کامپاند چیست؟ معرفی کامل شبکه کامپاند و ارز دیجیتال COMP

امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

آیا دنیای کریپتوکارنسی فقط به پرداخت و معامله ارزهای دیجیتال محدود می‌شود؟ امکان این وجود دارد که بتوانیم مثل دنیای واقعی، در دنیای کریپتوکارنسی، وام بگیریم، وام بدهیم و سود به‌دست بیاوریم؟

بله؛ پاسخ این سوال در پروژه کامپاند (Compound) نهفته است. یک پلتفرم وام‌دهی روی شبکه اتریوم که می‌توان از طریق آن هم وام گرفت و هم به کاربران دیگر وام داد. هرکدام از این فرایندها، پروسه خاصی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در این مقاله به بررسی کامل پلتفرم وام‌دهی کامپاند خواهیم پرداخت و ارز بومی آن،«COMP» را بررسی خواهیم کرد. به سوالاتی نظیر “کامپاند چیست؟“، “کامپاند چگونه کار می‌کند؟” و “ارز دیجیتال کامپاند چیست؟” پاسخ خواهیم داد. پس اگر قصد شناخت این پروژه یا سرمایه‌گذاریِ بلندمدت روی آن و خرید کامپاند را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کامپاند چیست؟

در دسته‌بندی‌های مختلف برای پروژه‌های کریپتویی، کامپاند در دسته پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) قرار می‌گیرد. پروژه‌ای که روی شبکه اتریوم ساخته و توسعه داده شده است و هدف آن، ایجاد یک سیستم بانکداری و وام‌دهی غیرمتمرکز است.

کامپاند به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با قراردادن دارایی خود در شبکه، سود ثابت سالیانه داشته باشند. در مقابل هم شبکه این دارایی را به کاربران متقاضی وام می‌دهد و سود وام را هم از آن‌ها دریافت می‌کند. به نوعی Compound یک پل رابط بین وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان کریپتویی‌ست.

پروتکل وام‌ دهی کامپاند

پروتکل کامپاند رمزارز بومی خود را هم دارد و برای حاکمیت (Governance) و برخی کاربردها (Utility) از آن استفاده می‌کند. همانگونه که گفته شد، کامپاند روی شبکه اتریوم توسعه داده شده است؛ پس ارز بومی آن یعنی COMP یک توکن ERC-20 است.

کامپاند می‌تواند انتخاب دو دسته از کاربران باشد:

  • افرادی که نیاز به نقدینگی (بیشتری) دارند و نمی‌خواهند دارایی خود را به فروش برسانند. این افراد می‌توانند با وثیقه‌کردن (Collateralize) دارایی‌شان در شبکه، وام کریپتویی بگیرند.
  • افرادی که در والت خود مقداری رمزارز بلااستفاده دارند. این افراد می‌توانند با قرار دادن ارزهای خود در استخرهای نقدینگی کامپاند، سود ثابت سالیانه از این شبکه دریافت کنند.

دسته اول وام‌گیرنده یا قرض‌گیرنده‌های (Borrower) شبکه و دسته دوم، وام‌دهنده یا قرض‌دهنده‌های (Lender) آن هستند. جلوتر ، شرایط و ضوابط هر مورد را بررسی می‌کنیم.

پس تا اینجا نکات مهمی که درباره شبکه کامپاند فهمیدیم را سریعا مرور می‌کنیم:

  1. کامپاند نه یک بلاک چین، بلکه یک پروتکل DeFi است که روی شبکه اتریوم طراحی و توسعه داده شده.
  2. این پروژه، یک پروتکل وام‌دهی‌ست که با وثیقه‌کردن مقداری دارایی، مقداری کمتر نسبت به وثیقه را، به شما وام می‌دهد.
  3. مهم نیست وام‌گیرنده یا وام‌دهنده باشید؛ باید مقداری دارایی در استخرهای کامپاند قرار داده باشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید (وام برای وام‌گیرندگان و سود ثابت برای وام‌دهندگان).
  4. ارز دیجیتال کامپاند هم ارز بومی این شبکه است که برای حاکمیت و به عنوان ابزار از آن استفاده می‌شود. ارز COMP ویژگی و نقش مهمی در این شبکه دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پروتکل کامپاند چگونه کار می‌کند؟

فمیدیم که برای شبکه کامپاند، وام‌گیرنده یا وام‌دهنده بودن شما ملاک نیست. در وهله اول و در مرحله‌ای مشترک، هرکسی باید در استخرهای نقدینگی کامپاند مقداری دارایی قفل کند. این قفل کردن بلیت استفاده از این شبکه خواهد بود.

