ارز دیجیتال کاوا (KAVA) چیست؟ پلتفرم وام‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین کازماس

ارز دیجیتال کاوا
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

8 دقیقه

دنیای بلاک‌چین و رمزارزها روز به روز بیشتر به سمت ایجاد یک دنیای اقتصادی و پولی غیرمتمرکز حرکت می‌کند. یکی از پروژه‌هایی که قدم مهمی در این مسیر برداشته است، پروژه کاوا (KAVA) است. کاوا برخلاف بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی دیگر، بر بستر اتریوم قرار ندارد و روی شبکه کازماس طراحی و توسعه داده شده است.

ارز دیجیتال کاوا را می‌توان در بین پروژه‌های DeFi دسته‌بندی کرد. پروژه‌هایی که سعی می‌کند اقتصاد غیرمتمرکز را بیشتر و بیشتر به تکنولوژی بلاک‌چین پیوند بزنند. این اتفاق پیش از این بیشتر در شبکه اتریوم رخ داده بود. به این واسطه که اتریوم با استانداردهای مختلفی که برای توکن‌ها دارد و امکانات متعدد دیگر، یکی از بهترین شبکه‌ها برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) و پروژه٬های دیفای است. اما هر بلاک‌چینی سعی می‌کند تا با گسترش اکوسیستم خود به‌وسیله پروژه‌های مختلف، به یک بستر کامل و بی‌نقص برای تمرکززدایی و سیستم‌های پولی غیرمتمرکز تبدیل شود.

در این مقاله به بررسی پروژه کاوا و ارز دیجیتال کاوا (KAVA) می‌پردازیم. تاریخچه آن و تیم سازنده آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین در ادامه با نحوه ساز و کار این پروژه آشنا خواهیم شد و آن را با پروژه‌های مشابه دیگر مثل میکر هم مقایسه خواهیم کرد. پس تا پایان این مقاله با پول نو همراه باشید!

ارز دیجیتال کاوا (KAVA) چیست؟

کاوا یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است که با استفاده از وثیقه، به کاربران وام کریپتویی می‌دهد. به طور کلی، ساز و کار پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز عموما بدین صورت است که باید مقداری بیشتر از ارزش وام را در آن شبکه وثیقه کرد. بعد از آن می‌توان از پلتفرم وام گرفت. که البته این وام‌ها با ضوابط و شرایط و خصوصیات خاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. کاوا هم دقیقا چنین مکانیزمی دارد.

در فرایند وام‌دهی کاوا، این پلتفرم از استیبل کوین USDX هم استفاده می‌کند. این استیبل کوین، با دلار آمریکا همبستگی دارد و قیمت آن همیشه برابر 1 دلار است. البته در تاریخچه این توکن می٬توان دید که در برهه‌هایی از زمان، این همبستگی کمی دچار اختلال نیز شده است. کاوا از USDX برای پرداخت وام استفاده می‌کند و وثیقه‌های قفل‌شده در این شبکه، پشتوانه تثبیت و همبستگی قیمت آن با دلار آمریکا هستند.

برخلاف پلتفرم‌های وام‌دهی بزرگ در دنیای کریپتوکارنسی، مثل میکر، کامپاند و آوه، کاوا بر بستر اتریوم طراحی نشده است. تیم توسعه‌دهندگان این پروژه از بلاک‌چین «کازماس (Cosmos)» استفاده می‌کند. دلیل این انتخاب، قبالیت همکاری و همبستگی شبکه کازماس با شبکه‌های دیگر است. در ادامه مقاله به این موضوع نیز خواهیم پرداخت که کاوا چگونه از این قابلیت کازماس برای ارتباط با شبکه‌های دیگر بهره می‌برد.

در فرایند وام‌دهی کاوا، برای دریافت یک وام باید یک «CDP» جدید ایجاد شود. «موقعیت بدهی وثیقه‌شده یا Collateral Debt Position» یا به اختصار «CDP»، یک قرارداد هوشمند است. CDPها را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد که هرکدام شرایط مخصوص خود را برای اعطای وام دارند. در هر CDP، وثیقه قفل می‌شود و به میزان مشخصی، ارز USDX ایجاد شده و به کاربران وام داده می‌شود.

