پرپچوال پروتکل چیست؟ آشنایی با Perpetual Protocol و ارز دیجیتال PERP

جمال نوری

زمان مطالعه :

13 دقیقه

این روزها که فشار دولت‌ها به صرافی‌های متمرکز بیشتر شده است، صرافی‌های غیرمتمرکز محلی مناسب برای فعالان بازار به‌حساب می‌آیند. در این بین صرافی Perpetual Protocol و ارز دیجیتال آن یعنی توکن PERP با رشد شدیدی که تجربه کرده‌، باعث جلب‌توجه معامله گران شده‎‌ است. در این مقاله قصد داریم به بررسی پروژه پرپچوال پروتکل، ارز دیجیتال پرپچوال، مزایا و معایب این پروتکل و … پردازیم. اگر مایلید در مورد این صرافی غیرمتمرکز و توکن آن بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پرپچوال پروتکل چیست؟

پرپچوال پروتکل (Perpetual Protocol) چیست؟

پرپچوال پروتکل (Perpetual Protocol) یک صرافی غیرمتمرکز یا همان DEX است که در سال ۲۰۱۹ توسط ینوئن فنگ (Yenwen Feng) و شائو کانگ لی (Shao-Kang Lee) ایجاد شد. در ابتدا نام این پروژه Strike Protocol بود که بعدا به Perpetual Protocol تغییر کرد.

هدف پرپچوال پروتکل ایجاد یک بستر غیرمتمرکز برای معاملات مشتقه یا همان معاملات پرپچوال (Perpetual) است. در Perpetual Protocol کاربران به‌راحتی می‌توانند ۱۸ ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و… را در دو جهت خرید و فروش (فروش استقراضی) با اهرم ۱۰ برابری معامله کنند.

هدف پرپچوال پروتکل چیست؟

هدف پرپچوال پروتکل (Perpetual Protocol) چیست؟

هدف پرپچوال پروتکل ایجاد محلی برای معاملات مشتقه با ویژگی‌های زیر است:

  • غیرمتمرکز: اکثر صرافی‌هایی که معاملات فیوچرز یا مشتقه را ارائه می‌دهند، متمرکز هستند و متمرکز بودن به معنی تسلط یک فرد یا سازمان بر معاملات و دارایی افراد است.
  • کارمزد پایین: کارمزد برای معامله‌گران یک فاکتور مهم در انتخاب صرافی محسوب می‌شود.
  • امنیت: امنیت اصلی‌ترین فاکتور برای انتخاب صرافی است.
  • سرعت بالا: در برخی از معاملات سرعت باز و بسته‌شدن یک معامله بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر در فضای بلاک چین سه نوع صرافی فعال هستند. این سه نوع صرافی عبارت‌اند از:

  • صرافی‌های متمرکز (CEX) مانند بایننس، کوین بیس و…
  • صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) که عمل سواپ را انجام می‌دهند، مانند یونی سوآپ، سوشی سوآپ، وان اینچ و…
  • صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) که می‌توان در آن‌ها معاملات اهرمی و دوطرفه انجام داد، مانند DYDX، پرپچوال پروتکل و…

هر کدام از این سه نوع صرافی روش خاصی را برای بهبود کارکرد خود انتخاب کرده‌اند که در این مقاله به آن‌ها نخواهیم پرداخت. نکته‌ای که باید بدانید این است که صرافی‌هایی مانند یونی سوآپ برای معاملات تریدرهای کوتاه مدت مناسب نیستند به همین دلیل پلتفرم‌هایی مانند پرپچوال پروتکل به وجود آمده‌اند. هدف پرپچوال پروتکل ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز با امکاناتی شبیه به صرافی‌های متمرکز است. این موضوع می‌تواند باعث افزایش استقبال از این صرافی شود.

پرپچوال پروتکل چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار پرپچوال پروتکل (Perpetual Protocol) چگونه است؟

پرپچوال پروتکل برای رسیدن به هدف خود از یک بازارساز خودکار مجازی یا Virtual Automated Market Maker و شبکه لایه ۲ اتریوم با نام آپتیمیزم استفاده می‌کند.

