مفاهیم پایه

زمان مطالعه :

11 دقیقه

معاملات فیوچرز چیست؟ همه چیز درباره Futures Contract یا معاملات آتی

معاملات فیوچرز

نوعی از معاملات به نام «معاملات فیوچرز» یا «قرارداد آتی»، امروزه بسیار زیاد به گوش می‌خورند. با فراگیری ترید و سرمایه‌گذاری افراد روی رمزارزها، صرافی و پلتفرم‌های مختلف سبک خاصی از معاملات را در اختیار کاربران قرار دادند که معاملات فیوچرز یا آتی نامیده می‌شوند. معاملات فیوچرز سابقه‌ای بیش از پیدایش ارزهای دیجیتال دارند و یک روش پذیرفته شده در تمامی معاملات مالی و دارایی محسوب می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم تا ماهیت معاملات فیوچرز را شرح دهیم و سپس، معروف‌ترین و بهترین پلتفرم را برای انجام معاملات فیوچرز ارز دیجیتال به شما معرفی کنیم.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز یا آتی، قراردادهای مالی‌ای هستند که طبق آن دو طرف معامله بر سر قیمت کالا یا دارایی‌ای توافق می‌کنند و معامله در زمان مشخصی در آینده انجام می‌شود. قیمت از پیش تعیین شده طرفین برای خرید و فروش دارایی به عنوان قیمت آتی شناخته می‌شود. زمان مشخص شده در آینده (یعنی زمانی که تحویل و پرداخت انجام می‌شود) به عنوان تاریخ تحویل شناخته می‌شود.

معاملات آتی در یک بازار خاص انجام می‌شوند و فروشندگان و خریداران در آنجا گرد هم می‌آیند و مذاکره می‌کنند. به قرارداد طرف خریدار، لانگ (Long) و به قرارداد طرف فروشنده، شورت (Short) گفته می‌شود.

یکی از مثال‌های خوب برای قراردادهای فیوچرز، قراردادهای نفتی است. اگر کشوری مثل ما که فروشنده نفت هستیم، پیش بینی کند که قیمت نفت در سال آینده کاهش می‌یابد، با قراردادی آتی می‌توانیم نفت را به قیمت امروز بفروشیم و موقع پایین آمدن قیمت، آن را تحویل دهیم ولی پول زمان توافق را دریافت کنیم! همه چیز بستگی به این دارد که پیش بینی ما از آینده چه باشد.

همین را تعمیم بدهیم به ارزهای دیجیتال و نوسان‌های آن.

تاریخچه معاملات فیوچرز

بیایید نگاهی گذرا به سابقه معاملات آتی بیندازیم. شاید باورش سخت باشد ولی ولین سندی که از معاملات آتی وجود دارد لوح حمورابی است که قدمت آن به ۳۸۰۰ سال می‌رسد! در این لوح کشف شده از شوش در خوزستان، به قانونی اشاره شده که تاجران می‌توانند قیمت فعلی یک کالا را بپردازند و آن را بخرند ولی کالا را در تاریخی در آینده دریافت کنند. بازاری هم برای بستن این قراردادها وجود داشت که معمولا در معابد صورت می‌گرفت. این سند را می‌توان اولین سند کشف شده درباره معاملات فیوچرز دانست.

لوح حمورابی (پادشاه بابل) به خط میخی کشف شده در خوزستان
لوح حمورابی (پادشاه بابل) به خط میخی کشف شده در خوزستان

اولین سوابق مکتوب از این معاملات مربوط است به کتاب «سیاست» ارسطو. او داستان تالس، یک فیلسوف فقیر اهل میلتوس را روایت می‌کند که از مهارت خود در پیش بینی استفاده کرد و حدس زد که برداشت زیتون در پاییز آینده بسیار خوب خواهد بود. او با اطمینان از پیش‌بینی‌اش، با صاحبان کارخانه‌های روغن گیری زیتون‌ محلی توافق کرد تا پول خود را پیش پیش بپردازد و زیتون‌ها به علاوه اجاره دستگاه پرس برا روغن گیری را در زمان برداشت تحویل بگیرد.

تالس موفق شد که معامله را با قیمت کمی ببندد چون کسی نمی‌توانست پیش بینی کند که آیا برداشت زیتون زیاد خواهد بود یا نه! کارخانه‌داران و کشاورزان هم از این قرارداد منتفع می‌شدند چون پول را پیشاپیش می‌گرفتند و ریسک کاهش قیمت در زمان برداشت را از خود دور می‌کردند. آن‌ها محصولی که هنوز وجود نداشت را فروخته بودند!

زمانی که زمان برداشت فرا رسید و افزایش شدید تقاضا برای استفاده از دستگاه روغن گیری زیتون زیاد شد، او قراردادهای آتی خود از پرس زیتون را به رقم دلخواه خود فروخت و درآمد زیادی به دست آورد.

