آشنایی جامع با پروژه ارز زیلیکا (Zilliqa) و ویژگی‌های مختلف آن

معرفی ارز زیلیکا
جمال نوری

زمان مطالعه :

11 دقیقه

هرچند فناوری بلاک چین درهای تازه‌ای را به دنیای تکنولوژی باز کرده است، اما مشکلاتی نیز مانند مقیاس‌پذیری پایین، سرعت کم برای ثبت اطلاعات و بسیاری موارد دیگر نیز از جمله مسائل اصلی این شبکه‌ها است. اتریوم به‌عنوان اولین بلاک چین در فضای قراردادهای هوشمند بسیار شناخته شده است و بسیاری از پروژه‌های قرارداد هوشمند دیگر خود را رقیب این پروژه می‌داند و قصد دارند که با برطرف کردن مشکلات اتریوم جایگاه مناسبی در این صنعت به دست آورند.

یکی از این پروژه‌ها زیلیکا است که با روش‌های خاص خود سعی در برطرف کردن این مشکلات کرده است. در این مقاله قصد داریم در مورد شبکه زیلیکا (Zilliqa)، ارز دیجیتال زیل (ZIL) و جی زیل (gZIL)، تیم توسعه‌دهنده زیلیکا و بسیاری نکات دیگر در مورد بلاک چین زیلیکا بپردازیم. اگر دو به شک هستید که روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنید یا نه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زیلیکا چیست؟

شبکه زیلیکا چیست؟

زیلیکا (Zilliqa) یک شبکه بلاک چینی لایه اول است که در سال ۲۰۱۷ توسط تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور به وجود آمد. این پروژه اولین شبکه‌ای است که از مفهومی به نام شاردینگ استفاده کرد. استفاده از شاردینگ باعث شد تا زیلیکا سرعت بسیار بالاتری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی اتریوم داشته باشد. کوین اصلی شبکه زیلیکا، زیل (ZIL) نام دارد و توکن حاکمیتی این شبکه gZIL است. این توکن در سال ۲۰۲۰ به عنوان پاداش به تعدادی از هولدرهای ارز دیجیتال ZIL داده شد. در ادامه بیشتر در مورد این ارزهای دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

قبل از این که در مورد نحوه کارکرد شبکه زیلیکا بدانید، بهتر است با انواع نودها در این بلاک چین آشنا شوید.

انواع نود در شبکه زیلیکا

در شبکه زیلیکا ۳ نوع نود (Node) وجود دارد که هرکدام وظیفه خاصی را انجام می‌دهند.

  • نودهای شارد (Shard Nodes)

نودهای شارد وظیفه ثبت اطلاعات را بر عهده دارند. علت نام‌گذاری این گره‌ها بسیار واضح است، زیرا این گره‌ها در شارد‌های ایجادشده فعال هستند (در بخش بعدی در مورد شارد و شاردینگ صحبت شده است). گره‌های شارد در هر مجموعه‌ای که قرار دارند، پس از ثبت تراکنش‌ها برای تایید اطلاعات باید به اجماع دست پیدا کنند، پس از رسیدن به اجماع، میکرو بلاک‌هایی ایجاد می‌شود. این میکرو بلاک‌ها برای ترکیب‌شدن با یکدیگر به گره‌های DS ارسال خواهند شد. گره‌های شارد پس از اتمام هر دوره DS پاداش خود را به‌وسیله ارز دیجیتال ZIL دریافت می‌کنند.

  • نودهای DS یا Directory Service Nodes

نودهای DS وظیفه جمع‌آوری میکرو بلاک‌های ساخته‌شده توسط نودهای شارد و ترکیب، تایید و ساخت یک بلاک را بر عهده دارند. علاوه بر این مسئول ساخت بلاکی با نام Directory Service یا بلاک DS هستند. این بلاک مانند یک ساعت یا وسیله‌ای برای تقسیم بندی زمان عمل می‌کند. دوره DS برابر زمان ایجاد شدن یک بلاک DS است. پس از اتمام دوره DS گره‌هایی که جزوی از این نودها هستند، عملکرد نودهای شارد را بررسی و در صورت نیاز این گره‌ها را جایگزین می‌کنند.