صرافی‌های غیرمتمرکز که فقط عمل سوآپ را انجام می‌دهند از بازارساز خودکار یا AMM استفاده می‌کنند؛ اما نحوه کارکرد پرپچوال پروتکل متفاوت است. اگر هنوز در مورد نحوه کار بازارسازهای خودکار (AMM) اطلاعاتی ندارید، مقاله «بازارساز خودکار (AMM) چیست» را مطالعه کنید، تا بتوانید با تفاوت‌های پرپچوال پروتکل با صرافی‌های مانند یونی سوآپ آشنا شوید.

نحوه کار صرافی Perpetual Protocol مانند صرافی‌های متمرکز است، یعنی در صرافی پرپچوال پروتکل توکنی بین کاربران تبادل نمی‌شود و کاربران به‌نوعی در حال معامله فیش یا رسید توکن‌ها هستند. برای درک این موضوع اجازه دهید با یک مثال ادامه دهم. در صرافی پونی سوآپ شما مقداری اتر به استخر نقدینگی واریز و توکن مورد نظر خود را دریافت می‌کنید؛ اما در صرافی Perpetual Protocol این‌گونه نیست. در پرپچوال پروتکل شما مقداری دارایی به‌عنوان وثیقه به خزانه این صرافی واریز می‌کنید و زمانی که قصد معامله یک توکن را دارید، خود توکن را معامله نمی‌کنید، بلکه فیش یا رسید آن را مبادله می‌کنید. مثلا یک فیش خرید بیت کوین به قیمت ۲۵ هزار دلار را خریداری می‌کنید و پس از رشد قیمت آن را به قیمت بالاتری می‌فروشید. شما ارز دیجیتال BTC را معامله نکرده‌اید و فقط یک رسید را خریده‌ و آن را به قیمت بالاتری فروخته‌اید.

احتمالا با نحوه معاملات در برنامه پرپچوال پروتکل آشنا شده‌اید، پس به سراغ ادامه توضیحات می‌رویم. حال که متوجه شدیم در پرپچوال پروتکل کاربران اصل توکن‌ها را معامله نمی‌کنند، یک سوال باقی می‌ماند.

آیا پرپچوال پروتکل از دفتر سفارش (Order Book) برای انجام معاملات استفاده می‌کند؟

بسیاری از صرافی‌ها از دفتر سفارشات یا همان اوردر بوک استفاده می‌کنند. اگر با Order Book آشنا نیستید باید بگویم که برخی از صرافی‌ها برای انجام یک معاملات، دو طرف یک معامله یعنی خریدار و فروشنده را به هم متصل می‌کنند. مثلا شما در صرافی DYDX که از دفتر سفارشات استفاده می‌کند، اگر قصد باز کردن یک معامله خرید داشته باشید، باید در طرف دیگر یک نفر به‌عنوان فروشنده باشد. در این مدل از صرافی‌ها که خریدار و فروشنده را به هم متصل می‌کند از دفتر سفارشات استفاده می‌کنند.

حال که متوجه شدیم که دفتر سفارشات چیست به سراغ سوال خودمان خواهیم رفت. باید بدانید که پرپچوال پروتکل از یک بازارساز مجازی خودکار یا vAMM استفاده می‌کند. در صرافی پرپچوال پروتکل دفتر سفارشاتی وجود ندارد. پرپچوال پروتکل از کدهای یونی سوآپ ایجاد شده است؛ اما به‌جای معامله توکن‌ها با کمک AMM، رسید یا همان فیش معاملات که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم توسط VAMM معامله می‌شود. به زبان دیگر وقتی شما یک معامله خرید با اهرم ۵ باز می‌کنید نیاز نیست که یک فروشنده در طرف دیگر معامله شما وجود داشته باشد. شما معامله خرید خود با اهرم ۵ را از یک فضا مانند استخرها نقدینگی خریداری می‌کنید. پس از خرید شما قیمت این فیش یا رسید خرید بر اساس VAMM در استخر نقدینگی ما تغییر می‌کند (برای درک محاسبه قیمت حتما مقاله بازار سازهای خودکار را مطالعه کنید). اگر فروشنده‌ای نیز وجود داشته باشد اقدام به فروش فیش خود می‌کند. به‌عنوان مثال اگر افراد بیشتری در پرپچوال پروتکل معامله خرید (long) باز کنند، قیمت فیش در این استخر نقدینگی (فضایی مانند استخر نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز) رشد می‌کند. 