پروژه کاوا (KAVA.io) چگونه کار می‌کند؟

کاوا پلتفرمی‌ست که به منظور دریافت وام به صورت غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور و برای دریافت هر وام، یک CDP در شبکه شکل می‌گیرد که هر CDP، در واقع یک قرارداد هوشمند است. CDPها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و چند نوع دارند.

نرخ وثیقه (Collateral Ration) در کاوا

هر CDP یک «نرخ وثیقه یا Collateral Ratio» دارد. نرخ وثیقه یک CDP تعیین می‌کند که میزان وثیقه نسبت به وام دریافتی باید چقدر باشد. فرضا اگر یک نوع از CDPها نرخی وثیقه ۱۵۰ درصدی دارد، باید 1.5 برابر ارزش وام را در پروتکل کاوا وثیقه کرد. یعنی برای دریافت یک وام ۱۰۰۰ دلاری، باید ۱۵۰۰ دلار را در پلتفرم وثیقه کرد.

بعد از قفل کردن وثیقه در CDP، وام به صورت استیبل کوین USDX به کاربران پرداخت می‌شود. این مقدار از USDX پس از ایجاد هر CDP، بلافاصه مینت و پرداخت می‌شود. وام گرفتن در دنیای کیپتوکارنسی می‌تواند خطراتی از جمله نوسان ارز وام‌گرفته‌شده را هم در پی داشته باشد. اما پرداخت وام با استیبل کوین می‌تواند خطر نوسانات قیمتی را تا تقریبا صفر کاهش دهد.

نرخ وثیقه از طرفی نشان‌هنده این است که ارزش وثیقه شما اگر از آن حد پایین‌تر بیاید، CDP شما لیکویید خواهد شد. اما به چه صورت؟

لیکویید شدن چیست؟ کابوس معامله‌گران فیوچرز!

فرض کنید شما یک CDP با نرخ وثیقه ۱۵۰٪ ایجاد کرده اید و برای دریافت ۱۰۰۰ دلار وام، مقداری از یک رمزارز مثل اتریوم را به ارزش ۱۵۰۰ دلار در شبکه کاوا وثیقه کرده اید. در این حالت شما کاملا شرایط آن CDP را رعایت کرده و مشکلی ندارید. اما اگر قیمت اتریوم کاهش پیدا کند و ارزش وثیقه شما به کمتر از ۱۵۰۰ دلار و ۱۵۰٪ برسد، شبکه به صورت خودکار CDP شما را مصادره خواهد کرد. البته با مصادره بخشی از این وثیقه به عنوان جریمه و کارمزد، مابقی آن را به شما پرداخت خواهد کرد. توکن‌های USDX هم که به صورت وام در اختیار شما قرار گرفته بودند، متعلق به خودتان خواهند بود.

برای جلوگیری از ضرر و وقوع چنین اتفاقی، یا باید ارزش وثیقه خود را با افزودن به آن بالاتر ببرید. یا اینکه CDP خود را ببندید، وثیقه خود را پس بگیرید و مبلغ وام را به شبکه بازگردانید.

استیبل‌کوین USDX

هر استیبل‌کوین، از مکانیزم خاصی برای ایجاد همبستگی با یک ارز فیات استفاده می‌کند. ارز USDX که در شبکه کاوا وام داده می‌شود، به وسیله ارزهای وثیقه‌شده در شبکه پشتیبانی می‌شود. ساز و کار وثیقه بیش از حد (Over-Collateralized) و «ضرب و سوزاندن توکن (Mint & Burn)» باعث می‌شود ارزش توکن USDX همواره برابر با 1 دلار آمریکا باشد.

زمانی هم که کاربران قصد بازپس‌گیری وثیقه خود را داشته باشند، باید وام خود را به همراه سود یا کارمزد آن (Lending Fee) به پروتکل کاوا بازگردانند. پس از آن، وثیقه کاربران به آن‌ها پرداخت خواهد شد. برای اینکه هیچ USDX بدون پشتوانه‌ای (وثیقه‌) در بازار وجود نداشته باشد، تمام USDXهای بازپرداخت‌شده به کاوا پس از وام، سوزانده (Burn) می‌شوند. برای هر وام و CDP جدید نیز، توکن‌های USDX جدیدی مینت (Mint) می‌شوند.

