ارز دیجیتال الگوراند Algorand چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال ALGO

الگوراند چیست؟
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

11 دقیقه

بخش بزرگی از دنیای رمزارزها و بلاکچین را پروژه‌های رقیب اتریوم تشکیل می‌دهند؛ مثل پروژه الگوراند (Algorand). الگوراند پروژه‌ای‌ست که سعی می‌کند تا مشکل سه‌راهی بلاک چین (Blockchain Trillema) را به بهترین شکل حل کند. اتریوم در این سه راهی، توانسته از دو مسیر به سلامت عبور کند. اما همچنان در یکی از این مسیرها، یعنی مقیاس‌پذیری (Scalability)، با مشکلات زیادی روبرو است.

الگوراند پروژه‌ای است که ادعا می‌کند هر سه راه ، یعنی مقیاس‌پذیری، امنیت (Security) و تمرکززدایی (Decentralization) را با هم طی خواهد کرد. آن هم به سلامت و به بهترین شکل! این پروژه یک بلاک‌چین غیرمتمرکز و مستقل از سایر بلاک‌چین‌هاست که از ارز دیجیتال بومی خود یعنی الگوراند با نماد ALGO استفاده می‌کند.

در ادامه این مقاله به معرفی کامل شبکه الگوراند و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. همچنین تیم سازنده این پروژه را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. جلوتر هم به ارز دیجیتال الگوراند می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله با پول نو همراه باشید.

شبکه الگوراند چیست؟

الگوراند در سال ۲۰۱۹ و توسط «سیلویو میکالی Silvio Micali»، پروفسور دانشگاه ماساچوست آمریکا راه‌اندازی شد. این شبکه قصد دارد تا با از میان برداشتن مشکل مقیاس‌پذیری‌، که اتریوم با آن مواجه است، رقیب جدی‌ای برای این شبکه باشد.

سیلویو میکالی، خالق شبکه الگوراند

الگوراند از نوع خاصی از مکانیزم اجماع «اثبات سهام» به نام «PPoS» استفاده می‌کند که در ادامه مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد. اما اگر بخواهیم اشاره کنیم، باید گفت این مکانیزم اجماع، از قدرت گرفتن افرادی که دارایی بیشتری را در شبکه استیک کرده اند، جلوگیری می‌کند. و قدرت تصمیم‌گیری را به صورت تصادفی و کاملا برابر بین سهامداران تقسیم می‌کند.

در این بین و برای استیک کردن دارایی و دخیل بودن در تصمیم‌گیری‌های شبکه، می‌توان از ارز ALGO استفاده کرد. ارزی که مثل تمام شبکه‌های اثبات سهام دیگر، حکم برگه سهام الگوراند را دارد.

شبکه الگوراند چگونه کار می‌کند؟

در پروتکل الگوراند، دو نوع نُود (Node) وجود دارد. نودهای رله (Relay Nodes) و نودهای مشارکت‌ (Participation Nodes). نودهای رله به عنوان پل ارتباطی بین نودهای دیگر فعالیت می‌کنند و به نوعی، راهنمای مابقی گره‌ها هستند. از طرفی گره‌های مشارکت‌، نودهایی هستند که وظیفه پردازش و تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک را بر عهده دارند.

نودهای مشارکت‌، می‌توانند با استفاده از نودهای رله، نقاط مختلف دفتر توزیع را بررسی کنند. همین باعث می‌شود که بگوییم نودهای رله در شبکه الگوراند، به عبارتی نقش تابلوهای راهنما را ایفا می‌کنند.

هرکسی می‌تواند به عنوان یک نود رله یا مشارکت‌ در شبکه الگوراند حضور داشته باشد. همچنین هر دوی این گره‌ها می‌توانند در فرایند اجماع الگوراند حضور پیدا کنند؛ با این حال پیشنهاد الگوراند این است که فقط ندهای مشارکت‌ در پروسه اجماع شبکه دخالت کنند. بیشترِ پاداش پرداختی توسط شبکه مختص این گره‌ها است و نودهای رله، پاداش کمتری دریافت می‌کنند. از طرفی هم برنامه الگوراند برای اعطای پاداش به نودهای رله، برنامه‌ای محدود و کوتاه‌مدت بوده است و انتظار می‌رود به زودی نیز به اتمام برسد.