اگر بخواهیم نحوه کارکرد پرپچوال پروتکل را به شکل خلاصه بیان کنیم پاراگراف زیر خواهد شد.:

در پرپچوال پروتکل افراد توکن را معامله نمی‌کنند و فقط رسید یا فیش یک معامله را خرید و فروش می‌کنند. هزینه این خرید و فروش با وثیقه‌ای است که کاربران در حساب خود دارند. خرید و فروش فیش می‌تواند امکان معامله دو طرفه و اهرمی را به پرپچوال پروتکل بدهد. قیمت این فیش‌ها بر اساس یک بازارساز مجازی خودکار (VAMM) مشخص می‌شود به همین دلیل نیازی به وجود خریدار و فروشنده در دو طرف معامله نیست.

باید توجه داشت که اگر اهرم بالایی استفاده کنید و نسبت مارجین شما در صرافی پرپچوال به زیر ۶.۲۵ درصد برسد، پروتکل اقدام به نقدکردن وثیقه افراد می‌کند. حال یک سوال پیش خواهد آمد. اگر نوسانات در بازار شدید باشد و پروتکل نتواند وثیقه افرادی که نسبت مارجین آن‌ها به زیر ۶.۲۵ درصد رسیده را نقد کند، ضرر سنگینی به وجود خواهد آمد. این ضرر را چه برنامه یا سازمانی پرداخت خواهد کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید با  صندوق بیمه در پرپچوال پروتکل آشنا شوید. در بخش بعد در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم که نحوه کارکرد پرپچوال پروتکل را به‌سادگی توضیح داده باشم؛ اما اگر باز هم بخشی برایتان نامفهوم است، می‌توانید سوال خود را در بخش کامنت‌ها از من بپرسید. خوشحال خواهم شد که در حد توانم به شما کمک کرده باشم.

صندوق بیمه در پرپچوال پروتکل چیست؟

زمانی که بازار کریپتو نوسانی باشد، ممکن است وثیقه معامله‌گرانی که نسبت مارجین آن‌ها به زیر ۶.۲۵ درصد رسید است، به‌سرعت نقد نشود. در این صورت بدهی زیادی برای پروتکل و برخی از معامله‌گران ایجاد شود. در این زمان بدهی از صندوق بیمه پرداخت خواهد شد. صندوق بیمه در پرپچوال پروتکل یک خزانه است که بخشی از کارمزد معاملات برای موارد ضروری در آن ذخیره می‌شود.

در پایان هر دوره موجودی صندوق بررسی می‌شود و اگر موجودی صندوق بیش از ۱۰  درصد اوپن اینترست (open interest) ۳۰ روزه باشد، ۵ درصد کارمزد به خزانه DAO  و ۱۵ درصد از کارمزد بین استیک کنندگان توکن perp توزیع می‌شود در غیر این صورت کارمزد بین صندوق بیمه و مارکت میکرها  تقسیم خواهد شد.

ویژگی‌های پرپچوال پروتکل

حال که با نحوه کارکرد پرپچوال آشنا شدیم، می‌توانیم به‌راحتی ویژگی‌های پرپچوال پروتکل را مشخص کنیم. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نیازی به وجود همزمان خریدار و فروشنده در هر معامله‌ای نیست
  • کارمزد پایین
  • سرعت بالا
  • جلوگیری از ضرر ناپایدار
  • امکان وثیقه کردن چند ارز دیجیتال برای معاملات

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال Perpetual Protocol

پروژه Perpetual Protocol توسط گروهی از افراد در سال ۲۰۱۹ در کشور تایوان ایجاد شد. از مهم‌ترین افراد این تیم می‌توان به ینوئن فنگ (Yenwen Feng) و شائو کانگ لی (Shao-Kang Lee) اشاره کرد. این دو نفر را می‌توان سازندگان ارز دیجیتال پرپچوال دانست.

