‌‌دستگاه ماینر چیست و چگونه با دستگاه‌های ماینر درآمد کسب کنیم؟

ماینر ارز دیجیتال چیست؟
شبنم رضا

زمان مطالعه :

14 دقیقه
فهرست عنوان ها

دستگاه‌ ماینر، نقش بسیار مهم و اساسی در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند و با استفاده از قدرت پردازشی خود، به تأیید تراکنش‌ها و همچنین اضافه کردن‌ بلاک‌های جدید به شبکه کمک می‌کنند. ماینرها بخش مهمی از شبکه بلاک چین هستند که مسئول تأیید تراکنش‌ها و اضافه کردن آنها به بلاک چین هستند. ماینرها از رایانه‌های قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را تأیید کنند.

برای افزودن تراکنش به بلاک چین، یک ماینر ابتدا باید اعتبار تراکنش را تأیید کند که این شامل بررسی اینکه فرستنده دارای وجوه کافی برای تکمیل تراکنش است و اینکه تراکنش قبلاً در بلاک چین ثبت نشده است، می‌باشد. هنگامی که یک ماینر یک تراکنش را تأیید کرد، آن را به همراه سایر تراکنش‌های تأیید شده به یک بلاک اضافه می‌کند. سپس دستگاه ماینر از قدرت محاسباتی خود برای حل یک پازل رمزنگاری استفاده می‌کند که به آنها اجازه می دهد بلاک را به بلاک چین اضافه کنند.

ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

فرآیند ماینینگ ارز دیجیتال کار کردن در یک بلاک چین اثبات کار است. ماینرهای کریپتو برای حل یک معمای پیچیده ریاضی از مقادیر زیادی قدرت محاسباتی استفاده می‌کنند. سریعترین ماینر برای حل این معما امتیاز اضافه کردن جدیدترین بلاک به یک بلاک چین را دریافت می‌کند. ماینرها همچنین کارمزد تراکنش‌ها و ارزهای دیجیتال تازه استخراج شده مرتبط با آن بلاک را جمع‌آوری می‌کنند.

استخراج ارزهای دیجیتال به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد که معمولاً با هش در ثانیه اندازه گیری می‌شود که به عنوان نرخ هش ماینر شناخته می‌شود. Hashing یک تابع رمزنگاری است که ورودی‌های متغیر مانند اطلاعات تراکنش را به رشته‌هایی با طول ثابت از کاراکترها یا هش‌ها تبدیل می‌کند.) ماینرها از سخت‌افزار تخصصی، از جمله ASIC‌ها و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) برای استخراج رمز ارزها استفاده می‌کنند. همه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند و قدرت محاسباتی کافی برای رقابت با سایر ماینرها را دارند، می‌توانند ارزهای دیجیتال را با کمک دستگا‌ه‌های ماینینگ استخراج کنند.

 تاریخچه ماینینگ

تاریخچه ماینینگ ارزهای دیجیتال به 3 ژانویه 2009، زمانی که بلاک چین بیت کوین ارائه شد، برمی‌گرد‌د. اولین BTC توسط خود ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین استخراج شد. در ابتدا، بیت کوین با استفاده از پردازنده‌های معمولی کامپیوتر یا CPU استخراج می‌شد اما پس از سخت شدن فرایند ماینینگ، دستگاه‌های قدرتمندی به بازار ارائه شدند و به این ترتیب تعداد ماینرهای بیت‌کوین و علاقه‌مندان به فرایند استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی افزایش یافت.

ماینینگ چگونه انجام می‌شود؟

ماینینگ چگونه انجام می‌شود؟

قطعا می‌توان گفت بدون بلاکچین، ماینینگ هم وجود نخواهد داشت، زیرا تمام فعالیت‌های زنجیره‌ای به پروتکل‌های شبکه مربوط می‌شود. بلاکچین‌ها به عنوان یک دفتر کل توزیع شده عمومی عمل می‌کنند که تمام تراکنش‌ها را به ترتیب زمانی پیگیری می‌کند. هیچ تغییر یا ویرایشی در گزارش تراکنش‌ها نمی‌تواند انجام شود، که از هک شدن تراکنش‌ها جلوگیری می‌کند. درواقع اصطلاح بلاک چین به معنای زنجیره‌ای از بلاک‌های مختلف است. بنابراین باید بررسی کنیم که بلاک به چه معناست و چگونه ایجاد می‌شود.

یک بلاک به عنوان یک ظرف عمل می‌کند که اطلاعات ضروری مربوط به تراکنش‌های فردی را ذخیره می‌کند. در یک بلاک، چهار عنصر متمایز مربوط به تراکنش‌ها قابل تشخیص است. در مرحله اول، “داده هش قبلی” وجود دارد که حاوی اطلاعات مربوط به بلاک استخراج شده قبلی است. این داده‌ها اتصال بلاک‌ها را امکان پذیر کرده و یک زنجیره پیوسته را تشکیل می‌دهد. عنصر دوم شامل مجموعه داده استخراج شده و اعتبارسنجی شده مخصوص تراکنش مرتبط با بلاک است. مؤلفه سوم «nonce» است، یک عدد تصادفی 32 بیتی که توسط ماینرها در محاسبات محاسباتی خود استفاده می‌شود. ماینرها در یک مسابقه رقابتی شرکت می کنند تا اولین نفری باشند که نانس درست را حدس بزنند و هش بلاک را محاسبه کنند. و چهارمین ویژگی امضای دیجیتالی بلاک است که بر الگوریتم رمزنگاری SHA-256 متکی است که همیشه هش‌هایی 256 بیتی تولید می‌کند.