کامپاند برای استخرهای نقدینگی خود، اسم “بازار پول (Money Market)” را انتخاب کرده. استخرها، بازار هستند و دارایی‌های موجود در آن‌ها، پول.

هر بازار پول، به استخر نقدینگی یک ارز اطلاق می‌شود. یعنی برای USDC، Dai و ETH یک بازار متفاوت و مخصوص وجود دارد. بر اساس نقدینگی و عرضه و تقاضایی که برای هر بازار وجود دارد، به «پول» آن بازار، سود تعلق می‌گیرد.

cToken چیست؟

بعد از اینکه دارایی‌‌تان در بازارهای پول کامپاند قرار گرفت، این شبکه برابر با این دارایی، به شما «cToken» می‌دهد. سی‌توکن‌ها در واقع نماینده ارزهایی هستند که شما در شبکه کامپاند قفل کردید. این برابری در تعداد توکن‌ها نیست اما ارزش مقدار سی‌توکن‌های دریافتی شما، برابر با مقدار ارز وثیقه‌شده‌تان در شبکه خواهد بود.

cToken در واقع یک اسم کلی برای توکن‌های شبکه کامپاند است. هر ارزی، سی‌توکن خاص خود را دارد. cUSDC برای USDC و cETH برای ETH و cDAI برای DAI و الی آخر.

هر پولی که در بازارهای کاماپند قرار دارد، فاکتوری به نام «نرخ تبدیل یا Exchange Rate» دارد. تغییر و افزایش این نرخ باعث می‌شود تا به دارایی شما سود تعلق بگیرد. مقدار cToken اختصاص‌یافته به هر کاربر هم از طریق این نرخ تعیین می‌شود.

 فرض بگیرید ۱۰۰ واحد Dai (به ارزش ۱۰۰ دلار) در کامپاند قرار داده‌اید و نرخ تبدیل دای هم ۰.۰۲ است. این یعنی در قبال این حجم از دارایی، ۵۰۰۰ واحد cDai از کامپاند دریافت می‌کنید (۱۰۰ / ۰.۰۲ = ۵۰۰۰). بر اساس سودی که به پول‌های هر بازار کامپاند تعلق می‌گیرد، نرخ تبدیل هم تفاوت پیدا می‌کند. در همین مثال، فرض کنید نرخ تبدیل Dai از ۰.۰۲ به ۰.۰۲۲۶ تغییر پیدا کند. حالا شما برای دریافت Daiهایی که در شبکه قرار دادید، باید ۵۰۰۰ واحد cDai را با نرخ ۰.۰۲۲۶  به Dai تبدیل کنید. که این مقدار از این رابطه به‌دست می‌آید: ۵۰۰۰ * ۰.۰۲۲۶ = ۱۱۳ و این یعنی ۱۳ دلار سود نسبت به دارایی اولیه (۱۱۳-۱۰۰=۱۳).

تا اینجا فهمیدیم که cTokenها چیستند و چه ماهیتی دارند. فرایندهایی هم که بررسی کردیم بین وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان شبکه کامپاند مشترک بوده است. از این مرحله به بعد، کارکرد کامپاند در دو مسیر مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارکرد شبکه کامپاند برای وام‌گیرندگان (Borrowers)

به این نکته اشاره کردیم که فارغ از هویت وام‌گیرنده یا وام‌دهنده بودن کاربر، ابتدا باید یک ارز را در شبکه قفل کرد. برای کاربر وام‌گیرنده، این دارایی قفل‌شده نقش وثیقه را ایفا می‌کند.

اولین نکته این است که دارایی وثیقه با دارایی‌ای که وام می‌گیرید، متفاوت خواهند بود. یعنی نمی‌توان برای گرفتن وام ETH، در کامپاند اتر قفل کرد.

نکته دوم این است که هر دارایی قابل دریافت به عنوان وام، وثیقه‌های مخصوص به خود را دارد. مثلا برای وام اتر، تنها ارزهای قابل وثیقه، «لایدو استیک رپد اتر wstETH» و «کوین‌بیس رپد استیک اتر cbETH» هستند. در حالی که برای USDC، ۸ ارز مختلف امکان وثیقه شدن دارند.