  • شائو کانگ لی (Shao-Kang Lee): شائو یکی از بنیان‌گذاران پرپچوال پروتکل است که تجربه ایجاد پروژه‌های دیگری مانند Cinch Network، Zaoo Inc و Decore را در کارنامه خود دارد. شائو کانگ لی فارغ‌التحصیل دانشگاه Yuan-Ze University است.
  • ینوئن فنگ (Yenwen Feng): فنگ یکی دیگر از بنیان‌گذاران پروژه Perpetual Protocol است که تجربه همکاری با شائو را از قبل داشته است. ینوئن فنگ همراه با شائو پروژه‌هایی مانند Cinch Network و Decore را ایجاد کرده‌اند.

نحوه ثبت نام در صرافی پرپچوال پروتکل

برای کار با صرافی پرپچوال پروتکل نیاز به ثبت نام خاصی نیست. برای کار با صرافی پرپچوال پروتکل ابتدا وارد سایت پرپچوال پروتکل شوید.

نحوه ثبت نام در صرافی پرپچوال پروتکل

در ابتدای ورود نیاز دارید که قوانین این صرافی را بپذیرید. برای همین قوانین را مطالعه و تیک تایید را زده و بر روی گزینه start trading کلیک کنید. در مرحله بعد باید کیف پول خود را به پرپچوال پروتکل متصل کنید. برای کار با این صرافی می‌توانید از کیف پول‌های مختلف استفاده کنید؛ اما ما برای این آموزش از کیف پول متامسک استفاده خواهیم کرد. اگر نحوه کار با کیف پول متامسک را نمی‌دانید، مقاله کیف پول متامسک را مطالعه کنید.

راهنمای ثبت نام در صرافی پرپچوال پروتکل

پس از اتصال کیف پول، ثبت نام شما در صرافی پرپچوال پروتکل به اتمام می‌رسد. حال باید مبلغی را به‌عنوان وثیقه معاملات خود به این برنامه انتقال دهید. برای این انتقال می‌توانید یکی از ارزهای دیجیتال مشخص شده در تصویر زیر را انتخاب کنید. باید توجه داشت که پرپچوال پروتکل بر بستر آپتیمیزم ساخته شده است به همین دلیل باید دارایی خود را در این شبکه به این صرافی انتقال دهید.

راهنمای انتقال دارایی به صرافی پرپچوال پروتکل

برای انتقال دارایی کافی است که دارایی مورد نظر خود را انتخاب، بر روی گزینه دیپازیت (Deposit) کلیک و مقدار مورد نظر برای انتقال را مشخص کنید. پس از آن تاییدیه‌های تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید. به همین راحتی می‌توانید دارایی خود را به پرپچوال پروتکل انتقال دهید.

برای برداشت نیز کافی است که بر روی گزینه Withdraw کلیک کنید و مقدار مورد نظر برای برداشت را انتخاب و تایدییه‌های لازم را بر روی کیف پول خود تایید کنید.

ارز دیجیتال perp چیست؟

ارز دیجیتال پرپ (PERP) توکن پروژه پرپچوال پروتکل است. این رمز ارز دارای Total supply حدود ۱۵۰ میلیون توکنی است که از این مقدار، ۶۶ میلیون واحد آن در گردش است. قیمت ارز دیجیتال PERP بالا و پایین‌های مختلفی داشته و مارکت کپ (Market cap) 42 میلیون دلاری دارد. توکن perp در سپتامبر ۲۰۲۰ با کمک پروتکل بلنسر (Balancer) به‌صورت عمومی با قیمت ۱.۶۴ دلار عرضه شد.

کاربرد توکن PERP استیکینگ و شرکت در رأی‌گیری‌های اکوسیستم است. افراد می‌توانند با استیک کردن ارز دیجیتال perp توکن vePERP دریافت کنند و سهمی در کارمزدهای پروتکل داشته باشند. توکن perp را می‌توان به مدت حداکثر ۵۲ هفته استیک کرد. به‌عنوان مثال اگر ۱۰۰ توکن perp را به مدت ۵۲ هفته استیک کنید، پروتکل به شما تعداد ۱۰۰ توکن vePERP پرداخت می‌کند و بر اساس مقدار توکن vePERP در پاداش‌های سهیم خواهید بود. حال اگر ۱۰۰ توکن perp را به مدت ۲۶  هفته استیک کنید ۵۰ توکن vePERP دریافت خواهید کرد.