انتخاب‌شدن به‌عنوان نود DS دشوارتر بوده، به همین دلیل زمان عضویت نودهای DS در این جایگاه بیشتر است. البته باید تاکید شود که زمان عضویت در انجمن نودهای DS بسیار وابسته به عملکرد نود مربوطه دارد. این گروه از نودها نیز پاداش خود را پس از پایان دوره DS به‌وسیله ارز دیجیتال ZIL دریافت می‌کنند.

  • نودهای Lookup

این نودها وظیفه ذخیره اطلاعات را برعهده دارند. این گره‌ها تمام تراکنش‌ها، میکرو بلاک‌ها، بلاک اصلی و بلاک DS را ذخیره می‌کنند و این اطلاعات را در اختیار گره‌هایی که در حال هماهنگ‌سازی هستند یا گره‌هایی که قصد دارند، به‌تازگی به‌عنوان گره فعالیت خود را شروع کنند، قرار دهند. نودهای Lookup همچنین تراکنش‌ها را به نودها DS و Shards ارسال می‌کنند.

  • نودهای Seed

نودهای Seed مانند گره‌های Lookup به تمام اطلاعات دسترسی دارند؛ اما تراکنشی به نودهای شارد و نودها DS ارسال نمی‌کنند. این نودها عمدتا برای درخواست‌های JSON-RPC استفاده می‌شوند. این گره‌ها نیز در پایان دوره DS پاداش خود را دریافت می‌کنند.

نحوه کارکرد بلاک چین زیلیکا

کارکرد بلاک چین زیلیکا

همان‌طور که در ابتدا بیان شد، Zilliqa یک بلاک چین لایه ۱ است که از فرایند شاردینگ برای افزایش سرعت ثبت اطلاعات بهره می‌برد. برای درک بهتر نحوه کارکرد شبکه زیلیکا بهتر است، ابتدا کمی در مورد شاردینگ صحبت کنیم.

شاردینگ به زبان ساده به معنی تکه تکه کردن گره‌ها در شبکه بلاک چین و انجام موازی کارها است. در شبکه‌های بلاک چینی که از شاردینگ استفاده نمی‌کند، تمام تراکنش‌ها توسط تمام گره‌ها یا ماینرها ثبت می‌شود. در شبکه زیلیکا یا دیگر بلاک چین‌هایی که از شاردینگ استفاده می‌کنند، این‌گونه نیست؛ بلکه گره‌ها به گروه‌هایی تقسیم شده و هر گروه مسئول انجام کاری متفاوت می‌شود.

زیلیکا دارای دو لایه‌ تایید است. ابتدا گره‌های DS اقدام به انتخاب گره‌های شارد کرده و لایه اول را ایجاد می‌کنند. در لایه اول گره‌های شارد به صورت موازی به ثبت تراکنش، ایجاد و تایید میکرو بلاک‌ها می‌پردازند. گره‌های شارد برای بررسی و تایید تراکنش‌ها در این لایه به اطلاعات گره‌های Lookup نیاز دارند. اکنون این میکرو بلاک‌ها به لایه دوم ارسال می‌شود در لایه دوم گره‌های DS این میکرو بلاک‌ها را با هم ترکیب و پس از اجماع و تایید، بلاک اصلی را ایجاد می‌کنند. اجماع در شبکه زیلیکا ترکیبی از POW و تحمل خطا بیزانس (pBFT) است. به طوری که شبکه برای ایجاد شاردها از فرایند POW و برای تایید نهایی بلوک از تحمل خطا بیزانسی استفاده می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی شبکه زیلیکا

زبان برنامه‌نویسی در شبکه زیلیکا، Scilla است. Scilla مخفف عبارت Smart Contract Intermediate Level Language است. این زبان حول امنیت قراردادهای هوشمند به‌منظور دستیابی به یک محیط امن‌تر برای ایجاد سرویس‌های DeFi و dApps ایجاد شده است. همان‌طور که می‌دانید زمانی که قرارداد هوشمندی را بر روی بلاک چین ایجاد می‌کنیم این قرارداد قابل تغییر نیست؛ یعنی دیگر نمی‌توان کد مربوط به این قرارداد هوشمند را تغییر داد. به دلیل وجود این موضوع اطمینان از امنیت قرارداد هوشمند نوشته‌شده یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایجاد یک قرارداد هوشمند است. زبان برنامه‌نویسی Scilla به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به‌راحتی از برنامه نوشته‌شده‌ خود اطمینان حاصل کنند.

