استیک یا استخراج ترون؟ چگونه بدون ترید از ترون (TRX) درآمدزایی کنیم؟

استیک ترون بهتر است یا استخراج ترون؟
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

شاید بارزترین شیوه کسب درآمد از یک رمزارز در ذهن شما، ترید و یا هولد کردن آن باشد. این موضوع کاملا درست است، امّا آیا خرید و فروش یک ارز دیجیتال تنها را کسب درآمد از آن است؟

ارز دیجیتال ترون با بلاک چین اختصاصی خود، این امکان را برای افراد پدید آورده است؛ استخراج ارز ترون یکی از امکانات شبکه آن است که به لطف خالق ترون یعنی جاستین سان، می‌تواند راه کم‌ دردسرتری نسبت به خرید ترون برای درآمدزایی از این ارز باشد.

با این حال استخراج ترون اولین و آخرین راه نیست؛ روش دیگری هم به نام «استِیک ترون» وجود دارد که شاید کمی ناشناخته‌تر باشد. روش‌های بیشتری هم برای درآمدزایی از ترون بدون ترید وجود دارد، اما در این مقاله استخراج و استیک ترون را بررسی می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا مشخص کنیم که آیا ترون قابل استخراج است و سپس با آموزش استخراج ترون، روش‌های جایگزین برای درآمدزایی از ترون را برای شما شرح دهیم. سپس استیک کردن ترون را آموزش خواهیم داد و در انتها نیز استیک ترون در تراست والت را بررسی می‌کنیم.

استیک و استخراج ترون

ترون چیست و چگونه کار می‌کند؟

استخراج ترون در واقع به نوعی ترون تولید کردن است؛ پس شاید بهتر باشد ابتدا مهندسی و طرز عملکرد ترون را مورد بررسی قرار دهیم تا بفهمیم باید چگونه ترون تولید کنیم.

زبان برنامه نویسی ترون سالیدیتی است و همین مسئله باعث سازگاری آن با اتریوم می‌شود. لازم به ذکر است که ترون در ابتدا روی شبکه اتریوم قرار داشت و سپس بلاک چین اختصاصی خودش را راه انداخت. شبکه ترون از رمزارز بومی خود به نام ترون یا ترونیکس با نماد TRX بهره می‌برد که از آن برای مصارفی چون اعطای پاداش به استیک کنندگان (استیکر) و ولیدیتورهای شبکه استفاده می‌شود.

ترون چیست؟ آشنایی با بلاک چین Tron و رمزارز ترونیکس

ویژگی‌ای که نه فقط ترون، بلکه هر ارز دیجیتالی را قابل استخراج می‌کند، مکانیزم اجماع آن است. جاستین سان، خالق ترون، تصمیم گرفته تا ترون با مکانیزم اجماع DPoS کار کند! این مکانیزم، نسخه بهبود یا شاید تغییریافته PoS (Proof-of-Stake) یا «اثبات سهام» به شمار می‌رود. الگوریتم DPoS (Delegated Proof-of-Stake) یا «اثبات سهام نمایندگی شده» تمرکززدایی را بهتر از PoS انجام می‌دهد. به طور کلی در الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام، برای تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت بلاک‌ها، کاربران باید رمزارزهای خود را در شبکه، استیک یا سرمایه‌گذاری کنند. این اتفاق، بدون هیچ حرکت اضافه‌ای در مکانیزم PoS رخ می‌دهد که می‌تواند کمی غیرمتمرکز بودن شبکه را دچار مشکل کند؛ چرا که توان هر کاربر در تصمیم گیری برای شبکه، با میزان ارز سرمایه‌گذاری شده توسط او رابطه مستقیم دارد.

در ساز و کار DPoS اما اهمیتی ندارد که هر شخص چه میزان ترون استیک کرده. بلکه تمام کاربران شبکه باید به افراد خاصی رای بدهند تا او به عنوان ولیدیتور (Validator) انتخاب شوند و آن‌ها تایید تراکنش‌ها و یا ساخت بلاک‌های بعدی را به عهده بگیرند. تمام کاربران هم اجازه استیک کردن در شبکه و هم حق رای دارند. ولیدیتورها نیز به صورت دوره‌ای تغییر پیدا می‌کنند.

ارتباط کاربران و نودها در یک شبکه مثل ترون با مکانیزم اجماع DPoS.