بلاکچین‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، که منجر به تفاوت‌هایی از نظر نحوه استخراج یا اعتبار سنجی تراکنش‌ها توسط ماینرها می‌شود. به عنوان مثال، محبوب‌ترین پروتکل‌های UTXO اثبات کار (PoW) هستند، به این معنی که شرکت کنندگان شبکه باید با استفاده از تجهیزات سخت افزاری خود، بلاک‌های جدیدی ایجاد کنند و منابع و انرژی زیادی را برای حل مسائل ریاضی به کار گیرند. سایر بلاک‌چین‌ها با مکانیسم اثبات سهام (PoS) کار می‌کنند که مربوط به قفل کردن مقدار مشخصی از ارزهای دیجیتال خاص است. با انجام این کار، به جای حل معماهای ریاضی  در سیستم PoW هست، یک بلاک جدید ایجاد می‌شود.

 فرآیند ماینینگ

استخراج ارزهای دیجیتال نقشی اساسی در عملیات زنجیره‌ای ایفا می‌کند و دو هدف اساسی دارد: ۱. ایجاد سکه‌های دیجیتال جدید را تسهیل می‌کند و ۲. به عنوان مکانیزمی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید عمل می‌کند. فرآیند استخراج ارز دیجیتال شامل همکاری سه عنصر اساسی است: تلاش مشارکت‌کنندگان شبکه (که به عنوان ماینرهای رمزنگاری شناخته می‌شوند)، سخت‌افزاری که توسط این مشارکت‌کنندگان برای مهار قدرت محاسباتی استفاده می‌شود، و استفاده از نرم‌افزار.

استخراج ارزهای دیجیتال یک فرآیند پیچیده است که به مهارت‌های فنی پیچیده نیاز دارد. اما دقیقا این فرایند به چه صورت است؟ 

۱. تراکنش‌ها راستی آزمایی می‌شوند

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال جدید، آغاز شده اما هنوز کامل نشده‌اند، در گروه‌هایی دسته‌بندی می‌شوند که ماینرها آن را استخر می‌نامند. هر تراکنش شامل اطلاعات مربوط به خود تراکنش به اضافه کارمزد پردازش تراکنش است.

۲. تراکنش‌های تایید نشده در یک بلاک جمع می‌شوند

ماینرها برخی یا همه این تراکنش‌های تایید نشده را با هم ترکیب می‌کنند تا یک بلاک تشکیل دهند. اگر بسیاری از تراکنش‌ها ادغام شوند و منتظر تأیید باشند، ماینرها ممکن است تراکنش‌ها را بر اساس اندازه تراکنش، زمان تراکنش یا کارمزد پردازش مرتبط اولویت‌بندی کنند.

۳. ماینرها برای حل یک معمای پیچیده ریاضی رقابت می‌کنند

 با مونتاژ یک بلاک، رقابت برای استخراج بلاک جدید آغاز می‌شود. ماینرها از سخت‌افزار محاسباتی قدرتمند برای حل یک معمای پیچیده استفاده می‌کنند، که نیاز به یافتن یک عدد خاص – یک nonce – دارد که هنگام ترکیب با داده‌های بلاک، هش ایجاد می‌کند.

۴. سریع‌ترین ماینر راه حل پازل را پخش می‌کند

اولین ماینری که Nonce صحیح را پیدا و یک هش معتبر ایجاد می‌کند، آن را در شبکه بلاک چین پخش می‌کند.

۵. سایر ماینرها صحت هش را تأیید می‌کنند

گام بعدی این است که سایر ماینرها در شبکه بلاک چین صحت هش پخش شده را تأیید کنند.

۶. یک بلاک جدید به بلاک چین اضافه می‌شود

ماینری که برای اولین بار هش صحیح را پخش کرده است، تراکنش‌های موجود در بلاک را پردازش می‌کند و در نتیجه یک بلاک جدید به بلاک چین اضافه می‌شود. در زمان اضافه شدن بلاک جدید، تمامی تراکنش‌های بلاک  تایید می‌شوند. بسته به نحوه عملکرد پروتکل بلاک چین، ممکن است توکن‌های دیجیتال جدید نیز ساخته شوند.

۷. پاداش ماینینگ توزیع می‌شود

 ماینری که بلاک جدید را به زنجیره اضافه کرده است، واجد شرایط دریافت پاداش است، که بلافاصله پس از اضافه شدن بلاک توزیع می‌شود. این پاداش ممکن است شامل کارمزد تراکنش و توکن‌های جدید باشد.