دیگر عامل مهم در فعالیت شبکه الگوراند، ماشین مجازی آن است که «AVM» نام دارد. این ماشین مجازی، درست مثل ماشین مجازی اتریوم (EVM)، شبیه به سیستم عامل و بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند و اجرای اپلیکیشن‌های مختلف روی شبکه الگوراند است. AVM هم با ندهای مشارکت و هم با ندهای رله سازگار است.

پروتکل الگوراند چه ساختاری دارد؟

برای اینکه الگوراند بتواند تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش کند و توجهش به سوی خاصی معطوف نباشد، با معماری دو طبقه یا دولایه‌ ساخته شده است!

۱. در لایه اول شبکه الگوراند، دارایی‌های این شبکه قرار دارند. انواع توکن‌ها، اعم از توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در این لایه قرار دارند. از طرفی تراکنش‌ها نیز در این لایه صورت می‌گیرند. تراکنش‌هایی که در شبکه الگوراند، انواع مختلفی هم دارند، از جمله تراکنش‌های اتمی یا Atomic Transfers.

۲. و اما لایه دوم شبکه الگوراند؛ این لایه مختص ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند پیچیده است. از این قراردادها معمولا برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) و پلتفرم‌های دیفای (DeFi) استفاده می‌شود.

زنجیره اصلی و شبکه مهم‌تر، همان لایه اول است که در تراکنش‌ها در آن صورت می‌گیرد. به همین خاطر تقسیم‌بندی لایه‌های این بلاک‌چین و اجرای قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر در خارج از زنجیره اصلی و به صورت Off-Chain، باعث می‌شود این شبکه با سرعت و تمرکز بهتری، کارهای خود را پیش ببرد.

مکانیزم اجماع شبکه الگوراند

در فرایند اجماع، نودهای شبکه باید طی مراحلی روی ثبت و ایجاد بلاک‌های جدید به اجماع برسند. این فرایند در شبکه الگوراند به شکل خاصی انجام می‌شود که مختص به خودش است و نمونه آن تقریبا وجود ندارد.

شبکه الگوراند با مکانیزم «اثبات سهام خالص یا PPoS» به اجماع می‌رسد. البته که ماهیت این مکانیزم، با اجماع‌های دیگر PoS شباهت زیادی دارد. اما می٬توان گفت این نواع از اثبات سهام، به خود پروتکل الگوراند اختصاص دارد.

مثل دیگر ساز و کارهای اجماع اثبات سهام، الگوراند هم هر نودی که توکن ALGO بیشتری را استیک کرده باشد، به عنوان رای‌دهنده و صاحب نظر برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک انتخاب می‌کند. با این تفاوت که شبکه برای ایجاد هر بلاک، کمیته‌ای از گره‌هایی را که بیشترین میزان ALGO را در والت خود دارند به عنوان اعضای تاثیرگذار در تایید و ایجاد بلاک انتخاب می‌کند. این مکانیزم دو مزیت مهم دارد:

  1. هرچه توکن ALGO بیشتری استیک کرده باشید، احتمال انتخاب شما برای تاثیرگذاری در اجماع شبکه بیشتر خواهد بود. این موضوع به رشد توکن ALGO و شبکه الگوراند کمک خواهد کرد.
  2. از طرفی هم چون برای هر بلاک، کمیته رای‌دهنده تغییر می‌کند، قدرت بین تمام نودها دست به دست خواهد شد. چرا که صرفا استیک کردن تعداد بالایی ALGO، باعث نمی‌شود که در همه اجماع‌ها دخیل باشید. بلکه انتخاب به صورت اتفاقی و رندوم بین همه ندهایی انجام می‌شود که بیشترین میزان آلگو را استیک کرده اند.

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در کمیته برگزیده‌شده از بین نودها، آن‌هایی که آلگوی بیشتری استیک کرده‌اند، تاثیر بیشتری در رای‌گیری خواهند داشت؛ نسبت به کسانی که توکنALGO کمتری در حساب خود دارند.

