پالیگان چیست؟ با نسخه ارزان‌تر و سریع‌تر اتریوم ملاقات کنید!

پالیگان چیست
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

12 دقیقه

در مدح اتریوم سخن‌ها می‌توان گفت، غم کارمزد اگر بگذارد! کارمزدهای نجومی اتریوم منجر به پدیدار شدن شبکه‌های متنوعی از جمله پالیگان شده است. اینکه می‌گویند عدو شود سبب خیر شاید همین باشد! البته که منکر خدمات شبکه اتریوم به دنیای غیرمتمرکز نمی‌شویم ولی خوب است کمی هم پروژه‌های لایه دوم آن را ملاقات کنیم. پس همراهمان باشید تا ببینیم پالیگان چیست و چه نقشه‌هایی در سر دارد!

بسیاری اتریوم (ETH) را صرفا دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار پس از بیت کوین می‌دانند. اما فقط همین نیست. اتریوم علاوه بر غیرمتمرکزسازی و ارزش بازار بالا، امکانات فراوانی اعم از توسعه قراردادهای هوشمند و پردازش تراکنش‌های NFTها را نیز داراست. اگر شما هم مانند میلیون‌ها کاربر دیگر، با کارمزد یا گس فی اتریوم میانه خوبی ندارید جای درستی آمده‌اید! در این پست قصد داریم به یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اتریوم یعنی Polygon بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این بلاک چین لایه دوم، همراه ما باشید!

پالیگان چیست؟

پالیگان یک شبکه بلاک چینی است که به عنوان راه‌حل‌ لایه دوم (L2) برای بهبود مقیاس پذیری (Scalibility)، کاهش هزینه تراکنش‌ها، اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)، قراردادهای هوشمند و سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) فعالیت می‌کند.

Polygon در زبان انگلیسی به معنی چندضلعی است. پالیگان در ابتدا با نام MATIC شهرت داشت. شبکه Polygon را می‌‌توان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مبتنی بر اتریوم به حساب آورد. این شبکه به گونه‌ای طراحی شده تا با تمام زیرساخت‌های فعلی و آینده اتریوم مطابقت داشته باشد. اگر از ما در رابطه با هدف و انگیزه شبکه پالیگان سوال کنند، می‌توانیم به راحتی به این سوال پاسخ دهیم. چرا که می‌توانیم دلیل اصلی ایجاد این شبکه را در چند کلمه شرح دهیم.

پالیگان پروژه‌ای است که هدف آن برطرف کردن مشکلات مقیاس پذیری و ساخت شبکه‌های سازگار با اتریوم است.

از این شبکه موفق به عنوان «اینترنت بلاک چین‌های اتریوم» هم یاد می‌شود. زیرا یکی از مأموریت‌های اصلی پالیگان جمع‌آوری داده‌ها و راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای پشتیبانی از اکوسیستم چند زنجیره‌ای اتریوم است. این یعنی پالیگان این قابلیت را دارد تا با تمام زیرساخت‌های شبکه اتریوم همخوانی داشته باشد. علاوه بر این، ساختاری را برای قابلیت همکاری آن با دیگر راه‌حل‌های لایه ۲، زنجیره‌های جانبی و بلاک چین‌های مستقل ارائه می‌کند.

صفحه اول سایت رسمی شبکه پالیگان

تیم پالیگان در وبسایت رسمی پالیگان ادعا می‌کنند که این پروژه، جهان را به اتریوم می‌آورد. تیم پروژه پالیگان بر این باورند که می‌توانند وب ۳ را به همگان عرضه کنند. آن‌ها راه حل کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم را مقیاس‌پذیری می‌دانند و برای رفع این مشکل اقدام کرده‌اند.

شبکه پالیگان چه هدفی دارد؟

پالیگان در دسته شبکه‌های لایه دوم قرار می‌گیرد و یکی از ساید چین‌های بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود. راه حل لایه۲ به چارچوبی گفته می‌شود که روی زنجیره اصلی تعبیه شده و از بار مسئولیت شبکه می‌کاهد. به نوعی، راه حل‌های لایه دوم ضعف‌های بخش اصلی شبکه را جبران ‌کرده و خلاء‌های آن را پر می‌کنند. Polygon مسئولیت گردآوری و یکپارچه سازی داده‌های شبکه را برعهده دارد که در راه مقیاس پذیری و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) گام بر می‌دارد.