هدف زیلیکا چیست؟

اکثر بلاک چین‌ها همواره برای رسیدن به سه هدف مقیاس‌پذیری، امنیت بالا و غیرمتمرکز بودن تلاش می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که رسیدن به سه هدف به‌صورت همزمان کار بسیار دشواری است؛ یعنی اکثر بلاک چین‌ها همواره فقط می‌توانند به دو مورد از این هدف‌ها دست پیدا کنند و هدف سوم همواره قربانی بخش‌های دیگر می‌شود. هدف اصلی شبکه زیلیکا ایجاد و ساخت یک شبکه با سرعت و کارایی بالا است. زیلیکا قصد دارد که زیرساختی مناسب برای جامعه‌ جهانی ایجاد کند، به همین منظور خود را متعهد به ارائه یک پلتفرم مقیاس‌پذیر و ایمن برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) درجه سازمانی می‌کند.

خرید و فروش رمز ارزها

بررسی ارز دیجیتال زیل (ZIL)

ارز دیجیتال زیل، توکن اصلی بلاکچین زیلیکا است. ارز دیجیتال ZIL در شبکه برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز در این شبکه و پرداخت کارمزد استفاده می‌شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد، Zilliqa در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و ارز دیجیتال ZIL برای اولین‌بار در اوایل سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یک توکن ERC-20 برای فروش در دسترس عموم مردم قرار گرفت. در سال ۲۰۱۹ که شبکه اصلی زیلیکا ایجاد شد، توکن‌ ZIL نیز به این بستر منتقل شد. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ در حال حاضر ارز دیجیتال زیل فقط با دو استاندارد ZRC -2 و BEP-20 در دسترس است. تعداد کل ارز دیجیتال ZIL برابر با ۲۱ میلیارد کوین است که از این مقدار در حال حاضر تعداد ۱۳.۹ میلیارد ارز دیجیتال زیل در گردش است.

نحوه تخصیص ارز ZIL

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بررسی توکنومیکس (Tokenomics) هر ارز دیجیتال باید بررسی شود، نحوه تخصیص توکن یا کوین‌های پروژه است، زیرا دانستن این موضوع که تیم توسعه‌دهنده توکن‌های ضرب‌شده را در کجا و به چه منظوری خرج می‌کند، می‌تواند دید بسیار مهمی به سرمایه‌گذاران بدهد. تخصیص ۲۱ میلیارد ارز دیجیتال ZIL به‌صورت زیر است.

  • ۳۰ درصد از کل توکن‌های ZIL از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) توزیع شد. همان‌طور که در بخش قبلی بیان شد این فروش عمومی در ابتدای سال ۲۰۱۸ انجام شد که در آن فقط افرادی که قبل از ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ در کانال‌های تلگرامی این پروژه حضور داشتند یا به نحوی در پیشرفت پروژه همکاری داشتند، اجازه شرکت در این فروش داده شد.
  • ۱۰ درصد از کل توکن‌ها به Anquan Capital که اولین سرمایه‌گذار شبکه زیلیکا بود، اختصاص یافت.
  • ۱۲ درصد از کل توکن‌ها به پژوهش برای بهبود شبکه زیلیکا اختصاص یافت.
  • ۵ درصد از ۲۱ میلیارد توکن به تیم موسس اختصاص یافت
  • ۳ درصد به آژانس‌های مختلف پشتیبانی از جمله Bitcoin Suisse اختصاص یافت
  • ۴۰ درصد از کل توکن‌ها برای پاداش ساخت بلاک آتی در نظر گرفته شده بود که طی یک دوره ده ساله توزیع خواهد شد.