بررسی نحوه تقسیم کارمزدها در پرپچوال پروتکل

در صورتی که دارایی صندوق به حدنصاب برسد (۱۰ درصد میانگین اوپن اینترست ۳۰ روزه) ۱۵ درصد از کارمزدها به هولدرهای vePERP، ۸۰  درصد به تامین کنندگان نقدینگی و ۵ درصد به خزانه DAO اختصاص خواهد یافت.

باید توجه داشت که تعداد vePERP در طول زمان کاهش می‌یابد و مثلا در ابتدای استیک کردن شما ۱۰۰ توکن vePERP خواهید داشت و این تعداد در طول زمان کاهش یافته تا به صفر برسد. نمودار این کاهش به‌صورت خطی است و می‌توانید آن را در تصویر زیر مشاهده کنید.

نحوه کاهش‌یافتن توکن veperp در پرپچوال پروتکل

 نحوه تخصیص ارز دیجیتال perp

بررسی نحوه تخصیص ارز دیجیتال perp

ارز دیجیتال پرپ به‌صورت زیر تخصیص یافته است.

  • تیم (Team): از کل توکن‌های پرپچوال تعداد ۳۱.۵ میلیون توکن که برابر است با ۲۱ درصد از عرضه کل، سهم تیم توسعه‌دهنده پرپچوال پروتکل است. این توکن‌ها از ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ با نرخ ۲.۱ درصد در هر سه‌ماهه آزادسازی خواهند شد.
  • سرمایه‌گذاران استراتژیک (Strategic investors): از کل توکن‌ها ۱۵ درصد، سهم سرمایه‌گذاران استراتژیک بوده است که به‌صورت کامل آزاد شده است. این گروه از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ در هر دوره سه‌ماهه ۲۰ الی ۲۵ درصد از توکن‌های خود را دریافت کرده‌اند. این نحوه آزادسازی باعث ایجاد فشار فروش زیادی برای توکن perp شده است. قیمت تمام شده هر توکن perp برای این سرمایه‌گذاران برابر ۰.۰۸ دلار بوده است. باید توجه داشت که در بالاترین قیمت ارز دیجیتال perp این سرمایه‌گذاران در سود حداقل ۳۰,۰۰۰ درصدی قرار داشته‌اند.
  • Seed investors: سهم این سرمایه‌گذاران از کل توکن‌ها نیز ۴.۲ درصد بوده است. قیمت تمام شده برای هر توکن برای این دسته از سرمایه‌گذاران و نحوه آزادسازی توکن‌ها دقیقا مشابه Strategic investors بوده است.
  • فروش عمومی در بلنسر (Balancer): از کل توکن‌ها ۵ درصد به‌صورت عمومی توسط پروژه بلنسر به فروش عمومی رسیده است. قیمت برای هر توکن در این فروش عمومی برابر ۱.۶۴ دلار بوده است.
  • اکوسیستم و پاداش‌ها (Ecosystem & Rewards): از کل توکن‌ها ۵۴.۸ درصد سهم اکوسیستم و پاداش افراد فعال در اکوسیستم در نظر گرفته شده است.

بررسی نحوه تخصیص توکن‌های perp

تخصیص توکن‌های Perp دارای نکات زیادی است که عبارت‌اند از:

  • سهم تیم و سرمایه‌گذاران از کل توکن‌ها بسیار زیاد است.
  • قیمت عرضه عمومی و قیمت فروش به سرمایه‌گذاران اولیه تفاوت بسیاری دارد، این نکته باعث خواهد شد که در ابتدای عرضه اولیه سرمایه‌گذاران در سود حداقل ۲۰ برابری قرار بگیرند. با توجه به این موضوع سرمایه‌گذاران پس از آزادشدن توکن‌های خود تمایل بیشتری به فروش دارند.
  • آزادسازی توکن‌های سرمایه‌گذاران بسیار سریع انجام شده است و این موضوع در زمان لانچ شدن یک نکته منفی برای این پروژه محسوب می‌شده است.
  • درصد کمی از توکن‌ها به‌صورت عمومی به فروش رفته است.