پالیگان و اتریوم جز در برخی موارد، عملکردی مشابه یکدیگر دارند. البته این بدان معنا نیست که پالیگان تمامی قابلیت‌های اتریوم را کپی کرده و طبیعتا اتریوم‌ هم ساختار منحصر‌به‌فرد خود را داراست. برای شناخت بیشتر بلاک چین اتریوم و آینده ارز ETH، این مقاله را در بلاگ پول نو از دست ندهید: اتریوم چیست؟

پالیگان چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، شبکه پالیگان این امکان را دارد که تراکنش‌ها را از بلاک چین اصلی، به بلاک‌چین‌های ثانویه منتقل کند. این یعنی پالیگان مشکل مقیاس پذیری اتریوم را تا حد زیادی رفع کرده است. همین موضوع سبب شده تا شاهد کاهش قابل توجه هزینه تراکنش‌ها و سرعت بسیار بیشتر آن‌ها باشیم. به همین دلیل، می‌‌توان از پالیگان به عنوان ورژن سریع‌تر و ارزان‌تر اتریوم یاد کرد.

برای درک بهتر قابلیت‌های شبکه پالیگان، بیایید تا میان اتریوم و این شکبه مقایسه‌ای داشته باشیم:

تعداد تراکنش‌های پردازش شده اتریوم در هر ثانیه، از عدد ۳۰ فراتر نمی‌رود. این درحالی است که Polygon این توانایی را دارد تا در هر ثانیه، ۶۵ هزار تراکنش را پردازش کند. دلیل این امر هم می‌توان اجتماع محدودتر و ترافیک کمتر شبکه عنوان کرد. گرچه که نباید قابلیت بالای مقیاس پذیری این بلاک چین را دست کم گرفت!

تیم شبکه پالیگان چه کسانی هستند؟

در اکتبر سال ۲۰۱۷، سه برنامه نویس هندی به نام‌های ساندیپ نیلوال، آرناروگ ارجان و جایتنی کنانی سعی کردند تا برای رسیدگی به هزینه بالای کارمزد و شلوغی شبکه اتریوم، چاره‌ای بیندیشند. سرانجام، بنیانگذاران پالیگان وایت پیپر MATIC را منتشر کردند و این پروتکل کار خود را ابتدا با نام Matic آغاز کرد.

بنیان گذاران شبکه پالیگان

البته که تیم شبکه پالیگان به این افراد محدود نمی‌شود و علاوه بر سکاندارانی که از آن‌ها نام بردیم، افراد دیگری هم در روند توسعه این شبکه سهیم بوده‌اند:

  • میهایلو بییِلیچ ( هم‌بنیانگذار)
  • آنتونی مارتین (مدیر پروژه)
  • جوردی بایلینیا (مدیر فنی Polygon ID و Polygon Hermez)
  • بابین ترِدبِیر (توسعه‌دهنده ارشد)
  • دنیل لوباروف (هم‌بنیانگذار Polygon Zero)

تاریخچه شبکه پالیگان

از ارائه ایده اولیه شبکه Matic توسط بنیانگذاران پالیگان در سال 2017 گفتیم.

در فوریه سال ۲۰۲۱، شبکه متیک به طور رسمی نام خود را به پالیگان تغییر داد. دلیل این امر هم ‌می‌توان کسب شناخت بیشتر در سراسر جهان دانست. علاوه بر این، Polygon در بسیاری از دیگر زمینه‌ها اقدامات بزرگی انجام داده و با به کارگیری Plasma Chain و ورود به متاورس، در بسط شبکه خود قدم برداشته است.

به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز، پالیگان به توسعه دهندگان مختلف این فرصت را می‌دهد تا با به اشتراک گذاشتن نوآوری‌های خود، در راه رسیدن به دنیایی بدون محدودیت بکوشند. توسعه دهندگان می‌توانند به واسطه تیم پشتیبانی، در پروتکل اصلی مشارکت داشته باشند به ساختن DAppهای شبکه بپردازند.

پالیگان چگونه کار می‌کند؟

سازوکار شبکه پالیگان

از Polygon می‌توان به عنوان مکمل شبکه اتریوم نام برد. این یعنی نقاط ضعف این شبکه را می‌پوشاند و آن را به بلاک چین کامل‌تری چون پولکادات یا کازماس تبدیل می‌کند. در نهایت ما شاهد شبکه‌ای هستیم که هزینه کارمزد آن از ۱ سنت کمتر است و امنیتی مشابه بلاک چین اتریوم دارد.