مکانیزم تولید بلاک در الگوراند

ساز و کار تولید بلاک در الگوراند به 3 مرحله اصلی تقسیم می‌شود که در زیر به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره کردیم و در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. درخواست تولید بلاک (Block Proposal)
  2. رای نرم (Soft Vote)
  3. رای نهایی (Certify Vote)

درخواست تولید و ارائه بلاک (Block Proposal)

در این مرحله، شبکه یک نود را به صورت تصادفی با سیستم «VRF» انتخاب می‌کند. البته نه هر نودی! بلکه از بین آن‌هایی که درخواست ایجاد بلاک جدید در شبکه را دارند. سیستم VRF یک تابع از پیش‌نوشته‌شده است که الگوراند از آن برای انتخاب گره به صورت تصادفی در چنین مواقعی (مثل ساخت بلاک جدید) استفاده می‌کند. بیشتر بودن توکن‌های ALGO یک نود، در این مرحله هم می‌تواند به انتخابش کمک کند. بعد از این مرحله، پیغام انتخاب شدن آن به سرتاسر شبکه ارسال می‌شود و مابقی گره‌ها نیز از این انتخاب مطلع می‌شوند. درخواست ایجاد بلاک گره انتخابی بعد از این مرحله، وارد مرحله رای نرم می‌شود.

رای نرم (Soft Vote)

این امکان وجود دارد که در بخش اول، نه تنها یکی، بلکه چندین نود درخواست ایجاد بلاک داشته باشند. همچنین این امکان هم وجود دارد که شبکه درخواست همه آن‌ها را تایید کند. در این صورت بین نودها یک رای‌گیری نرم یا «Soft» انجام می‌شود تا درخواست‌های ایجاد بلاک را به عدد «یک» برساند.

رای نهایی (Certify Vote)

همان کمیته‌ای از نودها که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، در این بخش درخواست نهایی ایجاد بلاک را به رای‌گیری می‌گذارند. در بخش رای‌گیری نرم، تنها «یک» درخواست انتخاب می‌شود و کمیته، درباره درخواست ایجاد بلاک و صحت تراکنش‌های درون آن، به اجماع می‌رسند.

ارز دیجیتال الگوراند چیست؟

همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده اید، شبکه الگوراند دارای یک توکن بومی نیز هست. توکن «الگوراند» با نماد «ALGO» که استفاده‌های مختلفی از آن در این شبکه می‌شود. مهم‌ترین استفاده‌هایی که از توکن‌های پروتکل‌های PoS می‌توان نام برد، استفاده از آن به عنوان حق رای یا سهام شبکه است. الگوراند هم با مکانیزم اجماع PPoS چنین قابلیتی دارد.

چندین بار در این مقاله اشاره کردیم که از ALGO برای سهم داشتن در تصمیم‌گیری‌های شبکه استفاده می‌شود. ALGO به مثابه بلیطی‌ست که با داشتن آن، می‌توانید به میهمانی‌ تصمیم‌گیران شبکه الگوراند بپیوندید! هرکسی که الگوراند را استیک کرده باشد، در اجماع و رای‌گیری‌های الگوراند نقش خواهد داشت.

علاوه بر نقش حاکمیتی (Governance) که به آن اشاره کردیم، ALGO توکن ابزاری (Utility Token) شبکه الگوراند هم به شمار می‌رود. این یعنی که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و پاداش دادن به ندها هم استفاده می‌شود.

این توکن عرضه نهایی (Max Supply) ۱۰ میلیاردی دارد که حدود 8 میلیارد از آن، در حال حاضر در بازار وجود دارد و در گردش (Circulating Supply) است. با این حجم از تعداد توکن‌های در چرخه و با قیمت 0.2 دلاری الگوراند (در زمان تالیف این مقاله) ارزش بازار (Market Cap) توکن ALGO به حدود 1.48 میلیارد دلار می‌رسد. که باعث می‌شود از این حیث، توکن الگوراند در رتبه 48 رمزارزها از نظر مارکت کپ قرار بگیرد.

قیمت توکن الگوراند (ALGO) در صرافی پول نو

توکنومیکس ارز دیجیتال الگوراند

اشاره کردیم که الگوراند عرضه کلی ۱۰ میلیاردی دارد. بخش بسیار کوچکی از این رقم، برابر با حدودا ۲۱ میلیون واحد الگوراند در سال 2019 سوزانده شد. در حال حاضر با تقریب نزدیک حدود 8 میلیارد از توکن‌های ALGO آزاد شده اند. مابقی توکن‌ها نیز طبق برنامه الگوراند در حال آزادسازی هستند.