 انواع دستگاه‌های ماینر

انواع دستگاه‌های ماینر

با محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر و افزایش سرمایه گذاری در بازار کریپتو بسیاری از افراد به حوزه ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدند. برخی از بهترین انواع ماینرهای برای استخراج ارزهای دیجیتال که کاربران آن‌ها را پیشنهاد داده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– Bitmain AntMiner S19 Pro

Bitmain Antminer S19 Pro یکی از بهترین انواع دستگاه ماینر موجود در بازار برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته می‌شود و در حالی که قیمت بسیار بالایی دارد، اما نرخ هش 110 Th/s را ارائه می دهد!

 مزایا

  •  نرخ هش: 110 Th/s
  • درآمد بالا نسبت به سایر رقبا

معایب

  • مصرف برق بالا در حدود 3250 وات
  • قیمت زیاد حدود 3230 دلار

– بیت مین AntMiner S9

در حالی که بیت مین S9 دارای نرخ هش نسبتاً پایینی است، اما یکی از مقرون به صرفه‌ترین و همچنین در دسترس‌ترین‌ها ماینرهای ارز دیجیتال در بازار است. با این حال، یکی از مواردی که به هنگام خرید این دستگاه باید در نظر داشته باشید این است که نویز بالایی دارد و اگر می‌خواهید دستگاه ماینینگ خود را در خانه راه‌اندازی کنید، ممکن است گزینه خوبی برای شما نباشد.

مزایا

  • قیمت مناسب
  • در دسترس بودن

معایب

  • نرخ هش کم حدود 14 Th/s
  • نویز بالا
  • مصرف برق بالا حدود 1323 وات

– بیت مین AntMiner T19

AntMiner T19 برای ایجاد تعادل بین کارایی و مقرون به صرفه بودن طراحی شده است. در حالی که دارای نرخ هش پایینی است، اما در بازار با قیمت خوبی به فروش می‌رود.

مزایا

  • قیمت مناسب
  • کارایی قابل قبول

معایب

  • نرخ هش پایین حدود 84 Th/s
  • مصرف برق بالا حدود 3150 وات

– Whatsminer M30S++

ماینر Whatsminer M30S++ یکی از قدرتمندترین و بهترین دستگاه‌های ماینر است که به شما امکان می‌دهد بیت کوین و بیت کوین کش را با نرخ هش بالای 112TH/S استخراج کنید. این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های ماینینگ ارائه شده در این لیست گران‌تر و پرمصرف‌تر است و ممکن است بهترین انتخاب برای ماینرهای مبتدی نباشد.

مزایا

  • نرخ هش بسیار بالا حدود 112TH/S
  • امکان استخراج بیت کوین و بیت کوین کش

معایب

  •  قیمت بالا، بیش از 2455 دلار
  • مصرف برق زیاد حدود 3472 وات

– Canaan AvalonMiner 1246

Canaan AvalonMiner 1246 یکی دیگر از سخت افزارهای استخراج بیت کوین با نرخ هش سریع و مصرف انرژی بالا است که برای ماینرهای حرفه‌ای مناسب‌تر است. این دستگاه دارای نویز بالایی است و اگر به دنبال خرید یک ماینرهای خانگی هستید، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

مزایا

  • نرخ هش نسبتا خوب

معایب

  • نویز بالا
  • مصرف برق: 3420 وات
  • قیمت بسیار بالا 3890 دلار

– کنان آوالون 6

در حالی که Avalon6 ممکن است نسبت به سایر انواع دستگاه ماینر در این لیست نرخ هش کمتری داشته باشد، اما سخت افزار آن مقرون به صرفه بوده و راه اندازی آن آسان است. این دستگاه توسط مشتریان به عنوان گزینه‌ای عالی برای ماینینگ در خانه معرفی شده است و برخلاف سایر دستگاه‌ها نویز نسبتا کمی دارد.

مزایا

  • نویز پایین
  • مصرف برق کمتر: 1500 وات
  • قیمت مقرون به صرفه، کمتر از 600 دلار

معایب

  • نرخ هش بسیار پایین: 3.5 T/S

– Dragonmint T1

Dragonmint T1 یکی از محبوب‌ترین ماینرهای ارز دیجیتال است که به شما امکان می دهد بیت کوین را با مصرف انرژی نسبتا کم استخراج کنید. Dragonmint T1 که توسط Halong Mining ساخته شده است، یک ASIC بسیار قدرتمند است که نرخ هش 16TH/s را با مصرف انرژی بسیار کم ارائه می‌دهد.

مزایا

  • مصرف برق کم: 1480 وات
  • قیمت نسبتا مناسب حدود 1300 دلار

معایب

  • نرخ هش کم 16 Th/s

– Ebang Ebit E11++

Ebang Ebit E11++ می‌تواند گزینه خوبی برای ماینرهایی باشد که به دنبال یک دستگاه کارآمد هستند. این دستگاه ماینر با وجود مصرف برق 1980 وات، دارای نرخ هش 44 Th/s است و سطح نویز بالایی دارد و برای انجام ماینینگ در خانه گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

مزایا

  • مصرف برق متوسط 1980 وات
  • نرخ هش نسبتا مناسب 44 Th/s
  • قیمت ارزان 350 دلار

معایب

  • نویز بالا

نحوه انتخاب دستگاه ماینر مناسب

نحوه انتخاب دستگاه ماینر مناسب

هنگام انتخاب دستگاه ماینر، سه فاکتور اصلی وجود دارد که باید حتما آن‌ها را در نظر بگیرید:

– قیمت

به یاد داشته باشید که ارزان‌ترین دستگاه استخراج بیت‌کوین ممکن است بهترین انتخاب برای دراز مدت نباشد. به عنوان یک قاعده کلی، ماینرهای ارزان‌ قیمت، راندمان کمتر و سودآوری کمتری را به همراه خواهد داشت. پس اولین گزینه به هنگام خرید دستگاه ماینر، توجه به قیمت آن است!