برخلاف بزرگان بازار کریپتو یعنی بیت کوین و اتریوم، پالیگان از ساز و کار PoS یا اثبات سهام پیروی می‌کند. این بدین معناست که در پالیگان، به جای استفاده از کامپیوترهای قدرتمند و سیستم‌های پر هزینه، ماینرها با سهامی که به شبکه اختصاص می‌دهند تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

علت تغییر نام پالیگان چیست؟

دانستیم که در فوریه 2021، پروژه متیک به پالیگان تغییر نام داد و از آن پس، توکن بومی شبکه MATIC نام گرفت. در رابطه با علت این اقدام جزئیات دقیقی منتشر نشده است. با این حال، برخی هدف تغییر نام پالیگان را در توسعه بیشتر خدمات و گسترش حوزه فعالیت‌های خود ( در حوزه‌های مختلفی از جمله NFTها و وب3) عنوان می‌کنند.

ویژگی‌های مهم و تاثیرگذار پالیگان

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، توانایی پردازش سریع و ارزان تراکنش‌ها، از مهم ترین ویژگی‌های پالیگان به حساب می‌آید. به عبارتی، به دلیل استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) و استفاده از تکنولوژی‌ رول‌آپ (Rollup)، پالیگان قادر است تا تمامی تراکنش‌ها را در یک بلاک مشخص پردازش کند. «نظرات خالق اتریوم در رابطه با رول‌آپ‌ها» همین موضوع، پردازش تراکنش‌های بیشتر در مدت زمانی کمتر را به همراه دارد.

به طور کلی، میانگین زمان تشکیل هر بلاک (Block Time) در شبکه پالیگان، به 2.1 ثانیه می‌رسد که در نوع خود قابل توجه است.

ارز متیک چیست؟ معرفی توکن MATIC

همانطور که در تاریخچه پالیگان به آن اشاره شد، این شبکه در ابتدا Matic نام داشت. با وجود تغییر نام آن به Polygon، نام توکن بومی این بلاک چین، تغییری نکرده و مانند نام سابق این شبکه، همچنان MATIC نامیده ‌می‌شود. اگر می‌خواهید درباره ارزش بازار، میزان کل ذخیره این توکن و آینده آن اطلاعاتی کسب کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

MATIC به طور ماهانه عرضه می‌شود. همانند اتر(ETH)، این ارز هم از ذخیره محدودی برخوردار است. این یعنی تعداد کل توکن‌های متیک به عدد ۱۰میلیارد توکن محدود است. در زمان نگارش این مطلب، تعداد توکن‌های MATIC درحال گردش به ۷/۴میلیارد می‌رسد. تفاوت این دو عدد به توکن‌های نگهداری شده برای پاداش‌های Staking و دارایی‌های قفل شده مربوط می‌شود.

اطلاعات لحظه‌ای متیک را به همراه قیمت ارز متیک دنبال کنید.

لوگوی ارز پالیگان در کنار دلار و اتریوم

کمی بالاتر گفتیم که تعداد کل توکن‌های عرضه شده توسط اکوسیستم پالیگان، معادل ۱۰میلیارد توکن است و ماهانه شاهد عرضه این توکن هستیم. اگر بخواهیم به صورت تخصصی به موضوع نگاه کنیم، همین اقدام ممکن است موجب ایجاد تورمی شدید در ارز متیک شود. امّا همانطور که Polygon یکی از راه حل‌های شبک اتریوم است، برای مشکلات خود هم تدابیر حساب شده‌ای را اندیشیده است.

در تاریخ ۱۸ ژانویه، پالیگان راه حل EIP-1559 را تایید کرد. با به کارگیری این تکنولوژی، تمام هزینه‌های تراکنش‌ها سوزانده می‌شوند تا سیستم عرضه توکن MATIC پایداری خود را حفظ کند. به عبارتی، این موضوع سبب می‌شود تا متیک به یک دارایی ضد تورمی تبدیل شود. علاوه بر کنترل تورم ارز متیک، این تکنولوژی موجب امنیت بیشتر و جلوگیری از تخریب شبکه می‌شود.

