استراتژی تعیین می‌کنید. می‌خواهید سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشید یا کوتاه مدت یا ترکیبی از هر دو؟

  • نگاه تحلیلی دارید یا نه؟ اگر دارید، با آموزش و تمرین می‌توانید ترید کردن و تحلیل را شروع کنید. ویدیو ببینید و افراد سرشناس (نه صرفا معروف ولی بدون سواد کافی) را دنبال کنید.
  • تمام سرمایه‌تان را وارد نکنید. بخشی از سرمایه تان را به کار ببرید که اگر از دست دادید زندگی‌تان مختل نشود.
  • بر احساسات خود مسلط باشید و تحت تاثیر اخبار زرد یا کانال‌های سیگنال‌دهی نامعتبر قرار نگیرید.
  • اخبار درست و موثق را دنبال کنید. در شبکه‌های اجتماعی پروژه‌هایی که زیر نظر دارید عضو شوید. معمولا این پروژه‌ها در دیسکورد چنل دارند و اخبار و روند پیشرفت یا اطلاعیه پروژه‌هایشان را منتشر می‌کنند. عضو شوید.
  • وایت پیپر ارز دیجیتال را بخوانید و ببینید آیا این پروژه می تواند موفق شود یا نه. تیم آن‌ها را بررسی کنید و سوابق کاری‌شان را رصد کنید.

به این تحقیقات و بررسی‌ها تحلیل فاندامنتال هم می‌گویند. به علاوه بر این‌ها باید از مخاطرات این حوزه هم باخبر شوید و بدانید که چه اتفاقاتی ممکن است دارایی شما را تهدید کند. به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازم:

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

  • خطر اشتباه: بر خلاف امور مالی سنتی، هیچ راهی برای لغو یا اصلاح تراکنش ارز دیجیتال پس از ارسال آن وجود ندارد. بر اساس آمار، حدود یک پنجم تمام بیت کوین‌ها به دلیل گم شدن رمزهای عبور یا ورود اشتباه آدرس‌های ارسال، غیرقابل دسترسی هستند!
  • خطرات نظارتی: وضعیت نظارتی برخی از ارزهای دیجیتال هنوز نامشخص است، بسیاری از دولت‌ها به دنبال تنظیم آن‌ها به عنوان اوراق بهادار، ارز یا هر دو هستند. یک قانون نظارتی یا یازدارنده می‌تواند فروش ارزهای دیجیتال را دشوار کند یا باعث افت قیمت در بازار شود؛ مثل اتفاقی که پس از ممنوع شدن خرید و فروش ارز دیجیتال در چین افتاد.
  • خطرات طرف مقابل: بسیاری از سرمایه گذاران و بازرگانان برای ذخیره ارز دیجیتال خود به صرافی‌ها یا متولیان دیگر متکی هستند. سرقت یا از دست دادن توسط یکی از این اشخاص ثالث می‌تواند منجر به از دست دادن کل سرمایه‌ فرد شود.
  • خطر کلاهبرداری: این تماما به خود شما بستگی دارد و محدود به ارز دیجیتال هم نیست. ممکن است افرادی به شما وعده سودهای وسوسه‌انگیز بدهند یا پروژه‌های کسب سود به شما معرفی کنند که در نهایت کیف پول شما را خالی تحویل می‌دهند. تا به بازار مسلط نشده‌اید دور کسب سودهای شگفت‌انگیز را خط بکشید!
  • ریسک‌های برنامه نویسی: بسیاری از پلتفرم‌های سرمایه گذاری و وام دهی از قراردادهای هوشمند خودکار استفاده می‌کنند. در برنامه‌نویسی این پلتفرم‌ها و قراردادهای هوشمند می‌تواند باگ وجود داشته باشد.
  • دستکاری بازار: دستکاری بازار همچنان یک مشکل اساسی در ارزهای دیجیتال است، زیرا افراد، سازمان‌ها و صرافی‌های با نفوذ می‌توانند موجب نوسان در بازار شوند.

نکته مهم: همیشه و همه جا خطر وجود دارد؛ در بورس، در طلا، در مسکن، در بانک و… . سود هم همه جا هست. اگر درست عمل کنیم و آگاه باشیم. پس هیچ حوزه‌ای بدون خطر و بدون سود نیست. این ماییم که باید بسنجیم و تصمیم بگیریم.

چطور ارز دیجیتال بخریم؟

خب! اگر تا اینجا رسیدید و فکر کردید شاید بد نباشد خودتان را محکی بزنید، این بخش را دنبال کنید تا به شما آسان‌ترین و سریع‌ترین راه خرید ارز دیجیتال را توضیح بدهم.

خرید ارز دیجیتال در ایران بهترین گزینه است چون صرافی‌های خارجی برای ما طاقچه بالا گذاشته‌اند و تحریممان کرده‌اند. دستتان تا حدی برای انتخاب صرافی باز است چون صرافی‌های خوبی در ایران وجود دارند که قابل اعتماد هستند. من در اینجا شما را ارجاع می‌دهم به مقاله راهنمای خرید ارز دیجیتال در صرافی پول نو.

ما یک صرافی دانش بنیان هستیم و با تامین امنیت شما، امکان خرید و فروش رمزارزها را در اختیارتان می‌گذاریم. سری به سایت صرافی پول نو بزنید و امکانات آن را بررسی کنید. هر پرسشی دارید از بخش پشتیبانی ما بپرسید یا در بخش کامنت‌ها نظر بگذارید تا راهنمایی‌تان کنیم.

کوتاه درباره ارز دیجیتال چیست

  • ارز دیجیتال جدیدترین شکل پول برای انتقال بین افراد است.
  • رمزارزها روی شبکه‌های بلاک چین منتقل می‌شوند و اختیار و کنترل آن‌ها دست هیچ مرجع خاصی نیست.
  • ارزهای دیجیتال راهی برای پرداخت و انتقال دارایی هستند و می‌توان از آن‌ها به منظور ذخیره ارزش هم استفاده کرد.
  • تراکنش‌های ارز دیجیتال رمزگذاری می‌شوند و از طریق کیف پول می توان آن‌ها را جابه‌جا کرد.
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)