لایت کوین چیست؟ معرفی ارز LTC و شبکه Litecoin

سارا رحمانی

زمان مطالعه :

12 دقیقه
فهرست عنوان ها

در این پست به طور کامل به شما می‌گوییم که لایت کوین چیست و چه آینده‌ای در انتظار آن است. لایت کوین یا به اختصار (LTC) یکی از پنج رمزارز پرطرفدار در بازار کریپتوکارنسی است که در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی (Charlie Lee) فارغ التحصیل رشته علوم رایانه ازدانشگاه آمریکا خلق شد و پا به دنیای رمزارزها‌ گذاشت. چارلی لی کارمند شرکت گوگل بود و با علاقه‌مندی به رمزارز‌ها سعی داشت که عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد و هدف او از معرفی ارز LTC و شبکه Litecoin هم همین بود. می‌توانید وبلاگ چارلی لی را هم دنبال کنید!

لایت کوین چیست؟

لایت کوین (LTC) یک پروژه ارز دیجیتال همتا به همتا (peer-to-peer) و متن باز (open-source) است که در اکتبر 2011 و به عنوان یک فورک از بیت کوین (BTC)، معرفی شد. با دقت در جزئیات فنی، در می‌یابیم که زنجیره اصلی لایت کوین، نسخه‌ای اصلاح‌شده از داده‌های بلاک چین بیت کوین‌ را به اشتراک می‌گذارد.

بیت کوین چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ پادشاه ارزهای دیجیتال

طبق اطلاعات ویکی پدیای لایت کوین می‌توان اینگونه در نظر گرفت که لایت‌کوین با هدف بهینه سازی زمان تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌های استخراج و غیر متمرکزسازی بیت کوین و یکپارچه سازی شبکه است.

لایت کوین چیست؟

قیمت لایت کوین پابه‌پای بیت کوین طی سال‌ها و ماه‌های اخیر رشد کرده است. به زبان ساده‌تر اگر بخواهیم تفاوت میان این دو رمزارز محبوب را در بین کاربران بیان کنیم، بهتر است بگوییم  اگر بیت کوین طلا باشد، لایت کوین نقره است. همانند تمام آلت کوین‌ها، رشد یا ریزش قیمت لایت کوین هم به قیمت بیت کوین در بازار وابسته است. از طرفی می‌دانیم BTC در مسیر پیشرفت قرار دارد. در نتیجه، به آینده LTC می‌توان امیدوار بود. با این حال بین این دو شبکه تفاوت‌هایی وجود دارد که برای خرید لایت کوین و سرمایه‌گذاری روی آن بهتر است آن‌ها را بدانید.

تاریخچه لایت کوین

تا سال 2011، استخراج بیت کوین تا حد زیادی توسط پردازنده های گرافیکی (GPU) انجام می‌پذیرفت. همین موضوع، نگرانی‌هایی را در رابطه با منسوخ و بلااستفاده شدنِ CPUها نزد کاربران ایجاد کرد. در همین زمان، یک پروژه با نام Tenebrix (TBX)، کدهای بیت کوین را مورد استفاده قرار داد و روانه بازار شد.

تنبریکس الگوریتم SHA-256 بیت کوین را با توابع هش Scrypt جایگزین کرد تا برای انجام استخراج، نیازی به GPU نباشد. «مقاوم در برابر GPU» باشد و از منابع CPU موجود استخراج کنندگان بیت کوین استفاده کند. پروژه Tenebrix، برنامه عرضه بیت کوین را با یک سیستم پاداش ثابت جایگزین کرد و همین امر، عرضه نامحدود آن را به همراه داشت.

پس از مدتی، تیم پروژه تنبریکس در کدهای شبکه مواردی را قید کردند که طبق آن‌ها، ۷.۷ میلیون واحد از توکن‌های TBX در اختیار تیم قرار می‌گرفت. این موضوع انتقاد بسیاری را به همراه داشت و یکی از منتقدین آن، کارمند سابق گوگل یعنی چارلی لی (Charlie Lee) بود که بعدها، به عنوان مدیر فنی کوین بیس مشغول به کار شد.

