ریپل xrp چیست؟ | آینده بانکداری در دستان شبکه بلاک چین Ripple + آموزش خرید ریپل

محمد خزائی

زمان مطالعه :

12 دقیقه

همه چیز درباره ریپل؛ شبکه‌های بانکی مثل سوییفت (SWIFT) یا Western Union با وجود قابلیت‌های زیادی که دارند، هنوز هم با مشکلات زیادی مواجه هستند. یکی از این مشکلات نبود خط مستقیم بین بانک‌ها در کشورهای مختلف است. در صورتی که فردی بخواهد از بانک A در چین مبلغی را به بانک B در آلمان انتقال دهد باید از چندین بانک واسطه استفاده کند. علاوه بر اینکه این روش خیلی وقت گیر است، هر کدام از بانک‌های واسطه نیز مبلغی را به عنوان کارمزد کسر می‌کند. شبکه سوئیفت چیست؟ و چه تفاوتی با بلاک چین ریپل XRP دارد؟

از طرفی دیگر تصور کنید که یک بانک ژاپنی قصد دارد مبلغی را به یک بانک در نیکاراگوئه انتقال دهد. در این شرایط باید ین ژاپن به واحد پول نیکاراگوئه یعنی کوردوبا تبدیل شود که به صورت مستقیم غیرممکن است و باید ابتدا این مبلغ با استفاده از فرد یا موسسه واسط به دلار تبدیل و سپس به کوردوبا تبدیل شود. این موضوع باعث طولانی‌تر شدن پروسه و افزایش هزینه برای فرد انتقال دهنده می‎‌شود.

خرید و فروش ریپل با توجه به برنامه‌هایی که این شبکه برای آینده خود در نظر گرفته، رو به افزایش است. برای خرید یا فروش آن حتما نمودار قیمتی ریپل را در پول نو ببینید و تصمیم بگیرید. بهترین کیف پول ریپل کدام است؟

ریپل چیست؟

ریپل (XRP) یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که امور مالی چون پرداخت‌های دیجیتال را ساماندهی می‌کند. به عبارتی، ریپل به عنوان یک راه‌حل پرداختی توسط بانک‌ها، دولت‌ها و موسسات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز دیجیتال بومی این شبکه XRP نام دارد.

ریپل یک شبکه است که بر اساس مجموعه‌ای از قوانین که با عنوان پروتکل تراکنش ریپل (Ripple Transaction Protocol یا به اختصار RTXP) شناخته می‌شوند، کار می‌کند. در این شبکه تعداد زیادی کامپیوتر وجود دارد که با عنوان Validator یا تایید کننده یا اعتبارسنج شناخته می‌شوند. تمامی این کامپیوترها یک دفتر کل مشترک دارند که تاریخچه تمام تراکنش‌ها داخل آن ثبت شده است و دقیقا مشخص شده که هر فرد چه مقدار سرمایه دارد. وظیفه اعتبارسنج‌ها این است که مطمئن شوند تمام تراکنش‌های ارسالی از قوانین RTXP تبعیت می‌کنند.

ریپل چیست؟

مثل شبکه بیت کوین که هر کسی می‌تواند یک نود بیت کوین را اجرا کند، در شبکه ریپل نیز همه می‌توانند با رعایت کردن برخی پیش نیازها، به عنوان Validator فعالیت کنند. شرکت‌هایی هم که به شبکه ریپل ملحق شوند، می‌توانند یک Gateway ایجاد کنند. Gatewayها معمولا توسط بانک‌ها ایجاد می‌شوند و دروازه‌ای برای ورود افراد خارج از شبکه به شبکه ریپل هستند. همان‌طور که اگر یک نفر قصد داشته باشد از سیستم بانکی استفاده کند باید به بانک مراجعه کند، برای استفاده از شبکه ریپل هم این فرد باید از Gateway استفاده کند.

بنابراین می‌توان ریپل را به عنوان یک جایگزین برای سیستم بانکی دانست. این سیستم در واقع یک شبکه برای انتقال دارایی است که با اسم RippleNet شناخته می‌شود. اما چه نوع ارزهایی را می‌توان روی این شبکه انتقال داد؟

پیشینه ارز دیجیتال ریپل

رایان فاگر (Ryan Fugger) که شاهد مشکلاتی در تراکنش‌های مالی بود، در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت یک پروتکل به اسم RipplePay ایجاد کند. هدف او این بود که Ripplepay بتواند با همان سرعتی که اینترنت اطلاعات را منتقل می‌کند، پول را انتقال دهد. در سال ۲۰۱۲ هم ایده‌ خود را به افرادی با نام‌های کریس لارسن (Chris Larsen)، و جد مک کیلب (Jed McCaleb) که یک سال قبل علاقه خود را به بیت کوین نشان داده بودند، منتقل کرد. مقایسه ریپل و بیت کوین؛ تفاوت‌های کلیدی Ripple و Bitcoin در کجاست؟

آن‌ها شرکتی به نام OpenCoin تاسیس کردند که بعدا اسم آن به Ripple Lab تغییر یافت. البته جد مک کیلب پس از مدتی از این شرکت جدا شد و شبکه استلار را تاسیس کرد.