درباره استیک کردن در شبکه ترون و نحوه درآمدزایی از آن جلوتر توضیح بیشتری خواهیم داد. برگردیم به مکانیزم اجماع و استخراج. استخراج به آن معنایی که تصورش را می‌کنید صرفا در خصوص شبکه‌های PoW یا اثبات کار امکان‌پذیر است. مثل بلاک چین و ارز بیت کوین. با این وجود تکلیف شبکه ترون که مکانیزم اجماع DPoS دارد، چه می‌شود؟

بیت کوین در برابر ترون؛ تفاوت کلیدی این دو شبکه در چیست؟

آیا ترون قابل استخراج است؟

اگر بخواهیم بدون هیچ حاشیه‌ای به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم «بله»؛ با این حال اما نکته مهمی درباره استخراج ترون وجود دارد. در شبکه‌های PoW، ماینرها سعی می‌کنند تا با مصرف توان الکتریکی از یکدیگر پیشی بگیرند و سریع‌تر و بیشتر از مابقی ماینرها، تراکنش‌ها ر ا تایید و بلاک جدید ثبت کنند. شبکه نیز در ازای این کار، به ماینرها پاداش خواهد داد. با اینکه ترون و شبکه آن از الگوریتم PoW بهره نمی‌برند، اما باز هم می‌توان به شکل دیگری ترون را از این شبکه استخراج کرد.

حال اگر نمی‌توانیم ترون را «استخراج» کرده و آن را از شبکه پاداش بگیریم، باید پرسید که چگونه ترون تولید کنیم؟ پاسخ این است که نمی‌توان ترون را از شبکه‌اش استخراج کرد، اما می‌توان با استخراج، ترون به دست آورد! شاید کمی گیج شده باشید، اما نکته این است که برای به دست آوردن ترون از طریق استخراج، باید سراغ شبکه‌ای غیر از ترون برویم. یک ارز را از آن شبکه استخراج کنیم و از بلاک چین بخواهیم به عنوان پاداش به ما ترون بدهد!

PoS یا اثبات سهام چیست؟ همه چیز در مورد این مکانیزم دوستدار طبیعت!

آیا استخراج ترون در سال 2023 ارزش دارد؟

حال با اینکه فهمیدیم استخراج ترون به طور کلی با استخراج ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم PoW متفاوت است، این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا استخراج ترون به دردسر آن می‌ارزد؟ خب، البته که بهره‌مندی ترون از مکانیزم اجماع متفاوتی که قابلیت استخراج (به شکل سنتی) را از آن می‌گیرد، کمی اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. اما با توجه به آینده روشنی که پیش روی ترون است، شاید استخراج ترون واقا ارزش این همه بگیر و ببند را داشته باشد!

البته یک نکته مهم وجود دارد. اگر واقعا قصد دارید استخراج ترون را حرفه‌ای انجام دهید تا حرفه‌ای هم از آن سود بگیرید، به ابزارهای مهمی احتیاج دارید. جلوتر به معرفی و آموزش استفاده از این ابزارها می‌پردازیم.

روش‌های استخراج ترون

برای ماین ترون باید از الگوریتم‌های استخراج (نه اجماع) دیگری استفاده کنیم که روی شبکه‌های بهره مند از مکانیزم PoW مهندسی شده اند. اتریوم و مونرو گزینه‌های خوبی هستند. چرا که تنها الگوریتم‌های استخراج استفاده شده در آن‌ها می‌تواند استخراج ارزهای مربوط خودشان را انجام دهد و سپس پاداش را به ترون تبدیل کند. پس با این اوصاف باید گفت برای استخراج ترون، باید ارزهای دیگری مثل اتریوم را استخراج کرده و سپس پاداش خود را به ازای ترون از شبکه درخواست کنیم. همچنین استخراج ارزهای دیجیتال قابل ماین و سپس تبدیل آن‌ها به ترون با استفاده از صرافی پول نو نیز امکان پذیر است.

چگونه از قابلیت تبدیل صرافی پول نو استفاده کنیم؟

برای اجرای فرایند استخراج ترون، ابزارها و روش‌های متعددی وجود دارد. هرکدام با وسیله‌ و بستری متفاوت، امکان درآمدزایی از ترون را پدید می‌آورند. شاید استخراج ترون به اندازه استخراج ارزهای PoW ساده و راحت نباشد، اما می‌توان ادعا کرد که یکی از کم‌هزینه‌ها است. چرا که برای استخراج ترون نیازی به خرید ماینرهای بسیار پیشرفته نیست و می‌توان با گوشی موبایل و کامپیوتر و لپ‌تاپ هم این کار را انجام داد. به این روش از استخراج، «استخراج ابری» یا «Cloud Mining» گفته می‌شود. این روش به نوعی تنها روش استخراج ترون به شمار می‌رود.

