چین لینک چیست؟ شبکه‌ای که دنیای واقعی را به بلاک چین LINK می‌کند!

محمد خزائی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

چطور می‌توان دنیای واقعی را به درون بلاک چین برد؟ این سوالی است که چین لینک به آن پاسخ داده است.

تکنولوژی بلاک چین از زمان عرضه بیت کوین در سال ۲۰۱۰ با رشد زیادی روبه‌رو بوده است. این تکنولوژی مزایای زیادی از جمله غیرمتمرکز بودن و امنیت بالا دارد. نیاز به رمزارزهای غیرمتمرکز هم باعث شده است که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاورند. اما بلاک چین هم محدودیت‌های خاص خود را دارد. این سیستم ذاتا از دنیا مستقل است. این برای امنیت و یکپارچگی شبکه مناسب است اما باعث شده است که داده‌های ورودی قابل قبول شبکه بسیار محدود باشند.

پس به یک سیستم نیاز است که بتواند به بلاک چین کمک کند تا اتفاقات دنیای بیرون را ببیند. در عین حال داده ورودی نباید فقط از یک منبع گرفته شود چرا که اصل غیرمتمرکز بودن بلاک چین زیر سوال می‌رود. این دقیقا مشکلی است که با چین لینک برطرف خواهد شد.

اگر از برنامه‌های چین لینک خوشتان آمده و قصد خرید چین لینک را دارید، همراه ما بیایید!

چین لینک چیست؟

اولین سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چین لینک چیست؟ چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که نقش مهمی در ارتباط تکنولوژی‌های بلاک چین با دنیای واقعی دارد. هدف این شبکه تامین ورودی مورد نیاز شبکه از طریق چندین منبع مختلف است. بگذارید تعریف خود چین لینک را هم بشنویم:

شبکه‌های اوراکل غیر متمرکز چین لینک، ورودی‌ها، خروجی‌ها و محاسبات ضد نفوذ را برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند پیشرفته روی بلاک‌چین‌ها ارائه می‌دهند.

منبع: وبسایت رسمی چین لینک

درباره اوراکل بیشتر توضیح خواهیم داد ولی به طور خلاصه می‌توان گفت اوراکل‌ها کار جمع‌آوری اطلاعات دنیای واقعی و انتقال آن‌ها به قراردادهای هوشمند و صحت‌سنجی‌ آن‌ها‌ را انجام می‌دهند.

با اینکه بلاک چین به تنهایی می‌تواند وظیفه خود به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و امن برای تراکنش‌های دیجیتال را به خوبی انجام دهد اما نمی‌تواند اطلاعات را به درستی از دنیای واقعی دریافت کند. اطلاعات زیادی هم در خارج از زنجیره بلاک چین وجود دارد که برای عملکرد صحیح شبکه به آنها نیاز است. برای مثال قیمت ارزهای فیات، اطلاعات کارت‌های اعتباری و حتی وضعیت آب و هوا و امتیاز بازی‌های ورزشی همگی مواردی هستند که شبکه آن‌ها را لازم دارد. چین لینک به عنوان یک اوراکل غیرمتمرکز می‌تواند تمامی داده‌های لازم برای قراردادهای هوشمند را تامین کند.

به همین خاطر بود که پلتفرم چین لینک در سال ۲۰۱۹ روی بلاک چین اتریوم عرضه شد. البته این پلتفرم به شکلی طراحی شده است که امکان اجرا روی بلاک چین های دیگر را هم به سادگی دارد.

چین لینک پل ارتباطی دنیای واقعی و تکنولوژی بلاک چین است.

تاریخچه ارز دیجیتال چین لینک

شبکه چین لینک در سال ۲۰۱۷ و توسط استیو الیس (Steve Ellis ) و سرگی نظروف (Sergey Nazarov) بنیان گذاری شد. این دو، وایت پپیر چین لینک را با همکاری آری جولز (Ari Juels)، استاد دانشگاه کرنل آمریکا، منتشر کردند.

در همان سال چین لینک ICO یا همان عرضه اولیه توکن LINK را برگذار کرد که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ICOهای تاریخ کریپتو به شمار می رود. این شبکه توانست در عرضه اولیه ارز چین لینک، حدود ۳۲ میلیون دلار بدست آورد. البته باید اشاره کنیم که قیمت ارز لینک در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ زیر یک دلار بود.