– نرخ هش

نرخ هش نرخی است که دستگاه ماینر قادر به انجام عملیات ریاضی فشرده است. به زبان ساده، هرچه نرخ هش دستگاه بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که ماینر یا استخری که سخت افزار برای آن کار می‌کند، بلاک بعدی در بلاک چین بیت کوین را حل کند.

– بهره وری

دستگاه‌های ماینر اساسا برای تبدیل برق به بیت کوین طراحی شده است. اگر مطمئن نیستید که چگونه بهترین سخت افزار برای ماینینگ بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید، تمرکز بر بهره وری انرژی بهترین نقطه برای شروع انتخاب دستگاه و خرید شما است.

بررسی دستگاه‌های ASIC در مقابل GPU

کارکرد دستگاه‌های ماینر به شکل قابل توجهی بین دستگاه‌های ASIC و GPU متفاوت است و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به مقایسه این دو مدل دستگاه می‌پردازیم:

– کارایی و بهره وری

  • ماینرهای ASIC: هزینه سخت افزار استخراج ASIC به کارایی و توانایی ماینر بستگی دارد. دستگاه اسیک ماینر ممکن است پرهزینه باشند و گاهی اوقات قیمت آن‌ها به چندین هزار دلار می‌رسد. با این حال، گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز برای کسانی که تازه ماینینگ را شروع کرده‌اند یا در مقیاس کوچک‌تر کار می‌کنند، وجود دارد.
  • ماینرهای GPU: دستگاه‌های ماینینگ GPU معمولاً در مقایسه با ASIC‌های سطح بالا، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه کمتری در هر واحد دارند. با این حال، ساخت یک ریگ ماینینگ قوی GPU اغلب به چندین GPU به همراه سایر اجزای کامپیوتر مانند مادربورد، CPU، منبع تغذیه و سیستم خنک‌کننده نیاز دارد که می‌تواند هزینه کل قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد.

– هزینه‌های عملیاتی و مصرف انرژی

هزینه اجرای سخت افزار‌های ماینینگ یک عامل مهم است که بر سودآوری بلندمدت تأثیر می گذارد.

  • ماینرهای ASIC: کارآمدتر هستند و عموماً در مقایسه با GPU ها، برق کمتری در هر واحد ماینینگ مصرف می‌کنند. با این حال، هزینه‌های کلی انرژی به مقیاس کار و بهره کشی ماینرها از دستگاه نیز بستگی دارد.
  • دستگاه‌ّای استخراج GPU: در مقابل، پردازنده‌های گرافیکی یا GPUها به ازای هر واحد قدرت ماینینگ، انرژی کمتری دارند. این ناکارآمدی می‌تواند منجر به هزینه‌های بیشتر برق شود، به‌ویژه زمانی که چندین GPU در یک دکل کار می‌کنند.

– سودآوری بلند مدت

سودآوری بلندمدت ماینینگ تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله انتخاب سخت افزار، هزینه‌های برق و دشواری ماینینگ ارز دیجیتال تعیین می‌شود.

  • ماینینگ با ASIC‌ها:  در حالی که ASIC ها کارایی بالاتر و بازگشت سریع سرمایه گذاری را در شرایط بهینه ارائه می‌دهند، سودآوری آنها می‌تواند تحت تأثیر نوسانات بازار و تغییرات در دشواری ماینینگ قرار گیرد. همچنین، عدم انعطاف پذیری آنها برای جابجایی بین ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند در صورت از دست دادن ارزش ارز دیجیتال استخراج شده یا تغییر الگوریتم استخراج خود، یک نقطه ضعف باشد.
  • ماینینگ با GPUها: پردازنده‌های گرافیکی یا GPUها انعطاف‌پذیری را برای استخراج ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می‌دهند که می‌تواند برای انطباق با تغییرات بازار مفید باشد. با این حال، راندمان پایین‌تر و هزینه‌های برق بالاتر به این معنی است که بازگشت سرمایه ممکن است در مقایسه با ASICها کندتر باشد. علاوه بر این، پردازنده‌های گرافیکی ارزش فروش مجدد بالاتری دارند که می‌تواند در سودآوری کلی نقش داشته باشد.

در کل می‌توان گفت انتخاب بین دستگاه‌های ماینینگ ASIC و GPU به شرایط فردی از جمله مقیاس عملیات، هزینه‌های برق در منطقه و اهداف استخراج بستگی دارد. هر دو روش از نظر اقتصادی دارای مزایا و معایبی هستند و تصمیم گیری باید بر اساس تحلیل دقیق این عوامل باشد.