تاریخچه لایت کوین

چارلی لی پلتفرمی را به عنوان جایگزین تنبریکس راه‌اندازی کرد و نام Fairbrix (FBX) را روی آن نهاد. همین پروژه، زمینه راه‌اندازی لایت کوین را ایجاد کرد. به عبارتی، لایت کوین از الگوریتم مانینیگ Scrypt فیربریکس بهره می‌برد و در همان حال، همانند بیت کوین از محدودیت عرضه برخوردار است.

سرانجام در 7 اکتبر 2011، چارلی لی لایت کوین را به عنوان یک پروژه منبع باز در Github منتشر کرد و 6روز بعد، شاهد آغاز رسمیی فعالیت لایت کوین بودیم.

درواقع لایت کوین یکی از شاخه‌ها یا فورک‌های بیت کوین بود که با کاهش زمان تولید بلاک (2.5 دقیقه)، افزایش تعداد سکّه‌ها (84میلیون سکّه)، الگوریتم هش متفاوت (scrypt، به جای SHA-256) و کاهش وابستگی با پردازنده گرافیکی، کار خود را آغاز کرد.

تیم سازنده لایت کوین

چارلی لی بنیان‌گذار لایت کوین در کشور ساحل عاج به دنیا آمد و والدینش چندین دهه در آن کشور زندگی می‌کردند. وقتی ۱۳ ساله بود، به همراه خانواده‌اش به ایالات متحده نقل مکان کرد و در سال ۱۹۹۵ از دبیرستان فارغ التحصیل شد و در MIT تحصیل کرد.

لی مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته علوم کامپیوتر گرفت و در سال ۲۰۰۰ فارغ التحصیل شد.

تیم سازنده لایت کوین

او در اوایل دهه ۲۰۰۰ سال‌ها برای تعدادی از شرکت‌های برتر فناوری، از جمله Google و Guidewire Software کار کرد. در طول فعالیت خود در گوگل به عنوان یک مهندس نرم افزار بود که شروع به توسعه ایده لایت کوین کرد.

زمانی که لی در گوگل کار می کرد، هنگام خواندن مقاله‌ای، با بیت کوین آشنا شد. این یک نقطه عطف حیاتی برای لی بود.

علاوه بر چارلی لی، این افراد هم از اعضای مهم تیم سازنده لایت کوین به حساب می‌آیند:

  • آلن آستین (Alan Austin)
  • زینزی وانگ (Xinxi Wang)
  • زینگ یانگ (Zing Yang)
  • دیوید شوارتز (David Schwartz)

لایت کوین چه هدفی را دنبال می‌کند؟

با توجه به توضیحات بخش‌های قبلی، احتمالا تا کنون دریافته‌اید که لایت کوین می‌تواند برای انتقال مستقیم دارایی بین افراد یا کسب و کارها استفاده شود. بکارگیری تکنولوژی بلاک چین، ثبت تمامی تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده (DLT) را تضمین می‌کند و به لایت کوین اجازه می‌دهد تا تمامی تراکنش‌ها را بدون نظارت دولتی و سانسور اطلاعات به ثمر بنشاند.

علاوه بر پردازش تراکنش‌ها، استفاده از الگوریتم ماینینگ Scrypt، بهینه‌سازی بیت کوین، ارائه رویکرد منبع باز و کاهش هزینه‌ها، از جمله اهداف لایت کوین به شمار می‌آیند.

نقشه راه لایت کوین

با نگاهی بر وبسایت Coindar، اطلاعاتی را در ارتباط با نقشه راه لایت کوین به دست آوردیم. طبق داده‌های این پلتفرم، هاوینگ لایت کوین (LTC) مهم ترین رویداد این ارز در نیمه دوم سال 2023 به شمار می‌آید.

همانند بیت کوین، هاوینگ لایت کوین هم براساس یک برنامه 4ساله و پس از ایجاد هر 870هزار بلاک در زنجیره ایجاد می‌شود. آخرین هاوینگ لایت کوین به 5 آگوست 2019 باز می‌گردد و بدین ترتیب، در تاریخ 5 آگوست 2023، باید منتظر این رویداد باشیم.

هاوینگ بیت کوین چیست؟ و چگونه بر روی قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد؟

با انجام هاوینگ لایت کوین، میزان پاداش ماینرها نصف خواهد شد و تعداد LTCهای در گردش کاهش می‌یابد. همین امر سبب شده تا بسیاری از کارشناسان به آینده لایت کوین و ارز LTC پس از هاوینگ خوشبین باشند.

