همه چیز درباره هاوینگ لایت کوین: زمان، تأثیرات و پیش‌بینی‌ها

هاوینگ لایت کوین
شبنم رضا

زمان مطالعه :

4 دقیقه

شاید با شنیدن نام «هاوینگ» ذهن شما ناخودآگاه به سمت بیت کوین برود. با این حال، شبکه‌های بلاک چینی زیادی مکانیسم هاوینگ را اجرا می‌کنند و هر چند سال یکبار عرضه قابل استخراج خود را به نصف کاهش می‌دهند. لایت کوین که زمانی به «نقره دیجیتال» شهرت داشت نیز این مکانیسم را دارد. در این مطلب از پول نو تصمیم داریم با زبان ساده به سوال «هاوینگ لایت کوین چیست؟» پاسخ دهیم و زمان هاوینگ بعدی در این شبکه بلاکچینی را بررسی کنیم. اگر شما هم قصد دارید از هاوینگ لایت کوین سود کسب کنید توصیه می‌کنیم تا انتها همراه باشید.

هاوینگ لایت کوین چیست؟

هاوینگ لایت کوین چیست؟

لایت کوین یکی از فورک‌های موفق شبکه بیت کوین است که در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی (Charlie Lee)، کارمند سابق گوگل راه‌اندازی شد. لی در آن سال با مطالعه مقاله‌ای در رابطه با بیت کوین بسیار به این ارز دیجیتال علاقه‌مند شد و در ادامه تصمیم گرفت تا با الهام از این شبکه، پروژه بلا کچینی خود را عرضه کند. وی در حقیقت با راه‌اندازی لایت کوین قصد داشت نسخه‌ای سبک‌تر و سریع‌تر از بیت کوین را ارائه دهد و تا حدودی هم موفق شد.

لایت کوین هم مثل بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. با این حال، این پروژه علیرغم الهام گرفتن از کد بیت کوین، تفاوت‌هایی با آن دارد. عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد BTC است اما لی در لایت کوین این عرضه را چهار برابر کرد و به ۸۴ میلیون رساند. زمان ایجاد بلاک در بلاکچین بیت کوین ۱۰ دقیقه است اما بلاکچین لایت کوین هر ۲.۵ دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌کند و 4 برابر سریع‌تر است.

در جدول زیر تفاوت‌های کلی لایت کوین و بیت کوین را بررسی کرده‌ایم:

ویژگیبیت کوینلایت کوین
سال عرضه۲۰۰۹۲۰۱۱
خالقساتوشی ناکاموتوچارلی لی
الگوریتم هشSHA-256Scrypt
زمان تولید بلاک۱۰ دقیقه۲.۵ دقیقه
تعداد کل واحدها‍‍۲۱ میلیون۸۴ میلیون

همانطور که گفتیم، لایت کوین فورکی از بیت کوین است و آن را می‌توان نسخه بهبود یافته‌ای از بزرگترین ارز دیجیتال بازار قلمداد کرد. این یعنی لایت کوین مشابه با بیت کوین، از مکانیسم هاوینگ برای کاهش عرضه و کنترل تورم ارز LTC استفاده می‌کند.

برخلاف بیت کوین که هر ۲۱۰ هزار بلاک پاداش استخراج را به نصف کاهش می‌دهد، هاوینگ لایت کوین هر ۸۴۰ هزار بلاک یکبار رخ می‌دهد اما این فرآیند در هردو این شبکه‌ها هر ۴ سال یکبار انجام می‌شود.

هاوینگ (Halving) چیست؟

هاوینگ از کلمه انگلیسی Halving گرفته شده و به معنای تقسیم کردن یک چیز به دو قسمت مساوی است. این فرآیند یک مکانیسم کنترل عرضه و به دنبال آن کنترل قیمت است و طی آن میزان صدور کوین‌های جدید به نصف کاهش می‌یابد. این مکانیسم را اولین بار در سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاموتو معرفی کرد و رفته رفته در تعیین توکنومیکس پروژه‌های دیگری که از الگوریتم اجماع اثبات کار بهره می‌برند استفاده شد.

همانطور که بالاتر گفتیم، هاوینگ مخصوص بلاکچین‌های مبتنی بر اجماع اثبات کار است. در این الگوریتم، ماینرها با تخصیص قدرت پردازشی خود به شبکه در حل معمای بلاک با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت ماینر برنده پاداش بلاک را دریافت می‌کند. ناکاموتو با این هدف که کل ۲۱ میلیون واحد بیت کوین تعیین‌شده به یک‌باره به عرضه وارد نشود، مکانیسمی به نام هاوینگ را تعریف کرد و به این شکل این ارز را «ضد تورمی» ساخت.