شرایط قیمتی و ارزش بازار

احتمالا شما هم با ماهیت پر نوسان بازار کریپتو آشنایی دارید. دقیقا مانند دیگر ارزهای بازار، MATIC هم فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده است. در اواخر سال ۲۰۲۱ و تاریخ ۲۶ دسامبر، متیک سقف تاریخی جدیدی را به ثبت رساند و در سطح ۲/۸۹دلار قرار گرفت. از آن زمان تا کنون، ارز شبکه پالیگان ۴۲درصد از ارزش خود را از دست داده و در محدوده ۱/۷دلار معامله می‌شود.

با افزایش حجم معاملات و سرمایه‌ گذاری‌های بزرگ، ارزش این توکن روندی صعودی داشته و طبق داده‌های Coinmarketcap، در جایگاه پانزدهم بزرگترین ارزها براساس ارزش بازار قرار دارد. براساس اطلاعات همین مرجع، توکن MATIC ارزش بازاری معادل ۱۲/۷ میلیارد دلار دارد.

ارزش بازار ارز متیک در لیست کوین مارکت کپ

به طور کلی، در سال ۲۰۲۱ پروژ‌ه‌های لایه دوم چون پالیگان و لوپرینگ با استقبال ویژه‌ای مواجه شدند. همین محبوبیت بالا نزد کاربران، می‌تواند زمینه لازم برای رکوردشکنی‌های این ارز را فراهم کند. این توکن درحال حاضر در ناحیه ۱/۷ دلار قرار دارد. با خارج شدن بازار از وضعیت بحرانی، باید منتظر ثبت سقف تاریخی جدیدی از MATIC باشیم!

چه کیف پول هایی مناسب ارز متیک هستند؟

داشتن کیف پول ارز دیجیتال، از گام‌های اولیه برای ورود به این بازار است. به همین خاطر، در ادامه لیست بهترین کیف پول‌های پالیگان را آماده کرده‌ایم تا شما بتوانید کیف پول مناسب ارز متیک را انتخاب کنید:

  • کیف پول لجر نانو X (سخت افزاری)
  • کیف پول ترزور مدل T (سخت افزاری)
  • کیف پول تراست والت (موبایل و وب)
  • کیف پول Zengo (موبایل و وب)
  • کیف پول اکسودوس (موبایل و دسکتاپ)
  • کیف پول Coin98 (موبایل و وب)

آخرین اخبار مهم پالیگان

حال که با پالیگان و ارز متیک (MATIC) آشنا شدیم، بد نیست اگر علاوه بر قیمت لحظه‌ای متیک (MATIC)، اطلاعاتی را هم در رابطه با آخرین اخبار مهم پالیگان و ارز متیک کسب کنیم.

به منظور کسب اطلاعات در رابطه با آخرین اخبار مهم پالیگان (موضوعاتی چون هاردفورک و آپدیت‌های شبکه، تغییرات قیمتی ارز متیک و برنامه‌های پلتفرم)، می‌توانید به قسمت اخبار پول نو مراجعه کنید.

با چه روش‌هایی می‌توان متیک دریافت کرد؟

علاوه بر خرید ارز متیک از صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توان از راه‌های دیگری هم این توکن را به دست آورد. یکی از این راه‌ها، استیکینگ متیک است که در آن، تعدادی از ‌توکن‌های MATIC را به شبکه اختصاص می‌دهیم و به Validator تبدیل می‌شویم. در شبکه پالیگان، ولیدیتورها وظیفه تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

استیک پالیگان می‌تواند از طرق مختلفی چون کیف پول ارز دیجیتال و پلتفرم‌هایی مانند Allnodes یا Staderlabs صورت گیرد.

امنیت شبکه پالیگان

شبکه پالیگان از الگوریتم اجماع PoS استفاده می‌کند و امنیت شبکه پالیگان نیز، به کمک لایه‌های امنیتی Heimdall و Bor که هردو بر بستر پروتکل Tendermint توسعه‌ یافته‌اند تامین می‌شود.

تغییرات مورد نیاز سازوکار PoS، به کمک مجموعه‌ای از قراردادهای استیکینگ در سراسر شبکه اجرا می‌شوند. همچنین،گروهی از اعتبارسنجان (Validatorها) هم وظیفه توسعه گره‌ها (Node)های Bor و Heimdall را بر عهده دارند.

همچنین به کمک تکنولوژی zk-EVM، پالیگان توانایی سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را دارد و به همین خاطر، برخی از ویژگی‌های امنیتی اتریوم را مورد استفاده قرار می‌دهد که بر سطوح امنیتی این شبکه می‌افزاید.