برای آشنایی با استلار و ارز xlm این مطلب را مطالعه کنید: استلار چیست؟

ناگفته نماند که پیش از ترک کمپانی ریپل، ۹میلیارد XRP به عنوان پاداش توسعه و تأسیس شرکت به مک‌کالب اعطا شد.

علاوه بر افرادی که از آن‌ها نام بردیم، کریستینا کمپل (Kristina Cambpell)، مانیکا لانگ (Monica Long)، اریک ون میلتنبرگ (Eric Van Miltenburg) و دیفرای وارادان (Devraj Varadahn) هم در لیست اعضای تیم تشکیل‌دهنده ریپل قرار دارند.

تیم توسعه دهنده ریپل

همانطور که در تصویر مشاهد می‌کنید، در لینکدین ریپل، موقعیت‌های شغلی مختلفی در حوزه‌های کاری متنوع مانند مدیریت محصول و متخصص بازاریابی وجود دارد.

جالب است بدانید که ریپل تصمیم دارد که تا سال آینده، بیش از ۳۰۰ نیروی متخصص را به لیست اعضای بنیاد خود اضافه کند. مغزهای متفکر Ripple؛ با تیم سازنده بلاک چین ریپل آشنا شوید

هدف ریپل چیست؟

همانند تشکّل جهانی سوییفت (SWIFT) که تراکنش‌های بین‌بانکی در سراسر جهان را سازماندهی می‌کند، Ripple هم با هدف توسعه امور بانکی بین‌‌المللی، پرداخت‌ها و حواله‌های بین‌بانکی و پردازش حداکثریِ تراکنش‌های سریع کار خود را آغاز کرده است.

در واقع برخلاف اکثر رمزارزها که کاربران آن‌ها افراد معمولی هستند، کاربران اصلی ریپل، بانک‌ها و سیستم‌های پرداختی هستند. مهم ترین مزیت ریپل در پردازش معاملات، در هزینه پایین، سرعت بالا و امنیت تراکنش‌ها خلاصه می‌شود.

همچنین استفاده از تکنولوژی بلاک چین، به شفافیت و تمرکززدایی در اکوسیستم ریپل کمک می‌کند. تا کنون بیش از ۲۰۰ بانک و موسسه مالی به عضویت ریپل درآمده‌اند.

محصولات ریپل چیست؟

دانستیم که شبکه RippleNet به منظور ارائه پلتفرمی سریع‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و ساده‌تر از همتایانی چون SWIFT برای تراکنش‌های بین مرزی میان بانک‌ها راه‌آندازی شد. همچنین امور شبکه چون پرداخت‌ها و حواله‌ها، به وسیله ارز XRP تسهیل خواهند شد. با این حال، محصولات ریپل مختص به ارز دیجیتال XRP نیستند:

  • xCurrent: تضمین امنیت تراکنش‌ها و حذف واسطه‌ها با استفاده از یک دفتر کل میان زنجیره‌های مختلف
  • xRapid:تامین نقدینگی مورد نیاز برای هزینه انتقال دارایی از بانک‌ها به وسیله بریج
  • xVia: پردازش اموری بین بانکی با استفاده از امکانات دو سرویس قبلی
محصولات شرکت ریپل

به طور کلی، RippleNet در ابتدا به چند سرویس مختلف تقسیم شد:

  • xCurrent: یک سیستم پرداخت مبتنی بر بانک و ارتباط میان‌بانکی به وسیله دفتر کل بین پروتکل‌ها (Interledger Protocol)
  • xRapid: سرویس ارائه نقدینگی با قرار دادن XRP به عنوان ابزاری برای بریج دارایی‌های بانکی به منظور ثبت تراکنش‌ها
  • xVia: یک رابط پرداخت در ریپل بوده و به مشتریان اجازه می دهد دو سیستم قبلی را از طریق برنامه نویسی کاربردی (API) متصل و ادغام کنند کنند. در واقع می‌توان از xVia به عنوان ابزاری برای توسعه برنامه‌های کاربردی نام برد.

اگرچه که در اواخر سال ۲۰۱۹، ریپل این سه محصول ارائه شده را تحت عنوان RippleNet ادغام کرد تا استفاده از دارایی دیجیتال XRP را به عنوان یکی از ابزارهای پرداختی گسترش دهد.