هاوینگ لایت کوین

علاوه بر هاوینگ، رویدادهایی چون لیست شدن در صرافی BitMex در مارس 2023 هم از جمله اتفاقات مهم مرتبط با لایت کوین بودند. البته که همچنان همگی منتظر هاوینگ این پروژه و کسب سود احتمالی هستند!

مزایا و معایب لایت کوین

از سازوکار Scrypt، تاریخچه جالب لایت کوین، خالق این پروژه، اهداف و هاوینگ LTC گفتیم. اکنون بد نیست اگر دو روی سکّه را ببینیم و با مزایا و معایب لایت کوین بیشتر آشنا شویم.

مزایای لایت کوین چیست؟

  • قابلیت انتقال سریع و بین‌المللی در کمترین زمان و دوری از نقل و انتقالات بازار ارزهای فیات.
  • استفاده از کیف پول دیجیتال با امنیت بالا.
  • کاهش زمان در تراکنش‌ها.
  • کاهش هزینه‌ مربوط به تراکنش‌ها.
  • تولید چهار برابر بیشتر نسبت به بیت کوین.
  • منبع باز (open source) بودن که باعث یافتن عیوب و رفع آن می‌شود.
  • همتا به همتا (peer-to-peer) بودن که اجازه می‌دهد شبکه کامپیوتری ساده‌تری داشته باشد.
  • امکان کاهش هزینه‌های سخت افزاری و دستگاه‌ها.
  • نامحدود بودن در معاملات و پرداخت کارمزد کم.
  • امنیت بالا در بلاک چین که به کاربر اجازه می‌دهد در هر لحظه دارایی خود را مورد بررسی قرار دهد.

معایب لایت کوین چیست؟

  • میزان مصرف انرژی استخراج لایت کوین نسبت به بیت کوین بیشتر است.
  • امکان تولید هم‌زمان یک بلاک در یک زمان وجود دارد.
  • احتیاج به کیف پول دیجیتالی مطمئن دارد.

لایت کوین از چه فناوری استفاده می‌کند؟

به کمک تکنولوژی بلاک چین و ساختاری متن باز، لایت کوین تمامی تراکنش‌های هر بلاک را در یک دفتر کل غیرمتمرکز ذخیره می‌کند. همچنین فناوری اجماع این پروتکل، مشابه بیت کوین است و از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

لوگو و نماد ارز لایت کوین

با این حال، بیت کوین از الگوریتم رمزنگاری SHA-256 بهره می‌برد و در این سو، لایت کوین مکانیزم Scrypt را مورد استفاده قرار می‌دهد که در آن، فرایند ماینینگ به کمک CPUها صورت می‌پذیرد. علاوه بر این، لایت در مقایسه با بیت کوین، تراکنش‌های سریعتر و ارزان تری را ارائه می‌دهد.

به طور میانگین، میزان کارمزد هر تراکنش بر بستر لایت کوین، چیزی بالغ بر 0.04 دلار خواهد بود.

کاربردهای لایت کوین

بدون شک یکی از مهم ترین مولفه‌هایی که بر ارزش و اعتبار یک پروژه کریپتویی می‌افزاید، خدمات و کاربردهایی است که به کاربران ارائه می‌دهد. از جمله کاربردهای لایت کوین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزاری برای پرداخت‌
  • امکان کسب درآمد از طریق ماینینگ
  • مناسب برای تراکنش‌های سریع و ارزان
  • امکان فعالیت توسعه‌دهندگان به واسطه ساختاری منبع باز

الگوریتم اجماع لایت کوین

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، لایت کوین یک آلت‌کوین مبتنی بر ماینینگ است و طبیعتا الگوریتم اجماع لایت کوین هم اثبات کار (Proof-of-Work) خواهد بود.

در این روش، فرایند تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها با حل محاسبات ریاضی پیچیده شبکه انجام می‌شود و میزان پاداش دریافتی ماینرها، با توجه به میزان توان محاسباتی به اشتراک گذاشته شده مشخص خواهد خواهد شد.

استخراج لایت کوین

لایت کوین با 150 بلاک از پیش استخراج شده و محدودیت عرضه 84 میلیون سکّه‌ای فعالیت خود را آغاز نمود. انجام فرایند ماینینگ در شبکه لایت کوین، نیازمند CPU خواهد بود و علی‌رغم هزینه به مراتب کمتر در مقایسه با ماینینگ بیت کوین، همچنان پروسه‌ای پرهزینه به شمار می‌آید.