محاسبه سودآوری ماینینگ

ماینینگ بیت کوین معمولاً به دلیل هزینه‌های موجود و رقابتی بودن دیگر برای افراد سودآور نیست. در ادامه عوامل اصلی که تعیین می‌کنند که شما به عنوان یک ماینر چقدر می‌توانید بیت کوین استخراج کنید و چقدر سودآوری داشته باشید، آورده شده است:

  • هزینه دستگاه ماینینگ: قیمت ASIC های با کیفیت از حدود 1000 دلار تا بیش از 15000 دلار متغیر است.
  • نرخ هش: هرچه نرخ هش یک دستگاه ماینر بالاتر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت. نرخ هش به صورت تراهش در ثانیه (TH/s) یا تعداد تریلیون هش دستگاه در هر ثانیه بیان می‌شود.
  • کارایی: کارایی دستگاه مقدار انرژی مورد نیاز یک ماینر است و به صورت وات در هر تراهش (W/TH) یا تعداد وات مورد نیاز دستگاه برای تولید یک تریلیون هش بیان می شود.
  • هزینه‌های برق: تنها راه کسب درآمد از استخراج بیت کوین، برق ارزان است.
  • قیمت بیت کوین: بیت کوین بسیار بی ثبات است و میزان بیت کوینی که استخراج می‌کنید، با حرکت قیمت آن افزایش یا کاهش می یابد.

محاسبه سودآوری ماینینگ بیت کوین به ارزیابی پاداش ماینینگ و هزینه‌های آن کمک می‌کند. این کار را می‌توان با کمک یک ماشین حساب ماینینگ بیت کوین انجام داد، که کاربر جزئیاتی از جمله نرخ هش استخراج بیت کوین، مصرف برق بر حسب وات، هزینه برق به دلار/کیلووات ساعت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه ماینر را وارد می‌کند. ماشین حساب از استراتژی‌هایی برای ارائه اطلاعات سودآوری قابل اعتماد و دقیق در مورد بیت کوین استفاده می‌کند. این اطلاعات برای ماینرها بسیار مهم است زیرا آنها بر اساس چنین اطلاعاتی در مورد استخراج بیت کوین تصمیم می‌گیرند. ماینرها تنها در صورتی به فرآیند استخراج ادامه می‌دهند که سود بالایی به دست آورند و هزینه‌های مصرف برق کم باشد.

چالش‌های ماینینگ

چالش‌های ماینینگ

با وجود اینکه در سال‌های اخیر ماینینگ به عنوان یک فعالیت پرسود با بازدهی بالا در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شده است، اما با این حال با چالش‌ها و ریسک‌هایی همراه است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

– نگرانی‌های امنیتی و خطرات هک

یکی از بزرگترین خطرات مرتبط با استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها، نگرانی‌های امنیتی و هک است. از آنجایی که هر تراکنش در شبکه بلاک چین رمزگذاری شده است، ماینرها باید تراکنش‌ها را قبل از اینکه بتوانند به یک بلوک اضافه کنند، رمزگشایی کنند. اگرچه ارز دیجیتال ناشناس است، اما در معرض حملات آنلاین مانند بدافزارها و نفوذ به وب‌سایت نیز قرار دارد. مجرمان سایبری می‌توانند داده‌های شخصی را سرقت کرده یا با نصب نرم افزارهای مخرب بر روی سخت افزار یا سرورهای ماینینگ به سیستم‌های رایانه‌ای دسترسی پیدا کنند.

برای کاهش این خطرات امنیتی، ماینرها باید اقدامات امنیتی قوی مانند پروتکل‌های احراز هویت دو مرحله‌ای برای دسترسی به کیف پول و حساب‌ها، از کیف پول‌های سخت افزاری قابل اعتماد به جای صرافی‌های آنلاین، رمزگذاری دارایی‌های دیجیتال با کلیدهای رمزگذاری هنگام انتقال وجوه از یک کیف پول یا حساب استفاده کنند.

– نوسانات ارزش بازار بیت کوین و رمز ارزها

ارزش بازار بیت کوین به شدت در حال نوسان است. در دسامبر 2017، قیمت یک بیت کوین به نزدیک به 20000 دلار رسید و تنها چند هفته بعد به نصف کاهش یافت. این نوسان، پیش‌بینی دقیق ارزش دارایی‌های را برای سرمایه گذاران و استخراج کنندگان چالش برانگیز می‌کند. علیرغم این نوسانات، برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهند زیرا افراد بیشتری به سمت سیستم‌های مالی غیرمتمرکز روی می‌آورند.

 – مصرف بالای انرژی و تاثیرات زیست‌محیطی

مصرف انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین به دلیل تاثیر آن بر محیط زیست یک نگرانی بزرگ است. استخراج ارزهای دیجیتال به مقادیر عظیمی از قدرت محاسباتی نیاز دارد که منجر به مصرف بالای برق و انتشار کربن می‌شود. طبق برخی مطالعات، مصرف انرژی سالانه استخراج بیت کوین از بسیاری از کشورها بیشتر است. بیشتر انرژی مورد استفاده در استخراج ارزهای دیجیتال از منابع تجدیدناپذیر مانند نیروگاه های زغال سنگ تامین می‌شود. این عملیات نه تنها باعث انتشار مقادیر زیادی کربن می‌شود، بلکه مستقیماً به آلودگی هوا و سایر خطرات زیست محیطی کمک می‌کند.