دفتر کل ارز دیجیتال ریپل

XRP Ledger یک دفتر کل کریپتویی بوده که رویکردی غیرمتمرکز و عمومی دارد. این پلتفرم از اجتماع گره‌(Node)ها تشکیل شده و به منظور تسویه تراکنش‌های خود، از XRP بهره می‌برد. نود (Node) چیست؟ آشنایی با مفهوم نُود یا گره در بلاک چین

جالب است بدانید که خود پروتکل پرداختی Ripple بر بستر لجر ریپل ایجاد شده و به روی انتقال سریع و کم هزینه XRP و دیگر ارزهای فیات تمرکز می‌کند.

این لجر به صورت متن باز (Open Source) فعالیت می‌کند. بنابراین هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند به وسیله زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، ++C و جاوااسکریپت در آن مشارکت داشته باشد.

XRP Ledger در سال ۲۰۱۲ توسط کریس لارسن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Ripple معرفی شد. در ابتدا، تنها برای تامین زیرساخت شبکه پرداختی ریپل استفاده مورد استفاده قرار می‌گرفت امّا پس از مدّتی، شرکت‌های دیگری مانند Coil و Omni هم برای نوآوری‌های وب۳ از آن بهره بردند.

کاربردهای دفتر کل ریپل

دفتر کل ریپل (XRPL) امکانات متعددی را برای کاربران و حتی بانک‌ها و موسسات مالی فراهم می‌کند. طبیعتا با رشد روزافزون این پلتفرم، قابلیت‌های آن هم گسترش خواهند یافت. با این حال تا کنون، دفتر کل ریپل برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • پردازش حجم بالای تراکنش‌‌ها (تا ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه) و اجرای تعاملات متناسب با آن‌ها با هزینه کم
  • ساخت و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)
  • بهبود آمادگی و عملکرد محصولات شبکه
  • مدیریت سرورهای ریپل
  • ایجاد ارتباط میان زنجیره‌های جانبی ماشین مجازی اتریوم (EVM)

ریپل کدام بانک ها را پشتیبانی می‌کند؟

تا کنون ریپل توانسته بیش از ۲۰۰ موسسه مالی معتبر را به لیست شرکای خود بیفزاید.

بانک های پشتیبانی شده توسط ریپل

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶، بانک PNC مستقر در ایالات متحده قراردادی را با ریپل امضا کرد. هدف از این توافق، افزایش سرعت تراکنش‌های بانکی عنوان شده بود که با توجه به امکانات ریپل، این امر می‌تواند محقق شود.

همچنین در اکتبر ۲۰۲۲، ریپل با موسسه مالی Xbaht در سوئد به توافق رسید تا به حوزه نفوذ خود در اروپا بیفزاید.

دیگر بانک‌هایی که تا کنون با ریپل مشارکت داشته‌اند به شرح زیر‌اند:

  • بانک ساتاندر (زیرمجموعه بانک Santander اسپانیا در آمریکا)
  • بانک Cuallix در مکزیک
  • Standard Chartered در بریتانیا
  • بانک DBS در سنگاپور
  • موسسه مالی Lemonway در فرانسه
  • بانک امپریال کانادا (CIBC)

بررسی وایت پیپر ریپل

در سال ۲۰۱۴، وایت پیپر ریپل دستخوش تغییراتی شد و با استفاده از یکی از مثال‌های معروف مورد استفاده در دنیای بلاک چین، مسئله خطای بیزانسی (Byzantine Fault)، ساز و کار آن شرح داده شد.

به نقل از مرجع رسمی XRP Ledger، برای ایجاد فورک در شبکه به هم‌پوشانی ۴۰درصد از فهرست گره‌های منحصر‌به‌فرد (UNL) نیاز خواهد بود. این درحالی است که در وایت پیپر ۲۰۱۴، این رقم ۲۰ درصد عنوان شده بود.

بیایید فرض کنیم ۱۰۰ ژنرال (نُود) در یک گردان (شبکه بلاک چین) حضور دارند. ژنرال اصلی (پروتکل اجماع ریپل) باید اطمینان حاصل کند که هر ژنرال وفاداری خود را اثبات می‌کند و به یک نتیجه می رسد و یا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

در واقع ژنرال اصلی از هر عضو می‌خواهد تا ژنرالی مورد اعتماد خود را فهرست کند. البته این موضوع به تنهایی وفاداری ژنرال‌ها (همان Nodeها) را اثبات نمی‌کند. بلکه کسانی که در این لیست هستند صرفا فهرست گره‌های منحصر‌به‌فرد (UNL) را تشکیل می دهند.

لیست گره‌های منحصر‌به‌فرد (UNL)

در مرحله بعد، اپراتور اصلی از گره‌ها می‌خواهد تا در لیست خود به توافق نهایی برسند. اگر ۸۰درصد ژنرال‌ها بر سر یک تصمیم به توافق برسند، اجماع نهایی حاصل می‌شود.

در صورتی که کمتر از ۶۰ درصد ژنرال‌ها به توافق نهایی برسند، این احتمال وجود دارد که بقیه گره‌ها که بیش از ۴۰ درصد اجتماع پلتفرم را تشکیل می‌دهند، به اجماع متناقضی برسند و به ارتش خود خیانت کنند!