این مکانیزمی‌ست که دقیقا در پروتکل میکر دائو (MakerDAO) هم از آن استفاده می‌شود. به طور خلاصه، کاوا یک پلتفرم وام‌دهی‌ست که برای دریافت وام از آن، باید بیشتر از ارزش وام، در آن وثیقه قرار داد. به ازای ارزش پولی که قصد دارید از پروتکل کاوا وام بگیرید، شبکه برای شما استیبل‌کوین USDX را منیت می‌کند. یعنی اگر قصد دریافت وام ۱۲۳۵ دلاری داشته باشید، شبکه ۱۲۳۵ توکن کاوا را مینت و به شما پرداخت می‌کنید. توکن‌های جدید و مینت شده، به وسیله ارز وثیقه‌شده در شبکه پشتیبانی می‌شوند تا همیشه ارزشی برابر با 1 دلار داشته باشند.

تیم توسعه‌دهنده کاوا

در سال ۲۰۱۸ میلادی، پلتفرم کاوا توسط تیم آن، طراحی و توسعه داده شد.در همان زمان هم بنیان‌گذاران این پروژه، شرکت انتفاعی «KAVA Labs» را نیز تاسیس کردند که هدف آن، توسعه و گسترش شبکه و پلتفرم کاوا بوده و همچنان نیز هست.

این پروژه توسط برایان کِر (Brian Kerr)، روآریذ اودانل (Ruaridh O’Donnell) و اسکات استورات (Scott Stuart) ایجاد شد.

  • روآریذ اودانل (Ruaridh O’Donnell) : او دانش‌آموخته رشته فیزیک در دانشگاه گلاسکو در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. از سال ۲۰۱۸ تا به امروز، روآریذ به مهندسی و توسعه پلتفرم کاوا مشغول است.
  • برایان کِر (Brian Kerr) : برایان کر در سال‌های 2007 تا 2011 مشغول به تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و بازاریابی در دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو بوده است. پس از اتمام طول دوره تحصیل، سابقه نسبتا زیادی هم در مناصب مدیریتی و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف داشته است. او را می‌توان به نوعی از مهم‌ترین بنیان‌گذاران کاوا دانست. او نیز از سال ۲۰۱۸ در تیم کاوا مشغول به توسعه این پلتفرم است.
  • اسکات استورات (Scott Stuart) : اسکات استورات هم از دیگر بنیان‌گذاران کاوا و مدیر عامل (CEO) فعلی آن به شمار می‌رود.
اسکات استوارت

اسکات استورات، بنیان‌گذار و مدیر عامل کاوا لبز

تاریخچه کاوا

ارز دیجیتال کاوا (KAVA) در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در صرافی‌ها (IEO) عرضه شد. این اتفاق در صرافی بایننس رخ داد و در آن، 6٬۵۲۱٬۷۳۹ توکن KAVA به ارزش ۳ میلیون دلار به فروش رسیدند. در این فروش، هر توکن KAVA با قیمتی حدود ۰.46 دلار معامله شد.

در سال 2020 کاوا با همکاری با پروژه اینجکیتو، توانست حجم خوبی از کاربران و وثیقه را به سوی پلتفرم خود بکشاند. از دیگر محصولات این همکاری می‌توان به تبادل اطلاعات اوراکل «چین لینک» بین دو پلتفرم کاوا و اینجکتیو اشاره کرد.

از دیگر همکاری‌های کاوا در سال ۲۰۲۰ می‌توان به پلتفرم‌های بایننس و «Reef Finance» اشاره کرد. بایننس در پروژه‌ای در سال ۲۰۲۰، بستری برای انجام فعالیت‌های دیفای (DeFi) به وجود آورد که کاوا هم در آن وجود داشت. همین باعث می‌شد تا کاربران زیادی از سوی Binance به سوی کاوا حرکت کنند. پلتفرم «Reef Finance» هم پروژه‌ای مشابه کاوا در اکوسیستم پولکادات است. حاصل این همکاری، تزریق وثیقه‌های بیشتر به دو پلتفرم بود.