از قضا آزادسازی بعدی الگوراند در ۱۹ دسامبر صورت خواهد گرفت که در زمان تالیف این مقاله، ۳ روز بعد خواهد بود!

تخصیص عرضه کلی توکن‌های الگوراند طبق برنامه و به صورت زیر خواهد بود:

  • مزایده عمومی : ۳۰٪
  • پاداش ندها : ۲۵٪
  • تیم پروژه و سرمایه‌گذاران : ۲۰٪
  • پاداش مشارکت در شبکه : ۱۷.۵٪
  • بنیاد الگوراند : 5%
  • پاداش به فعالیت توسعه‌دهندگان و کاربران براس گسترش اکوسیستم الگوراند : ۲.۵٪
شماتیک کلی تخصیص توکن الگوراند از ژوئن 2019 تا امروز

استخراج یا استیک الگوراند

برای درآمدزایی کردن از طریق پروژه الگوراند، شاید راه‌هایی به جز ترید یا خرید و فروش آن هم وجود داشته باشد. برخی در همان نقطه اول، به گزینه‌هایی مثل استخراج یا استیک الگوراند فکر می‌کنند.

در قسمت قبل به این اشاره کردیم که ۱۷.۵٪ از توکن‌های ALGO، به “پاداش مشارکت در شبکه” اختصاص دارد. این مقدار همان پاداش استیک کردن الگوراند در شبکه است که می‌تواند به بهبود امنیت آن کمک کند.

استیک کردن به فرایندی گفته می‌شود که با قفل کردن دارایی خود در پلتفرم خاصی، می‌توانید از پلتفرم سود ثابت دریافت کنید. چرا که نقدینگی خود را در اختیار آن بستر به خصوص قرار داده‌اید و ان‌ها هم استفاده‌ای از این نقدینگی داشته اند. این پلتفرم‌های می‌توانند صرافی‌های غیرمتمرکز باشند که برای خلق نقدینگی، استخرهای نقدینگی یا «LP» ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از بسترهایی که امکان استیک در آن‌ها وجود دارد، بلاک‌چین‌های «PoS» هستند.

PoS یا همان اثبات سهام، مکانیزم اجماعی‌ست که با استیک کردن ارز بومی یک شبکه پیش می‌رود. در ابتدای مقاله، مفصل به این موضوع پرداختیم. در این بخش تنها باید اشاره کرد که امکان مشارکت در شبکه الگوراند با استیک ALGO وجود دارد. ارزی که به نوعی سهام این شبکه به شمار می‌رود و با در دست داشتن آن، شما نیز می‌توانید در سود و زیان این پروژه و همچنین تصمیم‌گیری‌های آن نقش داشته باشید.

برای این کار، می‌توانید از برخی والت‌های قابل اعتماد و معتبر برای استیک کردن استفاده کنید. تراست ولت شاید معروف‌ترین کیف پولی باشد که امکان استیک کردن الگوراند را برای شما فراهم می‌آورد.

آیا ارز دیجیتال الگوراند قابل استخراج است؟

استخراج مفهومی‌ست که برای شبکه‌های PoW کار می‌کند؛ بیت کوین و اتریوم، تا قبل از آپدیت «The Merge»، از این اجماع استفاده می‌کردند. در مکانیزم PoW، ندها با انجام محاسبات ریاضی پیچیده برای ساخت بلاک و تایید تراکنش‌ها، در شبکه نقش دارند. شبکه هم در قبال این لطف ندها، به آن‌ها پاداش می‌دهد؛ فرایندی که به «استخراج ارز دیجیتال» معروف است.