نحوه آزادسازی ارز دیجیتال perp

نحوه آزادسازی توکن perp

در بخش قبل کمی در مورد نحوه آزادسازی توکن‌های perp صحبت کردیم؛ اما در این بخش به‌صورت کامل و جامع به نحوه آزادسازی توکن‌های تخصیص داده شده، خواهیم پرداخت.

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است در چهار دوره سه‌ماهه توکن‌های سرمایه‌گذاران (هر دو گروه) کاملا آزاد شده است. توکن‌های تیم توسعه‌دهنده نیز در تاریخ آگوست ۲۰۲۳ به‌صورت کامل آزادسازی شده است و دیگر توکنی برای آزادسازی نمانده است. تنها توکن‌هایی که به گردش اضافه خواهند شد، توکن‌هایی هستند که برای اکوسیستم و یا برای پاداش خرج خواهند شد. پس می‌توان گفت در زمان نوشتن این مقاله (۱۲ آگوست ۲۰۲۳) دیگر توکنی برای آزادسازی نمانده است. این موضوع می‌تواند یک نکته مثبت محسوب شود.

بررسی سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال perp

پروژه پرپچوال پروتکل در تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۲۰ یک دوره جذب سرمایه داشته که باعث جذب ۱.۸ میلیون دلار سرمایه برای این پروژه شده است. در این دوره چهار شرکت زیر حضور داشته‌اند:

  • Multicoin Capital
  • CMS Holdings
  • Three Arrows Capital
  • Alameda Research

بررسی رقبای پرپچوال پروتکل

بررسی رقبا و مقایسه آن با پروژه مورد بررسی یکی از مهم‌‍ترین بخش‌ها در یک تحلیل فاندامنتال است. بررسی رقبا به شما دید خواهد داد که پروژه مورد نظر شما در چه جایگاهی قرار دارد و آیا این پروژه می‌تواند، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری برای آینده باشد؟

در این بخش قرار است چهار پروژه زیر را با هم مقایسه کنیم.

 پرپچوال پروتکلGains NetworkVela ExchangeGMX
شبکه بلاک چینیآپتیمیزمآربیتروم + پالیگانآربیترومآربیتروم + اولانچ
نام توکنPERPGNSVALAGMX
تاریخ لانچ شدن۲۰۲۰۲۰۲۱۲۰۲۲۲۰۲۱
مارکت کپ۴۴ میلیون دلار۹۱.۷ میلیون دلار۹.۹ میلیون دلار۲۸۰ میلیون دلار
میانگین حجم معاملات روزانه در صرافی در چهار‌ماهه اخیر (jun/ jul/ aug/ sep)۲۰ میلیون دلار۶۰ میلیون دلار۳۰ میلیون دلار۶۰ میلیون دلار
میانگین حجم معاملات روزانه توکن پروژه در چهار‌ماهه اخیر۱۳ میلیون دلار(رشد این عدد به خاطر حجم زیاد  در ماه سپتامبر است)۵.۶۸ میلیون دلار۹۰۰ هزار دلار۱۷ میلیون دلار
Tvl۱۳ میلیون دلار۳۴.۶ میلیون دلار۱۱ میلیون دلار۴۷۲ میلیون دلار
تعداد تریدرهای یکتا (تا ۱۲ سپتامبر)حدودا ۳۴۸ هزار تریدرحدودا ۱۶ هزار تریدرحدودا ۵۲ هزار تریدرحدودا ۱۲۰ هزار تریدر
میانگین کارمزد برای هر تراکنش (usd)۰.۲ دلار۰.۳۶ دلار۰.۱۱ دلار۰.۲۲ دلار

تمام این داده‌ها از سایت‌های dune، دپریدار، دیفای لاما و flipsidecrypto استخراج شده است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که به دلیل رشد بیش از ۲۰۰ درصدی توکن perp در ماه سپتامبر حجم معاملات این توکن رشد شدیدی داشته است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

بررسی حجم معاملات توکن perp در ماه سپتامبر

نتیجه: پرپچوال پروتکل در مقابل رقبای خود عملکرد قابل قبولی داشته است. این پروژه نسبت به دیگر رقبای خود کارمزد کمتری دریافت می‌کند این موضوع می‌تواند به‌مرور زمان باعث افزایش کاربران این پلتفرم و حجم معاملات بر روی این صرافی شود. نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کرد تعداد تریدرهای یکتا در صرافی پرپچوال است. تعداد کل تریدرها بیش از ۳۴۸ هزار آدرس است، یعنی به‌صورت تقریبی در هر سال ۱۰۰ هزار تریدر جدید از این پلتفرم استفاده کرده‌اند. در بین تمام رقبا، پرپچوال دارای بیشترین تعداد تریدر (آدرس کیف پول) یکتا در سال است.

