مزایا و معایب بایننس کوین یا BNB چیست؟

مزایا و معایب بایننس کوین
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

بایننس کوین در سال ۲۰۱۷ به عنوان توکن تخفیف در صرافی بایننس ایجاد شد ولی با استقبال فراوان از آن در سال‌های اخیر به یکی از ۱۰ رمز ارز برتر بازار تبدیل شد. رمز‌ارز BNB با ارزش بازار بیش از ۳۰ میلیارد دلار یکی از ارزهای محبوب بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۱، این رمز ارز یکی از بهترین عملکردها را از خود به نمایش گذاشت و جزو کوین‌های بیسار پر سود بازار بود. البته برخی معتقدند که این تازه شروع کار است. با استفاده از رمز‌ارز BNB معاملات در صرافی بایننس روان‌تر و کارآمد‌تر می‌شود. در این مقاله با بررسی مزایا و معایب بایننس کوین با پول نو همراه باشید.

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به صورت موازی با زنجیره‌ی بایننس (اولین بلاک‌چین شبکه بایننس) کار می‌کند و کاربرد آن نیز در پشتیبانی از تراکنش‌های پیچیده‌تری است که برای توسعه برنامه‌های dApps و DeFi مورد نیاز است. بایننس‌کوین از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کند و بنابراین معامله‌گران می‌توانند با استیک کردن توکن‌های BNB نیز درآمد کسب کنند.

PoS یا اثبات سهام چیست؟ همه چیز در مورد این مکانیزم دوستدار طبیعت!

هر نوع سرمایه گذاری، چه در بازارهای سنتی صورت بگیرد چه در بازارهای نوین مانند ارز دیجیتال، ریسک‌ها و مزایا و معایب خود را دارد؛ بایننس کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به بررسی مزایای این رمز ارز و شبکه‌ آن می‌پردازیم. بایننس کوین چیست؟

مزایای بایننس‌کوین چیست؟

بایننس‌ کوین دارای برخی کاربرد‌‌های منحصر به فرد در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال است و قابلیت‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهد که سایر کوین‌ها هنوز از آن برخوردار نیستند. به عنوان مثال، ویزا کارت بایننس می‌تواند پذیرش BNB را به شدت افزایش دهد. زیرا در صورت استفاده از آن برای پرداخت، رمز‌ارز BNB را به فیات تبدیل می‌کند که این ویژگی خاص باعث فراگیر شدن BNB خواهد شد.

همچنین این دارایی دیجیتال حجم معاملات روزانه بسیار بالایی را به خود اختصاص داده و حتی در تاریخ خود به سومین ارز دیجیتال برتر بازار نیز بدل شده است.

با این حال شاید بهترین مزیت بایننس‌کوین در این روزها ارزان‌تر بودن آن برای جایگزینی با اتریوم است. با افزایش هزینه‌های اتریوم در فوریه ۲۰۲۱، بسیاری از توسعه‌دهندگان به شبکه هوشمند بایننس (BSC) تغییر مکان داده‌اند.

شبکه اسمارت چین BSC | معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس

مزایای استفاده از شبکه هوشمند بایننس برای توسعه توکن‌های DeFi

مزایای استفاده از بایننس اسمارت چین

در مورد ظهور زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به عنوان یک شبکه بلاک‌چین پیشرو جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. به زودی داشتن یک پلتفرم بلاک‌چین برای هر شبکه مالی یک نیاز اساسی خواهد بود. سوالی که پیش خواهد آمد این است که در آن زمان چگونه باید بین آنها تمایز قائل شویم؟ جواب در مقیاس پذیری آن‌ها برای تطبیق با کاربران و قابلیت همکاریشان برای برقراری ارتباط با یکدیگر است.

آشنایی با خالق صرافی بایننس؛ چانگ پنگ ژائو

مثلا اگر قصد دارید یک توکن BEP20 در شبکه BSC ایجاد کنید، مطمئناً نمی‌خواهید برای دسترسی به آن محدود به صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) خاصی بشوید و دقیقا همین جاست که مفهوم پل بلاک‌چین کاربرد پیدا می‌کند. این قابلیت امکان انتقال توکن‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف مانند اتریوم، پالیگان و زنجیره هوشمند بایننس را فراهم می‌کند. علاوه بر این، سازگاری BSC با زنجیره‌های سازگار با EVM مانند اتریوم یا بلاک‌چین سریع‌تری مانند سولانا، به ساده‌سازی توسعه توکن‌ها در این صرافی‌های برتر کمک می‌کند.