هولدرهای ارز دیجیتال ZIL

در مورد نحوه تخصیص ارز دیجیتال ZIL صحبت کردیم؛ اما اکنون پس از گذشت چندین سال این کار به چه صورت شکل می‌گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به هولدرهای ZIL داشته باشیم. بر اساس اطلاعاتی که مرورگر بلاک چینی شبکه زیلیکا در اختیار ما قرار داده است، تعداد کل آدرس‌های نگهدارنده زیلیکا حدود ۴.۴ میلیون آدرس است. اگر آدرس‌های قرارداد هوشمند در شبکه را در نظر نگیریم، بزرگترین آدرس از نظر میزان دارایی، ۱۵ درصد از کل توکن‌ها را در اختیار دارد و دیگر آدرس‌های بزرگ نیز کمتر از ۸ درصد این توکن را در دست دارند. این نحوه توزیع برای شبکه زیلیکا قابل قبول است؛ زیرا احتمال دستکاری قیمت کاهش خواهد یافت (کاهش خواهد یافت؛ اما صفر نمی‌شود).

بلاک چین اکسپلورر چیست؟ آشنایی با جعبه سیاه شبکه‌های بلاک چینی!

توکن سوزی شبکه زیلیکا

مانند بعضی از پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال که اقدام به توکن سوزی می‌کنند، شبکه زیلیکا نیز فرایند توکن سوزی دارد. فرایند توکن سوزی ارز دیجیتال ZIL کمی با ارزهایی مانند BNB متفاوت است. توکن سوزی BNB به این صورت است که در دوره‌های ۳ ماهه مقداری توکن به آدرسی غیر قابل دسترس و بازیابی ارسال می‌شود؛ اما در توکن سوزی ZIL توکن‌هایی که قرار است سوزانده شود از کارمزد معاملات به دست می‌آید، این توکن‌ها به آدرسی ارسال می‌شود که در حال حاضر قفل است؛ اما ممکن است در آینده بر اساس تصمیم اکوسیستم باز شده و توکن‌ها در بخشی هزینه شود. بر اساس توییتی که آمریت منتشر کرده تا تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۱ بیش از ۳ میلیون توکن از گردش خارج شده است.

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ZIL

بررسی صندوق‌ها و شرکت‌هایی که در یک پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌تواند یک معیار برای اعتبار یک پروژه باشد. همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌های سرمایه‌گذار همواره به دنبال پروژه‌ها و ارزهای دیجیتالی هستند که در کنار ریسک کم، سود مناسبی را به دست آورند؛ اما باید دقت کنید که برای سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای باید تمام جوانب آن بررسی شود. بخشی از سرمایه‌گذاران در ارز دیجیتال ZIL عبارت‌اند از:

  • AlphaCoin Fund
  • BitBlock Capital
  • Bitcoin Suisse
  • Block Ventures
  • Block0
  • Blockr Capital
  • ChainFund Capital
  • Cipher Ventures
  • Consensus Capital
  • Crosschain Capital
  • Digichain Capital
  • Genblock Capital
  • Genesis Block
  • Global Brain
  • HyperChain Capital
  • Kenetic Capital

بررسی ارز دیجیتال جی زیل (gZIL)

ارز دیجیتال gZIL یا Governance ZIL توکن حاکمیت شبکه زیلیکا است که در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ ایجاد شد و به منظور پاداش بین هولدرهای دارای شرایط توزیع شد. افرادی که ارز دیجیتال gZIL را به مدت مشخصی (برای هر رای‌گیری متفاوت است) نگهداری یا هولد کنند، می‌توانند در رای گیری و تصمیمات اکوسیستم زیلیکا مشارکت داشته باشند. هر gZIL برابر با یک حق رای در اکوسیستم است، به همین منظور هر چه gZIL بیشتری داشته باشید، حق رای بیشتری خواهید داشت. میزان کل توکن‌های gZIL برابر با ۵۵۹,۹۶۹ است. برای درک بهتر کاربرد ارز دیجیتال gZIL بهتر است، به نحوه ایجاد یک رای گیری در این اکوسیستم بپردازیم.