پس برای الگوراند که از اجماعی از خانواده PoS استفاده می‌کند، مفهوم «استخراج» تقریبا بی‌معنی‌ست. چرا که ندها در این شبکه، کار سختی انجام نمی‌دهند و فعالیت پیچیده‌ای ندارند. صرفا به اجماع می‌رسند و بلاک‌های جدید می‌سازند. برای اینکه میزان مشارکت هر ند هم در شبکه مشخص شود، میزان استیک دارایی‌ آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

البته امکان استخراج ابری الگوراند مثل بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال فراهم است. در استخراج ابری (Cloud Mining)، پردازنده‌های سیستم‌های کامپیوتری شما با فعالیت روی شبکه‌های PoW مثل بیت کوین، پاداش دریافت می‌کنند. پلتفرم‌هایی که امکان استخراج ابری را برایتان فراهم می‌کنند، پاداش شما را با ارز دیگری مثل الگوراند به شما پرداخت می‌کنند. این روش به نوعی استخراج غیرمستقیم الگوراند به شمار می‌رود.

تیم شبکه الگوراند

تیم اصلی مدیریتی و اجرایی الگوراند که در پیشبرد پروژه و ایجاد چشم انداز آن نقش دارند را این افراد تشکیل می‌دهند:

  1. سیلویو میکالی (Silvio Micali): میکالی پروفسور دانشگاه MIT یا ماساچوست آمریکا و از اعضای هیئت علمی آن است. این فرد از سال ۱۹۸۳ در سمت هیئت علمی دانشکده علوم کامپیوتری و برق قرار دارد. سیلویو میکالی سابقه فعالیت و مشارکت در پروژه‌های کریپتویی دیگری را هم دارد. پروژه‌هایی که با تکنولوژی‌های مختلف در دنیای رمزارزها فعالیت کردند. مثل پروژه‌های دانش صفر (Zero-Knowledge Proof) و VRFها.
  2. استیو کوکینوس (Steve Kokinos): کوکینوس مدیر عامل (CEO) الگوراند به شمار می‌رود. برخلاف سیلویو میکالی، او فرد برجسته‌ای در دانشگاه نیست اما در دنیای کسب و کار، شاید حتی از میکیالی هم اوازه بیشتری داشته باشد! استیو کوکینوس هم‌بنیان‌گذار دو شرکت موفق دیگر هم در گذشته بوده است. یکی از شرکت‌های او به نام «BladeLogic» در زمینه دیتاسنترهای اتوماتیزه‌شده فعالیت می‌کرد. فعالیت بسیار خوب و موفقیت این شرکت باعث شد تا مشتریان بزرگی به سراغ آن بیایند و با مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار آن را خریداری کنند!
  3. شان فورد (W. Sean Ford): مدیر ارشد اجرایی (COO) الگوراند. شان فورد پیش از این بیشتر به عنوان مدیر ارشد بازاریابی (CMO) شرکت‌های مختلفی در آمریکا فعالیت کرده است.

در صفحه لینکدین الگوراند، این شرکت 126 کارمند دارد که همگی در دانشگاه‌های بزرگی در دنیا تحصیل کرده اند. تیمی بزرگ متشکل از فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی از جمله کامپیوتر، برق، ریاضیات و علوم مالی و حسابداری. تیمی که به نظر می‌رسد در درست‌ترین جای ممکن قرار دارند و می‌خواهند به هدف مشترک‌شان برسند. هدفی که مساوی‌ست با «ایجاد یک بستر کاملا غیرمتمرکز برای انجام تراکنش‌های مالی در سرتاسر دنیا».

اکوسیستم الگوراند

در تصویر زیر می‌توانید اکوسیستم الگوراند را مشاهده کنید. اکوسیستمی که بعد از این تصویر، غنی‌تر هم شده است.

همانطور ک در تصویر بالا می‌بینید، الگوراند اکوسیستمی شامل پروژه‌های گیمینگ، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، قمار (Gambling)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بسیاری موارد دیگر دارد. در وبسایت «DeFiLlama» می‌توانید پروژه‌های برتر الگوراند و میزان مجموع سرمایه قفل‌شده (TVL) آن‌ها را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که استیبل‌کوین‌هایی مثل USDC و تتر (USDT) روی شبکه الگوراند قابل خرید و فروش هستند. بیت کوین از دیگر ارزهایی‌ست که در شبکه الگوراند قابل خریداری‌ست.