به طور متوسط در هر 2.5 دقیقه، یک بلاک جدید در زنجیره لایت کوین ساخته می‌شود و تعداد لایت کوین‌های ماین شده در هر روز، به رقمی بالغ بر 0.175 واحد LTC می‌رسد.

استخراج لایت کوین

امّا پاداش استخراج لایت کوین به چه شکل بوده و خواهد بود؟

هاوینگ لایت کوین

اولین پاداش بلاک برای ماینرهای لایت کوین، رقمی برابر با 50 واحد LTC بود. در سال2015، این میزان به 25 LTC کاهش یافت. پس از هاوینگ سوم لایت کوین در آگوست 2019، پاداش استخراج لایت کوین نصف شد و از 25 به 12.5 LTC کاهش یافت. حال پیشبینی می‌شود که پس از هاوینگ لایت کوین در ماه آگوست 2023، میزان پاداش شبکه به 6.25 LTC برسد.

ارز لایت کوین

ارز مرجع لایت کوین (LTC) که با نماد Ł شناخته می‌شود، توکن بومی این اکوسیستم به حساب می‌آید که در همان سال 2011 و همزمان با پروژه لایت کوین به بازار عرضه شد.

همچنین، طیف وسیعی از افراد از جمله کارشناس مشهور حوزه ارز دیجیتال، جِی بلاسکی (Jay Blaskey)، از ارز لایت کوین (LTC) به عنوان دومین ارز دیجیتال و اوّلین آلت‌کوین بازار یاد می‌کنند. شیوه‌ پرداخت سریع و ارزان، پرداخت فی شبکه و پاداش ماینرها، از جمله کاربردهای ارز لایت کوین (LTC) به شمار می‌آیند.

لازم به ذکر است که حداکثر میزان سکّه قابل عرضه لایت کوین (LTC) برابر 84 میلیون و میزان سکّه در گردش، برابر 73.1 میلیون واحد LTC است. همچنین با ارزش بازاری بالغ بر 5.7 میلیارد دلار، ارز لایت کوین در جایگاه #13 بزرگترین ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار قرار دارد.

بهترین کیف پول‌ های لایت کوین

لایت‌کوین در بین محبوب‌ترین رمزارزها برای کاربران شناخته شده است. به همین دلیل والت‌های زیادی آن را پشتیبانی می‌کنند که در ادامه به معرفی برخی از آنان می‌پردازیم.

بهترین کیف پول لایت کوین

الکتروم ال‌‌ تی سی (Electrum LTC) | کیف پول گرم | دسکتاپ

این کیف پول مخصوص رمزارز لایت‌کوین است و فقط برای ذخیره‌سازی، خرید و فروش همین رمز ارز کاربرد دارد. الکتروم ال تی سی کل بلاک چین را دانلود نمی‌کند. این راهکاری ساده و در عین حال تخصصی برای سرمایه‌گذاران لایت کوین است.

لایت کوین کور  (Litecoin Core) | کیف پول گرم | دسکتاپ

استفاده لایت کوین کور برای افرادی که علاوه بر سرمایه‌گذاری و خرید این رمز ارز، به عنوان یک استخراج‌کننده یا توسعه‌دهنده نیز در آن فعالیت می‌کنند، ضروری است. برای کاربران عادی که صرفا به دنبال یک کیف پول لایت کوین به منظور نگهداری دارایی رمز ارزی خود هستند، Litecoin Core گزینه مناسبی نیست.

اتمیک والت (Atomic Wallet) | کیف پول گرم | دسکتاپ و موبایل

این یک کیف پول چند رمر ارزی با پشتیبانی از محبوب‌ترین کوین‌ها و توکن‌های بازار کریپتوکارنسی نظیر لایت‌کوین است و در مجموع از نزدیک به ۵۰۰ کوین و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این کیف پول می‌توانید به طور همزمان به دارایی خود روی دسکتاپ و موبایل دسترسی داشته باشید و برای تمام سیستم عامل‌ها (ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس) هم قابل استفاده است.