نحوه رای گیری در شبکه زیلیکا

اعضای جامعه Zilliqa پیشنهاداتی با نام ZIPs که مخفف عبارت Zilliqa Improvement Proposals است را به اکوسیستم ارئه می‌کنند. پس از ارسال یک ZIP نویسنده‌ آن مسئول ایجاد اجماع و مستندسازی نظرات مخالف است. پس از ایجاد اجماع یا رای گیری افرادی که gZIL را به مدت مشخصی مثلا ۳۰ روز نگهداری کرده‌اند، می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند. این رای‌گیری باید حداقل ۳ روز باز باشد و حداقل ۲۰ درصد افراد در رای‌گیری شرکت کنند. اگر بیش از ۵۰ درصد آرا مثبت باشد، ZIP پذیرفته خواهد شد.

استاندارد توکن‌ها در شبکه زیلیکا چگونه است؟

از مهم‌ترین استاندارهای شبکه زیلیکا می‌توان به ZRC-1، ZRC-2، ZRC-6 و ZRC-7 اشاره کرد.

  • ZRC-1 استانداردی مربوط به توکن‌های غیرمثلی (NFT) است. 
  • استاندارد ZRC-6 نیز مربوط به توکن‌های NFT است اما ویژگی‌ها و امکانات بیشتری را نسبت به ZRC-1 به کاربران ارائه داده است. از ویژگی‌های مهم ZRC-6 امکان ایجاد حق امتیاز برای خالق اثر و ضرب، انتقال و سوزاندن دسته‌جمعی توکن‌های NFT است.
  •  ZRC-7 نیز یک استاندارد برای توکن‌های غیرمثلی است. تفاوت این استاندارد با ZRC-6 در نحوه ذخیره متا دیتا است.
  • ZRC-2 معروف‌ترین استاندارد شبکه زیلیکا است. این استاندارد برای ایجاد توکن‌های مثلی ایجاد شده است.

چشم‌انداز بلاک چین زیلیکا برای سال ۲۰۲۲

چشم انداز ارز زیلیکا

بر اساس اطلاعات منتشرشده در بلاگ زیلیکا، تیم توسعه‌ دهنده‌ این پروژه برای سال ۲۰۲۲ اهداف زیر را در دستور کار خود قرار داده است.

  •  تیم توسعه‌ دهنده شبکه زیلیکا قصد دارد که به یک بلاک چین لایه ۱ با تولید کربن خنثی تبدیل شود. تلاش برای رسیدن به این هدف با اجرای استانداردهای توکن ZRC-6 و ZRC-7 در حال انجام است.
  • پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم یا EVM که باعث آسان‌تر شدن فرایند مهاجرت از بلاک چین اتریوم به زیلیکا خواهد شد.
  •  ارتقای ZILBridge برای چندین شبکه سازگار با EVM و چندین شبکه غیر EVM برای انتقال توکن‌های قابل تعویض (توکن‌هایی مانند BTC و ETH و…) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT).
  • زیلیکا قصد دارد به وسیله همکاری با نهاد‌ها و سازمان‌هایی مانند MAD Lions، Ninjas in Pyjamas و RRQ حوزه‌ گیم و بازی‌های بلاک چینی را ارتقا بخشد.

تیم توسعه‌ دهنده بلاک چین زیلیکا

ایده‌ ایجاد و ساخت زیلیکا توسط پراتیک ساکسنا (Prateek Saxena)، استاد دانشگاه ملی سنگاپور، به وجود آمد. ساکسنا به همراه تعدادی از شاگردان خود در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن به بررسی چگونگی نحوه افزایش سرعت و کارایی یک بلاک چین پرداخت. این ایده پایه و اساس ایجاد زیلیکا شد. چندی پس از منتشر شدن این مقاله، ساکسنا با مکس کانتلیا (Max Kantelia) که یک کارآفرین با سابقه‌‌ مهندسی بود و جوزار متیوالا (Juzar Motiwalla)، سرمایه‌گذار حوزه فناوری، آشنا شد. این آشنایی باعث تاسیس Anquan Capital شد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ زیلیکا ریسرچ (Zilliqa Research) را به وجود آورد.