محصولات پروژه کاوا (KAVA)

کاوا به طور کلی یک پروژه بزرگ است که سه محصول کوچک‌تر دارد. کاوا لِند (Kava Lend)، کاوا مینت (Kava Mint) و کاوا سواپ (Kava Swap).

کاوا مینت (Kava Mint)

این محصول کاوا، به نعی محصول اصلی پروژه است که می‌توان از طریق آن، وام کریپتویی به صورت USDX گرفت که در مقاله به توضیح و نحوه چگونگی آن پرداختیم.

همانگونه که از نام کاوا مینت مشخص است، در آن توکن‌های جیدید مینت می‌‎شود؛ در واقع همان USDX. در کاوا مینت کاربران نسبت به وثیقه‌ای که در شبکه قفل کرده اند، قادر خواهند بود تا از کاوا وام رمزارزی بگیرند. زمانی که کاربران بخواهند وام خود را به شبکه پرداخت کنند، باید کارمزد آن را نیز به پروتکل کاوا بپردازند. زمانی هم که CDP کاربر لیکویید شود، ۷.۵ درصد از مبلغ وثیقه آن‌ها به عنوان کارمزد نقدشدگی (Liquidation Fee) کسر خواهد شد.

فرایند ایجاد یک موقعیت بدهی وثیقه‌شده (CDP)، لیکویید شدن و بسته شدن آن در تصویر زیر توضیح داده شده است.

اگر یک CDP لیکویید شود، وثیقه درون آن به مزایده (Auction) گذاشته خواهد شد. در این حالت، وثیقه موجود در CDP به پیشنهاد برنده در مزایده داده خواهد شد. باید توجه کرد که پیشنهادها باید با ارز USDX ارائه خواهند شد. این مزایده، “مزایده وثیقه (Collateral Auction)” نامیده می‌شود.

کاوا لِند (Kava Lend)

کاوا لند هم یک پلتفرم وام‌دهی دیگر در پروژه کاواست که تفاوت‌های کوچکی با کاوا مینت دارد. این پلتفرم برای دریافت وام ارزهای دیگری مثل بیت کوین (BTC)، بی ان بی (BNB)، ریپل (XRP) و بایننس یو اس دی (BUSD) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاوا با همکاری تیم ریپل این پلتفرم را ایجاد کرده است و یکی از قابلیت‌های بسیار خوب آن، امکان جابجایی ارز بین شبکه‌ها و زنجیره‌های مختلف است.

کاوا لِند (Kava Lend)

کاوا لند شباهت زیادی به پلتفرم کامپاند دارد. در کامپاند، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری ارزهای خود در این پلتفرم و تامین نقدینگی برای آن، از کاوا لند سود ثابت سالیانه دریافت کنند. از طرفی می‌توانند از این پلتفرم وام کریپتویی نیز بگیرند.

کاوا سواپ (Kava Swap)

از دیگر محصولات کاوا می‌توان به کاوا سواپ اشاره کرد. همانطور که از نام آن پیداست، پلتفرمی برای مبادله و سواپ ارزهای مختلف است؛ چیزی مثل یونی سواپ.

کاوا سواپ از یک بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند و برای تامین نقدینگی استخرهای خود، از پلتفرم‌های کاوا مینت و کاوا لند بهره می‌برد.

هدف نهایی و اصلی کاوا سواپ ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز برای سواپ ارزهای دیجیتال مختلف در زنجیره‌های مختلف است. مشخصا کاوا سواپ تلاش می‌کند تا بتواند پلتفرم خود و زنجیره کازماس را با بلاک‌چین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین (BSC) پیوند بزند.

ارز حاکمیتی کاوا سواپ، ارز «SWP» است.

کاوا سواپ (Kava Swap)

وجه تمایز کاوا با سایر پروژه‌های مشابه چیست؟

کاوا اولین پلتفرمی‌ نیست که وام‌دهی غیرمتمرکز را در دنیای کریپتوکارنسی معرفی کرده است. حتی شاید یکی از خاص‌ترین و خلاقانه‌ترین پروژه‌ها نیز نباشد. با این حال خصوصیاتی دارد که آن را از سایر پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند.