با این حال هدف اصلی از معرفی زنجیره هوشمند بایننس که یک زنجیره موازی با زنجیره قبلی بایننس است، این بود که کل اکوسیستم قادر به انجام تعداد زیادی از تراکنش‌ها، ارائه قابلیت برنامه‌پذیری و امکان استفاده از قراردادهای هوشمند برای کاربرانی که می‌خواهند یک کوین در شبکه BSC راه‌اندازی کنند، باشد. این تنها یکی از دلایل بسیاری است که به شبکه BSC کمک کرد تا به عنوان یک عضو پیشتاز در فضای امور مالی غیر متمرکز (DeFi) قرار بگیرد. در آگوست ۲۰۲۰، بایننس پروژه Stake Wars را ارائه کرد که پتانسیل زنجیره هوشمند بایننس را برای فضای اقتصاد مالی غیر متمرکز (DeFi) برجسته کرد.

دیفای چیست؟ معرفی پلتفرم‌های دیفای و نحوه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها

در ادامه چندین مزیت از مزایای زنجیره هوشمند بایننس برای پروتکل‌های DeFi و توکن BEP20 ارائه می‌شود.

  • سازگاری شبکه هوشمند بایننس (BSC) با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

این شبکه کاملا با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و از یکی از محبوب ترین کیف پول‌های DeFi یعنی کیف پول متامسک، پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، دارای پیش‌بینی‌های قیمتی از پیش تعریف شده‌ای مانند ChainLink است که برای dAppهای مختلف بسیار مهم هستند. با ایجاد این نوع سازگاری، جابجایی دارندگان dAppها از اتریوم به زنجیره هوشمند بایننس بسیار آسان شده است.

  • وسعت زیاد اکوسیستم بایننس

صرافی غیر متمرکز بایننس از کوین‌ها و جفت‌های معاملاتی بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند.. علاوه بر آن، بایننس زنجیره ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، ترون، EOS و غیره را نیز پگ (Pegged) کرده است. این کار قابلیت کارکرد ‌پذیری مشترک بین اکوسیستم‌های DeFi را ساده‌تر می‌کند.

  • کارمزد کم تراکنش‌ها

هنگامی ‌که تعداد کوین‌های DeFi در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، کارمزد تراکنش‌های اتریوم به بالاترین حد خود رسید. این مسئله تبدیل به مانعی برای رشد توکن‌های DeFi شده بود و مشارکت انبوه کاربران را کاهش داد. در مقایسه با اتریوم، هزینه تراکنش‌ها در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) تقریبا ۲۰ برابر کمتر است.

در نتیجه این هزینه‌های بسیار پایین، قوانین بازی برای پروتکل‌های DeFi و افرادی که به دنبال راه اندازی یک کوین در شبکه BSC هستند، به شدت تغییر کرد. دلیل آن نیز تمرکز بیش‌تر توسعه‌دهندگان DeFi بر نوآوری به ‌جای نگرانی در مورد هزینه‌های بالای تراکنش‌ها بود که البته تبدیل به عاملی تشویق کننده برای مشارکت هر‌چه بیشتر کاربران نیز شد.

  • عملکرد مناسب و سریع برای پذیرش انبوه

زنجیره هوشمند بایننس یا BSC از الگوریتم اثبات سهام (Proof of Staked Authority) استفاده می‌کند. این الگوریتم از ۲۱ اعتبار‌سنج استفاده می‌کند و قادر است هر ۳ ثانیه یک بلوک جدید تولید کند. این مساله به توسعه دهندگان برنامه‌های DeFi زیرساختی با سرعت بالا برای رقابت با برنامه‌های وام‌دهی یا قرض‌گیری مبتنی بر نرم افزار‌های سنتی را ارائه می‌دهد.

  • اقتصاد مالی غیر متمرکز بدون مرز

DeFi بدون مرز به این معنی است که وقتی یک توکن BEP20 در شبکه BSC راه‌اندازی می‌شود، کاربران باید بتوانند آن را در بلاک‌چین‌های مختلف جابجا کنند. جالب اینجاست که زیرساخت ارتباط بین بلاک‌چین‌ها در شبکه هوشمند بایننس در نظر گرفته شده است . این زنجیره ذاتاً با این قابلیت سازگار است و برای مثال توکن‌های BEP2 و BEP20 به راحتی قابل جابجایی هستند. از زمان راه‌اندازی زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، بسیاری از dAppها از اتریوم به این زیرساخت سطح بعدی مهاجرت کرده‌اند زیرا این شبکه امکان تراکنش‌های DeFi با هزینه کم‌تر و بدون محدود کردن سرعت را فراهم می‌کند.