باید بدانید که تیم توسعه‌دهنده زیلیکا تحت نام زیلیکا ریسرچ فعالیت می‌کنند. Zilliqa Research با پیوندهایی که با دانشگاه ملی سنگاپور داشت، ابتدا دونگ شینشو را به‌عنوان مدیرعامل، آمریت کومار (Amrit Kumar) را به‌عنوان مدیر ارشد علمی و جیا یائوچی (Jia Yaoqi) را به‌عنوان مدیر ارشد فناوری به خدمت گرفت. شاید جالب باشد، بدانید که همگی این افراد به دانشکده محاسبات دانشگاه سنگاپور وابسته بودند.

برای درک بهتر و شناخت افرادی که در تیم توسعه‌ زیلیکا حضور دارند، به بررسی سوابق تعدادی از افراد که در بالا از آنها نام برده شده است، می‌پردازیم.

  • پراتیک ساکسنا (Prateek Saxena) از سال ۲۰۱۲ استاد دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore) است. وی از بنیان‌گذاران Anquan Capital و Zilliqa است.
  • مکس کانتلیا (Max Kantelia) تحصیلات خود را در دانشگاه کمبریج به پایان رسانده است. وی تجربه ۲۵ ساله در راه‌اندازی شرکت‌های مرتبط با خدمات مالی دارد. مکس یکی از بنیان‌گذاران سه پروژه Zilliqa، TokenTraxx و Aqilliz است.
  • جیا یائوچی (Jia Yaoqi) مدرک دکترای خود را از دانشگاه ملی سنگاپور گرفته است. وی یکی از بنیان‌گذاران Zilliqa است. جیا در سال ۲۰۱۹ پروژه ADVANCA و در سال ۲۰۲۱ پروژه AltLayer را بنیان نهاد.

بررسی عملکرد تیم توسعه‌دهنده Zilliqa

در بخش قبلی با افراد مهم در تیم توسعه‌دهنده Zilliqa آشنا شدیم. شاید از خود بپرسید که نحوه عملکرد این تیم چگونه بوده است. برای بررسی دقیق میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده به سراغ سایت سنتیمنت رفتیم.

میزان فعالیت تیم توسعه دهنده زیلیکا در گیت هاب

در تصویر فوق خط سبز رنگ قیمت زیلیکا و خط آبی رنگ میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده در گیت‌هاب پروژه است. همان‌طور که در تصویر مشخص است، فعالیت تیم توسعه‌دهنده در ماه‌های اخیر به‌صورت پیوسته افزایش یافته است که این می‌تواند، در بلندمدت تاثیرات مثبتی در قیمت این ارز دیجیتال بگذارد. 

پروژه‌های برتر در شبکه زیلیکا

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان شد، زیلیکا یک شبکه بلاک چین است که می‌تواند میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز باشد. از مهم‌ترین پروژه‌هایی که بر روی این بستر قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

زیل سوآپ (Zilswap): یک برنامه کاربردی که کاربران می‌توانند به‌وسیله آن به اقدام به خرید یا فروش توکن‌های مثلی و غیرمثلی در شبکه زیلیکا کنند. در زیل سوآپ کاربران می‌توانند، به کسب سود از طریق استخرهای نقدینگی بپردازند.

لونار کراش (Lunrcrush): لونار کراش یک پلتفرم برای بررسی پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم توکن خود را بر روی شبکه زیلیکا ایجاد کرده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اکوسیستم‌های فعال در شبکه زیلیکا می‌توانید به viewblock مراجعه کنید.

محصولات شبکه زیلیکا

شبکه زیلیکا برای افزایش سرعت و آسان‌تر شدن فرایند‌ها اقدام به ایجاد محصولاتی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان از موارد زیر نام برد:

ZILHive: شتاب‌دهنده ZILHive یک دوره مجازی ۶ ماهه است که به استارت‌آپ شما کمک می‌کند تا بتواند به‌راحتی مراحل اولیه ساخت بر روی شبکه بلاک چینی زیلیکا را طی کند.