تراست والت (Trust Wallet) | کیف پول گرم | موبایل

می‌توان گفت تراست والت برای کاربرانی که پورتفولیوی آن‌ها از تعداد زیاد و متنوعی رمز ارز تشکیل شده و به دنبال یک کیف پول موبایل دارای رابط کاربری ساده و فاقد ابزارهای حرفه‌ای و پیچیده هستند بهترین انتخاب محسوب می‌شود. اطلاعات بیتشر درباره تراست والت را از اینجا بخوانید: کیف پول تراست

پریتی ساینر (Parity Signer) | کیف پول گرم | موبایل

برای امنیت بیشتر دارایی‌های کاربر بهتر است از کیف پول‌های ترکیبی استفاده کرد. پریتی ساینر یک اپلیکیشن موبایل با توانایی تبدیل گوشی هوشمند به یک کیف پول سخت افزاری است.

کیف پول داخلی صرافی بایننس (Binance) | موبایل، دسکتاپ، وب

بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، یکی از بهترین کیف پول‌های کریپتوکارنسی را ارائه کرده است. در این کیف پول تعداد بسیار زیادی توکن و کوین مختلف پشتیبانی شده و تعداد زیادی کاربر از آن استفاده می‌کنند که این امر موجب شده سفارش‌های خرید و فروش در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر باشد. می‌توان به صورت مستقیم از طریق مرورگر به بایننس متصل شد یا اپلیکیشن دسکتاپ و موبایل آن را دانلود و نصب کرد.

متاسفانه بایننس تحت تاثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، استفاده از خدمات خود را برای کاربران ایرانی ممنوع کرده است، به همین دلیل در صورتی که هویت شما فاش شود، حساب کاربری‌تان مسدود خواهد شد. هرگز نباید با ارسال مدارک شناسایی خود هویت اصلی‌تان را فاش یا برای فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای، یک شماره موبایل با پیش شماره 98+ ارائه کنید.

نکته بسیار بسیار مهم دیگر، عدم ورود به اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ یا وب سایت بدون تغییر آدرس IP است. پس حتما از آی پی خارجی استفاده کنید.

کراکن (Kraken) | کیف پول گرم | موبایل، وب

اگر می‌خواهید بین امنیت، و آسودگی در استفاده از کیف پول های لایت کوین تحت وب داخل یک صرافی تعادل برقرار کنید، کراکن گزینه‌ی بسیار مناسبی است. در مقایسه با بایننس از تعداد رمز ارزهای کمتری پشتیبانی کرده است و تعداد سفارش‌‌ها، خرید و فروش در لحظه پایین‌تر است، اما امنیت زیادی دارد. سادگی رابط کاربری و سهولت در استفاده  از آن موجب شده کراکن برای کاربران تازه‌کار گزینه بهتری به شمار برود. می‌توانید فعالیت را در کراکن شروع کرده و بعد از کسب تجربه کافی و لازم، سرمایه‌ خود را به بایننس انتقال دهید.

کراکن تاکنون هرگز هک نشده است، چرا که بالای ۹۵ درصد سرمایه کاربران را داخل محفظه‌ای سرد و آفلاین نگهداری می‌کند. از این نظر می‌توان صرافی نام برده را به یک کیف پول سخت افزاری غول‌آسا تشبیه کرد! کراکن فاقد اپلیکیشنی برای دسکتاپ است.

کیف‌ پول‌های سخت افزاری لایت کوین

کیف پول سخت افزاری لجر برای لایت کوین

لجر نانو اس (Ledger Nano S) | کیف پول سخت افزاری

برای افرادی که پورتفولیوی آن‌ها از تعداد زیادی کوین و توکن مختلف تشکیل می‌شود، لجر نانو اس به عنوان یک کیف پول سخت‌افزاری گزینه‌ی مناسبی است. لجرنانو‌اس فقط یک کیف پول LTC نیست و قابلیت پشتیبانی بی‌نظیری از رمز ارزهای گوناگون دارد. شرکت سازنده به طور مستمر با انتشار نسخه‌ به روز برای کیف پول سخت افزاری خود، در حال گسترش میزان پشتیبانی آن است. کیف پول لجرنانو اس یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین والت های فیزیکی است و علت آن، داشتن امنیت بالا و پشتیبانی از بی‌شمار ارز دیجیتال با وجود قیمت مناسب است.