البته این ۸ وثیقه، برای ورژن سوم کامپاند است. با احتساب ورژن ۲ کامپاند، این رقم بیشتر هم می‌شود. در ادامه درباره ورژن ۲ و ۳ کامپاند صحبت می‌کنیم.

هر ارزی که در شبکه قابل وثیقه‌شدن است، «ضریب وثیقه یا Collateral Factor» متفاوتی هم دارد. این ظرفیت نشان‌دهنده درصدی از وثیقه شماست که می‌توانید از شبکه وام بگیرید. فرض کنید در شبکه کامپاند اتر (ETH) قفل کرده و می‌خواهید USDC وام بگیرید. اتر به عنوان یک وثیقه، در حال حاضر ضریب وثیقه ۸۳ درصدی دارد. یعنی این امکان وجود دارد که تا ۸۳٪ مبلغ وثیقه را از کامپاند وام گرفت.

اگر ضریب وثیقه را در مقدار دارایی (Balance) اکانت خود ضرب کنید، مقدار حاصله «ظرفیت وام یا Borrowing Capacity» نامیده می‌شود. در همین مثال، اگر مقدار وثیقه اتریومی شما در شبکه، ارزشی معادل ۱۰۰۰ دلار داشته باشد، ظرفیت وام شما حداکثر ۸۳۰ دلار (۱۰۰۰ * ۸۳٪ = ۸۳۰) خواهد بود. البته که کمتر از این مقدار را هم می‌توانید وام بگیرید.

وام گرفتن از شبکه کامپاند چگونه است؟

تصویر بالا وثیقه‌هایی که کامپاند برای USDC روی شبکه پالیگان قبول می‌کند را نشان می‌دهد. دو عامل در این تصویر وجود دارند که درباره‌شان صحبت نکردیم:

ضریب لیکوییدی (Liquidation Factor) : اگر ارزش دارایی وثیقه‌شده به این حد از مقدار اولیه برسد، شبکه آن را لیکویید می‌کند. بدین صورت که وثیقه را به فروش می‌رساند، وام پرداخت‌شده به کاربر و جریمه آن را برای خودش برمی‌دارد. مبلغ باقی‌مانده هم به فرد وام‌گیرنده پرداخت می‌شود.

جریمه لیکوییدی (Liquidation Penalty) : این همان جریمه بخش قبل است. پس از لیکویید کردن دارایی و برداشت اصل وام از آن، جریمه لیکوییدی هم از ان کسر می‌شود. همانطور که می‌بینید، این مقدار برای هر نوعی از وثیقه متفاوت است.

کارکرد شبکه کامپاند برای وام‌دهندگان (Lenders)

در بخش قبل اشاره کردیم که هر وثیقه در کامپاند، ضریب وثیقه متفاوتی هم دارد. پس طبیعی‌ست که سودی که شبکه هم بابت هر وثیقه می‌پردازد، متفاوت باشد.

سود گرفتن از کامپاند به عنوان یک تامین‌کننده نقدینگی شاید به سادگی آب خوردن باشد! نیازی نیست درباره شبکه و کارکرد آن اطلاعات زیادی داشته باشید. می‌توان به راحتی ارزهای خود را به شبکه واریز کرد، شبکه هم اطلاعات مشخصی درباره سود هر بازار در اختیارمان قرار داده.

در تصویر بالا، بازار USDC در شبکه اتریوم را می‌بینید. جزئیات این تصویر را با هم بررسی می‌کنیم:

حجم کلی وثیقه‌ها (Total Collateral): مجموع ارزش تمام وثیقه‌های قرارداده شده در این بازار در امروز. این مقدار در هر روز تغییر پیدا می‌کند و افزایش یا کاهش می‌یابد. این بازار از ارزهای WBTC، ETH، COMP، LINK و UNI به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کند.

حجم کلی وام‌ها (Total Borrowing): مجموع وام‌های گرفته‌شده از این بازار در روز جاری

مجموع سودها (Total Earning): این مقدار نشان‌دهنده تمام سود‌ی‌ست که کامپاند به وام‌دهندگان پرداخت کرده است. این مقدار روزانه نیست و به طور کلی نشان داده می‌شود.

سود اعطای وام (Earn APR): سودی که با قفل کردن دارایی به شما پرداخت می‌شود. این سود در بازار و تصویری که درباره آن صحبت می‌کنیم، ۶.۱۱٪ دارایی قفل‌شده است و تماما به صورت USDC پرداخت می‌شود.