شبکه چین لینک چگونه کار میکند؟

به منظور ایجاد ارتباط بین قراردادهای هوشمند برپایه بلاک چین، سرویس‌های مرتبط به آن و منابع داده خارجی، چین لینک از یک پروسه سه مرحله‌ای بهره می‌برد:

  1. انتخاب اوراکل: کاربر چین لینک پیشنویس یک قرارداد سطح سرویس (Service Level Agreement) را ایجاد و مجموعه‌ای از نیازمندی‌ها را مشخص می‌کند. سپس Chainlink از این SLA برای متصل کردن کاربر به مناسب‌ترین کاربر تامین کننده اطلاعات استفاده خواهد کرد. پس از تنظیم پارامترها، کاربر SLA را تایید می‌کند و مقدار کافی از رمزارز لینک را در یک قرارداد Order-Matching که پیشنهادات را از اوراکل‌ها قبول می‌کند واریز می‌نماید.
  2. گزارش داده: در این مرحله اوراکل‌ها به منبع داده خارجی وصل خواهند شد و داده‌هایی که در SLA درخواست شده بود را دریافت می‌کنند. سپس این داده‌ها توسط اوراکل‌ها پردازش خواهند شد و دوباره به قراردادهایی که از سرویس استفاده می‌کنند ارسال خواهند شد.
  3. تجمیع نتایج: آخرین مرحله نیز پردازش جواب‌ها و ارسال آن به جایی است که تحت عنوان قرارداد تجمیع شناخته می‌شود. قرارداد تجمیع اعتبار تمامی داده‌های دریافتی را بررسی می‌کند و با تجمیع تمام داده‌ها یک پاسخ جامع به کاربر می‌‎دهد.

چیزی که بیشتر از همه باعث تقویت این پروسه شده است، این است که چین لینک می‌تواند داده‌های دریافتی از منابع متعدد را اعتبارسنجی کند. چین لینک با استفاده از سیستم اعتبارسنجی داخلی خود می‌تواند با دقت بالایی مشخص کند که کدام منابع قابل اعتماد هستند و کدام منابع به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. این قابلیت باعث بالا رفتن دقت نتایج خواهد شد و از قراردادهای هوشمند در برابر انواع مختلف حملات مخرب محافظت خواهد کرد.

اما نقش توکن لینک در این بین چیست؟ قراردادهای هوشمندی که از اوراکل‌ها درخواست دیتا می‌کنند، حق‌الزحمه اپراتورهای نود Chainlink را با استفاده از توکن لینک پرداخت خواهند کرد. این قیمت بسته به موارد مختلفی مثل شرایط بازار و میزان تقاضا برای یک داده خاص توسط خود اپراتورها تعیین خواهد شد.

همچنین اپراتورها نیز توکن‌های لینک را Stake خواهند کرد تا تضمینی برای تعهد طولانی مدت آنها به شبکه باشد. مانند سیستم توافق جمعی PoS، اپراتورهای چین لینک در ازای این سپرده گذاری، توکن‌های لینک را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.

نقشه راه چین لینک

چین لینک پیش از اینکه همین اواخر نقشه راه استیکینگ ارز LINK را منتشر کند، Roadmap مشخصی نداشت. این مسئله البته تا حدی می‌تواند برای کسانی که به دید فاندامنتال قصد سرمایه گذاری در ارز لینک را داشته‌اند، یک امتیاز منفی به شمار رود. با این حال همانطور که اشاره کردیم،‌ اخیرا توسعه دهندگان پروژه، نقشه راه چین لینک ۲ را منتشر کرده‌اند که در آن قابلیت استیکینگ ارز LINK به شبکه اضافه شده است.

نقشه راه چین لینک

در وبلاگ چین لینک، یک مقاله درباره Chainlink 2.0 و قابلیت استیکینگ این رمز ارز منتشر شده که اطلاعات کامل درباره تغییرات این شبکه را در ورژن دو به طور شفاف بیان کرده است. در تصویر بالا فازهای مختلف این رودمپ را مشاهده می‌کنید.