یکی از مهم‌ترین خصوصیات کاوا، این است که به لطف قابلیت‌های بلاک‌چین کازماس، می‌تواند با شبکه‌های دیگر هم ارتباط باشد. این ارتباط بین شبکه‌ای باعث شده تا تنوع وام‌ها و CDPهای کاوا بالاتر برود. در نتیجه این اتفاق، می‌توان در پلتفرم کاوا ارزهای بسیاری از جمله بیت کوین، اتر، بی ان بی و ارزهای دیگری را وثیقه کرد و در مقابل، وام بگیرند. این قابلیت شبکه کازماس که «زون (Zone)» نام دارد، باعث می‌شود این بلاک‌چین با شبکه‌های دیگر ارتباط داشته باشد.

همانگونه که در بخش تاریخچه کاوا اشاره کردیم، کاوا از این قابلیت کازماس برای ارتباط با پروژه و پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌کند. این باعث می‌شود تا پشتوانه اطلاعاتی و نقدی بیشتری هم برای کاوا به ارمغان آورده شود.

از دیگر مواردی که کاوا را از دیگر پلتفرم‌های وام‌دهی متمایز می‌کند، ساز و کار آن برای اعطای سود به کاربران است. طبیعتا زمانی که مقداری از ارزهای کاربران در شبکه وثیقه می‌شود، امکان معامله کردن و کسب سود از طریق آن وجود نخواهد داشت. کاوا برای حل این مشکل، مکانیزمی را طراحی کرده است که شباهت زیادی به سود پرداختی توسط بانک‌ها برای سپرده‌های بانکی دارد.

برای ارزهای وثیقه‌شده در شبکه، سود ثابت سالیانه در نظر گرفته شده است. این اتفاق باعث می‌شود راکد بودن ارزهای کاربران در CDPهای کاوا، تا حدی جبران شود.

ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

رمزارز کاوا با نماد KAVA، دیگر ارز بومی این شبکه محصوب می‌شود (در کنار USDX). کاوا را می‌توان ارز حاکمیتی (Governance Token) و ارز ابزاری (Utility Token) دانست. از کاوا برای رای‌گیری‌های شبکه و حاکمیت آن استفاده می‌ود و هولدرهای آن، در این تصمیم‌گیری‌ها حق رای خواهند داشت. از کاربردهای ابزاری KAVA هم می‌توان استفاده از آن برای پرداخت سود به وثیقه کاربران نام برد.

عرضه کلی (Max Supply) توکن KAVA برابر است با ۱٬۰۸۲٬۸۶۰٬۶۷۹ توکن است. از این مقدار، تمام آن آزادسازی شده و در بازار، در حال گردش (Circulating Supply) است. با در نظر گرفتن این عرضه در گردش و قیمت ۱.۰۵ دلاری کاوا (در زمان تالیف این مقاله)، ارزش بازار (Market Cap) آن چیزی حدود 1.12 میلیارد دلار است. با این مارکت کپ، کاوا بین تمام ارزهای دیجیتال، در رده ۱۰۵ ام قرار می‌گیرد.

توکنومیکس کاوا

هماناگونه که اشاره شد، تمام عرضه کلی توکن‌های کاوا وارد باازر شده است. این حدودا ۱.۰۸ میلیارد توکن، به صورت زیر تقسیم‌بندی و تخصیص پیدا کرده اند:

  • پاداش ماینرها (25%) : ندهایی (Nodes) که وظیفه تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید را دارند، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.
  • تیم پروژه (۱۸.۳٪) : مقدار ۱۸.۳ درصد از تمام توکن‌های KAVA متعلق به تیم سازنده و توسعه‌دهنده کاوا خواهد بود.
  • بنیاد کاوا (۱۷٪) : افرادی که در حاکمیت شبکه نقش دارند. این اشخاص می‌توانند از اعضای تیم یا سهامداران و توکن‌هولدرهای KAVA باشند.
  • تخصیص خصوصی (۱۵.۵٪) : در سال ۲۰۱۹، طی چند مرحله ۱۵.۵٪ از توکن‌های کاوا به بخشی از خریداران و سرمایه‌گذاران فروخته شد. این تخصیص توکن البته طی برنامه آزادسازی 2 ساله در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت تا قیمت ارز دیجیتال KAVA دچار تغییرات ناگهانی نشود. در حال حاضر همه توکن‌های این سرمایه‌گذاران در اختیار آن‌ها قرار دارد.
  • موارد دیگر (۲۴.۲٪) : مابقی توکن‌های کاوا نیز برای گروه‌های خاصی در نظر گرفته شده اند. برای مثال بخشی از این ۲۴ درصد، متعلق به مشاوران پروژه، دوره‌های ابتدایی جذب سرمایه و همچنین بازاریابی و اکوسیستم پروژه اختصاص پیدا کرده است.
توکنومیکس کاوا

توکنومیکس (Tokenomics) کاوا

چرا کاوا ارزشمند است؟

کاوا اولین یا تنها پلتفرم وام‌دهی در دنیای کریپتوکارنسی نیست. با این حال عناصری در وجودیت کاوا قرار دارند که باعث شده‌اند این پروژه، نسبت به سایرین کمی متفاوت باشد.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترینِ این عناصر، قبالیت همکاری و ارتباط کاوا با زنجیره‌ها و شبکه‌های دگر است. این امکان که به لطف قابلیت «زون‌های (Zones)» شبکه کازماس میسر شده، پتانسیل‌های بسیار یدارد. یکی از آن‌ها تزریق نقدینگی و کاربران بیشتر به سوی کاوا و همچنین بلاک چین کازماس است. اتفاقی که در گذشته رخ داده است و مثال آن (Reef Finance) را در بخش تاریخچه کاوا هم آوردیم.

دومین مسئله این است که کاوا صرفا یک پلتفرم وام دهی مثل میکر نیست. بلکه اگر سه محصول آن را کنار هم قرار دهیم، یک اکوسیستم غیرمتمرکز غنی از ابزارهای دیفای را در اختیار خواهیم داشت. بخشی از روح کاوا به دلیل پلتفرم کاوا مینت، شبکه به پروتکل میکر دائو (MakerDAO) است. بخش دیگری از آن به لطف کاوا لند شبیه به پلتفرم وام‌دهی کامپاند (Compound) است. مابقی آن هم شبیه به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) رایج است که می‌توان در آن‌ها سواپ انجام داد. این قابلیت نیز به لطف محصول کاوا سواپ میسر شده است.

درست است که کاوا از لحاظ فنی شباهت زیادی به پروژه‌های مشابه در شبکه اتریوم دارد. اما نکته مهم این است که کاوا پروژه‌ای با خصوصیات چندین پروژه در شبکه کازماس است. همین موضوع می‌تواند به گسترش اکوسیستم کازماس و رونق آن، کمک شایانی بکند.

کیف پول‌های کاوا

از آنجایی که کاوا بخشی از بلاک‌چین کازماس است، کیف پول‌های کازماس گزینه‌های خوبی برای نگهداری توکن KAVA هستند. یکی از بهترین والت‌های شبکه کازماس که از تمامی ارزهای این شبکه پشتیانی می‌کند، «Cosmostation» است. Cosmostation یک کیف پول نرم افزاری‌ست که روی موبایل‌های اندرویدی و ios و همچنین دسکتاپ و ویندوز قابل نصب است. علاوه بر کاوا، این کیف پول شاید بهترین گزینه برای نگهداری ارز دیجیتال «ATOM»، ارز بومی شبکه کازماس باشد.

به جز Cosmostation، کیف‌ پول‌های نرم افزاری دیگر هم هستند که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری از کاوا استفاده کرد. گزینه‌هایی مثل «Trust Wallet» و «Atomic Wallet» که از گزینه‌های شناخته‌شده در دنیای کریپتوکارنسی هستند. از اتمیک ولت و تراست ولت نه فقط برای کاوا، بلکه برای نگهداری بسیاری از ارزهای دیجیتال در شبکه‌های مختلف استفاده می‌شود.