به طور کلی، تحمّل خطای بیزانس (BFT) شبکه از ۴۰ درصد فراتر نمی‌رود و امکان بروز مشکلاتی در اختیارات نودها وجود خواهد داشت.

موارد فوق یک مثال نسبتا ساده از نحوه برخورد ریپل با مشکل ژنرال های بیزانسی است که به معرفی الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) می‌پردازد.

الگوریتم اجماع ریپل چیست؟

الگوریتم اجماع ریپل به پروتکل کمک می کند تا موانعی را که سیستم کنونی نقل و انتقالات برون مرزی با آن مواجه است بهبود ببخشند. سیستم‌های کنونی متمرکز چند روز طول می‌کشد تا یک انتقال را تسویه کنند و از شفافیت کافی برخوردار نیستند. به این معنی که گیرنده نمی‌داند چه زمانی وجوه را در حساب خود دریافت می‌کند.

از سوی دیگر، ریپل اطلاعات تراکنش‌ها را در چند ثانیه نشان می‌دهد. همانطور که اشاره شد، الگوریتم اجماع پروتکل ریپل به نودهایی متکی است که تراکنش ها را با رسیدن به اجماع تأیید می کنند. با این حال، الگوریتم اجماع، تایید کنندگان را برای موافقت با یک تراکنش مخرب غیرممکن می کند.

شبکه ریپل و ارتباط با بانک‌ها برای حل مشکلات انتقال پول
شبکه ریپل با استفاده از استخر خود به بانک‌ها در ارائه خدمات کمک می‌کند.

زمانی که یک تراکنش ریپل روی شبکه ارسال می‌شود، Validatorهای شبکه با استفاده از یک سیستم رای‌گیری، تصمیم می‌گیرند که تراکنش معتبر است یا نه! زمانی که یکی از نودهای شبکه تراکنشی را دریافت می‌کند با دیگر تاییدکننده‌های مورداعتماد خود در مورد معتبر بودن یا نبودن تراکنش مشورت می‌کند. در صورتی که حداقل ۶۰% تاییدکننده ها به معتبر بودن یک تراکنش رای دهند، تراکنش داخل دفتر کل تمامی اعضای شبکه ثبت می‌شود.

لیست تایید کننده‌های مورد اعتماد هر اعتبارسنج یا Validator تحت عنوان Unique Node List یا به اختصار UNL شناخته می‌شود و هر Validator یک UNL اختصاصی دارد. تصمیم‌گیری در مورد اینکه لیست UNL هر تاییدکننده شامل چه افرادی است به خود او بستگی دارد اما می‌تواند از لیست پیش‌فرض خود ریپل نیز استفاده کند. داستان دادگاه ریپل و SEC | بررسی تاریخچه دادگاه ریپل و حواشی آن

انواع ارزهای شبکه ریپل

برخلاف بلاک چین‌های دیگر مثل بلاک چین اتریوم که فقط از ارز بومی خودشان پشتیبانی می‌کنند، در ریپل دو نوع ارز وجود دارد: IOU و XRP.

IOU چیست؟

IOU یک عبارت غیررسمی و خلاصه شده‌ عبارت I Owe You به معنی من به تو بدهکارم است. IOU سند رسمی نیست و فقط توافقی است که بین دو نفر انجام شده. به توکن‌هایی IOU گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را داخل انواع والت‌های ریپل نگهداری کرد. همان‌طور که می‌شود داخل یک والت اتریوم، انواع مختلفی توکن اتریومی داشت، در والت‌های ریپل هم می‌توان انواع مختلفی از توکن‌های IOU را نگهداری کرد. در شبکه ریپل هر فرد می‌تواند یک توکن IOU ایجاد کند. البته IOU نشان دهنده مالکیت کاربر آن نیست بلکه نشان دهنده بدهی است و می‌توان آن را یک تعهد برای بازپرداخت بدهی در دنیای واقعی دانست.

زمانی که من یک IOU برای فردی دیگر صادر می‌کنم نشان دهنده این است که به این فرد بدهکار هستم و زمانی که من IOUای که توسط فرد دیگر صادر شده را در اختیار داشته باشم بدین معنی است که آن فرد به من بدهکار است.

در زمان ایجاد این شبکه، موسسان آن ۱۰۰ میلیارد توکن ریپل ایجاد کردند. براساس پروتکل XRP امکان ایجاد توکن‌های جدیدتر به هیچ عنوان وجود ندارد. از این ۱۰۰ میلیارد ریپل ۲۰ میلیارد آن در اختیار بنیان‌گذارهای اصلی یعنی جید مک کیلب، کریس لارسن و آرتور بریتو است. ۷ میلیارد آن نیز به شرکت Ripple Labs اختصاص یافته و حدود ۲۰ میلیارد هم به شرکت‌ها و افراد مختلف فروخته شده است. تعداد باقیمانده هم با استفاده از قرارداد هوشمند قفل شده و ماهانه یک میلیارد از آن در اختیار Ripple Labs قرار می‌گیرد.