سرمایه‌گذاران پروژه الگوراند

الگوراند در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد؛ توسط سیلویو میکالی که درباره او صحبت کردیم. میکالی و تیمش یک سال پیش از لانچ شدن الگوراند، موفق به جذب سرمایه ۴ میلیون دلاری از دو شرکت شدند. این جذب سرمایه در فوریه ۲۰۱۸ رخ داد. در ادامه همان سال و در اکتبر ۲۰۱۸، الگوراند توانست در دور دیگری از جذب سرمایه، مقدار ۶۲ میلیون دلار را از چندین شرکت دیگر به عنوان سرمایه‌گذاری دریافت کند.

سرمایه گذاران پروژه الگوراند

در بخش توکنومیکس الگوراند اشاره کردیم که 20% از عرضه کلی توکن‌های ALGO به تیم پروژه و سرمایه‌گذاران آن اختصاص دارد. این مقدار برابر است با ۲۰۰ میلیون توکن الگوراند که با در نظر گرفتن ارزش 0.2 دلاری این توکن در زمان تالیف مقاله، چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار خواهد بود. این مقدار تقریبا برابر است با ۶۰٪ از سرمایه اولیه سرمایه‌گذاران. اما آیا می‌توانیم بگوییم ۶۰٪ از پول سرمایه‌گذاران به آن‌ها بازگردانده شده است؟ خیر.

چرا که این فرضیه خلاهایی دارد. اولا که هنوز تمام توکن‌های الگوراند آزاد نشده است و به مرور این توکن‌های آزادسازی خواهند شد. و طبق جدول توکنومیکس ALGO، به صاحبان خود خواهند رسید. دوما اینکه بخشی از آن ۲۰٪، متعلق به تیم پروژه و بخشی از آن هم برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. از اینکه این ۲۰٪ با چه نسبتی بین تیم الگوراند و سرمایه‌گذاران آن تقسیم خواهد شد، اطلاعی نداریم.

مزایای الگوراند

الگوراند پروژه‌ای برنامه‌ریزی‌شده با تیم سازنده بسیار قوی است. از مزایای الگوراند می‌توان به تیم بسیار قوی با اعتبار بالا، سرعت خوب در کنار امنیت مناسب و امکان استیک کردن در شبکه و کسب درآمد غیرفعال اشاره کرد. در ادامه به طور کامل به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

تیم قدرتمند

در بخش‌های قبلی به تیم سازنده و اجرایی الگوراند اشاره کردیم و با سابقه هرکدام از آن‌ها نیز آشنا شدیم. این افراد که در راس آن‌ها، «سیلویو میکالی Silvio Micali» قرار می‌گیرد. شخصیتی برجسته و دانشگاهی که آوازه بلندی در دنیای کامپیوتر، ریاضیات و رمزنگاری دارد. اعتباری که این فرد پشتوانه خود کرده است، در کنار تجربه افرادی مثل «شان فورد Sean Ford»، به عنوان مدیر ارشد اجرایی و بازاریابی و همچنین «استیو کوکینوس Steve Kokinos» به عنوان مدیر عامل، از نقاط قوت پروژه الگوراند به شمار می‌روند.

سرعت بالا

الگوراند در حال حاضر قادر است تا به سرعت ۱۰۰۰ تراکنش بر ثانیه (tps) برسد. البته این مقدار در عمل برابر با ۸.۵ تراکنش در ثانیه است. اما انتظار می‌رود با گسترش استفاده از الگوراند در آینده، این شبکه به راحتی از شلوغی‌های ایجادشده و سنگینی شبکه پشتیبانی کند. به خصوص که به احتمال فراوان، پتانسیل الگوراند از پردازش تراکنش در هر ثانیه از 1000 تراکنش در هر ثانیه هم فراتر برود. دلیل این مقیاس‌پذیری خوب، معماری خاص و دولایه‌ای الگوراند است. این معماری به الگوراند اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را که شلوغی بیشتری ایجاد می‌کنند در لایه دوم، و تراکنش‌های ساده را در لایه اول اجرا کند.

