مروری بر زندگی چارلی لی (Charlie Lee)؛ خالق لایت کوین

خالق لایت کوین
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

3 دقیقه

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین آلت‌کوین‌های بازار است که توانسته بر تقدیر پذیرفته‌شده بسیاری از همنوعان خود غلبه کند. این ارز دیجیتال برعکس بسیاری از رمز ارزهای دیگر، نه تنها در پیچ و خم روزگار از مارکت کریپتو محو نشده، بلکه جایگاه خود را حفظ کرده و به مسیرش ادامه داده است. حالا می‌خواهیم درباره خالق لایت کوین یعنی چارلی لی، صحبت کنیم. مردی که پشت یکی از موفق‌ترین فورک‌های بیت کوین قرار گرفته و هرچند بی‌سرو صدا، اما به‌صورت مستمر به حمایت خود از ارزی که خلق کرده ادامه می‌دهد. 

زندگینامه چارلی لی

خالق لایت کوین

چارلی لی (Charlie Lee) که گاهی از نام مستعار Chocobo هم استفاده می‌کند؛ یک دانشمند کامپیوتر است که سابقه کار در شرکت‌های مشهوری مثل گوگل و کوین بیس را در رزومه دارد. او در سال ۱۹۷۷، در کشور آفریقایی ساحل عاج متولد شد؛ اما پدر و مادر او هر دو اصالتا چینی بودند. چارلی سرانجام در ۱۹۹۰، زمانی که یک نوجوان بود، به‌همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.

چارلی یک برادر به نام بابی (Bobby Lee) دارد که او هم در صنعت ارزهای دیجیتال فعالیت داشته است. بابی لی که توسط برادرش، سازنده لایت کوین، با ارزهای دیجیتال آشنا شده بود، بعدها روی یک صرافی بزرگ ارز دیجیتال به نام BTCC سرمایه‌گذاری کرد و مدیرعاملی این صرافی را به‌عهده گرفت.

سازنده لایت کوین

مسیر شغلی بنیانگذار لایت کوین

بعد از مهاجرت، چارلی تحصیلات خود را در آمریکا ادامه داد. او در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰، از دانشگاه MIT (موسسه فناوری ماساچوست) گرفت.

طبق اطلاعاتی که در صفحه لینکدین Charlie lee موجود است، او کار حرفه‌ای خود را از همان سال فارغ‌التحصیلی (۲۰۰۰) شروع کرد و چندین سال در شرکت‌های مختلف به‌عنوان مهندس نرم‌افزار مشغول کار شد. چارلی در سال ۲۰۰۷، به استخدام شرکت گوگل درآمد تا روی محصولاتی مثل Chrome OS، YouTube Mobile و Play Games کار کند.

حدود یک سال بعد (۲۰۰۸) بود که با اختراع بیت کوین، فناوری بلاک‌ چین بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و چارلی هم به این فناوری و هم به ارز بیت کوین جذب شد. او در ساعت‌های فراغت خود، روی ساخت و کدنویسی ارز دیجیتالی کار می‌کرد که بتواند سریع‌تر و ارزان‌تر از بیت کوین عمل کند. همین تلاش او بود که درنهایت باعث خلق ارز لایت کوین شد.

بعد از لایت کوین، چارلی لی به کار خود در گوگل ادامه داد تا اینکه در جولای سال ۲۰۱۳، جذب کوین بیس (Coinbase)، یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال آمریکا شد. این تغییر مسیر شغلی کار او را (نسبت به زمانی که در گوگل بود) سخت‌تر می‌کرد و حتی به گفته خودِ لی در یکی از پست‌های توییترش، دریافتی او را تا ۵۰٪ کاهش می‌داد؛ ولی چارلی که مجذوب ارزهای رمزنگاری شده بود، این کاهش دریافتی را پذیرفت.