چرا در فیوچرز معامله کنیم؟

در بخش‌های بعدی مقاله به مزایا و معایب معاملات فیوچرز خواهیم پرداخت. امّا پیش از آن بد نیست اگر دلایل ورود معامله‌گران به معاملات فیوچرز را بشناسیم:

  • بازدهی بالا در صورت معاملات اصولی
  • موقعیت سوددهی در جهات مختلف بازار؛ در بازارهای صعودی و نزولی، می‌توان موقعیت‌های معاملاتی Long و Short را تنظیم کرد و از نوسانات یک دارایی کسب سود کرد.
  • تنوع بالای دارایی‌های قابل معامله؛ جفت‌ارزها، سهام، ارزهای دیجیتال، شاخص‌های اقتصادی (همچون S&P 500 و DowJones) و دارایی‌هایی چون طلا.
  • امکان استفاده از اهرم‌های معاملاتی (Leverage)
  • نقدینگی و حجم معاملات بالا

هدف معاملات فیوچرز چیست؟

احتمالا تا کنون دریافته‌اید که هدف معاملات فیوچرز را می‌توان در فراهم آوردن بستری برای خرید/فروش قیمت یک دارایی در تاریخ و قیمتی از پیش تعیین شده خلاصه کرد. امّا مگر می‌توان دارایی‌ای که در اختیار نداریم را به فروش برسانیم؟ اگر خیر، پس کاربرد موقعیت‌های معاملاتی Sell در کجاست؟

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، سازوکار معاملات فیوچرز بدین گونه است که در آن، افراد موقعیت‌های معاملاتی خرید و فروش را پیش از رسیدن قیمت به سطح مورد نظر خود ایجاد می‌کنند. در واقع هدف از ایجاد موقعیت خرید (Buy) پیشبینی روند صعودی و هدف از ایجاد موقعیت فروش (Sell)، پیشبینی روند نزولی یک ارز خواهد بود. در صورتی که قیمت به سطحی که ما از قبل تعیین کرده‌ایم برخورد کند، سود معامله را دریافت خواهیم کرد.

شای مهمترین تفاوت معاملات فیوچرز با معاملات اسپات را بتوان همین زمان تعیین قیمت دانست. در ادامه این موضوع را دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

تامین مالی برای معاملات فیوچرز کریپتو چیست؟

معمولا زمانی که معامله‌گران فیوچرز به سطحی از دانش و تجربه کافی می‌رسند، نیاز می‌بینند تا با سرمایه بیشتری به معاملات فیوچرز کریپتو وارد شوند. امّا کمتر افرادی هستند که بتوانند مبالغ بالایی (مانند 10، 50 و 100 هزار دلار) را محیا کنند و به بازار اختصاص دهند. در چنین موقعیت‌های مشابه، کمپانی‌هایی تحت عنوان Prop Firm می‌توانند گزینه مناسبی به حساب آیند.

پراپ فیرم‌ها شرکت‌هایی هستتند که به معامله‌گران این فرصت را می‌دهند تا مهارت‌های معامله‌گری خود را طی یک آزمون دو مرحله‌ای به نمایش بگذارند و در صورت موفقیت در این چالش، حسابی را با موجودی بالا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و بالغ بر 80درصد سود ماهانه سهم معامله‌گران خواهد بود.

البته که قبولی در این آزمون‌ها، به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد و به منظور شرکت در چنین چالش‌هایی، افراد می‌بایست مدت قابل توجهی را به تمرین و بکتست استراتژی خود پرداخته باشند.

تفاوت معاملات فیوچرز با معاملات اسپات چیست؟

شاید در ابتدا تصور کنید که تنها یک حالت برای ترید کردن و معامله وجود دارد؛ به این صورت که ارز، سهام یا هر دارایی دیگری که قصد معامله‌اش را دارید را، در همان لحظه و به صورت آنی، خرید و فروش می‌کنید. بله، چنین حالت و چنین سبکی از معاملات وجود دارند که «معاملات اسپات (spot)» نامیده می‌شوند و متداول‌ترین نوع خرید و فروش دارایی‌ها به شمار می‌روند.

اما همان طور که گفتیم نوع دیگری از معاملات هم وجود دارند که دقیقا نقطه مقابل معاملات اسپات‌اند؛ که آن‌ها را معاملات فیوچرز یا آتی خطاب می‌کنیم. به زبان ساده، معاملات فیوچرز، معاملاتی هستند که نه در لحظه معامله، بلکه در زمانی مشخص در آینده، و در قیمتی از پیش تعیین‌شده صورت می‌گیرند.

در ترید اسپات، وقتی تصمیم به خرید یا فروش یک ارز می‌گیرید، در همان لحظه تراکنش شما صورت می‌گیرد و دیگر نگرانی‌ای بابت قیمت ارز در آینده نخواهید داشت.