درآمد غیرفعال از طریق استیک کردن

مکانیزم خاص الگوراند برای رسیدن به اجماع از دیگر خصوصیات بارز آن است. ساز و کار PPoS باعث می‌شود این شبکه با امنیت و سرعت بیشتری نسبت به سایر شبکه‌های اثبات سهام به اجماع برسد. از طرفی اینکه الگوراند یک نوع شبکه PoS است، باعث می‌شود بتوان از آن درآمد غیرفعال داشت. هرشخصی که مقداری توکن ALGO داشته باشد، می‌تواند با استیک کردن آن در شبکه سود ثابت دریافت کند. این استیک کردن از طرفی هم باعث می‌شود کاربر بتواند در اجماع و حاکمیت بلاک‌چین نقش داشته و به امنیت آن کمک کند.

معایب الگوراند

از معایب مهم الگوراند می‌توان به سرعت نسبتا پایین در مقایسه با سایر رقبا و عدم حضور پروژه‌های اسم و رسم دار در اکوسیستم آن اشاره کرد.

در بخش قبل سرعت الگوراند را به عنوان یکی از مزیت‌های مطرح کردیم. البته که روی کاغذ و حتی در حال حاضر و در عمل، الگوراند از مقیاس‌پذیری خوبی برخوردار است. اما در مقایسه با پروژه‌های دیگری مثل سولانا با امکان پردازش ۵۰٬۰۰۰ تراکنش بر ثانیه حرفی برای گفتن ندارد! یا برای مثال پروژه‌های جدیدی مثل آپتیمیزم و زی کی سینک هرکدام قادرند تا تعداد تراکنش‌های بیشتری را نسبت به الگوراند پردازش کنند.

اما یکی دیگر از خلاهایی که در این شبکه وجود دارد، این است که اکوسیستمی شبیه به کوچه خلوت دارد! در بخش اکوسیستم به این مضووع اشاره کردیم که محیط الگوراند، بسیار غنی از اپلیکیشن‌های مختلف است. اما عدم حضور پروژه‌های بزرگ در هر زمینه‌ای در این شبکه کاملا حس می‌شود. اپلیکیشن‌های بزرگ دنیای DEXها، مارکت NFT و پلتفرم‌های نامدار دنیای دیفای، به شکل محسوسی جای خالی‌شان در الگوراند احساس می‌شود.

کیف پول‌های الگوراند

در ادامه، لیستی از بهترین والت‌ها را برای نگهداری از ارز الگوراند را می‌توانید مشاهده کنید:

Pera Wallet: این کیف پول شاید محبوب‌ترین کیف پول اکوسیستم الگوراند باشد. کیف پولی که مختص به شبکه الگوراند است و اگر به والت‌های بومی هر اکوسیستم علاقه دارید، «Pera Wallet» می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

Ledger: اگر اهل استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری باشید، غیرممکن است که نام والت «لجر Ledger» به گوش‌تان نخورده باشد. این کیف پول شاید پرطرفدارترین کیف پول سخت افزاری در دنیاست که از ارز دیجیتال ALGO هم پشتیبانی می‌کند.

Exodus: این والت هم از والت‌هایی‌ست که از شبکه‌ها و ارزهای متنوعی پشتیبانی می‌کند. «اگزودوس Exodus» از توکن ALGO و NFTهای این شبکه و همچنین تمام توکن‌های شبکه الگورارند پشتیبانی می‌کنند.

Trust Wallet: تراست ولت هم که نیازی به معرفی ندارد. محبوب‌ترین والت نرم‌افزاری در دنیا که از بسیاری از بلاک‌چین‌ها و توکن‌های‌شان پشتیبانی می٬کند. تراست ولت یکی از بهترین والت‌ها برای نگهداری الگوراند به شمار می‌رود چرا که علاوه بر اینکه ثابت شده است و نیازی به تایید ندارد، به راحتی امکان استیک کردن ALGO هم از طریق آن فراهم است.

الگوراند یا اتریوم؟

اتریوم! وقتی بحث مقایسه پروژه‌های مختلف با اتریوم می‌شود، حقیقتا رقبا تنها شاید بتوانند به اتریوم نزدیک شوند! گستردگی استفاده از اتریوم برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) باعث شده تا اتریوم به غولی بزرگ در دنیای غیرمتمرکز تبدیل شود که رقابت با آن تقریبا غیرممکن باشد.