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) | کیف پول سخت افزاری

لجر نانو ایکس در واقع نسل پیشرفته‌تر و بهتر محصول قبلی است. مجهز شدن به نمایشگر بزرگ‌تر و پشتیبانی از بلوتوث، دو قابلیت جدید و بسیار کاربردی لجر نانو ایکس به شمار می‌روند. با نمایشگر بزرگتر راحت‌تر می‌توان اطلاعات مهم نظیر آدرس کیف پول مقصد را روی خود دستگاه خواند. وجود چیپ بلوتوث، نیاز به استفاده از کابل OTG برای اتصال به گوشی را از بین می‌برد. لازم به ذکر است که قیمت این مدل از مدل قبلی کمی گران‌تر است. همچنین استفاده از چیپ‌های جدیدتر امنیت نیز بیشتر شده است.

کیپ کی (KeepKey) | کیف پول سخت افزاری

کیپ‌کی یکی از ارزان‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری لایت کوین است که نسبت به مدل‌های قبلی از محبوبیت کمتری برخوردار است. یکی از ویژگی‌های امنیتی بی‌نظیر آن، ساخت پین کد به شکل تصادفی است. گاهی اوقات برای دسترسی به ارزهای دیجیتال دستگاه یک پین کد متفاوت تولید می‌کند. کیپ کی ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با محصولات قبلی دارد و کمی سنگین‌تر است.

آیا لایت کوین برای سرمایه گذاری مناسب است؟

بدون شک پیشبینی قطعی مسیر یک دارایی امری غیرممکن است. چه برسد به زمانی که پای دارایی‌های کریپتویی در میان باشد! چرا که تاثیرپذیری از عوامل مختلفی چون سیاست‌گذاری‌های نهادهایی چون فدرال رزرو، برنامه‌های توسعه پلتفرم، شرایط کلّی بازار و اقتصاد کلان (عواملی چون نرخ تورم)، موجب افزایش نوسانات ارزهای دیجیتال شده‌اند.

با این وجود، اکثریت کارشناسان پیشبینی می‌کنند که پس از هاوینگ لایت کوین و تا پایان سال 2023، این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش قیمت LTC باشیم. علاوه بر این، وبسایت آماری Changelly پیشبینی می‌کند که تا پایان سال 2024، لایت کوین می‌تواند تا ناحیه قیمتی 183 دلار هم افزایش یابد.

آیا لایت کوین برای سرمایه گذاری مناسب است؟

به هر شکل، تصمیم سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری روی لایت کوین یا هر ارز دیگر، بر عهده شما خواهد بود!

آینده‌ لایت کوین

چارلی لی معتقد است که توسعه لایت کوین در حال انجام است و به عنوان یک هدف ارزشمند عمل می‌کند. او به طور تمام وقت به لایت کوین متعهد است و با وجود اینکه تمام دارایی‌های LTC خود را در دسامبر ۲۰۱۷ زمانی که در اوج قیمت بود فروخته است.

به نظر می‌رسد که پیشرفت‌های اولیه لایت‌کوین بر تضمین مشارکت‌های اضافی و افزایش پذیرش لایت‌کوین به‌عنوان مکانیزم پرداخت متمرکز است، اما برخی پیشرفت‌های فنی نیز در کار است.

به عنوان مثال، لایت کوین در حال کار روی پیاده‌سازی یک ویژگی حفظ حریم خصوصی به نام تراکنش‌های محرمانه همراه با بهبود کیف پول و یکپارچه‌سازی شبکه لایتنینگ است. اما مشخص نیست که هر یک از این پیشرفت‌ها تا کجا پیش می‌روند یا اینکه آیا هرگز اتفاق خواهند افتاد.

در ۳ آگوست ۲۰۱۹، بنیاد لایت کوین گفت که برای پوشش هزینه‌های بهبود نیاز به کمک مالی دارد، اما از اواخر سپتامبر، تنها ۵۲ لایت کوین دریافت کرده بود که مجموعا در اواخر سپتامبر ۲۰۱۹ حدود ۳۰۰۰ دلار آمریکا ارزش داشت.

لی و دیگر علاقه‌مندان به لایت کوین می‌گویند که توسعه در حال انجام است، اما در عین حال بنیاد لایت کوین می گوید که به بودجه بیشتری برای توسعه نیاز دارد. در هر حال، هاوینگ لایت کوین در 5 آگوست 2023، می‌تواند به نقطه عطفی در آینده لایت کوین تبدیل شود.