در معاملات فیوچرز اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ در معاملات فیوچرز، خریدار و فروشند، بر سر قیمتی مشخص در زمانی مشخص در آینده، توافق می‌کنند تا معامله در آن قیمت صورت بگیرد. معامله‌ای که در آینده انجام خواهد شد، فارغ از قیمت حال حاضر آن دارایی به‌خصوص است. در معاملات اسپات، در زمان عقد قرارداد، اصل دارایی از فرد فروشنده به خریدار واگذار می‌شود.

برای مثال وقتی شما ۱ واحد بیت کوین خریداری می‌کنید، این این بیت کوین را به صورت کاملا واقعی در اختیار دارید و از مالکیت آن برخوردارید؛ در معاملات فیوچرز، دارایی و ارز بین دو طرف مبادله نمی‌شود؛ بلکه طرفین به نوعی روی قیمت معامله می‌کنند. برای همین است که در معاملات فیوچرز می‌توان از پوزیشن‌های شورت و لانگ استفاده کرد و هم از روند نزولی و هم از روند صعودی بازار، سود دریافت کرد.

معاملات اسپات در برابر معاملات فیوچرز یا آتی

لوریج معاملات فیوچرز چیست؟

اهرم (Leverage) معاملات فیوچرز به معنای استفاده از سرمایه یا اعتباری است که توسط صرافی و برای معامله دارایی‌هایی از جمله ارزهای دیجیتال در اختیار ما قرار می‌گیرد. در واقع اهرم قدرت معاملات ما را تقویت می‌کند و می‌توانیم با مقداری بیشتر از اصل سرمایه به خرید و فروش بپردازیم.

میزان اهرم به دو شکل نسبتی (مثل 1:5) و چندین برابر (مثل 10x) نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال اگر موجودی حساب شما 100 دلار باشد و قصد داشته باشید که به باز کردنِ موقعیتی معاملاتی به ارزش 1000 دلار بپردازید، می‌توانید از اهرم 10x یا 1:10 استفاده کنید.

احراز هویت در معاملات فیوچرز

به بیانی ساده، احراز هویت (KYC) به شیوه‌ای از بررسی دقیق اطلاق می‌شود که در خلال آن، مؤسسات مالی ملزم به جمع‌آوری برخی اسناد خاص به منظور تایید و شناسایی هویت مشتریان خود هستند.

KYC مخفف عبارت Know Your Customer است. در واقع همین عبارت اختصاری، به خوبی هدف این فرایند را منعکس می‌کند.

در اغلب اوقات و به خصوص در پلتفرم‌های مالی متمرکز، فرآیند احراز هویت در معاملات فیوچرز به تأیید کارت شناسایی، تأیید چهره و اسنادی همچون آدرس نیاز دارد. برای نمونه به منظور انجام معاملات فیوچرز در بایننس، به مدارکی چون کارت شناسایی و پاسپور نیاز داریم.

مهم ترین هدف احراز هویت در معاملات فیوچرز، به جلوگیری از ورود اشخاص غیرحقیقی، کلاهبرداران و اطمینان از هویت کاربران مرتبط می‌شود.

مالکیت ارز در معاملات اسپات و فیوچرز

شاید معامله کردن در بازار اسپات، کمی راحت‌تر از بازار فیوچرز باشد. در بازار یک‌طرفه اسپات، تریدر تنها از روند صعودی نمودار کسب سود خواهد کرد. چرا که در معاملات اسپات، تریدر با خرید یک ارز و در اختیار داشتن مالکیت تمام و کمال آن، انتظار افزایش قیمت آن و در نتیجه کسب سود را دارد. اتفاقی که نه تنها در خرید و فروش رمزارزها، بلکه در بسیاری از دارایی های دیگر، از جمله دارایی‌های فیات هم رخ می‌دهد.

در معاملات فیوچرز، مالکیت ارز از فروشنده گرفته نشده و به خریدار داده نمی‌شود؛ بلکه خریدار و فروشنده، با تحلیل‌های خود سعی می‌کنند تا قیمت را در آینده پیش‌بینی و به نوعی بر سر قیمت معامله ‌کنند.

شخص فروشنده (شخصی که پوزیشن شورت یا فروش گرفته) و شخص خریدار در معاملات فیوچرز (شخصی که پوزیشن لانگ یا خرید گرفته)، هر دو سعی می‌کنند تا با قرارگیری در جهت روندی که فکر می‌کنند اتفاق خواهد افتاد، از بازار کسب درآمد داشته باشند.

شاید از طریق این موضوع که خریدار و فروشنده در معاملات فیوچرز، پوزیشن‌های شورت و لانگ می‌گیرند، فهمیده باشید که برخلاف معاملات اسپات، مالکیتی بر هیچ دارایی، از سمت هیچ‌کدام از طرفین معامله وجود ندارد؛ بلکه آن‌ها سعی می‌کنند تا با تشخیص روند پیش روی نمودار، در ابتدای یک پوزیشن لانگ یا شورت بگیرند. سودی که در نهایت نصیب طرفین خواهد شد، با بستن معامله و انجام تراکنش مخالف است. بدین صورت که شخصی که در ابتدا پوزیشن لانگ (خرید) گرفته، با گرفتن یک پوزیشن شورت (فروش)، در نهایت معامله را خواهد بست و سود یا ضرر نهایی خود را دریافت خواهد کرد.