علاوه بر این بایننس‌چین استاندارد توکن BEP3 را نیز معرفی کرد. برای ایجاد توکن خود در زنجیره هوشمند بایننس که با بلاک‌چین‌های سازگار با EVM مانند اتریوم همخوانی داشته باشد، می‌توانید از استاندارد توکن BEP3 استفاده کنید، یک توکن BEP3 در زنجیره بایننس ایجاد کنید و آن را به زنجیره هوشمند بایننس متصل کنید. توکن شما به طور خودکار با EVM سازگار می‌شود که این ویژگی باعث فعال شدن قابلیت مبادلات بین زنجیره‌ای اتمیک (Cross-Chain Atomic Swaps) خواهد شد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

ویژگی دیگری که امکان جابجایی دارایی‌ها به صورت بین زنجیره‌ای را فراهم می‌کند، پل شبکه هوشمند بایننس با اتریوم است. با استفاده از فرآیند peg-in ، کاربران ارز‌های دیجیتال خود را با توکن‌های متصل شده به شبکه BSC با نسبت مساوی جابجا می‌کنند. به طور مشابه، فرآیند peg-out نیز به کاربران کمک می‌کند تا رمز‌ارز‌های خود را از شبکه BSC خارج کنند. این دو فرآیند کاربران را ملزم به پرداخت کارمزد به وسیله ارز‌ دیجیتال BNB می‌کند. بنابراین، آن‌ها باید مطمئن شوند که همواره مقداری BNB برای پرداخت کارمزد‌ها در کیف پول خود داشته باشند.

معایب بایننس‌ کوین چیست؟

معایب بایننس کوین

مزایا بایننس کوین را برررسی کردیم و الان نوبت به معایب BNB است. بزرگترین نقطه ضعف بایننس کوین این است که ۸۰ درصد توکن‌ها متعلق به صرافی بایننس است. این بدان معناست که بایننس‌کوین به طور باورنکردنی‌ای متمرکز است. با این تعداد توکن، آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که چه کسی می‌تواند در اعتباربخشی بلاک‌چین شرکت کند. مسلما این میزان کنترل بر روی این ارز دیجیتال بسیار بیش‌تر از حد معمول است.

علاوه بر این در آینده نیز ممکن است که بقای صرافی بایننس توسط رشد سریع DEXها تهدید شود. DEX‌ها صرافی‌های غیرمتمرکزی هستند که با حذف واسطه‌ها خریداران و فروشندگان را مستقیماً به هم مرتبط می‌کنند. Uniswap شاید یکی از بهترین نمونه‌های DEX باشد که بسیار سریع در حال رشد است. با این حال، دقیقاً چه زمانی صرافی بایننس می‌تواند توسط یکی از این DEX‌ها از بین برود، مشخص نیست. حتی ممکن است سال‌ها بعد این اتفاق بیافتد. با این وجود، این موضوع، مساله مهمی است که معامله‌گران باید در نظر داشته باشند.

راهنمای صفر تا صد کار با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (uniswap)

آیا بایننس کوین ارزش خرید دارد؟

بایننس کوین جزو رمز ارزهایی است که در سال‌های اخیر سودهای بسیار جذابی را به سرمایه گذاران خود ارائه کرده است. همچنین جامعه هواداران این دارایی دیجیتال در فضای مجازی بسیار فعال است. ریزش بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌‌های اخیر باعث شده قیمت این دارایی نیز کاهش چشمگیری داشته باشد. بر اساس پیش بینی‌ تحلیل‌گران بازار، به نظر می‌رسد بازه فعلی زمان مناسبی برای خرید بایننس کوین باشد. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

البته باید در نظر داشت که بازار رمز ارزها به دلیل ماهیت نوسانی خود ممکن است سرمایه گذاران خود را دچار ضررهای بسیار سنگینی کند. بنابراین مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه دو فاکتور بسیار تاثیرگذار در جلوگیری از ضررهای هنگفت است.

در این مقاله مزایا و معایب بایننس کوین را هم از نظر تکنیکالی و هم از دید سرمایه گذاری بررسی کردیم. به نظر شما این دارایی دیجیتال ارزش خرید دارد و می‌تواند در سال‌های آتی روند صعودی خود را بار دیگر تکرار کند؟ در کامنت‌ها مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hossin
hossin
1 سال قبل

تازه واردم و هیچ درآمدی هم ندارم

hossin
hossin
1 سال قبل

تازه واردم

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)