هاوینگ‌های لایت کوین چه تاثیری بر روی قیمت آن داشته است؟

هاوینگ‌های قبلی لایت کوین

همانطور که بالاتر گفتیم، هاوینگ‌ها تقریبا هر ۴ سال یکبار عرضه را به نصف کاهش می‌دهند، این یعنی مقدار ارز دیجیتال کمتری به بازار وارد می‌شود و در صورت ثابت ماندن یا افزایش تقاضا، قیمت می‌تواند افزایش یابد. اتفاقی که در سال‌های اخیر بارها در مورد بیت کوین و ارزهای مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار رخ داده است.

اما چرخه‌های هاوینگ لایت کوین تا حدودی با چرخه‌های بیت کوین فرق دارند. به نمودار زیر توجه کنید. همانطور که در این نمودار مشخص است، قیمت لایت کوین پیش از هر هاوینگ معمولا با یک افزایش نسبی مواجه شده اما درست پس از هاوینگ کاهش می‌یابد و مدتی را بدون روند خاصی سپری می‌کند. پس از گذشت چند ماه ناگهان قیمت افزایش می‌یابد و در نهایت با اتمام رالی صعودی، مجددا به فاز نزولی وارد می‌شود.

برای درک بهتر این چرخه بیایید تا تاریخچه هاوینگ لایت کوین و تاثیر آن بر قیمت این ارز دیجیتال را بررسی کنیم:

۱-هاوینگ ۲۰۱۵ لایت کوین

اولین هاوینگ لایت کوین در تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ (۳ شهریور ۱۳۹۴) رخ داد و طی آن پاداش استخراج از ۵۰ واحد LTC به ۲۵ واحد کاهش یافت. همانطور که در نمودار بالا مشخص است، قیمت لایت کوین پیش از هاوینگ سال ۲۰۱۵ مقداری افزایش یافته اما پس از این رویداد کمی کاهش یافته و برای چند ماه رنج زده تا اینکه در سال ۲۰۱۷ مجددا به مدار صعودی بازگشته است. در مجموع قیمت لایت کوین پس از نخستین هاوینگ خود، 79 برابر شده است.

۲- هاوینگ ۲۰۱۹ لایت کوین

دومین هاوینگ لایت کوین در تاریخ ۵ آگوست ۲۰۱۹ (۱۴ مرداد ۱۳۹۸) رخ داد و طی آن پاداش استخراج از ۲۵ واحد LTC به ۱۲.۵ واحد کاهش یافت. مثل چرخه قبلی، این بار هم قیمت لایت کوین پیش از هاوینگ افزایش نسبی را تجربه کرد و پس از این رویداد برای مدتی بدون هیچ روند خاصی نوسان کرد. در نهایت قیمت در بازار صعودی سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و با ریزش بازار در سال ۲۰۲۲ دوباره نزولی شد. در مجموع قیمت لایت کوین پس از هاوینگ دوم خود 273% افزایش یافته است.

۳- هاوینگ ۲۰۲۳ لایت کوین

آخرین هاوینگ لایت کوین در تاریخ ۲ آگوست سال ۲۰۲۳ (۱۱ مرداد ۱۴۰۲) رخ داد که طی آن پاداش استخراج از ۱۲.۵ واحد LTC به ۶.۲۵ واحد کاهش یافت. در حال حاضر لایت کوین در فاز رنج زدن قرار گرفته و به نظر می‌رسد این بار هم چرخه سابق برای این ارز تکرار شود و قیمت ماه‌ها پس از هاوینگ افزایش یابد.

هاوینگ بعدی لایت کوین و تاثیرش بر قیمت لایت کوین

انتظار می‌رود هاوینگ چهارم لایت کوین در ماه جولای سال ۲۰۲۷ (تیر ۱۴۰۶) انجام شود. به دنبال این هاوینگ، پاداش هر بلاک در بلاکچین لایت کوین از ۶.۲۵ واحد LTC به ۳.۱۲۵ واحد کاهش خواهد یافت. مشابه با هاوینگ‌های قبلی، انتظار می‌رود قیمت لایت کوین در هفته‌های منتهی به هاوینگ چهارم خود افزایش یافته و پس از این رویداد هفته‌ها بدون روند به نوسان ادامه دهد. در نهایت احتمالا در سال ۲۰۲۸ شاهد رشد قیمت لایت کوین خواهیم بود.