ارز دیجیتال XRP چیست؟

هر IOU دارای یک اسم خاص دو بخشی است که نشان دهنده‌  نوع بدهی و فرد صادر کننده آن است. برای مثال USD.Bitstamp یک IOU است که توسط Bitstamp صادر شده و تضمین می‌کند که بدهی با دلار آمریکا بازپرداخت خواهد شد. IOU را می‌توان برای هر نوع سرمایه در دنیای واقعی صادر کرد. مثلا کاربر می‌تواند به ازای دلار، یورو، طلا، نفت یا حتی دارایی‌هایی مثل گاو و گوسفند نیز IOU صادر کند!

برای هر سرمایه‌ای که قرض گرفته می‌شود، گیرنده باید یک IOU جدید صادر کند. همچنین برخلاف دیگر ارزها که با همدیگر قابل معاوضه هستند، IOUهای مشابهی که توسط دو فرد متفاوت صادر شده باشند با یکدیگر قابل معاوضه نیستند زیرا هر کدام از آن‌ها یک خط اعتبار جداگانه دارند. یعنی IOUای که توسط یک کاربر خاص صادر شده است فقط از سوی همان کاربر قابل نقد شدن است.

نکته: خود IOU به تنهایی یک سرمایه محسوب نمی‌شود بلکه فقط قولی است که صادر کننده IOU به شما می‌دهد تا در آینده بدهی خود را پرداخت کند. در صورتی که صادرکننده IOU روی قول خودش نماند این IOU هم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شبکه ریپل جلب اعتماد کاربران است.

به همین خاطر به مکانیزمی نیاز است که شما به صادر کننده IOU اعتماد کنید که توانایی بازپرداخت بدهی خود را دارد. در شبکه ریپل این موضوع تحت عنوان Trust Line یا خط اعتماد شناخته می‌شود. Trust Line تقریبا شبیه همان اعتباری است که در سیستم‌های بانکداری وجود دارد. در سیستم‌های بانکداری افراد خاص می‌توانند بسته به اعتباری که نزد بانک دارند مبلغ محدودی وام بگیرند. عملکرد Trust Line ریپل هم دقیقا به همین شکل است و افراد بسته به اعتباری که نزد شبکه دارند می‌توانند تا مبلغ مشخصی IOU صادر کنند.

ارز دیجیتال ریپل (XRP) چیست؟

در کنار IOU، پروتکل ریپل از یک ارز دیگر به نام XRP یا رمزارز ریپل نیز پشتیبانی می‌کند. این رمزارز توسط Ripple Labs صادر شده و با استفاده از آن کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را به راحتی در شبکه ریپل انجام دهند.

رمزارز ریپل

برای مثال در صورتی که یک بانک قصد داشته باشد مبلغ زیادی را به یک بانک دیگر منتقل کند، به جای استفاده از بانک‌های واسط که زمان و هزینه زیادی را به دنبال دارند، می‌تواند مبلغ موردنظر را به ریپل تبدیل کند و آن را مستقیما برای بانک مقصد بفرستد. البته لازم نیست دو بانک لزوما از XRP برای انتقال وجه استفاده کنند بلکه می‌توانند با استفاده از IOU همیشه یک کانال باز برای انتقال دارایی داشته باشند. اما برخلاف IOU ریپل یک سرمایه واقعی است که می‌توانید به راحتی آن را به افراد دیگر انتقال دهید. در واقع اگر از XRP برای انجام تبادل استفاده شود، به محض دریافت مبلغ موردنظر معامله نهایی شده و نیازی نیست که نگران انجام تعهدات طرف مقابل بود.

ارز ریپل مزایای دیگری هم دارد؛ مثلا ارسال ریپل در شبکه فقط چهار ثانیه طول می‌کشد. این مدت در مقایسه با میانگین ۱۰ دقیقه‌ای بیت کوین خیلی سریع‌تر است. ریپل تا ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه را هم پشتیبانی می‌کند. این مقدار برای بیت کوین ۷ تراکنش بر ثانیه است. پیش بینی قیمت و آینده ریپل تا سال 2025؛ ارز XRP چه قله‌های قیمتی‌ای را فتح خواهد کرد؟

آیا ریپل غیرمتمرکز است؟

به طور کلی برخلاف بیت کوین، اتریوم و دیگر بلاک چین‌های عمومی، ساز و کار ریپل به گونه‌ای طراحی شده که به صورت خصوصی فعالیت می‌کند. به همین خاطر، بسیاری آن را یک پلتفرم متمرکز قلمداد می‌کنند.