مزایا و معایب فیوچرز

معاملات فیوچرز، با اینکه کار را برای بسیاری از تریدرها آسان‌تر کرده‌اند، اما همچنین می‌توانند به شکل یک تیغه دولبه بسیار برنده برای تریدرهای نوپا و کم‌تجربه ظاهر شوند.

در این قسمت از مطلب، مزایا و معایب فیوچرز را زیر ذره‌بین خواهیم برد. دانستن نکات ذیل، می‌تواند به تمام افراد برای شناخت معاملات فیوچرز، کمک شایانی به تصمیم‌گیری درست کند. پس ابتدا مزایای معاملات فیوچرز را می‌شناسیم:

پوزیشن‌های شورت و لانگ

قابلیتی که معاملات فیوچرز برای بازکردن پوزیشن‌های short و long در اختیار کاربران قرار می‌دهند، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این معاملات است. به وسیله بازکردن پوزیشن‌های شورت (فروش) و لانگ (خرید)، می‌توان از دو روند صعودی و نزولی بازار، سود گرفت.

پوزیشن شورت یا فروش که مختص به روندهای نزولی ست، به این شکل انجام می‌شود که شما در ابتدای یک روند نزولی، ابتدا یک ارز را به صورت مجازی به فروش می‌رسانید و در انتهای روند نزولی، جایی که قیمت به کم‌ترین مقدار ممکن رسیده است، دوباره ارز را خریداری می‌کنید. اختلاف بین این دو نقطه، سود شما خواهد بود. چنین اتفاقی، در پوزیشن‌های لانگ هم صورت می‌گیرد؛ منتها به شکل برعکس و در روندهای صعودی.

پوزیشن‌های شورت و لانگ‌ به ما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به در اختیار داشتن مالکیت یک ارز، آن‌را در روندهای صعودی و نزولی، معامله کنیم و از حرکت آن در نمودار، به سود برسیم.

هِج‌ کردن (Hedging)

اگر دنبال‌کننده جدی بازارهای مالی، اتفاقات و آموزش‌های آن باشید، حتما با استراتژی‌ای به نام هِج کردن برخورد کرده‌اید. هِج کردن به عنوان یک استراتژی برای مدیریت سرمایه و ریسک شناخته می‌شود. شرکت‌ها و افراد سعی می‌کنند با هج کردن و در واقع خرید یا فروش در جهت مخالف معامله اصلی خود، از ضرر احتمالی پیش‌گیری کنند.

برای مثال اگر فردی اقدام به خرید بیت کوین در معامله اسپات کرده و از این کاهش قیمت آن در آینده نگران است یا حتی اگر بازار برخلاف تصمیم او رفتار کند، می‌تواند با باز کردن یک معامله شورت در فیوچرز، از این ضرر احتمالی تا حدی جلوگیری کند. این فرد می‌تواند قیمتی را که فکر می‌کند بیت کوین در صورت کاهش قیمت به آن می‌رسد را مشخص کند تا در آن صورت، با فروش مقداری بیت کوین، مقداری از ضرر متحمل‌شده را جبران کند.

در کل هِج کردن را می‌توان خرید یا فروش بیشتر از همان دارایی یا دارایی های دیگر دانست، که باعث می‌شوند ضرر متحمل‌شده در معامله اصلی، مقداری کمتر شود. معاملات فیوچرز از مهم‌ترین ابزارها برای هِج کردن به شمار می‌روند که می‌توانند در مواقعی، بسیار کمک‌کننده باشند.

اهرم‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات معاملات فیوچرز، قابلیت استفاده از اهرم‌ها برای بالابردن میزان پاداش و سود حاصل از معامله است. این مورد، می‌تواند همان تیغه دولبه‌ای باشد که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. اهرم‌ها یا لوریج‌ها باعث می‌شوند شما نیازی به واردکردن تمام سرمایه خود به معامله نداشته باشید و با داشتن تنها درصدی از سرمایه، با استفاده از اهرم‌ها، سرمایه ورودی خود در معامله را چندین برابر کنید.

استفاده از اهرم ها در معاملات فیوچرز

امّا همانطور که گفتیم، معاملات فیوچرز مانند شمشیری دو لبه عمل می‌کنند. این موضوع در رابطه با معاملات اهرم دار هم صادق خواهد بود! در ادامه به معایب معاملات فیوچرز می‌پردازیم.

مجددا اهرم‌ها!

اهرم‌های معاملاتی می‌توانند اعتبار ما را برای تخصیص سرمایه‌ بیشتر افزایش دهند و این موضوع پتانسیل سود ما را افزایش خواهد داد. امّا این توضیحات شاید پوسته‌ای جذاب برای اقدام خطرناک استفاده از اهرم‌ها باشد!