پالیگان چطور کارمزدها را کاهش می‌دهد؟

از شیوه کارکرد شبکه پالیگان، می‌توان به ساز و کار مورد استفاده این شبکه برای مقیاس‌پذیری اتریوم اشاره کرد. این بلاک چین، طیف وسیعی از راه حل‌های مقیاس‌پذیری را برای اتریوم ارائه می‌کند. برای تحقق این امر، این بلاک چین از مکانیزم Optimistic و تکنولوژی Zero Knowledge (Zk-Rollups) بهره می‌برد.

از آنجایی که پالیگان یکی از ساید چین‌‌‌های اتریوم به حساب می‌آید، توسعه دهندگان تصمیم گرفته‌اند تا راه حل‌های لایه دومی را برای خود این شبکه نیز، به وجود بیاورند. به واسطه این امر، مقیاس پذیری شبکه با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد. تکنولوژی OR امکاناتی مبنی بر توسعه برنامه‌های مختلف لایه دوم را بر بستر اتریوم ارائه می‌دهد. این یعنی قراردادهای هوشمند در لایه دوم اتریوم فعال هستند امّا امنیت و ساختار آن‌ها مشابه اتریوم است.

از آن سو، رول‌ آپ‌های Zk مسئولیت پردازش کامل تراکنش‌ها را بر عهده دارند. با این تفاوت، که نیاز نیست تمام اطلاعات آن‌ها را به زنجیره اتریوم انتقال دهند. این موضوع موجب می‌شود تا بخش کمتری از شبکه اتریوم با داده‌های لایه دوم اشغال شود و مقیاس پذیری با کیفیت بیشتری انجام گیرد. در نتیجه، کارمزد شبکه به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پالیگان چه مزایایی دارد؟

با توجه به مطالبی که تا کنون مورد بررسی قرار دادیم، احتمالا بتوانید حدس بزنید که پالیگان چه مزایایی دارد. با این حال، بد نیست اگر باری دیگر به مزایای پالیگان اشاره کنیم:

  • تمرکززدایی (Decentralization)
  • امنیت بالا (به سبب استفاده از ویژگی‌های امنیتی اتریوم)
  • مقیاس پذیری مناسب
  • تنوع فعالیت‌های پشتیبانی شده (وب3، مینت NFT، انجام تراکنش ارز دیجیتال و توسعه قراردادهای هوشمند)
  • بکارگیری از راه‌حل‌های نوآورانه (ZK-Rollupها و Optimistic Rollupها)

پالیگان چه معایبی دارد؟

در دنیای ارزهای دیجیتال شاهد گوناگونی‌های فراوانی هستیم و به همین سبب، نمی‌توان از تمامی پروژه‌ها انتظار عملکردی بی نقص را داشت. پس بد نیست اگر به معایب پالیگان هم اشاره‌ای داشته باشیم:

  • کاربرد محدود توکن MATIC
  • رقابت تنگاتنگ با دیگر شبکه‌های مشابه
  • وابستگی به اتریوم

قراردادهای هوشمند روی پالیگان به چه شکل است؟

قراردادهای هوشمند روی پالیگان، هسته مرکزی این شبکه را تشکیل می‌دهند. در واقع به واسطه توسعه قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین پالیگان، عملکردهایی چون محصولات DeFi و وب3 و تعامل کاربران با شبکه امکان پذیر می‌شوند.

در قراردادهای هوشمند پالیگان، توسعه‌دهندگان می‌توانند به ساخت و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف Dapps بپردازند. به منظور اجرای قرارداد هوشمند بر بستر بلاک چین پالیگان، توسعه‌دهندگان نیاز دارند تا به وسیله یک کیف پول ارز دیجیتال همانند متامسک و با استفاده از پلتفرمی چون Alchemy، به ساختار شبکه دسترسی پیدا کنند و به توسعه قراردادهای هوشمند بپردازند.

سوپرنت پالیگان چیست؟

طبق توضیحات درج شده در وبسایت رسمی پالیگان، سوپرنت پالیگان این گونه تعریف می‌شود:

سوپرنت پالیگان یکی از زنجیره‌های جدید شبکه پالیگان است که با هدف ارائه بستری برای توسعه اپلیکیشن‌هایی توسط توسعه‌دهندگان به وجود آمده است. این زنجیره با تکیه بر پروتکل پالیگان اج (Polygon Edge) فعالیت می‌کند. همچنین با ارائه یک بریج اختصاصی، امکان اتصال توسعه‌دهندگان به زنجیره‌های دیگر را هم فراهم می‌آورد.