سود دریافت وام (Borrow APR): سودی که باید پس از دریافت وام، به همراه اصل آن به شبکه بپردازید. این سود هم به صورت USDC باید به کامپاند پرداخت شود.

سهم COMP از مقادیر سودها (Earn Distribution/Borrow Distribution): این مقادیر نشان می‌دهند کامپاند چه درصدی از سود اعطا و دریافت وام را با COMP پرداخت و دریافت می‌کند. برای سود اعطای وام این مقدار صفر و برای سود دریافت وام، این مقدار ۴.۵۵٪ است.

درآمد (Reserves): درآمد شبکه کامپاند از این بازار

Oracle Price: قیمت فعلی پول این بازار که USDC باشد.

نرخ‌های سود در شبکه کامپاند چگونه تعیین می‌شوند؟

در تصویر بخش قبل که جزئیاتش را مورد بررسی قرار دادیم، یک بخش را از قلم انداختیم؛ البته عامدانه! قسمتی که در کادر سفید رنگ قرار دارد.

در این کادر یک نمودار افقی و خطی دیده می‌شود که مربوط به بهره‌برداری (Utilization) از این بازار است. این نرخ در تعیین نرخ سودهای بازار، چه برای دریافت و چه برای اعطای وام موثر است. نرخ بهره‌برداری از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

نرخ‌های سود در شبکه کامپاند چگونه تعیین می‌شوند؟

در این فرمول:

  • U که همان Utilization و پاسخ نهایی معادله است که روی نمودار دیده می‌شود.
  • Borrow: مقدار پولی که از این بازار وام گرفته شده است در این قسمت قرار می‌گیرد.
  • Cash: حجم پولی که به عنوان وثیقه و در حال حاضر در این بازار وجود دارد.
  • Reserves: مقدار پولی که کامپاند به عنوان درآمد برداشت می‌کند. فاصله بین سود دریافت وام و اعطای وام، برای این کار استفاده می‌شود.

همانطور که دیده می‌شود، سمت راست این معادله یک کسر است که در صورت مقدار پول وام‌گرفته شده از بازار قرار دارد. در مخرج کسر هم تمام پولی که در این بازار وجود داشته است، نشان داده می‌شود.

چون «مقدار پول فعلی در بازار + مقدار برداشت‌شده از آن به عنوان وام = کل پولی که از ابتدا در بازار قرار داشته است».

پیچیده نیست، با یک مثال ساده‌اش می‌کنیم! فرض کنید سینا و پوریا هرکدام ۵۰۰ دلار USDC یا ۵۰۰ واحد USDC در این بازار قفل کرده‌اند (مجموعا ۱۰۰۰ دلار). از طرفی حسام هم ۲۰۰ دلار از این بازار وام گرفته است. اکنون:

  • مقدار وام‌گرفته شده از بازار (Borrow): ۲۰۰ دلار
  • پول موجود در بازار (Cash): ۸۰۰ دلار (۱۰۰۰ – ۲۰۰ = ۸۰۰)

 با این حساب (اگر از درآمد شبکه چشم‌پوشی کنیم): ۲۰۰ / ۸۰۰ + ۲۰۰ = ۲۰٪

ارتباط نرخ بهره‌برداری با سود کامپاند چیست؟

در کادری که مشخص کردیم، با افزایش نرخ بهره‌برداری، سود اعطای وام و دریافت وام هم افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات در هر بازاری متفاوت و تابع موارد خاصی‌ست که از حوصله این مقاله به دور است. با این وجود، رابطه مستقیم بین نرخ بهره‌برداری و سود دریافت وام (Borrow APR) و اعطای وام (Earn APR) کاملا مشهود است.

در صورت کسر فرمول محاسبه نرخ بهره‌برداری، میزان وام دریافت‌شده از شبکه قرار دارد. از طرفی نرخ بهره‌برداری هم با سود اعطای وام و دریافت وام رابطه مستقیم دارد. یعنی افزایش دریافت وام از شبکه، باعث افزایش سود بازپرداخت و همچنین سود سپرده‌گذاری هم خواهد شد. این باعث می‌شود تا کاربران ترغیب شوند پول بیشتری به بازارها تزریق کنند تا از سود بالای آن استفاده کنند. اینگونه کمبود نقدینگی موجود در بازار در اثر افزایش دریافت وام هم جبران خواهد شد.