در عمل اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ پلتفرم یا صرافی‌ای که در آن معامله می‌کنید، با اهرم‌ها، سرمایه بیشتری به شما نمی‌دهد؛ بلکه سود و ضرر شما را به نسبت اهرم مورد استفاده، چندین برابر خواهد کرد. برای مثال اگر در معامله‌ای ۱۰۰۰ دلار در اختیار داشته باشید، و معامله را با اهرم ۱۰ باز کنید، تنها با ۱۰% سود، سود شما ۱۰ برابر خواهد شد و به ۱۰۰% خواهد رسید.

از طرفی با تنها ۱۰% ضرر،  شما تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد و اصطلاحا حساب شما لیکوئید خواهد شد. لیکوئید چیست؟ بنابراین حد ضرر در معاملات فیوچرز اهرم‌دار، نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

نیاز به داشتن اطلاعات تحلیلی و فنی بیشتر از معاملات اسپات

در معاملات اسپات، تنها یک راه برای کسب سود دارید؛ خرید ارز و سپس انتظار برای افزایش قیمت آن. البته تشخیص روند صعودی و قرارگرفتن در آن، خود نیاز به دانش و اطلاعات زیادی دارد. اما طبیعتا در معاملات فیوچرز، شما باید قیمت را در مدت زمان طولانی‌تری پیش‎‌بینی کنید. باز کردن پوزیشن‌های شورت و لانگ به ظرافت و دقت بالایی نیاز دارد که اگر آموزش درستی در حوزه‌هایی چون پرایس اکشن و تحلیل فاندامنتال ندیده باشید، می‌تواند ضربه زیادی به شما و سرمایه‌تان وارد کند.

علاوه بر اطلاعاتی که باید درباره ترید کردن بدانید آموزش های بیشتر درباره معاملات فیوچرز، به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

همین مقاله، می‌تواند منبع جامعی باشد؛ البته که این مقاله، به نوعی ادامه مقاله «ترید چیست؟» است که در آن، به اطلاعات بسیار مفیدی درباره انواع معاملات، تریدکردن و انواع تریدرها دست پیدا خواهید کرد.  اگر هم به دنبال راه حلی ساده‌تر هستید، می‌توانیم «کپی‌ تریدینگ» را به شما پیشنهاد کنیم!

بهترین پلتفرم‌های انجام معاملات فیوچرز کدام‌اند؟

تقریبا در تمام صرافی‌های بزرگ و معروف دنیا، می‌توان به انجام معاملات فیوچرز و مارجین پرداخت؛ منتها همیشه می‌توان صرافی بایننس را، مورد اعتماد‌ترین و بزرگ‌ترین بستر را برای معاملات کریپتویی دانست. بایننس فیوچرز، یکی از بخش‌های این صرافی است که امکان انجام معاملات فیوچرز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

آموزش شروع معامله فیوچرز در بایننس

توجه کنید معاملات فیوچرز فضای بسیار ریسک پذیری دارند. اگر تصمیم به شروع معامله فیوچرز گرفته اید قبل از هرچیز نیاز به تتر دارید. به صفحه خرید تتر bep20 وارد شوید و تتر مورد نیاز خود را با توجه به سرمایه خود خریداری کنید و سپس آن را به اکانت بایننس خود انتقال دهید.

بستر «بایننس فیوچرز»، نسبت به پلتفرم اصلی بایننس، مقداری استقلال دارد و برای معامله کردن در اکانت فیوچرز بایننس خود، نیاز دارید تا از اکانت اصلی خود در بایننس، به این اکانت مقداری تتر (USDT) انتقال بدهید؛ چرا که در معاملات فیوچرز بایننس نیاز به استفاده از پول فیات یا تتر به عنوان یکی از ارزهای معامله خود دارید. البته با استفاده از تتر می‌توانید به حداکثر اهرم بایننس که ۱۲۵x است دسترسی داشته باشید. بدون استفاده از تتر، این مقدار به اهرم ۷۵x کاهش خواهد یافت.

تصویر مقابل، فضای کلی صفحه BTCUSDT را در بخش معاملات فیوچرز بایننس را نشان می‌دهد که علاوه بر نمودار و تمام ابزارهای فنی برای تحلیل تکنیکال و اوردر بوک، بخش تراکنش هم دیده می‌شود که می‌توانید از طریق آن، بخش‌های مختلف معامله‌تان را از جمله استاپ لاس (Stop Loss) و تیک پرافیت (Take Profit) را معلوم کنید.

صفحه فیوچرز بیت کوین فضای کلی صفحه بیت کوین فیوچرز در بایننس
فضای کلی صفحه بیت کوین فیوچرز در بایننس
چگونگی تعیین اهرم در معاملات فیوچرز بایننس

در سمت چپ و بالا، جایی که نماد BTC/USDT وجود دارد، آیکون کوچکی دیده می‌شود که می‌توانید با کلیک کردن روی آن، مقدار اهرم مورد نیازتان را برای معامله مشخص کنید.