پالیگان چه رقبایی دارد؟

شاید تا اواخر سال 2021 و حتی میانه 2022، می‌توانستیم از پالیگان به عنوان یکی از 3 بلاک چین لایه دوم برتر بازار یاد کنیم. چرا که علاوه بر قابلیت‌های گسترده، تعداد رقبای این شبکه در حوزه پروژه‌های L2 انگشت شمار بود.

امّا در یک سال اخیر، شاهد توسعه پروژه‌های متعددی بودیم که با هدف بهبود مقیاس پذیری و برطرف‌سازی نواقص اتریوم پا به میدان نهادند و در لیست رقبای پالیگان قرار گرفتند. از پروتکل‌های زیر، می‌توان به عنوان مهم ترین رقبای پالیگان یاد کرد:

  • ایمیوتبل‌اکس (IMX): این پروژه از تکنولوژی ZK-STARKs بهره می‌برد و همین موضوع، اتکای آن‌ها به شبکه‌های دیگر را کاهش می‌دهد. از ویژگی‌های جالب این شبکه، می‌توان به پردازش معاملات 9هزار NFT (خرید، فروش و مینت) در ثانیه نام برد که بدون نیاز به گس فی انجام می‌پذیرند!
  • آربیتروم (Arbitrum): آربیتروم هم از دیگر پروژه‌های لایه دوم توسعه‌یافته بر بستر اتریوم است که به افزایش مقیاس پذیری و کاهش هزینه تراکنش‌ها می‌پردازد. میزان کل ارزش قفل شده (TVL) این شبکه به 900 میلیون دلار می‌رسد. در رابطه با پالیگان، این شاخص برابر با 1.25 میلیارد دلار است.
  • لوپرینگ (LRC): لوپرینگ اولین پروژه‌ای است که پشتیبانی از رول‌آپ‌های Zero-Knowledge یا ZK-Rollups را آغاز نمود. این پروتکل به طور تخصصی در DEXها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با پالیگان، از حوزه نفوذ محدودتری برخوردار است.
  • زی‌کی‌ سینک (zkSync): همانند لوپرینگ، این پروتکل هم از تکنولوژی ZK-Rollupها استفاده می‌کند که پردازش سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌هایی از جمله تراکنش‌های مرتبط با NFTها را به دنبال دارد. این پروژه توسط Matter Labs توسعه یافته است.

پالیگان در زندگی واقعی چه کاربردی دارد؟

هر قدر هم که از قابلیت‌های بنیادی یک پروژه بلاک چینی بگوییم، همواره یک سوال ذهن ما را به خود درگیر می‌سازد:«کاربرد این پروژه چیست؟».اگر این سوال را در رابطه با پالیگان بپرسیم، می‌توانیم با ذکر موارد زیر به آن‌ پاسخ دهیم:

  • ساماندهی پرداخت‌ها
  • توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)
  • راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز (DEXs)
  • پردازش معاملات NFTها
  • بازی‌های بلاک چینی (بازی‌هایی چون Planet IX، کارماوِرس و Zed Run)

به طور کلی به سبب هزینه پایین و سرعت بالای تراکنش‌ها، می‌توان از پالیگان به عنوان شبکه‌ مناسبی برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال نام برد. علاوه بر آن، در 2 سال اخیر پالیگان به شبکه محبوب بسیاری از توسعه‌دهندگان بلاک چین و قراردادهای هوشمند برای توسعه Dappها و DEXها تبدیل گشته است.

همچنین همکاری با پلتفرم‌های بزرگی چون اوپن سی (OpenSea)، فرصت مینت و خرید/فروش ان‌اف‌تی‌ها را در اختیار سازندگان و معامله‌گران NFTها قرار می‌دهد. به طور کلی پس از اتریوم، پالیگان بیشترین حجم معاملات NFTها (26درصد) را در اختیار دارد.