Metapolis: اگر به دنبال ساخت یک متاورس بر روی شبکه زیلیکا هستید، Metapolis بسیار کمک کننده خواهد بود. متاپولیس به گونه‌ای طراحی شده است که مسیر ساخت یک متاورس را برای توسعه‌دهندگان بسیار کوتاه کند.

همکاری‌های شبکه زیلیکا

همکاری‌های شبکه زیلیکا

شبکه بلاکچین زیلیکا به‌واسطه هدفی که دنبال می‌کند، همکاری‌های زیادی با دیگر پروژه‌ها در حوزه کریپتو و بلاک چین داشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همکاری زیلیکا با CryptoSlate: پلتفرم CryptoSlate با ایجاد آزمون‌هایی در Zeeves به کاربران و علاقه‌مندان به حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کمک می‌کند تا علاوه بر افزایش سطح دانش درآمد کسب کنند.
  • همکاری با شرکت‌های MAD Lions، Ninjas in Pyjamas و RRQ به‌منظور ارتقا بخشیدن حوزه گیم در شبکه زیلیکا.
  • همکاری زیلیکا با کارگزاری بیمه آنلاین با نام Insurance Market برای ایجاد یک اکوسیستم بیمه مبتنی بر بلاک چین.
  • زیلیکا در سال ۲۰۱۹ با Xfers، یک استارت‌آپ مستقر در سنگاپور، وارد همکاری شد. این همکاری به‌منظور توسعه و بهبود برنامه‌های مبتنی بر پرداخت ایجاد شد. یکی از ثمرات این همکاری ایجاد استیبل کوین XSGD در شبکه زیلیکا است.

مهم‌ترین رقبای زیلیکا چه پروژه‌هایی هستند؟

شبکه زیلیکا دارای رقبای بسیار قدرتمندی مانند اتریوم، بی ان بی اسمارت چین (شبکه بایننس اسمارت چین به BNB Smart Chain تغییر نام داده است)، ترون و سولانا دارد. تمام این شبکه‌ها به دنبال اهدافی هستند که در ابتدا بیان کردیم؛ یعنی علاوه بر غیرمتمرکز بودن از امنیت و مقیاس‌پذیری بالایی نیز برخوردار باشند. برای بررسی میزان موفقیت شبکه زیلیکا بهتر است که به جدول زیر نگاهی داشته باشید.

 زیلیکااتریومبی ان بی اسمارت چینکاردانوسولانا
تاریخ لانچ‌شدن ۲۰۱۷ ایجاد پروژه ۲۰۱۹ لانچ‌شدن شبکه اصلی۲۰۱۵۲۰۱۷۲۰۱۷۲۰۲۰
الگو اجماعترکیبی از POW و pBFTPOSPOSPOSPOS
Max Supply۲۱ میلیارد۲۰۰ میلیون۴۵ میلیارد
Market Cap۴۳۸ میلیون دلار۱۶۲.۸ میلیارد دلار۴۵ میلیارد دلار۱۴.۵ میلیارد دلار۱۱.۸ میلیارد دلار
حداکثر تعداد تراکنش در ثانیه۲۴۸۸ تراکنشدر حال حاضر عموما کمتر از ۳۰ تراکنش است، اما با به‌روزرسانی‌های آینده این تعداد شدیداً افزایش خواهد یافت.۱۰۰ تراکنشدر حال حاضر ۲۵۰ تراکنش در ثانیه اما با راه‌اندازی هایدارا این تعداد افزایش خواهد یافت.۶۰ هزار تراکنش
TVL۶ میلیون دلار۳۱ میلیارد دلار۵ میلیارد دلار۷۰ میلیون دلار۱.۳ میلیارد دلار

خرید ارز دیجیتال ZIL و GZIL

اگر تا به اینجا با این مقاله همراه بوده‌اید، حتما در ذهن خود به دنبال راهی برای خرید زیلیکا هستید. برای خرید زیلیکا (ZIL) می‌توانید، به صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io)، بای بیت (Bybit)، صرافی غیرمتمرکز زیل سوآپ (ZilSwap) و بسیاری دیگر از صرافی‌های خارجی استفاده کنید. البته بسیاری از صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی تحریم هستند و درگاه پرداخت ریالی ندارند. به همین دلیل ما در صرافی پول نو برای راحت‌تر شدن کار معامله‌گران ایرانی از خرید و فروش زیلیکا (ZIL) پشتیبانی می‌کنیم.