تصویر زیر هم یک معامله با پوزیشن لانگ را نشان می‌دهد که به صورت کامل انجام شده و منتظر نتیجه آن هستیم.

اطلاعات یک معامله فیوچرز

پس از آموزش شروع معامله فیوچرز در بایننس، نگاهی می‌اندازیم بر معاملات فیوچرز در کوکوین و کوینکس.

معاملات فیوچرز در کوکوین

همانند بایننس، کوکوین هم از جمله صرافی‌هایی است که قابلیت‌های مربوط به معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرا رمی‌دهد.

در سرویس Kucoin Futures، معامله‌گران به خرید/فروش یک دارایی کریپتویی می‌پردازند و برخلاف معاملات اسپات، در اینجا به نوعی قیمت‌ها را از قبل برای زمانی در آینده پیشبینی می‌کنیم.

از مهم ترین مزایای معاملات فیوچرز در کوکوین، می‌توان به کارمزدهای پایین این صرافی اشاره کرد. علاوه بر معاملات فیوچرز، معاملات عرضه اوّلیه سکه (ICO) و ارزهای حوزه دیفای هم در صرافی کوکوین امکان پذیر هستند.

در زمان انتشار این مطلب، تعداد جفت‌های قابل معامله در صرافی کوکوین به 198 نماد می‌رسد.همچنین، حداکثر میزان اهرم قابل استفاده در صرافی کوکوین، معادل 100x خواهد بود. البته که در حالت عادی، این مقدار روی 20x تنظیم شده است. در مقاله آموزش کار با صرافی کوکوین، با امکانات این صرافی و نحوه کار با آن آشنا خواهیم شد.

معاملات فیوچرز در کوینکس

یکی دیگر از صرافی‌های محبوب نزد ایرانیان، صرافی CoinEx است که از انواع از معاملات آتی از جمله قرارداد خطی (Linear Contracts) و قرارداد معکوس (Inverse Contracts) پشتیبانی می کند.

در صرافی کوینکس هم امکان استفاده از اهرم‌های معاملاتی وجود دارد. همانند کوکوین، حداکثر اهرم قابل استفاده برابر اهرم 100x خواهد بود. البته فراموش نکنید که پیش از استفاده از اهرم، نیاز دارید تا از میزان تحمل ریسک خود مطمئن شوید. چرا که اگر اهرم 100x را انتخاب کنید، مشابه این است که ریسک خود را 100 برابر کرده‌اید.

نکته قابل توجه در رابطه با صرافی کوینکس، تعداد جفت‌ارزهای پشتیبانی شده توسط این پلتفرم است که به 1015 نماد می‌رسد. در ادامه معاملات فیوچرز در پلتفرم‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد.

معاملات فیوچرز در دیگر صرافی‌ها

تا کنون صرافی‌های کوینکس و بینگ‌اکس امکان ورود کاربران ایرانی به معاملات فیوچرز (بدون نیاز به تغییر IP) را فراهم کرده‌‌اند. با این حال، این احتمال وجود دارد که مقررات و سیاست‌گذاری‌های این صرافی‌ها دستخوش تغییراتی شوند و برای دسترسی به معاملات فیوچرز آن‌ها، به آی پی خارجی نیاز داشته باشیم.

بهترین صرافی‌های فیوچرز برای ایرانیان

در حال حاضر و با توجه به محدودیت‌های اکثریت صرافی‌های ارز دیجیتال برای ایرانیان، شاید بتوان پلتفرم‌های زیر را بهترین صرافی‌های فیوچرز برای ایرانیان دانست.

نام صرافیامکان انجام معاملات فیوچرزقابلیت استفاده برای کاربران ایرانیحجم معاملات ماهانه
بای بیت (ByBit)داردنیازمند آی پی خارجیبالغ بر 13 میلیارد دلار
اوکی اکسنچ (OKX)داردنیازمند آی پی خارجی27 میلیارد دلار
بینگ اکس (BingX)داردعدم نیاز به آی پی خارجی2.8 میلیارد دلار
هیوبی (Huobi)داردنیازمند آی پی خارجی13.5 میلیارد دلار
کوینکس (CoinEx)داردعدم نیاز به آی پی خارجی200-300میلیون دلار
کوکوین (KuCoin)داردنیازمند آی پی خارجی13 میلیارد دلار

البته بهتر است در نظر داشته باشید که به سبب امکان معاملات کاربران ایرانی در صرافی‌های نامبرده، این پلتفرم‌ها همواره در معرض ریسک اعمال محدودیت توسط نهادها قرار دارند. به همین خاطر، هر لحظه احتمال تغییراتی در سیاست‌گذاری‌های آن‌ها وجود دارد و نیاز داریم تا همیشه با احتیاط به حساب کاربری خود وارد شویم.

در مقاله «بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان»، به بررسی صرافی‌های خارجی مختلف و نکات ضروری مرتبط با کار در این صرافی‌ها پرداخته‌ایم.