چطور لایت کوین بخریم و بفروشیم؟

با توجه به قرارگیری کاربران ایرانی در لیست تحریم‌های بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، یکی از بی‌دردسر‌ترین روش‌های خرید و فروش کریپتو، استفاده از صرافی‌های معتبر داخلی خواهد بود. صرافی پول نو امکان خرید و فروش لایت کوین را برای کاربران فراهم آورده است.

خرید لایت کوین (LTC) در پول نو، نیازی به احراز هویت نیست و به منظور خرید LTC، کافیست در کمتر از 5 دقیقه حساب کاربری خود را ایجاد کنید. سپس با شارژ کیف پول خود، به صفحه خرید لایت کوین رجوع و خرید خود را نهایی کنید. راهنمای ثبت‌نام و ساخت حساب کاربری در صرافی پول‌ نو

چطور لایت کوین بخریم و بفروشیم؟

لازم به ذکر است که در صرافی پول نو، لایت کوین (LTC) روی شبکه‌های لایت کوین و بایننس چین قابل معامله است. در مقاله راهنمای خرید ارز دیجیتال در پول‌ نو، مراحل خرید رمزارز را برای شما شرح داده‌ایم.

لایت کوین با چه پروژه‌ هایی همکاری می‌کند؟

همکاری یک پروژه کریپتویی با کمپانی‌های مطرح در حوزه‌های مختلف، می‌تواند بر اعتبار آن پروژه بیفزاید.

در دسامبر 2018، بنیاد لایت کوین (با هدایت چارلی لی) به طور رسمی اعلام کرد که در رویداد شماره 232 مسابقات UFC در کالیفرنیا، به عنوان حامی مالی این مسابقات فعالیت خواهد کرد. قطعا می‌دانید که UFC یکی از بزرگترین برندهای صنعت ورزش به خصوص هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) به حساب می‌آید.

علاوه بر UFC و ستارگانی چون کانر مک‌گرگور و حبیب نورماگمدوف که از بزرگترین‌های این عرصه به حساب می‌آیند، برندهای دیگری هم با لایت کوین یا ارز LTC همکاری داشته‌اند که مهم‌ترین آن‌‌ها را مشاهده می‌کنیم:

تفاوت‌‌ های بیت کوین و لایت کوین چیست؟

  • ماینرهای لایت کوین به دلیل یک دوره‌ی کمتر هاوینگ از بیت کوین، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.
  • الگوریتم ماینینگ هر دو بر اساس اثبات کار (proof-of-work) ) است با این تفاوت که بیت کوین از الگوریتم  SHA-256 استفاده می‌کند و لایت کوین از الگوریتم Scrypt . این بدان معناست که از نظر محاسباتی فشرده‌تر است اما حافظه‌ زیادی را مصرف می‌کند. این الگوریتم باعث می‌شود هزینه‌ تراکنش کمتری پرداخت شود. استفاده از این الگوریتم است که موجب می‌شود امنیت لایت کوین نسبت به بیت کوین افزایش یابد.
  • زمان تایید هر بلاک در بیت کوین ۱۰ دقیقه است اما این زمان در لایت کوین ۲.۵ دقیقه است. یعنی ساخت بلاک‌های لایت کوین چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین است اما میزان ریسک تولید دو بلاک همزمان نیز وجود دارد.
  • فرایند استخراج بیت کوین مبتنی بر processor-intensive است، در حالی که لایت کوین مبتنی بر memory-intensive است. به‌عبارت دیگر، استخراج بیت کوین تنها با داشتن تخصص و صرف هزینه برای دستگاه‌های مدار‌یکپارچه با قابلیت پردازش بالا امکان پذیر است. در حالی که استخراج لایت کوین می‌تواند با واحد پردازش کوچک‌تر و ارزان‌تر نیز صورت گیرد.
  • استفاده از (Lightning Network): شبکه لایتنینگ یک فناوری لایه دوم برای بیت کوین است که از کانال‌های پرداخت جزئی‌تر برای مقیاس‌بندی توانایی بلاک چین جهت انجام تراکنش‌های بسیار حجیم استفاده می‌کند. پیاده‌سازی شبکه لایتنینگ روی لایت‌کوین یک آزمایش برای اثبات امکان نوآوری در بیت‌کوین بوده است. چارلی لی همچنین استدلال کرده است که وقتی بلاک چین بیت کوین شلوغ است و هزینه‌ها بالا است، استفاده از لایت کوین برای ورود به شبکه لایتنینگ آسان‌تر است و از این شبکه در لایت کوین استفاده کرده است.
  • MimbleWimble یک پروتکل حفظ حریم خصوصی است که بر اساس تراکنش‌های محرمانه‌ای است که اطلاعاتی مانند مبالغ تراکنش‌ها را رمزگذاری یا مبهم می‌کند. استدلال می شود که MimbleWimble می‌تواند اندازه بلاک را کاهش دهد و مقیاس پذیری را افزایش دهد. چارلی لی در اوایل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که لایت کوین استفاده از پروتکل  MimbleWimble را دنبال خواهد کرد و از سال ۲۰۲۱، در حال انجام است. بیت کوین نیز با آپگرید تپروت در جهت امنیت بیشتر قدم برداشت.
مقایسه بیت کوین و لایت کوین