اینفوگرافی روش‌های استخراج ترون (Cloud Mining)

تنها ابزاری که برای این کار نیاز است، یک پردازنده و یک الگوریتم استخراج است. البته اگر بخواهیم استخراج ترون را با این روش آغاز کنیم، سود چندانی نخواهد داشت. جلوتر اشاره خواهیم کرد که برای عملکرد بهتر در استخراج ترون، به چه ابزارهایی نیاز دارید. بنابراین، استخراج ترون با گوشی کمی متفاوت از استخراج ترون با ماینر و سیستم‌های خانگی است.

استخراج ترون با گوشی

اگر رمزارزی از الگوریتم PoW برخوردار نباشد، برای استخراج آن باید سراغ روش‌های جایگزین برویم. امروزه این روش، استفاده از پردازنده‌های مرکزی (CPU) یا پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و الگوریتم‌های استخراج است. رمزارزهای بسیاری را می‌توان به همین روش استخراج کرد که برای ترون هم صدق می‌کند. استخراج یک رمزارز اصلا پردازش ساده‌ای نیست؛ ماینرهای قدرتمند بی‌دلیل چنین مصرف انرژی بالایی ندارند. پس اگر برای استخراج رمزارزی مثل Tron، به سخت‌افزاری قوی نیازمندیم، آیا استخراج ارز ترون با گوشی ممکن خواهد بود؟

پاسخ با تقریب درستی «خیر» است! در کل نه تنها در ترون بلکه تقریبا برای هر ارز دیجیتالی، استخراج با گوشی کار مقرون به صرفه‌ای نیست. چون گوشی موبایل شما برای این کار توان زیادی مصرف می‌کند و خروجی نهایی ارزشش را نخواهد داشت. پردازنده‌هایی که در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی قرار دارند اما شاید کورسوی امیدی باشند. با این حال شاید بتوان از طریق گوشی موبایل و با بازی کردن، ترون رایگان به دست آورد.

کسب ترون از طریق بازی

ترون بلاک چینی‌ست که به نوعی برای تولیدکنندگان محتوا و افراد خلاق به وجود آمده است. همین موضوع جذابیت این شبکه را برای توسعه‌دهندگان بیشتر می‌کند. روز به روز هم می‌بینیم که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) روی این شبکه بیشتر می‌شوند.

بعضی از این Dappها، بازی‌هایی هستند که روی گوشی‌های موبایل قابل نصب هستند. روش کسب ترون از طریق بازی شاید جذاب‌ترین راه برای کسب ترون بدون ترید باشد. در کنار لذتی که از بازی خواهید برد، در نهایت مقداری ترون هم عایدتان خواهد شد!

دو مورد از معروف‌ترین بازی‌های بلاک چینی برای کسب ترون و وبسایت‌ آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

بازی بلاک چینی CropBytes
بخشی از گیم‌پلی بازی CropBytes

استخراج ترون با ماینر

بهتر است در این بخش به ابزارهای مورد نیاز برای ماین ترون بپردازیم. در این تیتر و چند تیتر بعدی، کلمه «ماینر» بیشتر دیده می‌شود اما ما سعی می‌کنیم در هر قسمت جایگزین‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. در قسمت قبل اما به این نتیجه رسیدیم که استخراج ترون با گوشی تصمیم هوشمندانه‌ای نیست، پس باید برای ماینیگ TRX، به سراغ کامپیوترهای شخصی و خانگی برویم. درست مثل مغز انسان که قوه دستوردهنده آن به شمار می‌رود و حیات بدون آن عملا غیرممکن است، هر کامپیوتری هم باید دو پردازنده مرکزی و گرافیکی داشته باشد. پس آیا می‌توانیم به هر سیستمی که CPU و GPU دارد، به چشم یک ماینر قهار و بالقوه نگاه کنیم؟

GPU برای ماین ترون و هر رمزارز دیگری مناسب‌تر از CPU است. GPU ای که از آن استفاده می‌کنیم باید حافظه ویدئویی (VRAM) بالاتر از ۲ یا ۳ گیگابایت داشته باشد. همچنین باید از پردازنده‌های نسل جدیدتر باشد تا حین پردازش با مشکل چندانی مواجه نشود. در کنار GPU، به یک الگوریتم استخراج هم نیاز داریم تا به صورت ابری و مجازی، رمزارز دیگری را استخراج و به ترون تبدیل کنیم. از این الگوریتم‌ها می‌توان به Ethash برای اتریوم، Ethcash برای اتریوم کلاسیک، RandomX برای مونِرو یا XMR و موارد دیگر اشاره کرد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