از کیف پول‌های سخت افزاری نیز می‌توان برای نگهداری KAVA استفاده کرد. «ترزور (Trezor)» و «لجر (Ledger)» نمونه‌های بارز آن هستند. این دو کیف پول از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری برای نگهداری ارزهای مختلف هستند.

آینده ارز دیجیتال کاوا

در بسیاری از مواقع، رشد یک ارز وابسته به رشد صنعت و یا حوزه‌ای است که در آن قرار می‌گیرد. پروژه‌های کریپتویی در دسته‌بندی و حوزه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. توکن‌های هوش مصنوعی، دیفای، گیمینگ، NFT از این نمونه‌ها هستند. در مواقعی به واسطه یک خبر یا اتفاق خاص، توکن‌های هر حوزه با رشد و اقبال خوبی مواجه می‌شوند.

پلتفرم کاوا را نیز می‌تاون در حوزه دیفای (DeFi) و پلتفرم‌های وام‌دهی دسته‌بندی کرد. اگر زمانی و به هر دلیلی، کاربران بیشتر از اینکه به دنبال وام‌های فیات از بانک‌ها باشند، به سوی وام‌های کریپتویی جذب شوند، می‌توان گفت کاوا هم طبیعتا با رشد خوبی مواجه خواهد شد.

از طرفی کاوا به طور همزمان، یک پلتفرم وام‌دهی، دریافت سود ثابت و سواپ است. از طرف دیگر هم رقیب جدی‌ای برای آن در شبکه کازماس وجود ندارد. برای همین Kava می‌تواند به عنوان قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین پلتفرم وام‌دهی کازماس در این اکوسیستم یکه‌تازی کند.

باید به این نکته هم اشاره کرد که رشد توکن‌های مشابه در شبکه‌های دیگر مثل میکر (MKR)، کامپاند (CMP) و آوه (AAVE) می‌تواند روی رشد KAVA تاثیرگذار باشد.

پروتکل وام‌دهی و وثیقه‌گذاری آوه چیست؟ + آموزش تصویری دریافت وام ارز دیجیتال

با تمامی این تفاسیر، به دلیل کامل بودن کاوا به عنوان یک پلتفرم دیفای و همچنین انزوای آن در شبکه کازماس، می‌توان پیشبینی کرد که آینده نسبتا خوبی در انتظار این پروژه خواهد بود. رشد توکن‌ بومی شبکه کازماس یعنی «اتم (ATOM») و همه ارزهای حوزه اقتصاد متمرکز یا دیفای هم در این رشد موثر خواهند بود.

میکر دائو vs کاوا

شباهت‌های کاوا مینت، یکی از محصولات پلتفرم کاوا، با پروژه میکر در شبکه اتریوم، تقریبا از تفاوت‌های آن‌ها بیشتر است! به نوعی که شاید بتوان کاوا را همان میکر در شبکه کازماس خطاب کرد.

ماهیت این دو پلتفرم بدین صورت است که کاربران در ازای وثیقه‌ای که در آن‌ها قرار می‌دهند، می‌توانند از پلتفرم وام کریپتویی دریافت کنند. ساز و کار وام‌ها در این دو پلتفرم هم بدین صورت است که وثیقه باید ارزشی بیشتر از مقدار وام (Over-Collateralized) داشته باشد. پس از قفل کردن وثیقه، مطابق درصدی که در CDP درج می‌شود، کاربر وام خود را دریافت خواهد کرد. این وام با استیبل‌کوین پرداخت می‌شود؛ در پلتفرم میکر با ارز دای (DAI) و در کاوا، با یو اس دی ایکس (USDX).

این استیبل‌کوین‌ها به وسیله ارزهای وثیقه‌شده در شبکه پشتیبانی می‌شوند تا ارزش آن‌ها همیشه برابر با 1 دلار باشد. شاید تفاوت در استیبل‌کوین‌ها و همچنین تفاوت‌هایی در نوع موقعیت‌های بدهی وثیقه‌شده (CDP)، تنها تفاوت‌های کاوا و میکر باشند!

اما پروژه کاوا تنها به محصول کاوا مینت ختم نمی‌شود. همانطور که اشاره کردیم، کاوا محصولات دیگری مثل کاوا لند و کاوا سواپ نیز دارد که آن را به یک اکوسیستم کامل در شبکه کازماس تبدیل می‌کند.