– قوانین و مقررات

ماینینگ ارزهای دیجیتال در اکثر کشورها قانونی است و معمولاً برای انجام آن به مجوز خاصی نیاز نیست. با این حال، از آنجایی که فرایند ماینینگ به مقادیر زیادی برق نیاز دارد، فعالان اجتماعی نگرانی‌هایی را در سراسر جهان در مورد انتشار کربن و آلودگی محیطی مطرح کرده‌اند. بنابراین، برخی از کشورها قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای را در مورد ماینینگ ارزهای دیجیتال پیشنهاد کرده‌اند تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برسانند. علاوه بر این، از آنجایی که کلاهبرداری‌های ماینینگ به طور شایع در برخی از کشورها گزارش می‌شود، دولت‌ها قوانین و استانداردهای ایمنی را در حوزه رمزنگاری وضع کرده‌اند تا از سرمایه‌گذاران در برابر این کلاهبرداری‌ها محافظت کنند.

همچنین برخی کشورها چارچوب‌های نظارتی را برای کنترل فعالیت‌های ارزهای دیجیتال، از جمله ماینینگ، ایجاد کرده‌اند. ماینرها ممکن است به رعایت الزامات ثبت، مجوز یا گزارش نیاز داشته باشند. بنابراین، رعایت قوانین و مقررات ماینینگ ارز دیجیتال ضروری است.

قوانین ماینینگ در ایران: در سال 2019، دولت رسما صنعت ماینینگ ارز دیجیتال را به رسمیت شناخت و شروع به صدور مجوزهای ماینینگ کرد. ماینرهای بیت‌کوین موظف بودند نرخ برق بالاتری بپردازند و بیت کوین استخراج شده خود را به بانک مرکزی ایران بفروشند. دولت همچنین از این مدل مجوز برای قطع انرژی اپراتورهای ماینینگ در طول جهش‌های فصلی تقاضای انرژی و زمانی که عرضه به دلیل خشکسالی‌هایی که تولید برق آبی را محدود می‌کند، استفاده کرده است. این ممنوعیت موقت ماینینگ در ماه می 2021 به مدت چهار ماه و دوباره در ژوئن 2022 رخ داد.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲2

 آیا استخراج از طریق دستگاه ماینر جایگزین دارد؟

ماینرها ابزارهای بسیار مهمی در فرایند ماینینگ هستند که قدرت بسیار بالایی دارند، اما با این حال استفاده از دستگاه‌های ماینر هزینه‌بر بوده و مصرف برق آن‌ها به طور قابل توجهی بالاست. به دلیل مسائل محیطی و کاهش هزینه‌های این دستگاه‌ها، روش‌های دیگری جایگزین استخراج از طریق دستگاه ماینر شده است.

استخراج با کامپیوترهای شخصی

یکی از روش‌هایی که جایگزین استخراج دستگاه‌های ماینر شده است، استخراج از طریق کامپیوترهای شخصی است که در آن با استفاده از پردازنده و کارت گرافیک، می‌‌توان فرایند ماینینگ را با هزینه بسیار کمتری انجام داد.

استخراج با تراکنش‌ها

در این روش کاربران با تراکنش‌های خاصی که انجام می‌دهند، ارزهای دیجیتال را استخراج می‌کنند. با وجود اینکه این روش به هزینه و انرژی کمتری نیاز دارد، اما نیازمند دانش فنی و تخصصی در این حوزه است.

 استخراج ابری Cloud Mining

استخراج ابری روش جایگزین دیگری برای استخراج ارزهای دیجیتال، با استفاده از قدرت رایانش ابری اجاره‌ای بدون نصب و اجرای مستقیم سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های مرتبط است. شرکت‌های استخراج ابری به کاربران اجازه می‌دهند یک حساب باز کنند و از راه دور با پرداخت هزینه در فرآیند استخراج ارز دیجیتال شرکت کنند. استخراج ابری، فرایند ماینینگ را برای طیفی وسیعی از مردم آسان می‌کند، زیرا نیاز به خرید و نگهداری تجهیزات یا پرداخت هزینه‌های مستقیم انرژی را کاهش می‌دهد. در حالی که استخراج ابری ممکن است معامله خوبی به نظر برسد، اما معمولاً مستلزم تعهد به یک قرارداد است و اگر ارزش‌ دارایی‌های دیجیتال کاهش یابد، بعید است که به نتیجه برسید.