چارلی تا سال ۲۰۱۷، در سِمَت مدیریت مهندسی این مجموعه به فعالیت پرداخت. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، Charlie lee مشغول کار در بنیاد لایت کوین است و درواقع مسئول این موسسه محسوب می‌شود. هدف این بنیاد، ترویج لایت کوین و ارتقای آن در زمینه فناوری‌های مربوط به بلاک چین است.

شبکه لایت کوین

خلق لایت کوین

لایت کوین چیست؟ لایت کوین دراصل دومین ارز دیجیتالی است که چارلی لی خلق کرده. چارلی قبل از لایت کوین، رمز ارزی به نام Fairbix را ایجاد کرده بود؛ اما این ارز در بازار آشفته آن زمان، خیلی دوام نیاورد و به‌سرعت از نظرها ناپدید شد.

بعد از آن چارلی دوباره تلاش کرد؛ اما این بار از اشتباهات گذشته درس گرفته بود. سرانجام در سال ۲۰۱۱، لایت کوین ایجاد شد که مانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (POW) استفاده می‌کرد. لایت کوین با شبیه‌سازی کدهای بیت کوین نوشته شد؛ اما تغییراتی در آن به‌وجود آمد که باعث می‌شد این ارز برای پرداخت‌های کوچکتر هم مناسب باشد.

لایت کوین حداکثر عرضه‌ای (Max Supply) معادل ۸۴ میلیون واحد دارد که چهار برابر بیت کوین است. زمان تولید هر بلاک لایت کوین نیز یک چهارم بیت کوین (میانگین ده دقیقه برای هر بلاک)، یعنی حدود دو و نیم دقیقه تعیین شده.

خرید لایت کوین

چارلی لی، بنیانگذار لایت کوین، اعتراف کرده که زمان زیادی برای برنامه‌نویسی لایت کوین صرف نکرده و این کار آنقدرها هم زمان‌بر نبوده است. او همچنین بارها اشاره کرده که قرار نیست لایت کوین جای بیت کوین را بگیرد؛ بلکه مکمل BTC به حساب می‌آید. چارلی لی لایت کوین را رقیب BTC نمی‌داند؛ بلکه به عقیده او اگر بیت کوین طلای دیجیتال باشد، لایت کوین حکم نقره را دارد.

درست است که بین بیت کوین و LTC شباهت زیادی وجود داشت؛ اما تابع هشِ لایت کوین با تابع هش بیت کوین (SHA-256) متفاوت بود؛ استخراج بیت کوین در آن موقع، بیشتر با دستگاه‌های گران و قوی‌ترِ Gpu انجام می‌شد. چارلی تابع هش Scrypt را برای لایت کوین در نظر گرفت. در آن زمان که هنوز ابتدای راه استخراج ارزهای دیجیتال بود، تابع Scrypt می‌توانست کمک کند که استخراج لایت کوین توسط دستگاه‌های ارزان‌تری مثل Cpu، سریع‌تر صورت بگیرد.

چارلی در صفحه توییتر خود توضیح داده که بعد از استخراج ۱۵۰ واحد لایت کوین، اطلاعیه‌ای درباره این ارز دیجیتال در انجمن بیت کوین تاک (bitcointalk.org) منتشر کرده و کدهای آن را در دسترس عموم گذاشته است. هم‌اکنون، چارلی لی و دیگر اعضای تیم لایت کوین به نام‌های الن آستین (Alan Austin)، شینشی وانگ (Xinxi Wang) و زینگ یانگ (Zing Yang) به ترتیب، به‌عنوان مدیر و اعضای هیئت‌مدیره این بنیاد، مشغول کار هستند.

ارز دیجیتال لایت کوین

ثروت Charlie Lee چقدر است؟

چارلی لی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین افراد کریپتو و یکی از متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال (که حتی به‌عنوان مشاور نیز در بعضی پروژه‌ها حضور داشته) احتمالا ثروت زیادی کسب کرده است؛ هرچند او خیلی علاقه‌ای ندارد که اطلاعات شخصی‌اش رسانه‌ای شود؛ به همین دلیل میزان سرمایه او کاملا مشخص نیست. اما می‌توان احتمال داد که آقای لی یکی از میلیونرهای کریپتویی باشد.