همچنین برای خرید ارز دیجیتال GZIL و نقش داشتن در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم زیلیکا می‌توانید از صرافی‌ غیرمتمرکز ZilSwap استفاده کنید.

چه کیف پول‌هایی از زیلیکا (ZIL) پشتیبانی می‌کنند؟

برای نگهداری دو توکن شبکه زیلیکا (GZIL و ZIL) باید توجه داشته باشید که ارز GZIL فقط بر بستر زیلیکا قرار دارد، به همین دلیل این توکن را می‌توان در کیف پول‌هایی مانند ZILPAY نگهداری کرد. رمز ارز ZIL علاوه شبکه زیلیکا بر بستر بی ان بی اسمارت چین نیز قرار دارد. به همین دلیل ارز ZIL را می‌توان در کیف پول‌هایی که از شبکه زیلیکا و یا شبکه BSC پشتیبانی می‌کنند، مانند متامسک (MetaMask)، زیل پی (ZILPAY)، تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic wallet) نگهداری کرد. 

نکات مثبت و منفی شبکه Zilliqa

حال که با تمام جزئیات شبکه زیلیکا آشنا شدید، بهتر است که یک جمع‌بندی در مورد نقاط ضعف و قوت شبکه زیلیکا داشته باشیم. تا بتوانیم راحت‌تر برای خریدن یا نخریدن این ارز دیجیتال تصمیم گیری کنیم.

مزایای زیلیکا

  • ارز دیجیتال ZIL از فرایند توکن سوزی بهره می‌برد، این موضوع می‌تواند باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت این رمز ارز شود.
  • تمام پرداخت کارمزد در شبکه زیلیکا با ارز دیجیتال ZIL انجام می‌شود، در نتیجه اگر شبکه زیلیکا رشد کند، تقاضا برای این رمز ارز افزایش یافته و قیمت آن نیز رشد خواهد کرد.
  • شبکه زیلیکا با استفاده از فرایند شاردینگ به یک مقیاس‌پذیری تقریبا خطی دست پیدا کرده است که این موضوع می‎‌تواند باعث افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها در این شبکه شود.

معایب زیلیکا

  • شاردینگ باعث خواهد شد که امنیت شبکه کاهش بیابد و این موضوع می‌تواند، باعث از بین رفتن دارایی افراد موجود در شبکه زیلیکا شود.
  • زیلیکا رقبای قدرتمندی دارد و این موضوع باعث خواهد شد که تقاضا برای این پروژه کاهش یابد.
  • زیلیکا نسبت به رقبای خود عملکرد قابل قبولی نداشته است. به طوری که بعضی از رقبای این پروژه با داشتن عمر کمتری نسبت به زیلیکا اکوسیستم بزرگتر و قدرتمندتری دارند.

جمع‌بندی

شبکه‌های بلاک چینی زیادی با هدف بهبود مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکز زدایی به وجود آمده‌اند. شبکه زیلیکا نیز یکی از این پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل شبکه زیلیکا، معرفی تیم توسعه‌دهنده Zilliqa، نحوه کارکرد زیلیکا و بررسی ارز دیجیتال ZIL و GZIL بپردازیم. امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. اگر در مورد این شبکه یا ارز دیجیتال ZIL سوال یا ابهامی دارید، سوال خود را با ما در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اتنا
اتنا
1 سال قبل

سلام 

خرید امکان واریز رمز ارز زیلیکا با شبکه اصلی دارید؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  اتنا

سلام اتنای عزیز
در حال حاضر زیلیکا رو فقط روی اسمارت چین پشتیبانی می‌کنیم.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

4

نظر مخاطبان (2)