با این حال طبق مطالب مذکور در وبسایت رسمی Ripple، بالغ بر ۲۰۰ ولیدیتور از سراسر جهان در ریپل فعالیت دارند و به همین خاطر، شاید نتوان آن را به طور مطلق متمرکز دانست.

آیا ریپل غیرمتمرکز است؟

به هر شکل، ریپل با ادعای یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز پا به میدان نگذاشت و ارائه خدمات مالی به صورت بین‌بانکی، مهم‌ترین هدف ریپل بوده است. بنابراین مهم‌ترین وجه تمایز ریپل در مقایسه با سایر پروژه‌ها، ارزشی است که این پلتفرم ارائه می‌دهد.

مزایای ریپل چیست؟

  • سرعت زیاد
  • هزینه انتقال کم
  • شبکه مبادله‌ تطبیق‌پذیر
  • قابل استفاده توسط موسسات مالی بزرگ

در ادامه توضیحاتی را در رابطه با مزایایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم ارائه داده‌ایم:

در رابطه با سرعت بالای تراکنش‌ها، لازم است بگوییم که برخلاف بانک‌ها که ممکن است هر تراکنش را در طول چند روز انجام دهند یا بیت کوین که تایید تراکنش‌های آن چند دقیقه یا چند ساعت طول می‌کشد، هر تراکنش شبکه ریپل فقط در مدت 4 تا 5 ثانیه تایید می‌شود

هزینه انجام تراکنش‌ها در شبکه ریپل ۰.۰۰۰۰۰۱ ریپل است. این مقدار خیلی ناچیز است و انتقال پول در سراسر دنیا با کمترین هزینه انجام می‌شود. همچنین در شبکه ریپل علاوه بر انتقال ریپل، می‌توان انواع دارایی‌ها مانند طلا، نقره، دلار، یورو، نفت و… را نیز انتقال داد.

موسسات مالی بزرگ هم می‌توانند از ریپل به عنوان یک پلتفرم مبادلاتی استفاده کنند. Santander، Axis Bank و Yes Bank برخی از موسسه‌هایی هستند که از این شبکه استفاده می‌کنند و می‌توان گفت تطبیق‌پذیری آن با موسسات بزرگ نسبت به دیگر رمزارزها خیلی بیشتر است.

معایب ریپل چیست؟

  • مرکزیت
  • توکن‌های زیادی که هنوز عرضه نشده‌اند

یکی از دلایلی که رمزارزها با محبوبیت زیادی مواجه شدند، غیرمتمرکز بودن آن‌‎ها بود. این ویژگی باعث می‌شود که کنترل شبکه از دست بانک‌ها و دولت‌ها خارج شود اما شبکه ریپل به دلیل لیست تایید کننده‌های پیش‌فرضی که دارد، تا حدودی متمرکز است. یکی از تفاوت‌های بنیادین ریپل و استلار هم در همین متمرکز بودن ریپل و غیرمتمرکز بودن استلار است.

با وجود اینکه بخش زیادی از این توکن‌ها در یک صندوق مشترک ذخیره شده‌اند و بدون تایید عرضه نمی‌شوند اما باز هم این امکان وجود دارد که مقدار زیادی توکن در زمان نامناسب به بازار تزریق شود و روی قیمت فعلی ریپل تاثیر بگذارد.

قانون ۲۰ ریپل چیست؟

برای نگهداری و استفاده از ریپل شما باید از کیف پول‌هایی استفاده کنید که از ریپل پشتیبانی می‌کنند. اما برخلاف کیف پول‌های اتریومی برای استفاده از این کیف پول‌ها باید حداقل ۲۰ XRP داخل آن‌ها سپرده گذاری کنید. این کار برای جلوگیری از اسپم شدن شبکه و شلوغی آن ضروری است و باعث می‌شود هکرها نتوانند تعداد زیادی اکانت باز کنند. پس اگر مثلا ۱۰۰ ریپل در کیف پول شماست، در نهایت ۸۰ ریپل آن قابل برداشت است.

بهترین کیف پول ریپل
همیشه ۲۰ ریپل غیرقابل برداشت در کیف پول ریپل باقی خواهد ماند!

ایردراپ ریپل

همانند لیست شدن SHIB در صرافی رابین هود و یا مهاجرت اتریوم به الگوریتم PoS، ایردراپ ریپل هم یکی از موضوعات مورد انتظار صنعت کریپتو به حساب می‌آمد.

پس از نزدیک به ۲ سال انتظار، بیش از ۴.۲۸ میلیارد توکن فلر (FLR) میان دارندگان XRP توزیع شد. ساز و کار این ایردراپ بدین گونه بود که در دسامبر ۲۰۲۰، والت‌های منتخب مشخص شدند و هر آدرسی که توکن XRP را در اختیار داشت، مشمول دریافت توکن در این ایردراپ بود.