از طرفی اگر مقدار وام‌های دریافتی از شبکه کم باشد، نرخ بهره‌برداری و طبیعتا سودها هم کاهش پیدا خواهند کرد. این باعث می‌شود کاربران بیشتر از شبکه وام بگیرند تا تعادل در آن برقرار شود.

خالق و تاریخچه پروژه کامپاند

پروژه کامپاند در سال ۲۰۱۷ و در سان فرانسیسکوی کالیفرنیا توسط «رابرت لِشنر Robert Leshner» و «جفری هایس Geoffrey Hayes» خلق شد. این دو نفر پیش از این هم با یکدیگر در ارتباط بودند و در سال ۲۰۱۱، شرکت «Safe Shepherd» را به کمک هم ایجاد کردند. این پروژه قصد داشت تا اطلاعات شخصی افراد را در اینترنت جستجو و نابود کند. تا یک‌ سال پیش از کامپاند، یعنی تا سال ۲۰۱۶ این دو نفر روی همین پروژه کار می‌کردند.

رابرت لشنر، بنیان‌گذار کامپاند
رابرت لشنر

رابرت لشنر در حال حاضر مدیر ارشد اجرایی (CEO) کامپاند است و به تازگی پروژه جدیدی را استارت زده است. لشنر قصد دارد تا با پروژه «Superstate» بتواند اوراق قرضه دولتی را با بلاک‌چین و اتریوم ترکیب کند. جفری هایس هم همچنان به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی (CTO)، در این شرکت فعال است.

از دیگر افراد مهم در شرکت «Compound Labs»، می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

پس از ۲۰۱۷ که کامپاند شکل گرفت، توانست در ۲۰۱۸ و در دوره ابتدایی (Seed Round)، ۸.۲ میلیون دلار سرمایه جذب کند. سرمایه‌گذاران این دروه، شرکت‌هایی مثل «Andreessen Horowitz (a16z)»، «PolyChain Capital» و واحد سرمایه‌گذاری صرافی کوین بیس بودند.

در دور اول (Series A) جذب سرمایه کامپاند که یک سال بعد و در ۲۰۱۹ صورت گرفت، این شرکت ۲۵ میلیون دلار دیگر هم جذب کرد. در این دور هم سرمایه‌گذاران بزرگی مثل a16z، PolyChain Capital و همچنین «Paradigm» حضور داشتند.

جذب سرمایه کامپاند

تایم‌لاین کامپاند را بک بار دیگر با هم بررسی می‌کنیم:

شکل‌گیری Compound Labs در ۲۰۱۷ —-» جذب ۸.۲ میلیون دلار سرمایه اولیه در ۲۰۱۸ —-» کامپاند ورژن ۲ (می ۲۰۱۹) —-» جذب ۲۵ میلیون دلار سرمایه در دور اول (نوامبر ۲۰۱۹)  —-» کامپاند ورژن ۳ (۲۰۲۲)

روند تکامل کامپاند

در سال ۲۰۱۹ و با معرفی ورژن ۲ کامپاند، این پروژه تقریبا به چیزی تبدیل شد که حالا می‌شناسیم. تمام اطلاعاتی که در ابتدای مقاله و درباره چگونگی ساز و کار کامپاند ارائه دادیم، به کامپاند ورژن ۲ و ۳ مربوط می‌شود. کامپاند ورژن ۲ تغییرات بنیادینی نسبت به نسخه اولیه کامپاند داشت. cTokenها با نسخه دوم کامپاند معرفی شدند؛ این بزرگ‌ترین ارتقای سسیستم کامپاند در نسخه دوم بود.

کامپاند ورژن ۲ توانست نقدینگی بسیار خوبی جذب کند و همچنان هم با وجود کامپاند ورژن ۳، این نسخه نقدینگی بیشتری دارد. در حال حاضر این دو نسخه همراه با هم و به صورت موازی کار می‌کنند. ورژن ۲ حدود ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه قفل‌شده دارد؛ و این در حالی‌ست که این رقم برای کامپاند ورژن ۳، به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

کامپاند ورژن ۲ دارایی‌های بسیار بیشتری را هم به عنوان پول در بازارهای خودش قبول می‌کند. ارزهایی مثل LINK، SUSHI، BAT و خود COMP از جمله ارزهایی هستند که در ورژن دوم کامپاند قابل وثیقه و وام‌گیری هستند.