استیک کردن

استیکینگ روشی برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین است که به قدرت محاسباتی مشابه استخراج نیاز ندارد. در فرایند استیکینگ به جای حل معادلات پیچیده ریاضی، سهامداران مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را در یک کیف پول تعیین شده، که به عنوان کیف پول استیکینگ شناخته می‌شود، نگهداری می‌‌کنند تا از عملیات شبکه پشتیبانی کند. استیکینگ برای تامین امنیت بلاکچین‌های اثبات سهام (PoS) بسیار مهم است و به پذیرش گسترده‌تر فناوری بلاکچین کمک می‌کند و با ملزم کردن اعتبارسنجی‌ها به قرار دادن توکن‌های خود، آنها را مجبور می‌کند تا به نفع شبکه عمل کنند و تا حد امکان آن را ایمن نگه دارند.

سهامداران برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بر اساس تعداد توکن‌هایی که در اختیار دارند و مدت زمان استیکینگ انتخاب می‌شوند. هر چه یک استیکر ارز دیجیتال بیشتری داشته باشد و هر چه مدت زمان بیشتری را در اختیار داشته باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج دارد. مدت زمان استیکینگ نیز با توجه به ارز دیجیتال و شبکه سهام می‌تواند متفاوت باشد. در طول این مدت، توکن‌های استیک شده برای انجام معاملات قابل دسترسی نیستند. در ازای مشارکت، سهامداران جوایزی را در قالب توکن‌های اضافی دریافت می‌کنند که مشابه ماینرها در فرایند استخراج است.

آینده ماینینگ و فرصت‌های پیش رو

آینده ماینینگ

آینده ماینینگ بسیار روشن است. با افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، نیاز به ماینینگ ارزهای دیجیتال افزایش خواهد یافت. استخراج بیت کوین می‌تواند انتقال به آینده‌ای با کربن صفر را سرعت بخشد و در عین حال مشاغل انرژی سبز را ایجاد کند و به مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک کند و شبکه را قادر می‌سازد تا نسبت‌های بالاتری از بارهای تجدیدپذیر را مدیریت کند. ماینیگ ارزهای دیجیتال یک صنعت رو به رشد است! با افزایش استفاده و پذیرش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، فرصت‌های استخراج در حال گسترش است. در سپتامبر 2021، کشور السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان پول ملی خود پذیرفت. بهبود پروتکل بیت کوین و شبکه لایتنینگ تراکنش‌های بیت کوین را برای کاربران سریع‌تر، ایمن تر و آسان‌تر می‌کند. با افزایش اندازه شبکه، فرصت و نیاز به ماینرهایی که شبکه بیت کوین را در حال اجرا نگه می دارند نیز افزایش می‌یابد.

 تکنولوژی‌های نوظهور در ماینینگ

ماینینگ ارزهای دیجیتال ممکن است فرصتی برای تسریع انتقال انرژی جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر با تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مازاد باشد!

اخیرا یک مقاله تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه ماینینگ بیت کوین می‌تواند مکمل انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌های ذخیره سازی باشد، منتشر شده است. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه ماینرهای کریپتو می‌توانند انرژی اضافی را که در حال حاضر نمی‌توانند توسط باتری‌ها ذخیره شود، از بین ببرند. استخراج رمزارزها همچنین ژنراتورهای هسته‌ای انعطاف‌پذیر را قادر می‌سازد تا با یک شبکه در حال تغییر سازگار شوند، برای مثال، TeraWulf در حال حاضر در حال ساخت یک مرکز استخراج بیت‌کوین است که انرژی را مستقیماً از یک نیروگاه هسته‌ای تامین می‌کند. این مکان مشترک، انرژی پایدار و کربن صفر را برای TeraWulf فراهم می‌کند و یک مشتری با بار پایه پایدار برای نیروگاه هسته‌ای فراهم می‌کند.

تاثیر ماینینگ بر بازار رمزارز

فرایند ماینینگ، تاثیر قابل توجهی بر بازار رمزارزها در آینده خواهد داشت! استخراج ارزهای دیجیتال به افزایش عرضه رمز ارزهای حدید در صرافی‌ها منجر می‌شود و این افزایش عرضه نیز موجب کاهش دارایی‌های دیجیتال می‌شود، زیرا با افزایش میزان رمز ارزهای در دسترس، بدون افزایش تقاضا، بازار اشباع شده و قیمت رمز ارزها کاهش می‌یابد. از طرف دیگر نیز فرایند استخراج بسیار هزینه‌بر است و اگر قیمت ارزهای استخراج شده کاهش یابد و هزینه‌های استخراج را تامین نکند، فرایند ماینینگ ممکن است برای ماینرها خسارت به بار آورد.

 سود دستگاه ماینر

سود دستگاه ماینر به عوامل مختلفی بستگی دارد و از ارزی به ارز دیگر و شرایط بازار متفاوت است. به طور کلی سود این دستگاه‌ها در درجه اول به نرخ هش یا قدرت محاسباتی ماینر بستگی دارد، هرچه نرخ هش ماینر بیشتر باشد و انرژی بالاتری داشته باشد، سودآوری بیشتری نیز خواهد داشت. اما با این حال برق مصرفی و هزینه‌های دستگاه نیز می‌تواند سود آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا ماینینگ مهم است؟