مزایای ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل

مهم‌ترین مزایا ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل و صرافی پرپچوال پروتکل عبارتند از:

  • نیاز به طرف دوم در معاملات نیست
  • احتمال ضرر ناپایدار در صرافی کاهش یافته است
  • امکان انجام معاملات اهرمی
  • امکان انجام معاملات دو طرفه
  • عملکرد قابل قبول در بین رقبا
  • کارمزد مناسب برای معاملات

معایب ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل

این پروژه مانند تمام پروژه‌های دیگر دارای معایبی است. از مهم‌ترین معایب ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل و صرافی پرپچوال پروتکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای پرداخت کارمزد نیاز به توکن perp نیست.
  • تعداد ارزهای دیجیتال زیادی را پشتیبانی نمی‌کند.
  • درصد کمی از توکن‌ها در ابتدا بین کاربران عمومی توزیع شده است.
  • نحوه آزادسازی توکن perp یکی از دلایل کاهش شدید این توکن بوده است.

آیا ارز دیجیتال پرپچوال برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

با توجه به این موضوع که دولت‌ها در حال فشار به صرافی‌های متمرکز هستند؛ به احتمال زیاد در روند صعودی جدید شاهد رشد صرافی‌های dex خواهیم بود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت آن است که رشد پروژه لزوما به معنای رشد توکن آن نیست. در برخی از پروژه‌ها مانند توکن xrp و پروژه ریپل با رشد پروژه عملا برای توکن آن افزایش تقاضایی به وجود نخواهد آمد.

اگر نظر شخصی مرا بخواهید باید بگویم که در پروژه پرپچوال پروتکل کارمزدها با توکن وثیقه‌ شده پرداخت می‌شود و عملا استفاده از توکن perp فقط برای استیکینگ و شرکت در رای‌گیری‌ها است. به نوعی می‌توان توکن perp را یک سکوریتی توکن دانست. با توجه به این موضوع اگر پروژه رشد کند احتمالا کارمزد بیشتری دریافت می‌کند و این کارمزد باعث افزایش استیک‌کنندگان توکن پرپ و کاهش عرضه این توکن خواهد شد.

نظر شخصی مرا خواندید؛ اما باید یک نکته‌ای را یادآوری کنم. در بازار کریپتوکارنسی که شت‌کوین‌ها در چند ساعت رشد چند برابری می‌کنند، کاربرد داشتن، زیاد مورد توجه نیست و تقاضا باعث رشد توکن‌ها می‌شود. مثلا توکن XRP با رشدکردن پروژه ریپل و شرکت ریپل، نباید افزایش تقاضایی را تجربه کند؛ اما همواره شاهد مواردی خلاف این جمله بوده‌ایم. بسیاری از افراد به‌واسطه واسطه رشد شرکت اقدام به خرید توکن آن می‌کنند و توکن به دلیل افزایش تقاضا رشد می‌کند. تمام این موارد بیان شد که بدانید در هر بازاری بهتر است در کنار کاربرد مناسب، ارزشمند بودن و … میزان تقاضا برای آن توکن یا کالا را بررسی کنید. در صورتی که تقاضا برای توکن PERP افزایش پیدا کند، می‌تواند بخش کمی از سبد سرمایه‌گذاری ما را به خود اختصاص دهد. 

آینده ارز دیجیتال PERP

در مورد پروژه پرپچوال پروتکل صحبت کردیم، حال باید به سراغ آینده توکن perp برویم. تا به این بخش از دیدگاه تحلیل فاندامنتال و بررسی پروژه به پرپچوال پروتکل نگاه کردیم. حال از دیدگاه تکنیکال نگاهی خواهیم داشت.