چارلی تقریبا از سال‌های اولیه‌ای که بیت کوین راه‌اندازی شد، استخراج BTC را شروع کرد. این زمان قبل از اولین هاوینگ بیت کوین در ۲۰۱۲ بود. آن سال‌ها با استخراج هر بلاک جدید در زنجیره بیت کوین، ۵۰ بیت کوین به ماینر (فرد استخراج‌کننده) پاداش داده می‌شد. این پاداش در‌حال‌حاضر که بین هاوینگ سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ به‌سر می‌بریم، معادل ۶.۲۵ واحد بیت کوین است.

در مقاله هاوینگ بیت کوین، درباره این مفهوم تاثیرگذار در قیمت BTC بیشتر مطالعه کنید

به‌علاوه در اوایل عرضه بیت کوین، استخراج آن خیلی ارزانتر و با دستگاه‌های ساده‌تر و دم‌دست‌تری قابل انجام بود. البته ما هرگز اطلاع دقیقی از موجودی بیت کوین خالق Litecoin نداریم؛ اما اگر همه‌چیز برای او خوب پیش رفته باشد، می‌توان تخمین زد که آقای لی صاحب مقادیر زیادی بیت کوین است.

چارلی لی و فروش لایت کوین‌های خود

چارلی به‌عنوان سازنده و ماینر لایت کوین نیز یکی از مالکان آن به‌شمار می‌رفت؛ او در سال ۲۰۱۷، زمانی که لایت کوین به سقف تاریخی‌ (ATH) خود نزدیک شده بود، ارزهای LTC خود را فروخت. چارلی ادعا کرد که حجم LTC فروخته‌شده بخش کوچکی از حجم روزانه لایت کوین بوده و تاثیر مخربی بر قیمت آن نگذاشته است.

چارلی لی کیست؟

چارلی لی در رسانه‌ها

چارلی لی شخصا فرد پر سروصدایی نیست و کارهای خود را در سکوت پیش می‌برد. او در دهمین سالگرد ایجاد لایت کوین، رشته پست‌هایی را در توییتر منتشر کرد که شامل تاریخچه صفر تا صد لایت کوین بوده و ناگفته‌های این رمز ارز را بیان می‌کند.

البته حضور چارلی در رسانه‌ها به شبکه‌های اجتماعی ختم نمی‌شود. آقای لی تا زمان نوشتن این مقاله، در دو فیلم مستند هم حضور داشته است. یکی مستند «کریپتوپیا: بیت کوین، بلاک چین و آینده اینترنت» که سال ساخت آن به ۲۰۲۰ برمی‌گردد و در جشنواره فیلم ونیز هم برنده جایزه بهترین مستند شده است.

فیلم دیگر او نیز مستندی سریالی به نام «NEXT: Blockchain» بود که در ۶ قسمت، صحبت‌های افراد معروف و بزرگ کریپتو را درباره فناوری بلاک چین پخش می‌کرد. چارلی در ساخت یک فیلم سینمایی ترسناک به نام «ما تاریکی را احضار می‌کنیم» هم مشارکت داشته. او به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی به ساخت این پروژه کمک کرده است.

جمع‌بندی زندگینامه چارلی لی

در این نوشته با خالق لایت کوین بیشتر آشنا شدیم. حالا در مورد بیوگرافی چارلی لی و مسیر شغلی او بیشتر می‌دانیم. همچنین به دیگر فعالیت‌های آقای لی و آثاری که در بخش‌های دیگر، به جز برنامه‌نویسی، از خود به‌جا گذاشته نگاهی انداختیم. در وبلاگ پول نو اطلاعات جالبی از زندگی افراد مشهور دیگر در حوزه رمزنگاری نیز آماده شده است. با مراجعه به بخش مشاهیر وبلاگ، می‌توانید با نتیجه تصمیم‌های این اشخاص آشنا شده و از مطالعه بیوگرافی آنها لذت ببرید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)