فرایند ماینینگ نقش مهمی در اکوسیستم بلاک چین دارد. علاوه بر از انتشار سکه‌های جدید در گردش، استخراج برای امنیت بیت‌کوین (و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال) ضروری است. ماینینگ بلاک‌چین را تأیید و ایمن می‌کند، که به ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا بدون نیاز به نظارت شخص ثالث عمل کنند و این انگیزه را برای ماینرها ایجاد می‌کند تا با قدرت محاسباتی خود به شبکه کمک کنند. از دیگر مواردی که در اهمیت ماینینگ ارزهای دیجیتال نقش دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت شبکه

یکی از مزایای کلیدی فناوری بلاک چین امنیت آن است. بلاک‌چین به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت دستکاری ندارد، به این معنی که پس از ثبت تراکنش در بلاک چین، نمی‌توان آن را تغییر داد یا حذف کرد. ماینرها با تأیید تراکنش‌ها و افزودن آنها به دفتر کل به حفظ امنیت بلاک چین کمک می‌کنند. این فرایند تضمین می‌کند که دفتر کل دقیق و به روز باقی می‌ماند و تراکنش‌های دقیق ثبت می‌شوند.

تمرکز زدایی

یکی دیگر از جنبه‌های مهم بلاک چین ماهیت غیرمتمرکز آن است. برخلاف سیستم‌های متمرکز سنتی، که در آن یک نهاد واحد داده‌ها را کنترل می‌کند، بلاک چین توسط شبکه‌ای از گره‌ها نگهداری می‌شود که با هم کار می‌کنند تا از یکپارچگی دفتر اطمینان حاصل کنند. ماینرها نقش کلیدی در حفظ تمرکززدایی بلاک چین دارند. از آنجایی که ماینینگ برای هر کسی که تجهیزات مناسبی دارد امکان‌پذیر است، تضمین می‌کند که هیچ نهاد واحدی بر شبکه کنترل ندارد.

ایجاد انگیزه

در نهایت، ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال از طریق یک سیستم پاداش‌دهی تشویق می‌شوند. هنگامی که یک ماینر با موفقیت یک بلاک را به بلاک چین اضافه می‌کند، مقدار معینی ارز دیجیتال به آنها پاداش داده می‌شود. این سیستم استخراج‌کنندگان را تشویق می‌کند تا به اعتبارسنجی تراکنش‌ها و فعالیت در شبکه ادامه دهند.

بهترین دستگاه های ماینر بازار ایران

 برای علاقه مندان به کریپتو، خرید ماینر و انجام ماینینگ ممکن است به عنوان یک سرگرمی و راهی برای کسب درآمد اضافی ارزشمند باشد. از جمله بهترین دستگاه‌ها و قدرت‌مندترین ماینر بازار ایران با قدرت بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Antminer S19 Pro
  • Whatsminer M30S++
  • Innosilicon T3
  • AvalonMiner 1246
  • Antminer T19
  • Whatsminer M21S
  • Antminer S17+
  • Whatsminer M20S
  • Antminer S9 SE
  • Avalon Miner 1166 Pro

 جمع بندی دستگاه ماینر

دستگاه‌های ماینر در واقع دستگاه‌های سخت افزاری هستند که با حل مسائل پیچیده ریاضی با الگوریتم‌های خاص، باعث تایید معاملات و اضافه شدن بلاک‌های جدید می‌شوند. همانطور که گفتیم، دستگاه‌های ماینر انواع مختلفی دارند که نرخ هش آن‌ها تعیین کننده سودآوری فرایند ماینینگ است. به طور کلی می‌توان گفت دستگاه‌های ماینر نه تنها ابزاری برای استخراج رمز ارزها هستند، بلکه با قدرت پردازشی بالایی که دارند، به انجام معاملات امن در شبکه بلاکچین کمک می‌کنند.

 سوالات متداول

آیا می‌توان در ایران دستگاه ماینر رمز ارز خرید؟

اگر شما هم قصد دارید فرایند ماینینگ را در ایران شروع کنید، باید ابتدا مجوز استخراج ارز دیجیتال را از وزارت صمت دریافت کنید. پس از اخذ مجوزهای لازم می‌توانید با خرید یک دستگاه ماینر با نرخ هش خوب و قدرت بالا، فرایند ماینینگ را در ایران شروع کنید.  

آیا ماینرها سودآور هستند؟

دستگاه‌‌های ماینر با نرخ هش بالا، مصرف پایین برق و با توجه به نوع ارزی که استخراج می‌کنند، می‌توانند بسیار سودآور باشند. به طور کلی استخراج ارزهای دیجیتال سودآور است، اما نیاز به برنامه ریزی و استراتژی دقیق برای به حداکثر رساندن سود شما دارد. با انتخاب سخت افزار ماینینگ مناسب، پیوستن به یک استخر ماینینگ، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، نظارت بر بازار و در نظر گرفتن استخراج ابری، می‌توانید شانس موفقیت خود را در دنیای استخراج ارزهای دیجیتال افزایش دهید.

بهترین ماینرهای رمزارزی چه دستگاه‌هایی هستند؟

از جمله بهترین دستگاه‌های ماینر برای استخراج ارزهای دیجیتال می‌توان به Antminer S19 Pro – Innosilicon T3 – AvalonMiner 1246 Antminer T19 اشاره کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)