نمودار ارز دیجیتال perp در تایم فریم هفتگی

اگر به نمودار ارز دیجیتال PERP در تایم فریم هفتگی نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این رمز ارز به مدت ۱.۵ سال در محدوده ۰.۴ الی ۱ دلار در حال نوسان است. این موضوع در کنار شکسته‌شدن ترند لاین نزولی می‌تواند، امید به انتهای روند نزولی ارز دیجیتال پرپچوال را افزایش دهد. 

نمودار ارز دیجیتال perp در تایم فریم روزانه

اگر در تایم فریم روزانه به ارز دیجیتال perp نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این ارز دیجیتال در شکستن محدوده مقاومتی ۱ دلار ناتوان بوده است. ارز دیجیتال perp پس از برخورد به مقاومت کاهش شارپی را داشته است به همین دلیل اگر قصد خرید ارز دیجیتال perp را دارید، بهتر است که دست نگهدارید تا از شدت فشار فروش کاسته شود. در صورتی که قیمت بتواند در بالای محدوده ۰.۵۶ الی ۰.۶ دلار برای مدتی معامله شود، می‌توان یک پله خرید را در این ناحیه انجام داد. در صورت کاهش بیشتر بهتر است که پله بعدی خرید را در صورت مشاهده نشانه‎‌ای از برگشت در محدوده قیمتی ۰.۳۶ دلار انجام دهید.

باید توجه داشت که این یک تحلیل شخصی است و نباید ملاک شما برای معاملاتتان قرار گیرد. بهتر است که از روش معاملاتی خود و با مدیریت سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال perp کنید.

خرید ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل

اگر تصمیم به خرید ارز دیجیتال PERP دارید می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی‌ پول نو خریداری کنید. ما در صرافی پول نو ارز دیجیتال perp را برای شما عزیزان لیست کرده‌ایم و شما می‌توانید با توجه به استراتژی خود اقدام به خرید و یا فروش ارز دیجیتال خود نمایید.

البته صرافی‌های خارجی نیز امکان خرید و فروش این رمز ارز را فراهم کرده‌اند، اما مشکلی که در رابطه با این پلتفرم‌ها وجود دارد این است که نیاز به احراز هویت دارند و کاربران ایرانی نمی‌توانند در این صرافی‌ها احراز هویت کنند. همچنین این صرافی‌ها درگاه پرداخت ریالی ندارند به همین دلیل بهتر است برای خرید ارز دیجیتال PERP از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید.

کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال perp

اگر قصد خرید ارز دیجیتال perp را دارید، احتمالا به کیف پول مناسب برای توکن perp هم نیاز پیدا خواهید کرد. از آنجایی که توکن پرپ یک ارز بر بستر اتریوم، سولانا و بایننس اسمارت چین است، می‌توانید ارز دیجیتال پرپ را در کیف پول‌های زیر نگهداری کنید.

  • متامسک (Metamask)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • لجر (Ledger)
  • فانتوم (Phantom)
ارز دیجیتال پرپچوال چیست؟

ارز دیجیتال پرپچوال توکن صرافی غیرمتمرکز پرپچوال پروتکل است که از آن برای شرکت در رای‌گیری‌ها، استیکینگ و پاداش‌ها استفاده می‌شود.

آیا ارز دیجیتال پرپچوال ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

این سوال برای هر فرد پاسخ متفاوتی دارد، در این مقاله سعی کردیم که به‌صورت منطقی به بررسی ارز دیجیتال پرپچوال و پروژه پرپچوال بپردازیم. شما می‌توانید با مطالعه مقاله تصمیم مناسب برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال PERP را اتخاذ کنید.

پروتکل پرپچوال چگونه کار می‌کند؟

پروتکل پرپچوال یک صرافی غیرمتمرکز است که در آن کاربران می‌توانند معاملات اهرمی و مشتقه انجام دهند. روش کارکرد صرافی پروتکل پرپچوال در مقاله به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی پروتکل پرپچوال (perpetual protocol) بپردازیم. این روزها استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز روزبه‌روز در حال افزایش است و این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای پروژه‌هایی مانند پرپچوال شود. در این به بررسی صرافی پرپچوال پروتکل، ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل، نحوه ثبت نام در این صرافی، مزایا و معایب ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل و… پرداختیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)