با این وجود اگر بخواهیم میکر را با کاوا مقایسه کنیم، باید گفت که میکر از نقدینگی و مقوبلیت بیشتری برخوردار است. حجم کل ارزش قفل‌شده (TVL) در این شبکه از میکر بیشتر است و شاید بزرگ‌ترین پلتفرم وام‌دهی در دنیای کریپتوکارنسی باشد. با این وجود کاوا در بلاک‌چین کازماس پروژه‌ کامل‌تری‌ست و از امکانات بیشتری برخوردار است. همچنین کازماس باعث شده تا کاوا با شبکه‌های دیگر از جمله اتریوم هم بتواند ارتباط برقرار کند.

خرید ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

خرید ارز دیجیتا کاوا (KAVA) در ایران به صورت ریالی و بسیار سریع، در صرافی پول نو میسر شده است. با خرید از یک صرافی معتبر رمزارزی ایرانی، دیگر نگران احراز هویت در پلتفرم‌های مشابه خارجی نیز نخواهید بود. فرایند احراز هویت و خرید کاوا تنها با چند کلیک در صرافی پول نو امکان‌پذیر است.

از طریق لینک زیر می‌توانید به صفحه خرید و فروش و مشاهده قیمت لحظه‌ای کاوا دسترسی داشته باشید.

خرید و فروش ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

جمع‌بندی

اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های حوزه دیفای و اقتصاد غیرمتمرکز روز به روز در حال افزایش اند.این نشان می‌دهد مردم و کاربران بیش از پیش به سرمایه‌گذاری و قرار دادن پول خود در دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مندند.

پلتفرم‌هایی که هرکدام با نوآوری و تکنولوژی‌های هوشندانه، سعی می‌کنند تا اقتصاد را در دنیا به سوی تمرکززدایی (Decentralization) بیشتر پیش ببرند.

یکی از همین پلتفرم‌ها کاوا ست که سعی می‌کند اکوسیستمی غنی از تمام ابزارهای DeFi ایجاد کند و در اختیار کاربران قرار دهد. وام‌دهی کریپتویی با وثیقه، امکان سواپ کردن ارزهای مختلف و تامین نقدینگی از قابلیت‌های پلتفرم کاوا هستند. به دلیل تجمع همه این قابلیت‌ها در یک پلتفرم، می‌توان کاوا را یکی از کامل‌ترین پروژه‌های دیفای در شبکه کازماس و شاید دنیای کریپتوکارنسی دانست.

در این مقاله سعی کردیم به جامع‌ترین و کامل‌ترین شکل ممکن این پروژه را مورد بررسی قرار دهیم. محصولات مختلف و نحوه کارکرد آن را شرح دادیم و تاریخچه و تیم سازنده آن را زیر ذره بین بردیم. با این حال این تصمیم با شماست؛ آیا فکر می‌کنید آینده روشنی در انتظار کاوا است؟ اصلا آیا کاوا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

ارز دیجیتال کاوا چیست؟

کاوا (KAVA) ارز دیجیتال بومی پروژه Kava است؛ پلتفرمی برای ایجاد اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi). از مهم‌ترین خدماتی که پلتفرم کاوا ارائه می‌کند، می‌توان به وام‌دهی کریپتویی با وثیقه ارز دیجیتال، امکان تامین نقدینگی و دریافت سود ثابت سالیانه و همچنین سواپ ارزهای دیجیتال مختلف اشاره کرد.

بهترین کیف‌پول برای ارز دیجیتال کاوا چیست؟

از آن‌جایی که پلتفرم کاوا روی شبکه کازماس طراحی و توسعه داده شده است، می‌توان از کیف پول‌های شبکه کازماس برای آن استفاده کرد. بهترین کیف پول برای این کار شاید «Cosmostation» باشد که یک کیف پول نرم افزاری‌ست. در کنار آن، می‌توان از دیگر والت‌های نرم افزاری مثل «تراست ولت» و کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری از جمله «لجر» و «ترزور» هم برای نگهداری از ارز دیجیتال KAVA استفاده کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)