خرید ماینر ترون

بارها در همین مقاله اشاره کردیم که ماینر اختصاصی برای ترون وجود ندارد؛ آن هم بنا به دلایلی که مربوط به مکانیزم اجماع ترون می‌شود. اما از طرفی هم به این موضوع اشاره کردیم که با این وجود، ترون باز هم قابلیت استخراج دارد. برای این کار هم لازم است از GPU و یا CPU کامیپوترهای خود استفاده کنیم. پس شاید بتوان گفت خرید GPU برای استخراج ترون، همان خرید ماینر Tron است و به جای جستجوی قیمت ماینر ترون، باید به قیمت کارت گرافیک‌های پیشرفته و به روز سری بزنید. البته بعد از دیدن قیمت GPUهای نسل جدید، ممکن است دیگر آن فرد سابق نباشید!

الگوریتم‌های استخراج متفاوت هرکدام VRAM یا حافظه ویدئویی مشخصی برای فعالیت خود نیاز دارند. این حافظه ویدئویی، مقدار RAMای است که کارت گرافیک به طور مستقل و برای خود از آن بهره می‌برد، نه حافظه RAM سیستم شما. در کمترین حالت، الگوریتم‌های استخراج رایج و موجود کنونی، به ۳ گیگابایت رم احتیاج دارند. بعضی از آن‌ها حتی حداقل VRAM درخواستی ۶ گیگابایتی دارند. پس با این اوصاف حتی برای شروع ماین ترون با کارت‌های گرافیک، نیاز به GPU قدرتمند و نسل جدیدی دارید که حافظه بسیار بالایی هم داشته باشد. اما طبیعتا اگر GPUای که استفاده می‌کنید چنین مشخصاتی داشته باشد، انتظار می‌رود عملکرد خوبی را از آن در استخراج ترون شاهد باشید.

آموزش ماین ترون

برای استخراج ترون با کامیپوترها، سایت و نرم افزارهای مختلفی در دسترس اند، اما اطمینان به همه کار درستی نیست. با این حال اما سایت‌های خوبی هم وجود دارند که هم از امکانات بسیار خوبی برخوردارند و هم امتحان خود را پس داده اند. یکی از این سایت‌ها، وبسایت unmineable.com است.

در صفحه اصلی سایت تعداد زیادی کوین و توکن دیده می‌شود که می‌توان تمامی آن‌ها را ماین کرد. اسم این وبسایت به این دلیل unmineable (غیر قابل استخراج) است که قابلیت استخراج بسیاری از رمزارزهای غیر قابل استخراج را فراهم کرده است. نه فقط ترون و بسیاری از رمزارزهای PoS دیگر، بلکه ارزهای PoW مثل بیت کوین و اتریوم هم روی این سایت در دسترس هستند. فرایندی که در unmineable رخ می‌دهد، همان استخراج ارزهایی چون اتریوم، مونِرو و ریون کوین و سپس تبدیل و پرداخت آن به ارز دلخواه شما است.

صفحه اصلی وبسایت unmineable.com
unmineable.com

در این صفحه که صفحه اصلی وبسایت به شمار می‌رود، در بالای صفحه تعداد کاربران فعال نشان داده می‌شود. همچنین می‌توانید لیست کامل کوین‌های قابل استخراج به وسیله این سایت که حدود ۷۰ کوین است را مشاهده کنید. از بخش دانلود در بالای صفحه، می‌توان اپلیکیشن سایت را برای استخراج دانلود کرد. در حال حاضر این اپلیکیشن تنها بر روی ویندوز و نسخه‌های ۱۰ و ۱۱ آن قابل دسترسی است. بخش Support هم به سوالات متداول کاربران پاسخ داده است. برای مثال اینکه حداقل سیستم مورد نیاز برای هر الگوریتم استخراج چیست و یا توضیح اینکه چگونه وبسایت unmineable استخراج ارزهای غیر قابل استخراج را فراهم آورده است.