همکاری‌های مهم Polygon

سرعت بیشتر و هزینه کمتر! این دو عامل موجب کوچ بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ به اکوسیستم پالیگان شده است. به طور کلی، پالیگان با پروژه‌های بزرگی همکاری داشته که به توسعه هر دو طرف کمک شایانی کرده است. علاوه بر این، سرمایه گذاری‌های بزرگی هم در این بلاک چین انجام شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه‌های زیر اشاره کرد:

۱. دیسنترالند، بزرگ‌ترین پروژه متاورسی

با پیشرفت متاورس، بیش از هر زمانی نام Decentraland را شنیده‌ایم. دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی ۳ بعدی است که در آن می‌‌توانیم تجربیات دنیای واقعی را به سطح دیگری ببریم. به عنوان مثال، می‌توانیم با پوشیدن یک هدست VR در عرض چند لحظه به کشور رویایی خود برویم! در این پلتفرم، انواع دارایی‌های دیجیتالی در قالب توکن‌های غیرمثلی (NFT) قابل خرید هستند. ناگفته نماند، که ارز مانا MANA توکن حاکمیتی این شبکه است.

لوگوی ارز پالیگان متیک و دیسنترالند مانا

دیسنترالند یکی از پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین اتریوم به شمار می‌آید. این یعنی معاملات دارایی‌های دیجیتالی آن بر بستر اتریوم انجام می‌پذیرند. امّا همین موضوع کارمزد بالا و سرعت نسبتا پایین را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، این پلتفرم بلاک چین پالیگان را هم به لیست شبکه‌های تحت پشتیبانی خود اضافه کرده تا با افزایش تراکنش‌‌ها، شاهد اختلالات شبکه نباشیم.

۲. اوپن‌سی، دریای پهناور NFTها

در سال ۲۰۲۱، شاهد افزایش بی‌سابقه محبوبیت NFTها بودیم. ورود چهره‌های شاخصی چون امینم و تارانتینو، سرعت پیشرفت این نوع از دارایی‌ها را دو چندان کرد. در میان معاملات میلیون دلاری NFTها، نام OpenSea می‌درخشد. اوپن‌سی بزرگ‌ترین پلتفرم خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها است. در سال ۲۰۲۱ حجم معاملات این وبسایت از ۴میلیارد دلار عبور کرد.

با حجم معاملاتی در حال رشد اوپن‌سی، شاید ادامه استفاده از شبکه اتریوم گزینه مناسبی نباشد. چرا که با افزایش کاربران، هزینه شبکه هم افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، اوپن‌سی هم از شبکه Polygon پشتیبانی می‌کند و ارز ETH بر بستر پالیگان هم قابل انتقال خواهد بود.

۳. Opera اولین مرورگر Web3

مرورگر Opera یکی از محبوب ترین مرورگرهای دنیای وب به حساب ‌می‌آید. تقریبا ۳ ماه قبل، این مرورگر همکاری خود را با شبکه سولانا اعلام کرد. علاوه بر این، اپرا کیف پول اختصاصی خود را هم راه‌اندازی کرده و تکنولوژی‌های Web3 هم به کار گرفته است. Opera به پالیگان هم روی خوش نشان داده و به طور رسمی، همکاری خود را با این بلاک چین اعلام کرده است.

مرورگر اوپرا روی گوشی موبایل

طبق برنامه، قرار است که این ادغام در ۳ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ صورت پذیرد. در پی این توافق، میلیون‌ها کاربر اپرا این امکان را دارند که به بیش از ۳۰۰۰ برنامه غیرمتمرکز (dApp) مبتنی بر بلاک چین Polygon دسترسی داشته باشند. افزون بر این، امکان انجام تراکنش با ارز MATIC در کیف پول بومی اپرا نیز، فراهم خواهد شد.

نقشه راه پالیگان چیست؟

برای تبدیل شدن به بهترین پروژه لایه دوم، Polygon مسیر دشواری را در پیش دارد.

مکانیزم Proof of Stake و راه حل مقیاس پذیری Plasma در این بلاک چین در جریان هستند. با استفاده از تکنولوژی‌های Zk-rollups و Optimistic rollups، پالیگان از بروز بخش اعظمی از مشکلات جلوگیری کرده است. علاوه بر این دو الگوریتم، نباید اهمیت تکنولوژی Nightfall را نادیده بگیریم.

نایتفال برای رفع نیازهای امنیتی شبکه طراحی شده و توکن‌های ERC-20 را از هر نوع خطر امنیتی محفوظ می‌دارد. با این وجود، شاید بتوان مهم ترین ویژگی Nightfall را ادغام دو فناوری Zk-rollup و Optimistic rollups دانست. همین امر سبب شده تا تراکنش‌های پالیگان با هزینه کمتر و کارایی بسیار بیشتری انجام پذیرند.