آموزش استراتژی‌های فیوچرز

با توجه به روند پویای بازارهای مالی، اصرار بر بکارگیری یک استراتژی مشخص، شاید اقدام چندان هوشمندانه‌ای نباشد. چرا که این احتمال وجود دارد که با تغییراتی در روند بازارها، ما هم نیاز به تغییر استراتژی خود داشته باشیم. بنابراین به چند نمونه از استراتژی‌های مناسب برای سال 2023 اشاره خواهیم کرد:

  • معامله در جهت روند: شاید بتوان این استراتژی را مرسوم ترین و در عین حال قدرتمند ترین استراتژی بازار دانست! چرا که در هر بازاری، جهت قیمت با سفارشات عظیمی توسط معامله‌گران بزرگ (موسسات و بروکرها) تغییر می‌کند ایجاد سفارش در خلاف جهت روند، اغلب اوقات امری ریسکی به شمار می‌آید.
  • معامله در Range: با کسب تجربه و مهارت در معاملات، قادر خواهیم بود تا در بازارهایی که اغلب در محدوده (Range)های معاملاتی حرکت می‌کنند را شناسایی و از نوسانات جزئی آن‌ها حتی در روند تقریبا افقی سود ببریم.
  • معامله با اخبار: با درک دقیق تاثیرات اخبار اقتصادی و سیاسی بر بازارهای مختلف، می‌توان این اخبار را به طرز هوشمندانه‌ای بررسی کرد و مطابقه آن‌ها، به معامله پرداخت. در سایت‌هایی چون Forexfactory، می‌توانید به اخبار اقتصادی مختلف دسترسی داشته باید.
  • معامله براساس شکست روند (Breakout): با شناخت نواحی حمایت و مقاومت مهم، کانال‌های قیمتی و خطوط روند، می‌توان شکست یک روند صعودی یا نزولی را تشخیص داد و به عنوان مثال در صورت شکست ناحیه مقاومت، به ایجاد موقعیت خرید/Long بپردازیم.

معاملات فیوچرز و مارجین چه تفاوتی دارند؟

حال که به معرفی و نحوه کارکرد اهرم‌ها در معاملات فیوچرز بایننس پرداختیم، شاید بهتر باشد نگاهی هم به نوعی دیگر از معاملات در این صرافی بیندازیم که شباهت بسیاری به معاملات فیوچرز دارند؛ از این نظر که در آن‌ها هم می‌توان از اهرم استفاده کرد.
«معاملات مارجین» نوعی از معاملات اسپات هستند؛ پس تا همین‌جا، به بنیادی‌ترین اختلاف میان معاملات فیوچرز و مارجین پی بردیم.

معاملات مارجین، به صورت اسپات صورت می‌گیرند اما درست مثل معاملات فیوچرز، قابلیت پشتیبانی از اهرم را هم دارند. در معاملات مارجین، می‌توان برای کسب سود بیشتر، از اهرم ها استفاده کرد اما مقدار اهرم‌ها در این معاملات، به اندازه معاملات فیوچرز نیستند. در معاملات فیوچرز بایننس، می‌توان حتی به اهرم ۱۲۵x هم دسترسی داشت اما در معاملات مارجین، حداکثر اهرم در دسترس، اهرم ۱۰x است.

چه زمانی فیوچرز باز کنیم بهتر است؟

در رابطه با این موضوع، می‌توان پاسخ‌های متفاوتی داد!

بسیاری اعتقاد دارند که به سبب نزدیکی به روزهای تعطیل بازارهای جهانی (شنبه و یکشنبه)، در روز جمعه بازارهای مالی نوسانات معقولی را تجربه می‌کند و می‌توان سودهای منطقی بدست آورد.

به علاوه از آنجایی که برخلاف بازار سهام و فارکس، بازار کریپتو رویکردی 24/7 دارد و تمامی روزهای هفته فعال است، برخی ترجیح می‌دهند معاملات کریپتویی خود را به روزهای شنبه و یکشنبه موکول کنند تا معاملات خود را با نوسانات کمتری انجام دهند (به دلیل تعطیلی دیگر بازارها و تاثیر کمتر بازار کریپتو از اخبار اقتصادی).

در مقابل، معامله‌گرانی هستند که ترجیح می‌دهند تا معاملات فیوچرز خود را در روزهای غیر تعطیل (به ویژه دوشنبه) باز کنند تا حجم معاملات بازارهای جهانی در بالاترین حد خود قرار داشته باشد.

به عنوان مثال، بازار نیویورک از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر به وقت محلی (16:30 تا 1 بامداد روز بعد به وقت تهران) فعالیت می‌کند. یکی دیگر از بازارهای مهم، بازار لندن است که معاملات آن از روزهای دوشنبه تا جمعه و از ساعات 11:30 تا 20:30 به وقت ایران، در جریان هستند و معامله گران ریسک‌پذیرتر معاملات خود را به ساعات فعالیت این بازارها موکول می‌کنند.