لایت کوین کجا ذخیره می‌شود و نحوه‌ کارکرد آن به چه شکل است؟

پیش از این گفتیم که لایت کوین به صورت غیرمتمرکز (Decentralized) عمل می‌کند و برای استفاده از آن به نهاد خاص یا بانک احتیاجی نیست. این رمز ارز محبوب یک شبکه آنلاین است که در صورت اتصال به اینترنت در هر کجای جهان می‌توانید از کیف پول دیجیتال خود به خرید، فروش و یا انتقال رمزارز به شخص دیگری اقدام کنید.

امکان تبدیل لایت کوین به انواع ارزهای فیات از طریق صرافی‌ها امکان‌پذیر است. اما در نظر داشته باشید که ورود به این دنیای دیجیتال نیازمند کسب دانش و مهارت در این زمینه است. چرا که شما خود مسئول خرید، فروش و انتقال سرمایه‌ خود هستید.

اگر اپلیکیشن یا نرم‌افزاری که روی تلفن همراه خود نصب کرده‌اید پاک شود و شما رمز ورود و عبارات پشتیبان خود را جایی ذخیره نکرده باشید این به آن معناست که سرمایه‌ خود را از دست داده‌اید و چون پیش‌تر توضیح دادیم که معاملات لایت‌کوین سیستم غیر متمرکز دارد اطلاعات شما را جز خودتان کس دیگری ندارد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز انواع مشکلات برای کاربران ارز دیجیتال عدم آشنایی با نحوه استفاده از کیف پول‌ها یا والت هاست. با در نظر گرفتن این موضوع مهم، به معرفی بهترین کیف پول‌های Litecoin می‌پردازیم. برای درک بهتر کارکرد کیف پول‌های ارز دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید: کیف پول چیست و چرا داشتن کیف پول خوب ضروری است؟

سخن آخر

سال ۲۰۰۸ و با ورود اولین رمزارز به دنیای معاملاتی، باعث شد ناخواسته وارد جهانی از اطلاعات دیجیتال شویم. ورود به این عرصه نیازمند دانش به‌روز و اطلاعات کافی و درست است. هرچند برخی در خصوص آینده‌ رمزارزها همچنان دچار تردید هستند اما دوری از آن اجتناب ناپذیر است. تیم پول نو سعی دارد در این مسیر مهم در کنار شما باشد تا بتواند به ساده‌ترین روش، مطالب مربوط به ارزهای دیجیتال را به شما آموزش دهد و یار شما در یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن باشد.

امیدوارم مقاله‌های ما برای شما کاربردی باشه و اگر سوالی داشتید با ما در ارتباط باشید.

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
روشا
روشا
1 سال قبل

سلام داخل ترس ولت ادرس لایت کوین ال تی سی رو نمیتونم پیدا کنم

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  روشا

سلام،
بعد از باز کردن تراست والت، بالای صفحه میتونین گزینه Receive رو انتخاب کنین و از صفحه باز شده توی کادر جستجو اسم این توکن رو سرچ کنین و آدرس‌تون نشون داده میشه

مجتبی
مجتبی
1 سال قبل

تمامی حساب های اینترنی من وصل همین شبکه بشه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

3

نظر مخاطبان (3)