صفحه دانلود در وبسایت unmineable.com

با انتخاب گزینه دانلود در بالای صفحه، با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شویم:

نسخه‌های دیگر و لینک‌های کمکی در پایین صفحه هم وجود دارند اما دو لینک اصلی همان‌هایی هستند که در تصویر، به رنگ سفید و سبز دیده می‌شوند. با دانلود اپلیکیشن از طریق لینک سبز رنگ، دیگر نیازی به دانلود نرم افزارهای ماینینگ به صورت جداگانه نیست و خودکار و به همراه اپلیکیشن unmineable نصب خواهند شد. در ابتدای دانلود، تقریبا تمام مرورگرها این فایل را به عنوان ویروس و فایل مخرب شناسایی می‌کنند که طبیعی است. فایل به هیچ وجه مشکلی ندارد و این اتفاق برای همه نرم افزارهای ماینینگ رخ می‌دهد.

مرحله اول راه اندازی اپلیکیشن unmineable

زمانی که فایل دانلود و نصب شد، با چنین صفحه‌ای مواجه خواهیم شد که سوال می‌کند آیا می‌خواهیم ماین را با GPU انجام بدهیم یا CPU. طبیعتا انتخاب GPU گزینه منطقی‌تری خواهد بود.

انتخاب ارز برای ماین در unmineable

در پنجره بعدی هم چنین صفحه‌ای به چشم می‌خورد.

در نوار اول باید توکنی که قصد ماین آن را داریم انتخاب کنیم و در نوار پایینی هم باید آدرس والت این توکن را وارد کنیم تا کوین ماین شده به آن واریز شود.

و تمام. این همه کاری بود که باید از طریق سایت و اپلیکیشن unmineable انجام می‌دادیم تا از طریق سیستم خانگی بتوانیم ترون ماین کنیم.

سایت‌های استخراج ترون

در بخش قبل وبسایت unmineable.com را به عنوان یکی از بهترین سایت‌های استخراج ترون معرفی کردیم. چند سایت دیگر هم وجود دارند که می‌توانند قابلیت استخراج ابری ارزهای مختلفی از جمله ترون را در اختیار شما قرار دهند. البته بیشتر این سایت‌ها قابلیت استخراج یک ارز و تبدیل پاداش به ارز دیگر را ندارند و بهترین انتخاب شاید همان unmineable.com باشد. با این وجود وبسایت‌هایی مثل StormGain و ECOS هم وجود دارند که ماین چند ارز محدود مثل اتریوم، بیت کوین و لایت کوین را پشتیبانی می‌کنند.

استیک ترون

ترون هر چند به خاطر مکانیزم اجماعش، استخراج را برایمان دشوار کرده، اما از طرفی راه دیگری برای درآمدزایی را پیش رویمان قرار داده است. اما واقعیت این است که ترون آنقدر هم به فکر راحتی ما نیست! در واقع تمام شبکه‌های PoS اینگونه هستند. درباره تفاوت مکانیزم اجماع ترون که DPoS است با PoS در ابتدای مقاله صحبت کردیم اما چندین نکته کوچک اما مهم دیگر درباره Tron باید روشن شود. از طریق استیک ترون در شبکه شما قادر به رای دادن به ولیدیتورها (اعتبار سنج‌های شبکه) آن خواهید بود. البته ولیدیتور بودن در شبکه ترون نام دیگری به نام ابرنماینده (Super Representative) دارند. در واقع پس از رای دادن کاربران، افراد ۱ تا ۲۷ام به عنوان ابرنماینده انتخاب می‌شوند. همچنین رتبه‌های ۲۸ تا ۱۲۷ نیز لقب همراه ابرنماینده (Super Representative Partner) به خود می‌گیرند. ابرنماینده‌ها مسئول تشکیل بلاک‌های جدید هستند و فرایند رای گیری هر ۲۴ ساعت یکبار دوباره اجرا می‌شود.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ + آشنایی با بهترین رمز ارزها برای استیک در ۲۰۲۲

استیک کردن ترون فرایندی است که نه مفید، بلکه برای شبکه ضروری است، چرا که اجرای مکانیزم اجماع ترون به آن وابسته است. مکانیزم DPoS می‌گوید نه تنها برخلاف مکانیزم PoW، دیگر فردی بر اساس توان اجرایی و مصرفی خود برنده نخواهد بود، بلکه هرکس که می‌خواهد در تصمیم‌گیری‌های بلاک چین شرکت داشته باشد، باید ترون خود را در شبکه استیک کند.