البته باید توجه داشته باشید که تکرار یک روند در گذشته لزوما به معنای تکرار دوباره آن نیست و ممکن است این روند چرخه‌های در سال‌های آتی دستخوش تغییر شود.

تاثیر هاوینگ لایت کوین بر قیمت ارزهای دیجیتال

همانطور که بالاتر بررسی کردیم، در طول تاریخ، هاوینگ لایت کوین اغلب بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر مثبتی گذاشته و آن را افزایش داده است. دلیل این روند نیز مشخص است، به دنبال هاوینگ عرضه لایت کوین کاهش یافته و با ثابت ماندن تقاضا قیمت افزایش می‌یابد.

در سمت مقابل، هاوینگ لایت کوین می‌تواند به طور غیرمستقیم بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز تاثیر بگذارد. افزایش قیمت لایت کوین پس از هاوینگ این رمزارز می‌تواند توجه رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران را به بازار کریپتو جلب کند، اتفاقی که می‌تواند به افزایش تقاضا برای سایر ارزهای دیجیتال و افزایش قیمت آنها منجر شود.

مقایسه هاوینگ لایت کوین با بیت کوین

مقایسه بیت کوین و لایت کوین

از آنجایی که کد لایت کوین شباهت بسیار زیادی به کد بلاکچین بیت کوین دارد، بسیاری از ویژگی‌های این دو بلاکچین شبیه به یکدیگر است. همانطور که بالاتر گفتیم، بیت کوین و لایت کوین هردو از مکانیسم هاوینگ برای کنترل تورم ارز خود و افزایش ارزش آن استفاده می‌کنند. هاوینگ این دو ارز دیجیتال هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد و از لحاظ تاریخی این رویداد اغلب قیمت آنها را افزایش داده است.

اما هاوینگ لایت کوین و بیت کوین تفاوت‌هایی هم دارند. اولین تفاوت تعداد بلاک استخراج شده برای رسیدن به زمان هاوینگ است. هاوینگ بیت کوین پس از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک رخ می‌دهد، در حالی که این تعداد برای لایت کوین ۸۴۰ هزار بلاک است. علاوه بر این، به طور کلی هاوینگ بیت کوین نسبت به لایت کوین تاثیر قوی‌تری روی قیمت گذاشته است.

شایان ذکر است هاوینگ چهارم بیت کوین کمتر از ۲ ماه دیگر در ماه آپریل ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. بدین ترتیب پس از این تاریخ، تعداد هاوینگ‌های تاریخچه بیت کوین یکی از هاوینگ‌های لایت کوین بیشتر خواهد شد.

آینده لایت کوین پس از هاوینگ

پیش‌بینی دقیق قیمت لایت کوین پس از هاوینگ دشوار است چراکه عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی کلان، میزان تقاضا و پذیرش توسط کاربران در تعیین قیمت دخیل هستند. با این حال، اگر تاریخ بخواهد باز هم تکرار شود، می‌توان انتظار داشت قیمت لایت کوین پس از هاوینگ و در بلندمدت سیر صعودی داشته باشد.

دلایل این ادعا را پیش‌تر بررسی کردیم. اما به طور خلاصه هاوینگ می‌تواند با کاهش عرضه لایت کوین جدید به بازار، در صورت حفظ تقاضا یا افزایش آن، بر قیمت تاثیر مثبت بگذارد. البته صعود بسیاری از ارزهای دیجیتال به بیت کوین بستگی دارد. به عبارت دیگر، افزایش قیمت بیت کوین در سال‌های آتی رشد قیمت آلت کوین‌هایی مثل لایت کوین را تضمین می‌کند.

با توجه به هاوینگ آیا لایت کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد. اما نکات زیر می‌توانند در تصمیم‌گیری به شما کمک کنند:

  • هدفتان از سرمایه‌گذاری چیست؟ اگر به دنبال این هستید تا خیلی سریع با جیب پر از پول از بازار خارج شوید و سود کوتاه‌مدت می‌خواهید، احتمالا لایت کوین گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. در سمت دیگر، اگر شما در کنار صبر ایوب به پتانسیل رشد لایت کوین در آینده اعتقاد دارید، هاوینگ این ارز دیجیتال می‌تواند نقطه ورود مناسبی برای شما باشد.
  • چقدر ریسک‌پذیر هستید؟ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال همیشه با ریسک همراه است. اتفاقات لونا و فروپاشی پروژه ترا را به خاطر بیاورید. هرچقدر یک ارز دیجیتال مطرح هم باشد باز هم احتمال صفر شدن قیمت آن وجود دارد. البته لایت کوین از جمله ارزهای قدیمی بازار است و بعید است اتفاقی برای آن بیفتد اما باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید.
  • همه تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید: تاریخچه هاوینگ لایت کوین نشان داده که این رویداد اغلب تاثیر مثبتی بر قیمت LTC گذاشته است. با این حال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود کل سرمایه خود را به لایت کوین تبدیل کنید بلکه بهتر است پول خود را بین ارزهای مختلف پخش کنید تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. در کل لایت کوین می‌تواند بخشی از سبد سرمایه‌گذاری شما را تشکیل دهد.

چطور می‌توان از هاوینگ لایت کوین پول به‌دست آورد؟

همانطور که بررسی کردیم، لایت کوین نیز مثل بیت کوین در چرخه‌های هاوینگ نوسان می‌کند. البته چرخه هاوینگ بیت کوین با لایت کوین متفاوت است. اگر باز هم چرخه هاوینگ لایت کوین تکرار شود استراتژی زیر می‌تواند شما را به سود برساند:

  • چند ماه قبل از هاوینگ لایت کوین بخرید.
  • در زمان هاوینگ لایت کوین خود را بفروشید.
  • چند ماه پس از هاوینگ، زمانی که احتمال دادید بازار به کف خود رسیده است لایت کوین بخرید.
  • پس از رالی دیرهنگام ناشی از هاوینگ لایت کوین‌های خود را به فروش برسانید.

علاوه بر استراتژی بالا، استفاده از استراتژی DCA نیز می‌تواند به شما در کسب سود از لایت کوین کمک کند. طبق این استراتژی، با خرید لایت کوین به صورت منظم و در فواصل زمانی مشخص می‌توانید ریسک خود را کاهش دهید و از نوسانات قیمت سود ببرید.

به خاطر داشته باشید که هیچ روش تضمینی برای کسب سود از هاوینگ لایت کوین وجود ندارد. پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری، توصیه می‌کنیم به طور کامل تحقیق کنید و از خطرات و ریسک‌های موجود آگاه شوید.

جمع‌بندی

لایت کوین نسخه الهام گرفته‌ای از کد بیت کوین است و به همین خاطر از مکانیسمی به نام هاوینگ برای کنترل عرضه و تورم ارز LTC استفاده می‌کند. به زبان ساده، هاوینگ رویدادی است که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و طی آن پاداش استخراج هر بلاک نصف می‌شود. هدف از این فرآیند، کنترل تورم و افزایش ارزش یک ارز دیجیتال به مرور زمان است.

با کاهش پاداش استخراج، عرضه لایت کوین جدید به بازار کاهش می‌یابد و این اتفاق می‌تواند به مرور قیمت را افزایش دهد. در طول تاریخ لایت کوین همواره قیمت این ارز دیجیتال قبل و بعد از هاوینگ افزایش یافته است و این چرخه، LTC را به گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت تبدیل کرده است.

البته باید به این نکته توجه داشت که تاثیر هاوینگ بر قیمت لایت کوین قطعی نیست و عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصاد کلان، حجم تقاضا و وضعیت کلی بازار کریپتو می‌توانند بر قیمت این ارز تاثیر بگذارند. به همین خاطر هیچ تضمینی برای افزایش قیمت پس از هاوینگ وجود ندارد. با این حال، با استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان از هاوینگ لایت کوین سود کسب کرد.

سوالات متداول

هاوینگ لایت کوین چیست؟

هاوینگ لایت کوین رویدادی است که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و به دنبال آن پاداش استخراج هر بلاک به نصف کاهش می‌یابد. این فرآیند به منظور کنترل تورم توکنومیکس لایت کوین انجام می‌شود.

هاوینگ لایت کوین چه تاثیری بر قیمت این ارز دیجیتال می‌گذارد؟

بررسی رویداد هاوینگ لایت کوین نشان می‌دهد قیمت این ارز معمولا پیش از این اتفاق مقداری افزایش می‌یابد اما پس از آن به فاز خنثی وارد می‌شود و مدتی بدون هیچ روند خاصی نوسان می‌کند. در ادامه، قیمت لایت کوین ماه‌ها پس از هاوینگ رالی قیمتی خود را تجربه می‌کند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)