کامپاند v3

کامپاند در نسخه سوم تلاش می‌کند تا رابط کاربری ساده‌تری برای تعامل کاربران ایجاد کند. و اینکه ارزهای کمتری هم در این نسخه قابل وام‌گرفتن هستند؛ در واقع تنها ETH و USDC در کامپاند ورژن ۳ وام داده می‌شوند. البته دارایی‌های متفاوت و متعددی را می‌توان برای وام گرفتن این ارزها وثیقه کرد.

ارز دیجیتال کامپاند (COMP)

ارز کامپاند، آچار فرانسه این شبکه است! تقریبا در هر حالتی و موقعیتی، شبکه از این ارز بهره می‌برد. از توکن حاکمیتی شبکه گرفته، تا پرداخت بخشی از سودها. از طرفی همانگونه که در بخش قبل هم اشاره کردیم، COMP یکی از ارزهایی‌ست که کامپاند ورژن ۲ آن را وام می‌دهد.

به عنوان یک توکن حاکمیتی (Governance) و ERC-20، کامپاند نقش “حق رای” را ایفا می‌کند. هر توکن COMP یک حق رای محسوب می‌شود که این حق رای می‌تواند به صورت نمایندگی‌شده (Delegated) به دیگران هم اعطا شود. برای اینکه یک درخواست (Proposal) را ایجاد و به رای گذاشت، باید حداقل ۱۰۰٬۰۰۰ توکن COMP را در شبکه قفل کرد. ارز دیجیتال COMP بین توکن‌های حاکمیتی، از نظر حجم بازار (Market Cap) در رتبه نهم قرار دارد (۳۷۰ میلیون دلار).

در کامپاند ورژن ۲، ارز COMP بازار مختص به خودش را دارد و قابل وام‌گرفتن است. بازاری که نرخ وثیقه آن ۶۰٪ است و حدود ۶۲۰ هزار دلار از آن وام گرفته شده.

توکن COMP عرضه کلی ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ واحدی دارد که در حال حاضر ۶٬۸۵۶٬۰۸۵ واحد آن در گردش است. طبق برنامه تیم کامپاند، مابقی توکن‌ها هم تا ژوئن ۲۰۲۴ وارد بازار خواهند شد.

برنامه عرضه توکن COMP

برنامه‌ عرضه توکن‌های COMP در تصویر بالا نشان داده شده که به تفکیک تخصیص توکن‌ها دیده می‌شود. تخصیص توکن COMP را در ادامه بررسی می‌کنیم.

نحوه تخصیص توکن‌های کامپاند (COMP)

تخصیص توکن‌های کامپاند COMP
  • ماین نقدینگی (Liquidity Mining): ۴۲.۱۵٪
  • سهام‌داران (سرمایه‌گذاران پروژه، Shareholders): ۲۳.۹۵٪
  • بنیان‌گذاران و تیم پروژه (Founders & Team): ۲۲.۴۶٪
  • کامیونیتی: ۷.۷۳٪
  • اعضای آینده تیم (Future team members): ۳.۷۱٪

ماین نقدینگی به معنای تعداد توکن‌هایی‌ست که در شبکه قفل شده تا با آن یک استخر نقدینگی ایجاد شود. یعنی حدود ۴ میلیون از توکن‌های COMP در خود شبکه قفل هستند تا با آن‌ها، وام داده شود.

سخن آخر

بعد از خواندن این مقاله، شاید احساس جالبی به شما دست داده باشد. چرا که ترکیبی از سیستم بانکداری و اقتصاد را با بلاک‌چین بررسی و مطالعه کردید. چیزی که امروزه با نام «DeFi» یا «اقتصاد غیرمتمرکز» می‌شناسیم. کامپاند یکی از پروژه‌های پیشتاز در این حوزه است. سیستمی که می‌توان به صورت غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین، از آن وام گرفت. علاوه بر وام، امکان وام دادن و دریافت سود هم از آن وجود دارد.

کامپاند در این حوزه، رقبای بزرگی مثل میکر و آوه دارد. با این وجود، به نظر شما کدام یکی از این پروتکل‌ها، بستر مناسب‌تری برای وام گرفتن است؟ اصلا کامپاند به نوبه خود چه خصوصیات مهمی دارد که آن را از سایر پروتکل‌های وام‌دهی متمایز می‌کند؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)