چین لینک چه کاربردهایی دارد؟

اوراکل‌های چین لینک می‌توانند توسط قراردادهای هوشمند با اهداف مختلفی اجرا شوند. کاربرد اصلی بلاک چین همان‌طور که ذکر شد تامین داده‌های قابل اعتماد از منابع روی بلاک چین و خارج از آن برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) است. این اطلاعات می‌توانند داده‌های قیمتی، اطلاعات بازارهای مالی، اطلاعات دریافتی از اینترنت اشیا (IoT) و… باشد. همچنین یکی از اهداف چین لینک ساده‌سازی ارتباط بین بلاک چین‌ها و سیستم‌های پرداخت مثل SWIFT و PayPal است.

کاربرد اصلی چین لینک تامین داده‌های قابل اعتماد از منابع روی بلاک چین و خارج از آن برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) است.

تا به امروز پیشرفته‌ترین قابلیت‌ چین لینک امکان ارائه قیمت‌های تجمیعی برای شبکه‌های کریپتو و ارزهای فیات است. برای به دست آوردن این اطلاعات چین لینک از تامین‌کننده‌های داده خارجی مثل صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز استفاده می‌کند. سپس نود‌های چین لینک داده‌های دریافتی از تامین کننده‌های خارجی را تجمیع می‌کنند تا تا لیست قیمتی ارائه دهند که به هیچ عنوان قابل دستکاری نیست. در نهایت این داده‌ها می‌توانند در تمامی قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار بگیرند.

به این ترتیب چین لینک می‌تواند هم به تامین کننده‌های دیتا (از طریق فروش دیتا) و هم استفاده کننده‌های این دیتاها مثل شرکت‌های دیفای خدمات دهد. برای مثال پلتفرم وام دهی آوه از چین لینک برای اطمینان از قیمت کل وثیقه استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال لینک

رمز ارز لینک با نماد LINK یک توکن ERC-20 است که از قابلیت Transfer and call پروتکل ERC223 هم پشتیبانی می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که قراردادهای هوشمند بتوانند فقط با یک تراکنش این توکن‎‌ها را پردازش و دریافت کنند.

از رمزارز لینک برای پرداخت پاداش اپراتور نودهای چین لینک استفاده می‌شود. این اپراتور مسئول دریافت اطلاعات از منابع خارجی، تبدیل آن‌ها به فرمت قابل خواندن برای بلاک چین، انجام محاسبات خارج از زنجیره و تضمین آپتایم سیستم است.

در صورتی که یک شرکت بخواهد از قراردادهای هوشمند برپایه چین لینک استفاده کند، می‌تواند این کار را فقط با پرداخت توکن‌های لینک انجام دهند. اپراتورهای چین لینک هم قیمت نهایی را براساس میزان درخواست‌هایی که برای یک اطلاعات وجود دارد و همچنین تعداد اپراتورهای تامین کننده‌ این اطلاعات تعیین خواهند کرد.

لوگوی ارز LINK

چه تعداد توکن لینک در گردش است؟

توکن‌های شبکه چین لینک یعنی رمزارز LINK از لحاظ سهم بازار در رده نهم قرار دارند. در زمان نگارش مقاله نیز کل سهم بازار این رمزارز چیزی حدود ۹,۸۲۹,۷۸۷,۸۵۵ دلار آمریکا است. البته این عدد ممکن است مثل تمامی ارزهای دیجیتال با نوسان روبه‌رو باشد.

کل ذخیره توکن‌های چین لینک یک میلیون توکن است که از این مقدار ۳۵٪ آن در عرضه اولیه سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. بخشی از توکن‌های باقیمانده هم برای توسعه‌های بعدی در اختیار تیم توسعه دهنده قرار دارد و بخشی دیگر نیز به عنوان جایزه برای زنده نگه داشتن شبکه اوراکل غیرمتمرکز تخصیص یافته است. تعداد توکن‌های در گردش در حال حاضر ۴۱۰,۰۰۹,۵۵۶ عدد می‌باشد.

همچنین برخلاف اکثر دارایی‌های کریپتو، چین لینک هیچ پروسه‌ای که باعث افزایش تعداد توکن‌های آن شود ندارد و به همین خاطر امکان به وجود آمدن تورم در این شبکه خیلی پایین است.