البته فعلا. به نظر نمی‌رسد در حال حاضر هیچ پروژه‌ای از جمله الگوراند بتواند جای اتریوم را بگیرد. اما از مناظر مختلفی می‌توان این دو بلاک‌چین را با هم مقایسه کرد. الگوراند روی کاغذ سرعت و مقیاس‌‌پذیری بالاتری از اتریوم دارد اما ترافیک شبکه‌اش همچنان خیلی کمتر از اتریوم است. به نظر هم می‌رسد الگوراند مسئله امنیت و سرعت را با هم و به لطف اجماع «PPoS» حل کرده باشد. دوراهی‌ای که اتریوم برای رسیدن به امنیت، مجبور به فدا کردن سرعت شده است. ظهور این تعداد از پروژه‌های لایه دوم برای اتریوم هم دقیقا به همین دلیل است. چرا که سعی می‌کنند بار تراکنش‌ها را تا مقداری از روی دوش اتریوم بردارند.

در کل که به نظر می‌رسد آینده اتریوم بسیار روشن‌تر از الگوراند باشد؛ هرچند که آینده تاریکی هم در انتظار الگوراند نیست! تنها کمی کم‌نورتر از اتریوم!

آینده الگوراند

بله، اینده الگوراند به هیچ وجه تاریک نیست، بلکه بسیار هم روشن به نظر می‌رسد. پروژه‌ای که نوآوری در اجماع، تیم بسیار قدرتمند و معماری جالب از بارزترین ویژگی‌های آن باشد، از هر منظری جذاب خواهد بود. هم از نظر سرمایه‌گذاران و کارشناسان، و هم از نظر کاربران. شاید هنوز پتانسیل واقعی الگوراند نمایان نشده است و شاید هم تیم پروژه باید به فکر ایده نویی باشند که خانه‌تکانی محکمی برای این شبکه باشد!

به هر حال الگوراند شاید یکی از انتخاب‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شما باشد. پروژه‌ای که اگر توجه لازم به آن شود، پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد.

خرید رمزارز الگوراند

از صرافی‌های بزرگ دنیا مثل بایننس، می‌توانید ارز ALGO را خریداری کنید. اما در ایران بدون نگرانی راجع به نحوه احراز هویت در صرافی‌های خارجی، می‌توانید خرید الگوراند را از صرافی‌های معتبر ایرانی انجام دهید. می ‌توانید در صرافی پول نو یکی از این صرافی‌هاست، در کم‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید. این کار از طریق لینک زیر قابل انجام است.

خرید الگوراند به صورت ریالی در کم‌ترین زمان ممکن

سخن آخر

مقاله‌ای که خواندید، کامل‌ترین و جامع‌ترین راهنمای خرید الگوراند بود. پروژه‌ای که با معماری و ساخت جالبی که دارد، انتظار می‌رود در آینده رشد خوبی داشته باشد. تمام نکاتی که ممکن است در این رشد نقش داشته باشند یا حتی برعکس، باعث سقوط آن شوند، در این مقاله آورده شد.

اما در انتها تصمیم با شماست. تیم پول نو همواره سعی کرده است که با ارائه کاربردی‌ترین مطالب ممکن، کاربران را برای خرید یا فروش ارزهای مختلف راهنمایی کند. در این مسیر به اطلاعاتی لازم است که در این مقاله همه آن‌ها را ریز به ریز مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم همیشه در معاملات خود تحقیق خود را داشته باشید و حتی به مطالب کامل و جامع پول نو هم اکتفا نکنید!

ارز دیجیتال الگوراند چیست؟

ارز دیجیتال الگوراند با نماد «ALGO» رمزارز بومی شبکه الگوراند است. شبکه الگوراند یک بلاک‌چین لایه اول است که از توکن ALGO به منظور حاکمیت شبکه استفاده می‌کند. همچنین از توکن الگوراند استفاده ابزاری هم می‌شود؛ برای پرداخت کارمزد در شبکه الگوراند و اعطای پاداش به ندها.

استخراج ارز الگوراند چگونه است؟

استخراج برای رمزارزهایی معنا پیدا می‌کند که مکانیزم اجماع شبکه آن‌ها، اثبات کار یا PoW باشد. الگوراند از مکانیزم PPoS برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کند که نوعی مکانیزم اثبات سهام به شمار می‌رود. بنابراین استخراج رمزارز ALGO از شبکه الگوراند، بی‌معنی‌ست و این کار غیرممکن است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)