علاوه بر ساختار شبکه، بخشی از موفقیت پالیگان در گرو عملکرد رقبای خود خواهد بود. به عنوان مثال، پولکادات همواره از پروژه‌های موفق پیرو الگوریتم PoS بوده است. تقریبا دو ماه قبل، این شبکه حراج پاراچین‌های خود را آغاز کرد و در همین بین،با استقبال قابل توجهی مواجه شد. بسیاری پالیگان و پولکادات را رقیب یکدیگر می‌دانند و همین موضوع موجب شده تا این دو پروژه محبوبیت بسیاری کسب کنند.

به پولکادات هم علاقه‌مندید؟ درباره‌اش بیشتر بخوانید: پولکادات چیست؟ بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال DOT

همچنین به گفته تیم توسعه‌دهند پالیگان، به زودی شاهد انتشار آپدیت Polygon 2.0 خواهیم بود که به وسیله آن، فرایند مقیاس‌پذیری شبکه بهبود می‌یابد و سازوکار حاکمیتی (Governance) در پروتکل پالیگان نیز، دستخوش تغییراتی خواهد شد.

با موفقیت شبکه Polygon و گسترش توسعه دهندگان، انتظار می‌رود که شاهد رشد مستمر این شبکه و ارز متیک در آینده باشیم. انجام همکاری‌های بزرگ با پلتفرم‌های اوپن‌سی و سندباکس، موجب شده تا از این پروژه به عنوان یکی از موفق‌ترین بلاک چین‌های آینده یاد شود.

سخن پایانی

بدیهی است که Polygon اهداف بزرگی را در خیال دارد. با وجود بلندپروازی‌های این بلاک چین، پالیگان همچنان نواقصی دارد که البته مانند قطره‌ای است در دریای نقاط قوت این شبکه! با این حال پیش از سرمایه گذاری بر روی پالیگان، شاید بهتر باشد که از کارایی آن اطمینان حاصل کنیم و برای سرمایه گذاری، بهتر است مدیریت سرمایه را به طور دقیق رعایت کنیم. چرا که سرنوشت بازار کریپتو مشخص نیست و روزانه در جوش و خروش به سر می‌برد. هنگام سرمایه گذاری، این جمله را از وارن بافت به یاد بیاورید: «هرگز تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید!».

سوالات متداول

پالیگان چیست؟

پالیگان یک شبکه بلاک چینی است که به عنوان راه‌حل‌ لایه دوم (L2) با هدف بهبود مقیاس پذیری (Scalibility)، کاهش هزینه تراکنش‌ها، اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)، قراردادهای هوشمند و سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) فعالیت می‌کند.

سوپرنت پالیگان چیست؟

سوپرنت پالیگان یکی از زنجیره‌های جدید شبکه پالیگان است که با هدف ارائه بستری برای توسعه اپلیکیشن‌هایی توسط توسعه‌دهندگان به وجود آمده است. این زنجیره با تکیه بر پروتکل پالیگان اج (Polygon Edge) فعالیت می‌کند. همچنین با ارائه یک بریج اختصاصی، امکان اتصال توسعه‌دهندگان به زنجیره‌های دیگر را هم فراهم می‌آورد.

تیم شبکه پالیگان چه کسانی هستند؟

در اکتبر سال ۲۰۱۷، سه برنامه نویس هندی به نام‌های ساندیپ نیلوال، آرناروگ ارجان و جایتنی کنانی سعی کردند تا برای رسیدگی به هزینه بالای کارمزد و شلوغی شبکه اتریوم، چاره‌ای بیندیشند. سرانجام، بنیانگذاران پالیگان وایت پیپر MATIC را منتشر کردند و این پروتکل کار خود را ابتدا با نام Matic آغاز کرد.

چه کیف پول‌هایی مناسب ارز متیک هستند؟

می‌توان از کیف پول لجر نانو X (سخت افزاری)، کیف پول ترزور مدل T (سخت افزاری)، کیف پول تراست والت (موبایل و وب)، کیف پول Zengo (موبایل و وب)، کیف پول اکسودوس (موبایل و دسکتاپ) و کیف پول Coin98 (موبایل و وب) به عنوان کیف پول‌های مناسب ارز متیک نام برد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

6

نظر مخاطبان (0)