کارمزد و هزینه های شبکه چین لینک

بطور کلی شبکه چین لینک مانند سایر بلاک چین‌ها برای انجام تراکنش‌ها و استفاده از سرویس‌های خود، یک هزینه‌ای را از کاربران دریافت می‌کند که چندان مبلغ زیادی نیست. با این حال در جایی به طور مشخص درباره هزینه تراکنش‌ها در این شبکه صحبت نشده و این هزینه بسته به میزان شلوغی شبکه می‌تواند متفاوت باشد.

البته شبکه چین لینک با عرضه نسخه ۲ خود یعنی ChainLik 2 کمی در سازوکار هزینه تراکنش‌ها نیز تغییر ایجاد کرده است. بطور مثال این بلاک چین با هدف بهبود امنیت شبکه در ورژن دو این شبکه، استیکینگ توکن LINK را هم اضافه کرده است. یک سازوکار دیگر که در نسخه جدید چین لینک به شبکه اضافه شده، مفهوم fee-sharing است. این قابلیت برای استفاده از سرویس‌های شبکه چین لینک است و به خدمت دهندگان شبکه مانند نودها، استیک کنندگان و … تعلق می‌گیرد.

مزایای چین لینک

چین لینک به عنوان محبوب‌ترین اوراکل دنیای کریپتو به شمار می‌رود و مزایای زیادی دارد. بطور مثال از مزایای این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرمتمرکز بودن اوراکل چین لینک
  • پذیرش وسیع نسبت به رقبا
  • همکاری‌های قدرتمند

معایب چین لینک

در کنار مزایای زیادی که این شبکه به ارمغان آورده، یک سری مشکلات نیز در آن به چشم می‌خورد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

  • وابستگی به دیتای بیرونی
  • بالا رفتن هزینه تراکنش‌ها در زمان شلوغی شبکه
  • پیچیدگی بالا برای مبتدی‌ها

امنیت چین لینک

چین لینک بطور کلی یک شبکه امن و قدرتمند به شمار می‌رود که به خوبی از پتانسیل‌های یک بلاک چین غیرمتمرکز بهره می‌برد. علاوه بر این، نودهای شبکه چین لینک به طور مستقل از یکدیگر عمل کرده و داده‌ها را ذخیره می‌کنند. البته این همه ماجرا نیست، ChainLink از یک سری پروتکل‌ها نیز برای سنجش اپراتورها بهره می‌برد تا ریسک وجود اطلاعات کاذب را به حداقل برساند.

استخراج چین لینک

این شبکه از مکانیزم اجماع PoW استفاده نمی‌کند، در نتیجه استخراج چین لینک غیرممکن است. به جای استخراج این ارز دیجیتال افراد می‌توانند با تبدیل شدن به یک اپراتور، در فعالیت‌های شبکه شرکت و پاداش کسب کنند. البته تبدیل شدن به یک نود اپراتور در شبکه چین لینک مستلزم دسترسی این افراد به داده‌های درست و داشتن سیستم سخت افزاری مناسب است.

چین لینک به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ بازار کریپتوکارنسی، با شبکه‌ها و کمپانی‌های بسیاری همکاری شکل داده است. از بزرگترین همکاری‌های چین لینک می‌توان به شرکت‌ها و بلاک چین‌های زیر اشاره کرد:

  • گوگل
  • سوئیفت
  • تزوس
  • آوالانچ
  • صرافی Huobi

مورادی که در بالا اشاره کردیم، تنها چند مورد از همکاری‌های ChainLink هستند.

بهترین کیف پول چین لینک چیست؟

نوع کیف پولی که برای نگهداری چین لینک انتخاب می‌کنید به کاربردهایی که برای آن در نظر دارید و همچنین حجم توکن‌ها بستگی دارد. کیف‌های سخت افزاری که اصطلاحا به آن‌ها کیف پول سرد گفته می‌شود ایمن‌ترین گزینه هستند زیرا دارای بکاپ آفلاین‌اند و توکن‌ها را نیز به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. در مقابل استفاده از کیف‌های نرم‌افزاری خیلی راحت است و معمولا هم به صورت رایگان عرضه می‌شوند. شما می‌توانید کیف پول‌های نرم‌افزاری را روی گوشی موبایل یا کامپیوتر خودتان نصب کنید.