همچنین استیک بیشتر ترون به معنی قدرت بالاتر در شبکه نخواهد بود و در مکانیزم DPoS، تعیین افراد برای ساخت بلاک و تایید تراکنش‌ها با رای‌گیری جمعی محقق خواهد شد. ترون هم در عوض به افرادی که ارز TRX خود را در شبکه استیک می‌کنند پاداش خواهد داد. رای گیری‌ها نیز با اعطای ترون به ابرنماینده‌ها و همراهان ابرنماینده‌ها انجام می‌شود و با پاداش گرفتن آن‌ها برای کمک به شبکه، فردی که ترون خود را استیک کرده هم بخشی از آن پاداش را دریافت خواهد کرد.

سود استیک ترون چقدر است؟

سود استیک ترون می‌تواند متفاوت باشد اما به طور میانگین این سود چیزی بین ۳ تا ۴ درصد به طور سالیانه است. البته این مقدار می‌تواند افزایش هم داشته باشد، به طوری که بیشترین سود استیک ترون به حدود ۷% می رسد.

چگونه ترون استیک کنیم؟

استیک کردن ترون از طریق بیشتر والت‌های معتبر قابل انجام است. پس برای استیک ترون، در اولین قدم نیاز به یک کیف پول ترون داریم. از آنجایی که این ولت‌ها مثل کیف پول ترون لینک به طور مستقیم به شبکه وصل می‌شوند، امکان استیک ترون را از طریق خودشان برای کاربران فراهم می‌آورند. با این حال فرایند استیک ترون در هر والت متفاوت خواهد بود. ما تصمیم گرفتیم تا نحوه استیک کردن ترون در تراست ولت، که شاید پراستفاده‌ترین والت موجود باشد، را آموزش بدهیم.

استیک ترون در تراست والت

در وهله اول باید در والت خود مقداری ترون داشته باشید. این مقدار می‌تواند دلخواه باشد؛ البته کمترین مقدار برای استیک ترون، ۱ واحد است.

همانطور که اشاره شد برای استیک ترون ابتدا باید مقداری از این رمز ارز را در والت خود داشته باشید. شما می‌توانید ارز دیجیتال ترون را از صفحه اصلی صرافی پول نو خریداری کرده و به تراست والت انتقال دهید.

آموزش استیک ترون در تراست والت

سپس از طریق گزینه More، گزینه Stake را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب اعتبارسنج برای استیک ترون در تراست والت

در مرحله سوم باید مقدار ترون دلخواه برای استیک را وارد کرده و سپس ولیدیتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تایید استیک ترون در تراست والت

و در آخر هم با انتخاب گزینه Send، فرایند پرداخت و استیک ترون شما به شبکه از طریق تراست والت انجام خواهد شد.

استیک ترون هم از دیگر روش‌هایی است که درآمدزایی از آن را بدون ترید و یا خرید و فروش ممکن می‌سازد. شاید راه بسیار بی‌دردسری به نظر آید اما باید گفت که ترون شما پس از استیک کردن روی تراست والت و بیشتر والت‌های دیگر، تا ۳ روز قفل خواهد بود. از طرفی تا زمانی که ترون شما استیک شده است، امکان استفاده از آن را ندارید. درست است که سالیانه حدود ۴% سود بی قید و شرط عایدتان خواهد شد، اما به نظرتان این مقدار سود، ارزش این همه صبر کردن را دارد؟ تازه ممکن است در این مدت، ترون کاهش قیمت محسوسی هم داشته باشد. اما با این حال استیک ترون، باز هم یکی از گزینه‌های موجود روی میز است.

سخن آخر

ترون شبکه قدرتمند، سریع و ارزان‌تری نسبت به رقبایش به شمار می‌رود. پایین بودن هزینه تراکنش در ترون باعث شده است تا خیلی‌ها از ترون و توکن‌های TRC-20 استفاده کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد کاربرد بالای این شبکه آینده ترون و رمزارز بومی آن، TRX را تا حد زیادی تضمین می‌کند. طبیعتا افراد زیادی تصمیم دارند تا بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند و سود به دست بیاورند، اما نه از طریق خرید و فروش.

استخراج و استیک ترون از دیگر راه‌های کسب سود از این رمز ارز هستند. سعی کردیم در این مقاله کمی با ترون بیشتر آشنا شویم و سپس روش انجام و نکات مثبت و منفی هر مسیر را شرح دادیم. با اینکه در کل متوجه شدیم استخراج و استیک ترون چندان نمی‌توانند سودده باشند، اما قطعا بدون سود هم نیستند. با این تفاسیر اگر می‌خواهید ترون بیشتری به دست بیاورید، شاید بهتر باشد ترس را کنار بگذارید و پس از کسب آگاهی و دانش کامل، به سراغ ترید و معامله این ارز بروید!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)