اصطلاحات معاملات فیوچرز

اکنون که با پایه و اساس معاملات فیوچرز آشنا شدیم، شاید بد نباشد اگر برخی اصطلاحات رایج معاملات فیوچرز را بشناسیم و بتوانیم در گفتگوهای معامله‌گران حرفی برای گفتن داشته باشیم!

موارد زیر، از متداول‌ترین اصطلاحات معاملات فیوچرز به حساب می‌آیند:

  • آربیتراژ: خرید یک دارایی از یک بازار و فروش همان دارایی در بازار دیگر با قیمتی بالاتر و کسب سود از اختلاف قیمت.
  • بازار گاوی (Bull Market) و بازار خرسی (Bear Market): بازاری با قیمت‌های صعودی و بازاری با قیمت‌های نزولی
  • قرارداد (Contract): توافقی دو طرفه میان خریدار و فروشنده برای انجام معامله در قیمت پیشبینی شده
  • هِج (Hedge) کردن: ورود به موقعیت های خرید/فروشِ خلاف جهت معامله قبلی با هدف پوشش ضرر احتمالی در دیگر معاملات
  • لیکوئید (Liquidation): زمانی اتفاق می‌افتد که میزان موجودی یک معامله‌گر به اندازه‌ای کاهش یابد تا به حد مجاز یا Liquidation Price برسد. اگر در چنین موقعیتی موجودی حساب یا یک موقعیت معاملاتی به سطحی کمتر از میزان حداقلی کاهش یابد، معاملات به صورت خودکار بسته می‌شوند.
  • لات (Lot): هر واحد قابل معامله در بازار
  • پیپ (Pip): واحد اندازه گیری تغییر ارزش نسبتِ دو ارز (برای نمونه در جفت ارز EUR/USD، هر 100 پیپ معادل 1 سنت خواهد بود)
  • پوینت (Point): واحدی معادل یک دهم پیپ
  • حد ضرر (Stop Loss): حد ضرر نوعی سفارش است که سرمایه گذاران یا معامله گران از آن برای توقف زیان احتمالی خود در بازار استفاده می‌کنند. برای نمونه، قید می‌کنیم که در صورت رسیدن قیمت به محدوده 10.5 دلار، موقعیت معاملاتی ما به صورت خودکار بسته شود و ضررات بیشتری را متحمل نشویم.

فیوچرز مناسب چه کسانی است و مناسب چه کسانی نیست؟

به بیان ساده، فیوچرز بستر مناسبی است برای معامله‌گرانی که:

  • توانایی تحمل ریسک بالایی دارند
  • از سرمایه کافی برخوردارند
  • تجربه و مهارت مناسبی را کسب کرده‌اند
  • با معیارهای تکنیکال و فاندامنتال آشنا هستند
  • اخبار مختلف را پیگیری می‌کنند
  • سرمایه خود را مدیریت می‌کنند
  • بر روانشناسی معامله‌گری مسلط هستند
  • در طی روز زمان مناسبی را در اختیار دارند

در مقابل، شاید فیوچرز چندان مناسب چنین افرادی نباشد و استراتژی‌هایی چون هولد یا هودل و کپی تریدینگ گزینه بهتری به شمار آیند:

  • از تجربه و مهارت معامله‌گری کافی برخوردار نیستند
  • همچنان به کسب دانش و اطلاعات بیشتری نیاز دارند
  • توانایی مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را ندارند
  • در کنترل عواطف و هیجانات خود موفق نیستند
  • به کارهای دیگری مشغول هستند و برای معاملات روزانه فرصت کافی ندارند

سخن آخر

معاملات فیوچرز، به این خاطر که به تریدرها امکان بازکردن پوزیشن‌های شورت و لانگ را می‌دهند، طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارند؛ اما نکته بسیار مهمی درباره معاملات فیوچرز وجود دارد. معاملات فیوچرز می‌توانند برای تریدرهای مبتدی و تازه‌کار، بسیار خطرناک و آسیب‌زننده باشند. امکان استفاده از اهرم‌ها در معاملات فیوچرز، امکانی بسیار ستودنی و جذاب، اما از طرفی هم خطرناک است. در صورت رعایت نکردن مقدار اهرم و استفاده بیش از حد از آن‌ها، سرمایه فرد به راحتی از دست خواهد رفت و در چنین نقطه‌ای، دیگر جایی برای یاس و اندوه وجود ندارد.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
abbas
abbas
4 ماه قبل

سلام
از نظر شرعی مشکلی نداره معاملات فیوچرز؟

محمد اسماعیل اسماعیل پور
محمد اسماعیل اسماعیل پور
5 ماه قبل

با سلام
لطفا برای مقالات ارائه شده دکمهء pdf (نسخهء چاپی) قرار بدید. با تشکر

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
5 ماه قبل

ممنون از پیشنهادتون محمد اسماعیل عزیز

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

16

نظر مخاطبان (4)