 برخی از بهترین کیف پول ها برای نگه داری توکن‌های چین لینک به شرح زیر هستند:

  1. کیف پول اتمیک والت (دارای نسخه دسکتاپ و موبایل)
  2. کیف پول Coinbase (دارای نسخه وب و موبایل)
  3. کیف پول متامسک (دارای نسخه دسکتاپ، موبایل و وب)
  4. کیف پول Coinomi (دارای نسخه دسکتاپ و موبایل)

خالق چین لینک چه کسی است؟

سرگئی نازاروف مدیر عامل و هم بنیانگذار Chainlink Labs است. او فارغ التحصیل دانشگاه نیویورک در رشته مدیریت کسب و کار است. سابقه حرفه‌ای او به زمانی برمی‌گردد که به عنوان دستیار تدریس در مدرسه استرن دانشگاه نیویورک شروع به فعالیت کرد. در سال ۲۰۰۹ نیز شرکت ExistLocal را تاسیس کرد. CryptoMail هم یکی دیگر از پروژه‌های سرگئی نازاروف است. این پروژه یک سرویس ایمیل کاملا غیرمتمرکز است که بر پایه بلاک چین فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۴ از آن رونمایی شد. نازاروف در همین سال به همراه استیو الیس پلتفرم SmartContract را ایجاد کرد. این پلتفرم با اتصال قراردادهای هوشمند به داده‌های دنیای واقعی انقلابی در این عرصه ایجاد کرد. همچنین این پروژه یکی از مواردی بود که در نهایت به خلق چین لینک توسط سرگئی نازاروف و استیو الیس منتهی شد.

سرمایه گذاری در چین لینک

چین لینک یکی از ارزهای دیجیتال قدرتمند و آینده‌دار است که توانسته در فراز و نشیب‌های فراوان بازار کریپتو، بارها خود را اثبات کند. با این حال برای سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم به طور کامل درباره آن تحقیق کنید و سپس بخشی از سرمایه‌تان را به خرید چین لینک اختصاص دهید.

آینده چین لینک

چین لینک بعد از انتشار نسخه ۲ شبکه خود، نشان داد که هنوز با قدرت در حال توسعه شبکه است و قصد دارد در آینده نیز نقشی پررنگ در دنیای کریپتوکارنسی‌ها برعهده داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد تیم چین لینک بتواند در سال‌های پیش رو با قدرت به توسعه بلاک چین خود ادامه دهد و در کنار این مسئله شاهد رشد قیمت ارز دیجیتال LINK نیز باشیم.

سخن نهایی

در این مطلب به صورت کامل به سوال چین لینک چیست پاسخ دادیم و گفتیم که چین لینک شبکه‌ای از اوراکل‌های غیرمتمرکز است که ارتباط بلاک چین با دنیای بیرون را میسر خواهد کرد. برای خرید رمز ارز لینک هم می توانید از صرافی پول نو استفاده کنید.

آیا چین لینک را گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌بینید؟ باب گفت‌وگو را باز کنید!

سوالات متداول

چین لینک چیست؟

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که نقش مهمی در ارتباط تکنولوژی‌های بلاک چین با دنیای واقعی دارد. هدف این شبکه تامین ورودی مورد نیاز شبکه از طریق چندین منبع مختلف است.

آیا چین لینک ارزش سرمایه گذاری دارد؟

ارز دیجیتال LINK یکی از توکن‌های محبوب بازار است که در بازه‌های زمانی مختلف توانسته رشد خوبی را تجربه کند. با این همه توصیه می‌شود برای سرمایه گذاری در لینک ابتدا به طور کامل درباره پروژه آن تحقیق کنید. برای آشنایی با این رمز ارز و آینده آن می‌توانید از همین مقاله کمک بگیرید.

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پگاه
پگاه
2 سال قبل

مقاله بسیار عالی و جامعی بود. همیشه برام سوال بود که چین لینک چیه

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  پگاه

ممنون از نظرات ارزشمندتون

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  پگاه

ممنونیم از نظرات ارزشمندتون

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

4

نظر مخاطبان (3)