FLR به نسبت ۱:۱ میان هولدرها توزیع شد. بدین صورت که به ازای هر XRP، یک ارز FLR هم به کیف پول مقصد ارسال می‌شد. همچنین با در اختیار داشتن این توکن‌ها، دارندگان FLR می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های انجمن‌های حاکمیتی اکوسیستم Flare مشارکت داشته باشند.

بهترین کیف پول ریپل چیست؟

برای ریپل هم مانند رمزارزهای دیگر تعداد زیادی کیف پول عرضه شده است که با استفاده از آن می‌توانید با خیال راحت رمزارزهای خودتان را نگهداری کنید. در ادامه به معرفی برخی از این کیف پول‌ها خواهیم پرداخت:

۱. تراست والت: Trust Wallet از جمله پرکاربردترین و امن‌ترین کیف پول‌های چند ارزی است. این کیف پول موبایلی روی نسخه‌های اندروید، IOS و ویندوز قابل نصب است.

۲. Guarda: گواردا یک کیف پول غیرامانی است که امکان نگهداری، مدیریت و انتقال راحت دارایی‌های دیجیتال را به شما می‌دهد. این کیف پول در حال حاضر بیش از ۴۰ شبکه بلاک چین و بیش از ۱۰ هزار توکن مختلف از جمله ریپل را به شما می‌دهد. همچنین می‌توانید با استفاده از صرافی داخلی این کیف پول هم انواع توکن‌ها را با یکدیگر معاوضه کنید.

۳. Atomic Wallet: اتمیک هم یک کیف پول چندارزی غیرامانی است که بیش از ۳۰۰ توکن و ارز مختلف را پوشش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید توکن‌های XRP خود را به راحتی و خیلی امن نگهداری کنید. این کیف پول روی سیستم عامل‌های مختلف از جمله ویندوز، MacOS، لینوکس، اندروید و iOS نصب و اجرا می‌شود.

۴. Ledger Nano X: کیف پول لجر نانو ایکس نسل دوم کیف پول‌های لجر است که به صورت سخت افزاری عرضه می‌شود و قابلیت‌های بهینه‌تری نسبت به مدل S دارد. مهم‌ترین برتری این کیف پول نسبت به مدل نانو S امکان اتصال از طریق بلوتوث است. این کیف پول می‌تواند انواع ارزها از جمله ریپل، بیت کوین، اتریوم و… را نگهداری و امنیت آن‌ها را تامین کند. پر کاربردترین کیف پول‌های کریپتویی برای نگهداری ریپل در سال 2023

نقشه راه ریپل

علی‌رغم فراز و فرودهای فراوان چه از نظر قیمت XRP و چه از بعد قانونی (کشمکش‌های متعدد با SEC)، ریپل توانسته مسیر پیشرونده‌ای را طی کند. برای بقا در بازار کریپتو و ارتقای جایگاه، تمامی پروژه‌ها نیاز دارند تا اصلاحاتی را در سیستم خود صورت دهند. کمیسیون SEC چیست؛ از ماجرای حقوقی SEC با ریپل چه می‌دانیم؟

طی مسیر پر پیچ و خم ریپل، شاهد اصلاحاتی بودیم که در ادامه آن‌ها را خواهیم شناخت:

  • اصلاح پیش‌پرداخت (DepositAuth Amendment)؛ به یک حساب این اجازه را می‌دهد تا جریان‌های پولی ورودی توسط دیگر حساب‌ها را رد کند.
  • اصلاح چک (Checks Amendment)؛ همانند ثبت چِک در دنیای واقعی، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا تراکنش‌هایی را برای پرداخت‌های آینده ایجاد کنند. مجدد همانند چک در دنیای واقعی، گیرندگان می‌توانند چک دریافتی را نقد کنند و یا در صورت عدم پرداخت، آن‌ها را منقضی کنند. پرداخت‌ها تنها در دفتر کل ریپل (XRP Ledger) قابل انجام خواهند بود. فرایند اعمال این تغییرات در دسامبر ۲۰۱۸ آغاز شد.
  • توسعه پروژه‌های Web3؛ در تاریخ ۲۶ آپریل ۲۰۲۳، XRP Ledger موج ششم تغییرات خود را آغاز کرد و به توسعه‌دهندگان پروژه‌های مالی نوآورانه در سراسر جهان، این اجازه را خواهد داد تا پروژه‌های مالی نوآورانه خود را بر بستر Web3 توسعه دهند. هدف از توسعه این بستر، بهبود پرداخت‌های سنّتی عنوان شده است.

البته نباید فراموش کنیم که علاوه بر برنامه‌هایی که تا کنون اجرا شده‌اند و بروزرسانی‌هایی که احتمالا در آینده خواهیم دید، عواملی چون دادگاه ریپل و SEC هم می‌توانند تفاوت‌های عمده‌ای را در آینده ریپل و ارز XRP رقم بزنند. داستان دادگاه ریپل و SEC | بررسی تاریخچه دادگاه ریپل و حواشی آن

آیا سرمایه گذاری روی ریپل نتیجه بخش خواهد بود؟ | آینده ریپل

مقدار کل ریپل‌های موجود، در طول زمان کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که این رمزارز با گذشت زمان با ارزش‌تر شود. این کار با سوزاندن کارمزد تراکنش‌ها انجام خواهد شد. در واقع هر تراکنشی که روی شبکه ریپل انجام می‌شود شامل یک کارمزد خیلی کم است. برخلاف بیت کوین و اتریوم که این کارمزد به ماینرها پرداخت می‌شود، در شبکه ریپل کارمزد تراکنش‌ها از بین برده می‌شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد. به همین دلیل می‌توان ریپل را یک ارز ضد تورمی (Deflationary) دانست که ارزش آن در آینده افزایش می‌یابد.

سرمایه گذاری روی ریپل

اما اینکه قیمت این ارز در آینده افزایش خواهد یافت یا نه به این بستگی دارد که چه بانک‌ها و موسسه‌هایی از این شبکه برای انتقال دارایی استفاده می‌کنند. هرقدر تعداد بانک‌هایی که از این شبکه استفاده می‌کنند بیشتر باشد ارزش آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین قدرت و اعتبار بانک‌های مشارکت کننده نیز تاثیر زیادی روی اعتبار این رمزارز خواهند گذاشت.

با وجود دعوای کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) که ادعا می‌کند Ripple Labs قوانین مربوط به حمایت از سرمایه‌گذاران را در فروش XRP به عنوان یک اوراق بهادار ثبت نشده نقض کرده است، این شرکت اخیرا چند معامله مهم انجام داده است.

GME Remittance، یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات حواله غیر بانکی در کره جنوبی، دیروز اعلام کرد به شبکه پرداخت RippleNet پیوسته است. ماه گذشته، ارائه دهنده انتقال پول ژاپن SBI Remit با خدمات پرداخت تلفن همراه Coins.ph و پلتفرم مبادله دارایی های دیجیتال SBI VC Trade همکاری کرد تا از طریق خدمات نقدینگی درخواستی Ripple (ODL) پرداخت‌های حواله از ژاپن به فیلیپین را انجام دهد.

منبع: نشریه فوربز

چطور ریپل بخرم؟

می‌توانید رمز ارز ریپل را از پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال پول نو خریداری کنید. پس از ثبت نام در سایت پول نو کافی‌ست مراحل احراز هویت را تکمیل و با مراجعه به بخش خرید، معادل ریالی تعداد ریپل مورد نظر را با کلیه کارت‌های شتاب پرداخت کنید. پس از مدت زمان کوتاهی ریپل خریداری شده به کیف پول شخصی شما منتقل می‌شود.

ریپل بخریم یا نه؟ مزایا و معایب XRP چیست؟ آینده ریپل چگونه رقم خواهد خورد؟ به نظر شما ریپل گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟ برنامه‌های آینده این شبکه قدرتمند را چطور می بینید؟ خوشحال خواهیم شد اگر در مباحثه مشارکت داشته باشید.

سوالات متداول

با پروژه پرحاشیه ریپل و ارز دیجیتال XRP آشنا شدیم و به موضوعات متعددی از جمله ماجرای ریپل و SEC، آینده ریپل و تاریخچه ریپل پرداختیم. حال نوبت آن رسیده تا به سوالات متداول مرتبط با ریپل پاسخ دهیم.

ریپل چیست؟

ریپل یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که اموری چون پرداخت‌های دیجیتال را ساماندهی می‌کند. به عبارتی، ریپل به عنوان یک راه‌حل پرداختی توسط بانک‌ها، دولت‌ها و موسسات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز دیجیتال بومی این شبکه XRP نام دارد.

آیا ریپل ارزش خرید و سرمایه گذاری دارد؟

ریپل (XRP)همواره در لیست ارزهای دیجیتال پرکاربرد و باارزش قرار داشته است. با این حال، آینده قیمتی ریپل تا حد زیادی به نتیجه دادگاه این کمپانی و کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) وابسته خواهد بود. در صورتی که نتیجه دادگاه و شرایط کلی بازار کریپتو به سود ریپل ادامه پیدا کنند، می‌توان به آینده ریپل (XRP) امیدوار بود.

کدام بانک‌ها با ریپل همکاری می‌کنند؟

بانک PNC، بانک Santander، بانک Axis و Cuallix، از جمله موسسات صاحب نامی هستند که همکاری‌هایی را با ریپل به ثبت رسانده‌اند.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانابل
هانابل
2 سال قبل

بخاطر ریزش بیتکوین ارزهای زیادی موقعیت ورود خوب دارن و بهترین راه برای خرید تو ریزش ها خرید پله ای هستش

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  هانابل

ممنون از نظرتون، بله درست میفرمایید

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

2

نظر مخاطبان (2)